@H34D (23.09.2021 07:20): Jo, no. To je další stinná stránka toho všeho. Zvykneme si omlouvat to že se nám vede stále hůř tím, že "to tak chceme", protože je to "pro dobrou věc". Faktem je, že ekonomický rozvoj určuje i sílu státu. Proto už Rusko není dominantní supervelmoc, proto sebou USA tak škubou, proto Francie nediktuje svoje zájmy. Ekonomický vzestup Číny je oslabuje. Evropa relativně chudne a bude chudnout dál. Dnešní dospívají jsou první generace, která se bude mít hůř, než se měli jejich rodiče. To bude mít následky. A místo toho abysme se s tím snažili něco udělat, tak to prohlásíme za ctnost. Jak dlouho si myslíš, že nám bude někdo půjčovat, když prohlásíme, že je pro nás ekonomický rozvoje vedlejší? A co za ty půjčky bude chtít? Roky se tady smějeme Rusku jak to tam vedou. Zdravotnictví tam funguje, školství tam funguje. Mají tam co jíst i kde bydlet. Jenže zaostávají v mnoha disciplínách, už dávno neurčují trendy v inovacích a postupně vyklízejí pozice ve špičkových technologiích. Ruský "zelený úděl" je zbrojení. Utopili v něm peníze, které mohli použít na zvýšení životní úrovně lidí a na základní výzkum. Evropa udělá to samé. Místo do nových tanků a stíhaček to nalije do zelených techologií, ale výsledek bude stejný.
Věda a technika
Český vědec možná přišel na to, co drží galaxie pohromadě. Prdlajs temná hmota, světlo to všechno drží. odkaz
@Gordon (23.09.2021 07:29): Ty nechceš v Česku moře? ;-)
@H34D (23.09.2021 07:20): Jo, regulace fakt jednoduše vyřeší vysoké ceny základních potřeb, viz bydlení. /s
@Dan9K (23.09.2021 01:03): To by se muselo přihodit něco podobného jako na Venuši a tomu (zatím) nic nenasvědčuje. - Golfský proud zpomaluje. Pokud se přestanou okysličovat oceány, začnou se přemnožovat mikroorganismy, které budou do atmosféry vypouštět velmi jedovaté plyny. :-)
Na druhou stranu jsou tu ale i mnohé výhody, které to bude mít, jako například mnohem širší možnosti v zemědělství nebo zpřístupnění obrovské množství pevniny například na Sibiři nebo v Kanadě - Lol, jo, za cenu ztráty většiny pobřeží.
Na druhou stranu jsou tu ale i mnohé výhody, které to bude mít, jako například mnohem širší možnosti v zemědělství nebo zpřístupnění obrovské množství pevniny například na Sibiři nebo v Kanadě - Lol, jo, za cenu ztráty většiny pobřeží.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 23:43): Ok, už chápu, proč s tebou Jab odmítl diskutovat. To, co si napsal, že totiž nesmysl nehodný tvé inteligence. Evropu nic nezruinuje, resp. nic, co si lidé naplánují sami, naopak jestli nás něco může zruinovat, jsou to přírodní katastrofy (viz Covid). V tom je přeci jasné, že jsme i přes značnou byrokracii dostatečně flexibilní, abychom byli schopni reagovat na ekonomocký vývoj, pokud by šlo opravdu do tuhého. Proto ani nemám obavu o tu cenu elektřiny (viz @[neexistující uživatel]), elektřina pazří mezi základní lidské potřeby jako je pitná voda, proto je jasné, že v momentě, kdy by se stávala pro sociální jedince nedostupná, přijdou ihned regulace, které ji dostupnou udělají. Možná vnímáme i jinak to slovo "zruinovat" - já to beru tak, že dokud máme, co jíst, kde bydlet, funguje školství a zdravotnictví, tak se nám žije dobře. Nemusíme být jako EU na špici, stačí, že jsme na tom dobře. A plakat nad tím, že když budeme trošku zelenější, tak nás předběhne Čína, je dětinské. Životní prostředí a fungující ekosystém přeci alespoň ve filozofické rovině nelze přeměřovat penězi. Pokud by se technologický pokrok kvůli výdajům na greendeal zastavil na 100 let, budeme pořád jako lidstvo ok. Pokud se ale za 100 let stane planeta hůře obyvatelná, už to nebude tak ok. Jestli ti jde o peníze, zkus si představit, jaké budou náklady na to, když se zvedne teplota/hladina moře víc, než je třeba, když přibydou přírodní katastrofy ve větším měřítku apod. To nejde odhadnout. Proto je to otázka risku - vyplatí se riskovat kvalitu života budoucích generací pro možnost si nyní zatůrovat si dieslem? A to netvrdím, že automobilní průmysl je ta nejlepší oblast pro zlepšení, tam se bohužel projevuje ten aspekt businessu - že i zelené firmy chtějí být ekologické až v druhé řadě, poté, co si v první řadě zajistí zisk... Ale lepší něco než nic. Dělat něco je příkladem pro ostatní, ignorace problému vede jen k jeho prohloubení.
