Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Kwoky (11.08.2020 19:03): Jasně, šlo mí spíš o to, že v takovém případě je škoda připlácet za rychlejší RAM a je možné rovnou koupit 3200/16, u kterých víš, že takhle pojedou. Nakonec asi nejsem takový nadšenec, abych kupoval 3600 (když je tu cca 2k CZK rozdíl). Vidím to nejspíš na tyhle.

A v zásadě to asi není nějak důležité (kromě toho, když člověka baví taktovat) - viz AMD_Robert.
@7c (11.08.2020 18:15): Koupil jsem RAM 3733 MHz a jedou stabilně na 3400. Mám se rozčilovat? Ne. CPU oficiálně podporuje 2933 MHz. Cokoliv navíc je jen bonus. Ta "deklarovaná" frekvence od výrobce je v podstatě jen orientační hodnota, co je možné z těch RAM vymáčknout za ideálních podmínek. Takže s tím "deklarovaná" bych byl opatrnější.
@Garion (10.08.2020 23:29): G.Skill jsem původně plánoval, ale taky si nejsem jistý kompatibilitou. V zásadě mi je "jedno" jestli to bude 3200 nebo 3600 a CL taky moc neřeším. A 2x16 GB. Spíš mi šlo o to, že některé RAM zřejmě mají vůbec problém běžet na deklarované frekvenci (a vyhnout se jim). Pravděpodobně vezmu 3700X - zásadní rozdíl ve výkonu tam v běžných aplikacích není a 3700X má přece jen menší spotřebu a méně hřeje.

Rapier: Díky.

@mazar1234 (11.08.2020 17:07): Jj, porty a sloty jsem taky řešil.
hmm, tak muzu rict novemu notasu papa na nejakou dobu .. jako spravny nicitel aut mam lepsi veci za co utracet, napriklad ted oboje dvere na prave strane na vymenu ...
Ryzen 3700X, X570, 32GB (HyperX 2x16 GB KIT 3000 MHz DDR4 CL15 Predator - paměti mají Samsung B-Die čipy). S detekcí XMP profile nebyl problém od počátku (jen jej bylo nutné zvolit manuálně v BIOSu) ale AMD Ryzen si nerozumí dobře s CL15 (lichými CL), takže reálně mi to běží na CL16.
@7c (10.08.2020 23:20): Mam 3700X na X470 a G.SKILL 3200MHz CL16 Gaming series Aegis a jede mi to takhle bez problemu od zacatku. Az se mi bude nekdy chtit, zkusim snizit na CL15, ale jinak do toho vrtat nebudu. Prijde mi, ze rozdil 3200 a 3600 uz neni prilis velky, ale chapu, ze pokud mas rozpocet na 3900X, je pro tebe i 3600 mozna volba. Obecne jsem se te kompatibility take obaval, ale nabyl jsem dojmu, ze pokud koupis nejake kvalitnejsi RAM, nemel by to byt s 3XXX uz takovy problem - tedy treba neco jako toto, mely by mit Samsung B-Die a ty by si s Ryzenem mely rozumet.
K Ryzenu - jaké máte paměti a na jaké frekvenci vám běží? Narazil jsem na různé problémy uživatelů, kde jim neběží RAM pod XMP a nakonec skončili jen na základu. Tady myslím taky někdo řešil problémy s nastavením...
Teď jsem se podíval venku z okna a uviděl Ray Tracing v reálném čase (a v celé své kráse) na un-limited FPS.
Kolem projela TRAM a odraz světel z oken TRAM se krásně vlnil po všech autech na parkovišti. Tak, až tohle bude ve hrách, tak si definitivně koupím RT GPU. :)
@Gordon (07.08.2020 09:41): Čéče ono to funguje trochu jinak :D. Viděl jsi už na obyčejném 6bit + FRC monitoru tyhlety ostré přechody z nějaké fotky (nepočítám nějaké křivé úpravy, kde je třeba fotka extrémně zesvětlená, to je pak snad jasné)? Asi ne co? No není divu. Při výstupu z foťáku vzniká přirozeně jakýsi šum, který ty přechody ditheruje. Ve hrách, např skyboxy apod. to vzniká čistě nakreslením/generováním textury podle nějakého matematického modelu, občas k tomu může samozřejmě přispět (ale minoritně) i komprese textury ve VRAM. Viditelnější to je u barev blízkých odstínem k jedné ze složek (typicky R, G, B) nebo na odstínu blízké kombinaci všech tří na stejných nebo podobných hodnotách, tzn. na stupních šedé. Hra by musela být generována nativně 10bit/kanál, aby toto tak viditelné nebylo. Dá se to však poměrně obstojně řešit. Některé hry to mají řešeny nativně přes shadery pracující s hloubkou scény ideálně a to přidáním ditheringu. No a pokud ti to ve hře dělá, čili to nepořešili vývojáři, tak se dá použít reshade a aktivuj si tam Deband shader. Pokud však pracuje takový shader s celou scénou, má to negativní vliv na FPS a v popředí se mohou ztrácet malé detaily. Pokud je ale shader naimplementován správně, jsou jeho výpočty provedeny pouze od nějaké hloubky, typicky třeba jen skybox. I na tento Deband shader existuje taková implementace.

