Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
Mám další otázky.
1) Může se do HC varianty 1. kategorie použít hra Yakuza Kiwami s její lechtivou „MesuKing“ karetní hrou?  

2) Splňuje Zaklínač: Rozšířená edice základní variantu 2. kategorie, když se jedná technicky o druhé vydání samotné hry?  

3) A ještě k tomu Devil May Cry, hledal jsem, jestli původní trilogie obsahuje mýtické bytosti, a svým způsobem obsahuje, ale jedná se převážně o bytosti, které jsou jimi inspirované, ale některé jsou tak silně, že se v podstatě jedná o ty bytosti (viz. Minotaurus a Cerberus). Tak splnilo by to tu 5. kategorii? Když tak bych si vzal DmC od Ninja Theory, jak psal Fritol, ale preferoval bych ty původní hry. Děkuji za odpovědi.
@BUMTARATA (03.01.2023 10:37): Survival je hra o přežití, tím pádem, málo munice, životy šetříš apod. Samozřejmě myslíme ty tradiční díly apod. Parasite Eve je taky survival horror či například Countdown Vampires z těch starších. Ja vychazim hlavně z toho že ty hry jsou v tomto žánru. To s munici a tak byl jen priklad sbych uvedl, ne ze podle svého nutkání to poznáš :D (MLUVÍM O NORMAL KATEGORII)
@jones1240 (03.01.2023 08:59): Takže survival hra je taková, kde mám subjektivní potřebu šetřit náboji a vážit své kroky? Já právě přemýšlím, co dělá Resident Evil survivalem, jak je popsaný ve Výzvě – můžu tam míchat bylinky, pravda.
@Karasman (03.01.2023 10:23): Ve dvojce i útočíš.

Ta kategorie je nicméně zapeklitá, protože říká, že nesmíš mít ani prostředky obrany, přičemž jak víme – nejlepší obranou je útěk. Nicméně, ve dvojce se i bráníš (nejen útěkem).
Dalo by se do bodu 7 (survival) použít Little Nightmares 2? Hraju jedničku a pořád jen zdrhám a schovávám se a útočit na nic nejde a předpokládám, že dvojka bude podobná...
@Dlaha1 (03.01.2023 09:28): Trochu zapeklité :) No, pokud bys hrál hru na nových Xboxech, tak bych ti řekl ne (protože jsou moc mladé), ale pokud budeš hrát na PC, tak by za mě nemusel být problém. Mody nejsou výslovně zapovězeny, ale bylo by asi dobré, aby tam ta původní hra byla vidět :) Za sebe bych v této kategorii viděl radši hry, které jsou prakticky stejné, jako při vydání.

Ale radši poprosím o vyjádření ještě někoho z týmu.
@Dlaha1 (03.01.2023 09:28): Jak jsem psal níže, nemá jít o remaky ale o čistou verzi. I když pokud jde pouze jen o HD texture mód, tak je to diskutabilní. Za mě bych to spíše neuznával, protože by to nebylo fér vůči hráčům co si nemohou odehrát remaster či remake.
@Vashek (03.01.2023 09:39): Ahoj, bohužel nejde, musel bys hrát původní verzi z roku 2007. Počítá se datum vydání na konkrétní platformě a to je z logiky věci jinde moc mladé. (Viz popisek kategorie). Navíc jsou remastery taky zapovězeny.
Ahoj! Lze pouzit Bioshock Remastered jako hra starsi nez DH? (Original Bioshock vysel 2007, ale az remastered jde hrat na PS4/5)
10. Před naším letopočtem
Chtěl bych si zahrát Half-Life 2 ale s VR modem. Není to totální konverze, takže samostatnou page tenhle mód tady asi mít nebude. Je to povoleno? Co případně obdobné módy třeba na HD textury u starších her?
Počítá se jako survival prvek survival horory jako jsou Silent Hill nebo Resident Evil?
@Fritol (02.01.2023 20:02): Vycházel jsem ze Steamu, což asi byla chyba.

@Fritol (02.01.2023 20:19): O ArtFormeru vím, tu kategorii jsem si jen ještě neupravil. Musím najít něco jiného.