@Dan9K (23.09.2021 01:03): Já teď nenarážím na konkrétní výčet bodů v Greendeal, ale obecně na otázku peníze (resp. komfort) versus příroda. Nikdo netvrdí, že nastane katastrofa a planeta vybouchne, stejně jako každý ví, že se mělo začít před X lety. Důkazy nemusí být stoprocentní, ale jsou přesvědčivé o negativním vlivu člověka na planetu. Je možnost začít dělat něco alespoň teď, měli bychom to udělat, pokud to reálně znamená obětovat jeden steak týdně, třídit odpad, nebo si ukrojit z vybraných daní část na podporu obnovitelnýh zdrojů.
Samozřejmě, že vidle do všeho hází populační expanze zejména v zaostalých zemích, ale je třeba se soustředit na to, co ovlivnit můžeme...
@Dan9K (23.09.2021 01:03): Já teď nenarážím na konkrétní výčet bodů v Greendeal, ale obecně na otázku peníze (resp. komfort) versus příroda. Nikdo netvrdí, že nastane katastrofa a planeta vybouchne, stejně jako každý ví, že se mělo začít před X lety. Důkazy nemusí být stoprocentní, ale jsou přesvědčivé o negativním vlivu člověka na planetu. Je možnost začít dělat něco alespoň teď, měli bychom to udělat, pokud to reálně znamená obětovat jeden steak týdně, třídit odpad, nebo si ukrojit z vybraných daní část na podporu obnovitelnýh zdrojů.
Samozřejmě, že vidle do všeho hází populační expanze zejména v zaostalých zemích, ale je třeba se soustředit na to, co ovlivnit můžeme...
@Zx Atari 500 (22.09.2021 16:06): Problém není ten JACÍ lidé tam jsou, ale JAK jsou vzdělaní.
TLDR: ne moc dobře.
TLDR: ne moc dobře.
@H34D (22.09.2021 22:46): Ona je spíš otázka, zda má smysl proti GO vůbec jít a spíš se nepřipravit na jeho následky. Ona se totiž vyloženě katastrofa pravděpodobně nestane. To by se muselo přihodit něco podobného jako na Venuši a tomu (zatím) nic nenasvědčuje. Navíc ona snaha o zvrácení situace je jen zbožným přáním, které není ničím podloženo. Celý proces navíc nebude ze dne na den, čímž se důsledky všeho dost zplošťují.
Souhlasím s tím, že se hlavně straší nebo naopak popírá, ale neprobíhá moc racionální debata. Jsou tady jasná rizika v podobě migrace (asi nejzásadnější problém), nestabilnějšího počasí, či vymření určitého množství nepřizpůsobivých druhů organismů (řádově ale mnohem menšího, než kvůli jiným věcem, které člověk dělá). Ale moc vlastně nevím, v čem je další problém. Na druhou stranu jsou tu ale i mnohé výhody, které to bude mít, jako například mnohem širší možnosti v zemědělství nebo zpřístupnění obrovské množství pevniny například na Sibiři nebo v Kanadě, což je ale zase dvousečné, neboť jsou tam doteď poměrně netknuté biotopy.
Navíc globální oteplování je velice různorodé. Obecně severní polokoule se otepluje mnohem rychleji než jižní (vzhledem k tomu, že historicky se obvykle jedna polokoule ochlazuje a druhá otepluje, dá se na tom alespoň trochu vydedukovat vliv člověka na celou věc a že tam tedy je, ale není to všechno). Mnohem rychleji se oteplují území mírného pásu. Naopak tropické oblasti jsou velmi stabilní a je tam v podstatě furt stejně, ať se na planetě dělo cokoliv. Pak jsou tu oblasti okolo obratníků, které jsou extrémní už teď a je otázka, zda GO bude mít takový vliv na kvalitu tamního života, když si tam stejně už teď dávají klimatizaci na 15 stupňů a prakticky nechodí ven a stejně tam furt žijí (aspoň dokud je ropa).
Takže zkrátka dobře, pro mě je GO strašně nafouknutá bublina a vůbec nechápu, proč je to tak důležité, protože kácení pralesů, nedostatek zdrojů, odpady, stav oceánů, vymírání jak samotných druhů tak snižování množství jedinců v rámci jednoho druhu (což dost souvisí s předchozími body) a další věci, to jsou všechno mnohem palčivější problémy, které se musejí řešit ne teď, ale před sedmdesáti léte nejlépe. Ne že by se tyto problémy ignorovaly zcela, ale ekologie se nerovná pouze boj proti GO, jak to bohužel někdy trochu vypadá.
Souhlasím s tím, že se hlavně straší nebo naopak popírá, ale neprobíhá moc racionální debata. Jsou tady jasná rizika v podobě migrace (asi nejzásadnější problém), nestabilnějšího počasí, či vymření určitého množství nepřizpůsobivých druhů organismů (řádově ale mnohem menšího, než kvůli jiným věcem, které člověk dělá). Ale moc vlastně nevím, v čem je další problém. Na druhou stranu jsou tu ale i mnohé výhody, které to bude mít, jako například mnohem širší možnosti v zemědělství nebo zpřístupnění obrovské množství pevniny například na Sibiři nebo v Kanadě, což je ale zase dvousečné, neboť jsou tam doteď poměrně netknuté biotopy.
