Herní výzva 2024 - Nemova říše
Můj první vstup do světa Final Fantasy a hned se ve mně mísí rozporuplné pocity. Na tuto herní sérii jsem se dlouho připravoval a odhodlával jsem se se do ní pustit, přeci jen, projít všechny díly je „práce“ na několik (možná i desítek) let. Díky herní výzvě jsem již nemusel nic odkládat a směle jsem se do toho pustil.
Hra má několik vln, které se na vás na valí a poskytnou vám absolutně odlišné herní zážitky. Nejdříve na vás vybafne velkolepý příběh, kde vás zahltí něčím, o čem nemáte vlastně vůbec šajnu. Čekáte velkolepé putování odněkud někam za něčím, ale v tom se tempo absolutně utlumí a najednou se jedná o pohodové cestování s kamarády po světě, kdy většinu času budete trávit v autě (ovladač si můžete odložit a jít si třeba udělat kávu), dělat nudné side questy a objevovat poměrně hezká svět okolo. Na chvíli úplně vypustíte z hlavy, že je před vámi nějaká velkolepá cesta.
K té se nakonec postupně dokoušete (větším či menším množství zbytečného a zavalujícího balastu) a spustí se velkolepá jízda, která vám na zhruba 8-10 hodin nedá vůbec vydechnout. Tohle je ta nejlepší část hry, kdy se open world vytratí a máte krásné semi-open-world-koridorové mise a jste zavaleni příběhem, který to na vás chrlí. To se celé stupňuje až do závěrečné mise, která ještě o kousek přidá a vás čeká asi 8 finálních boss fightů, což je fakt masakr.
Největší plus hry vidím právě v hlavním příběhu, který ač je velmi těžko pochopitelný (kor, když je to celé utlumeno vloženým open worldem na nějakých 20-30 herních hodin), jelikož brzo se ztratíte v tom kdo, co, proč, jak a s kým, nicméně závěrečná fáze je skvělá, a i moje hloupoučká hlavička si to celé začala konečně dávat trochu dohromady.
Dalším velkým plusem jsou postavy. Především 3 kamarádi a Jerry, pardon, Noctis. Interakci mezi nimi funguje náramně. Ke všem cítíte nějaké sympatie, ale zároveň na nich vidíte něco, co vás tak trochu štve. Dávají jednu hlášku za druhou a díky tomu se prostřední část hry nezdá jako tak trochu zbytečný filler. Nicméně i další vedlejší postavy jsou velmi zdařile napsané, zajímavé a tohle se prostě tvůrcům povedlo velice.
Svět vypadá taky náramně, ač je zbytečně velký a mnohdy až moc prázdný, což v kombinaci s jistou formou wastelandu může fungovat, ale trávit několik desítek hodin v něm, když víte, že podobný obsah by se vešel na třetinu… Přijde mi to prostě, jako by to autoři uměle nafukovali. Hudba je samozřejmě skvělá, to se u FF asi nemusíme bavit, navíc si můžete poslechnout i soundtracky ze starších dílů, což je také malé bezvýznamné plus.
U soubojové systému mám opět jisté rozpory. Po valnou většinu hry mi to přišlo trochu jako takový přeplácaný zmatek, nad kterým nemáte absolutní kontrolu. Na druhou stranu v souboji téměř nejde umřít (jasný, pokud půjdete proti soupeřům 10+ levelů nad vámi, tak jo), čili si poměrně dobře vystačíte se spamováním tlačítka a občas nějaký boostem. V tom ovšem přichází poslední kapitola, která vám zanedbaný learning dá dost sežrat. No, zase tolik ne, pokud máte naškudlené (které jste reálně předtím skoro nepotřebovali) nějaké potions. Čili plný potenciál soubojáku se projeví až v poslední kapitole, což nevidím jako úplně šťastnou věc.
Nicméně největší slabinu hry vidím ve vedlejších úkolech, což jsou ve většině případech nekonečné fetch questy, dones, dojdi, zabij, s velmi slabým příběhem. Působí to, že autoři vytvořili velký open world, ale už neměli část do něj dodat kvalitní obsah. Ano, 5-6 hodin to může být zábava, ale poté se to stane nudnou rutinou, kterou děláte jen proto, abyste v závěru úplně netrpěli (podlevelováním, nedostatkem surovin). S tím se pojí i samotné cestování po světě, kdy ve většině případech jedete autem, které ani sami neovládáte, takže reálně třetinu času v open worldu strávíte čekáním, než vás někam kolega doveze. Čili exploring se tím hodně zabíjí.
Vedlejší aktivity jako focení, rybaření, vaření, kempování, je fajn minibonus, ale tohle od velké hry berete již jako samozřejmost a neospravedlňuje to odbytý zbytek. Kol a kolem je to hezká sedmičková hra, protože hlavní příběh a postavy to dost zachraňují a občas je fajn si jen tak někam vyjet s přáteli, ale od takové značky čekáte daleko víc.
