Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Chuck (16.07.2019 09:47): Z takové fámy se na soc. sítích dělá strašná prdel z lidí, co ji rozšiřují. Každý tu hranici vnímání může mít jinak, bojoví pilot například musí mít tak dobrý zrak aby rozeznal 200 fps od 150 fps. Rozhodně ale neplatí že by člověk měl tu hranici na třiceti nebo šedesáti snímcích za vteřinu. Prostě čím víc, tím hladší a příjemnější obraz k pozorování. Samozřejmě to musí umět zvládnout i monitor.
[neexistující příspěvek]: Presne. Sledujem herný trh, vytipujem si zaujímavé hry, raz za dekádu poskladám low-end mašinu a spätne to všetko dohrávam. Náročné hry hrám pokojne aj s desaťročným sklzom, nikam neutečú, navyše sú kompletne dokončené a zaplátané. :-)
O víkendu jsem zjistil takovou blbost s gamepadama. Hraju teď Sleeping Dogs a hraju to povětšinou v poloze ležícího střelce. Rozhodl jsem se, že dám novou šanci steam controleru a jo po jednom dni se můj názor na něj výrazně upravil a až na dotekovou plochu nahrazujíci "R" páčku dobrý. Ta doteková ploška je oproti páčce strašně pomalá na rozhlížení kamery při přestřelkách. Nevím jestli to jde nějak poladit. Trochu mi i vadili "klikací" trigery a bumpery ale zvykl jsem si. Při hraní jsem to střídal i se starým Logitechem F510.

A teď poenta. Tvar gamepadu a díky tomu výsledná poloha rukou, hlavně opřených loktů, má dost zásadní vliv na pohodlí při hraní. Zatímco hraní se steam controlerem je hraní i po několika hodinách pohodlné. Hraní s F510 už velmi brzo způsobuje nepohodlí a dokonce bolest loktů. Věc co při poloze v sedě člověk vůbec neřeší.

No jen takové blbost o ergonomii ovladačů a jejich dopadu na pohodlí. Ale začal jsem díky tomu poznání uvažovat o Xbox ovladači.
@Chuck (16.07.2019 09:47): Nepoznáš to, když má tvůj monitor max 60Hz. Pokud má víc, tak to uvidíš. Jeď kurzorem po ploše, vidíš ten stín za ní? To je kvůli nižší obnovovací frekvenci monitoru. Na rychlejším podpořeným dostatečnou kartou to bude menší až žádný problém. A tak to funguje s veškerým pohybem. Pokud uživíš kartou 120Hz atp., tak často ani moc nepotřebuješ gsync/freesync.
@Kwoky (15.07.2019 23:21): Nechci hejtit, ale opakoval jsi ta měření při stejném nastavení, jestli to vůbec dává nějaké konzistentní a porovnatelné výsledky?

V KCD 1440p je podle mě limitem grafika.
Otestováno. Jen pro rekapitulaci:
Ryzen 1700X @ 3,7 GHz, GTX 1070 @ default (žádné OC).

Kingdom Come a Doom, obě hry na High, což je u obou až třetí nejvyšší profil (tedy v podstatě jde o střední detaily):
KCD
DOOM + DOOM

Měnil jsem pouze frekvenci RAM a rozlišení. Jinak nic.

RAM 3400 MHz (CL 18):
KCD 1080p: 75-77 fps v interiéru, 88-94 fps v exteriéru
KCD 1440p: 48 fps v interiéru, 58-61 fps v exteriéru
DOOM 1080p: 199-200 fps uvnitř, 197-200 fps venku
DOOM 1440p: 139-146 fps uvnitř, 138-145 fps venku

RAM 2133 MHz (CL17):
KCD 1080p: 76-80 fps v interiéru, 74-80 fps v exteriéru
KCD 1440p: 48-52 fps v interiéru, 55-58 fps v exteriéru
DOOM 1080p: 185-195 fps uvnitř, 199-200 fps venku
DOOM 1440p: 140-145 fps uvnitř, 151-158 fps venku

Zajímavé postřehy:
KCD 1080p v exteriéru 15 fps pokles s pomalejšími RAM, v jiných situacích je to stejné.
KCD 1440p rozdíl na úrovni chyby měření
DOOM 1080p pokles asi 10 fps uvnitř
DOOM 1440p v exteriéru - 13 fps nárůst (!!!) V interiéru stejný výsledek.

