Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Richmond (30.07.2019 15:51): No ja to beriem tak, že 90% osadenstva DH sú hardcore/power gameriy, čiže náš level casual nie je casual bežného občana tejto planéty. :)

@Jab (30.07.2019 16:35): imho clickfesty sú casual. Casual hráč ti to nebude hrať na hell. Prejde to raz. Prípadne to prejde znova s inou postavou. Alebo to ani neprejde. :)
@Jab (30.07.2019 16:40): Já tu definici četl - ale tam snadno zapadne třeba i Gothic, Risen, Two Worlds... je to dost široká definice. Perfektně tam zapadne třeba i Mass Effect, nebýt toho klasického fantasy. Přijde mi to.. takové zbytečné, abych to řekl natvrdo :D Ale je hráč, který dohrál všechny ty hry casual player? Já bych řekl, že se může klidně považovat za hardcore hráče, pro kterého některé "vyšší" hry zkrátka nejsou.
@Jab (30.07.2019 16:35): Takže ve tvých očí jsou casual RPG takové, u kterých není nutnost přemýšlet nad strategii a synergii určitých složek? Pak je ale casual i Dragon Age na normální obtížnost třeba. A celkově zde moc hardcore her nezůstane. Jakou má cenu označení casual, když tam pak lze zařadit skoro vše?
@Cathan (30.07.2019 16:29): Titan Quest přímo neznám, ale akční RPG mívají dost krušné vyšší obtížnosti. U Diabla 2 člověk musel zodpovědně skládat synergie i předměty, aby to bylo na hell hratelné. Byla to hodně matematika a casual v tom věru bylo málo.

Mělo to stinnou stránku, kdy pak v podstatě každý hrál verzi classu, které so v tom či onom patchi obecně nejlépe dařilo. Samozřejmě i tal tam byla "bílá místa", kdy například hammerdin dostával na frak v Maggots Lair. Já ale i tak raději hrál za Zeal Fanatica. Či Fury/Feral Ragr druida.
@Richmond (30.07.2019 15:51): Tak z mého pohledu je casual RPG maximálně tak zmíněný Titan Quest, a i tam je to otázka diskuze. Podle mě moc her které jsou RPG a zároveň by se v jakémkoliv slovasmyslu mohli označit za casual není. A pro mě je třeba BG dost hardcore věc.
@Richmond (30.07.2019 07:43): Tak ale ty si tiež hardcore gamer par excellance. :) Tie hry sú pre nás hardcore hráčov v pohode, máme veľa odohraného, chceme sa do toho dostať - dávame tomu čas aj energiu a pre skúsenosti sa do toho dostaneme rýchlejšie než začiatočníci. Ale kopec začiatočníkov, casualov alebo mladých hráčov sa ti do toho nedostane a bude mať s tým problémy, prípadne im to bude trvať, kým sa do toho dostanú.
Zakláňač je samozrejme konzolová samohrajka. Dokonca aj pri minibossoch, ktorých spomína @Red, sa mi to v dvojke automaticky zapauzovalo a objavila sa obrazovka s podrobnou nápovedou, kde bolo názorne nakreslené kam treba minibosáka seknúť a ktorý čudlíček stlačiť.
@S4TW (30.07.2019 08:14): Imho zbytečně otravný je jen ve dvojce. Ve trojce už funguje hladce. V jedničce taky.

Ale šlo mi primárně o to, že trojka je úplně jinde jak první díl. Rozsahem, komplexností... Je to jiná liga. Tím jedničku nezatracuji jako špatnou hru. Jen je prostě trojka mamut, který jen tak něco nepřekoná.
Jen technická, Richmond mluví o prvním Witcherovi. Trojku nehrál. A trojka je přece jen "ambicí" někde jinde.
@Richmond (30.07.2019 07:43): já souhlasím... nevím jak BG, ale Witcher 3 dohraje poměrně v pohodě i ne-RPG hráč... to, že tomu musí obětovat desítky, neřkuli stovky hodin je věc druhá a možná proto, to nedohrají, ale rozhodně ne proto, že by to nešlo kvůli obtížnosti hry... přinejhorším si vždy můžeš sundat obtížnost... ale jestli to je casual? ani nevím, jak to brát, ale já bych spíš řekl, že i jo, minimálně v rámci RPG žánru, který nejspíš sám o sobě není casual....