Takže pokud někdo rád dělá screenshoty a nechce tam mít tenhle banding, tak Deband to úspěšně řeší.

No nicméně pokud nemáš fakt monitor nativně jen 6bit bez RFC nebo pokud nemáš nějak fakt velice velice špatně nastavenou třeba gammu, popř. potlačené výrazně zobrazování jedné ze složek RGB třeba v nastavení grafických ovladačů, tak je v tom jakýkoli 6bit + frc monitor nevinně. Ono je to také o tom jak to FRC pracuje. To si zkus někde nastudovat, nemám to tady teď čas psát, omlouvám se, ale pochopil bys, že díky 6bit + FRC banding fakt nevzniká.
@Gordon (06.08.2020 22:47): achjo indeed, je v tom videu něco o hrách a jakou využívaj barevnou hloubku, nebo tam jen vypráví o tom jak je víc bitů na fotky lepší protože miliardy barev místo 16 milionů?
@Gordon (06.08.2020 15:54): Copak ja vim, jak skybox textury delaji. Rucne je asi nekresli. Ale na nejaky vysledny format se to proste prevede. Ocekaval bych, ze textury s vetsi bitovou hloubkou barev budou i o neco vetsi.

Zkusil jsem to ve trech hrach ktere mam nainstalovane a kde by mohly byt videt (je tam moznost se na oblohu kouknout). Ghost of Tsushima, Horizon Zero Dawn a Witcher 3. Nikde ty pruhy nevidim. A to ani v pripade, ze se na ne soustredim. Pri beznem hrani si jich proste nejde vsimnout vubec.
@Paul (06.08.2020 09:04): Nevim jak to funguje, ale davalo by to smysl. Kdyz zdroj neni 10bit, tak monitor s tim asi moc nezmuze no.

Kazdopadne u zmineneho 12 let stareho monitoru byly znat i prechody odstinu treba kuze u fotek apod. Asi slo ciste o 6bit bez ditheringu. Preci jen tech nejakych 260 tisic barev uz je dost malo.
Imho dva roky a 4K HDR mini LED monitory budou za patnáct tisíc. Teď bych tedy moc neinvestoval. Leda tak do těch nových LG TV OLEDů.
@Gordon (05.08.2020 21:07): Vidis a ja si toho zatim nikde nevsiml. Az si vsimnu, tak dam vedet. Jeden muj stary monitor ten problem mel, ale to bylo snad 12 let stare TNko uz tehda kupovane za 4 litry nove, takze asi tak (presnejsi specifikace neznam).
@Gordon (05.08.2020 20:52): Mě taky ty ceny přijdou ve srovnání s TV docela přepálené ... když si vezmu jaká se dá dneska za cca 27 tis ( 4k, Oled, HDR ) telka koupit, tak jsou ty ceny trošku mimo. Já furt čekám, kdy se dočkáme nějakých solidních HDR monitorů a ono furt nic ... :/
Mě strašně štve, že jakmile chcete specifikace jako IPS, více jak třicet palců, 10 biťák, a trošku víc FPS než šedesát a k tomu třeba rozlišení mezi 4k a FullHD, tak se jde do astronomických částek.

Přitom my tyhle požadavky k dnešním hardwaru nepřijdou tak náročné.
@Garret (05.08.2020 15:34): Tak každý máme nějakou tu úchylku :-D.

Nicméně jsem to myslel spíše tak, že když sedíš před 27" VA neprohnutým monitorem, tak hlavně u černé barvy vidíš
na bocích přechod do takové stříbrně tmavě šedé. Alespoň já to vidím dost výrazně, protože 27" VA mám. Jako s hnusTN se to nedá srovnat. To je bez diskuze :-).
@Vynex (04.08.2020 16:54): Prohnutý monitor u 27" s VA maticí smysl rozhodně má, jelikož VA zrovna nemá skvělé pozorovací úhly. Nicméně osobně bych šel spíše do toho AOC. Ty IPS panely od Pandy jsou výborné, mají fakt skvělý kontrast, rozumné podání barev a vynikající odezvu. Monitor samotný má navíc příjemně nízký input lag. VA bude mít asi ještě o něco lepší barvy (ale to bys musel fakt hledat ani nevím jak, abys viděl tu nativní 8 bit hloubku na kanál) a určitě i kontrast, ale ta odezva, hlavně u tmavších odstínů je děs běs.
@Vynex (03.08.2020 20:57): Ja ho mam, je v pohode.

6bit + dithering to je, ale beznemu uzivateli to vadit nebude. Jestli ale obcas delas s grafikou, strihas videa nebo tak neco, tak jdi do lepsich barev. Nemam nejak vyrazne srovnani, mel jsem 8bit, po prechodu na 6bit + dithering nevidim rozdil. Jak vypadaji 10bitove barvy nevim a je mi to docela jedno.