Pokud by chtěl někdo test opakovat:
V KCD jsem začal novou hru. V momentě, kdy jsem pokecal s mamkou, jsem zůstal stát a koukal na zeď vedle ohniště (interiér). Pak jsem šel před dům, stoupnul si na okraj verandy a kouknul doprava na roh verandy (exteriér).

V Doomovi jsem spustil první misi UAC (přes Mission select). Po otevření výtahu jsem změřil interiér. Pak jsem stiskl šipku dopředu a bez pohybu myši šel až na okraj propasti (exteriér).
Jsem z generace co měla 4 roky Athlon 64 3000+ socket 754 v době jak říká správně Paul AMD válcovalo přímotop Intel Pentium 4.
Později jsem to vyměnil za Intel Core i5-2400 Sandy Bridge (na rady kolegů z práce) a světe div se, ono o ještě relativně stačí v roce 2019!

Wow, opravdu náročný civilní letecký simulátor:
"I tested the Ryzen 3600X and 3700X on X-Plane 11. I will do more thorough testing in the coming weeks. I used a Ryzen 2600 and an Intel i5-9600K for comparison. By the numbers:
Ryzen 2600 = 34.7fps
Ryzen 3600X and 3700X = 49.3 fps
Intel i5-9600K at 4.8Ghz = 54.8 fps (probably closer to 50fps if not overclocked)"

OMG! Hm... Ryzen 3600 + RX 5700
@AiMLEzZz (15.07.2019 21:39): to záleží na čem kdo hraje. Já hraju na 60hz plazmě, takže mi 60fps stačí, ale pokud někdo má 120 a víc hz monitor, tak mu nebudu zazlívat že chce vysokej framerate.
[neexistující příspěvek]: Jj, podle me je lepsi mirit s hardwarem na kratsi casove useky a pak byt prekvapen, kdyz to vydrzi o nejaky ten patek dele. Hardware vybirat s tim, jake mate pazadavky ted a pridat par desitek procent jako rezervu do budoucna. A cele se to snazit vyvazit vykon/cena.
[neexistující příspěvek]: Hehe, to jo. Mně vždycky kapku rozesměje, když jsou lidi schopný řešit u her FPS, který je 60+. To je pro mě hodnota, kdy už je to imho fakt celkem jedno.
Kupovat PC na 8+ let je tak trochu mimo no ... zatímco na začátku máš předraženej overkill pro svoje potřeby, tak na konci máš udejchanýho zoufalce ...
@marwel (15.07.2019 19:31): Je to ale fakt těsný, pár frejmů. Pokud někdy budou hry umět využít víc jak 8 cores (docela možný s příchodem nextgenu), tak by 3900X mohl 9900K i překonat. Což není zlý. Jasně, Ryzen pořád není takovej slamdunk jako kdysi byl Athlon 64 oproti Pentiu 4, ale pořád je to první pořádná konkurence za dekádu.
@Rapier (15.07.2019 14:33): Asi bych doporucil 3600. Podle testu to vypada, ze procesor ignoruje TDP a taktuje max kolik muze, takze realne neni mezi 3600 a 3600X prakticky zadny rozdil. Jenze se obavam, ze kdybych ho koupil ja, tak to dopadne stejne jako s mym 2600, ktery je tak limitovany, ze all-core boost je kolem 3.5Ghz max. 3600 ma podle testu boostovat 4.1Ghz, podle moznosti chlazeni. To uz je velky skok, plus IPC zisky. Zakladni desku bych asi koupil MSI B450 Carbon a nebo, pokud bych vedel, ze nekdy v budnoucnu mozna vyuziji vice jader a kupoval neco lepsiho z treti generace, tak tu X570 Aorus Elite od Gigabytu.
@Rapier (15.07.2019 14:33): S tim "8+ let" bych byl opatrny. Kupoval jsem pred 7,5 roky CPU, ktere bylo tehdy rekneme "v top 10" nejvykonnejsich CPU na trhu. Zatim nejstarsi hra, kterou jsem hral, kde byl CPU bottleneckem, je z roku 2016. Tedy zhruba 5 let po koupi vysla hra, na kterou ten CPU uz nestacil (ale samozrejme existuje i spousta jinych, i novejsich, kde porad staci). Kdo vi, kam se vyvoj bude udavat, jake budou dalsi konzole a hlavne ty jeste po nich, ale mit predstavu, ze dnes koupim neco, co bude za 8+ let naprosto bez problemu stacit na vsechno (vsechny hry), je mozna trochu naivni :)
@Rapier (15.07.2019 14:33): Ok, provedu :)

Pokud by existovalo vysoko nataktované 6jádro (cca 5 GHz) kolem šesti tisíc, tak bych šel asi do něj. Byl by to skvělý kompromis mezi herním a produkčním výkonem. Jinak je pro mě nejlákavější 3700X, který si ale nekoupím kvůli vysoké ceně.