Jinak s tím návratem do hry po nějaké čase mám sám problém... nedávno jsem dohrál Lands of Lore poměrně v zátahu... pak pustím dvojku, která mě ze začátku obdobně chytla, ale po 2-3 hodinách jsem to vypl a už asi měsíc nezapl... nevím ani proč :D, ale čím déle odkládám návrat do hry, tím víc se mi do toho nechce...
@Tulareanus (30.07.2019 02:44): Já tedy zrovna BG, ale i Witchera (obecně Infinity) řadím do her, které v podstatě nejde nedohrát, pokud trochu člověk se tomu věnuje. tím nechci naznačit, že to je s prstem v nose, ale rozhodně to nevyžaduje nějaké větší úsilí od samotného hráče. Určitě to není nic špatného, rpgčka nutně nemusím znamenat hráčovo vyčerpání fyzické ani duševní.
@Red (30.07.2019 00:48): A koľko hier ten človek mal za sebou pred BG?
Jasné, že tebe to je jasné a jednoduché, ale ty si hral niekoľko stoviek hier a BG (alebo minimálne ten štýl hry) si určite hral predtým, než si začal BG na mobile. Je to dosť komplexná hra, vyžadujúca pozornosť, taktiku, mikromanažmenet a hlavne naučenie sa pravidiel fungovania (ja si pamätám, keď som to hral prvý raz pred 20 rokmi, tak som najprv nechápal ako funguje kúzlenie a odpočinok a zapamätanie si kúziel a podobne a to pritom nebolo moje prvé RPG).

Je to podobné, ako keby profesionálny športovec začal o svojom športe hovoriť, že podať výkon je jednoduché a že to dá každý.
@Sadako (30.07.2019 01:51): Od dob Oblivionu jsem zkrátka vůči open world zaujatý. Obrovský svět je fajn, ale většinou - ne li vždy - to něco stojí. Jako právě v Oblivionu, kde máme sice krásné království, kterém ale proběhla morová rána, ani na vlčka nebo srnku člověk nenarazí, grafika ksichtů mě do dnes straší ve snech, příběh je nastavený tak, aby člověk musel chodit sem a tam, ale vlastně je to děsná nuda... raději dávám přednost komornějším RPG, které se zaměří na - pro mě - podstatné věci.
Ale jo, věřím, že Bloodlines bude bomba :)
@Cathan (30.07.2019 01:43): Já mám open world docela ráda, akorát je to potom problém dohrávat, protože dokážu strávit mnoho hodin poflakováním se a děláním blbostí, zejména, mám-li k dispozici shitload úchylných modů. Víc story-driven hry jsou v tomhle směru výrazně úspěšnější, byť musím smutně konstatovat, že se to zase odvíjí od toho, jak mě chytí setting, což je dost loterie a velká část settingů, které se mi i líbí, prostě nejsou natolik kulervoucí, abych u nich vydržela signifikantní dobu a nezvládla se rozptýlit něčím dalším.
V tomto směru vkládám velké naděje do pokračování Bloodlines. :)
@Sadako (30.07.2019 01:35): No, u Wowka bych ten problém asi neměl. U Guild Wars 2... tam jsem už jednu postavu smazal a plánuju začít znova :D Ale jinak ano, proto mám také "odpor" k RPG s otevřeným světem, jako je Skyrim nebo Oblivion. A trochu mě děsí Zaklínač 3. Ani Risen 2 a Risen 3 jsem ze stejných důvodů nedohrál.

