Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Malignus (18.12.2018 21:57): No, a jsme doma, takže proto bych tu hru logicky nedoporučoval začátečníkovi, který se ptá, kterým dungeonem začít. A proto mi tady na mou adresu vysvětlujete, jak je třeba se naučit luky a pak to přece není problém, že....ach jo, to je zase debata :-)
@Ringo (18.12.2018 21:46): Oukej, ty si s tím napoprvé problém neměl, my ano. Zbytečně si vztahovačnej. A btw nepřátel byly tuny, ale padají jak hrušky. Ze začátku primárně díky lukům (střílení během ústupu). Později díky magii světla (boosty) a hlavně temnoty (útočná kouzla). Jde opravdu jen o to se ty mechaniky naučit. Nejde jen o luky, ale právě ty dělají hlavní rozdíl ze začátku (u šestky jdou na mistra vycvičit u všech - což dělá velký rozdíl po celou hru).
@Malignus (18.12.2018 21:28): tvl neznám, tohle mi fakt vysvětlovat po dohrání MM3, 4 kdysi dávno , ještě před šestkou, fakt nemusíš. Tady nejde o to umět ovládat luky, ty snad měl každý, tak z toho netřeba dělat featuru, na kterou někdo mistrně umí přijít a někdo ne. Tady jde o to, že těch nepřátel je tuny. Už nevím, jak bych to jinak vysvětlil. Zkuste lidi poučovat druhé, pokud máte za sebou dohranou aspoň minimálně polovinu té série ;-)
@Ringo (18.12.2018 21:02): Záleží, jak ovládáš mechaniky. Pokud víš, že první se kupují luky a příslušné dovednosti k nim, tak si po zbytek hry v pohodě. Ale napoprvé se v tom před těmi x dekádami musel člověk chvíli hledat.
Záleží hodně na tom, co kdo chce. Předpokládám, že je pořád řeč o dungeonech, Ultima 7 třeba dungeon není.

Pokud chce někdo rozvážně řešit puzzly a procházet krokem chodbami a zkoumat tam každý čtverec, dá si Lands of Lore, klidně Eye of the Beholder trilogii, i toho Dungeon Mastera I nebo II, samozřejmě Stonekeep nebo Anvil of Dawn, případně amigácký Black Crypt, či trochu otevřenější Ishar II nebo III,. Zajímavý by mohl být i scrollovací Stone Prophet, pak trochu náročnější Ultima Underworld. Z Might and Magiců bych rozhodně doporučil začít Might and Magic III, pokud chce někdo něco hodně rozsáhlého, klidně Wizardry VII, ale to už je pro ty náročnější, co se toho nebojí. Tady bych pak mohl doporučit ještě Betrayal at Krondor. Pro opravdu pokročilejší je tady pak ještě Realms of Arkania trilogie.

Co se týče Might and Magic VI, VII, VIII, tak pro začínající je nejschůdnější osmý díl. Co se týče ovládání, tak už je to trochu pokročilejší forma od her z první poloviny 90. let, nicméně o co je jednodušší interface a více user friendly, to nahání hra na monstrozitě a obtížnosti. Opravdu mega davy nepřátel jak v ruském filmu mohou začátečníka spíše odradit.

Tolik pokud jde člověku o opravdovou old school pařřbu.

Pokud jde však jen o to vyzkoušet žánr a je daný hráč zvyklý na ty moderní hry, ale chtěl by tak trochu ochutnat, co to je krokovací dungeon a úplně nechce bojovat s ovládáním, tak bych tady jasně doporučil Might and Magic X. Vyhne se obtížnostem v ovládání a respawnu.



@Richmond (18.12.2018 10:58): Občas tam jsou zajímavá "fakta".

"Ovšem všechny navazující hry již používají jiný (podle názorů některých hráčů modernější) systém s volným pohybem po herním světě, který byl (i když v poněkud jiné podobě) použit i například v Ultimě Underworld. Jestli se jedná o skutečné zlepšení vlastní hry ponechám úsudku čtenářů, faktem však je, že nejoblíbenějším dílem celé série Might and Magic zůstává pravděpodobně díl třetí."

Jako já mám nejraději sedmičku. Ale kvůli tomu ji nebudu dávat na piedestal jako díl nejoblíbenější. Krom toho soubojový systém MaM 3-5 je celkem nevyužitý potenciál. Jednodušeji už ty tahové souboje snad ani nemohly být zpracovány.