Můj první vstup do světa Final Fantasy a hned se ve mně mísí rozporuplné pocity. Na tuto herní sérii jsem se dlouho připravoval a odhodlával jsem se se do ní pustit, přeci jen, projít všechny díly je „práce“ na několik (možná i desítek) let. Díky herní výzvě jsem již nemusel nic odkládat a směle jsem se do toho pustil.
Hra má několik vln, které se na vás na valí a poskytnou vám absolutně odlišné herní zážitky. Nejdříve na vás vybafne velkolepý příběh, kde vás zahltí něčím, o čem nemáte vlastně vůbec šajnu. Čekáte velkolepé putování odněkud někam za něčím, ale v tom se tempo absolutně utlumí a najednou se jedná o pohodové cestování s kamarády po světě, kdy většinu času budete trávit v autě (ovladač si můžete odložit a jít si třeba udělat kávu), dělat nudné side questy a objevovat poměrně hezká svět okolo. Na chvíli úplně vypustíte z hlavy, že je před vámi nějaká velkolepá cesta.
K té se nakonec postupně dokoušete (větším či menším množství zbytečného a zavalujícího balastu) a spustí se velkolepá jízda, která vám na zhruba 8-10 hodin nedá vůbec vydechnout. Tohle je ta nejlepší část hry, kdy se open world vytratí a máte krásné semi-open-world-koridorové mise a jste zavaleni příběhem, který to na vás chrlí. To se celé stupňuje až do závěrečné mise, která ještě o kousek přidá a vás čeká asi 8 finálních boss fightů, což je fakt masakr.
Největší plus hry vidím právě v hlavním příběhu, který ač je velmi těžko pochopitelný (kor, když je to celé utlumeno vloženým open worldem na nějakých 20-30 herních hodin), jelikož brzo se ztratíte v tom kdo, co, proč, jak a s kým, nicméně závěrečná fáze je skvělá, a i moje hloupoučká hlavička si to celé začala konečně dávat trochu dohromady.
Dalším velkým plusem jsou postavy. Především 3 kamarádi a Jerry, pardon, Noctis. Interakci mezi nimi funguje náramně. Ke všem cítíte nějaké sympatie, ale zároveň na nich vidíte něco, co vás tak trochu štve. Dávají jednu hlášku za druhou a díky tomu se prostřední část hry nezdá jako tak trochu zbytečný filler. Nicméně i další vedlejší postavy jsou velmi zdařile napsané, zajímavé a tohle se prostě tvůrcům povedlo velice.
Svět vypadá taky náramně, ač je zbytečně velký a mnohdy až moc prázdný, což v kombinaci s jistou formou wastelandu může fungovat, ale trávit několik desítek hodin v něm, když víte, že podobný obsah by se vešel na třetinu… Přijde mi to prostě, jako by to autoři uměle nafukovali. Hudba je samozřejmě skvělá, to se u FF asi nemusíme bavit, navíc si můžete poslechnout i soundtracky ze starších dílů, což je také malé bezvýznamné plus.
U soubojové systému mám opět jisté rozpory. Po valnou většinu hry mi to přišlo trochu jako takový přeplácaný zmatek, nad kterým nemáte absolutní kontrolu. Na druhou stranu v souboji téměř nejde umřít (jasný, pokud půjdete proti soupeřům 10+ levelů nad vámi, tak jo), čili si poměrně dobře vystačíte se spamováním tlačítka a občas nějaký boostem. V tom ovšem přichází poslední kapitola, která vám zanedbaný learning dá dost sežrat. No, zase tolik ne, pokud máte naškudlené (které jste reálně předtím skoro nepotřebovali) nějaké potions. Čili plný potenciál soubojáku se projeví až v poslední kapitole, což nevidím jako úplně šťastnou věc.
Nicméně největší slabinu hry vidím ve vedlejších úkolech, což jsou ve většině případech nekonečné fetch questy, dones, dojdi, zabij, s velmi slabým příběhem. Působí to, že autoři vytvořili velký open world, ale už neměli část do něj dodat kvalitní obsah. Ano, 5-6 hodin to může být zábava, ale poté se to stane nudnou rutinou, kterou děláte jen proto, abyste v závěru úplně netrpěli (podlevelováním, nedostatkem surovin). S tím se pojí i samotné cestování po světě, kdy ve většině případech jedete autem, které ani sami neovládáte, takže reálně třetinu času v open worldu strávíte čekáním, než vás někam kolega doveze. Čili exploring se tím hodně zabíjí.
Vedlejší aktivity jako focení, rybaření, vaření, kempování, je fajn minibonus, ale tohle od velké hry berete již jako samozřejmost a neospravedlňuje to odbytý zbytek. Kol a kolem je to hezká sedmičková hra, protože hlavní příběh a postavy to dost zachraňují a občas je fajn si jen tak někam vyjet s přáteli, ale od takové značky čekáte daleko víc.
Pro: vizuál světa, společníci a postavy, hlavní příběh, závěrečná pasáž, rádio v autě
Proti: exploring, cestování, vedlejší questy, prázdnost světa