@
Tulareanus (05.10.2020 02:42): Víš o tom že on, Sartre, Barthes, Foucault, Deluze a Derida byli zvrhlí pedofilové, kteří chtěli znížit legální věk způsobilosti? Ti Franzouzcí filozofové té doby na mě opravdu působí jako dobový ekvivalent nemravných celebrit současnosti než seriózní myslitelé.
https://en.wikipedia.org/wiki/French_petition_against_age_of_consent_laws
Četl si něco od Heideggera? Ten prý Sartreho výrazně ovlivnil a později ho kritizoval.
Mám pocit, že francouzi se vždy snaží zoufale zničit pořádek ve společenských interakcích a pohrdají strukturami a snaží se je měnit ve svůj prospěch. Je cítit z nich čistá žárlivost. Je vtipné, že po válce tihle "intelektuálové" kecali o tom jak všechno pravicové je špatné a selhá, že komunismus je nevyhnutná budoucnost atd. a potom se k moci dostal de Gaulle a místo toho aby uznali, že se mýlili začali blábolit ještě více a dekonstruovali realitu protože se im nelíbí. Někdo je přirovnal k anarchistickýmu spratkovi ze středné třídy na vysoké škole, který by v skutečně anarchistické společnosti nepřežil ani týden.
Z těch moderních Francouzů mě nejvíce zaujal Jacques Ellul, který byl ovlivněn Kierkegaardem a původně marxista ale později se stal kritikem komunismu a napsal zajímavé práce o tom jaký ma technologie a propaganda vliv na společnost, i když se moc neshoduji s jeho křesťanským anarchismem.
Žižek je zábavný kultúrni kritik, ale celkově to pro mě je filozofický ekvivalent fast foodu, na chvíli zábavný, ale nijak výživný. Ty ostatní jména moc neznám kromě Bertranda Russella kterého považuju za jednoho s nejvýznamnějších myslitelů minulého století. Chomsky má zajímavé myšlenky, ale jeho představa anarcho-socialismu je podle mne naprosto nereálistická.
Problém se smrtí boha a úpadku náboženství je, že mnoho běžných lidí si nedokaže najít alternativu, tak svého boha nahradí dobrými věcmi, nebo konzumerismem, politickým aktivismem a fanatizmem. Ja jsem nikdy nebyl věřící, ale v určitých ohledech jsem tak trochu kulturní křesťan jako Dawkins.
Mě by zajímalo jestli někdy vůbec čteš konzervativní nebo křesťanské autory nebo jen ty z kterými se ve většině názorů shoduješ.
Ze současných mě teď napadá např. Roger Scruton, který tenhle rok zemřel. Taky obdivuju Miltona Friedmana jako obhájce slobodného trhu, ale to je spíš ekonom.
@
Tulareanus (03.10.2020 00:33): Sorry že jsem ti zapoměl odepsat, ale opravdu nevím, jestli tahle konverzace by dále někam vedla, já debaty na internetu opravdu nemám rád z 2 důvodů.
1. Jsou brány spíš jako souboje, kde se jeden snaží druhého porazit místo toho aby se vedla vyvážená konverzace kde se jeden učí od druhého a často jedna nebo obě strany argumentují ve zlé víře.
2. Debata často končí tak, že se jen dohaduje o definici slov a nikam dál nevede.
Já si z tvých postů za 3 roky všiml, že všechno hrozně zbytečně komplikuješ, takže se mi těžko čte když někdo něco napíše a ty zrazu začneš rozebírat tři různé věci najednou.
Když sjem se podíval na slovník tak tam jsou 2 definice idealismu, jedna je tá běžná a druhá je tohle:
-any system or theory that maintains that the real is of the nature of thought or that the object of external perception consists of ideas.
-the tendency to represent things in an ideal form, or as they might or should be rather than as they are, with emphasis on values.
Z toho co jsem dnes četl mi idealizmus připadá jako sebe popírající, omezený a zbytečně mnohomluvný blud který není ničím podložený, je to opak realismu, protože místo hledání reality si ji přispůsobuje.
