Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Díky za odpovědi. Dneska jsem právě byl u okénka me oblíbené hospůdky, tak mě to napadlo, jestli se to nějak změnilo nebo se to drží ve stejných kolejích. Já to dělám prakticky stejně jako dosud a jako vy, zaokrouhluji to nahoru, když jde o nějakou malou částku a neznám ty lidi vůbec. Když někam chodím často, znám je, pouštějí v TV ČT Sport a ne MTV :-), jsou milí atd atd, tak dávám dýška 30-50Kč. Ale už se mi stalo, že jsem to nechal do koruny vrátit, když byla obsluha pekelně nesnesitelná a jídlo nic moc. Ale to jen vyjímečně, většinou je to v klidu.
Teď při dovozu dávám těch 10% a moc neřeším, jaký je ten dovozce, i když jeden z nich jde až ke vchodu i když lije. Ten by možná zasluhoval víc. :-D

Když někde sedíme, rád dám víc. I když.. ono to vlastně i tak bude cca 10-15%.

A je pravda, že lidé od kebabu nejsou moc zvyklí. A když už jsem jim jednou dal trochu víc, tak mi k tomu tajně přihodil colu. :-D


@Charllize (23.05.2021 14:45): proč edit. Však jsi to napsal dobře. :-D
@strejdafido (23.05.2021 13:29): Podobně jako Charllize, zaokrouhluju tak, jak to vyjde. Většinou po 50Kč, když nemám drobné, tzn když platím 260, tak nechám 40Kč, když 240, tak nechám 10Kč. U výdejních okének dávám obvykle méně, ale to je i tím, že tam mám menší útraty, takže tak 10-20Kč a přijde mi to v pořádku. Restauraci tím nijak nepodpoříš stejně, protože majitel z toho dýška (doufám snad už dnes všude!!) nemá nic a obsluha má méně práce tho. Oblíbené restaurace ani nemám, prostě dávám dle obsluhy. Když je obsluha nepříjemná, tak si nechávám vracet do koruny, ale to se stane málo kdy.

Jinak jsem z oboru a na škole mě překvapilo, ač se to teda dalo očekávat, jak velká dýška mí spolužáci vždycky nechávali. Někdy až přehnaně moc. A kamarádi mimo obor kolikrát nedají vůbec nic, nebo s nechutí oželí tu 1Kč když platí třeba 199Kč. Ono jak si to člověk jednou zkusí, tak s těmi lidmi zdá se "soucítí". :D A ani to nemusí být obsluha, stačí dělat ve službách.
@strejdafido (23.05.2021 13:29): Dřív jsem u výdejního okýnka dýško nedával nebo jen dorovnal, ale jak uzavřeli restaurace, tak dávám dýško vždy a leckdy i víc jak těch nepsaných 10 % (ze stejného důvodu jako Kunick).
@strejdafido (23.05.2021 13:29): Dysko nechávám vždycky, ale záleží na momentální situaci, někdy to je víc někdy min. Kolikrát mám platit třeba 290 korun a proste drobný nemam a pak třeba jen velký bankovky, tak holt dostane jen 10 korun, když by to stalo třeba 260 nechám mu klidně i těch 40. A jestli to je okénko nebo není mi je vcelku jedno.
Taky se mi občas stane ze si to nevezme, třeba tady u nás je Turek co děla kebab a kolikrát se jen usmívá když říkám ze si zbytek muže nechat a vrátí mi do koruny nazpátek, ale ne vždycky, holt Turci to asi vidí jinak :)

Taky si kolikrát říkám ze by si ty dyska zasloužily víc pokladní v samoobsluhach, ale holt tohle moc asi nefunguje nikde.
Snad to patří ke kultuře stolování a nikdo to tak nesmaže a zároveň doufám, že se to tu už neřešilo - jak jste na tom ohledně dýšek pro obsluhu v restauraci, když jdete pro jídlo do výdejního okénka? Ani tak nemyslím náhodnou návštěvu neznámé restaurace, ale třeba kam chodíte častěji, necháváte to na obvyklé výši nebo je to méně? Nebo naopak víc?
@Naginata (20.05.2021 10:11): a bylo vůbec v plánu to ukončit? Je tam ten konec nutný? Sleduje to nějakou hlavní linku? Mě to vždycky přišlo jako taková série náhodných událostí (neznám to praktiky vůbec, je to jen dojem). Je tam nějaké long-term mystérium, které to chce vysvětlit, aby se to uzavřelo?

