@ZephyrCZ (07.01.2021 09:52): Máš pravdu. Co jsem se díval na benchmarky ve 4K, tak ty FPS jsou u některých nejnovějších her na nejvyšší detaily docela dost slabé i u nejlepších karet. Nicméně beru to tak, že monitor, narozdíl od většiny součástek, je něco, co vydrží velmi dlouho. Když si koupím jeden pořádný teď, tak mám klidně na deset let vystaráno, možná i víc. Monitor chci kupovat tak jako tak, protože "svůj" v podstatě nemám. Mám jen jeden pracovní. Tak si říkám, že když už, tak jednou pořádně. Druhá věc je, že jsem si poprvé za život postavil opravdu high-end sestavu, takže do ní plánuju v horizontu měsíců koupit minimálně RTX 3080 nebo něco ekvivalentního (v případě, že se budu rozhoupávat moc dlouho a mezitím vyjde nějaké nové dělo). A třetí věc je, že krom her se na něm nejspíš budu chtít dívat i na video a filmy ve vysoké kvalitě, protože jediný další velký displej, co mám, je plasmová televize, kterou jsme s přítelkyní dostali zadarmo od kamarádů, a u té si ani nejsem jistý, jestli má 720p nebo FHD. Takže to beru jako investici do budoucna :).
Hardware
@AiMLEzZz (07.01.2021 09:27): Tyhle AOC monitory jsou fajn, pokud člověk chce ušetřit, ale kvalitní pokoukání to není. Fyzicky jsem zkoušel dříve 1440p monitor za podobnou cenu, pak jsem vedle zapnul Dell UltraSharp se stejným rozlišením (a za trojnásobnou cenu) a bylo rozhodnuto, ten rozdíl je prostě velký. Tolik k levným monitorům. Chápu že je někdo chce, protože cena, ale zastávám hledisko, že oči máme jenom jedny.
Mám k Tobě dotaz. Proč 4K monitor? Drtivá většina moderních karet v tomto rozlišení na vysoké detaily neutáhne drtivou většinu moderních her. A pokud ano, tak pouze na základní fps, tzn. do budoucna to bude pouze horší. Dlouho jsem také přemýšlel že vezmu 4K monitor, ale po dlouhé úvaze jsem zvolil právě 1440p rozlišení a beru to jako skvělý kompromis mezi již dostatečně vysokým rozlišením a stále reálnou možností, jak to nakrmit výkonem na ultra rozlišení... :)
Kde mi 4K chybí, je občas Photoshop / Zoner Photo Studio, tedy při úpravě fotografií, či při práci s grafikou. Ne zcela zásadně, ale už jsem si párkrát říkal, že jo, tady by to bylo fajn. Ve Windows a ve hrách naopak 1440p považuji za zlatý střed, kde 1080p považuji za nedostačující a 4K za neopodstatněné, Rád si tedy poslechnu Tvůj názor, proč vyloženě 4K.
Mám k Tobě dotaz. Proč 4K monitor? Drtivá většina moderních karet v tomto rozlišení na vysoké detaily neutáhne drtivou většinu moderních her. A pokud ano, tak pouze na základní fps, tzn. do budoucna to bude pouze horší. Dlouho jsem také přemýšlel že vezmu 4K monitor, ale po dlouhé úvaze jsem zvolil právě 1440p rozlišení a beru to jako skvělý kompromis mezi již dostatečně vysokým rozlišením a stále reálnou možností, jak to nakrmit výkonem na ultra rozlišení... :)
Kde mi 4K chybí, je občas Photoshop / Zoner Photo Studio, tedy při úpravě fotografií, či při práci s grafikou. Ne zcela zásadně, ale už jsem si párkrát říkal, že jo, tady by to bylo fajn. Ve Windows a ve hrách naopak 1440p považuji za zlatý střed, kde 1080p považuji za nedostačující a 4K za neopodstatněné, Rád si tedy poslechnu Tvůj názor, proč vyloženě 4K.
@mrazikcomp (07.01.2021 08:46): Díky, ale co s tím? Já hledám vyloženě 4K monitor, ne nutně ten nejlevnější. Jinými slovy, nejde mi o to ušetřit, ale koupit kvalitní monitor :).