Navíc globální oteplování je velice různorodé. Obecně severní polokoule se otepluje mnohem rychleji než jižní (vzhledem k tomu, že historicky se obvykle jedna polokoule ochlazuje a druhá otepluje, dá se na tom alespoň trochu vydedukovat vliv člověka na celou věc a že tam tedy je, ale není to všechno). Mnohem rychleji se oteplují území mírného pásu. Naopak tropické oblasti jsou velmi stabilní a je tam v podstatě furt stejně, ať se na planetě dělo cokoliv. Pak jsou tu oblasti okolo obratníků, které jsou extrémní už teď a je otázka, zda GO bude mít takový vliv na kvalitu tamního života, když si tam stejně už teď dávají klimatizaci na 15 stupňů a prakticky nechodí ven a stejně tam furt žijí (aspoň dokud je ropa).
Takže zkrátka dobře, pro mě je GO strašně nafouknutá bublina a vůbec nechápu, proč je to tak důležité, protože kácení pralesů, nedostatek zdrojů, odpady, stav oceánů, vymírání jak samotných druhů tak snižování množství jedinců v rámci jednoho druhu (což dost souvisí s předchozími body) a další věci, to jsou všechno mnohem palčivější problémy, které se musejí řešit ne teď, ale před sedmdesáti léte nejlépe. Ne že by se tyto problémy ignorovaly zcela, ale ekologie se nerovná pouze boj proti GO, jak to bohužel někdy trochu vypadá.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 23:43): Díky za realistický pohled na situaci. Dokud se nedohodnou světové velmoci na společném postupu (jakože nedohodnou, jelikož ekonomické zájmy nepustí...), nemá cenu jít příkladem do té míry, že nás to zcela položí. Vše ostatní jsou jen hezké řeči na efekt.
@H34D (22.09.2021 22:46): Nejspíš nás to zruinuje. Evropa je brutálně zadlužená a zrovna neprosperuje. Technologická špička už je někde jinde. V minulosti to byl vždy základní výzkum co posunoval kvalitu života a jen díky němu jsme mohli začít zlepšovat životní prostředí. Když si zkriplíme průmysl nerealistickými regulacemi, zlikvidujeme individuální mobilitu nesplnitelnými normami a zadlužíme se kvůli nerealistickým plánům, tak posloužíme maximálně jako odstrašující příklad. Nevidím nic vznešeného v tom, že budem stagnovat a zvolna ztrácet výrobní základnu. Čína to nikdy následovat nebude. Rusko taky ne. Indie ani náhodou, ta bude šlapat na plyn.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 19:44): To je špatná argumentace. Každý by měl udělat to, čeho je schopen. V momentě, kdy se budeš vymlouvat na svoji bezvýznamnost, můžeš rovnou začít házet odpadky z okna a topit pneumatikama. Člověk nikdy neví, jestli se i v Asii nezmění za pár desetiletí politické klima. Lidi sami můžou pocítit následky změn klimatu a poté je třeba, aby měli vzor (morální i faktický, co se týče vyvinutých technologií), který mohou snadno následovat. Země EU mají solidní životní úroveň, nezruinuje nás, když budeme do životního prostředí investovat.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 19:14): Jako akcionáře ČEZu ve mě útok elektřiny zanechává ambivalentní pocity :)
@Jab (22.09.2021 19:31): Nikdy jsem neřekl že chci zničit planetu. Říkal jsem, že se stále vzrůstající populací lidí toužících zbohatnout se bude životní prostředí zhoršovat a Evropa s tím nic neudělá. EU se podílí na celosvětovém znečištění 8%, ale necelou čtvrtinou HDP. Je dost ekologická. I kdyby Evropa přešla do doby kamenné, tak to Čína kompenzuje během deseti let. Zelený úděl není řešení, je to drahé a nefunkční kupování čistého svědomí. Planetě se dá pomoct spoustou jiných věcí. Mohla by se vyvinout funkční náhražka plastů, mohlo by se masově investovat do MHD. Každé město nad 100 000 lidí by mohlo mít rozvětvenou trvamvajovou síť, každé město nad 40 000 trolejbusovou síť. Evropa by mohla mít železniční síť jako Švýcarsko. Stejně ekologickou, stejně spolehlivou. Nic z toho si nebudem moc dovolit, protože utopíme peníze v boji proti globálnímu oteplování. I kdybysme si to mohli dovolit, tak to s přetíženou soustavou spoléhající na obnovitelné zdroje neutáhneme.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 19:24): Ne. Máš úplně pravdu. Lepší zničit planetu, jak jsi psal. Však je to vše jen ideologie a výkřiky a žádné racionální argumenty pro tebe. To je prostě fakt. Věda tě zklamala, vlastní zkušenost tě zklamala. Tvou poslední nadějí jsem byl já, tlučhuba se vzděláváním úplně mimo relevantní obor na fóru k počítačovým hrám. A světě div se, i já jsem selhal. Nedá se nic dělat, zmáčkni to červené tlačítko.