Já nad tím totiž xkrát uvažoval, zejména v souvislosti s tím, že se tím hodně inspirovaly Soulsovky. Ale nakonec jsem si vždycky prohlídl pár kreseb a to ukojilo mou potřebu. Tak možná bych tomu dal šanci teď.
Když už jsme u těch českých filmů - objektivně nejlepší česká komedie všech dob chystá pokračování - můžete jej podpořit zde!
@Fingon (19.05.2021 21:41): No máš se na co těšít :D

Tajemství Ocelového města - Skvělá věc, na to mám jen nejlepší vzpomínky. Ale také to bude nějaký pátek, co jsem viděl naposledy. U Zabil jsem Einsteina, pánové… jsem myslel, že je na YT (Česká filmová klasika), ale ono to je Kdo chce zabít Jessii? a Konec agenta W4C.
BTW konečně mi dorazily mé objednávky DVD (aneb co má dělat expat, který je ochuzen o české kanály i VOD). Zároveň bych chtěl udělat reklamu i portálu yesasia.com, kde objednávám věci, které neseženu na Amazonu...

"discuss" :-)

Yesasia.com

Erotic Ghost Story (1990)
Erotic Ghost Story II (1991)
The Emperor's Shadow (1996)
The Crossing Part 1 (2014)
Odkaz předků / Legend Of "Clay-Figuring Chang" (1983)
Men Behind the Sun (1988)

Muzeum Karla Zemana:
Přežít svůj život
Hmyz
Pohádka o Honzíkovi a Mařence
Pod značkou Baťa 1-3

České původní muzikály:
Carmen (DVD) - muzikál s Lucií Bílou 
Lucie Bílá: Láska je láska, Elixír života (2 DVD) 
Kat Mydlář (Příběh pražského kata)
(zdarma k objednávce: Drákulův sluha (DVD) 

(jinak z původních českých -divadelních- muzikálů mám nejradši původní nastudování Draculy a Johanky z Arku. Osobně jsem navštívil jen Hraběte Monte Cristo).

Známé československé filmy (kterým jsem se v mládi vyhýbal):

Vítr v kapse
Láska z pasáže
Holky z porcelánu
Prázdniny pro psa
Léto s kovbojem
Setkání v červenci
Tajemství Ocelového města
Den pro mou lásku
Už zase skáču přes kaluže

Zabil jsem Einsteina, pánové… (viděl jsem jednou před dvaceti lety)

Troška Trošky a F.A.Brabce:

Vánoční Kameňák
V peřině
Strašidla
Čertoviny
Zakleté pírko

Pro manželku (zatím jsem neviděl třetí díl):
Bobule kolekce 1.-3. 


Manžel na hodinu (bylo to pod dvě eura, no nekup to)
Signál (Roden úpí pod Řehořkem.)
@H34D (19.05.2021 20:35): Mně je ale z celého srdce jedno, jak chápeš to co píši - to jsem myslel ale že dávno víš :)). Na druhou stranu, velmi rád si dělám "pr...", jelikož na internetu to, jak i sám píšeš, nejde poznat (to bych také čekal, že budeš vědet, přeci jen úplný nováček už nejsi).

V otázce kinematografie jsem ale zpravidla velmi vážný. Tvůj CSFD profil jsem viděl, četl jsem nějaké tvé názory na filmy, a udělal jsem si také nějaký názor - nevšiml jsem si, že bych ti někdy něco "podsunoval", padlo by to totiž na neúrodnou pů... aha promin, to bylo bez pokory, tak by se to tedy míjelo učinekem :)).

Ve zkratce, ty si měl potřebu rozvést zajímavou poznámku s pravda extrémní uživtelkou Smutenkou, zda nakoukávání vícero (kvalitních) filmů tříbí vkus.
@Drolin (19.05.2021 10:47): Ano, databáze jsou agregátem subjektivních názorů, ale nevím, jak to s tím souvisí. My jsme na databázi, všechno jsou naše subjektivní názory - teoreticky. Prakticky se odlišujeme v tom, jak ty názory prezentujeme.

