Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Rapier (26.09.2020 23:42): Jasně, že to bylo na Tebe. Možná jsi na tom podle toho, co jsi vyjmenoval, býval s nVidií trochu jinak, každopádně po Tvém neúspěchu při nákupu RTX 2070 Super málokdy vynecháš příležitost se o nVidii otřít, což mi někdy přijde až zbytečně dětinské. Ano, měl jsi smůlu, což se ale stává, ale od té doby je ta ironie v diskuzi znát na každém kroku. A vsadil bych se, že nějaký technický problém s AMD grafikami bys sem určitě nepostnul a naopak, kdyby se v nějakém srovnávacím testu ukázalo, že nové AMD grafiky na tom budou líp než ty od nVidie, zcela jistě by se tady ten test od Tebe objevil. Kdyby to ovšem bylo obráceně, tj. v neprospěch AMD, bylo by ticho po pěšině. Já se nVidie tímhle zastávat nechci, sám jsem měl jednou smůlu při koupi GTX 560Ti, ale odradit jsem se tím nenechal, od té doby nVidie grafiky beru dál (GTX 760, GTX 1060 a teď RTX 2060 Super) a podruhé se už nespálil. Tím nechci tvrdit, že je lepší ta nebo ona, ale já se kvůli svému postoji k AMD grafikám, kterou si pravděpodobně nikdy nekoupím, o ně kvůli tomu veřejně otírat nehodlám.
@leebigh (27.09.2020 02:45): Také souhlasím s tím co píšeš. Především copywriteři v teamu používají Word přesně jak píšeš Ty. Dělají v Google dokumentech, kvůli jednoduchosti a nonstop uloženému postupu, ale před finalizací to proženou Wordem, protože korektura je tam fakticky skvělá :)
@ZephyrCZ (27.09.2020 01:34): Na tu vzájemnou komunikaci, o tom není sporu. To máš plnou pravdu. Ale na tvorbu odkazů, seznamu literatury a já nevím čeho všeho bych rozhodně dal přednost jedině Wordu.
Ty svoje všelijaké texty píšu v Googlu, ale než to vydám, projedu to prostě Wordem :-)
@leebigh (26.09.2020 22:35): Myslím si, že poměrně seriózní práci dělám. A používám Google dokumenty zcela bez problémů nejenom já, ale i celý můj team, kolegové a také partneři od Aše po Košice, doslova :) Ona totiž nejenom kooperace v Google dokumentech je na zcela jiné úrovni, než v MS Office.
Takže to co si myslíš Ty, tak s tím nesouhlasím. Ale ano, oprava diakritiky je daleko lepší v MS Office, takže na jednoduchou činnost, jako je psaní diplomky (a tím myslím psaní textu bez větších ambicí, ne tu diplomku vymyslet, to je jiný level :) ) budou určitě lepší.
@Chuck (25.09.2020 22:14): To byla otázka na mě?! Spíš se ptej těch uživatelů co utratili horentní sumy za horkou novinku a teď řeší nemalé trable, viz. rozbor video odkaz.

Já jen oznamoval, ano uznávám že lehce s ironickým nádechem jelikož všech diskuzích slyším jak je AMD špatné (ovladače, HW, core CPU boost, větrák na MB, apod.), fakt, že Ampere návrh má nějaký technický/výrobní problém.

Nicméně pokud bys opravdu rád věděl jak se asi Ti kupující cítí, tak z vlastní zkušenosti z koupě RTX 2070 Super (kde mi nefungoval s monitorem display port, pravděpodobně vadná VRAM) a RX 5700 XT (kde fungoval vše správně do update Windows 10 na nový build), dvěma slovy: velmi špatně.

Vůbec jim nezávidím. První GPU jsem po měsíci zkoušení celý zklamaný úspěšně vrátil a dostal zpět své peníze, druhou jsem na začátku roku málem prodal a vyměnil za Nvidia jen kvůli kombinaci OS Window 10 a AMD drivers.