Dragon Age, Mass Effect, KoTOR, nebo třeba i Vampire Masquerade vynikají uzavřenými lokacemi napěchované dějem, a přijatelnou herní dobou. Gothic 1, 2 a Risen 1 mají sice otevřený svět, ale za to ne tak brutálně obrovský a netrvá věčnost je skutečně dohrát.
@Cathan (30.07.2019 01:12): Ale stejně je zajímavé, jak to funguje u různých her různě - třeba u MMO nemám problém vrátit se do hry po několika letech... ovšem na druhou stranu, těch 1500 hodin nebo kolik mám u Secret World dává asi dost jasnou zprávu, jak se mi to zvládlo zarýt do mozku.
Myslím si, že spousta konkrétně single player RPG má problém v tom, že nezvládne nějaký finishing drive - nejvíc sil se naleje do toho, aby hráče začátek chytil a pak se rozptýlí průzkumem a pak to odloží, protože kolem protančí něco nového, co má strašně hustou expozici, tak to chvíli hraješ... a situace se opakuje s něčím novým. Nebo je to teda jenom problém mé náročnosti na setting, naposledy mě takhle chytilo a nepustilo Dragon Age, které jsem si dala od Origins až po Inkvizici de facto na jeden zátah.
@Sadako (30.07.2019 01:06): Možná je to otázka "synchronizace" s postavou a světem. Přeci jen, u knihy, filmů i seriálu spíše sledujeme, zatímco ve hrách jsme toho součástí a zkrátka nejde jen tak znova vplout do něčeho z čeho jsme vypadli.
@Cathan (30.07.2019 00:53): Mně to přijde hrozně vtipné, protože s tímhle nemám problém u knih, filmů a seriálů, ale jak jsou hry interaktivnější, asi vyžaduju vyšší součinnost - a to po půl roce dělá fakt blbě.
Vlastně jediné, u čeho mi to nedělá problém, jsou Soulsy a Dragon's Dogma - jak Souls vypráví hodně prostředím a DD je sexy hra, ukládají se mi do paměti asi nějak líp a navázat není tak těžké.
Ale hodně ukecané hry, neřkuli s nějakým zásadněji rozkošatělým prostředím jsou problematické. Třeba Tyranny jsem tuhle začala napodruhé a obávám se, že ne naposled, protože na to zas x měsíců nesáhnu (a přitom mě to baví, ale pak mě rozptýlí něco jiného... inu, ADHD).
@Sadako (30.07.2019 00:27): To je jeden z důvodů, proč nejsem schopný pořádně (znovu) rozehrát třeba Elex. Naposledy se stalo, že jsem neměl možnost to dohrát. Věnoval jsem tomu dva týdny času, a přitom jsem potkal jen jednu ze tří hlavních frakcí a získal jediného společníka. Teď se k tomu chci vrátit, ale nechce se mi začít tam kde jsem skončil, protože si skoro nic nepamatuju ale zároveň se mi nechce začínat od začátku, protože to dopadne stejně a nikdy to zřejmě nedohraju.
Je to smutné, ta hra je totiž fajn. Jen si někdy říkám, že by se nemuseli dělat zas tak dlouhé a obří. Není čas xD
Pro mě je casual rpg prostě nenáročné odpočinkové rpg, co jde hrát přes mobil k jídlu. Třeba Hidden object adventury jsou pro mě takovým typickým příkladem casual žánru obecně, i když mají třeba složitější příběh a mechanismy. Samozřejmě taky znám člověka co dohrál BG aniž by věděl, že se tam dá pauzovat. Podle mě to spíš podtrhuje, že BG opravdu dohraje kdokoliv. Jsou samozřejmě ještě víc casual RPG, napadá mě třeba Ember.
Kazuár RPG
(OK, je to FPS a sniper rifle, ale stejně)

@Jab (29.07.2019 23:49): Btw. já bych taky neřekla, že je Witcher 3 nějak zvlášť casual - není náročný mechanicky, ale na čas a pozornost. Když vypnu Grim Dawn a vrátím se k němu za půl roku, celkem nic se nestane. U toho W3 (nebo jakékoli příběhově spletitější/náročnější hry) bych se dost obávala, že si zapomenutím reálií poněkud uškodím.
Casual hráči skončili v zaklínači 1 u Echinopsů, max. u tý vesnické bestie, ve dvojce u Kajrana a ve trojce u Gryfa. Mám to ověřený na svý mamce, která má jinak knihy Sapkowského ráda.
Z toho, čo by som ja bral ako casual RPG som za posledné roky hral napríklad Skyborn. Bolo to zábavné, hra odsýpala, dala sa pomerne rýchlo naučiť a zábavná aj keď lineárna. A dala sa prejsť za 13 hodín úplne so všetkým.
Podle mě by casual RPG mělo být railroad v hezkém, ale nepříliš otevřeném světě, ne moc textů (včetně dialogů), žádný složitý soubojový systém (takže rozhodně ne AD&D, lol), žádné extra puzzly, nemělo by být moc dlouhé, respektive - hra se dá kdykoli opustit a lze se k ní po dlouhé přestávce bez obav a nešikovného soukání se zpět, zase vrátit.