@AiMLEzZz (07.01.2021 00:52): mrkni se na 24" monitory fhd , to je momentalne standartni velikost a rozliseni a daj se sehnat 75hz za 3500 novy , pak je jeste zajimavy tohle -75Hz 2560x1440 a 32" za 5600 ;) https://www.datart.cz/monitor-aoc-q3279vwfd8-cerny-q3279vwfd8.html
@Gordon (07.01.2021 00:36): tos to asi blbe pochopil - pretaktovani monitoru nema se zdrojem v pocitaci vubec nic spolecnyho, plus druha vec ono vlastne ani pretaktovani neni, jen donutis wokna nastavit rezim ktery jim ovladac tvrdi ze neumi , samozrejme nemuzes pretaktovat 60hz monitor na 144 , za dalsi jen sem to uvedl jako moznost, neradil sem mu aby to delal, navic to relativne nema smysl - pokud hraje fpska koupi 144hz monitor treba i bazarovej rovnou , pokud hraje cokoliv jinyho staci mu 75hz monitor taktez je bazarovych spousta a novy nejsou drahy . ja mam treba presne ten onyx monitor z ty recenze , clovek od kteryho sem ho koupil to honil na 110HZ , ja to mam zatim na tovarnich 60 a jeste sems e nedostal k tomu abych ho hodil na 75 , a na tech 60 to bezi normalne nemam zadnej pocit skubani nebo bolesti hlavy po 5h :)
@Gordon (07.01.2021 00:36): Tak v takové cenové hladině mám na výběr přesně z nula monitorů :D. Nicméně je fakt, že s tou úhlopříčkou jsem asi dost podstřelil. 28" zní asi rozumněji.
@mrazikcomp (06.01.2021 21:47): Radíš taktovat člověku, co si chtěl do svého kompa dát zdroj za pětistovku?
@AiMLEzZz (06.01.2021 23:38): Nedal bych za takový monitor více jak čtyři tisíce. Ale to je třeba i tím, že už mi malý monitor nestačí a tak bych za něch ani moc neutrácel.
@AiMLEzZz (06.01.2021 23:38): Nedal bych za takový monitor více jak čtyři tisíce. Ale to je třeba i tím, že už mi malý monitor nestačí a tak bych za něch ani moc neutrácel.
@mrazikcomp (06.01.2021 21:21): Tak to jsem rád :). Momentálně teda ale vůbec netuším, co je rozumná cena za, řekněme, mírně nadprůměrný 21" monitor. Na eshopech vidím kousky od 7 tisíc do 35 tisíc nebo i víc...
@Bravewolf (06.01.2021 16:07): 17" a 19" 1280x1024 @75Hz si doma syslim taky, ale to mam na zkouseni desek a k retro dos/win 98 kompu kde ty hry vyssi rozliseni ani neumi , mazej si poridit FHD 1920x1080 nebo 1920x1200 / na stary hry co umi jen 1600x1200 / daj sehnat i varianty s 75hz a dneska to utahne kdeco , jinak nez za frekvenci bych se honil za rozlisenim, ale zalezi jestli hrajes strilecky nebo ne , ja treba vic hraju strategie takze nez fhd @ 144Hz se mi spis hodi qhd 2560x1440 @75Hz a ten sem na bazaru sehnal za 1500 , zprdele klika :) jinak existuje jeste jeden figl - muzes pretaktovat panel monitoru ze i @75Hz monitor ti pojede treba na tech 90-100Hz ;) https://pctuning.tyden.cz/hardware/monit ... -ostry-obraz?start=1
@AiMLEzZz (06.01.2021 18:57): no doba pokrocila a nejlevnejsi 4k 40" televize mas uz od 6999 ;)
@AiMLEzZz (06.01.2021 18:57): Já se díval i na monitory, tam jsou ale u takových parametrů ty ceny pořád dost přehnané. Na TV hraju doteď, takže jsem si už zvykl.
@Bravewolf (06.01.2021 16:31): Ta funkce na Radeon kartách existuje, jmenuje se Radeon Chill.
Lze si nastavit libovolné rozmezí fps (třeba 75 - 140) a karta následně hru udržuje v daném rozmezí. Případně si lze nastavit pevné fps a karta se ho snaží za každou cenu dosáhnout. Což v případě rozumného nastavení vede velmi často k úspoře energie (průběh spotřeby, fps, vytížení apod. si lze z ovladačů posílat v reálném čase třeba na displej mobilu). Velmi často to používám u méně náročných her, kde nepotřebuji vysoké fps, zamknu to na frekvenci monitoru a karta následně odebírá klidně i o polovinu méně energie :)
Lze si nastavit libovolné rozmezí fps (třeba 75 - 140) a karta následně hru udržuje v daném rozmezí. Případně si lze nastavit pevné fps a karta se ho snaží za každou cenu dosáhnout. Což v případě rozumného nastavení vede velmi často k úspoře energie (průběh spotřeby, fps, vytížení apod. si lze z ovladačů posílat v reálném čase třeba na displej mobilu). Velmi často to používám u méně náročných her, kde nepotřebuji vysoké fps, zamknu to na frekvenci monitoru a karta následně odebírá klidně i o polovinu méně energie :)
@Gordon (06.01.2021 17:28): 58"?! Wow, to je pro moje účely trochu overkill, ale hezký. Jen se divím, že to je za tak pěknou cenu. Naposledy, když jsem v obchodě viděl 4K televizi, tak se cena blížila 100k. Já naštěstí hledám jen monitor.
