Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Stunts

  • PC 85
Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+18

Duke Nukem 3D

  • PC 85
Za me zcela jiste nejlepsi nasledovnik legendarniho DOOMa. Motorova pila sice prekonana nebyla a podle me ani byt nemohla, nicmene Duke Nukem 3D vnesl do hry skrz svoji osobnost nevidane kouzlo.

Charismaticky drsnak v rudem havu, upnutych dzinach a predevsim vzdy nosici slunecni bryle po navratu na svoji rodnou planetu Zemi hlavni hrdina zjisti, ze ji emzaci napadli a vydava se ji zachranovat. Hra cerpa atmosferu z predchudce DOOMa a pridava do hry nove prvky jako skakani, letani a spousti dalsich serepeticek. Paleta zbrani je siroka od kopani kanadami pres pistoli, brokovnici, trihlavnovy kulomet, raketomet, granaty, zmensovac, devastator, zmrazovac a nastenne bomby. Nepratel jsou tuny od beznych pesaku s pistolemi pres zmutovane praseci policajty, chobotnice, po zdech se plazici slizy az k letajicim granaty vrhajicim kulatym monstrum.

Rozhodne potesi i moznosti nadopovat se steroidy, kdy pote hrdina utoci a beha 2x rychleji, vyleceni lekarnickou az do 100% a bryle pro nocni videni. Ve hre lze hlavni postavou provadet celou skalu zabavnych interakci jako napriklad vymoceni se na zachode, pousteni vody z vodovodu, rozkopani verejnych toalet, zrcadel a podobnych predmetu a ve finale si jako nejvetsi king stoupnout na podium, zazpivat do mikrofonu a pri one prilezitosti obdarovat okolni prostitutky par dolary a zhlednout jejich pekne hrudniky. Piti vody z okolnich hydrantu ci rozbitych WC vam navic doplnuje zdravi.

Celkem projdete tremi unikatnimi kampanemi, kdy prvni a treti jsou na Zemi a druha na vesmirne stanici. Na konci kazde z nich vas ceka finalni boss, ktery dokaze notne zatopit a po jehoz zdolani vas ceka stylova animacka. Za zminu zcela jiste stoji i stylove hlasky napriklad pri rozstriknuti skupinky nepratel granatometem. Duke Nukem 3D je poctiva FPS arkada, idealni na odreagovani a i po letech stale oblibena a hrana. Hlasky jako "Hail to the King, Baby!", "Let's Rock!", "Come Get Some!" i ostatni diky teto hre vicemene zlidovely.

Pro: hratelnost, pocet zbrani a nepratel, interakce s okolnim prostredim, hlavni hrdina je skutecny pan

Proti: nevyvazenost obtiznosti mezi jednotlivymi misemi

+19 +20 −1

Cities: Skylines

  • PC 85
Za posledni roky jedna z nejlepsich (ne-li vubec nejlepsi) mestska strategie. Po zklamani z posledniho SimCity, ktere se po uspechu dilu 2000, 3 a 4 dle me vubec nepovedlo, prisla tato hra. Nevedel jsem, co od ni mohu cekat, ale po jejim vydani jsem cetl vyhradne kladne reference. Zakoupil jsem a nelitoval.

Hratelnost cerpa prave z dob Simcity z obdobi dilu na prelomu tisicileti. Opet budete stavet sit silnic, dalnic, vodovodni potrubi, elekticke vedeni, specialni budovy jako policejni stanice, hasice, nemocnice, plus jako novinku hrbitov, kanalizaci a skladku odpadu. Herni svet je obrovsky a zebere vam desitky hodin, nez si odemknete celou mapu. U MHD uz nestaci jen postavit zastavky, ale musite nastavit i trasy, po kterych se dopravni prostredky budou pohybovat.

Hra nefunguje stylem, ze se o jiz zabehnute ctvrti nemusite starat. Nekolikrat se mi stalo, ze jsem po letech vyraznych zisku zacal najednou prodelavat a musel zacit znovu. Hra vas nastesti upozorni na aktualni problem a nabidne i reseni. Casem je ve hre potreba rozsirovat silnice a ubrat dopravnim zacpam, inovovat elektrarny, pripadne postavit prehradni nadrz. Zde je dobre se vyhnout zatopeni mesta. Zvukovy a udebni doprovod hry je na vysoke urovni a celkove hra sveho predchudce serii her SimCity prebiji. Nevyhodou je stereotyp, kdy vas hra po case omrzi.

Pro: do detailu propracovany herni system, pridany nove prvky do hry (kanalizace, hrbitov, skladka odpadu), zvuk a hudebni doprovod

Proti: stereotyp

+13

Aliens versus Predator

  • PC 95
Za me suverenne nejlepsi dil boju Alienu s Predatory. Zadny dalsi dil ve mne nedokazal vyvolat tolik strachu jako tento a zadny dalsi jsem nedohral, jelikoz me chybela atmosfera z teto hry. Celkove zpracovani hry je nadcasove a zpusob, jakym autori vybalancovali vsechny tri odlisne rasy byl na svoji dobu srovnatelny snad jedine se StarCraftem.

Zacal jsem za Predatora, coz byla zivacka, pokud jste nepodcenili ubytek energie. Jeho smrtici zbrane (zejmena shoulder cannon) rozsevaly strach do srdci nepratel a zejmena marinaky jsem zabijel velmi snadno. Alieni byli tuzsi zejmena kvuli jejich rychlosti, tudiz jsem s nimi musel casto bojovat jako muz proti muzi. Zadne vetsi problemy jsem behem cele predatorske kampane nezaznamenal.

