Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Návrhy na nové funkce

Před odesláním vlastního návrhu si prosím přečtěte seznam plánovaných funkcí a rozšíření.
Dobrá hloupost co tu někteří navrhují :D aby jedna barva měla 30 nebo dokonce 35% v žebříčku je blbost, stejně tak myšlenka, že 70% hra je stejně dobrá jako 100%... prostě blbost... pokud to je dělené barvama, tak maximum na jednu barvu má být 20% (stovka rozdělená na pět dílů, kdy lichý prostřední je průměr.)... vše ostatní nedává smysl a fialová jako supr trupr? :D to jen stvoříte novou "zelenou". navíc je hnusná, zelená je prostě vždycky nej.
@Kunick (10.02.2023 23:49): vidíš, tomu jsem nikdy nevěnoval velkou pozornost, a přitom jsem teď zrovna zkoumal, jak zjistit snadno u hodnocení modus a chtěl jsem zkoumat, jak často se shoduje modus s průměrem, tak dík, mám o zábavu postaráno :-)
@Dan9K (10.02.2023 21:03): Medián ma smysl, pokud je stupnice omezená jen z jedné strany a na druhou pak má velký rozptyl. U zdejšího hodnocení ti mnohem víc poví histogram, který je pod odkazem na statistiky u hry.
@ripper (10.02.2023 20:02): koukám další člvoěk, co je fascinován čísly :-)

myslím, že tady snad nebudou lidi, kterým nedochází, jak funguje průměr, aspoň doufám.
Dobrý příklad, který znají všichni, je ze školy. Když člověk dostane 5, stačí mu jedna jednička, aby to vytáhnul na trojku, ale vytáhnout to zpátky na jedničku, to by leckterý žák čekal, že by mu mohly stačit jedničky tři, čtyři, jenže ono je těch jedniček potřeba 8.

a taky to můžeš úplně otočit. Deset lidí dá hře 100 %, 30 lidí dá hře 60 %, takže třikrát tolik lidí si myslí, že je ta hra šedesátková, než že je úplně boží a přesto bude mít přesně 70 %. A nespokojeny budou obě skupiny. Holt průměr.

Tak se pojďme vykašlat na průměr hodnocení a udělejme medián hodnocení :-) nebo by to mohly být dvě čísla vedle sebe :-) Průměr Mafie je 92 %, medián je 90, ale u takové rozporuplnější záležitosti, jako je třeba Minecraft, už je to hodně jiné, průměr je 77 %, medián je 85 %. Třeba by ti to pak sedlo víc.
@ripper (10.02.2023 20:02): Hele je to prostě matematika. Místo s 10 lidmi počítej s 1 na hodnotu a hned Ti to vyjde jinak. Nebo s 20 a uvidíš potom ty hausnumera. Prostě náročnost kroku je omezena velikostí škály, počtem prvků a tím jak si usmyslíš, že chceš aby výsledné hodnocení bylo blízko extrému.

Ber to tak, že pokud budou 3 lidi hodnotit, jeden 5, jeden 6 a jeden 8, pak 2/3 lidí hodnotílo hůř, než jaký je průměr. Proto jsem taky psal o dostatečném počtu a normálním rozložení - Gausova křivka.
S čím se dá souhlasit, a co sám potvrzuješ je, že tenhle typ matematiky občas mozek nedává.
@Kunick (10.02.2023 19:13): Snažím se najít lepší a reálnější příklad, a vychází mi to ještě hůř než v tom jednoduchém. Opět porovnám 65% a 69%. Tudíž hodnocení se bude pohybovat povětšinou mezi 5 a 8, nejvíce kolem 6 a 7. Začnu s jednoduchým stavem (10×5+10×6+10×7+10×8)÷40=6,5. Easy. A teď kolik lidí musí dát sedmičku, aby byl průměr 6,9? Minule to bylo 90, a teď to je... 170. Tzn. (10×5+10×6+170×7+10×8)÷200=6,9. Brutus. A co kdyby tam bylo víc osmiček? Tady je příklad: (10×5+10×6+60×7+20×8)÷100=6,9. To je taky sada.