Podle mě tohle (až na tu délku) splňují vesměs různá ARPG - Titan Quest, Torchlight, Van Helsing, Grim Dawn (ten je z hlediska story zajímavý, ale textů je přiměřeně a koho by nebavily, dají se prostě nečíst). Případně některá jRPG - třeba Trails in the Sky mi přišlo velmi do pohůdky. Nebo první Neptunia (ty další jsem nehrála).
Metal as Phuk je taková nenáročná blbost.
@7c (29.07.2019 21:39): Jo. Thac0 byla taky legrace. :) Máš recht, že pro nemálo lidí bylo složité ta pravidla pojmout. Stále si pamatuji na kamaráda (vysokoškolsky vzdělaného), který BG odhodil jako blbost, páč se nenaučil kouzlit. :)
@Jab (29.07.2019 21:24): Tak uchopiteľné to je, ale ber to tak, že veľa toho know-how máme z toho, že sme už hrali množstvo iných počítačových hier. Ja hrám W3 na predposlednú náročnosť a v momente, ako som sa naučil plnohodnotne využívať dodgovanie, tak mi prídu boje rýchle a ľahké. Ale z veľkej časti uchopenie hry, hlavne mikromanažment a pochopenie toho, že treba rôzne metódy na rôzne ciele vychádza z predošlých herných skúsenosti a zopár z tých kníh (ja som knihy nečítal).

@Red (29.07.2019 21:16): Tak určite. Hry podľa D&D pravidiel alebo variácie na ne sú tá najjednoduchšia vec pre bežného človeka. Ale vážne. To si robíš srandu? Odkedy je ovládanie otázka herného umu a náročnosti? Ak nehráš BG a podobne na najľahšie obtiažnosti, tak samozrejme musíš taktizovať. Nehovoriac o tom, naučiť sa hrať hru. Hlavne to, ako sa tam používajú kúzla, ako funguje AC a čo je to THAC0 a prečo niektoré zbrane na kostlivcov skoro nefungujú a niektoré bytosti majú imunity, nehovoriac o tom, ako funguje spánok a levelovanie... to ti príde casual? Samozrejme, hra sa dá hrať svižne, keď sa to naučíš. A s tou myšou, heh, to by si na casual hranie odsúdil minimálne polovicu stratégii...
@Jab (29.07.2019 21:24): Baldur's Gate série určitě "casual" není (i když co se týká uživatelské přístupnosti jsou vysoko). Já tedy pod tímhle slovem rozumím snadné na pochopení, přístupné pro nové hráče a nevyžadující nějaké další informace mimo hru. Stačí si vzpomenout na bg.cz a "co je to thac0" .-)

V tomhle W3 exceluje - mimo jiné i tím, že boje tam jsou v zásadě snadné (takže není nějak důležitá ta RPG část vývoje postavy), a důraz je kladen především na svět. Samozřejmě tam je možnost pro "min/maxing", ale není to myslím zásadní.
@Tulareanus (29.07.2019 20:05): Hej, asi recht. Ale v rámci RPG mi nepřišla pravidla složitá. Nicméně mám know how (stran lektvarů) z knih. Dát to na nejvyšší obtížnost a přidat pár modů k tomu, tak je to celkem těžké. Ale pak mi trochu vadí, že je každý souboj přespříliš dlouhý. Takže jsem hrál raději na nižší obtížnosti a to se pak hrálo v pohodě.

Spíše bych řekl, že je to otázka definice. Já mám nějak v hlavě "casual RPG" definováno. Tzn. klasický fantasy svět, vysoká míra hratelnosti (a široké možnosti vytváření hlavní postavy), snadno uchopitelná pravidla (kolikrát se nám na Sigilu u IE her stávalo, že se lidé ptali, proč je potvoráci trefují, když mají skvělé AC +10...). Witcher 3 může být méně přístupný pro fandy z jiných žánrů. Ale pro mě, jako primárně hráče RPG, bylo pochopení soubojů a vývoje postavy dost jednoduché. Koneckonců kamkoliv najedu (i na ty lektvary), tak dostanu pochopitelné vysvětlivky.