@Bodkin (18.12.2018 13:15): Ah. Ok.
@S4TW (18.12.2018 06:39): MM6 jsem poprvé hrál loni a do začátku je to určitě dobrá volba, s pár mody na vyšší rozlišení a mouselook je to pořád velmi dobře hratelné. Kdybys ale chtěl začít něčím modernějším, zkusil bych Legend of Grimrock, na kterém si ten žánr můžeš trochu osahat. Rozhodně nechci říkat, že je horší nebo lepší než klasiky, ale na začátek bude rozhodně stravitelnější :)
Tvl, doporučovat někomu M&M VI jako jejich první je docela slušný sadismus.
@S4TW (18.12.2018 09:36): Důležité je si vzít info hlavně od těch, kteří ty dungeony opravdu pořádně hrají a něco o nich vědí, ne od těch, kteří zkusili nějaké tři a pak řekli fuj, to je pitomost :-) Asi nejlepší je si přečíst nějaké obsáhlejší komentáře přímo pod hrami od lidí, kteří danou hru dojeli. Samozřejmě nebrat moc hejty lidí, kteří si to zkusili s tím, jak že to bude jako pitomé a pak to jako pitomé okomentovali a střelili tomu ze zášti něco mezi 10% - 40%

Jinak M&M6 je sice super hra, ale já osobně bych ji pro úplný začátek nedoporučoval, je to příliš monstrózní.
@Drolin (18.12.2018 09:24): neboj, nainstaluji MM6, to jsem už rozhodnutý, do konce roku, ale dodělám ještě pár restíků, na tohle potřebuji "uklizený stůl" :D

Upřímně, mě tyhle drobné hádky docela baví, ono z obou táborů přichází zajímavé a často relevantní postřehy... samozřejmě dokud je to v rámci nějaké slušnosti, což zrovna u tohoto tématu je...
@Jab (18.12.2018 08:35): jo, to mi nezní jako nějaká šílenost, ty zákysy, to se samozřejmě stává v téměř každém RPG, samozřejmě se to většinou stupňuje s tím, jak je hra stará a tolik nevodila za ručičku hráče... mě se teď u Planescape Torment stává, že jak je tam mraky a mraky textu, ještě k tomu hodně náročného, že si prostě nepamatuji takové detaily, jakože nějaký ti ptáci jsou led z konce řeky Styx, samozřejmě jsem to četl, ale tak šest hodin hraní zpět a když hraji jednou týdně 2 hodinky, tak to prostě v hlavě neudržím, tohle jsem navíc vůbec nepovažoval jako důležitou informaci... :-) ale i tohle má to kouzlo samozřejmě...
@S4TW (18.12.2018 08:27): Chápu, dokud člověk nezkusí a nezjistí, že to není pro něho (sám mám takové žánry taky), tak ho to pořád bude pokoušt :) Ale tak teď jsi dostal od místního odborníka obsáhle slátanej "rozbor", tak se můžeš podle toho zařídit :)
Might nad Magic VI je jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál.... Jasná volba na začátek....

@S4TW (18.12.2018 08:27): To ti schvaluji i já. MaM VI je dobrá volba, páč to má slušně odsýpající hratelnost. Jakmile se tedy naučíš dobře vše používat. Navíc k sérii máme skvělé české stránky (svetmightandmagic).

Stran příběhových "dungeonů" či celkově RPG z této doby... Těch je relativně málo. Doporučit lze tak Albion, Betrayal at Krondor a možná i Ultimu VII (tu jsem ale nehrál). Nicméně je třeba vždy počítat, že tyto sice mají dobré příběhy, ale zase jim chybí něco jiného. BaK má ohavný engine z leteckého simulátoru, Albion v určitých částech ještě otřesnější 3D engine (z něhož osobně já mám "motion sickness") a Ultima VII má debilní souboje.