Za Aliena mi chvili trvalo naucit se spravne vyuzivat behani po stropech, zdech a sachet k ukryvani se. Ve chvili, kdy jste zvladali timing rychleho smrticiho utoku z ukrytu a okamziteho nasledneho uprku, hrani se vyrazne zjednodusilo. Marinaci byli problem jen pokud jich bylo hodne a vzajemne se kryli. Boj s predatorem uz ale byl skutecnou vyzvou a nekolikrat jsem musel restartovat.

Hotove peklo byl pro me Marinak. Neustale tuhe boje s minimem munice za zvuku pipajiciho radaru. Herni styl se defakto rovnal pomalemu taktickemu posunu ze strany na stranu. Na Alieny byl nejlepsi smartgun, ktery automaticky zameroval. Bohuzel munice bylo mene nez safranu, a tak jsem casto musel strilet a mirit sam. Slabsim povaham nedoporucuji hrat v noci. Hrani za Marinaka ma casto az hororove prvky, jelikoz nepratele casto vidite az na posledni chvili a nekonecneho pipani radaru kdyz se na vas riti nekolik kusu najednou notne postrasi.

Dohrani Marinaka me osobne zabralo nejvic casu. Postup hrou se uklada sam az pri skonceni mise a musel jsem nekolikrat restartovat kvuli umrti i tesne pred koncem levelu. Obtiznost hry je velmi vysoka a muze nektere hrace odradit. I dnes hra nabizi nadstavbu, je opravdovou vyzvou a mel by si ji zahrat kazdy, kdo holduje FPS.

Pro: misty az hororova atmosfera, ozvuceni, paradne zpracovane tri bojujici rasy, grafika hry je i po letech paradni

Proti: velmi vysoka obtiznost, hra nelze ukladat

+22

Death Rally

  • PC 85
Jo, tohle je poctiva automobilova arkada, predchudce Carmageddonu. Hral jsem ji jeste na 486/80MHz, 8 MB RAM a 256 barevne SVGA, na dnes vic nez usmevne sestave.

Cilem hry je umistit se na cele fiktivniho zebricku, k cemuz vede cesta pres vyhravani arkadovych zavodu. Zacinate s WW Beetlem (ve hre se mu rika Vagabond) a postupne se propracovavate k lepsim a lepsim vozum. Zavody maji poradne grady pokud mate zapnute zbrane. Vase protivniky muzete zasypavat davkami z kulometu, hazet jim pod kola miny a nebo hned ze startu kriticky vyradit nejrychlejsi auto. Zaber na okruh je shora.

Zpracovani zejmena single playeru je i na dnesni dobu paradni. Na vyber jsou tri obtiznosti a moznost zapnout nebo vypnout zbranove systemy. Diky tomuto dostava hra jednoho hrace naboj a dohrajete ji i vicekrat za sebou. Sest aut postupne prochazi upgradem rychlosti a vozi nadupanejsi zbrane. Trati je ve hre dost a navic se daji jezdit i pozpatku. Behem jizdy cas od casu smetete i divaky okolo trati. Hra muze po dohrani vsech obtiznosti omrzet.

Pro: atmosfera hry, soundtrack, auta, zbrane, trate, prejeti divaci, jmena nekterych protivniku

Proti: relativni kratkost singlu

+11

Pro Evolution Soccer 6

  • PC 90
Troufnu si rict, ze jsem dodnes nehral lepsi fotbalovou videohru. Z hlediska hernich moznosti, obtiznosti a diky fanatikum, kteri i nekolik let po vydani hry v roce 2006 vydavali jeden patch za druhym na aktualizaci soupisek vysel onehda dosud nenapodobitelny fotbalek. A vubec nic nevadila ani po letech horsi grafika a menu zkonvertovane z konzole. Na internetu se dala sehnat tuna utilit vylepsujici grafiku hry. Potesili i vyber dresu pred zapasem - hracu v poli i brankare, pripadne i ve vyberu moznost zamichat vice barvami. Od tohoto dilu jsem se odklonil az v roce 2012, kdy jsem presel na tehdejsi FIFA 12. Neuveritelne, ze jsem u ni vydrzel celych sest let a cas od casu se k ni vracim i nyni, protoze soucasne fotbaly me prilis neoslovuji. Dnes vede sice paradni grafika, ale fiktivni Ultimate Teamy ve FIFA. A hrat proti tymu se zrcadlovymi hraci me vazne nebere. PES 6 byl poctivy fotbal, ktery sice nemel plne oficialni licence, ale po projeti internetu jste meli licence behem chvile. Co jsme se s kamaradem nahrali proti sobe online. Hru jsme dovedli k dokonalosti, kdy jsme hrali proti sobe pratelaky a vysledky zapisovali do externi tabulky fiktivni Ligy mistru a v dobach Eura 2008 i tento turnaj. Sveho casu vychazel na fifacz.com (drive fifa.unas.cz) Czech Super Patch, ktery do hry pridal ceskou ligu a nutno podotknout, ze autori si tehdy davali sakra zalezet. Za me dodnes neprekonany fotbalovy simulator.

