Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Charllize (22.09.2022 17:06): jsem si hned myslel, že si to tam přidáš.

@Paul (22.09.2022 17:56): majoritní i ve hrách, které rozhodně casual nejsou. Nastávající generace jsou na mobilech zvyklé hrát Minecraft, Sims či Fortnite, což rozhodně casual hry nejsou.
Souhlasím ale se tím, že nastane doby kdy lokální budou jen periferie. A herní stroj/konzole bude jen otázka pak nadšenců.
@Kunick (22.09.2022 16:47): psal jsi "Proto říkám, že majorita přejde na mobily, steamdock, Switch apod."

Pokud tím myslíš majoritu ve smyslu casualů co už teď hrajou jen na mobilech, tak jistě, ale není to příliš objevné tvrzení. A pokud tím myslíš majoritu ve smyslu i lidí co dnes hrají na PC a konzolích, tak se dle mého mýlíš, toť vše.

Samozřejmě, pokud se cloud uchytí a stane dominantním (což doufám nikdy nenastane), tak lokální hardware potřeba nebude...ale enthusiasti budou v tomhle případě hrát na TV/VR se zabudovaným HW na přehrávání videa, mobil ani switch k tomu potřeba nebude.
@Kunick (22.09.2022 16:47): Chtěl jsem tím říct ze kdyby mohli tak by hráli i na něčem jiném. Ze to je taková trochu nedobrovolna rozšířenost mobilního hraní. A jo, až bude cloud hraní rozšířené využiji na to ty mobily :)
@Kunick (22.09.2022 11:16): GTA na mobilech je už dávno. Skoro jsem na androidu dohrál Chinatown Wars. Ale nikdy nebude jen na mobilech. Protože mobil z logiky svý velikosti bude mít vždy mnohem omezenější výkon a ovladatelnost a vývojáři ani enthusiast hráči na to exkluzivně exkluzivně přecházet nebudou.

Obecně mi tahle diskuze přijde trochu paradoxní/vtipná když víme jak PC gaming furt roste a konzole jsou taky furt ještě vyprodaný, dva roky po vydání.
@Paul (22.09.2022 10:53): Já nerozporuju, že se najdou lidi, kteří hrají na PC/konzolích. Ale je to stejné jako s filmem. Do artkin taky chodí jen zlomek populace, a většina produkce je na VoD platformách.

A stejně tak vždycky budou podobná studia. Jen budou víc a víc marginální. GTA na mobilech dřív nebo později bude. Stejně tak se tam postupně stěhují všechny značky. Obzvláště s tím, jak roste význam čínských firem. Ostatně jsem zvědavý co s čím přijdou Quantic dreams po tom co je převzal NetEast.
@Kunick (22.09.2022 10:14): mobil je nejrozšířenější herní platforma, ale taky je naprosto irelevantní pro enthusiast hráče a vývojáře. Je to v podstatě separátní trh. Lidé v US, číně, americe, japonsku jež hrají na PC a konzolích se jich nebudou zbavovat aby hráli jen na mobilech a studia typu Rockstar, CDP či Naughty Dog taky nepřestanou dělat PC/konzole hry aby dělali jen na android a iOS.
@Charllize (21.09.2022 15:05): @Rapier (21.09.2022 21:58): Handheldy jsou jen ústupek pro nás, Když mluvím o mobilních, tak myslím opravdu mobilní hry. Celá Asie, Afrika prostě fičí na mobilních hrách. Je zde mobilní Diablo, Call of Duty a miliardy her o kterých jsme ani neslyšeli a obří zisky.
Muže se nám to nelibit, můůžeme proti tomu protestovat, ale data mluví jasně.... mobily to válcuji.
@Paul (21.09.2022 00:14): chápu, že výkon je téměř dvounásobný ale nikdy v minulosti neposkočila cena nových grafik tak brutálně jako nyní, ačkoliv zrovna Nvidia je známá tím jak od Pascalu zvyšuje pomalu ale jistě ceny nových GPUs.

U AMD nemám obavy, že by nebylo výkonnostně a technologicky na stejné, ne-li lepší úrovni. Dokonce si troufnu tvrdit, že dost možná i srovnají (respektive budou v závěsu) výkonnostně i kvalitativně v RT. Obavu mám z cen. Už teď někteří mí známi nejsou ochotni dát 10k za GPU. 

@Charllize (21.09.2022 15:05): s tím cloud hraním to nevidím tak horké. Netflix máme, protože nás sdílení účtu s nejlepší kvalitou stojí fakticky každého jen 80 kč/měsíc. Pokud cloud hraní nebude za 100 Kč/měsíc tak ani omylem. :) Cloudové hraní je slepá vývojová větev. Spousta hráčů využívá modifikace her, pochybuji, že cloudy tohle budou podporovat.

