Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@H34D (12.08.2021 17:12): Zkusím zareagovat stručně. Je jasné, že je potřeba od benzínu a nafty ustoupit a poohlížet se po alternativách. Bohužel, elektroauta a elektromobilita jsou v současnosti jednou z nejhorších možných variant, bohužel se uměle za každou cenu protlačuje namísto toho, aby se vyvíjely jiné alternativní pohony (a že takové jsou). Elektroauta, pokud pomineme hluk a smrad ve městě, mají ve všem ostatním velký mínus. Jenže velkým korporátům se to líbí - dokážou od zmagořených vlád získat nesmyslné dotace, výrobci/prodejci elektřiny si mnou ruce a ve finále jsou nadšené i automobilky, protože při současném stavu elektromobility se budou prodávat jenom nové auta, ojeté elektroauto si kvůli životnosti baterií nikdo nepořídí. A to je jejich sen - prodávat stále nové a nové auta...

A vězte, že cena elektřiny půjde nahorů. S ústupem spotřební daně za palivo si budou muset nahrabat i státy. Navíc se čím dál tím víc stává elektřina komoditou, bez které se ve většině činností neobejdeme. Takže i když si nasadá jakoukoliv vysokou cenu, tak ji holt budeme akceptovat. Protože jsme v této době tak blbí, že to tam necháme dojít...

Auta bez řidiče jsou i při současném pokročilém vývoji a řadě testování stále nepoužitelné a já jen doufám, že se toho nikdy nedožiju. To je totiž další velký sen automobilek a velkých korporátů - autonomní auta, které nikdo nebude vlastnit, ale pronajímat si je...
@H34D (12.08.2021 17:12): Panikarim :) Mozna zbytecne, mozna ne. Uvidime casem. Ale ze mi PRE prave posila dopis o celkem vyraznem zvyseni cen a pohled na burzu mi na klidu teda neprida :D

Ta elekrtifikace se bude muset nejak zaplatit a zaplatime to ve finale my. Jak bude klesat spotreba paliv, kde si asi stat vezme ztracene chechtakos? No u nas :)
Zajímavá diskuze, podle mě ZX Atari zbytečně panikaří ohledně ceny elektřiny. To je nesmysl a je fakt, že jsem ho ještě (ani od konspirátorů) neslyšel. Ten vzestup elektromobilů je i s tlaky ze strany EU pořád dostatečně pomalý na to, aby se souběžně stačila rozbíjet elektrická sít. Naopak tlaky na zelenou elektřinu jsem zaznamenal už dříve, zlepšuje se efektivita i životnost solárních panelů apod. O elektřinu a její cenu bych se vůbec nebál.

Co se týče elektromobilů samotných, můj názor je takový, že je mám rád ideologicky a třeba pro mě hlavně je nejlepší ta představa tišších ulic. V závěsu za tím je ten smrad. V přímém srovnání ta technologie má ale hodně před sebou a je pravda, že pořídit si teď elektromobil se vyplatí jen ve velmi specifických případech - např. ten, kdo jezdí každý den do práce autem + má alespoň na jednom místě zdarma dobíječku. Pokud ale musíte dobíjet z vlastní sítě, tak se vzhledem k vyšším pořizovacím nákladům elektromobil snad nikdy nevyplatí.

Nicméně i tak si myslím, že je to jednoznačně ta správná cesta, kterou musí stát a EU podporovat, protože jinak by se z benzínu a nafty nikdy neustoupilo. Firmy by neměly důvod rozvíjet technologie a pracovat na zlepšování elektromotorů/baterií, jel by se benzín a nafta, dokud bychom si nezruinovali planetu. Nejsem zeleným fanatikem, ale když si porovnám pro a proti, tak pokud budeme šetrnější k přírodě a nakonec se ukáže, že člověk na změny klimatu nemá vliv, tak nic neztratíme, jen peníze a ty v porovnání s životem na Zemi nic neznamenají.

Já si myslím, že jedna z nejlepších věcí, která lidstvo čeká, jsou auta bez řidiče. Už teď mi stačilo video na Veritasium, abych byl přesvědčen o tom, že technologii už máme. Umělá inteligence řídí stokrát lépe, než člověk, problém jsou opět jen peníze... Ta představa, že auta můžou frčet za sebou mnohem vyšší rychlostí a v mnohem větší hustotě, protože AI se sama nikdy nesrazí, nikdy se nestane, že něco přehlídne, nebo nedobrzdí, přičemž člověk neztratí čas cestováním a může v klidu pracovat, nebo cokoli v autě dělat, to vidím jako největší přínos pro lidstvo od doby vynálezu kola (nemyslím jízdního). :)
@leebigh (12.08.2021 15:41): Jakto, že každoroční emisní zpráva Tesly uvádí, že výroba jejich jednoho auta má o pár jednotek procent nižší emisní stopu, než výroba klasického auta? Proč nebereš v potaz také zátěž výroby klasického auta a emisní stopu při jeho výrobě a také emisní stopu při rafinaci a těžbě ropy?