Pro: nezapomenutelna fotbalova atmosfera, po nahrani soupisek z netu se jednalo o dosud neprekovanou fotbalovou rezbu,

Proti: akce AI jsou po case naskriptovane, penaltu muzete prekopnout a neovlivnite to

+11

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 80
Dlouho ocekavany treti dil Warcraftu prinesl kyzenou 3D grafiku a zejmena dve nove rasy - Pohromu Nemrtvych a Temne Elfy. Dej se toci okolo navratu Plamenne Legie, ktera se vraci do Azerothu za ucelem jej naprosto pohltit. Hra vas vede pres zoufalou snahu lidi o odvraceni pohromy v Lordaeronu, vyvrazdeni Elfu v Quel Thalasu Pohromou Nemrtvych az pres zabydlovani Orske Hordy v Kalimdoru k porazeni Plamenne Legie Temnymi Elfy s pomoci Aliance Lidi a Orku. Hra skrz ctyri na sebe navazujici tazeni dokonale zabavi na desitky hodin. Na vyber mate dve obtiznosti, z nichz druha je v zaverecnych misich hotove peklo. Zejmena posledni mise braneni postupu Legie vstric Stromu zivota byla serii nekonecnych loadu. Kazda rasa dostala po vzoru Starcraftu unikatni a odlisne schopnosti kazde jednotky. Pribyl odvod surovin na udrzbu armady od 40, respektive 70 jednotek. Za velkou chybu povazuji vyrazeni boju na vode, ktere mi pri hrani chybely. Oproti tomu mate za kazdou rasu az dva hrdiny, kteri na rozdil od Starcraftu mohou zemrit a ozivite si je v Oltari bouri. Hra dostala paradne zpracovany cesky dabing s ucasti znamych ceskych daberu (napr. Martina Stranskeho nebo Jana Stastneho). Samozrejmosti je multiplayer pres LAN a battle.net. Suma sumarum dustojny nastupce predchozich dilu, ktery ale zklamal odklonem k pozdejsim hram typu DOTA.

Pro: lepsi grafika, dve nove rasy, najimani zoldaku, zvraty v pribehovych liniich, paradni profesialni cesky dabing, hrdinove

Proti: vyrazeni boju na vode, odklon z RTS smerem k MOBA

+12 +13 −1

Kingpin: Life of Crime

  • PC 80
Po Outlaws ma druha nejoblibenejsi FPS z hlediska pribehove single kampane. Nejde jen o cistou FPS, ale okorenenou adventurnimi prvky, prvky hry RPG. Ve hre je kvanta zbrani od olovene trubky pres pacidlo, pistoli, brokovnici, tommy gun, tezky kulomet, granatomet a bazuku. Nepratel je cela rada od klasickych poulicnich vandraku s pistolemi az po zuby ozbrojene, brneni nosici a tezke zbrane drzici drsnaky. Role penez ve hre je alfou a omegou vaseho putovani. Za penize si kupujete lepsi zbrane, upgrady, lekarnicky, brneni, ale predevsim najimate zoldaky na svou ochranu. Muzete jim udelovat prikazy a sledovat stav jejich zivota. Prostredi je spravne spinave, nechutne az depresivni. Autori se inspirovali nejvetsimi shitholes v New York City a podobnych americkych mestech. Zaplivane dvorky okoli ruin baraku, vsude spina, strach, drogy, alkohol. Spisovna slova v konverzaci s postavami byla spise vyjimkou. Soundtrack z dilny Cypress Hill do hry skvele zapadl. Hru jsem dohral na nejtezsi obtiznost a bylo to hotove peklo. Vetsinou jsem se kryl za bodyguardy, po kazde vetsi bitce nekolik minut cekal, az se uzdravi, savoval, loadoval a pokracoval dale. Nejhorsi cast byla predposledni mise, kde jste celou dobu byli sami. Protivnici totiz mirili neuveritelne presne a jakmile jste neměli minimálně Tommy Gun, mohli jste jít akorát lovit krysy.

Hlavni hrdina se probouzi zmlaceny ve spine. Nevi kde je ani jak se jmenuje. Vi vsak moc dobre, kdo ma na svedomi jeho stav a vydava se ihned za pomstou. Nebyl jim jikdo jiny nez samotny kral mistniho podsveti - Kingpin.

Pro zacatek si hlavni hrdina (dale "Thug") nasel alespon olovenou trubku. Po zjisteni, ze jej vetsina lidi v teto ctvrti nema prilis v lasce planuje presun do jinych koncin. Zaplati si tedy jednoho na rohu postavajiciho typka, aby mu kryl zada. Projdou do stoky, kde bohuzel v radiovce odeny ochrance jiz padne pred presilou Kingpinovych nohsledu. Jiz s pistoli v ruce, prostrili se hlavni hrdina pekne potichoucku za asistence tlumice az do mistniho baru. Zde si najme dva rezniky, kteri odvedou poradny kus spinave prace. Po dalsim putovani ctvrti Skidrow nakonec Thug nalezne baterii do chopperu a konecne se vyda na ztec za Kingpinem.

Jeho dalsi zastavkou je Poisonville, kde mistnimu mafianskemu kapovi Louiemu chlapci Nikky Blanca "prevzali" jeho sejf i s cennymi dokumenty v ramci vyrizovani uctu. S kasarem se tedy Thug vydal sejf vyloupit. Po prostrileni se skrz armadu Nikkyho chlapcu a po vyhozeni pojistek bylo dilo uspesne dokonceno. Jako argument pro dohodu se strazi dostatecne poslouzila brokovnice. Za odmenu se k vam pridali pekne drsni Louieho chlapci, oba dva ozbrojeni Tommy Guny. Pout skrz cisticku odpadnich vod rozhodne stala za to. Vsude cihalo plno nepratel a ve sladkem zaveru sam Nikky Blanco, ktery behal jako sileny a palil plamenometem vse, co se hybalo. Nakonec vsak stejne ujel svym nadupanym bourakem pryc.

Po presunu do pristavu a zajimave interakci se ridicem kamionu, ktery vas vzal stopem, byl Thug rychle vtazen do mistniho velkeho prusvihu. Williemu nekdo jednak vyrazne upravil vizaz a navic unesl jeho holku. I pres maximalni snahu se vam ji nepodarilo zachranit celou. Prinesli jste tedy Williemu alespon jeji kousek, coz ho vyrazne rozrusilo a pridal se k vam na ceste za tim parchantem. Pote, co jste jej v kajute jeho lodi vlastnorucne zlikvidoval jse si zajistil Willieho nehynouci dik.

