Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Drolin (30.08.2016 11:29): Mohl jsi rovnou napsat, že bys chtěl, abychom točili více vyčichlých festivalových filmů. Tvůj příspěvek vypovídá opět jen o tom, že za bernou minci bereš to, zda filmy kvitují festivalový byznys a zda se snaží na jeho poli uspět. Nesnaží, ergo jsou automaticky špatné. Zmínky o magazínech a platformách pro cinefily to stvrzují pouhou svou přítomností.

Potom ovšem nerozumím, nač si musel se svým vkusem koukat na Tři bratry; naprosto průměrný (případně nadprůměrný) film, který nijak nesouvisí s úpadkem nebo růstem české kinematografie. A vzápětí si kopnout do něj i do zbytku naší tvorby v diskuzi. Se svým předplatným Cinepuru bys přeci měl vědět, co za film to je a komu je určen. Leda že by sis spletl název a čekal dvouhodinové formalistické kamerové cvičení se statickými záběry na tři nehybné sourozence, to bych pak chápal.
Btw a co třeba izraelské filmy? Já mám teda za sebou jen seriál Hatufim a strašně mě to překvapilo. Za seriálem stojí Gideon Raff, který teď v US píše i Homeland a Tyrant. A v nejbližší době se chystám na další pecku.
@orromis (30.08.2016 12:03): "ze ty filmy mimo CR zna nekdo jinej, nez uplnej znalec zamerenej na stredoevropskou kinematografii 60. let"

tohle právě není pravda, pochybuji že i v menším měřítku které simulují databáze na internetu jsou všichni, kdo viděli nějaký tento novo vlnový film diváky - zaměřenými - na střední Evropu :)). Jde o to, že Forman, Chytilová, Herz nebo Vláčil mají ve světě jméno. Což se pak mění v to že to vychází na DVD v prestižních edicích Criterionu atd. ...

Nevím kde jsi vyčetl že poučuji, ale pokud něčemu rozumím, tak to tak odprezentuji. Kulturní kapitál má každý různý, je logické že tu mnoho uživatelů neví že je Madarsko na vzestupu nebo že SSSR je významem srovantelné s jinými zeměmi v kinematografii... :)).

Například ty sám píšeš že nemáš - takový - vztah k filmům, tak je pak logické, že někdo, kdo se o ně zajímá více ti bude připadat elitářský.
@Drolin (30.08.2016 11:29): Mě se líbí, že mluvíš o subjektivitě a zároveň nás tady všechny poučuješ o tom, jací jsme kulturní barbaři.

Rozhodně nechci rozporovat to, že se v Rusku, Japonsku, Maďarsku, ... točí dobré filmy (a někdy se třeba i na nějaký podívám), ale psát o tom tím tvým elitářským způsobem mě fakt dovede vytočit.

BTW: "A 60. a novou vlnu zná právě dost diváků, kterří se o problematiku zajímají hlouběji." a "nicmene pochybuju, ze ty filmy mimo CR zna nekdo jinej, nez uplnej znalec zamerenej na stredoevropskou kinematografii 60. let" si nerozporuje :)
@Drolin (30.08.2016 11:29): MUBI je úplně bezvýznamná databáze, kde se pohybuje akorát pár trollů a žebříčky tomu odpovídají. Vždyť tam mají mega odpady lepší hodnocení než kultovní filmy. Že zrovna ty s tou stránkou operuješ :-)
@Red (30.08.2016 11:25): Nemci maj podle me velkou fungujici kinematografii pro velky trh, kde se toci uplne vsechno od zanrovych filmu po blockbustery, popravde to ale moc nesleduju, protoze neumim Nemecky. V tom spolecnym jazykovym trhu s Rakouskem a Svycarskem maji velkou vyhodu, nehlede na to, ze Nemecko je gigant uz samo o sobe. Trochu podobne na tom jsou Spanele, kteri to muzou tocit pro celou Ameriku s vyjimkou Kanady, severu USA, par anglicky mluvicich zemi v Karibiku a Brazilie.
@90210 (30.08.2016 10:56): Itálii ti nikdo nebere, je stejně důležitá jako Francie a Japonsko.

Madarsko, Turecko nebo i Portugalsko jsou v současném kurzu naopak zajímavé země. Rozhodně ve srovnání s ČR nebo SVK.

A 60. a novou vlnu zná právě dost diváků, kterří se o problematiku zajímají hlouběji. Ony, ty filmy jsou v některých případech (Valerie, Sedmikrásky) popularitou a oblíbenosti u cinefilů jako dílo Godarda nebo Felliniho.
@Bellerofontes (30.08.2016 10:01): Na MUBI či karagarze jsou řazeny common země (jejichž kinematografii bude hledat pravděpodobně více uživatelů) a uncommon země (opak), SSSR respektive Ruská federace figuruje nepřekvapivě v common zemích. Pokud čteš literaturu zabávající se kinematografií, tak ti je také jasné, které země v této produkci měly významné slovo a ty které méně. Ty se naopak točíš na subjektivním dojmu, který bohužel nemá žádnou váhu.

Čímž se dostvám i k Madarsku. Pokud čteš Cinepur, Film a doba a zahraniční weby, tak ti neunikne jaké země jsou v současném diskurzu zajímavé svoji produkcí. A Madarsko je příklad za všechny, ovšem významné filmy (které se dostávají na festivaly a mají uměleckou hodnotu) vznikají v současné době i v Rumunsku (Mungiu, Jude), Turecku (Ceylan) a Ukrajiny (Slaboshpitsky) atd.

A ne Saulův syn na tom nemá moc váhy, mimo rekognize Madarska na filmové mapě u i průměrného diváka.

A na závěr, míru produkce tedy jako nic berného neberu - tak to má každá země s větším významem na tomto poli (snížíme vliv USA protože tam vznikají i absolutní braky a porno které jsou k artové produkci tak 100/1?).
@rikuhahl (30.08.2016 11:24): O tom jsem nikdy neslysel, ale samozrejme u podobnych generalizaci musis zjednodusovat, jasne ze v tech zemich asi neco vznika a neco z toho obcas nekdo muze i znat. Misto Estonska se tam da klidne dosadit treba Litva nebo Lotyssko.;0)
@Red (30.08.2016 11:00): Jo, proc? Znam (zname) spoustu vyznamnych Nemeckych, Svedskych, Danskych, Spanelskych, Holandskych, Britskych a samozrejme Italskych a Francouzskych filmu, hercu a reziseru, naopak nevim o nicem z Madarska, Turecka, Rumunska, Slovenska, Bulharska nebo treba Estonska, co by stalo za rec a co by proniklo nekam dal, nez za debaty zapalenych cinefilu. Turecke Star Wars nebo tu pizdovinu z Istanbulu co s uspechem davali v prime timeu v celem vychodnim bloku, ale v CR na N@ve to propadlo nepocitam a vsichni dobri Slovaci (Jakubisko, Herz] zijou a tvori (nebo spis tvorili) v CR za mistni prachy.

Jo a zapomelo se na Nikitu Michalkova a jeho Unaveni Sluncem, aby toho Rusaci nemeli zase tak malo.
Nemci majú Das Boot, bezkonkurenčne najlepší ponorkový film aký poznám. ^^
@Red (30.08.2016 11:00): Německý filmy náhodou miluju, pěkně v němčině je to lahoda :) Z posledních co jsem viděl mě zaujalo: Nordwand; Die Welle; Good bye, Lenin; a nesmí se zapomínat na Der Untergang (Pád třetí říše) - to je skvost. Nedám dopustit na Karoline Herfurth, kéž bysme měli takovou herečku.
@Drolin (30.08.2016 08:41): Soveti meli Tarkovskeho pro artove divaky a par prukopniku z 20. let typu Ejzenštejn nebo Vertov, coz uz je zalezitost pro znalce, zbytek nestoji ve svetovym kontaxtu za rec a s takovou Francii a predevsim Italii se nemuzou vubec srovnavat, specialne italskej vliv na svetovou kinematografii byl naprosto zasadni a nemyslim tim jen rodily Talose, ale i italoamericany.

Madarsko ani Turecko na fimovym poli nicim vyznamny nejsou a nikdy nebyly, nejakej cizojakycnej Oskar nikoho nezajima. Ceska kinematografie je determinovana velikosti trhu, pripadne zabednenosti tech nekolika desitek tvurcu, kteri jsou na svoje filmy schopni ziskat penize, takze je muzou tocit. Na kseft toci vicemene jen Troska, zbytek toci za ruzny granty, statni prispevky apod. nehezky veci. Svetove vyznamna by pro fanousky filmu mela byt jen ta nase nova vlna ze 60. let, nicmene pochybuju, ze ty filmy mimo CR zna nekdo jinej, nez uplnej znalec zamerenej na stredoevropskou kinematografii 60. let, takze mame defakto jen MIlose Formana a svyho Milose Formana ma skoro kazda z hlediska kinematografie mene vyznamna zeme. Polaci maji Polanskeho, Holandani Verhoevena, Finove Renny Harlina atd.
@Drolin (30.08.2016 08:41): Tak hlavně že je to "prokazatelné".

K podobně odvážným tvrzením o situaci dané země by se mělo přistupovat s přihlédnutím ke korpusu jejich produkce, ne vyjmenováním konkrétních a často se vymykajících příkladů. A jak tak nad tím přemýšlím, možná by nádavkem stálo za to říci, proč podle dotyčného zaostává či naopak.

Co se mě týče, také nemám rád české filmy, a to pro jejich vyznění, které si v sobě pořád nese pozůstatky toho chcípáckého dědictví z devadesátých let. Na druhou stranu, naše filmy necílí na zahraničí, nesnaží se dobývat festivaly a jsou veskrze lokální. Co tedy vlastně dělají špatně? Já sám pořádně nevím.

Když jsi zmínil to Maďarsko, tak to je zrovna stát, jehož filmografii jsem měl za zcela nevalnou, dokud nepřijala Oscara za Saulova syna (dle mého pitomý film, který byl přesně kvůli podobným oceněním natočen); o jejím zbytku nic nevím. U toho SSSR se to ale tvými oblíbenými tvůrci nijak nesmazává; v rámci toho, kolik toho vyprodukovali, ti ani několik dalších jmen nepomůže k obhajobě jejich tvorby jako celku.
@Kvasa (30.08.2016 08:42): Tak já samozřejmě neříkám, že dřív bylo všechno lepší, to ani omylem. Ale u těch filmů to tak prostě cejtim (ale je to malá daň za demokracii) ;) Mě ty detektivky nějak moc nebavěj obecně, ale unávám, že nějaký kvality maj ;)

Trezorové filmy jsou často ta nejlepší díla. Podle mě nejlepší český film: Všichni dobří rodáci. Doteď moc nechápu, že tenhle film mohl vůbec vzniknout, i přesto, že rok 1968 byl dost volný a přívětivý.
Tak bolševik měl pro dobré filmy slabost. Některé dokonce dával do trezoru, aby se jim nic nestalo.
Někdy je třeba vytáhnout hlavu z prdele a trošku se rozhlídnout. Třeba zrovna ty seriálové detektivky na jedničce snesou velmi přísné hodnocení.
@Bellerofontes (30.08.2016 01:40): Ano, a platí to pro například pro nyní na kinematografické mapě významné státy jako Madarsko, Jižní Korea, Rusko nebo Turecko. Ve většině zemí Evropy je to prokazatelně lepší jak v České republice.

A kinematografie SSSR má právem jednu z vedoucích pozic globálně, a nejde jen o Tarkovského, Vertova a Bondarčuka. Je to mimo jiné German, Chukhrai, Kalatozov, Mikhalov, Klimov, Dovzhenko, Askoldov, Shepitko, Parajanov... a každý z nich má nějaký významný film.

Jestli nějaká kinematografie společně s Japonskem ,Francii, Itálii, Československa, Německa, VB, USA a JK stojí za zmínku, tak právě SSSR.
A ono je to v zahraničí výrazně lepší? Nejvíce se ví o režisérech, kteří cílí na zahraniční trh, což z těch úspěšnějších znamená zhruba dvě tři jména na vybraný stát.

Mám z obdobného stesku pocit jako z vyjadřování obdivu ke kinematografii SSSR (o níž často slýchám), když má přitom člověk na mysli pouze Tarkovského a Sokurova (jejichž vzah k tehdejšímu režimu je přitom negativní), případně Vertova či Ejzenštejna, v nesrovnatelné záplavě naprosto jednoduchých a opomenutelných ideologických snímků.
Teraz sa ukazuje aké je vnímanie relatívne :D Klasických superhrdinských made in USA filmov bolo tohto roku len 5, vlani dokonca len 3. Ten dojem, že je ich veľa, navodzuje iba to, že hoci ich štúdiá stále točia v relatívne malom počte, z každého robia marketingom veľkú udalosť. Teraz možno kadekoho prekvapím, ale amerických fantasy či sci-fi filmov vzniká každoročne viac :)
@Crash (29.08.2016 17:04): Jo těch komiksů je poslední dobou plno, snad každej druhej film, taky nejsem nějakej velkej fanda tohohle žánru, ale asi to lidi chtěj. Ze všech jsem byl v kině jen na tý Batmanovský trilogii, která je fakt skvělá, jinak to jde prakticky zcela mimo mě :)
@mazar1234 (29.08.2016 17:08): Dal som si tú prácu a schválne prešiel slovenské dokumentárne filmy posledných rokov na CSFD. Bez toho, aby som to bral ako nejaký dôkaz kvality, som podľa hodnotení nadobudol dojem, že dokumentaristov, ktorí vedia zaujať máme obstojných. I keď je pravdou, že kvalít Barabáša v globále nedosahuje nikto z nich.
@M.a.t.t. (29.08.2016 16:56): No, tam lze počítát Švankmajera a Fausta, Spiklence a Otíka, pak Kolja a pak asi dlouho nic... nevím o dalších co by v Evropě výrazněji obstály.

@Crash (29.08.2016 17:04): Právě, ono v kinech jsou (pokud se nepočítají festivaly atd.) prakticky jen americké filmy a pak pár evropských a opravdu vyjímečně něco asijské. Komiksové blbiny jsou tu opravdu již dlouho, ale mám pocit že je pak nahradí ježtě něco blbšího.
@M.a.t.t. (29.08.2016 16:56): Je to tak, nebyť Barabáša tak sme v úplnej piči.
Keď si uvedomím, že "Baščovanský a zať" je z roku 1994 tak je mi do plaču. Nič, nič, nič odvtedy.

@rikuhahl (29.08.2016 16:32): "Křeček v noční košili" - prestaň lebo sa nostalgicky rozplačem :-D

Inak z Českých maximálne hypujem Saturnina (z porevolučných) a mega píčovina najvyššej triedy (IMO vrchol Sverák Smoljak) - Jáchyme hoď ho do stroje.
@rikuhahl (29.08.2016 16:59): No vidíš, to já zas mám v posledních letech problém spíše se zahraniční produkcí našich kin, ze který mám pocit, že je to jedna komiksová blbina za druhou. Už aby ta mánie skončila.
@M.a.t.t. (29.08.2016 16:56): Občas jo, ty filmy, který zmínil Crash jsou celkem dobrý. Mě jen přijde, že se to tu točí jen kolem Hřebejka, Trošky, Renče a podobných. Netvrdím, že nenatočili nějaký zajímavý filmy, ale po roce 2000 už je to od nich fakt slabota, nebo i příšernost.
Tiež by som to tak prísne, veď napríklad naša tvorba je až na tú dokumentárnu nepomerne horšia (koprodukcie nerátam) a pozitívum je akurát to, že sa hlavne točí viac filmov ako v minulosti. Česko stále dokáže občas vyprodukovať určitú kvalitu ktorá možno nie je porovnateľná so svetovou špičkou, ale v rámci Európy dokáže obstáť.
@rikuhahl (29.08.2016 16:32): Asi jsem tolerantnější, ale pořád se podle mě mezi českými filmy objevují věci, které mi příjdou koukatelné a líbí se mi. Letos například Teorie tygra, sice v druhý půlce tomu už docházel dech, ale celkově to byla pohodová komedie. A namátkou co mě z hlavy napadá Ve stínu, Lidice, Želary, Habermannův mlýn, Je třeba zabít Sekala atd. jsou porevoluční snímky, které jsou podle mě velmi dobré. Ale je fakt, že s komediemi je to slabší a českým režisérům by prospělo, kdyby jich bylo o Trošku méně. :)
@Zx Atari 500 (29.08.2016 13:16): Jo český filmy už jsou většinou fakt hrozný. Po revoluci to trochu zachraňovali Svěráci, ale těm už taky dochází dech (bohužel). Z poslední doby se mi líbilo jen: Já, Olga Hepnarová a Občanský průkaz. Teď v pátek jsem byl donucen vidět (z autobusu jsem vyskočit nemoh) Lídu Baarovou a fakt hrůza, takovejch peněz to stálo a je to jak pár dílů Ulice s retro momentama, ble. Mrzí mě, že už se netočí filmy, nebo seriály s takovou tou lehce scifi tematikou jako např. Pane, vy jste vdova!, Zabil jsem Einsteina, pánové; Zítra vstanu a opařím se čajem; Křeček v noční košili a mnoho dalšího. To jsem měl vždycky rád ;)
Poslední český film jsem viděl Osmy na jedničce minulý týden a to byla špičková záležitost.

Ale obecně se mi dnešní filmy taky moc nelíbí. Dobře už bylo:)
Já jsem dnes zhlédl stranger things a zhlédl jsem ho skoro najednou, je to takový mix toho nejlepšího z akčních / dobrodružných / hororových filmů z 80 let
Taky se mi zda ze cesti herci neumi mluvit. Skoro vzdy cokoliv ceskeho zni strasne trapne. U komedii se to jeste da. Ale treba ta Vagnerova v expoziture. To bylo na dlouhou dobu posledni co jsem videl... :D
@Drolin (29.08.2016 12:14): Hlavne se jich po revoluci uz moc nenatocilo, nova generace tvurcu prestala tocit zanrovy snimky.

Lotranda a Zubejdu jsem videl naposledy v detstvi a docela se mi to libilo, to byla jeste Sverakovska tvorba na vrcholu a navic to tocil Smyzcek. Podobne na vrcholu by tehdy i Čmaňa, coz je typickej herec, kterej tocil hafo za komancu, ale po revoluci uz delal jen neco pro TV a pak uplne zmizel, podobnej pripad byl Hanzlik, ten hral v 70. letech snad vsude.
@90210 (29.08.2016 11:40): Podle mě i nápad je děsný, recyklace s nulovým vlastním vkladem. Tohle bych jistě nepustil do produkce. A pak samotné kvality, české filmy a pohádky zvláště dosahují dna... Lotrando a Zubejda, které jsem neměl rád, v tomto kontextu ještě působí jako kvalitní dílo.
@Drolin (28.08.2016 22:26): Byl jsem na to tehdy hodne zvedavy, ale poprve jsem u toho v TV usnul a ze spani me probouzel priserny zpev a neprijemne hlasy. Vcera jsem se na to dival, ale je to proste strasny. Soucasni mladi herci vubec neumi mluvit a nemaji prijemny hlasy tak, jak v drivejsich pohadkach, to samy zpev, jedinej kdo umi zpivat je Dyk a jakz takz jeste Klus, ale material dodanej duem Sverak/Uhlir je tak mizernej, ze by s tim asi nic nesvedl ani Waldemar Matuska. Ti dva maji holt svuj vrchol v 90. letech. Tri Bratry hodnotim ve stylu Katovny nasledovne - napad vybornej, provedeni strasny.