Ty si asi myslíš že jsem převeliký AMD fanda :) Tak jen FYI:
2010 nákup nové sestavy: Intel i5-2400 + ATI HD 3850 1GB - z nostalgie, známý mě doporučoval Nvidia konkurenci
2012 výměna GPU za AMD R9 270X 2GB
2015 výměna GPU za Nvidia GTX 960 2GB
2017 výměna GPU za Nvidia GTX 1060 6GB ---> to byl brutální rozdíl ve výkonu!
2019 late - nákup nové sestavy: AMD R7 3700X + Nvidia RTX 2070 Super (prémiový model od Gaiwardu za bratru ne zrovna levných 15,7k) ---> po problémech výměna za bezproblémový (HW) AMD RX 5700 XT
@ZephyrCZ (26.09.2020 18:45): Pokud potřebuješ dělat seriózní práci, tak ty Google dokumenty jsou k ničemu. Já je teda neustále používám, ale diplomku bych v nich nepsal :-) To už možná nějaký ten Libre Office nebo jak se to teď jmenuje.
@RomcaT (26.09.2020 17:58): pokud nebudes cestovat mimo EU tak je to neprustrelne legalni , jinak office sezenez stejnym spusobem taky za kilo nebo dve, oni jsou to licencni klice ktery nejaka velka firma nakoupila v baliku treba 300 kusu a zjistila ze z nich pouzije jen 200/ resp. ze ma jen 200 pocitacu , no a zbylych 100 klicu je ji teda knicemu a tak je proda dal, coz je normalni bazar navic microsoft uz za ten klic jednou zaplaceno dotal cili o zadny penize neprichazi , jen holt si uzivatel nekoupi tu jeho "novou" krabici s kodem za 2500 , ale jen za 200 a od kupce kterej uz tech 2500 zaplatil predtim, ano teoreticky MS prichazi o teoretickych 2500 z toho neuskutecnenyho nakupu , ale je otazka jestli by dsi to clovek ktery hleda tu nizkou cenu za tu vysokou cenu koupil kdyby nemel moznost ty nzky ceny, spis je pravdepodobny ze by sahnul po nejakym freewarowym reseni cili by si to za tu vysokou cenu stejne nekoupil a MS tim padem nemuze prijit o teretickou trbu kdyz by to za tu cenu stejne neprodal
@RomcaT (26.09.2020 17:58): My třeba i ve firmě ve velkém přešli na Google dokumenty a maximální spokojenost. Je tedy otázka, jestli opravdu člověk potřebuje MS Office. Chápu že jsou případy kdy ano. Ale zároveň znám spoustu případů jak ze své práce, tak ze svého okolí, kdy se od MS Office odešlo. Ale to musíš vědět Ty sama, jestli je nutné je mít a platit za ně.
Díky kluci ;o) jde mi o to aby to bylo legální a doložitelné - přece jen kvůli práci nikdy nevím...ale je teda pravda, že pak taky potřebuju sehnat legální offici ;oDDD
Přemýšlím, že si koupím G29 volant. Chci se zeptat těch, kteří ho mají doma, jak moc dobře jde čistit. Buď koupím nový a nebo jestli to jde nějak rozumně vyčistit, tak bych ušetřil pár litrů a koupil bazarový. Nechci mít takovej ten divnej pocit že držím v ruce něco s cizíma breberkama a tělníma tekutinama. Stačí mi, co jsem viděl, když jsem párkrát rozebrat na prvočinitele použitý gamepady ke starým konzolím, co se v nich najde po pár letech používání za biologický hnusy. Tam je vždycky řešení pořádně vykoupat plasty ve vodě s kartáčem a pro dobrý pocit ještě desinfikovat v lihu nebo isopropylu. Ale toho potahu na volantu se bojím, že bude nějak přilepený. Když jsem třeba kupoval ojetý auto, tak tam jsem to tak neřešil, protože hladká kůže neměla perforace a vyčištil to přímo na to dělaným přípravkem na volantu. Z lesknoucí lidskou mastnotou nasáklý kůže se stala jako nová matná, ale ten G29 volant má ten potah perforovaný a bojím se, že pro pořádný vyčištění zbytků předchozího majitele to bude potřeba sundat a proprat.
No jestli to prostě dobře vyčistit nejde, tak holt připlatím za novej. Třeba to moc hrotím, ale nesnáším ten pocit špinavosti, zvlášť když si sem tam u PC i něco zobnu k jídlu. :)
https://www.youtube.com/watch?v=Xgs-VbqsuKo

Myslím, že za 3090 si nvidia vyslechne hodně hnusu. Zcela jasně pracovní karta se tváří jako herní. O 115% dražší a o 10-15% výkonnější ve 4k :D