@Tulareanus (02.01.2023 20:43): Dobře, s Ruprechtem nemám problém. Jak jsem psal, má to štítek na Steamu. Celkem mě překvapilo, že dle Wiki sem spadá třeba i Syberia nebo Machinarium. Tam o ničem parním nevím a vše je tam pouze mechanické, i vlak. Možná by nebylo od věci, kdyby někdo z týmu tento seznam a především dva ne moc obsáhlé seznamy dieselpunk her proškrtal, aby bylo jasné, co ano a co ne. Nejlépe asi ty, protože máš nejspíše tuto kategorii, spolu s tou mytologickou, na starosti.
@Tulareanus (02.01.2023 23:46): Ta myšlenka je pro výzvu samozřejmě dobrá, souhlasím, že tam nejsou zařazeni "lidé/bohové/hrdinové/..." z důvodu co popisuješ.
Ale ta diskuze je docela legrační. Točí se dokola okolo termínu "bytost" a souhlasím s tím, že fráze "mytologická bytost" si může s klidem řada lidí vyložit "včetně lidí".
Proč se to výzvě prostě jednoduše nepřejmenuje na "stvůra" třeba a ještě se tam nehodí pár příkladů níže zmíněných? A pokud byste tam ještě připsali ten důvod "co takhle si zahrát za to, co většinou zabíjíme", je to nad slunce jasné.
Celá pointa je jen jasněji popsat, co máte v hlavách.
@Tulareanus (02.01.2023 23:46): Chápu od začátku, že idea a realizace se rozchází. Jenže to není má chyba, že, na rozdíl od Tebe/autorů, my nemáme před očima tu původní ideu. Proto píšu opakovaně, že rozhodující je zadání.
Doufám že se mi podařilo ukázat ( a opravdu jsem nechtěl trollit ale jen přijít s hrami které jsem cítil, že tam patří), že z definice jak je zapsaná, mi Tebou předložená idea jasná opravdu nebyla. (Myslím, žeto potvrzuje i řada zamítnutých her navrhnutých dalšími lidmi).
@Kunick (02.01.2023 23:41): Skúsim ešte inak. Idea kategórie vychádza z toho, že čo tak si pre zmenu zahrať za to, čo zvykneme zabíjať? Za hrdinov hrávame furt, či už antických alebo iných. Je to obľúbený tróp. S bohmi je to podobné.
@Rujha (02.01.2023 23:03): Na svoji obranu musím uvést, že mi to nebylo „zcela jasné“, naopak jsem ti doporučil, ať si to ještě radši ověříš. Na druhou stranu sis koupil skvělou hru! Jinak mi tady z tý diskuze jde trochu hlava kolem, tak se omlouvám.
@Rujha (02.01.2023 23:03): Chápem ako to myslíš, ale na anglický výklad som sa odvolával najmä preto, že v českom a slovenskom jazyku sú tieto témy na internete nedostatočne rozpísané, dokonca až nesprávne. Stačí sa pozrieť, na slovenskú wikipédiu, kde je to tragické. Na druhej strane aj v tom chabom výčte to vlastne sedí s tým, čo som v rámci výzvy spomínal. Nie sú tam hrdinovia alebo bohovia, lebo tí majú svojú vlastnú "kolonku".
Ja mám doma knihy na túto tému od Vojtecha Zamarovského a aj encyklopédie, ale skenovať a uploadovať to žiaľ nebudem a ani nemám kde. :)

"Za mýtické lze označit v podstatě vše, co se dostatečně rozšířilo do povědomí lidí a nebylo dokázáno, že to existuje či existovalo (protože pak by to pozbylo mýtického rázu a dokázat, že něco neexistuje, není možné). Mezi mýtické bytosti řecké mytologie patřili například polobohové Héraklés, Perseus, Théseus, Kallistó, Kirké, Antaios, Glaukos, Iásón nebo Achilles, a to prostě proto, že to o nich někdo napsal (Hésiodos, Homér a podobná sebranka) a zřejmě nikdo nedokázal, že by to tak nebylo. Obdobně jsou mýtickými národy Amazonky či Atlantiďané. Naproti tomu báje a pověsti daly vzniknout dlouhé řadě zvláštních mýtických nelidských tvorů a nikdy moc nehrálo roli, jestli se jednalo o bohy, polobohy nebo nebohy." Toto je ale tvoj subjektívny dojem, nie? Či vychádzaš z nejakej konkrétnej definície? Lebo subjektívne teórie si tu môžeme prehadzovať donekonečna.