Stran záseků v dungeonech... Hádanky jako jejich zdroj bych rozdělil do dvou základních skupin. Jedny mají logiku a často vychází z informací, které si dostal někdy dříve. Tyto se ti ale nikam většinou nezapíší, a tak musíš udržovat pozornost (dnešní RPG by si tohle nedovolila). Druhou skupinu tvoří hádanky, které logiku nemají. Často jde o různé zatěžování plošin, kde nakonec přijdeš na správnou kombinaci. Ale tato není výsledkem nápovědy, na jejíž řešení musíš přijít. Podobně dungeony občasně trpí tím, že vyhodíš/nekoupíš nějaký na pohled nedůležitý předmět, který je třeba k dalšímu postupu o pět hodin či dvacet hodin později. Uvedené považuji za chybu, ale mnozí fanoušci dungeonů si tu nutnost hru od začátku rozehrát pochvalují. Samozřejmě je také možnost hrát všechna stará RPG dle návodu. Ale imho se tím připravuješ o... Vlastně vše důležité. Neb je to stále RPG a co je už důležitější než postup hrou. Samozřejmě každý (i hardcore hráč) dnes použije tu a tam návod, aby se dostal z případného zákysu. Ale je to potřeba málokdy, neb dungeony jsou většinou dost jednoduché hry. Zákysy se v nich ale občas objevují.
@Richmond (18.12.2018 07:32): no, já to hlavně nikdy nezkoušel, tak nevím, jak moc mě to interesuje :D... úplně tomu nedávám, jako jsem hodně příběhově laděný hráč, trpělivost asi taky není moje nejsilnější stránka, takže větší záseky nesnáším nejlépe, ale prostě to chci aspoň zkusit...
@S4TW (18.12.2018 06:39): Osobně si myslím, že je blbost tenhle žánr vůbec zkoušet. Pokud tě to doted nijak neinteresovalo, tak mi věř, že se nic nezmění a tohle nebudou hry pro tebe. Ale tak za pokus ni nedáš :)
@S4TW (17.12.2018 23:33): M&M6 Je asi tak nejpřístupnější nováčkům díky svým mechanikám a ovládání. Dle mého názoru je přednastavená parta celkem dobře navržená a vyvážená, vždycky je ale lepší si udělat vlastrní, která ti nejvíc vyhovuje. Hned na začátku hry lze udělat malý trik, kdy po doručení dopisů se odebereš okamžitě na hrad Ironfist, kde doručíš další dopis a odhalíš spiklence. Dostaneš za to dostatečnou odměnu, aby si svý hrdiny naučil zacházet s lukem a každýmu jeden koupil a pak se vrátil lodí přes Mist zpátky do Sorpigalu. Hodně ti to ulehčí začátek hry. (Každé pomyšlení se hodí, když pomyslím na Darkmoore.) Další postup je na tobě.

Pokud chceš hrát tak, aby jsi měl celý příběh, musíš to kombinovat s Heroes. Je to asi nějk takhle.... Anebo takhle.... :-D
Diky kucí, vím, že je to dost specifický žánr, většina těch her už jsou trochu dinosauři, ale nedá mi to nezkusit, navíc mě to dost láká i vizuálně. Myslel jsem si, že MM bude takové nejsnesitelněší, nevadí nějak, že příběhově začnu od 6?
Páni, vím, že jsem se tady na to už někde ptal, ale za boha to nemohu dohledat... nakoupil jsem si pár klasických dungeonů na GoGu a potřeboval bych radu, kterým začít, co je ideální start pro absolutního nováčka, aby ho neodradila přílišná obtížnost či prostě hodně odlišné herní mechaniky... hry co mám - Ishar 1-3, Lands of Lore 1-2, Might and Magic 1-6, Ultima Underworld 1-2. Díky a sorry za stejný dotaz :-)
Dovolil bych si zde sdílet svůj zážitek ze světa RPG, aneb i Rapier je živ něčím jiným než kniplem a taktováním CPU. :)

Vážení přátelé Role Playing Game. Oznamuji Vám, že dnes jsem měl tu čest si zahrát po 2 týdnech domlouvání s naším staronovým kolegou ve fa., Pavlem O. (shodou okolností se jmenuje skoro stejně jako já) poprvé po cca 12+ leté pauze stolní papírové RPG (fanfáry prosím!) Dračí Hlídka!

Že jste nikdy o Dračí Hlídce neslyšeli? Viz. Dračí Hlídka.
Nevadí. Já do roku 2018 také ne!