Tady fakt rozum stojí, proč tomu nenechali název Titan a každej by to hned rozlišil jako pracovní kartu..
@RomcaT (24.09.2020 01:13):

tady mas za 17 novej s intelem i5-9300H https://www.czc.cz/asus-tuf-gaming-fx505gt-cerna_2/297941/produkt

a ten samej s AMD ryzenem 3750H https://www.bscom.cz/herni-notebook-asus ... 505dt-bq030_d1028456

co sem tak zbezne kouknul na repasovany notasy se silnejsim procakem aby to bylo na hrani tak vetsina ma jen integrovanou grafarnu a ty co maj gtx 1050 tak jsou drasi nez ty novy za 17 s gtx 1650 :D
, takze myslim ze to mas jednoduchy a vyber si z tech dvou co sem ti hodil odkaz intel ma silnejsi jednodro pro starsi hry , ryzen ma o neco vetsi vykon v celkovym multijadru pro modernejsi hry , nevim co an tom budes hrat , plus ten notas je od zacatku delanej jako herni /takze poradny chlazeni/
@RomcaT (23.09.2020 23:33): no hele i5-3220M ma 2.5GHz a tretionvy vykon oproti i5-8265U ktery jede na 1.6GHz :) takze ty gigaherzy nema moc cenu psat, ten financni strop je lepsi protoze ti do toho stropu muzem navrhovat to nejlepsi co do ty ceny najdem . a zrovna tu 8265U sem prodaval za 6 , na bazaru jsou za 9 ,za uvahu taky budou stat novy AMD ryzen 4xxx pro notasy co akorat budou vychazet/vysly
@Bursoft (24.09.2020 00:05): procesor 2,5 GHz spíš i víc, numerická klávesnice, min 8 GB ram, grafika 3 GB, 15,6 palců displey, intel Core i5 nebo i7.

Mám ráda Asus, mají příjemnou klávesnici. Úplně nevím jak to vysvětlit, ale nejlépe se mi na ní píše.

Mohl by mít optickou mechaniku, ale to není tak důležité.. a ideálně včetně oken.

Teď mě nic jiného nenapadá. Většinou kupují nový počítač do 20 tisíc. Představuji si, že repas bude levnější.
@RomcaT (23.09.2020 23:33): Netuším, jaký máš budget, ale když koukneš na bazoš/marketplace, tak něco určitě najdeš. Když jsem naposledy vybíral pro rodiče novej noťas, tak jsem celkem čučel, jak levně se nějaký low-endy dají koupit. Jetej noťas z druhé ruky bude za pár kaček..
@mrazikcomp (23.09.2020 23:31): já na to úplně nespěchám. Počítač mám a běží dobře. Chtěla jsem ho ale dát manželovi do práce a pořídit si něco nevejsiho. Ale zatím je to spíš můj rozmar a prostě mě zajímá na jakou cenu bych se dostala
Přátelé nedelate tu někdo repasované notebooky? Přemýšlím o nějakém... Případně kdyby ano, napsala bych vám co bych si tak představovala a zajímá mě jestli je to reálné a za jakou cenu. Díky
@ZephyrCZ (22.09.2020 09:20): nvidie to udelala kvuli konzolim a nutno podotknout, ze se jim tu pozornost na sebe strhnout podarilo pekne. Amd pro nvidii neni konkurence. Spis nez o to male procento trhu s grafikami, ktere ovlada amd se nvidie obava o zmenseni trhu jako takoveho vlivem prave atraktivity novych konzoli. Krom toho trh reaguje pomerne pomalu v pripade hardwaru. I kdyby amd vydala dobry produkt, bude to dlouha streka nez zlaka uzivatele nvidie. Naopak ale konzole vypadaly ve srovnani s turingem velmi lakave a za tu cenu by dokazaly uzivatele presvedcit mnohem snaze.
@ZephyrCZ (22.09.2020 10:23): Nvidia podle mě nechtěla, aby ji lidi dali znovu sežrat malej nárust výkonu za stejnou cenu. Nakonec lidi dostanou, co chtěli, za stejnou cenu o 50-70% vyšší výkon, i číslování zachovali (2080-3080). Kdyby vydali 3070 za 700 dolarů a bude pravda (což taky ještě není jistý), že bude stejně výkonná jako 2080 Ti, tak by se dostali na nějakých 20-30% extra výkonu za stejný prachy a toto jim lidi omlátili o palici u Turingů.

Ale reálně bude 3070 někde lehce pod 2080 Ti, stejně jako 3080 není 2x 2080 ve většině případů.