Takže nevím jak udělat "nedemagogii", ale čím více reálnější příklad zkouším, tím více nefér to vychází pro hru, která má 69%. Za předpokladu, že cílem barvení je odlišit např. šestkové a sedmičkové hry, tak jak je chápou hráči (neboli pokud se většina recenzentů shodne, že je to sedmičková hra, tak očekávám, že bude obarvena jako sedmičková. Ale není).
@Kunick (10.02.2023 17:24): K tomu zaokrouhlování a "výrazně více". Já samozřejmě vím, že různí uživatelé mají různou váhu hlasu, atd. Ale já spíš myslel na naprosto zjednodušenou (a nereálnou, avšak snadno představitelnou) situaci, kdy uživatelé hru hodnotili pouze šestkou nebo sedmičkou. Pokud 10 uživatelů hodnotilo šestkou a 10 sedmičkou, tak je průměr 6,5. Ale jak musí vypadat hlasování, aby byl průměr 6,9? Asi bude většina lidí překvapená, ale aby vyšlo 6,9, tak musí 10 uživatelů hodnotit šestkou a 90 (!!) uživatelů sedmičkou. Spočítejte si to, tento typ matematiky lidský mozek prostě nedává a člověk to nedokáže dobře odhadnout. Proto výraz "výrazně více", protože v tomto zjednodušeném případu si opravdu 9x více lidí myslelo, že je to sedmičková hra, a přesto je aktuálně na DH zabarvená jako šestková. A to je vůči hře nefér. V reálném hlasování to bude samozřejmě mnohem složitější, ale problém zůstává, a v jednoduchých příkladech je síla.
@ripper (10.02.2023 15:50):  Ten článek hezky ukazuje jen to, že se autor rád poslouchá. 7 totiž je průměrná hra, pokud počítáme hry, o které je spousta lidí ochotno opřít si kolo. Hodnocení je totiž komplexní, a pokud je 10 p=erfektní hra s minimem bugů, pak 0 musí být hra, která nejde v podstatě spustit. Jak vyjimečně správně nakousl (ale nedotáhnul) linkovaný komentář, her je tolik, že pro mainstreamového hráče je důležité vychytat best of the best. Pro ostatní hry už je třeba mít konkrétní důvod proč po nich šáhnout.

To částečně řeší přidání fialové, ale pokud by to tak mělo být, pak bych se klonil mít ji rezervovanou pouze pro 90+ hry protože jsou stěžejní. Naproti tomu @ripper (10.02.2023 16:51): redukce škály vytváří zbytečnou nivelizaci.
edit: V podstatě souhlas s tím co mezitím napsal @Charllize (10.02.2023 17:16):

@ripper (10.02.2023 17:01): Tohle je čistá spekulace. Pokud je hodnoceních větší počet, tak bych čekal nějaké normální rozložení, kdy vyloženě ustřelených hodnocení je jen několik málo a rozhodně né "výrazně více". Ano máš pravdu, že "nad" je méně prostoru než "pod" ale takový vliv to nemá. Navíc máme na DH váhu hlasu ovlivněnou počtem bodů, tedy ustřelené hodnoty, ktere jsou často dílem pochybných účtu mají menší vliv ;)
Ve žlutých číslech (z hlediska jejich hodnocení na DH) mám cca 115 mnou hraných her. Tedy je hraji celkem často. 20 z nich jsem sám dal hodnocení zelené. Změna barev je mi ale celkem jedno. Jen si nemyslím, že by mně k něčemu pomohla.
@Jumas (10.02.2023 16:49): K tomu zaokrouhlování - pokud má hra průměr hodnocení 69%, tak ji výrazně více lidí hodnotilo jako sedmičkovou (nebo vyšší) hru, než jako šestkovou (nebo nižší) hru. Takže se mi zdá jako špatný krok zobrazovat ji jako šestku, když ji většina lidí chce jako sedmičku, nedává mi to smysl. (Navíc, aktuálně se ta barva stejně neláme přesně na desítce - 69.5% už je stejně barevné jako 70%).
@Charllize (10.02.2023 16:33): Varianta s roztáhnutím zelené by šla třeba takto (zjednodušeno na dřeň):

0-44% (jedničky až čtverky) - červená
45-64% (pětky, šestky) - žlutá (místo oranžové, protože oranžovou zde vidím více negativně a žlutou více neutrálně)
65-100% (sedmičky až desítky) - zelená

Za mě taky funkční přístup. Jenom to očekává, že člověk trochu více čte ty čísla a neorientuje se pouze dle barev. Původně jsem to ani nezmiňoval, protože jsem očekával, že lidé budou chtít spíše více odlišení než méně.
@ripper (10.02.2023 15:50): To by mě nikdy nenapadlo, že barvy hodnocení můžou vzbuzovat takovou kontroverzi. Mě současný stav nijak nevadí, navíc jde barevnou paletu vypnout. Jestli někoho ovlivňuje barva hodnocení, jestli danou hru hrát nebo ne, případně jestli jí dát 80 nebo 70, tak ten problém zůstane stále, jen se trochu posune.

Když už by mělo dojít k nějaké změně, k čemuž nevidím moc důvod, tak bych určitě nepřidával barvy. Fialová jako nejlepší hodnocení mi přijde dost mimo. Na žluté nevidím nic špatného, ale klidně, ať se to posune a zelené je až do 70. Končit pětkou mi také nepřijde zrovna šťastné, desítky jsou podle mě smysluplnější.

Osobně bych to upravil tak, aby všech pět barev pokrývalo 20 procent, tedy:

0-19% černá
20-39% červená
40-59% oranžová
60-79% žlutá
80-100% zelená

Tak mi to přijde nejspravedlivější. Ale klidně ať je zelená 70-100.
No jen aby to nedopadlo tak ze fialová bude super a zelená nově už odpad :) Ja bych tam žádnou novou barvu nedával a proste jen roztáhnout zelenou až do 70%. I když si myslím ze to nepomůže, mindset lidi barvicky nezmění.

Ten článek jsem četl a ačkoliv to co píše je známa věc tak to má ještě další význam proč vznikl tak nějak mezi řádky, ale nebudu dělat vlny :)
@ripper (10.02.2023 15:50): hezky si to zpracoval.

Já barvičkama moc ovlivněn nejsem. Někteří lidé na ně ale hodně dají a jsou jimi ovlivněni. Pro mě jsou to prostě barvy a je mi to fuk. Klidně bych to zjednodušil na tři. Nebo se může udělat ještě světle zelená :-)
Za mě je stávající stav ok, ale jsem z těch, co se snaží právě využívat celou stupnici a nemít to tak, že pod osm hrozný, už jenom proto, že osm a víc třeba nedám ani za celý rok, takže jestli změna barviček způsobí změnu vnímání, že 6 i 7 je fajn, tak jsem pro :-)
Chtěl bych navrhnout, zda by zdejší rada starších nezvážila úpravu barevných odstínů (a zaokrouhlování) zdejší hodnotící stupnice.

Už dlouho jsem měl pocit, že DH nedělá dobrou službu slušným hrám okolo 70-79%, protože je obarvuje žlutě. Ale popíchl mě až článek Devalvace číselného hodnocení v současném herním průmyslu od Aleše z Games.cz. Doporučuji přečíst, případně i můj názor pod článkem. Aleš má podle mě pravdu v tom, že sedmičkové hry jsou automaticky shozeny tím, že dostanou žlutou barvu místo zelené, ačkoliv se stále jedná o výtečné hry, jenom zmlsaný a marketingem zmanipulovaný mass-market má pocit, že cokoliv pod 8 (nebo i 9) je ztráta jejich času, a hodnotící škály se této masové hysterii přizpůsobují. Následně se toto přesvědčení v cyklech utužuje, až pak lidé automaticky hodnotí 9-10=super, 8=ok, 7=nic moc, a cokoliv níže=odpad, a vyžadují dané hodnocení i od recenzentů. Pak jsou komentáře pod recenzemi plné osobních útoků. Taková černobílost je hodně špatný cílový stav pro herní ekosystém.

Zrovna DH, Metacritic, recenzentská média a podobné projekty by přitom měly vést k vyrovnanému hodnocení a pokusit se lidem ukazovat cestu, ne podléhat zkratkovitosti. Občas stačí i malé krůčky, jako je barevná paleta. Na DH mi to aktuálně přijde dokonce horší než na kritizovaném Metacriticu, protože zde i hra s hodnocením 79% je stále žlutá, zatímco na Metacriticu je už 75% zelená.

Rád bych proto navrhl trochu si tu pohrát s barvami. Aktuální škála na DH je:
0-10% černá
11-49% červená
50-69% oranžová
70-79% žlutá
80-100% zelená

Je z ní bohužel cítit popsaný syndrom "pod 8 nezájem", protože žlutá/oranžová komunikují "pozor, radši zastav", jako na semaforu. Moje osobní škála je popsaná na mém profilu, případně v odkazovaném komentáři, ale v principu věřím tomu, že hry okolo poloviny stupnice a lehce nad jsou stále dobré hry, jen ne skvělé. Barevných schémat, jak to vyjádřit, je mnoho kombinací, ale rád posunul zelenou barvu (vnímanou jako pozitivní) směrem dolů. Zároveň si myslím, že by se mělo změnit zaokrouhlování, protože různě nabarvit hry co mají jedna např. 69% a druhá 70% mi nepřijde fér, oboje je to vnímáno jako "sedmičková hra" (i matematicky by se to zaokrouhlilo stejně). Takže barevná škála by se podle mě měla dělit na koncových pětkách, nikoliv nulách (69% by mělo stejnou barvu jako 74%, oboje je sedmičková hra).

Jedna z možností jak změnit škálu by mohla být třeba tato:
0-24% (jedničky, dvojky) - černá
25-44% (trojky, čtverky) - červená
45-64% (pětky, šestky) - žlutá
65-84% (sedmičky, osmičky) - zelená
85-100% (devítky, desítky) - fialová

Toto splňuje, že sedmičky a osmičky se tváří jako výborné (zelené) hry, což jsou, a ty opravdu nářezové hry (devět, deset) dostávají vlastní, speciální a vysoce výraznou barvu (fialová, ale snadno lze použít tyrkysovou nebo jinou svítivou).

Lze samozřejmě použít i dvojité odstíny u vybraných sekcí. Například můžou být dvě zelené:
65-74% (sedmičky) - světle/bledě zelená
75-84% (osmičky) - tmavě/sytě zelená

Pak se lze i zcela oprostit od klasického semaforu a vzít to například od studených barev k teplým:
0-24% (jedničky, dvojky) - fialová
25-44% (trojky, čtverky) - modrá
45-64% (pětky, šestky) - zelená
65-84% (sedmičky, osmičky) - oranžová
85-100% (devítky, desítky) - červená

Opět lze odstupňovat ve variantách bledá + sytá. Možná by to pro některé lidi byl zpočátku velký skok, ale není těžké si zvyknout, že s vyšším hodnocením nadšení i teplota roste ;-) A opět to lidi vytrhává ze zažitého zkratkovitého vidění.

Nebudu tady uvádět další příklady barevných škál, dá se toho vymyslet kvantum. Spíš mi jde o to, zda to ostatní také vnímají jako problém (herního světa) a zda je zde nějaký zájem to zlepšit. Už jen změna zaokrouhlování by byl krůček správným směrem, ale celková změna barev by byla ještě lepší.
dá se to vyhledat přímo skrz ten Steam.

Problém tady je, že existuje spousta her, co vyšla v češtině, ale v digitální distribuci v češtině nejsou, takže by musely být dvě kategorie tady na databázi, přičemž u té nedigitální je problém, že už se třeba nedají sehnat.

+ plné hry v časopisech byly taky obvykle v češtině, a to je asi třetí kategorie jakási "polooficiální".
@MarkJude (09.02.2023 15:13): Bylo už v minulosti určo zmiňováno. Mně by se hodil údaj o tom, kolik současných Steam her má české titulky v nabídce. To jsem byl před lety příjemně překvapen u The Talos Principle, Serious Sam 3 či A Story About My Uncle.
Neřešila se někdy možnost přidání informací do her ohledně CZ, SK a dalších lokalizací? Myslím těch oficiálních, případně s možností neofiko. Rád bych filtroval např. hry s češtinou.
@Ross (30.01.2023 09:59): Já jsem pro a nejlépe, kdyby ty seznamy šly rozkliknout. Uživatelé by si sami zvolili, zda to ostatní uvidí nebo ne, podobně, jako je tomu třeba u přítomnosti. Zrovna u vlastněných her to už takto řešené je, takže by s tím neměl být problém.
Líbilo by se mi, kdyby bylo možné rozdělit "rozehrané hry" na podle vlastního zařazení

- rozehrané hry

- dlouhodobě hrané hry

A mít to oddělené v Profilu.

Dlouhodobě hranými hrami si představuju:

- onlineovky

- multiplayerovky
- live service hry
- karetky, rogue - like / lite atd.

Prostě hry, ke kterým se člověk z různých důvodů pravidelně vrací - ať už pro nový obsah, zážitky, nebo ze zvyku.
Tak mě napadá, když koukám na profily her. U statistik chybí kolik uživatelů hru vlastní. Je tam informace o tom kolik hráčů hru dohrálo, nebo si chce zahrát, ale vlastnění hry chybí. Nechcete tuto drobnost doplnit?

Ad štítky: Tak uvidíme jak to bude fungovat v praxi :)
@Dan9K (29.01.2023 21:32): a tank nebo golf jsou prosím jaké žánry??? mají větší váhu než třeba dungeony? :D pochybuju, prostě je to tu špatně dělené a kdybych chtěl vyhledat třeba nějaký rpg fantasy dungeon, tak nemám šanci, ale golf najdu, to jo. :D
@feryk (29.01.2023 18:29): máš žánr a žánr.

Buď máš herní žánr nebo literární žánr. Literární žánry tu zatím vyhledat nelze (a myslím tím samozřejmě ty klasické žánry vycházející z literatury, nemyslím tím žánr typu epos, kronika či pohádka, aby mě někdo nechytal za slovo).
Je to něco jiného než na čsfd, kde vyhledáváš hlavně podle těchto klasických žánrů. Ve hře je o něco málo důležitější ten herní žánr, jestli je to střílečka, adventura atp. To jestli je ta adventura sci-fi nebo porno se tu vyhledat bohužel zatím nedá (nebo o tom aspoň zatím nevím) a slibuje se to už léta skrze ty štítky.
@feryk (27.01.2023 19:22): To spíš než "žánr" je značka, tag, příznak. To by v zásadě měly, pokud vím, řešit veřejné štítky, což je funkce, na kterou se tu těšíme už řadu let.
@Gordon (27.01.2023 00:55): nesouhlasím, ale to je fuk, možná se nechápem. :) nešlo mi o to, že tu je třetí pohled apod.. ale že to je špatně dělené... já bych to udělal prostě tak, že ten třetí pohled by šel přiřadit k čemukoliv, co bylo o řád výše ve stromu, tzn. třeba i k rpg apod. ;) ale neřeš to.
@Gordon (26.01.2023 21:36): To vůbec ne, jen mám ve své knihovně i takové hry a vůbec netušim, do jaké kategorie patří... navíc pokud tu je kategorie dětské hry, nerozumím, proč tu nejsou erotické, což je samostatný segment her... taktéž pokud tu je golf, což je sport nebo tanky.. proč tu není rpg fantasy, rpg open world, rpg středověký, rpg post-apo.... je to stejná situace... to samé dungeony... a nebo hra z pohledu třetí osoby je žánr?? celé je to prostě divné a dle mého špatně postavené, udělal bych to jinak. ;)
Abych řekl pravdu, tak se mi tu moc nelíbí řazení žánrů. Já bych to udělal jako strom úplně jinak. Některé žánry, např. rpg a dungeony, mi přijdou nedostatečně pokryté narozdíl třeba od golfu a tankového simulátoru :D ... a vizuální novela, tím jsou myšleny i erotické hry? Celé je to divné.