Samozřejmě hra je komplexnější, než RPG našeho dětství. To se dá těžko popřít. Ale to dnes skoro všechna RPG. Větší rozpočet holt znamená, že "tam toho je víc".
@Richmond (29.07.2019 20:15): Ale ber to tak, že na dh je nás veľa powergamerov a hardcore hráčov, tak to väčšinou už nevnímame. Hlavne tým, že RPG žáner má zvyčajne najdlhšie hry, ktoré obsahujú väčšie množstvo herných mechanizmov, ktoré sa treba naučiť, nie je to casual žáner. Ako casual RPG beriem skôr menšie alebo lineárne hry, kde je minimalistický vývoj postavy a takmer žiaden mikromanažment. Niektoré menšie jrpg boli také alebo hry postavené na rpg makeri. Tak či tak, sú casual hry skôr doménou iných žánrov.
@Tulareanus (29.07.2019 20:05): No ale pokud by to bylo nějak extra náročné, tak to nehraje taková spousta lidí ne? Pro mě (z mé definice) je jedna z podmínek casual hry je relativně krátká doba k dohrání, což předpokládám není případ Witchera 3. Ale jinak se mi moc nepozdává ten Tvůj výčet...To by de facto do casual rpg her spadaly jen opravdu nějaké hříčky. Přemýšlel jsem o pvním Witchoerovi, kterého jsem jediného dohrál a asi bych ho nezařadil do casual rpg her, i když to v žádným případně není hra pro myslivny, ta hra se hrála úplně sama de facto.
Jako příklad náročnějšího novějšího rpgčka (nikoliv jen ve smyslu těžké souboje) bych uvedl Serpent in Staglands. To je ukázkovej příklad rpg určeného vyloženě pro gurmány (nebýt tedy těch bugů).
@Jab (29.07.2019 19:40): Ja viem, že si to nemyslel derogatívne, skôr mi príde, že ten termín sedí na úplne iné hry, ako som v skratke písal nižšie. Witcher 3 je pre bežného človeka a hráča, ktorý hrá pár hier ročne stále hra náročná časovo, hrateľnostne i pochopením.

Ja mám inak práve Witchera 3 rozohraného, 90 hodín strávených v hre a je to super, páči sa mi to, ale netrúfol by som si to označiť za casual hru, napriek tomu, že tento rok som dohral napríklad Darkest Dungeon. Ten gameplay je v oboch prípadoch odlišný a jedna hra nie je hardcore a druhá casual.
@Tulareanus (29.07.2019 19:20): To je pěkně rozebráno, o čem je příběhové RPG. :) Ale, jak uvedeno níže, pro mě není "casual" nic sprostého. Dokonce se k tomu hrdě hlásím, neb "casual RPG" je dost pravděpodobné ještě termín z RPGhry.cz, kdy jím byla šmahem odsuzována nová západní RPG. Pro mě je ta hratelnost a přístupnost Witchera 3 ohromné plus. Kdysá jsem se objevil ve White Orchard a následně se vykašlal na rozehranou dvojku, páč tohle bylo o tolik lepší. Máš recht, že jsem se i obával, co si z hry budu pamatovat, když teď "odejdu" ke dvojce. Ale... To už se do mě trojka zakousla a pustila mě až po stovkách hodin. ;)
@Jab (29.07.2019 19:09): Podľa mňa je to už "choroba z povolania" hardcore hráča. Hra nemusí byť uber náročná na ovládanie alebo pochopenie, aby bola hardcore. Witcher vyžaduje veľa času a pozornosti kvôli questom, kombinácie predmetov (ktoré znamenia a oleje sú dobré proti ktorým nepriateľom), nie je to niečo, čo pochopíš hneď, ako sa hrá a kopec nuancií človek ovládne až neskôr. Takisto rozsah a fakt, že sa to nedá hrať po malých kúskoch, aby človek nestrácal na zážitku a aby si pamätal postavy a udalosti. Ani tie gameplay elementy z toho nerobia casual hru. Casual hra je z veľkej časti definovaná aj cieľovou skupinou (ne)hráčov.
@Richmond (29.07.2019 18:56): já Dinka skoro dohrál. Psal se rok 2001, já byl u otce ve Vancouveru a on byl v práci, já se nudil, takže jsem vlezl na bonusweb, kde bylo "RPG ke stažení zdarma!" a byl to Dink. Pamatoval jsem si, že ve Score dostal 3/10, ale co...RPG zdarma.
A on mě bavil. Je to sice blbost, ale to sekání husích hlav byla psina. Celý to bylo takový podivný a RPG fakt moc ne, ale skoro jsem to dojel do konce.

@Jab (29.07.2019 19:09): ok. Stejně je to ale ošklivej terminus technicus :)

@Drolin (29.07.2019 19:06): RPG furt vznikají nová a poměrně často i dobrá, backlog se nikdy nedožene..já už si asi 20 let říkám že si musím zahrát Arcanum a furt nic.