@AiMLEzZz (06.01.2021 16:29): Já plánuji tento měsíc koupit toto: odkaz.
@Bursoft (06.01.2021 16:04):to je prece jedno, u 75hz monitoru bez freesync taky nemam kolikrat 75 fps, takze pokud budu mit 144hz tak je to porad vyhoda protoze jednoduse oproti 75 zobrazi az 144 framu prece. Ja stejne porad hraju se zaplym zamkem FPS na 75, takto bych mel zamek na 144.... teda pokud u radeonu existuje neco jako NVIDIA Inspector kde se tohle da nastavit
@Bursoft (06.01.2021 16:04): Haha, vidíš, na to mě ani nenapadlo pomyslet. Já jsem byl celý život až do konce minulého roku tak zvyklý hrát na low a mid-end strojích, že mi screen tearing už přijde jako přirozená věc :D. Teprve si zvykám na luxus v high-end sféře.
Když už jsme u těch monitorů, za pár měsíců bych rád koupil novou grafiku a s ní i nový monitor, ať je to na čem zobrazit (momentálně mám jen pracovní s 1080p). Moje představa je momentálně koupit si RTX 3080, jestli tou dobou bude, a k ní kvalitní 4K monitor. V monitorech se vyznám jen trochu, takže bych ocenil radu. Za co má cenu ještě utrácet? Grafiku na monitoru nedělám (resp. jen amatérsky), nanejvýš sleduju filmy, hraju hry a pracuju. A s tím souvisí i výběr grafiky. Klidně bych se vzdal RTX 3080 a koupil RTX 3070, pokud myslíte, že 3080 už nemá smysl. Momentálně jsem trochu unavený z procházení všelijakých benchmarků, takže si rád nechám poradit od někoho, kdo si udržuje přehled. Mám R7 5800X, takže grafiku by to brzdit nemělo.
Když už jsme u těch monitorů, za pár měsíců bych rád koupil novou grafiku a s ní i nový monitor, ať je to na čem zobrazit (momentálně mám jen pracovní s 1080p). Moje představa je momentálně koupit si RTX 3080, jestli tou dobou bude, a k ní kvalitní 4K monitor. V monitorech se vyznám jen trochu, takže bych ocenil radu. Za co má cenu ještě utrácet? Grafiku na monitoru nedělám (resp. jen amatérsky), nanejvýš sleduju filmy, hraju hry a pracuju. A s tím souvisí i výběr grafiky. Klidně bych se vzdal RTX 3080 a koupil RTX 3070, pokud myslíte, že 3080 už nemá smysl. Momentálně jsem trochu unavený z procházení všelijakých benchmarků, takže si rád nechám poradit od někoho, kdo si udržuje přehled. Mám R7 5800X, takže grafiku by to brzdit nemělo.
@Charllize (06.01.2021 15:35): Vzhledem k tomu, že andromeda je relativně nová hra, tak bych si řekl, že ta hra ty jádra využít umí.
@AiMLEzZz (06.01.2021 16:00): tak nebudu hrat jen nejnovejsi hry ale plno her ktere sem od roku 2011 - cca 2018 nemel moznost na me stare sestave hrat, takze ty FPS budou vyssi nez 75, nyni mam AOC monitor z roku 2005 se 75 hz ale jen 17 palcovy....
btw: teoreticky bych mohl koupit vetsi se 144hz a na nem hrat hry do roku 2017 kde vim ze FPS budou presahovat 75 FPS a na tom starem ty nejnovejsi od roku 2018 ktere by prece meli diky nizkemu nativnimu rozliseni 1280x1024 a male uhlopricce jet lepe s vyssim FPS
btw: teoreticky bych mohl koupit vetsi se 144hz a na nem hrat hry do roku 2017 kde vim ze FPS budou presahovat 75 FPS a na tom starem ty nejnovejsi od roku 2018 ktere by prece meli diky nizkemu nativnimu rozliseni 1280x1024 a male uhlopricce jet lepe s vyssim FPS
@AiMLEzZz (06.01.2021 16:00): No ale bacha, pokud by z nějakýho důvodu ten 144 Hz monitor neuměl adaptive sync, tak třeba 100 fps na 144 Hz monitoru je hrozný na koukání. Je tam potom hroznej tearing a obraz nevypadá hezky, sám jsem to kdysi zkoušel na svým monitoru. I když měl adaptive sync, tak jsem ho vypnul, nechal tam natvrdo 144 a pak zapnul Dooma, kterýho jsem tehdy dával kolem 90-100 fps, nic příjemnýho na sledování.
@Bravewolf (06.01.2021 16:02): Ano, freesync nebo g-sync (native nebo compatible).