@Jab (22.09.2021 19:18): Blbost. Já bych konečně rád slyšel nějaké racionální argumenty na obhajobu Zeleného údělu. Zatím jsem slyšel spoustu výkřiků, ideologie, varování a hrozeb. Ale nic, o čem by se dalo diskutovat. Proto mě ani nepřekvapilo, že ses tomu taky vyhnul.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 18:49): Buď k sobě upřímný. Je úplně jedno, co bych ti říkal.
Zapnu zpravy v 19:00 a utoci na me elektrina :D
@Jab (22.09.2021 18:41): Děkuju za tvé argumenty. Jako vždy jsi mě jimi neuvěřitelně obohatil.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 18:39): Já bych začal tím, že budu konstruktivní. A tedy se o tom nebudu bavit s tebou. ;)
@Jab (22.09.2021 17:31): A co chceš dělat? Pravá devastace životního prostředí se neodehrává v Evropě, ale někde jinde. A stále zrychluje. Životní prostředí v Evropě je nejlepší za poslední dvě století. Stačí porovnat dnešek s devadesátkama. Tehdy byl pořád smog, inverze, nedalo se dýchat. Řeky byly špinavé, imrvére pršely kyselé deště. Krušné hory byla jedna velká katastrofa. Dneska je to mnohem, mnohem lepší. Nalít neuvěřitelné množství peněz, které ještě ke všemu ani nemáme, do něčeho co ani nepomůže, za předpokladu že by to za ideální situace vůbec pomoci mohlo, není ani bláznovství. To je debilita.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 17:47): Hele za to zase palec nahoru, že to takhle napíšeš.
Jasné je, že místní specifika globální oteplování ovlivňují. Ale to gró je, že sami i tady v mírném pásmu zažíváme jeho důsledky (stoupající teploty, vysychající spodní vody) a máme tuny vědeckých studií, které jej rovněž dokládají. Pak jsem zcela pro to se bavit o budoucí konkrétní podobě Green Dealu EU a co je na něm správně, co chybně, co je třeba přidat a co naopak vyhodit. Ale proti tomu, že v nějaké podobě musí vzniknout, se imho prostě argumentovat už nedá. Ta diskuze už je teď zbytečná, když si každý sám můžeme na ono oteplování "sáhnout".
Jasné je, že místní specifika globální oteplování ovlivňují. Ale to gró je, že sami i tady v mírném pásmu zažíváme jeho důsledky (stoupající teploty, vysychající spodní vody) a máme tuny vědeckých studií, které jej rovněž dokládají. Pak jsem zcela pro to se bavit o budoucí konkrétní podobě Green Dealu EU a co je na něm správně, co chybně, co je třeba přidat a co naopak vyhodit. Ale proti tomu, že v nějaké podobě musí vzniknout, se imho prostě argumentovat už nedá. Ta diskuze už je teď zbytečná, když si každý sám můžeme na ono oteplování "sáhnout".
@Jab (22.09.2021 17:31): To tema je moc obsahly a narocny, abych se o tom dokazal bavit nejak souvisle.( v podstate se jedna o celou planetu :D ) V tom, ze mam myslenky hodne neurovnany, ti dam za pravdu. Samotnyho mne to stve, ale neco mi rika, ze to tak uz asi zustane :)
Tech smeru je moc a zastavat nejake jednotne stanovisko na to ci ono, je problem, protoze si pro sebe vnitrne nikdy neobhajim, ze je opravdu spravne. Takze nakonec budu vzdycky tak nejak rozkrocenej :)
Tech smeru je moc a zastavat nejake jednotne stanovisko na to ci ono, je problem, protoze si pro sebe vnitrne nikdy neobhajim, ze je opravdu spravne. Takze nakonec budu vzdycky tak nejak rozkrocenej :)
@Zx Atari 500 (22.09.2021 17:24): Ruku v ruce s tím jde změna vodních toků. Více hrází atp. Vzhledem ke stavům spodních vod je tohle ale už přece něco, o čem se píše na každém kroku, neb je to pro nás viditelný důsledek oteplování.
Jinak nejsem schopný argumentovat proti podobnému proudu vědomí. Srovnej si myšlenky a pak to sepiš znovu. Nemá smysl jednou obviňovat tamní obyvatele, jindy vedení státu a jindy zase zahraniční společnosti. To už fakt pak děláš jen vše pro to, abys nemusel říci, že se něco děje vlivem toho oteplování.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 17:23): Jo. Taky bych prostě zničil planetu. Díky za konstruktivní nápad.
Jinak nejsem schopný argumentovat proti podobnému proudu vědomí. Srovnej si myšlenky a pak to sepiš znovu. Nemá smysl jednou obviňovat tamní obyvatele, jindy vedení státu a jindy zase zahraniční společnosti. To už fakt pak děláš jen vše pro to, abys nemusel říci, že se něco děje vlivem toho oteplování.
@hanak_v_exilu (22.09.2021 17:23): Jo. Taky bych prostě zničil planetu. Díky za konstruktivní nápad.