Líbí se mi, jak se řeší neekologičnost výroby baterek, ale už se nedavá na protiváhu kovovýroba motorů.
Z výsledků je zřejmé, že v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km (cca 9 až 13 let provozu) má elektromobil vyšší emise CO2  než automobil s benzinovým motorem a přibližně do 250 000 km (cca 17 až 25 let) má vyšší emise CO2 než automobil s dieselovým motorem. Za předpokladu, že po ukončení záruky na baterii, tj. obvykle po 160 000 km dojde k výměně baterie (na obrázcích naznačeno tenkou zelenou čarou), bude elektromobil téměř vždy emisně horší do přibližně 250 000 km než automobil s benzinovým motorem a automobil s dieselovým motorem nebude elektromobilem překonán z hlediska emisí CO2 prakticky nikdy. Ještě výhodnější je klasický automobil na palivo s vysokým obsahem biosložky s recyklovaným uhlíkem, např. na bioplyn. Podstatný vliv na to mají emise vznikající při výrobě baterií, naznačené na obrázcích ve fázi výroby tmavší zelenou.

Tím, že se podle platné legislativy započítávají jen emise z provozu vozidel (emisejízda) a vše ostatní se opomíjí lze dosáhnout uhlíkové neutrality, ale jen na papíře, nikoliv ve skutečnosti.

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazor ... acis-elektromobilito
@Pluto (12.08.2021 00:09): Imho se to zvládne úplně v pohodě. Nebál bych se. Každý rok jsou ty elektromobily dál. Ten tlak má právě přispět k tomu, aby se to stihlo. Plus ani ten časový harmonogram není takový krvák.
Já mám pořád pocit, že nechápete, že se tyto změny dějí během výměny několika generací.
@Gordon (11.08.2021 23:52): Není to jen o infrastruktuře. Je to o technologiích. Současné TECHNOLOGIE jsou nesmyslné a nepoužitelné. A nerozšiřuje se to ani přes obrovské tlačení na všech stranách...
Elektroauta za současné konstalace jsou nesmysl pro masové rozříšení. To může fungovat až poté, co se podaří vymyslet lepší způsob uchování energie a také dobíjení. Současná verze propagace elektromobility tlačená obrovskými nesmyslnými dotacemi je akorát cesta do pekel.
@Garret (11.08.2021 20:33): Ja bych si pral, aby ten tvuj optimistickej pohled vysel. Uvidime za par let, jakej bude trend :)
Ze ale elektrina bude super draha, je ted uz jistota. (pokud neprijde neco noveho, coz zatim nevypada).
@Zx Atari 500 (11.08.2021 14:36): nějaké deadliny EU nejsou vůbec podstatné, stejně jako dramatické nadpisy článků, které mají vyvolat jen negativní emoce a rozhořčení čtenáře. elektřina je alternativní palivo, přechod na ní bude postupný. nemám křišťálovou kouli, ale spalováky tady s námi můžou být ještě desítky let a i poté může být elektřina jen sekundárním palivem. vodík do osobních aut není vhodný a pokud mají automobilky splňovat emisní limity, nic jiného než elektřina jim nezbývá.

lidi kdysi dávno taky raději nakrmili koně, na kterého se mohli kdykoli spolehnout, nepokazil se jim a nemuseli s ním řešit zoufalou infrastrukturu pump... na začátku každé éry dochází ke změnám postupně a né všechno je hned od začátku promyšlené a zcela dořešené. ale takhle se z místa nehneme a pokud se na elektřinu bude tlačit, věřím že v budoucnu nás čekají slušné ceny aut, dobrá nabíjecí infrastruktura a solidní dojezd.
@Gordon (11.08.2021 18:27): Vytrhnout neco z celku a prezentovat to jako fakt, bez ohledu na spoustu jinych okolnosti? Ok, Elone vsevedouci :o)

Mimochodem moje "domenky" potvrzuje samotna Eu, kdyz ma v planu zalozeni socialniho fondu pro klimaticka opatreni :) Bude to uplne k nicemu, a lidi si to vyzerou solo. Fond bude zajistovan z povolenek, diky kterym uz ted leti ele nahoru jak blazen. Zacarovanej kruh :)
@Zx Atari 500 (11.08.2021 14:36): ""uberu tady, pridam nekde jinde"" - To taky není pravda, protože účinost spalovacího motoru je nižší, než obrovská elektrárna libovolného typu. Zbytek textu je takovej ten typickej výplod lidí, co se rádi vyžívají v konspiračních teoriích a na FB maj napsánou vysokou školu života.