@Bravewolf (06.01.2021 16:02): Ano, freesync nebo g-sync (native nebo compatible).
@Bursoft (06.01.2021 15:58): ty myslis monitory s freesync?
@Bravewolf (06.01.2021 15:54): Nebude rychlejší. Ta frekvence ti v podstatě říká, jaký framerate je ten monitor schopný zobrazit. Takže pokud ti poběží hra na 1000 FPS, tak na monitoru s frekvencí 144 Hz uvidíš jen těch 144. U většího FPS už nebude rozdíl. Monitor s 60 Hz ti vykreslí max. 60 FPS atp. Jestli očekáváš, že hry, co chceš hrát, poběží cca na 90 až 100 FPS, případně plánuješ, že tu sestavu někdy časem vylepšíš, tak se ti možná i vyplatí koupit si 144 Hz monitor. Obzvlášť proto, že monitory obvykle vydrží dost dlouho. Takže když teď jednou dobře koupíš, tak máš klidně na deset let vystaráno.
@Bravewolf (06.01.2021 15:54): Vysoko frekvenční monitory se většinou dělají s adaptive synchronizací, tzn. že umí frekvenci měnit v rozsahu třeba 40-144 Hz podle fps ve hře. Ale osobně si myslím, že pro tvou sestavu by takovej monitor byl blbost a je celkem jedno, jestli máš 75 nebo 100 Hz. Jediná výhoda adaptive synce je, že narozdíl od vertikální synchronizace locknutou na určitou frekvenci, ti nevytváří input lag.
jak je to s monitorem? Poohlizim se po necem vyssim nez 75 hz, ale jina frekvence nez 144 se moc nedela, a zas si rikam jesi tech 144 hz neni moc kdyz u novych her na 144 FPS ma sestava jiste stacit nebude? Nemelo by byt frekvence monitoru a framerate graficke karty stejne vysoky? Skoda ze nedelaji monitory s frekvenci 90 -100 hz. Nebo je to jedno a i kdyz bude monitor mit 144 hz a hra bude mit napr. 60 fps tak presto to bude rychlejsi nez kdybych mel monitor s nizsni frekvenci? Jinymi slovy ma smysl kupovat monior s 144hz i kdyz na to hw svym FPS nestaci?
Ja nevim, podle me treba ME:Andromeda vyuziva ty jadra vsechny. Cervene oznacene je aktualni vytizeni, modre je oznaceno maximalni vytizeni ( tech 98 a 100% to ma pri loadingu hry) Prostym laickym pozorovanim mi to prijde evidentni. A ne na pozadi mi nebezi nic dalsiho, kdyz hru vypnu tak jsou jadra na nule nebo 1%. Leda ze by v Bioware byli prasata a vytezovalo to pulku jader jen tak pro nic za nic, cemu neverim.
https://imgur.com/WGAx4UV
@Paul (06.01.2021 15:33): PRO ma 2.1ghz :)
https://imgur.com/WGAx4UV
@Paul (06.01.2021 15:33): PRO ma 2.1ghz :)
@Bursoft (06.01.2021 14:33): ten jaguar v lastgenu je tabletovej procesor na 1.6ghz s hrozně nízkým IPC..už v době vydání těch konzolí si s ním dva roky starý 2500K vytíral podlahu. V téhle situaci teď s novými konzolemi nejsme ani vzdáleně.
@Thellwin (06.01.2021 13:07): souhlas
@Thellwin (06.01.2021 13:07): souhlas
@Thellwin (06.01.2021 13:07): ja treba menim/predelavam kazdy 2-3 roky po mensich castkach pac na velkou castku najednou aby to byl komp na 10 let dopredu nemam fondy
@AiMLEzZz (06.01.2021 14:44): Zatím ne! Ale jen počkej, až to rozjede Crysis v superpozici. byl to samože vtip.
@Gordon (06.01.2021 14:06): protože technologie jdou kupředu a jedno jádro v osmijádrovém CPU bude mít asi beztak víc tranzistorů, než staré CPU. // treba c2d E8600 @3.33GHz pri 65W tdp ma horsi jednojadro nez pozdejsi i3-3220T @2.8GHz a 35W tdp
@Gordon (06.01.2021 14:06): "No a hlavně je takovej program dělaný na více jader také více future proof, protože zatím nic nenaznačuje, že přejdem na kvantové pc... :-D" Kvantové PC ti s ničím nepomůže. Jeho potenciál rozhodně není u her :).
@kuler91 (06.01.2021 14:29): Hele a nemá PS4 a Xone taky osmijádrovej procesor? A dneska ti desktopový čtyřjádra stačí na 90% všech her?