Já si přeci nebudu před tvá tvrzení přimýšlet "IMHO", buď se tak budeš vyjadřovat ty sám nebo nebudeš, je to tvoje věc. To je jakobys řekl "přimysli si, že jsem skromný, slušný a prezentuju své názory s pokorou a respektem k ostatním", když to třeba ve skutečnosti není pravda. Chápu, že v osobní konverzaci by mohly tvé věty vyznít jinak, protože by ses třeba zatvářil jako, že to nemyslíš vážně, ale tady píšeš tak, že to vážně zní a vypadáš trochu jako pozér. Tvoji narážku na rok 2009 jsem nepochopil už minule, můžu jen zopakovat, že pokud pro tebe pokora znamená návrat do roku 2009, tak se tam klidně vrať. :)

@MCZ (19.05.2021 14:54): Opatrně budu předpokládat, že spolu souhlasíme. :)
@Dan9K (19.05.2021 01:33): o tom filmu slyším poprvé, ale to vůbec nic neznamená. Koukal jsem na fotky na ČSFD a trochu mi to připomnělo tuto scénu z Father Teď: odkaz 

Když se ještě vrátím k tomu mému studiu na filmové vědě, měl bych možná zdůraznit, že se tam jako primární paradigma nerazily nějaké estetické teorie, ale neoformalistická analýza (aneb "dědeček a babička" Bordwell a Thompsonová). Základním východiskem je, že při této analýze se příliš nebere v potaz estetická kvalita díla, nýbrž se snaží popsat, jakým způsobem je film vystavěn a jakými prostředky na diváka působí. Teoreticky se dá aplikovat na jakýkoliv film (popravdě mi teoretické a metodologické prvky vždycky lezly na nervy a zaměřoval jsem se vedle samotného diváctví spíš na produkční historii filmů).

Za sebe říkám, že skvosty se najdou v každém kinematografickém období, směru či národní kinematografii, ať už je to film němý, klasický Hollywood nebo současná produkce. Třeba zmiňovaný Matrix považuji stále za jeden z nejlepších filmů všech dob (a jsem rád, že jsem ho mezi prvním a druhým lockdownem poprvé v živote viděl v kině), to samé bych ale mohl říct o Muži s kinoaparátem, bez ohledu na politické pozadí a náplň filmu. Vertovově "dokumentu" ale obrovským způsobem pomáhá soundtrack, protože ten je našlapaný jako máloco.

Když jsme u němých filmů, otvírá se mi kudla v kapse, když je bez jakéhokoli ozvučení (teď nemyslím ani tak absenci dialogu, jako spíš absenci hudby. Jednak se na to špatně dívá, ale především je jakákoli absence hudebního doprovodu ahistorickým jevem, protože i ty nejmenší kina měla aspoň nějaký zvukový doprovod, nemluvě o filmových palácích a jejich orchestrech (TAKOVÉ představení bych si přál zažit...)

Osobně špatně snáším italský neorealismus nebo francouzskou novou vlnu (a speciálně Godarda nemusím, zvláště pak Zachraň si kdo můžeš (život)).