Nasledoval Steeltown, kde vas pohledna Bambi poprosila o zachrani jejiho bratra Davida. Toho odvedl Moker jako otroka pracovat do slevarny. Cestou slevarnou jste potkali jeste nekolik detskych otroku a po vystrileni snad pulky zamestnancu ucinili pritrz Mokerovemu byznysu. David vas pote doprovazel az k zeleznicni stanici za samotnym Mokerem, ktery rozpoutal hotove raketometove peklo, ale ani to mu nebylo nic platne.

Cesta vlakem nakonec skoncila vykolejenim a putovanim stokami, tunely az k zastavce metra. Byla to pekna fuska, ale slova jako grilovani, opekani a BBQ tou dobou nabyla naprosto novych vyznamu. Plamenomet je skvela vec, ale je u toho zbytecna spousta revu a smradu.

A prisel vrchol - Radio City. Ve stanici metra se k vam pridali zdarma clenove mistniho gangu Jokers. Museli jste ale projit testem - vymlatit stoky metra od bezdomovcu bez pouziti strelne zbrane. Jokers vedli boj proti Dragoos a prohravali. Vy jste ale jejich pozici vyrazne vylepsil a Dragoonum vypaloval rybnik za rybnikem. Cesta vedla az k samotnym Central Towers, k obrovskemu mrakodrapu, k sidlu samotneho a velkeho Kingpina. V baru vam chlapek prodal listek na Skytram a slo se na vec.

Ani smecka vernych psu rabiatu, ani patolizalove s raketomety vas od konfrontace s Kingpinem nezastavili. Mnohem sladsim soustem se nakonec stala jeho partnerka Mary, ktera po jeho zabiti vydesene prchla na strechu a ulitavajici ve vrtulniku prisahala pomstu. Hra konci animackou, ve ktere z drive Kingpinovy zidle prepocitavate penize ve spolecnosti krasnych zen. Bravo, stali jste se mafianskym bossem!

Pro: unikatni FPS z gangsterskeho prostredi, role penez ve hre, vylepsovani zbrani, najimani poskoku, obchody se zbranemi, bary, soundtrack, paradne zpracovane az nechutne prostredi, sprostota na kazdem kroku

Proti: ultimatni obtiznost a chirurgicky presni nepratele, hranate textury nepratel

+13

UEFA Euro 96 England

  • PC 60
Spolecne s FIFA International Soccer muj uplne prvni fotbalek na PC. Ukolem bylo vyhrat evropsky sampionat. Za tymy urovne Nemecka, Italie, Anglie, Spanelska nebo Danska neslo o nic pretezkeho. Ale za Cechy jsem se nejdale dostal do ctvrtfinale a musel jsem si do zakladni skupiny nalosovat Turecko a Svycarsko. Hra byla i na tehdejsi dobu jednoznacne arkadova. Golmani chytali vylozene sance v podobe strel do sibenic, naopak opakovane pousteli propagacni strely zdalky, pripadne z nulovych uhlu. Nebyl problem dohrat zapas se dvema, tremi vyloucenymi a stejne vyhrat. Hra nebyla na svoji dobu spatna, ale po case se dostavit stereotyp. Potesili pomerne presne soupisky tehdejsich tymu a licencovani rozhodci. Naopak chybela moznost zahrat kvalifikaci od zacatku. Hraje se na cisty cas, cili hra konci, kdyz casomira ohlasi presne 45' a 90', tudiz neexistuje nastaveny cas.

Pro: turnaj s realnymi soupiskami, licencovani sudi, moznost znovunalosovat skupiny

Proti: silena arkada, chybi moznost hrat kvalifikaci, cesky tym je neskutecne podhodnoceny, po case stereotyp a nuda

+5

Vietcong 2

  • PC 60
Po famozni praci na prvnim dilu a o neco horsi na navazujicich datadiscich prislo s vydanim Vietcong 2 obrovske rozcarovani. Hra naprosto ztratila atmosferu puvodni hry. Nemyslim si, ze by byl hlavnim duvodem jen presun bojiste z dzungle do mesta. Duvodu je vic. Hra byla ve sve dobe spatne optimalizovana, graficky minimalne vylepsena, omacka v podobe brifinku, vyberu zbrani, treninku byla znacne odflaknuta, stejne jako vas tym, hecovani vasich clenu mezi sebou, velitelem a podobne. Secteno a podtrzeno hra pusobila neslane, nemastne a spichnuta horkou jehlou bez emoci. Nevytrhla ji ani kampan za protistranu o ctyrech misich. Samotna americka citala 8 misi. Zlepseni se dockal multiplayer, kde jste mohli vyuzivat i vojenskou techniku, i kdyz v omezene mire. Kvalitou rozhodne potesi obtiznost, ktera sice byla lehci, nez v predchozich dilech, ale stale na velmi vysokem stupni. Celkove ale znacne rozporuplny dojem a bohuzel i pocit z nastavovane kase.

