Z Mafie II mám velmi rozporuplný pocit. Nepochybně má své světlé chvilky. Občas jsem si říkal: "JO, tohle je ta stará dobrá Mafie". Mám tím na mysli hlavně úžasný smysl pro detail, živoucí mise s krásnou atmosférou. Dechberoucí zpracování a design interiérů i celého okouzlujícího města (noční Empire Bay pod sněhovou peřinou za zvuku krásné zimní písničky - nádhera)... to vše se mi moc líbilo.
Ale hra má i svá negativa. Je vidět, že se hra posunula více směrem k sandboxové obtížnosti, což je škoda. Nemyslím tím ani tak fakt, že projít hru na nejtěžší možné nastavení je brnkačka. Štve mě spíše práce se zbraněmi, kdy můžu mít pod kabátem celou zbrojnici, kdy přeběhnutím přes bouchačku seberu náboje atp. Systém krytí není špatný, ale přijde mi jako zbytečně velké zjednodušení. Přesto jsou ale přestřelky jednou z nejlepších věcí na Mafii II. Docela mě zklamal jízdní model aut. Nějak moc ta auta smykovala a vůbec mě nebavilo s nima jezdit (a to ježdění samo o sobě bylo v Mafii 1 radost).
A co to hlavní - příběh? Rozhodně brutálnější a drsnější než z jedničky. A to mi taky moc nevyhovuje. Na druhou stranu je ale příběh plný komických dialogů a hlášek, hlavně díky vtipálkovi Joeovi. V podstatě celou herní dobu jsem si ve Vitově kůži připadal stále pronásledovaný. Ani jsem se nestihnul nikde usadit a už po mě zase někdo šel. Neustále ve strachu, bez peněz a bez domova. Příběh navíc prolítnul tak rychle, že jsem se vůbec nestačil zorientovat v postavách.
A za to všechno může peněz chtivý vydavatel. Na celé hře je vidět osekanost. Osekali kde co, aby mohli vytvořit přídavky a vydělat více peněz. To je asi ta největší chyba… Zdá se, že kdyby byla hra v celistvé podobě, ještě před rozebráním, mohla by to být mnohem větší pecka…
Budu to muset celé ještě vydejchat a promyslet, zahrát si znova... a potom se moje hodnocení možná změní. Celkově ale nemůžu popřít, že na mě Mafia 2 udělala dojem, i když jsem doufal v dojem lepší... správné, neovlivněné a nenadržující hodnocení budeme všichni schopni vznést až po měsících či letech...
Upgrade (po zmíněných letech): Po mnoha letech, po několika dohráních Mafie 2 a po poznání nových her a směřování celého herního průmyslu upgraduji svůj komentář. S řadou výše napsaného po letech odeznění už nějak nesouhlasím. Přesto původní komentář ponechám tak jak byl. Mafia 2 je stále i po letech jednoznačně jedna z nejlepších her vůbec. Stále více si to uvědomuji pokaždé, když hraju nějakou novou hru, u které žasnu nad nevyužitm potenciál, nad zabitý příběhem či nad nulovou atmosférou. Mafia je nejen příběhem, dokonalým filmovým pojetím, ale i celkovou výstavbou jednotlivých úkolů takřka dokonalá. Střídání herních prostředí, pokaždé jinde, za jiným účelem a vždy originálně a jinak. Neuvěřitelné detaily, skvělý scénář, zábavná hratelnost, povedená atmosféra. Zkrátka Mafia by měla být vzorem pro ostatní nekreativní a nudné hry. Hry mají obecně k filmům velmi blízko. Tvůrci Mafie jsou jedni z prvních, kteří to pochopili a také jedni z mála, kteří toho příhodně využili.
A tak jediným zásadním problémem Mafie 2 je ona smutná rozsekanost hry. Po dohrání samotné hry, Joeových dobrodružství i po Jimmyho vendetě je zřejmé, jak měla hra vypadat. Pasáže z vězení měly jednoznačně být proloženy Joevými dobrodružstvími. Protože tolik stejných misí ve vězení po sobě by autoři v Mafii prostě za normálních okolností nenechali. Derekovy doky a také vrakoviště měly poskytovat další vedlejší mise, které byly rozsekány a prodány jako DLC. Jako důkaz stačí prozkoumat tyto lokace, v nichž stále najdeme pozůstatky po zamýšlených úkolech. Bylo by krásné, kdybychom si mohli zahrát celou hru v té podobě, v jaké měla vyjít původně. Třeba se k 10. výročí dočkáme nějaké "opravdové edice".