Ale začali jsme s kolegou testerem v fa. hledat RPG systém pro naše hry a postupně jsme vyloučili Advanced Dungeon & Dragons (CZ kompletní překlady k dispozici na webu), Dračí Doupě Plus (proč k tomu se ještě vrátím) a také nejaktuálnější Dračí Doupě II (příliš abstraktní, příliš chaotická příručka a to jsem to kdysi v Pevnosti nadšeně sledoval). Vzpomínal jsem na relativní jednoduchost Dračího Doupěte, které u nás vyšlo po revoluci ale pravidla už nevlastním, Altar vydává jen DRD Plus a DRD2 a stažené z webu to není ono.
Už, už jsem byl málem ochoten koupit The One Ring paper RPG, protože jsem na něj slyšel více méně samou chválu a svět Tolkiena mě lákal, když tu jsem objevil web s Dračí Hlídkou .

A nutno dodat, že mě zaujal, protože autor si kladl za cíl přinést na stůj jednoduchost původního DRD I z devadesátých let. A já ihned věděl, že to je něco co musíme mít. DRD Plus je pro lidi co vystudovali matfyziku a Bouchi jeden s jeho autorů (shodou okolností ho zná osobně jak jeden můj kamarád z mládí tak současný autor Dračí Hlídky) je přesvědčen že DRD Plus je to NEJ. Což je samozřejmě totální blbost, autoři DRD Plus to asi mysleli dobře ale fakt mít jako na vše tabulky je hovadina největšího kalibru (speciálně Alchymista stojí za to). Nicméně Bouchi (jenž pracuje na úřadě pár metrů od naší fa. :), ten svět je fakt malý) je přesvědčen o svém geniálním díle a není ochoten uvolnit práva na znovu vydání původního DRD I, což můj kolega a autor Dračí Hlídky de facto původně chtěl.

A tak vznikla Dračí Hlídka. My s kolegou ve fa. přemýšleli jak se dostat k testovací verzi, než to oficiálně vyjde a pak mě kolega upozornil, že autor je velmi pravděpodobně Pavel O., shodou okolností náš kolega ve fa. :) Pak už to šlo rychleji než nové boty a já si dnes užíval hry jako člověk válečník v dobrodružství ve světě Dračí Hlídky a musím konstatovat, že mě to baví stále i po těch letech mnohem více, než jakékoliv PRG na PC!

Papírovému RPG se prostě nevyrovná nic. Ten pocit se nedá ani slovy popsat. Je to prostě paráda. Najednou jsem byl zase v tom, ne nějaký ajťák v office. Pecka!

BTW pravidla Dračí Hlídky pokud by o tom někdo uvažoval oficiálně vyjdou až příští rok, teď se mohutně testují (a my jsme trochu překvapivě a nečekaně jeho součástí o čemž se nikomu z nás ještě 14 dnů zpět ani nesnilo!) a jsou prakticky skoro dopsané. Už teď je jasné, že by konečně na trhu měl být v CZ papírový RPG systém, který připomene doby největší slávy RPG u nás a doufám, že přinese onu lehkost pravidel jakou mám tam někde hluboko v paměti ve svým vzpomínkách.

PS: co mě úplně odrovnalo, že náš kolega je jediný (!) autor Dračí Hlídky (původně jich bylo víc ale nefungovalo to), na projektu dělá už 3 roky a s velké části to sponzoruje ze svých peněz. Když nám ukazoval project management, finanční vyčíslení, apod. tak jsem opravdu zíral s ..... :) Představa, že sám píšu po večerech a nocích 3 roky v kuse pravidla papírového stolního PRG je nepředstavitelná!
Až to vyjde doufám, že to koupí dost lidí na to aby se to Pavlovi alespoň částečně vrátilo. Po letmém přečtení pravidel musím uznat, že to má tu původní jednoduchost DRD I.

A hlavně jsem zjistil, že mě to neuvěřitelně chytlo a baví. Už vím co teď budu po večerech dělat. Svoji postavu, číst pravidla a těšit se na další ČT hru příští týden. :) A hlavně zkusím zapojit své starší děti a připravit nějakou hru i pro ně, tedy až se naučím pravidla, pochopitelně.
@Richmond (10.12.2018 21:00): Je to sakra nejaky drahy, ja jsem hry nikdy nesbiral, ale z nostalgickych duvodu bych si mozna poridil Ishar: Legend of the Fortress, Ishar 2: Messengers of Doom a Ishar 3: The Seven Gates of Infinity, i kdyz trojka ma ten obal uz trochu slabsi a mozna i Dungeon Master a Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep, to je asi vse.

Kdyby nejakej retrogamer krachoval a potreboval prodat, tak odkoupim, ale za moc ne.