Ale máš pravdu, že podzim bude nabušenej na HW, vzhledem k novým konzolím. To se novináři nevyspí :D
@Bursoft (22.09.2020 10:10): Jasně, může to být tak jak píšeš. Ale tomu by nenasvědčovalo chování nVidie, které je prostě jiné, divné, zmatečné. Nevydali by GA102 jako RTX 3080, to není jejich styl, ani politika. Podívej se do minulosti. Nedělali to tak nikdy. A najednou teď. Přitom, kdyby bylo vše růžové, stačilo by jim vydat RTX 3070 jako RTX 3080 a věř, že by to bylo přijato na pohodu. Výkon by narostl, cena by nenarostla, hodná nVidia.
Ale oni místo toho narvou největší a nejvýkonnější čip co mají do nejobyčejnější RTX 3080, čím jí sice propůjčí fakt hodně zajímavý výkon (všichni tleskají), ale za cenu toho, že nemají jít kam dál. Navíc to okoření zajímavou cenou (potlesk podruhé), čím se ale nVidia zbytečně připravuje o marže, když mohli za stejné peníze prodávat 3070 aka 3080. Prostě tady něco nehraje.
Měl jsem za svůj život 3× Radeon kartu a 6× GeForce kartu (+ další dvě Riva karty), takže se dá říct, že se kloním spíše k nVidii. Ve výsledku je mi to ale jedno. O to více se na AMD prezentaci těším, tenhle podzim se mi totiž začíná z hlediska HW velmi líbit. :)
@ZephyrCZ (22.09.2020 09:20): Hele ono to klidně může být tak, že je AMD zaskočený výkonem, ale i zájmem o 3080 a pokud se naplní Marwelův scénář a někdo by leaknul, že big navi bude vlastně slabší, tak to by ty Radeony ani nemuseli vydávat, pokud jim nenasadí cenu kolem 400 dolarů. Podle mě ten launch měli posunout na dřív. Teď jim hraje do karet, že je 3080 nedostupná. A 2x větší čip vyrobit nemůžou, za prvé to prostě neumí navrhnout tak, aby to nežralo jak tank a za druhé by se nedoplatili, je známá věc, že 7 nm TSMC jsou drahý jak prase.
@ZephyrCZ (22.09.2020 09:20): vidím to stejně a navíc si nemyslím že RT podpora bude více sofwarová než více HW.

Co jsem tak pochytil z konzolí a z nějakých článku kde se popisuje AMD implementace RT, tak bude na úrovni HW, jen na to AMD jde trochu jinak než Nvidia s dedikovanými jednotkami pro RT.
Neříkám tím automaticky že v RT dorovnají výkonnostně Nvidii s DLSS 2.0 (stejně je funny že AI musí pomáhat s výkonem ale vlastně i nový FS 2020 vypadá jak vypadá díky AI) ale zase, pokud se hry budou dělat na konzole s RT podporou (a všechny mají RDNA 2.0, tak to asi na stolních RDNA 2.0 poběží dobře ne, nemyslíte @marwel + @Kwoky?

Co se týče spotřeby nemyslím si, že na tom bude RDNA 2.0 hůř než současná Ampere.
Ano @Bursoft má pravdu, že obzvláště Pascal byl TOP (a předtím i Maxwell) a AMD Polaris a její refresh na tom byl hodně špatně co se týče spotřeby. Ano @Bursoft má opět pravdu :), Turing RTX má spotřebu o něco nižší než RDNA 1.0 ale už ten rozdíl není zdaleka tak velký jako v minulosti, ačkoliv chápu, že lidé od 7nm čekali asi zázraky. Nvidia prostě uměla.
@marwel (22.09.2020 03:48): @Kwoky Vidím to přesně obráceně.

nVidia se chová jinak než obvykle.
- Vydává produkt, který ví že nemá = paper lauch, prostě musíme to vydat za každou cenu teď.
- Vydává produkt za cenu, která pro ní není typická, tedy relativně levně.
- Vydává produkt s malou VRAM, i když ví, že zanedlouho vypustí další modely s navýšenou VRAM.
- V prezentaci slibuje výkon, který pak není reálně takto vysoký (byť je hezký, to nelze popřít).
- Model 3080 vydává na čipu GA102, tedy na stejném, jako má model 3090. Toto nVidia nikdy neudělala. Model 2080 měl čip TU104, tedy menší než čip TU102, který byl použit u 2080 Ti. U modelů 1080 to bylo stejné, GTX 1080 byl čip GP104 (tedy menší) a model 1080 Ti měl čip GP102 (tedy větší).