Hráčům s malým rozpočtem stále doporučuji 2600.

Odpovědi na tvé dotazy:
1. Z nových Ryzenů ano. Starší modely mají poměr cena/výkon výrazně lepší. Dobře se to dá vypozorovat, když si řekneš, že jedno jádro stojí cca 1000 Kč.
2. Souhlasím. Ten příplatek je velký.
3. To mohl napsat jedině někdo, kdo si to osmijádro nemůže dovolit :)
4. Naopak. 3900X je herní trhák. A s velkou rezervou do budoucna.
@Kwoky (15.07.2019 13:35): tak jinak, otestuj to prosím v FHD a 1440p s grafikou na max. detaily a různé frekvence RAM. Předem děkuji.

Jen tak, jaký Ryzen by jste si teď aktuálně koupili a proč? Včera jsem viděl tunu videí a přečetl tunu recenzí. Kladu si otázku za jak dlouho reálně hry využijí např. 6 cores nebo více. Zdali má smysl kupovat novou X570 desku nebo B450 desku. Ano vím, Navi umí PCI-E 4.0.

1. R5 3600 nejlepší poměr cena výkon?
2. R5 3600X má to smysl?! 200 Mhz navíc za 1000+ Kč a trochu lepší stock chladič. Každej mi říká: 3600 přetaktuješ na X, zbytečně vyhozené peníze.
3. R7 3700X prej, že 2 cores navíc jsou na hry k ničemu, a na práci je to prej stále málo. Ale chladič to má slušný v základu.
4. R9 3900X super ale na hry momentálně k ničemu. Jistě má vyšší frekvence, takže vyšší FPS.

AMD to udělalo velmi fikaně. Chceš top frekvenci, připlať si za TOP CPU. Rozhodně to je motivace uvažovat o TOP modelu ale...

Známý mě radí, kupuješ CPU na 8+ let, kup si rovnou to nejlepší co AMD má. Jak mám vědět kde budou CPU za 4+ roky?
@Thellwin (15.07.2019 14:22): @Toaleťák (15.07.2019 14:14): svatá trpělivost! :)

Sorry Bursoft. Ale tohle mě fakt irituje :) Prostě se testuje v nižších rozlišeních aby se zjistilo, který CPU je výkonější a má tudíž vyšší rezervu do budoucna, až začne být bottleneckem. Vyšší rozlišení testujou GPU.

Samozřejmě "real test" v normálním rozlišení se taky hodí, pro potvrzení že "jo, stačí to". Ale z hlediska změření výkonu procesoru je to na nic.
@Bursoft (15.07.2019 13:44): Já bych benchmarky jako Cinebench nezatracoval, kdežto u moderní hry tě nízké rozlišení fakt nezajímá, cinebench je unifikovaný a funguje pro všechny modely stejně a tak ti vzniká přibližný obraz toho, jak dobré ty modely jsou.
@Bursoft (15.07.2019 14:16): Tak znovu ... testuješ CPU, ne hry. Ty chceš vědět, jaké CPU je výkonější, proto mu hledáš situace, kdy je co nejméně limitováno něčím jiným. Je to dobrý k tomu, že můžeš říct, že CPU X je lepší/rychlejší než CPU Y.

Pokud to nedokážeš pochopit, tak už nevím jak to vysvětlit :)
@Thellwin (15.07.2019 13:48), @Paul (15.07.2019 13:58): Znovu.. k čemu ty výsledky jsou dobrý, když nereprezentují reálná použití toho danýho HW? K čemu je mi dobrý vědět, že v HL2 v rozlišení 1024x768 má Intel xxx 2500 fsp a Ryzen xxx 2400 fps? Že v AC:O 150 vs 170 fps? Já rozumím, že se testuje samotný výkon CPU, k čemu jsou ty výsledky ale dobrý v nepoužitelných nastavení?