@Thellwin (06.01.2021 13:07): Mluvíš mi z duše :) ... Je potřeba vzít v potaz, že většina her "mimo 2077" stále aktuálně směřuje i na old gen, jakmile budou vycházet čistě PS5 / xbox x/s hry, tak HW nároky půjdou strmě nahoru. Rozdíl mezi old gen/new gen konzolema je podle mě docela brutální.
@Garion (06.01.2021 13:22): Jen osobní poznatek.
No a hlavně je takovej program dělaný na více jader také více future proof, protože zatím nic nenaznačuje, že přejdem na kvantové pc... :-D
I u starších her, co využívají ménně jader by to podle mě vadit teoreticky nemělo, protože technologie jdou kupředu a jedno jádro v osmijádrovém CPU bude mít asi beztak víc tranzistorů, než staré CPU.
No a hlavně je takovej program dělaný na více jader také více future proof, protože zatím nic nenaznačuje, že přejdem na kvantové pc... :-D
I u starších her, co využívají ménně jader by to podle mě vadit teoreticky nemělo, protože technologie jdou kupředu a jedno jádro v osmijádrovém CPU bude mít asi beztak víc tranzistorů, než staré CPU.
@Rapier (06.01.2021 12:40): To že ve správci vidíš zatížení všech cores/threads neznamená automaticky že ty další cores/threads něco vážně dělají. - Ackoliv mas technicky pravdu, kdokoliv tohle vedome udela v produkcnim software by si zaslouzil vyhodit z prace. Samozrejme muzes mit vlakna nebo procesy, ktere aktualne nic nedelaji, ale v tom pripade ani nevytezuji CPU. Urcite budou pripady, kdy je kod vyrazne neoptimalni a dalo by se to napsat lepe, ale to neznamena, ze ten kod nic nedela.
A je take dulezite rozlisovat "potrebovat" a "pouzivat". Pokud je na 8 jadrech vyuziti 8x20%, je velmi pravdepodobne, ze to zvladnou i 4 jadra na rekneme 4x45% a dost mozna i 2 jadra na 2x95%. Vyhodou vyssiho poctu jader by v tomto pripade (modernich CPU) mohlo byt, ze jadra pravdepodobne pojedou na nizsi takty, budou chtit mene energie a tim padem budou i mene topit.
@Gordon (06.01.2021 13:20): A to pridava jakou informaci do diskuze? (Krome toho, ze se "spoustou her" by se asi dalo polemizovat, protoze napriklad ja to jeste nikde nevidel, respektive si na to nevzpominam.)
A je take dulezite rozlisovat "potrebovat" a "pouzivat". Pokud je na 8 jadrech vyuziti 8x20%, je velmi pravdepodobne, ze to zvladnou i 4 jadra na rekneme 4x45% a dost mozna i 2 jadra na 2x95%. Vyhodou vyssiho poctu jader by v tomto pripade (modernich CPU) mohlo byt, ze jadra pravdepodobne pojedou na nizsi takty, budou chtit mene energie a tim padem budou i mene topit.
@Gordon (06.01.2021 13:20): A to pridava jakou informaci do diskuze? (Krome toho, ze se "spoustou her" by se asi dalo polemizovat, protoze napriklad ja to jeste nikde nevidel, respektive si na to nevzpominam.)
@Garion (06.01.2021 11:03): Terarrii třeba můžeš v nastavení říct, aby na render světla používala jádra zvlášť a tak to má spoustu her.
Já si myslím, že kromě PC nadšenců málokdo mení CPU/platformu do dvou let, takže pokud si někdo dneska chce postavit herní PC na X let dopředu, tak je 8c/16t CPU minimum.
Před třemi lety jsem byl ve stejné situaci, mohl jsem koupit v té době naprosto dostačující 4c/8t 7700K @ 5 GHz a nebo v té době overkill v podobě futureproof 6c/12t 8700K @ 5 GHz. Dneska po třech letech musím říct, že koupě 8700K byla super rozhodnutí, protože to vypadá, že s tím CPU ještě letos v pohodě vydržím, kdežto se 7700K už bych nějaký čas "trpěl".
Dávat 8k za 5600X mi přijde jako úlet ale bohužel AMD vytvořilo hroznou díru mezi tímhle CPU a 5800X ... tam prostě chybí nějakej 5700X 8c/16t Ryzen s cenou do 10k, pak by nebylo o čem.
Pokud bych teď musel kupovat nové CPU s výhledem, že ho nebudu v dohledné době menit, tak jdu do 10700F a mám vystaráno. Budu mít o pár FPS méně, ale koho to vlastně bude trápit.
Před třemi lety jsem byl ve stejné situaci, mohl jsem koupit v té době naprosto dostačující 4c/8t 7700K @ 5 GHz a nebo v té době overkill v podobě futureproof 6c/12t 8700K @ 5 GHz. Dneska po třech letech musím říct, že koupě 8700K byla super rozhodnutí, protože to vypadá, že s tím CPU ještě letos v pohodě vydržím, kdežto se 7700K už bych nějaký čas "trpěl".