Ještě bych dodal, že se snažím koukat jak na filmy, o kterých si myslím, že by mě mohly bavit, ale i na ty, které mě nějakým způsobem zajímají. Občas je ta má zvědavost až perverzní, ale jindy najdu právě v těch filmech, často považovaných za to nejhorší, nečekaně fascinující věci.
@MCZ (19.05.2021 17:16): Určitě souhlas, a mám to podobně. Zachycení doby, případně myšlení, jak píšeš, je vcelku stěžejním aspektem kvalitního filmu a právě (dnes) zmínění autoři v tom vynikají. Například nedávno zhlédnuté Germany Year Zero, stěžejní dílo neorealismu, přináší poměrně neopakovatelné svědectví nového Německa z pohledu hraného filmu. Nebo například The Ascent Larisy Shepitko, které s odstupem (1977) bravurně líčí drastické podmínky zasněženého Běloruska během 2. světové války z pohledu partizánů. Nicméně neméně důležitá je i přidaná hodnota v podobě kamery, která může film nasměřovat do umělecké podoby, případně tedy i hudební složka (zde třeba excelují oba Blade Runnery, a vlastně i (druhý) Terminátor).
@MCZ (19.05.2021 17:16): Nevím, vždyť pokud ten film obstál v době kdy byl nový člověk by to měl chápat ve vztahu k te době. Takhle mi to přijde jako by všichni ti filmaři meli byt dědove vsevedove a když film neudělali pro budoucí generace a jejich momentální styl chápání a stav doby tak točili blbosti? :)
Mozna mi uniká nějaký kontext..
@Drolin (19.05.2021 15:45): Já jsem vlastně nedokončil myšlenku, že hlavním kritériem je pro mě to, jak film funguje dneska. Tím nemyslím ve vztahu k dnešnímu světu, ale zkrátka zachycení nějaké doby nebo nějakého myšlení. A pak už je jedno, jestli jde o šedesátkovou novou vlnu nebo tzv. tech-noir reflektující tehdejší obavy lidí z budoucnosti (Terminator, Blade Runner). Zkrátka jestli je to hloupé, naivní nebo nudné, tak je to špatný film. Pokud má však stále co říct, film obstál a má svou hodnotu, Ať už se v něm mluví slovy, obrazem nebo bouchačkama.
@MCZ (19.05.2021 14:54): Samozřejmě, že z pozice řadového konzumenta nemáš potřebu srovnávat, nebo se o dané médium zajímat na úrovni diskutování na KG a sbírání Criterionu. Má to tak většina diváků, a je to zcela normální.

Nicméně se zde rozmohl takový vtipný nešvár, aneb "koukám na všechno, viděl jsem hodně artových filmů, ALE... a přijde nějaké moudro". Na druhou stranu, při zvýšené aktivitě HEADa a Dan9ek v Kultuře, kteří se tu po 10 letech objevili jako dva bratři, prostě nejde nevyužít jejich odpor k umělečtejšímu pojetí kinematografie při komponování tipů na filmy :)). Tyto tipy jsou ovšem z větší části určeny úplně jiným uživtelům, o - poučování - tedy nemůže být řeč; pokud si to ale někdo vyloží jinak, tak také dobré - alespoň zde mohl J. Ozu zaznít 5x během 24h .).
@H34D (19.05.2021 10:11): Já jsem viděl v kině všechno možné včetně třeba Barbara Conana nebo prvních dvou Alienů, Terminátorů, Návratu do budoucnosti a kdovíčeho ještě. A taky jsem tam nakoukal spoustu filmů od Bergmana, Felliniho nebo třeba toho Tarkovského. Líbila se mi většina toho (byť některé z těch "artových" filmů bych už podruhé nedal), jen zkrátka jinak a tak mně nějak nikdy nedávalo moc smysl ty filmy srovnávat anebo snad řešit, který z těch táborů je lepší, hodnotnější, cokoli, tím méně o tom poučovat lidi na internetu ze svého pidi-piedestalu dvacetiněcoletého (dnes už teda třicetiněcoletého) hošíka.

Beru to mj. jako přínos v tom, že se můžu takhle pobavit s různými lidmi o různých filmech - byť teda nějaké skupinové honění nad Godardem bych raději vyřešil rychlým dopitím piva a úprkem pryč.

Každopádně asi nejsem sám, kdo si myslí, že se nedá definovat nějaká jasná hranice - Leoneho westerny byly ve své době považovány za brak, dneska je to naprostá klasika. A taky bych řekl, že třeba ten první Matrix se tam časem bude řadit taky. Na druhou stranu to ale rozhodně nebude Avatar, který pozbyl významu během několika let po premiéře - zkrátka není popkultura jako popkultura, něco je trvanlivější a něco méně.
@Dan9K (19.05.2021 12:00): Myslím si, že to co říkáš je pravda jen částečně. Zcela pomíjíš, že pokud to bude něco zcela nové, tak je velká šance, že se to stane oblíbené "rebelujícím" mládím, které v rámci vyhranění se prokazuje značnou neofilii. A souhlasím že, štestí je důležitý aspekt. Ale nemyslím, že jde o to, že to dělalo málo lidí. Právě naopak bych řekl, že ať už skladatelství nebo malířství bylo proporčně daleko rozšířenější. Např různé sborníky lidových písní, nebo třeba vyzdoba lokálních staveb - kdy každá vesnice v podstatě někoho takového měla( pomiňme kvalitu). Myslím, že většina starých mistrů se dochovala/prosadila hlavně díky tomu, že si vybudovala základnu svých žáků a obdivovatelů, kteří dílo šířili a rozvíjeli.