@Kunick (21.09.2022 14:53): to už mám vesměs jedno zdali narveš 10-15k do Steamdecku, Nintendo Switch OLED nebo PS5/XSS/XSX. Souhlasím s @Charllize: handheld mají lidé vesměs jako doplněk. Proč bych si kazil zábavu hraním na malém, byť OLED displeji, když se mohu doma dívat na 55" OLED TV?
Asi je to fajn do metra, vlaku, na víkendy na chatu, business tripy na hotelu, apod. ale kde můžeš je jednoduší zapojit přenosnou XSS, klidně i k FHD TV a zážitek máš o level výše.
Lidé si neustále zvyšují svůj komfort, kupují větší a větší televize/monitory, grafika neustále jde dopředu a vývojáři se předhánějí v nových nápadech a technologiích aby uspokojily stále náročnější publikum, ale budoucnost je v lidech, co na mobilu spojují tři maliny v řadě cestou do továrny... Jasně.
@Kunick (21.09.2022 14:53): Já myslím ze to mobilní hraní precenujes. Plno lidi má handheld jako doplněk a ty jakoby důležitý a velký hry na nich nehrají, tedy pokud nejsou jen tam. 
Navic by to znamenalo úplně zastavit technicky pokrok her a to by taky hodně lidi špatně snaselo.
Verim v nějaké rozredeni mezi obojí ale pokud to takhle půjde dal cloud hraní bude standard jako netflix :)
A cloud ti pojede i na decku i na mobilu :)
@Kunick (21.09.2022 14:25): No, jeden velky server pořad žere min než třeba 3 mega lidi se zaplym PC. I když by to předplatné stalo třeba 700 měsíčně vyjde to asi levněji než platby proudu, kupovani her a různých herních zařízení.
Priznivcu velkého hraní jsou miliony a na mobily ti neprejdou a když na to nebudou mít tak cesta je jasná. Navíc je potřeba nezapomínat na lidskou pohodlnost, plno lidi se na cloud hraní trese už teď.
@Charllize (21.09.2022 13:35): jak přesně cloudové hraní podporují vysoké ceny energií? :D vždyť to logicky prodraží servery. Jako hrát se bude na mobilních zařízeních, stejně jako se už dávno děje všude kromě Evropy, US a částěně Japonska
@Le0nidas (21.09.2022 11:36): Sony a MS upadají taky, slavit muže možná Nintendo ale tomu bych řekl by to bylo jedno i bez úpadku ostatních :)
Ceny energii, drahy nedostatkovy hw a podobně. Kdybych byl konspirator řekl bych ze to je uměle vyvolané aby přechod na cloud hraní byl co nejvíc hladký. Kontrolované stadecko oveček s výplatou každý měsíc, mňam mňam :D
Ceny masakr. Jsem zvědavý na cenu, výkon a VRAM 4070, kterou bych si rád pořídil. Víc než 20 tis. za grafiku ale asi dávat nechci a zvlášť pokud by opět měla pouze 8 GB (12 už bych bral jako minimum). To je taková moje psychologická hranice, kterou se mi nechce překročit. Obecně ale s tak vysokými cenami pouze za GPU nemůže přijít nic jiného než výrazný úpadek PC gamingu, což je na tom to nejhorší. Sony a Microsoft můžou začít slavit.
@Paul (20.09.2022 21:03): 1) Po dlouhé době tech demo, které mě chytlo. Díky za odkaz.
2) Hodně štěstí všem, co se budou snažit přijít s něčím lepším. Ono obecně mám pocit, že prostor pro zlepšování grafiky už se tenčí.
V listopadu vyjde tohle RTX 4X techdemo v hratelný podobě. Prvních pár záběrů si říkám nic extra, ale jak se to rozjede, tak je to paráda. Kvalita osvětlení, stínů i materiálů top. Dost bych to chtěl jako plnohodnotnou hru, duchovní nástupce re-voltu.
@Gordon (18.09.2022 19:13): záleží na koho trefíš, není miner jako miner a není hráč jako hráč.

Jeden můj známý co lítá DCS World koupil svého času od jiného hráče (v době kdy byl Pascal už nějakou dobu na světě) obstarožní a žravou GTX 980, bohužel za nemalý peníz a bez záruky. Prodejce ji měl brutálně přetaktovanou (včetně VRAM) a stock vzduchový chladič vyměněný za nějaký lepší vzduchový chladič a ještě se tím chlubil. Navíc byl náruživý hráč co na ní odehrál mraky hodin.
Marně jsme mu argumentovali, že nová Pascal GTX 1060 6GB (na GTX 1070 neměl peníze) je pro něj lepší volba, a výkonnostně příliš nezaostává, nemluvě o výrazně vyšší energetické efektivitě + nižším teplotám a záruce.
Trval na svém a GPU mu za cca rok odešla. Nakonec po nějakém měsíci trápení sehnal nějakého borce na inzerát co grafiky umí opravit, a ten mu ji za cca +/- 800 Kč + poštovné opravdu opravil. Jak dlouho mu poté sloužila už nevím.