Dávat 8k za 5600X mi přijde jako úlet ale bohužel AMD vytvořilo hroznou díru mezi tímhle CPU a 5800X ... tam prostě chybí nějakej 5700X 8c/16t Ryzen s cenou do 10k, pak by nebylo o čem.
Pokud bych teď musel kupovat nové CPU s výhledem, že ho nebudu v dohledné době menit, tak jdu do 10700F a mám vystaráno. Budu mít o pár FPS méně, ale koho to vlastně bude trápit.
Já myslím, že dokonalý příklad tu máme. Ryzen 3700X vs 5600X. Multicore výkon je téměř stejný, jenom pár procent víc pro 3700x, single core jasně vede 5600X. Takže to bude jak píše Rapier nebo jsem tu psal dřív já - než budou konzole utilizovat svoje CPU na 100%, budou už další 2 3 generace desktop CPU, který výkonem daleko předběhnou Zen 2 v konzolích. Vždyť už teď máme Zen 3 a ten výkonový posun tu je slušný. Uvidíme, jsem na to zvedavej, co předvedou konzole v dalších letech.
@Charllize (06.01.2021 10:04): nezkazí tím samozřejmě nic, klidně ať si 8c/16t CPU koupí pokud na to má. :)
Já jen že se tady pořád točí dokola 8c/16t konzole a budoucnost, a pak zde vypadne že konzole využijí max. 7 cores a SMT třeba v Cyberpunk 2077 se na konzolích nepoužívá. Rád bych se mýlil, máme zde DX12 které by mělo umět využívat více než 2 cores ale že by hry zrovna byly otimalizovány na 8 cores CPU se říct nedá. To že ve správci vidíš zatížení všech cores/threads neznamená automaticky že ty další cores/threads něco vážně dělají.
Jinak k tomu Tvému AMD CPU FX Buldozer/Vishera.
8 cores v tomto případě je výkonnostně degradováno tím, že CPU má jen 4 FPU jednotky, normální CPU mají jednu FPU na každé core, zde je to jedna FPU na 2 cores. Samozřejmě u her které dokáží těžit s více cores je to benefit ale reálně to není úplně totéž jako se samostatnou FPU.
Já jen že se tady pořád točí dokola 8c/16t konzole a budoucnost, a pak zde vypadne že konzole využijí max. 7 cores a SMT třeba v Cyberpunk 2077 se na konzolích nepoužívá. Rád bych se mýlil, máme zde DX12 které by mělo umět využívat více než 2 cores ale že by hry zrovna byly otimalizovány na 8 cores CPU se říct nedá. To že ve správci vidíš zatížení všech cores/threads neznamená automaticky že ty další cores/threads něco vážně dělají.
Jinak k tomu Tvému AMD CPU FX Buldozer/Vishera.
8 cores v tomto případě je výkonnostně degradováno tím, že CPU má jen 4 FPU jednotky, normální CPU mají jednu FPU na každé core, zde je to jedna FPU na 2 cores. Samozřejmě u her které dokáží těžit s více cores je to benefit ale reálně to není úplně totéž jako se samostatnou FPU.
@AiMLEzZz (06.01.2021 11:31): Minecraft netusim, ale pokud u toho CPU dost topi, dokazu si predstavit, ze se jadro prilis zahreje a musi omezit vykon a kvuli tomu se zatez presune jinam. Ale to je jen napad, ktery neni nicim podlozeny.
@Garion (06.01.2021 11:03): Jasně, tohle všechno v principu vím. Když si ale pustím Minecraft, který frčí na jednom vlákně, tady na pracovním notebooku, kde mám Fedoru, a podívám se do System Monitoru, jaká je nálož na vláknech, tak tam vidím, že pořád nějaké jiné jádro běží na 95 % (je hezky vidět, jak ten grafík vytížení procesorů hraje všemi barvami a pokaždé jiná vylítne nahoru). Napadá mě jen to, že si minecraftí mody vytváří vlastní vlákna, ale překvapuje mě, že by všechna vlákna využila jádro téměř na 100 %. Ten procesor teda není žádná bomba (Intel Core i7-8665U CPU), v základu má takt 1,9 GHz, i když s Turbo Boostem se to dá vyhnat skoro na dvakrát tolik. Na druhou stranu, je to notebook, takže chlazení je tristní a tím pádem to reálně moc dlouho na té Turbo Boost frekvenci nevydrží. Ale 1,9 GHz by pro nějaké modové vlákno, co toho moc nedělá, mělo bohatě stačit.