@Drolin (19.05.2021 10:00): Priority jsou teď trochu jinde. Ale věci se pomalu normalizují tak uvidímě jak to bude.
@Dan9K (19.05.2021 12:00): Určitě by to bylo vždy diametrálně rozdílné v kontextu toho, zda jde o celé ČR, uživatele CSFD nebo jen čtenáře Cinepuru a Filmu a Doby :)). Pokud to beru tak, že diskuze začla reakcí na linkovaný profil uživatele CSFD, tak beru jako výchozí bublinu primárně právě tyto uživatele (ovšem i protože celé ČR v zásadě nepokryjeme - naopak na CSFD jsou data vlastně "zdarma" a jdou nějak interpretovat).

Ze stovek nahlédnutých profilů bych označil "průměrnou" masu za nejpočetnější. Extrémy z obou pólů na CSFD moc časté nejsou, případně nejsou zákonitě tak viditelné díky systému bodování.
@Drolin (19.05.2021 09:28): No právěže moje bubliny jsou spíše tyto. Určitě bych netvrdil, že ta jakože průměrná bublina je nejpočetnější. Ten průměr, jak známo, je vždycky spíš podprůměr. 

@Kunick (19.05.2021 09:20): můj point je ten, že s přibývajícím počtem obyvatel planety se zásadně zvyšuje šance, že si toho geniálního nikdo nevšimne. Šance, že by se dnes prosadil kdokoliv ze starých mistrů v jakémkoliv oboru, vidím jako dost malou. Tehdy měli štěstí, že ty věci dělalo tak málo lidí.



@H34D (19.05.2021 10:11): plácám
@H34D (19.05.2021 10:11): A nejsou náhodou databáze agregátem subjektivních názorů (jak hodnocení, tak i názorů - komentářů)? Točíš se okolo tvrzení problematiky pojmu "nejlepší" ve vztahu k definování obecné pravdy na základě tvrzení uživatelů (mě). Klidně si tam, pokud se chceš vrátit do roku 2009, domysli "IMHO" ať má tvá duše klid :)).

Filmy v tomto vlákně od perfektního vkusu Smutenky s Jasudžiró Ozuem a Mizogučim nikdo konkrétně nerozebírá, proto je toto tvé slovíčkaření pro mě ztrátou času. Pokud to ale otočíš na problematiku filmové kritiky, tak už je to zajímavější. Nicméně zase sis neodpustil kousavou poznámku o tom, jak má být Béla Tarr "jedinou cestou" z pohledu 25 letého cápka a už předem se tak stavíš do své oblíbené pózy kritiky - artových - filmů (stejně jako Dan9ek). Což se snažíš dovršit tím, jak si zde s nějakým (možná) zanotuješ jak je Matrix lepší a hodnotnější dílo než libovolný "starý artový film" :D Jak píšu, je to tvůj boj a klidně ho měj - já si to pravděpodobně přečtu, jako zde většinu příspěvků v Kultuře.

Já si naopak vystačím s doporučováním některých kulturních děl (hudby, knih nebo filmů), což je ostatně i primární smysl této sekce. A pokud u nich bude připojeno "nejlepší" nebo tak, tak si tedy domysli co píši v prvním odstavci.
@Drolin (19.05.2021 09:28): Chápu, proč chceš diskuzi uzavřít, ale uvědom si, že důvodem je spíš tvá arogance, než moje omezenost. Ty jsi ten, kdo přijde a řekne "tohle je nejlepší", ať už se to týká filmů, či her. Já prezentuju jen svůj názor a zatím se nikdy nestalo, že bych s někým nedokázal hry nebo filmy smysluplně rozebírat.