Samozřejmě mnohé věci jako morálka jsou subjektivní, ale tvrdit, že všechno je jen nějaká subjektivní projekce, považuju za intelektuální zbabělost, protože to nic neřeší. Pokud tedy tvrdíš, že každý pohled na reální svět je subjektivní, tak nemůžeš tvrdit, že tvůj pohled je více správný nebo můj. Říct že všechno je subjektivní je samo o sobě subjektivní. Věda se například vždy snaží být co nejvíce objektivní a neměla by se nechat ovlivňovat idelogií. Z tím se například shodnu se Stevenem Pinkerem, který říká, že současní vědu neohrožují jenom náboženští fanatici, ale i postmodernisté.
Pokud tomu dobře rozumím, tak jedním z prvních představitelů idealismu byl George Berkeley, ale dnes už skoro nikdo nebere jeho řeči vážně. Během osvítenství se vyvinuli dvě hlavné školy, Idealismus v Německu a Realismus v Británii, (Existují výjimky jako Nietzche).
Já považuji Hegelův idealismus za škodlivý směr, protože když jsi mluvil o postavení ve společnosti tak z toho se vyvinul Marxismus a komunismus. Je ironické že mluvíš o skepticismu když mnohé idey které z idealizmu vyšly jsou velmi dogmatické.
Mě se opravdu nelíbí ta dnešní filozofie protože jak jsem říkal, metafyzika nereší realní problémy ale jen naprosté zbytečnosti a už není tak úzce propojena s vědou jako předtím, filozofie jen klade více otázek místo toho aby na ně odpovídala. Na co jsou užitečné úvahy o povaze reality? Je tedy vtipné že tady mluvíš o subjektivně když si tady opakovaně ukazoval znaky elitářství. Takž nevím jaký význam tenhle směr ponouká pro běžné lidi, kterí nemají čas nad tímhle přemýšlet. Neoznačoval bych se za scientistu, ale myslím, že věda nam pomáhá mnohem více chápat svět než ty současné filozofické směry.
Pragmatický a objektivní idealizmus zní jako dobrý oxymoron. Jak to vůbec dává smysl? Tyhle nepodložené věci jsou podle mně ledva odlišné od náboženské víry.
Můžeš tu ještě začínat mluvit o definci vědomí a svobodné vůle a mně z toho tady vybuhne hlava :D
IQ testy pochopitelně nejsou dokonalé, ale nevím, jak jinak chceš definovat inteligenci než schopnost efektivně řešit úkoly, co samozřejmě neznamená si jednoduše postup zapamatovat.
A doufám, že nemyslíš, že existuje více druhů inteligence, to je nesmysl, který není nijakým spůsobem podložen.
Flynn efekt není celkem pravdivý, protože ve vyvinutých krajinách IQ posledních let stagnuje, plus Flynn nebere do ohledu g-loading.
Doporučuji přečíst Simpson Paradox.
https://en.wikipedia.org/wiki/Simpson%27s_paradox
Ideální stát není dosáhnutelný kvůli nedokonalé lidské povaze. Ani se už nedivím, že Hegel bývá pořád špatně interpretován, protože si začínám myslet, že svým myšlenkám ani on pořádně nerozuměl.
Camus je taková středoškolská literatura, Cizinec je krátká a zajímavá kniha, ale hlouběji jsem se do toho nedíval.
Nihilismus je taky termín který často lidé chápu nesprávně jako jen prosté odmítání tradičných hodnot a náboženské víry. Kdysi jsem byl dost nihilista ale teď jsem z toho vyrostl. podle mne je hlavním cílem existencialismu vytvořit životu vlastní význam, a nést vlastní zodpovědnost za své akce.
Když jsem tak nad tým přemýšlel tak se mi líbí tenhle pohled který je kombinací taiosmu, stoicismu, existencialismu a Platonismu.
https://files.catbox.moe/8h8vlw.png