@AiMLEzZz (06.01.2021 10:25): Pokud jsi programator, muzes si napsat while(true){} a uvidis, jestli se to bude prelevat :) Obecne vice vlaken/procesu muze bezet na jednom jadre (a nejakym zpusobem se stridaji, pricemz to stridani neco stoji a tedy cim vice vlaken na jadro, tim vice casu se stravi rezii na stridani vlaken a mene casu skutecnym vykonavanim toho, co se ma ve vlaknech dit), jedno vlakno nemuze bezet na vice jadrech najednou ("prelevat" technicky asi lze, ale je to tak drahe, ze se to, pokud vim, vubec nedeje, navic by to stale bezelo na jednom jadru, jen by se menilo na jakem, tedy celkove vytizeni procesoru stejne).
Ac nejsem vyvojar her, myslim si, ze situace tam bude stejna jako jinde - vetsina (velkych) her v dnesni bude mit vice vlaken (a tim vice nemyslim 2, 4 nebo 8, budou to spise desitky), lisi se jen v tom, co ta vlakna delaji. V idealnim pripade je mnozsti prace rozdeleno "rovnomerne" mezi jednotliva vlakna, ta se potom rozdeli mezi jadra. Jadra jsou podobne vytizena a v tomto pripade je vhodne mit "co nejvice" jader (a dle narocnosti hry to potom vypada tak, ze jsou vsechna vytizena v prumeru treba na 30%, nebo na 60%).
Realita vsak v nemalem mnozstvi pripadu vypada tak, ze nektera vlakna delaji mnohem vice nez jina, takze ackoliv jich jsou desitky, tu tezkou praci delaji napriklad dve a ta ostatni jen tak paberkuji. To potom vypada tak, ze ta dve vlakna jsou spustena na dvou jadrech, ktera jsou vytizena napriklad na 90%, a zbyla jadra obsluhujici ostatni vlakna jsou vytizena napriklad na 5% nebo mene. V tomto pripade je realne maly rozdil v tom mit napriklad 4 nebo 8 jader, protoze 2 jadra budou vzdycky velmi vytizena a zbyly pocet jader bude delat velmi malo (v pripade 4 jader budou 2 zbyla jadra vytizena treba na 15%, v pripade 8 jader bude 6 zbylych jader vytizeno na 5%).
Ac nejsem vyvojar her, myslim si, ze situace tam bude stejna jako jinde - vetsina (velkych) her v dnesni bude mit vice vlaken (a tim vice nemyslim 2, 4 nebo 8, budou to spise desitky), lisi se jen v tom, co ta vlakna delaji. V idealnim pripade je mnozsti prace rozdeleno "rovnomerne" mezi jednotliva vlakna, ta se potom rozdeli mezi jadra. Jadra jsou podobne vytizena a v tomto pripade je vhodne mit "co nejvice" jader (a dle narocnosti hry to potom vypada tak, ze jsou vsechna vytizena v prumeru treba na 30%, nebo na 60%).
Realita vsak v nemalem mnozstvi pripadu vypada tak, ze nektera vlakna delaji mnohem vice nez jina, takze ackoliv jich jsou desitky, tu tezkou praci delaji napriklad dve a ta ostatni jen tak paberkuji. To potom vypada tak, ze ta dve vlakna jsou spustena na dvou jadrech, ktera jsou vytizena napriklad na 90%, a zbyla jadra obsluhujici ostatni vlakna jsou vytizena napriklad na 5% nebo mene. V tomto pripade je realne maly rozdil v tom mit napriklad 4 nebo 8 jader, protoze 2 jadra budou vzdycky velmi vytizena a zbyly pocet jader bude delat velmi malo (v pripade 4 jader budou 2 zbyla jadra vytizena treba na 15%, v pripade 8 jader bude 6 zbylych jader vytizeno na 5%).
@AiMLEzZz (06.01.2021 10:25): Jelikoz jde o starsi procesor tak nema tolik rezervy ve vykonu jako ty moderni, dnesni. A kolikrat vidim ze celkove vitizeni procesoru je treba 70%, tak nevim, ale to na prelevani moc nevypada.
@Charllize (06.01.2021 10:20): Myslíš, že se ti zobrazuje vytížení na více jádrech? To ještě neznamená, že ta hra využívá víc jader. Mně namodovaný Minecraft taky "běží na více jádrech", ale to podle mě jen OS přelívá zátěž na různá jádra, aby se všechna opotřebovávala rovnoměrně, protože jinak je Minecraft od základu těžce jednojádrová záležitost, bohužel. Ale možná kecám. Jestli o tom někdo ví víc, tak se rád nechám poučit.
@AiMLEzZz (06.01.2021 10:08): Ja 8core mam, starsi. A co jsem koukal tak plno her tech 8 jader vyuziva. nebo ten program co ukazuje vytizeni tech jader lze :)
Osmijádro bude základ už jen kvůli novým konzolým, samozřejmě že šestijádro stačí, no na 4k hraní bych si ho už nekupoval.