Netvrdím, že vše je subjektivní (sám jsem napsal, že konsenzus skutečně existuje), můj vkus je, jaký je, ale to neznamená, že jsem nedal šance i filmům mimo můj vkus. Viděl jsem něco od tvůrců jako Tarkovskij, Bergman apod. Ty filmy neodporují mému vnímání kinematografie a je v pořádku, že se někomu líbí nejvíc. Pokud mě z něčeho chytají osypky, tak je to to, když někdo začne ostatním cpát, že tyhle filmy a tento fillmový vkus je ten pravý a nejlepší.

Co je filmová kritika? Když to přeženu mám pocit, že filmová kritika a filmová studia jsou pro určitou skupinu lidí, která to dělá sama pro sebe. Navzájem si píšou texty, které čtou jen oni, navzájem se poplácávají po zádech. Spousta špičkových filmařů filmovou kritiku a filmová studia vůbec nepotřebují. Já jsem toho názoru, že filmy, ale třeba i literatura je svým obsahem nejčastěji o lidech a společnosti. Tzn. člověk, co chce špičkově kritizovat, musí rozumět nejen filmům nebo literatuře, ale také tomu obsahu - lidem a společnosti, tedy mít nějakou životní zkušenost a moudrost. Pokud mi pětadvacetiletý absolvent FF UK, člověk bez práce a vlastní rodiny, začne tvrdit, že Bela Tarr je ta jediná cesta, jak správně vnímat filmy, tak se tomu můžu jen pousmát.

Docela to koresponduje se situací, která zde nastala - raději napíšeš, že s Daníkem nejsme pro tebe vhodní diskutéři na toto téma. V pohodě, nechceš se dohadovat, to je v pořádku, tak nediskutuj, jen si pak nenamlouvej, že problém je v ostatních. To je celé.

(Nyní očekávám Daníkovo poplácání po zádech)

PS: Otázka na ostatní, budou-li ochotni se mnou diskutovat. Dokážete vysvětlit a podpořit argumenty, proč třeba nějaký starý artový film (dle Vašeho výběru) je lepší a hodnotnější umělecké dílo než dejme tomu Matrix? Zajímají mě reálné důvody a ne jen, že to tak prostě je - protože to někde bylo napsáno, filmoví kritici se na tom shodli, nebo proto, že Matrix je pro děcka. Děkuji. :)
@Kunick (19.05.2021 09:48): Když si tu tak na ráně... zase jsem byl dotazován na posledním DH srazu, kdy že to uděláš další rozhovor! Tak se nějak oficiálně vyjádři, protože toto téma očividně stále rezonuje i rok, dva, od posledního příspěvku :)).
@H34D (18.05.2021 22:29): Já tvé logice rozumím, vidíš autory jako Ozu a Tarr v kontextu TOP 10 uživatelky ČSFD, a hned tě chytají osypky, jelikož to odporuje tvému vnímání kinematografie (pokud jsou uvedeni jako perfektní zástupci historie filmu) a máš to potřebu vykřičet světu. Potřebu zmínit, jak je vše subjektivní a jak vlastně nejde ani určit co je (nej)lepší. Je to tvůj boj a já tě v něm klidně nechám :)). Pro mě bohužel (bohužel, protože jinak se zde filmy až tolik neřeší) s Dan9K nejste vhodní diskutující na téma kinematografie, jelikož s touto argumentací jsem se setkal mnohokrát a je to stále ta stejná písnička.