Tím jsem jen chtěl naznačit, že grafiku umí řádné opotřebit i hráč, nikoliv jen miner.

Borec co po mě koupil svého času GTX 1060 6GB musí být dodnes vysmátý. S mým počtem odehraných hodin, navíc grafiky už dávno netaktuji (na současné RX 5700 XT mám navolený energeticky příznivější profil i za cenu lehce sníženého výkonu) mu bude věřím sloužit ještě řadu let.
@Gordon (18.09.2022 12:37): potencionální problém s
1. VRAM (co jsem tak pochytil z různých diskuzí jedná se o dost častý problém)
2. ventilátory
3. bez záruky (není příklad GPU co zmiňoval Paul, tam bych to asi riskl pokud je záruka dostatečně dlouhá)
4. některé GPU měly modifikovaný BIOS pro těžení, teoreticky lze nahrát zpět originální BIOS pokud je k dispozici
Viz. https://www.digitaltrends.com/computing/should-you-buy-a-used-mining-gpu/ + https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI
@Rapier (18.09.2022 12:33): Ta EVGA - ceny klesly, EVGA se s nVidií pokousala o zisky, dopadlo to nedohodou. Teď jsem ale dost zvědavý, jak to dopadne u ostatních výrobců. Protože EVGA nemusí být zdaleka jediná.

@Paul (18.09.2022 13:05): V zásadě souhlas, kartám po těžbě nic není, pokud není miner hovado a nemá to třeba ve vlhkém sklepě. Na druhou stranu některé těžební algoritmy hodně fandily rychlým RAMkám, takže mineři přetaktovávali paměti kam až to snesly. To by možná problém být mohl, protože chlazení pamětí stále není zdaleka ideální u všech modelů.
@Rapier (18.09.2022 12:33): s tou zárukou a možností ozkoušení bych s tím neměl problém. Na svojí kartě jsem taky nějaký čtyři měsíce minoval, negativní efekt nula. Mineři ty karty většinou měli dobře chlazené.
@Paul (18.09.2022 00:45): kupovat GPU po miningu není nejlepší nápad. Vím, že se na to názory lidi různí. Záruka je samozřejmě fajn a cena také, o tom žádná. :) Kéž by tyhle výprodeje krypto-baronů něco udělali s cenami nových GPUs, obzvláště od Nvidia.
Mimochodem, a to mě vážně překvapilo EVGA končí s výrobou Nvidia GPUs!
@Jab (17.09.2022 21:56): ideálně aspoň 3070ka. Na bazoši za 9K, levnější než digi PS5 :) Ale pravděpodobně z miningu (ale se zárukou do 2024). Docela vtipný jak levně se daj karty dneska sehnat v porovnání před rokem.
@7c (17.09.2022 20:45): Je tuším nějak 27 tisíc. Čili ta cena je opravdu jinde a je třeba koukat po hardwaru, který jej uživí. S Xbox-series-x je to dobrá kombinace. PS5 by byla taky. U PC škoda vůbec přemýšlet, co za hardware by k tomu byl potřeba.

Jinak hodně lidí si stěžuje na velké prohnutí. Osobně musím říci, že to jako problém vůbec nepociťuji. A i se mi s ním dobře pracuje. Opravdu netuším, proč je to pro jiné takový problém (a pro mě nikoliv).

Co je otrava je neustálé vypínání a zapínání podsvícení dle obsahu, neb SDR obsah s podsvícením nevypadá nijak skvěle. Je to ale únosné víceméně všude krom windows.
@7c (17.09.2022 20:45): já po tom nejdu jako po nejlepším monitoru. Je mi jasný, že je spousta lepších. Ale za 4,5tis mi to připadá jako relativně slušnej kauf. V době kdy stál běžné 8tis bych se na něj nespíš vyprdnul, ale za tyhle peníze o tom přemýšlím.
Nakonec spíš odolám, ale co si myslíte o tomhle monitoru (Samsung Odyssey G5 27) když by byl za 4419,- Kč? Neřešim stojan, mám kloubovej držák. Všude čtu, že je to spíš nic moc. Ale nevim no. Já už deset let koukám do tohohle Dellu U2412M  a ten tenkrát stál 6279,- Kč a jako jsem s tím stále v pohodě. Obecně asi moc náročněj nejsem jak jsme slepej. Nějakej posun bych ale chtěl. Kór když už mám tu 3060Ti. ALe zas čučel bych do toho dalších deset let...
U Samsungů stačí vždycky chvíli počkat a svoje vlajky prodávají za polovinu ceny. Hodně dobrá akce. Hlavně v kontrastu s novýma cenama iPhonů :D