Pro: hrajete za obe strany, vojenska technika v multiplayeru, obtiznost stale na vysoke urovni

Proti: neoptimalizovano, nulovy graficky posun, odflaknuty interface a briefinky pred misi, o neco horsi hudebni doprovod

+15

Vietcong

  • PC 95
Vietcong pro me neznamena jen hru. Jde o srdecni zalezitost, o legendu, u ktere jsem stravil stovky hodin a na kterou mam spustu krasnych vzpominek. Zejmena se mi vybavuje pocitacova ucebna, kde jsme po skonceni vyucovani travili cas hranim. Autori z Pterodonu spolecne s Illusion Softworks byli mezi lety 2002-2003 na vrcholu a po prvni Mafii vysel druhy cesky herni klenot, ktery budeme jeste dlouho opevovat. Hra je po vsech strankach vypiplana temer k dokonalosti. Autori se sice nevyhnuli drobnym chybickam a bugum, nicmene v celkove atmosfere hry drobnosti jako obcasne zaseky o stromy a podobne naprosto zanikaji. Stejne jako Mafia je hra tvorena vyhradne srdcem a s maximalnim smyslem pro detail, coz je vic nez patrne.

"Tamhleten chlapek vam da munici. Co je k***a s vama? Jdete si vzit tu munici nebo vam kazdymu narvu do zadku par zasobniku!!!"

Dodnes jsem v zadne jine hre nevidel tak detailne zpracovany a v pripade zvoleni nejtezsi obtiznosti skutecne pekelne tezky single player. Uz jen pritomnost zakladniho vycviku (v nemz jste se minimalne seznamili se zakladnim ovladanim hry), kdy na vas vygumovanej zelenej velitelskej mozek fanaticky sproste rve dokaze navnadit paradni valecnou atmosferu. Zacinate na opici draze, kterou je treba dle instrukci velitele, ktery si behem vaseho behu neodpusti tuny sprostych a misty i nechutnych nadavek, zdolat. Pote se presunete na strelnici, kde si vyzkousite strelbu z Tommy Gunu na staticke a nasledne pohyblive terce. Treti cast je bunkr z nehoz budete odpalovat miny claymore, strilet z kulometu, hazet granaty a na zaver navigovat palebnou podporu. Posledni cast vycviku se odehravala na bojisti, kdy jste v arene podobne paintballove museli prezit a zastrelit vase protivniky. Osobne jsem se behem vycviku nekolikrat neudrzel a cholerickemu veliteli bud Tommy Gunem ustrelil kebuli, nebo jeho smerem hodil granat. Hlaska "Zmrde, ja te kurva zabijuuu!!!" me jeste dnes vhani slzy smichu do oci.

"Jo, obcas se to holt po**re, ale alespon to mel rychly. Kulka z akcka ho trefila primo do hlavy. Byl mrtvej driv nez padl na zem."

Po absolvovani vycviku jdeme na kampan. Mam rad vyzvu, a proto jsem ihned zvolil nejtezsi stupen Vietnam. A slo o opravdovou vyzvu. Dosud a ani pote jsem nehral tak tezkou hru proti AI. Stacila jedna dobre mirena rana a bylo po vas. V lepsim pripade jste byli tezce raneni a jakykoliv dalsi zasah se rovnal smrti. Vasi kolegove sice vydrzeli mnohem vic, ale nesmrtelni nebyli. I jejich smrt a nebo napriklad vybuch granatu se rovnal jistojiste opetovnemu nacteni posledniho quicksavu. A aby byla hra jeste tezsi, meli jste k dispozici pouze ctyri moznosti prave quicksavu behem jednoho useku dane mise (s vyjimkou automatickeho ulozeni zejmena pri zmene cilu mise nebo podavani hlaseni vysilackou). Dodnes nevim jak, ale hecnul jsem se a hru po stovkach loadovani dohral. A uprimne, kolik nervu me staly zejmena mise, kdy jsem musel solo prchat drzungli radeji ani nechci vedet. Ale pocit po dokonceni celeho singlu se neda popsat. To uz dnes nemate sanci zazit, jelikoz dnesni hry jsou i na nejtezsi stupen ve srovnani s Vietcongem neuveritelne jednoduche. Jakozto Steeve R. Hawkins jste preveleni do tabora CIDG na kopci Nui-Pek, kde nahrazujete zabiteho velitele Douglase. Spolecne s tymem, do ktereho se pridate plnite ruzne pruzkumne a bojove mise. Vasimi kolegy jsou Le Duy Nhut - stopar, Vietnamec, ktery zbehl z Viet-Minh k LLDB, Hornster - kulometcik, Crocker - zdravotnik, Defort - radista a Bronson - zenista.

"Nazerte se olova rejzozrouti za***ny!!!"

Samotne mise se vyrazne lisi svym obsahem. Jednou se plahocite dzungli k vesnici mistniho vesnickeho kmene, pote se v tabore branite utoku mistnich partyzanu Vietcongu, osvobozujete zajate kolegy, dobyvate kopec, vyhazujete do vzduchu most za ucelem zpomaleni postupujicich nepratel, prolejzate sirokou sit tunelu a podobne. Krome mapy a kompasu nemate k dispozici zadny zpusob navigace, cili rychlost a spravnost postupu je jen na vas. Tehdejsi hry vyzadovaly i logicke uvazovani a nevedly vas za rucicku jako mala decka. Nepratel je cela rada, casto se zajistuji kryci palbou, behaji, kryji se, vykukuji a opet se schovavaji. K jejich odstraneni nestaci jen slepe strilet, ale i takticky hazet granaty, obchazet je, cilene se v nekterych mistech i plizit a predevsim byt hodne trpelivy. A granat jste museli sami nejdrive odjistit a az pote hodit. Behem postupu jednotlivymi misemi casto celite i typickym pastem jako jsou punji nebo vystrelovaci bodaky. Kazda z misi vam zabere peknou radku minut a chvili bude trvat, nez si ji osvojite. Autori hru vypiplali do detailu. Svedci o tom jednak briefinky pred misemi, kdy se vase parta spravne hecuje, navnazuje a nesetri humorem, ale i velitel tabora, ktery s chladnym klidem zejmena vecne nespokojeneho kulometcika Hornstera castokrat vtipne usadi. Dale vase "cimra", ve ktere hraje v radiu dobova hudba od skutecnych zahranicnich autoru hranych v dobe vietnamske valky, zpravodajstvi z fronty, a ktera casem obrusta vsemoznymi zabavenymi suvenyry. Ke konci kampan graduje, spravne houstne a vy z pozice hrace pomalu ale jiste zacinate tusit nevyhnutelny a trpky konec.

"Vic Vietcong!!!"

Po dohrani kampane mate moznost zahrat si tzv. Rychlou bitku. Jde o vycisteni zvolene mapy od vsech VC. Muzete si nastavit stranu, mapu, zdali pujdete sami, kdo vsechno vas doprovodi, kolika budete celit nepratelum a jako obtiznost budete hrat. Na nejtezsi stupen se jedna o hotove peklo, kdy castokrat dostanete jednu ranu ani nevite odkud a je po vas. Nicmene jako trenink presnosti a postrehu neni spatne si tento mod vyzkouset.

"Dalsi Charlie!!!"

Multiplayerove radeni je ve Vietcongu paradni. Na vyber mate hromadu map (me nejoblibenejsi byly NVA Base, Arroyo a Halong Port) a hernich modu (CTF, Deathmatch, Team Deathmatch a dalsi). Mohli jste si vybirat z velke skaly povolani. Napriklad vojak mohl mit vsechny strelne zbrane s vyjimkou kulometu a odstrelovacek, zdravotnik jako jediny umel lecit, zenista doplnoval munici a sniper vladl vsem odstrelovacim puskam. Hra byla ve sve dobe velmi popularni zejmena v Cesku a na Slovensku a temer vzdy jste se na bojisti setkavali s krajany nebo vychodnimi sousedy. Multiplayer zabavil na stovky hodin. Jedinou vytkou je, ze neexistoval system levelovani a hodnoceni, jako dnes.

"Hawkinsi, tebe dneska zase cekaj hajzliky!!!"

Suma sumarum, Vietcong je pro me spolecne s prvni Mafii nezapomenutelnou hrou, kterou si jeste dnes z nostalgie rad zahraji. Hra vas nejen pobavila, ale i jste se neco dozvedeli o vietnamske valce jako takove. A famozni dabing, ktery hre poskytli skutecni cesti daberi (napr. Svatopluk Schuller, Libor Hruska, Martin Stransky, Jan Maxian a dalsi). Jejich hlasky vas casto dostanou do kolen a rovnez hlasky jich i spojeneckych vojaku, kdyz do nich strilite. Priznam se ze jsem parkrat opakovane po dobu nekolika desitek minut strilel do kulometcika na vrtulniku, protoze jeho hlasky: "Blbce, co to delaaas???!!!" nebo "Nestrilej do me!!!" a predevsim zpusob, jakym byly pronaseny, me opakovane odrovnaval. A myslim, ze jsem nebyl jediny :D

"Aaa pozor to jsem jaaa!!!"

Uplnym zaverem jen hromada slz, ze dnesni FPS uz nejsou takto detailne vypiplane a vicemene kopie jedna druhe.

Pro: atmosfera, detailne propracovana hra, na dnesni dobu nevidane propracovany single, famozni soundtrack a zejmena hlasky vojaku ve hre, obtiznost Vietnam je hotove prave vietnamske peklo

Proti: neexistuje levelovaci system a tabulky, jinak vubec nic

+39 +40 −1

Ignition

  • PC 80
Ignition jsou jednou z nejlepsich her pro odreagovani zavodniho typu. Hru jsem si zahral az v roce 1999, jelikoz jsem nemel predtim dostatecny pocitac. Dva roky po vydani plne hry jsem nejdrive vyzkousel demo za policajta na Moosejaw Falls a po case si poridil i plnou verzi. A nedavno, kdy jsem si ji po hodne dlouhe dobe znovu zahral, mi vykouzlila usmev na tvari. I po vice jak 15 letech vypada hra stale stejne skvele a citim obrovskou nadcasovost. Ano, rozliseni 800x600 je dnes spis usmevne, nicmene s prvnim zavodem hodite tento fakt za hlavu. Zpracovani zavodu je naprosto paradni. Kazda trat je jina, ale zaroven unikatne zpracovana a predevsim paradne vykreslena. Pasti jako blesky, tornado, padajici balvany, lavina, sopka, projizdejici traktor ci vzletajici letadlo a spousta dalsich atmosferu zavodu paradne prizivi. Vybirat muzete z cele rady typu vozu: od klasickych pres sportovni, policejni, hasicske, monster truck, skolni autobus az po kamion. Jedinou vytkou je pro me maly pocet trati a nasledny stereotyp, kdy odemknete vsechny trate a auta za jedno odpoledne. Pak nastava hra splitscreen a pote multiplayerove zavodeni. I presto se jedna o jednu z mych nejoblibenejsich her, ke ktere se cas od casu vracim. Jde o modelovy priklad, ze v jednoduchosti je sila.

Pro: grafika, spousta hernich modu, kazdy vuz je jiny, turbo, prekazky a pasti, splitscreen a multiplayerove zavodeni

Proti: malo trati, kratke, single player po case omrzi

+10

The Lord of the Rings: The Return of the King

  • PC 70
Po The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, ktery vychazel vyhradne z knihy prisla od tvurcu z EA mnohem lepe zpracovana co se tyce filmove predlohy. Hra zacinala v Helmove Zlebu, kdy jste se z uvodniho filmecku presunuli rovnou do pozice Gandalfa a pomohli vycistit pevnost od zbylych skurutu a nasledne ziskali pod svoji kontrolu zpet Zelezny pas. Pote jsou k dispozici tri pribehove vetve: 1) Gandalf, 2) Aragorn, Gimli a Legolas, 3) Frodo a Sam. Mise vychazi z filmove predlohy. S Gandalfem branite Minas Tirith pred invazi skretu z Mordoru, trio Aragorn, Gimli a Legolas projde Stezkami Mrtvych, dale jizni branou Gondoru az na Pellenorska pole, kde se opet spoji s Gandalfem pred zaverecnou bitvou pred Cernou branou. Frodo se Samem putuji Osgiliathem pres Cirith Ungol az do nitra Orodruiny. Samozrejmosti je originalni hudba a dabing, filmova kamera, ktera prechazi primo do hry. Jedna se o akcni hru z pohledu treti osoby, kde mydlite moba za mobem. Pokud se rozhodnete hrat hru na nejtezsi obtiznost, pripravte si kybl na nervy, protoze pujde o hotove peklo. Osobne jsem musel, zejmena posledni mise, nekolikrat restartovat, jelikoz jste museli jednak chranit spojence, branit se valicim se hordam a jeste sundavat bosse. Dychtivych lekarnicek padalo mene nez safranu a checkpoint byl ve hre jeden nebo dva. V pripade smrti jste museli restartovat od posledniho checkpointu. Ale pro zazitek ze hry prave nejtezsi obtiznost doporucuji. Logickych hadanek je ve hre pramalo, jedna se o nefalsovana jatka skretu. Urcite potesi COOP, ktery je ale jen na jednom PC.

Pro: atmosfera, bitvy, hudba a dabing, filmecky, COOP, bonusy po dohrani hry

Proti: ultimatni obtiznost hry v jejim zaveru, COOP jen na jednom PC

+7

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth

  • PC 85
Jedna z mala her dle filmove predlohy, ktera se povedla. Navzdory svemu stari se na ni prilis nepodepsal zub casu. Uvodni video komentovane Gandalfem vam nastini minulost, jak vse vzniklo a navede vas do pribehu. Muzete si vybrat bud stranu dobra (Rohan, Gondor) nebo zla (Isengard, Mordor) a vydat se do valky o prsten. Jedna se o RTS s ucasti hrdinu. Hra cerpa vse z filmove trilogie, kdy behem hrani vidite animacky z ni. Zejmena soundtrack, ktery je originalni od Howard Shore, do hry spravne navnadi. S vasimi hrdiny muzete dosahnout maximalni 10. urovne, cimz se zejmena z Gandalfa stane ultimatni cistic schopny sam ovladnout celou mapu. Klicem k uspesne zvladnutym misim je mit co nejvic farem (prijmu potravy), namaxovat armadu a vyhladit protivnika. Behem putovani za stranu dobra budete bojovat vsechny velke bitvy dle knih (Moria, Amon Hen, Helms Deep, Isengard, Osgiliath, Minas Tirith, Black Gate) a muzete zabrat temer celou mapu. Cim vic misi odehrajete, tim vice bodu ziskate a vice schopnosti odemknete. Jedinou kankou hry je nizka obtiznost AI, ktery i na nejvyssi stupen utoci v malinkych skupinkach, neresi oblehaci katapulty a stereotyp vedlejsich, mimopribehovych misich.

Pro: super soundtrack, vylepsovani hrdinu, dejova linie zachovana, Boromir muze prezit az do konce

Proti: budovy nelze stavet kdekoliv, nizka obtiznost AI

+7

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

  • PC 60
Ke hre je nutne pristupovat s rezervou, jelikoz je zpracovana dle knizni predlohy a s filmem muze mit spolecneho pramalo. Zpocatku je dobre zpracovana, jelikoz vedle boje plnite i spoustu logickych hadanek. Postupem casu se ale hadanky vytraci a ze hry se stavaji na muj vkus prehnana jatka. Hratelni jsou Frodo, Aragorn a Gandalf a kazdy hrdina je jiny. Potesi lokace a postavy, ktere ve filmu nejsou, ale zde ano. Obtiznost hry je stredne tezka a delka nejakych deset hodin. Jedna se o hru pro vekovou skupinu 12+, ktera vas potesi, nebudete-li mit velika ocekavani. Zadne grandiozni putovani ale necekejte.

Pro: postavy a lokace primarne z knihy, logicke hadanky

Proti: chybi podoba s hlavnimi hrdiny z filmu, hra je misty chaoticka

+7

Duke Nukem Forever

  • PC 60
Bohuzel. Vzhledem k cekaci dobe a ocekavani je hra zklamanim. Grafika na svoji dobu pripomina hru okolo roku 2005, hratelnost mi prijde zbytecne komplikovana. Ocekaval jsem podobna jatka jako predvedl letosni Doom a zde jsem byl nenaplnen. Zajimava mise byla v aute, nicmene jinak bohuzel zklamani. Hra zklouzla k hernimu stylu her CoD a podobnych, coz je obrovska skoda. Duke Nukem byl vzdy akcni ranar se spoustou zbrani a tak melo i zustat. Skoda

Pro: dej, mise v aute

Proti: nenaplneny herni potencial, zkomercneny titul

+13 +14 −1

Czech Soccer Manager 2002 FE

  • PC 80
Muj nejoblibenejsi fotbalovy manager. Hral jsem jej zejmena v dobach, kdy jsem mel stare PC a nemohl hrat nejnovejsi hry. Vzdy jsem si vzal Spartu a hral, dokud jsem nevyhral tituly a LM. Nejvice jsem si uzival CSM 2001, kdy byli v tehdejsi Sparte hraci jako Petr Cech, Jiri Novotny, Libor Sionko, Lukas Hartig a ostatni z doby, kdy Sparta valela v LM a Feyenoord, Spartak Moskva, Porto na Letne ani nevstrelili gola. 2002 FE uz nabizi spousty dalsich vylepseni. Hra je defakto vypiplana k dokonalosti, ale nikdy neomrzi. Super, ze se aktualizuji soupisky.

Pro: hra zabavi na hodiny, v jednoduchosti je krasa, je zdarma

Proti: velka vyhoda domaciho prostredi, autori by si zaslouzili honorar

+6

Max Payne 3

  • PC 80
Na tretim dile je jasne patrne, ze jej netvorili finsti Remedy. Hra uz nema atmosferu puvodnich dilu, ale stale se jedna o nadprumerny titul. Max po dlouholetem uzivani prasku konci u NYPD a potlouka se po barech v New Jersey, kam se prestehoval pote, co mu ve druhem dile uklizeci vyhodili byt do vzduchu. V jednom z baru v Hobokenu se vsak dostane do konfliktu s nafoukanym mafianskym synackem a... Max se ocita v Sao Paolu, kde dela ochranku mistni bohate rodine. Dej nabere pomerne rychle spad a jste vtazeni do viru strelby, zabijeni, osvobozovani, uteku a dalsiho. Hra si zachovala svuj old school styl predchozich dilu. Jedna se o koridorovku, ale bez jakychkoliv navodu. U musite obcas i premyslet co a jak udelat. Nemate zadny autoheal (s vyjimkou situace, kdy vam dojdou painkillery a vy mate par sekund dostat nepritele, ktery vas naslednym vystrelem definitivne zabije) a musite pekne setrit paikillery. Zejmena na posledni ze ctyr obtiznosti vas hra notne proveri a bez kryti v kombinaci s bullet time ji prakticky nemate sanci dokoncit. Atmosfera puvodnich dvou dilu je ale pryc. Z Maxe se stal po letech trapeni nedobrovolny drsnak zavisly na lecich a alkoholu. A zejmena od druhe poloviny hry mi prislo, ze hraji uplne jinou hru. Maxovo puvodni charisma je uplne fuc. Rovnez nepotesi fakt, ze nelze hrat offline a nutnost zaregistrovat se do Social clubu u Rockstar games. Max Payne dostal premierove moznost hrat ve vice hracich, ktera se ale prilis nepovedla.

Pro: stale stary dobry max payne, pribyly achievementy, unesete uz jen jednu pistoli a jednu hlavni zbran

Proti: nutnost byt online, socialclub, nepratel je bud moc nebo malo, hra je zbytecne casto prerusovana, multiplayer je rozporuplny

+12

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 95
Malokdy se stava, ze je druhy dil hry minimalne stejne dobry, jako jeho predchudce. Max Payne 2 je vyjimkou potvrzujici pravidlo. Hra vas dostane stejne, jako prvni dil. Stejne ponurou, temnou atmosferou, kdy Maxe provazi jeho minulost, ktera se znicehonic vynori behem jeho prvniho pripadu po navratu k NYPD. Pote jste velice rychle vtazeni do kolotoce podobne, jako v prvnim dile. Prispeje k tomu navrat i nekolika starych znamych. Hra odsypa stejne dobre jako prvni dil, doplnovana stejnym komiksovym noir-pribehem. Tentokrat uz se neprotloukate pouze spinavymi a nechutnymi ctvrtemi, ale podivate se napriklad i do Upper East Side, do jedne z nejbohatsich ctvrti New York City. Jak hra plyne, zacina vam dochazet, ze ne vse co zpocatku vypadalo pratelsky skutecne pratelske je a v pozici Maxe smerujete k nevyhnutelnemu konci. Opet jsou k dispozici tri obtiznosti a zaverem jeste varianta hry prezit co nejdele. Dvojka zdatne navazuje na jednicku - dejove i kvalitativne.

Pro: minimalne stejne dobra hra, jako jednicka, zahrajete si i za Monu

Proti: starsi grafika, pouze single player

+17

Max Payne

  • PC 95
Jedna z nejlepsich her ve svem zanru. Inovace a prukopnik - prvni strilecka z tombreiderovskeho pohledu, ktera nabizi matrixovske zpomaleni casu, klicove ke hrani. Max pote, co mu jako policistovi banda fetaku zabije zenu a dceru porada nefalsovana jatka. Jeho cesta vede temi nejtemnejsimi zakoutimi a nejvetsimi "shitholes" v New York City. Projdete mista jako stanici metra, mistni bordely, ruiny domu, rockovy klub, pristav, tovarnu a mnohe dalsi az do zaverecneho finise. Hra ma spad, hraje se dobre. Postupne ji muzete dohrat az na tri obtiznosti. Jedna se o prvni hru v noir komiksovem stylu, ktery vyplnuje mezery behem hrani, nebo pri sebrani duleziteho predmetu. Hudba behem hrani je casto hororoveho razeni - ticha a plizive desiva. Kdyz nadejde tuha prestrelka, hudba zdrsni. Cestou potkate i nejake ty spojence, kteri po pomoci vam ale vetsinou zemrou. Ve finale pribehu vse graduje. Pribyva nepratel, jsou tuzsi s lepsimi zbranemi. Vy rovnez sbirate silnejsi a silnejsi arsenal. Finale hry je nezapomenutelne. Prestoze je hra jiz 15 let stara, stale jde o vynikajici kousek. Doporucuji ji vsem fandum strilecich her, jde o herni klasiku, kterou by si mel zahrat kazdy.

Pro: atmosfera, hudba, komiksy, kvanta zbrani, bullet time, obtiznost, zabavi na hodiny i po letech

Proti: grafika na dnesni dobu, pouze single player

+22