@Dan9K (19.05.2021 01:22): Žješ v zajímavém světě, protože v realitě je to obecně rozprostřeno někde uprostřed a oba konce jsou zastoupeny o to méně :)). Tu tvoji "alergii" bych spíše chápal tedy u uživatelů s průměrným vkusem co se více méně zajímají o médium (případně si myslí, že mu rozumí), a je jich nejvíce.
@Dan9K (19.05.2021 01:33): tady myslím, nemáš tak uplně pravdu. Zachování je ovlivněno několika zásadními aspekty a jejich poměr se může samozřejmě lišit. Roli hraje štěstí, ale pokud je dílo rozšířené, je větší šance k jeho uchování. Obdobně pokud má oddané ctitele - ti se postarají, aby se jeho kopie uchovala. Takže většina věcí, která se zachovala, opravdu někdo za zásadní pokládal.
btw. mě taky baví ta naivita většiny lidí, že historie vždycky vydá ta zásadní díla. Že to skvělé projde zkouškou času. To podle mě vůbec není pravda. Na strašnou spoustu věcí se zapomene, nebo si jich ani nikdo nevšimne. Napadá mě třeba takové ukrajinské dílo Las Meninas , které ve svém ročníku KV festivalu získalo nejhorší umístění u diváků ze všech filmů v tom ročníku. Přitom je to úplně geniální umělecké dílo. Extrémně náročné a odvážné. Extrémně skvělé. Nikdo si ho nevšim, ani pes po něm neštěkne a plebsu se nelíbil. A to je jen příklad za všechny. Na Vivaldiho se zapomnělo 200 let. Až ve 20. století ho objevili. Kolik takových autorů a filmů je, těžko odhadovat.
plný souhlas s H34Dem :-) Mám na tyhle "konsenzy" už trochu alergii. A vlastně nevím, kterou skupinu nesnáším víc. Jestli ta "voňavá hovna", která sama sebe utvrzujou v tom, jak jsou strašní umělci a jak je hrozně baví koukat deset minut na to jak jdou černobílé krávy z jedné vesnice do druhé a vším ostatním pohrdají, nebo hospodský debilové, který považují za vrchol umění Kameňák 4. Většinu svého života jsem se pohyboval v jedné nebo druhé skupině a i v jiných oborech (hudba že jo) je to 95% lidí ode zdi ke zdi. Buď poslouchaj lidi pakárny, nebo sjížděj Pierra Bouleze. To samý ten film, buď jedou lidi okolo mě komiksový blockbustery (což je pro mě strašný zlo) nebo Tarkovskiho a Tarra :-)
@Drolin (18.05.2021 21:52): Lol, Holy Motors nebo Uncut Gems jako moderní klasika. :) To jsou zase tvoje subjektivní dojmy. Jako s tím jsem měl problém už dřív, přijde mi, že ty sebe považuješ za znalce a filmy, které tobě se líbí za ty nejhodnotnější nebo nějakým způsobem nejvýznamnější. Slez z té hrušky.

Určitý konsenzus samozřejmě existuje a to i v jiných odvětvích umění, ale topka té tvé uživatelky nemá až tak neobvykle velký průnik s tím konsenzem. Když většina lidí s alespoň průměrným filmovým přehledem vyjmenuje své top10, tak se v pár kouscích trefí do toho zmiňovaného konsenzu. Jenže, co je ten konsenzus? Ty by si tam zase vyjmenoval tvůrce (viz níže), které ty znáš a které ty uznáváš. Já jsem pár knih o filmové teorii také přečet (kdysi jsem zvažoval studium filmové školy, ale nakonec jsem se rozhodl, že půjdu na něco praktičtějšího a filmovou literaturu jsem si četl ve volném čase) a vybavuju si, že se tam oslavovali lidi jako Tarkovskij, Goddard, Fellini a další. Stejně tak Bordwell psal i o Dokonalém triku od Nolana a pár dalších mainstreamových filmech. Ty si vybereš to, co se hodí tobě a pak tu informaci podáváš stylem "podívejte, jak jsem dobrej, pouštím si 60 let staré asijské filmy, které jsou strašně zásadní a těch pár jedinců, kteří si je pouští taky tomu rozumí, ergo já tomu rozumím". 

Ta uživatelka Smutenka má zjevně ráda starší artové filmy. Ano, většina filmových kritiků by na to ráda zamasturbovala, ale abychom hovořili o tom, že tohle a zrovna tohle a jen tohle jsou ty filmy, na kterých se většina shodne, že jsou vrcholem filmového umění, to prr. Příkladů je více. Úplně stejně kdyby někdo poskládal topku z Titanicu, Pulp Fiction, Kmotr, Shawshank, Schindlerův seznam tak by zas někdo jiný mohl říct, že wow, to je borec, ten má vkus jak Rosenberg péro. A mohl bys mu říct, že nemá vytříbený vkus? Nemohl, protože i na tyhle filmy byly ovace ze strany filmové kritiky. A mohl bys mu říct, že neoceňuješ rozsah záběru? To je úhel pohledu. Ta Smutenka má podle tebe široký rozsah záběru, ale třeba já to tam nevidím. Pro mě jsou filmy z její topce na jedno brdo a nebavily by mě všechny stejně, pro mě to není široký záběr, pro mě je to naopak úzký záběr. A tady vidíš tu diskrepanci. Uvědom si svůj subjektivní pohled na věc a přestaň ho zaměňovat za objektivní a moudrý.