@Jab (22.09.2021 16:54): Kdyz si u nas vykacime vsechny stromy, a premenime vzniklou pudu na zemedelskou. Myslis, ze to bude kvalitni a udrzitelna puda? Nebo se z toho stane vyprahlej kus hliny, kterej ve finale neurodi nic? Je to problem svetoveho GO, nebo lokalni ?
Problem te zeme to, ze se tam vetsina rozkrade, odlifruje ven ( mimochodem podil zapadnich firem by mne zajimal), , neudrzitelnej rust populace. Ta zeme nema problem diky GO. Ta zeme si ty problemy utvari sama. Pokud by se rozkradene ponize investovaly do udrzitelneho zemedelstvi a neprcaci osvete, tak se maj fajn. To je ale problem cele Afriky. Posilani ruznejch potravinovejch pomoci je cesta do pekel, protoze jednou ten zdroj vysche. A pak co?
Afrika potrebuje osvicene lidi ve vedeni, coz je ale naprosta utopie a proto to tam dopadne spatne.
Problem te zeme to, ze se tam vetsina rozkrade, odlifruje ven ( mimochodem podil zapadnich firem by mne zajimal), , neudrzitelnej rust populace. Ta zeme nema problem diky GO. Ta zeme si ty problemy utvari sama. Pokud by se rozkradene ponize investovaly do udrzitelneho zemedelstvi a neprcaci osvete, tak se maj fajn. To je ale problem cele Afriky. Posilani ruznejch potravinovejch pomoci je cesta do pekel, protoze jednou ten zdroj vysche. A pak co?
Afrika potrebuje osvicene lidi ve vedeni, coz je ale naprosta utopie a proto to tam dopadne spatne.
@Jab (22.09.2021 16:54): Tak ona je zemědělská půda a zemědělská půda. V některých zemích už se obdělává kde co, často na úkor totálního vyčerpání krajiny. Faktem je, že za drtivou většinu problémů může přelidnění. Ať už jde o znečištění prostředí, hlad, chudobu, nebo lokální konflikty. Stačí se podívat na statistiky. Africkým státům roste HDP docela slušným tempem, ale populace roste ještě rychleji - obyvatelstvo tedy chudne. A bude chudnout ještě víc, protože tak velké tempo industrializace které by zvládlo kompenzovat přírustek Nigeru, nezvládal ani SSSR za čvrté a páté pětiletky. Boj s globálním oteplováním je víceméně zbytečný. Jestli lidé kriticky ovlivňují klima, tak zkolabuje, ať Evropa udělá cokoliv.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 16:46): Tak však ti zase nefunguje logika. Zemědělské půdy je více, ale přitom je jídla nedostatek. A ano, logicky za to může globální oteplování. O tom byl článek. Však v příspěvku simuluješ nějakou logickou posloupnost a najednou je věta "Pak se divi...nicej si to tam hezky lokalne, ale muze za to samo GO." Když to spojíš s tím, co v tom odstavci píšeš dříve, tak co by za to mohlo jiného?
@Jab (22.09.2021 16:30): V tom pripade je vse ok a hlad tam neni :)
Zemedelske pudy je vice, proc? Protoze jich je cim dal vice, nasledne si tam likvidujou, co jim stoji v ceste, ptoze jidlo je treba. Pak se divi...nicej si to tam hezky lokalne, ale muze za to samo GO. Zemicku si porcujou tezebni spolecnosti, rozkradaj mistni sibri atd. Ale muze za to GO.
Bejt nas tady 30 mega, tak mame asi taky problem... a to jsme relativne bohata zeme.
Zemedelske pudy je vice, proc? Protoze jich je cim dal vice, nasledne si tam likvidujou, co jim stoji v ceste, ptoze jidlo je treba. Pak se divi...nicej si to tam hezky lokalne, ale muze za to samo GO. Zemicku si porcujou tezebni spolecnosti, rozkradaj mistni sibri atd. Ale muze za to GO.
Bejt nas tady 30 mega, tak mame asi taky problem... a to jsme relativne bohata zeme.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 16:21): Buď v pohodě. Malthusiánství ani v tomhle případě nebude fungovat. Žena trpcí hlady potratí nebo vůbec nepočne. Příroda to má tak zařízené.
Jinak nevidím, v čem to tebou zmiňované přímo ovlivňuje hladomor. Zemědělské půdy je více, ale obyvatelstvo neuživí, páč jsou sucha. Mně fakt přijde zvláštní obviňovat sedmkrát či osmkrát větší zemi než ČR z toho, že neuživí dvakrát tolik obyvatel než má ČR. Na základě téhle logiky můžu říci, že kdyby nás tady byl milion, tak bude dost jídla pro Madagaskar.
Jinak nevidím, v čem to tebou zmiňované přímo ovlivňuje hladomor. Zemědělské půdy je více, ale obyvatelstvo neuživí, páč jsou sucha. Mně fakt přijde zvláštní obviňovat sedmkrát či osmkrát větší zemi než ČR z toho, že neuživí dvakrát tolik obyvatel než má ČR. Na základě téhle logiky můžu říci, že kdyby nás tady byl milion, tak bude dost jídla pro Madagaskar.
@Jab (22.09.2021 16:12): Vlny veder byly a budou. Je holt rozdil, jestli musis uzivit 10 mega nebo 30.
Odlesňování způsobuje především prudký nárůst populace Madagaskaru a s tím související hlad po zemědělské půdě.Významná je také komerční těžba dřeva, při které bylo od roku 1990 odlesněn až 1 milion ha ploch, například porosty palisandru, který se používá pro výrobu nábytku.
Cestou z Tany do národního parku Andasibe-Mantadia míjíme plochy zčernalé země. Některá požářiště ještě doutnají. Stejnou cestou jsem projížděla před rokem a půl. Z toho, jak rychle pokročila devastace krajiny, na mě jde hrůza. "Tohle je legální?" ptám se naší průvodkyně Riji. "Samozřejmě že ne. Oficiálně se vypalovat půda nesmí, ale nikdo to nehlídá. V noci zkrátka začne hořet a zkuste dohledat viníky." Tišeji pak dodává: "Mnoha lidem nic jiného nezbývá, i když to, co dělají, je špatné. Z něčeho žít musí." Spolknu své evropské moudro zhýčkané sociálními jistotami.
Je jednoduche hodit vsechno na klima. Co az jich tam bude 60 milionu?
Odlesňování způsobuje především prudký nárůst populace Madagaskaru a s tím související hlad po zemědělské půdě.Významná je také komerční těžba dřeva, při které bylo od roku 1990 odlesněn až 1 milion ha ploch, například porosty palisandru, který se používá pro výrobu nábytku.
Cestou z Tany do národního parku Andasibe-Mantadia míjíme plochy zčernalé země. Některá požářiště ještě doutnají. Stejnou cestou jsem projížděla před rokem a půl. Z toho, jak rychle pokročila devastace krajiny, na mě jde hrůza. "Tohle je legální?" ptám se naší průvodkyně Riji. "Samozřejmě že ne. Oficiálně se vypalovat půda nesmí, ale nikdo to nehlídá. V noci zkrátka začne hořet a zkuste dohledat viníky." Tišeji pak dodává: "Mnoha lidem nic jiného nezbývá, i když to, co dělají, je špatné. Z něčeho žít musí." Spolknu své evropské moudro zhýčkané sociálními jistotami.
Je jednoduche hodit vsechno na klima. Co az jich tam bude 60 milionu?
@Zx Atari 500 (22.09.2021 16:06): I ten článek níže mluví o vlně veder (a přidružených problémů - plísně/škůdci napadající oslabené rostliny), což tam má na svědomí, že není dost plodin a tedy jídla. Ta tvoje logika je pak přeci chybná. Však ty děti nevyrábí na 3D tiskárně.
@H34D (22.09.2021 16:01): Jistotu nemam. Ale prijde mi to jako nejpravdepodobnejsi scenar.
Bude fajn, kdyz se mi zde za 20 let vysmejes. Byl bych rad.
Bude fajn, kdyz se mi zde za 20 let vysmejes. Byl bych rad.
@Jab (22.09.2021 15:39): Nemuzu napsat, ze clovek nema vliv na stav planety. Samozrejme ze ma. Otazkou je jak velkej. Jenze o tom se muzem jen dohadovat. Nepatrim mezi "popirace".
Sahara taky byla kdysi zelena a jednou zase bude :)
Mimochodem, pro tebe je nepodstatna ta populacni exploze? Protoze bejt tam trebas lidi jako u nas, tak si jsem jistej, ze tam hlad nebude :)
Sahara taky byla kdysi zelena a jednou zase bude :)
Mimochodem, pro tebe je nepodstatna ta populacni exploze? Protoze bejt tam trebas lidi jako u nas, tak si jsem jistej, ze tam hlad nebude :)
@Zx Atari 500 (22.09.2021 15:24): Tak já tě neodsuzuju, já se jen běžně ostře vyjadřuju. Otázka zněla jasně, jak reálně ovlivní tvůj život zdražení elektřiny o proklamovaných 15-25%? Naznačuješ, jak se cena vyšplhá do absurdních výšin, ptáš se, kdo zaplatí green deal, tak odkud bereš tu jistotu, že odhady se mýlí a elektřina bude nad zlato?
@Zx Atari 500 (22.09.2021 15:24): Hele tohle bylo první léto za X let, kdy jsme nechcípali vedrem, anžto přišlo ve střední Evropě atypicky chladné počasí. Ale jinak většina světa se zase oteplila. Já mám jako trochu tendenci věřit vlastnímu "empirickénu pozorování", když se v létě podívám na teploměr a na chalupě na hladinu vody ve studni. GD bude na Madagaskaru stát kulové. Na to se klidně složíme ve dvou. :)
Buď ale pak alespoň upřímnej a normálně napiš, že hlavní potíž pro tebe je, že se něco dělá s "globálním oteplováním", v které nevěříš.
Buď ale pak alespoň upřímnej a normálně napiš, že hlavní potíž pro tebe je, že se něco dělá s "globálním oteplováním", v které nevěříš.
<span class="reply">@Jab (22.09.2021 07:53): Opravdu si myslis, ze GD v Evrope nejak zmeni osudy lidi v zemich tretiho sveta? Pripadne, kdo bude patit GD pro tyto zeme ?
https://i.imgur.com/hDFRjC7.png Nez hodit vse na klima, hledal bych problem nekde jinde. Jenze to se nehodi..