Ale hra má i svá negativa. Je vidět, že se hra posunula více směrem k sandboxové obtížnosti, což je škoda. Nemyslím tím ani tak fakt, že projít hru na nejtěžší možné nastavení je brnkačka. Štve mě spíše práce se zbraněmi, kdy můžu mít pod kabátem celou zbrojnici, kdy přeběhnutím přes bouchačku seberu náboje atp. Systém krytí není špatný, ale přijde mi jako zbytečně velké zjednodušení. Přesto jsou ale přestřelky jednou z nejlepších věcí na Mafii II. Docela mě zklamal jízdní model aut. Nějak moc ta auta smykovala a vůbec mě nebavilo s nima jezdit (a to ježdění samo o sobě bylo v Mafii 1 radost).
A co to hlavní - příběh? Rozhodně brutálnější a drsnější než z jedničky. A to mi taky moc nevyhovuje. Na druhou stranu je ale příběh plný komických dialogů a hlášek, hlavně díky vtipálkovi Joeovi. V podstatě celou herní dobu jsem si ve Vitově kůži připadal stále pronásledovaný. Ani jsem se nestihnul nikde usadit a už po mě zase někdo šel. Neustále ve strachu, bez peněz a bez domova. Příběh navíc prolítnul tak rychle, že jsem se vůbec nestačil zorientovat v postavách.
A za to všechno může peněz chtivý vydavatel. Na celé hře je vidět osekanost. Osekali kde co, aby mohli vytvořit přídavky a vydělat více peněz. To je asi ta největší chyba… Zdá se, že kdyby byla hra v celistvé podobě, ještě před rozebráním, mohla by to být mnohem větší pecka…
Budu to muset celé ještě vydejchat a promyslet, zahrát si znova... a potom se moje hodnocení možná změní. Celkově ale nemůžu popřít, že na mě Mafia 2 udělala dojem, i když jsem doufal v dojem lepší... správné, neovlivněné a nenadržující hodnocení budeme všichni schopni vznést až po měsících či letech...
Upgrade (po zmíněných letech): Po mnoha letech, po několika dohráních Mafie 2 a po poznání nových her a směřování celého herního průmyslu upgraduji svůj komentář. S řadou výše napsaného po letech odeznění už nějak nesouhlasím. Přesto původní komentář ponechám tak jak byl. Mafia 2 je stále i po letech jednoznačně jedna z nejlepších her vůbec. Stále více si to uvědomuji pokaždé, když hraju nějakou novou hru, u které žasnu nad nevyužitm potenciál, nad zabitý příběhem či nad nulovou atmosférou. Mafia je nejen příběhem, dokonalým filmovým pojetím, ale i celkovou výstavbou jednotlivých úkolů takřka dokonalá. Střídání herních prostředí, pokaždé jinde, za jiným účelem a vždy originálně a jinak. Neuvěřitelné detaily, skvělý scénář, zábavná hratelnost, povedená atmosféra. Zkrátka Mafia by měla být vzorem pro ostatní nekreativní a nudné hry. Hry mají obecně k filmům velmi blízko. Tvůrci Mafie jsou jedni z prvních, kteří to pochopili a také jedni z mála, kteří toho příhodně využili.
A tak jediným zásadním problémem Mafie 2 je ona smutná rozsekanost hry. Po dohrání samotné hry, Joeových dobrodružství i po Jimmyho vendetě je zřejmé, jak měla hra vypadat. Pasáže z vězení měly jednoznačně být proloženy Joevými dobrodružstvími. Protože tolik stejných misí ve vězení po sobě by autoři v Mafii prostě za normálních okolností nenechali. Derekovy doky a také vrakoviště měly poskytovat další vedlejší mise, které byly rozsekány a prodány jako DLC. Jako důkaz stačí prozkoumat tyto lokace, v nichž stále najdeme pozůstatky po zamýšlených úkolech. Bylo by krásné, kdybychom si mohli zahrát celou hru v té podobě, v jaké měla vyjít původně. Třeba se k 10. výročí dočkáme nějaké "opravdové edice".
Pro: Atmosféra, detaily, soundtrack, město, vtipné hlášky, 10. mise je nejlepší
Proti: (ne)inteligence chodců a řidičů, nevyužitý potenciál města a postav v něm