AMD Radeon RX5700 XT konkuruje modelu GeForce RTX 2070 Super. Oba mají stejný počet shader jednotek (2560), oba mají stejný počet TMUs i ROP. Mají i velmi podobnou spotřebu. ALE, Radeon je o polovinu menší čip (251 mm vs 545 mm). nVidia tedy měla o polovinu menší výtěžnost z waferu u řady 2000, jak AMD u řady 5000.

Model 3080 má, dle testů z celého světa, cca dvakrát vyšší výkon jak model RTX 2070 Super / Radeon RX 5700 XT. Má také ale 8704 výpočetních jednotek. Tedy více jak 3× tolik, pro 2× vyšší výkon. Velikost čipu je masivních 628 mm. Jinak řečeno, nVidia u modelu 3080 šla extrémně na krev. Spotřeba je, vzhledem k tomu co všechno je na čipu narvané, ještě v pohodě, byť je veliká.

Ale, obří čip bude mít vysokou cenu (nVidia přesto ceny snížila) a co je důležité, nVidia už nemá kam růst. Už nemůže dělat ještě větší čipy, je to velmi drahé, neefektivní a marketingově nepříliš štastné, protože už není kam jít, v případě reakce na konkurenci. Takhle se nechová firma, která ví, že jí fandové zobou z ruky, že kupovali předražené 2080 Ti a ani necekli. Taková firma by, pokud by necítila ohrožení od konkurence, vydala v klidu model 3080, ale postavený na jádře GA104, jako to dělala vždy. Jinak řečeno, současná RTX 3070 by byla prodávaná jako 3080, současná 3080 by byla prodávána jako 3080 Ti (či ekvivalent) a model 3090 by byl nový Titan. Ale nVidia to poprvé takto neudělala. Poprvé představila svojí x80 kartu na největším a nejlepším jádře, které má.

AMD minulou generaci hi-end neřešilo. Vystačilo si s modelem RX 5700 XT, který nVidii donutil vydat verze "Super" svých grafik a tím to haslo. Přitom bylo zjevné, že kdyby čip vyrobili dvakrát tak větší s dvojnásobným počtem výpočetních jednotek, tak by výkon měli k dorovnání/poražení nVidie s přehledem. Ale neudělali to, možná proto že by neukočírovali spotřebu? Kdo ví. Nyní ale AMD slíbilo, že nové RDNA 2.0 má vyšší IPC, lepší spotřebu vůči výkonu a že vyrobí 2× tak větší čipy, kam dokáže nasázet další výpočetní jednotky. I proto se jim přezdívá Big Navi. Pokud si dám tyto fakta dohromady a budu šéf nVidie, budu mlhavě tušit, že nové Radeony by mohli výkonem velmi nepříjemně ohrozit mé karty. Vydám je tedy rychle tak, abych byl první a strhl na sebe pozornost. Vydám je, i když je nemám, to se vyřeší potom. Model xx80 vytvořím tak, že to bude dle všech mých zvyklostí vlastně model Ti, ale to nebudeme říkat, protože by to nemuselo stačit. Takže teď, poprvé po XY letech, bude ten největší a nejvýkonnější čip prostě obyčejný xx80 model. Sice už nemám žádný prostor pro manévry, ale doufám, že to bude stačit.

Tím jak AMD mlčí jako hrob, tím jak se nVidia snaží rychle stavět zeď v podobě paperlaunchu karet, které nemá, tím více a více získávám dojem, že tenhle rok nebude pro nVidii tak pohodový, jako byla zvyklá posledních pár let.

Výše uvedené je pouze můj názor, třeba se hodně pletu, AMD představí kartu sotva překonávající RX 5700 XT, řekne že se soutředí na konzole a čau. Ale z indicií, které vypisuji výše, mám pocit že to tento rok bude hodně zajímavé. Což je koneckonců dobré pro všechny a je jedno, jestli je člověk nakloněný nVidii, nebo AMD, či je mu to jedno. Těch scénářů, jak to celé dopadne, je XY. Vidím to ale prostě jinak než vy, chlapi... :)
@Bursoft (21.09.2020 21:06): Vsadil bych boty na to, ze big navi nebude highend (nevyrovna se vykonem 3080) a bude mit horsi pomer vykon/watt. Stejne tak bude raytracing slabsi, vice softwarove zamereny nez u nVidie. Osobne si myslim, ze cekat na amd je zbytecne. Pokud se vam libi vykon 3080, tak kupujte, az bude dostupna. Rad se necham od amd prekvapit, ale takhle to vidim ja.
Tak díky za postřehy. Teď mám v hlavě parádní guláš, ale už tak cca vím co a jak... Za měsíc snad budu moudřejší.