@H34D (22.09.2021 07:25): Fascinuje mne, jak hned nasleduje odsouzeni :) Ale to je celkem bezna vec..
Vis H3, ja se podstatnou cast zivota snazim zit usporne, ekologicky, aniz bych to vytruboval do sveta. Veskere pristroje v domacnosti vybiram tak, aby byly co nejuspornejsi. Klidne si za to i priplatim. Tridim odpad, nejezdim autem, snazim se starat o sve okoli.Nikdo mi za to nic nedal, nikdo mi na to neposila nejake prispevky ci dotace.
Moje osobni volba.
Jestli si opravdu myslis, ze to cele bude o par korunach a naslednem raji na zemi, tak v poradku. Ja to vidim jinak. Cas nas rozsoudi.
https://i.imgur.com/hDFRjC7.png Nez hodit vse na klima, hledal bych problem nekde jinde. Jenze to se nehodi..
@H34D (22.09.2021 07:25): Fascinuje mne, jak hned nasleduje odsouzeni :) Ale to je celkem bezna vec..
Vis H3, ja se podstatnou cast zivota snazim zit usporne, ekologicky, aniz bych to vytruboval do sveta. Veskere pristroje v domacnosti vybiram tak, aby byly co nejuspornejsi. Klidne si za to i priplatim. Tridim odpad, nejezdim autem, snazim se starat o sve okoli.Nikdo mi za to nic nedal, nikdo mi na to neposila nejake prispevky ci dotace.
Moje osobni volba.
Jestli si opravdu myslis, ze to cele bude o par korunach a naslednem raji na zemi, tak v poradku. Ja to vidim jinak. Cas nas rozsoudi.
Plus nechcete vidět, jak tyhle green dealy překopají blízký východ? Já celkem jo teda.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fotky ... ti-nebo-blato-175004
Fakt mi ale přijde fajn, aby nepřibývaly další takové oblasti.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fotky ... ti-nebo-blato-175004
Fakt mi ale přijde fajn, aby nepřibývaly další takové oblasti.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 04:13): K tvému naznačenému odporu k přechodu na obnovitelné zdroje jen poznamenám, že každý pokrok něco stojí. Pokud tak vehementně řešíš navýšení ceny elektřiny, jak to reálně ovlivní tvůj život? Zaplatíš při nejhorším o pár stokorun měsíčně více, nezbyde ti na jídlo? Je pro tebe důležitější si dát o pivo měsíčně víc a přitom kurvit životní prostředí pro své děti? Já nejsem ekofašista, ale myslím, že lidi, kteří si stěžujou, že green deal "draze" zaplatí asi nevidí, za co se reálně platí.
@Jab (22.09.2021 01:44): Ja to nikde specialne nevybiram. Vzdy to na mne nahodne vykoukne pri procitani. To ze se ty clanky mnozi jak houby po desti, za to ja nemuzu :)
A pozor, tohle je jen "dnesni" neprijemna zalezitost. Ceho se opravdu bojim, je az se naplno rozjede greendeal se vsim, co je s tim spojeno v kombinaci s prekopanim energetickejch zdroju...
Ja si ele par mesicu z5 zafixoval, takze ohledne blizke budoucnosti, jsem relativne v klidu.
<span class="atm-text-decorator">"V dalších letech by růst neměl být tak meziročně výrazný, ale bude trvalý a způsobí ho přechod na novou
energetiku a dekarbonizace" - tomu moc neverim, ten prechod bude hodne drahej, a nekdo(my) to bude muset zaplatit :) Bude přesun k plynu.. k plynu, kterej dodava Rus, k plynu, kterej je dalsi na rade po uhli :) K tomu neni co vic dodavat. Navic plyn bude zatizen uhlikovou dani, takze zase jedeme nahoru. Ty zvysujici ceny energii se promitnou do dalsiho zvysovani cen vseho moznyho atd.. mi to prijde jako smrtici spirala.
Ano, tech promennych je hodne a samo to nedokazu vsechno pospojovat a rozklicovat. Ale opravdu me ta budoucnost nenaplnuje optimismem v tomhle smeru. Pristich 20 let bude hodne zajimavejch.
A pozor, tohle je jen "dnesni" neprijemna zalezitost. Ceho se opravdu bojim, je az se naplno rozjede greendeal se vsim, co je s tim spojeno v kombinaci s prekopanim energetickejch zdroju...
Ja si ele par mesicu z5 zafixoval, takze ohledne blizke budoucnosti, jsem relativne v klidu.
<span class="atm-text-decorator">"V dalších letech by růst neměl být tak meziročně výrazný, ale bude trvalý a způsobí ho přechod na novou
energetiku a dekarbonizace" - tomu moc neverim, ten prechod bude hodne drahej, a nekdo(my) to bude muset zaplatit :) Bude přesun k plynu.. k plynu, kterej dodava Rus, k plynu, kterej je dalsi na rade po uhli :) K tomu neni co vic dodavat. Navic plyn bude zatizen uhlikovou dani, takze zase jedeme nahoru. Ty zvysujici ceny energii se promitnou do dalsiho zvysovani cen vseho moznyho atd.. mi to prijde jako smrtici spirala.
Ano, tech promennych je hodne a samo to nedokazu vsechno pospojovat a rozklicovat. Ale opravdu me ta budoucnost nenaplnuje optimismem v tomhle smeru. Pristich 20 let bude hodne zajimavejch.
@Zx Atari 500 (22.09.2021 01:01): https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dodav ... korun-mesicne-175098
Říkají 15 - 25 %. V kombinaci s vysokou inflací se mi to nezdá až tak děsivé. Zvláště když to tempo zdražování má v dalších letech zpomalovat. Navíc v poslední části článku upozorňují na další možnosti, které zase energii pro koncové spotřebitele zlevní.
Imho ses trochu podivně zaměřil na jednu věc, sbíráš zdroje všude možně pro své obavy a nakonec se z toho zblázníš. Dopřej si nějaký kurs positivního myšlení. Energie samozřejmě nedojde. Je na to i zákon. A i možné zdražování vždy narazí na limity dané dalšími proměnnými.
Říkají 15 - 25 %. V kombinaci s vysokou inflací se mi to nezdá až tak děsivé. Zvláště když to tempo zdražování má v dalších letech zpomalovat. Navíc v poslední části článku upozorňují na další možnosti, které zase energii pro koncové spotřebitele zlevní.
Imho ses trochu podivně zaměřil na jednu věc, sbíráš zdroje všude možně pro své obavy a nakonec se z toho zblázníš. Dopřej si nějaký kurs positivního myšlení. Energie samozřejmě nedojde. Je na to i zákon. A i možné zdražování vždy narazí na limity dané dalšími proměnnými.
@Gordon (22.09.2021 00:22): Najdi mi prosim, nejaky relevantni clanecky jak bude elektriny dostatek a za normalni prachy v dohledne dobe :D A ne, nehazej mi sem fuzi :) Dysonova sfera je taky fajn!
@Zx Atari 500 (21.09.2021 21:49): Všude píšou něco jiného! někde třeba zase, že elekřina nebude, nesmíš hned všemu věřit jen proto, že to je na internetu... :)
@Gordon (21.09.2021 21:40): To jsem cetl taky, ale jinde zas pisou neco jineho :))
<span class="reply">@Zx Atari (21.09.2021 21:29): <span class="ILfuVd"><span class="hgKElc">Orchideje
nezaléváme jako ostatní pokojové květiny. Nejlépe je jednou až 2x týdně
(podle teploty) ponořit na několik hodin celý květináč do nádoby s
odstátou vodou. Poté necháme rostlinu řádně vykapat a umístíme ji zpět. V
misce pod orchidejí NIKDY nesmí stát voda, jinak uhnívají kořeny a
rostlina pak zahyne!<span class="ILfuVd"><span class="hgKElc"> - První text v googlu.
nezaléváme jako ostatní pokojové květiny. Nejlépe je jednou až 2x týdně
(podle teploty) ponořit na několik hodin celý květináč do nádoby s
odstátou vodou. Poté necháme rostlinu řádně vykapat a umístíme ji zpět. V
misce pod orchidejí NIKDY nesmí stát voda, jinak uhnívají kořeny a
rostlina pak zahyne!<span class="ILfuVd"><span class="hgKElc"> - První text v googlu.
@Gordon (21.09.2021 21:24): Si ji asi prelejval no :) Chci tim rict, starej se, jak to vyhovuje. Ja jen konstatuju, ze zalevat je take mozne :D
Se mi podarilo zahubit ctyr metrovou Tuji :D Malem jsem dokazal zahubit i obycejnej vres :D Jedina rostlina, ktera je opravdu atarivzdorna, je brectan :) Ten se zahubit neda :)
Se mi podarilo zahubit ctyr metrovou Tuji :D Malem jsem dokazal zahubit i obycejnej vres :D Jedina rostlina, ktera je opravdu atarivzdorna, je brectan :) Ten se zahubit neda :)
Poďme pokračovat v botanickém okénku, co nejvíc náročného jste zahubily?
@Zx Atari 500 (21.09.2021 21:23): Když jsem začal zalevat tu první, tak uhnila. :-D
@Gordon (21.09.2021 21:21): To je mozne a bude to asi pravda :) Ale zalevat je mozne evidentne taky :)
@Zx Atari 500 (21.09.2021 21:16): Většinu orchidejí, co jsem doteď měl (dvě) jsem rosil nebo jednou za dva týdny jsem je na chvíly ponořil do vody a rostly fajn. Když se zalejval, tak mají tendenci začít hnít.
@Gordon (21.09.2021 20:54): Můžete se řídit obecně platnými pravidly. Druhy orchidejí, které jsou tolerantní k suchu, což je např. cattleya, potřebují vodu zhruba jednou týdně. Ostatním druhům dodejte zálivku jednou za čtyři až pět dnů. Pro všechny orchideje platí, že musejí být vyschlé, abyste je mohli znovu zalít.
tak nevim..
tak nevim..