@Charllize (06.01.2021 10:04): Nic, jen jsou to v podstatě peníze vyhozený "za nic", pokud je nevyužíváš třeba i na práci. Já doma programuju, takže mi třeba běží server nebo nějaká virtualizace, u toho něco buildím a zároveň někde píšu kód, tam je fajn ty vlákna mít. Pokud hraješ jenom hry, tak ti většina z těch osmi jader bude ležet ladem. Je to jako koupit si vilu s dvanácti pokojema, ale využívat jen čtyři. Prostě zbytečný.
@Rapier (06.01.2021 09:54): a co tim presne kdo zkazi kdyz si koupi 8core? Nic?
Že CP77 zrovna moc dobře optimalizovaný není si cvrlikají i vrabci na střeše. V tom se musím zastat @pajmič Battlefieldy jsou proti tomu super dobře optimalizovaný. Far Cry series ani AC nehraji nemohu posoudit.
S těmi 8 cores CPU, taky jsem kupoval 8 cores CPU: R7 3700X s tím že to dlouho nebudu měnit, moc nechybělo a koupil jsem jedné noci skladovku R5 5600X ale nakonec jsem rád že jsem to neudělal, viz ten článek co jsem postoval níže.
Stejně si myslím že ty 8c CPU zastarají daleko rychleji než jsem si kdy dokázal představit, nikoliv počtem cores ale výkonem. Když vidím ten posun ve výkonu mezi Ryzen 3000 --> Ryzen 5000 tak jsem rád že jsem do CPU nedal více než necelých 9 tis. I tak to bylo bezkonkurenčně nejdražší CPU co jsem si kdy v životě koupil.
Ty povídačky o využití 8 cores CPU v budoucnu .... no ehm. Povíme si za pár let. Na práci je samozřejmě 8c/16t super ale na hry?! Já vím teď se tu na mě sthne mela o tom jak 8 cores už teď válí. No ehm, tak určitě: v 3D Max Studion, AutoCad, streaming, apod. zcela určitě. Ve hrách? Ale nenechte se vysmát, 6c/12t bohatě stačí.
K čemu Vám bude za 4-6 let 8 cores když výkon CPU vzroste řekněme o 50-70% obecně?
S těmi 8 cores CPU, taky jsem kupoval 8 cores CPU: R7 3700X s tím že to dlouho nebudu měnit, moc nechybělo a koupil jsem jedné noci skladovku R5 5600X ale nakonec jsem rád že jsem to neudělal, viz ten článek co jsem postoval níže.
Stejně si myslím že ty 8c CPU zastarají daleko rychleji než jsem si kdy dokázal představit, nikoliv počtem cores ale výkonem. Když vidím ten posun ve výkonu mezi Ryzen 3000 --> Ryzen 5000 tak jsem rád že jsem do CPU nedal více než necelých 9 tis. I tak to bylo bezkonkurenčně nejdražší CPU co jsem si kdy v životě koupil.
Ty povídačky o využití 8 cores CPU v budoucnu .... no ehm. Povíme si za pár let. Na práci je samozřejmě 8c/16t super ale na hry?! Já vím teď se tu na mě sthne mela o tom jak 8 cores už teď válí. No ehm, tak určitě: v 3D Max Studion, AutoCad, streaming, apod. zcela určitě. Ve hrách? Ale nenechte se vysmát, 6c/12t bohatě stačí.
K čemu Vám bude za 4-6 let 8 cores když výkon CPU vzroste řekněme o 50-70% obecně?
@Paul (06.01.2021 00:49): No optimalizovanej .. :D RTX ultra 1440P, ultra detaily 48 - 60 fps s DLLS. Rtx je brutální zabiják, asi moc nelze předpokládat, že se něco v dohledné budoucnosti změní. Jsem rád, že jsem 3080 pořizoval jako 1440p kartu, na 4k/60 fps je to s moc velkým kompromisem furt.
Jinak k tomu procesoru, vím že by to udělal asi málokdo, ale měl jsem v košíku skladovou 5600x za 8 tis Kč, ale nakonec jsem vzal stejně 8 jádro od intelu ... Vím, že intel je momentálně out, ale furt si myslím, že v následujících 3-4 letech vydrží 8 jader o něco víc, než aktuální 5600x.
Jinak k tomu procesoru, vím že by to udělal asi málokdo, ale měl jsem v košíku skladovou 5600x za 8 tis Kč, ale nakonec jsem vzal stejně 8 jádro od intelu ... Vím, že intel je momentálně out, ale furt si myslím, že v následujících 3-4 letech vydrží 8 jader o něco víc, než aktuální 5600x.
@Paul (06.01.2021 01:45): Tak pokud jde o konzole tak je UBI 50 000 kilometru pred CDPR, co se tyce optimalizace a toho jak hra vypada oproti PC verzi na max :)