Celá filmová kritika by si měla trochu dát pohov. Za mě je lepší o filmech psát stylem František Fuka, než stylem Cinepur, kde si samozvaní filmoví kritici někdy až vymýšlí, jak jedno dílo odkazuje na druhé a co všechno to pro společnost znamená nebo může znamenat. Když jsem se filmové vědě přestal věnovat bylo to proto, že jsem v ní začal vnímat určitou nabubřelost a snahu mermomoci se vydávat za relevantní vědní disciplínu a to se mi nelíbilo. Je jen můj názor. Myslím, že filmová věda není tak důležitá, jak někteří filmoví kritici a absolventi filmových studií tvrdí (nebo jak se chovají) a myslím, že ty staré artové klasiky nejsou tak zásadní pro filmové umění jako celek (netvrdím, že vůbec).
@Fingon (18.05.2021 22:06): Jsem zvědavý, co řekneš na Klíček, až se k němu dostaneš!

Za mě pravděpodobně nejhorší český film, jaký jsem kdy viděl. Že nikdy nebyl v TV pro mě tak není překvapením :)).
@hanak_v_exilu (18.05.2021 19:33): pouštěli nám vše možné, se slzou v oku vzpomínám na Osadu mladých snů, za dvanáct let stále jeden z nejhorších filmů, které jsem měl možnost vidět. Nebo severokorejský Pulgasari na VHS, kterou přehrávač každých třicet sekund vyplivnul a musela se dát znovu. Příběhy kožených kalhot mi tehdy bohužel unikly a chybějící zážitek jsem si vynahradil teprve loni.

Jinak zrovna ten Kameňák je unikátní případ serializovaného filmu/filmu na pokračování v českých podmínkách, protože se většinou končí u trilogie (maximálně mě napadá volná série s majorem Kalašem, ale tam se vystřídali i představitelé hlavní role). Zároveň jde (čtyřka) o fascinující příklad naprosto nevtipné komedie, kde naprosto nefunguje timing, pointy jsou buď okamžitě předvídatelné, nebo vyzní do ztracena. Ale dojmula mě dějová linka mouly (Vydrova filmového syna) a jeho lásky, která má - k jeho velké hrůze - bobra a veškerá jejich interakce končí tím, že on pronese strašnou hovadinu a ona znechuceně odkráčí, ale přesto se nakonec dají dohromady. Za tohle bych dal půl hvězdičky, to mě dojalo :-P

Od scénáristy Bystroně jsem měl tu smutnou čest s Po hlavě... do prdele (taky síla), film Klíček od režiséra Jána Nováka mi bohužel stále uniká (nevyšel na DVD a nehrála ho žádná televize, takže ani neuniknul na internet).

Jinak jsem viděl prakticky všechny české (hrané) kinofilmy z let 1993-2009, poté už jsem přestal stíhat, začalo toho vznikat moc a navíc jsem mimo republiku, takže co si nekoupím na DVD (nebo nestáhnu, když to na DVD není nebo DVD už není v prodeji - příklad Bony a klid 2 nebo právě ten Kameňák 4), tak nemám.

Samozřejmě koukám i na jiné věci, ale nepočítám s tím, že by tu někoho zajímalo, že jsem viděl už nějakých patnáct čínských (mainland) filmů z osmdesátých let, buď spojených nějakým způsobem s mým oblíbeným tvůrcem Zhang Yimou, nebo nějakým způsobem uvedených v ČSR (naposledy např. Vesnický pár). Rovněž tak nakoukávám československé sci-fi (naposledy Ztracená tvář), filmy z prvních let zestátněné československé kinematografie, produkci Prag-Filmu, 3d animáky (které mě neskutečně baví, dokonce i ty kombinované typu Méďa Béďa, Šmoulové)...
Neviem ci je tu niekto, kto sleduje serial Castlevania na netflixe. Akurat som dopozerala 4tu seriu a bolo to fakt velmi fajn. Cely serial sa mi strasne pacil. :)