A jsem rád, že si uvědomuješ že všechno je provázané se vším, protože když energetika ovlivní bitcoin, tak bitcoin ovlivní i ostatní měny.
@Gordon (11.08.2021 09:09): Ani jedno z mejch crypt se netezi :D

@RomcaT (11.08.2021 12:57): Na RD bych tim asi strechu asi taky oplacal :) Na bytovem dome jaksi neni moznost :D

@Garret (11.08.2021 06:13): Ten tvuj post je proste nesmyslna "auto" odpoved :) Kone / spalovaky tech vyhod je tam bambilion spal/(aktualni) ele tam jaksi ty vyhody moc nejsou. Snizeni emisi ve mestech je fajn. jenze aktualne je to jen "uberu tady, pridam nekde jinde" - vysledek 00 nic. Chce to vylepsovani technologii a postupne zavadet, ale ne do roku xx to bude at se deje co se deje, nehlede na dusledky. A v EU automobilkach + pridruzenejch odvetvich jsou zouf, protoze vedi co nastane. Samo do medii tohle masove, nepronikne a ja ti to neodzdrojuji... jelikoz to mam z osobni zkusenosti, coz se tu jaksi nenosi :) A pak je tu muj ciste osobini nazor, ze se z toho financne " posereme", ve stredne dobem horizontu a tahle ele/eko manie zasahne vetsinu sektoru, protoze provazane je dnes skoro vsechno se vsim a navic cenu ele tu bude urcovat situace v Nemecku. Byl bych rad, kdyby to tak nebylo, ale osobne ten vyhled vidim spis cerne.

Mimochodem ciste ze sobeckeho osobniho pohledu by bylo fajn, kdyby od zejtrka smela jezdit v Praze jen ele. auta :) Bohuzel bydlim v 1. nadpodlazi a kazdej den tu z podzemnich garazi tahnou zpoldiny z aut... ale to je zas jinej pribeh..
@Zx Atari 500 (11.08.2021 00:10): ještě že si asi pořídíme fotovoltaiku na střechu ;o) dneska už to není žádný byznis, ale podchytit si tím alespoň část elektrické energie pro domácnost, to mi smysl dává. Nedávno se mi někdo ptal, proč fotovoltaiku, plánuješ elektromobil? No zatím ho neplanuju ;o)
Hlavně jaký to má celé smysl? Přejdeme na "zelené" zdroje a jako budeme slavně jezdit na elektřinu? Wait... To vlastně dává úplně smysl.
@Zx Atari 500 (11.08.2021 00:10): To jsme si nerozuměli. Já se o elektro auta docela zajímám a částečně je to i moje zaměstnání, takže ten článek mi neřekl nic nového. Chtel jsem znát tvůj pohled na srovnání, o kterém jsme se bavili níže, protože si argumentoval stylem "když to nechápeš, nemá smysl se s tebou o tom bavit".
@Garret (10.08.2021 23:47): Tady to mas krasne a nezaujate popsano. Je to sice jen stripek z celkove skladacky nuceneho Green Dealu, ale poucny.
Stanovit cil, na ktery nemam prozatim technicke moznosti, ktery budu platit na dluh a nasledne ten dluh vybirat od obcanu a zadusim uz tak spatnou konkurence schopnost. Evropa si kope hrob a Cinan uz se chysta na nakupy :) Automobilovy prumysl je jeden z poslednich, kde si Evropa udrzuje solidni podil, ale tenhle nucenej prechod ho posle do kopru.

Elektrifikace je samozrejme dobrej cil, ale musi bejt zasazenej do realnejch podminek. Ono az prijde za rok dva ucet za elektrinu o 100% vetsi jak dnes, tak si mozna zacne vic lidi drbat hlavu :) A to bude jen zacatek :)
@Garret (10.08.2021 21:27): To přirovnání je velmi oblíbené na Novinkách, ac je naprosto mimo :)

Jo mela by se vyvijet a plynule nabehnout. Ale to nelze udelat prikazem. Prinese to velky problemy. Vlastne zadny realny plany reseni nejsou, jen spousta kecu a prikazu.
@Zx Atari 500 (10.08.2021 21:17): to nikdo netvrdí. elektromobilita je na začátku své cesty a bude se nějakým způsobem vyvíjet. po roce 1900 měli lidé taky automobily za výstřelek s tím, že koně jsou ten jediný a trvanlivý prostředek pro přepravu.
Cim vic se sasi s elektromobilitou tim vic me to desi. Tohle za soucasny situace nemuze dopadnout dobre. Nemci vypinaj elektrarny, berou to pak od nas a my platime jejich ceny. Jak chtej nabijet miliony aut mi fakt neni jasny... jedno uz je jasny... elektrina se stane luxusem.