Ja chápem, že to znie ako slovíčkarenie, ale mýtická postava alebo mýtický hrdina a mýtická bytosť je rozdiel. Ako inak by si do jednej skupiny jedným alebo dvoma slovami dostal hydru, minotaura, grifa, hipokampa a podobne?

@Kunick (02.01.2023 23:03): Lenže ani výmena slova za stvorenie nerieši tento problém a citácie z faktických stránok v zahraničnom jazyku si sa rozhodol ignorovať.
Tedy, zatím jsem u žádného zahájení Herní výzvy nebyl. To je to vždycky u některých kategorií tak vyhraněné? :)

Co se týče mytologické kategorie, přijde mi zvláštní, že se tu některé bytosti (lidé) ohánějí v české (nebo česko-slovenské) herní výzvě různými definicemi v jiných jazycích. Vždyť pravidla musí být vždy jasná v jazyce těch, kterým jsou určena.

Mně je například celkem jasné z různých filosofických a právních výkladů, že bytost v českém pojetí toho slova, je zejména člověk. I na wikipedii, která je tu zjevně hojně využívána, definici bytosti najdete: Bytost je jedinec jevící známky života a vlastního myšlení. [1] Je to původně teologický a filosofický pojem označující jednotlivé a oživené jsoucí. Pojem vznikl ze slova být patrně jako ekvivalent lat. ens [2], ale na rozdíl od jiného českého ekvivalentu, totiž jsoucna, má užší význam a označuje se jím obvykle člověk nebo duch. V tomto významu se vyskytuje i ve starší literatuře, v současné češtině jde o výraz spíše knižní, užívá se však stále pro bytosti člověku podobné a přitom netělesné, případně i pohádkové.

A pokud se budeme bavit o mytologii, jako o něčem exaktním, tak se stačí podívat do minulosti, kdy co filosof, to jiný výklad toho, co je a co není mýtické a co to vlastně znamená a docela bych si tipnul, že žádný z nich nehrál žádnou hru. Takže do téhle debaty bych se raději nepouštěl, to by mohlo taky zabrat celý rok :) Za mýtické lze označit v podstatě vše, co se dostatečně rozšířilo do povědomí lidí a nebylo dokázáno, že to existuje či existovalo (protože pak by to pozbylo mýtického rázu a dokázat, že něco neexistuje, není možné). Mezi mýtické bytosti řecké mytologie patřili například polobohové Héraklés, Perseus, Théseus, Kallistó, Kirké, Antaios, Glaukos, Iásón nebo Achilles, a to prostě proto, že to o nich někdo napsal (Hésiodos, Homér a podobná sebranka) a zřejmě nikdo nedokázal, že by to tak nebylo. Obdobně jsou mýtickými národy Amazonky či Atlantiďané. Naproti tomu báje a pověsti daly vzniknout dlouhé řadě zvláštních mýtických nelidských tvorů a nikdy moc nehrálo roli, jestli se jednalo o bohy, polobohy nebo nebohy.

Takže spíš jde o to, nastavit pravidla jasněji, aby odpovídaly tomu, co tvůrci pravidel sledují - teda, pokud mají být jasná a ne volitelně vyložitelná. Z níže uvedené diskuse jsou mi podmínky pro danou kategorii stále méně a méně jasné. Na doporučení jsem si sice už koupil hru Hades, protože doporučujícímu bylo zcela jasné, že to do HC varianty prostě spadat musí, ale klidně si tam zařadím něco jiného, když budu vědět, jak ta pravidla znějí.
@Kunick (02.01.2023 21:46): Tak asi je logické, že ako člen tímu výzvy asi viem, aká bola predstava o tej kategórie a preto ju vysvetľujem, no nie? Kto iný ako člen výzvy by to mal riešiť a vysvetľovať?

@Yokolobuna (02.01.2023 21:54)
@jjjaaarrraaa (02.01.2023 22:24): No problém tých Final Fantasy je v tom, že je to zlepenec rôznych štýlov a ťažko sa v tom človek orientuje, ale práve FF VII som hral a pre istotu to aj kontroloval, že hlavný zdroj energie nie je ani tekutý a je magický a je na tom postavené aj príbehové pozadie. Neviem, či ale chcete, ale napr. Final Fantasy VI je steampunk. :) