Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Tak já se přiznám ale dosud jsem žádnou hru od Bioware nehrál. :) Vlastně mám před sebou řadů restů:

1. Fallout 1 (rozehráno před dávnými věky, nedohráno)
2. Fallout 2 (rozehráno nejméně 2x před dávnými věky, nedohráno)
3. Fallout 3 jen základ, DLC prý stojí za prd :)
4. Fallout 4 jen základ, DLC prý stojí za prd :) ale u F3 a F4 h

5. Morrowind s datadisky
6. Oblivion s datadisky (rozehráno nejméně 6x :) )
7. Skyrim s datadisky (dosud nezakoupeno)

8. Mass Effect 1-3 (nehráno)
9. Vampire The Masquarade (rozehráno před dávnými časy asi tak 4x)
10. Vampire: The Masquerade - Redemption
11. Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Z "Bioware" her mi nejvíc utkvěly asi postavy z KOTOR2 (Atton, Kreia, Bao-Dur), ale to je zase Obsidian. Ale KOTOR 1 relativně taky. A Mira je velmi dobrý spin na Mission.

Jinak jsou to klasické archetypy, které se bohužel právě začaly točit a opakovat a recyklovat už dost. Za jejich největší průser ale považuju vdechnout Shepardovi nějakou osobnost. Dopadlo to jak ta saudskoarabská robotka.
Problém je, ak sú tie archetypy príliš repetívne a čitateľné. Aj archetyp môže mať určité variácie. A ja v poslednej dobe mám veľmi rád postavy, ktoré sú zo začiatku ťažko definovateľné alebo sa stane, že cez predsudky si vytvorí hráč mienku a postava sa nakoniec chová inak.
Me se taky archetypy libi. Respektive me az mrzi, kdyz nejaka hra neobsahuje svou vlastni Bastilu. :-D
Archetypy postav se využívají snad v každém uměleckém směru, možná proto jsem v tomto ohledu velmi tolerantní - mně skutečně nevadí, že si BioWare vytvořil své archetypální postavy (zranitelná mrcha, citlivý klaďas, drsňák..). To měla i Italská komedie a jak to hezky fungovalo.
@Sadako (09.04.2018 11:37): Čo mi hlava neberie. Zo všetkých tých NPCs prečo zrovna on príde tvorcom tak príťažlivý, že si ho nikde neodpustia...

Ledaže by som sa hral na armchair psychológa a videl v tom kompenzačnú fantáziu tvorcov, ktorí by napĺňali tie najklasickejšie stereotypy nerdov. Chlap milý takým tým sebecky slizkým spôsobom (čo si ale ani on, ani jeho tvorcovia neuvedomujú), ktorý bude fňukať a fňukať tak dlho, až sa nad ním žena zľutuje a začne s ním spávať.
@Flowerpot (08.04.2018 23:11): Coby Viconia mě napadla Morrigan v DA:O.
Je oprsklá, ne zrovna rytíř v zářivé zbroji, sice tvrdí, že ji posílá Flemeth, ale chce z bažin dost usilovně vysmahnout a ještě je hustý magič se znalostmi obskurního lore.
@7c (08.04.2018 21:04): Aribeth? Já si na podobném modelu vybavím snad jenom Bastilu (dlužno podotknout, že např. z Jade Empire si pamatuju jenom ten čínský konec, postavy vůbec).
@Charllize (08.04.2018 15:00): Občas je ale to porovnávanie nevyhnutné, pretože vývojári alebo vydavatelia počas marketingovej kampane označia novú hru za duchovného nástupcu predošlej hry alebo série. Človek potom pochopiteľne očakáva staré dobré mechanizmy, koncept hry, grafický a hudobný štýl, alebo náväznosť na príbehy a postavy, na ktoré bol zvyknutý.. Toto je napríklad skopírované z domovskej stránky BioWare:
Dragon Age: Origins is a dark heroic fantasy set in a unique world. As the spiritual successor of BioWare's popular Baldur's Gate series of games, it uses a pause-and-play tactical combat system.
@Tulareanus (08.04.2018 12:16): Problém BioWare (dle mě) nejsou opakované herní mechaniky, či prostředí (jen s jiným tématickým zařazením) - problém je právě recyklace questů a postav - začalo to NWN a pak už to je jak generované počítačem. "Viconia" byla snad v každé jejich hře, nemluvě o jejich nové oblíbenkyni, Aribeth.

Tyhle věci nejsou zásadní problém u her, kde scénář a dialogy nejsou prioritní, ale u Bio-5tý pilíř-Ware to je poněkud handicap...

Na druhou stranu už dávno nejsem cílová skupina, takže tohle je spíš jen povzdechnutí (popravdě, Baldur's Gate 3 jsem nikdy vidět nechtěl a nechci, takže BW už je pro mě uzavřená kapitola).

Asi jediná "franchise", která mě aktuálně zajímá, je Resident Evil (retrospektivně byl CAPCOM docela odvážný, když zvolili variantu postav vyvíjejících se v průběhu série). Možností, kam se vydat je poměrně hodně a je fakt, že poslední experimenty se jim až tak moc nevydařily, ale zase oceňuji, že se (neříkám přímo nebojí) odvažují riskovat.
Mne vzdycky spis prijde kdyz nejaky vyvojar dela hru pokazde jinak ze moc nevi co vlastne delat chce. Naopak ti kteri maji ,,svuj,, styl jsou mi daleko sympatictejsi a mivam tam pocit vetsi ucelenosti a toho ze vedeli co delaji a co chteli udelat. Nemusi to byt pravidlo, treba Final Fantasy byvaji vetsinou dost odlisne a funguje to.



@Sadako (08.04.2018 16:33): to je pravda. kdyz se neco nelibi tak se to proste nelibi.
@Tulareanus (08.04.2018 15:00): Samozřejmě, pokud ti nesedne jedna hra od PB nebude tě bavit žádná. Pro jiné to bude navěky klasika. Spíše jde o to, že u velkého množství lidi systém Gothicu fungoval - je tedy nesmysl ho měnit. Nový svět, nový příběh, nové postavy. Ale mě by vážně mrzelo, kdyby ten svůj systém změnili.
EDIT: Mimochodem, na to, že to má writting jakoby to dělali teenageři nemám co říct :D Je to pravda - ale Risen 1 i Gothic mě ještě poměrně bavily i příběhově. Ačkoliv je to plné klišé. Uvidím, co Elex.
jsou hraci co pristupuji k nove hre tak ze ji srovnavaji s ostatnimi hrami co hrali a pak jsou hraci co pristupuji k nove hre jako k originalnimu dilu a srovnavat je jim cizi. Kdyz se tyhle dve skupiny stretnou..je zle.
@Cathan (08.04.2018 14:53): Predmetom diskusie, ale bolo, že prečo napr. mne také hry nevyhovujú a v podstate ani Jabovi. Ja som ti to len rozpísal, že prečo ma nebaví hrať to isté. Ak máš hry typu BG, Fallout a podobne, ktoré sa dajú hrať diametrálne inak a sú aj hry, ktoré majú trocha odlišné konce, tak tá replayabilita a pokračovania svojimi bohatými možnosťami ponúkajú vždy niečo na explorovanie. Pri hrách od PB na tom absolútne nezáleží a tie tri tábory sú vlastne vždy úplne rovnaké. Preto nemám čo objavovať. + Ako som spomínal, majú strašný writing. Pamätám sa, ako som rozohral Risen a som normálne nechápal, či takéto kostrbaté vety, nulová psychológia (niekto prežil práve stroskotanie lode, ale cíti sa vlastne v pohode a ide osídlovať najbližší domček, bez toho, aby vedel, čo vlastne na ostrove je a kto ho ovláda a či teda hrozí nejaké nebezpečenstvo a ak áno, tak aké). Mal som pocit, ako keby to robili teenageri.
@Tulareanus (08.04.2018 14:48): Ale je to jeden z hlavních motivů PB a funguje. Když mi to dovedou dobře naservírovat, nemám s tím problém - mě se líbí znovu zjistit která frakce je pro mě ta pravá, mě se líbí nechat se tím unášet - ne pořád, ale PB není jediné studio. A zkrátka když mám chuť na ten jejich steak, jsem rád, že ten svůj styl nemění.
@Cathan (08.04.2018 13:45): Práveže ten príbeh a postavy a tri tábory a prastaré zlo sú tak otrepané klišé, že je to zas a znova to isté a to aj očakávam. A preto sa tým necítim zaujatý, je to veľmi jednoduché a prvoplánové.
@Jab (08.04.2018 12:58): "pětadvacátou Civilizaci či Gothica v řadě" Civilizace je neustále stejná, omílá historii a inovace systémů a grafiky je to jediné co má. Zatímco Gothic, Risen a Elex se dá vždy přijít s novým příběhem, postavami atd.

@Tulareanus (08.04.2018 13:09): A já tohle beru jako ikonický systém, a když mám chuť si ho zahrát, prostě zajdu k PB. Ten příběh je pořád něco co objevuješ, a mě nevadí, že vím kostru toho systému.
@Cathan (08.04.2018 12:18): No si nejak hrdina bez mena, ktorý vlastne ani nebude hľadať a riešiť svoju minulosť (Bioware práve na tej minulosti a prepojení aj párkrát stavia), čo neberiem ani ako plus a ani ako mínus. Následne sa dostane človek na územie, kde je nejaký kvázi quest hub, potom zistí, že tie quest huby sú tri a principiálne rozdiely sú len kozmetické a jeden sa podobá na čo najbežnejšiu civilizáciu, jeden je v močiari a jeden je magickejšie/mystickejšie zameraný. Hráč najprv medzi tábormi pendluje a musí si dávať pozor na zvieratá, aby po nejakom čase poslíčkovania a bojovania vybral jeden tábor, ku ktorému sa pridá. Vždy je to takto, pomalý začiatok (ktorý býva asi tou najlepšou časťou) a potom tri frakcie, kde sú pomerne identické questy medzi tými jednotlivými hrami.
@Cathan (08.04.2018 12:12): To převracíš moje slova do extrémů. Nadto vtipně, protože všechny Gothic hry a jejich následovníci stojí příběhově za houby. Tu exploraci chápu. Ale poslední Gothic hra s dobrým nápadem (uzavřená vězeňská kolonie) byla hned ta první.

Budeme to točit v kruzích, ale začínáš být trochu zaseknutý. Já si zahraji raději něco nového než pětadvacátou Civilizaci či Gothica v řadě. A pokud už si zahraji další Civku, tak chci, aby přinesla něco "jiného". Odtud má obliba Alphy Centauri.

A tak než hrát třicátého pátého následovníka, který zase nic nového nepřinesl, tak si raději zahraji ten originál, z nějž to vše vzešlo. Pokud mi to tedy stojí za to. Nepřekvapivě jsem tak třebas dohrál vícekrát BG 1 a 2 než Planescape. BG holt nabízí široké možnosti v systému tříd, multiclassů, složení party atp. Planescape táhne příběh a tak mi zatím stačilo dohrát to dvakrát, neb si jej stále pamatuji a vícekrát jsem tedy zatím neměl to nutkání.

@Tulareanus (08.04.2018 12:16): +1
@Tulareanus (08.04.2018 12:16): Já tak nějak nechápu co je předvídatelné - herní systém přeci nedělá svět a příběh. Rozhodně nemám pocit, že Gothic, Risen a Elex jsou v tomto ohledu stejné a předvídatelné hry. Já po dohrání gothic 1 a 2 nečekal co se bude dít v Risen 1. A Risen 2 a 3 jdou už zcela jinou cestou.
@Cathan (08.04.2018 11:41): No meniť to preto, že časom je to nuda a predvídateľné. Ja chcem byť v RPG aspoň trocha prekvapený, resp. chcem mať ten pocit, že objavujem niečo, čo naozaj nepoznám. BioWare hry majú vo svojej šablóne výhodu v tom, že hoci majú 4 planéty/lokality a loď/pevnosť/základňu, ale je to veľmi založené na príbehu a postavách, takže sa to neopakuje až tak veľmi okato možno. + menia settingy, čo Piranha Bytes vlastne urobili s Elexom až po 6 hrách s približne rovnakým settingom. Risenom chcem dať, ale ešte niekedy šancu, len zatiaľ som nemal to nutkanie, pretože mám stále veľmi veľa hier, ktoré ma lákajú/bavia viac. Jedna vec, ktorú mal však Risen naozaj výbornú, bol soundtrack.
@Jab (08.04.2018 12:10): Tak je zřejmě rozdíl, co od her očekáváme - já čekám dobrý příběh a prožitek z hraní. Jestli ty hledáš neustále nové systémy, tak jednoho dne vážně nebudeš mít co hrát.
@Jab (08.04.2018 12:02): Proč měnit něco co funguje? Proč tam přidávat nové systémy, když ty staré jsou zábavné a fajn? To přeci nedává smysl. To by byla změna jen pro změnu - četl jsem pár recenzí, když Elex vycházej. Nic nevonělo, vše je prý zastaralé - a co ne? Hry už budou pořád stejné, pokud budeme mít štěstí, budou jen nové příběhy a postavy.
@Cathan (08.04.2018 11:59): je fakt že na PB se to kritizuje dost (že dělají furt identický typ RPG), ale je fakt že Bethesda i Bioware jsou na tom podobně, taky si víceméně jedou to "svoje" a nic zásadně nemění (a když, tak spíš k horšímu). CD Projekt se snaží posouvat - ve dvojce měli koule udělat v podstatě dvě hry a riskovat že hráči polovnu neuvidí, ve trojce si zase troufli na obří open world při zachování kvality questů a příběhu jak z non-open worldu. Ale piraním tu recyklaci odpouštím protože je to miniaturní studio a zároveň ten jejich specifickej styl (založenej primárně na exploraci) nikdo nedělá.