@Kwoky (15.07.2019 13:55): A jeho "výkonnost" měříš počtem bodů, u kterých ani nevíš, podle čeho se vypočítávají? :)
@Paul (15.07.2019 13:58): No asi tak. Taky to nechápu, když někde testují CPU a řídí se výsledky, jak která hra jede v 4k rozlišení. Jako jo, pro orientaci to je v pořádku, vědět třeba to, že pokud chci současné tituly hrát ve 4k, tak je většinou jedno jestli mám R2600 nebo 9900k, ale o výkonu samotného procáku tak zjistím zhola kulové. Ono totiž za pár let, když treba vyměním grafiku za aktuální a procák si nechám, tak najednou budu hořekovat, proč mi třeba na tom R2600 jede v budoucnu nějaká nováhra pomaleji, než by jela na 9900k.
@Thellwin (15.07.2019 13:48): +1

Triggeruje mě když pod recenzema CPU lidi stále nechápou proč se testuje v nižších rozlišeních aby se eliminoval vliv grafiky. Kurva fix protože se testujou CPU, proto.
Cinebench je jednoduchý a celkem spolehlivý ukazatal obecného výkonu v MT (ST) protože perfektně škáluje s počtem jáder/vláken. Prostě takovej rychlej nástřel.

Co se týče testů v "nesmyslných nastaveních" tak tak to se dělá proto, že chceš ukázat opravdu rozdíly ve výkonu mezi CPU/GPU ... netestuješ ty hry jako takové a tak hledáš nastavení, kde výkon CPU není limitován výkonem GPU a opačně. Samozřejmě je pak ideální, když k tomu jsou i výsledky v běžně používaných nastaveních.
@Kwoky (15.07.2019 13:35): +1

Já třeba vůbec nechápu, k čemu jsou lidem benchmarky v Cinebenchy apod., krom poměřování šuldů v nějakých bodových hodnocení (stejné třeba Antutu na telefonech) a právě takovéto testy, kdy se snižují detaily, rozlišení atd. Co má ten výsledek reprezentovat, když sám při takovým nastavení hrát nebudu?

edit: Technická - Doom má tuším locknuté FPS na 200, tudíž při takovým nastavení se podle mě nikde nic neprojeví.
@Rapier (15.07.2019 13:28): No a když v takovém nastavení zjistím, že mají rychlé RAM o 50 % vyšší výkon, tak to znamená co? Nic. V takovém nastavení to nikdo hrát nebude. Ten výsledek je zajímavý, ale k ničemu.
@Kwoky (15.07.2019 12:59): prostě to otestuj v nízkém rozlišení, tzn. 1024*768 nebo pod. kde bottleneck bude jen CPU, nebO´t v tak nízkom rozlišení se každá výkonná GPU se bude flákat a bude mít spousty požadavků na CPU.
Včera jsem nainstaloval Dooma a KC:D a dneska budu testovat ty RAMky. Bude sranda :)

@marwel (14.07.2019 15:13): Ještě se mi rozležela v hlavě jedna tvoje věta:
Zkus to v takove situaci, abys zvysil CPU bottleneck, takze nizsi nastaveni grafiky a rozliseni, zda to udela rozdil.

Na mě to působí hrozně divně, skoro jako ovlivňování výsledků. Pokud nastavím grafiku skoro na max a hra jede na 70 fps, tak je to značka ideál. Mohl bych z toho dostat 200 fps a pak by se projevil pomalý procesor nebo vliv RAM, ale proč bych to dělal? Z pohledu testera je to samozřejmě relevantní (je důležité vědět, kde jsou hranice), ale z pohledu hráče mi to přijde "nepochopitelné".
@marwel (14.07.2019 16:07): a to kdybys viděl jak sympaticky malá a tichá je GT 1030, a to je prosím také Pascal! :) Bohužel je to tak nové GPU jsou všechny obrovské.

@Paul (14.07.2019 14:52): problém je, že testy na YT jsou často velmi různé a člověk už neví čemu má věřit. :) Není nad osobní zkušenost někoho jako Ty kdo má RTX 2080 Ti a Ryzen 2700X.

@Kwoky (14.07.2019 16:52): díky dej vědět jak dopadly ty testy RAM na Kingdom Come.
@kuler91 (14.07.2019 17:12): záleží jak hraješ, já si zvykl na ten čistej obraz při 4K dsr a jediná karta co to konzistentně zvládne s 60fps je 2080Ti, takže jí využívám prakticky při všem co hraju. RTX je hezkej bonus (zatím hlavně v Metru a Quaku), hlavní využití ale snad bude v Cyberpunku a Bloodlines 2.
Outer Worlds mě zatím nezajímaj, počkám si až budou komplet se všemi DLC za rok na steamu.
@marwel (14.07.2019 15:13): Ještě malé doplnění. AC Odyssey je snad nejhůř CPU optimalizovaná hra ever. Testy na téhle hře nejsou moc reprezentativní pro ostatní hry. Tedy rovnou říkám, že v ní testovat nic nebudu ani na vyžádání :)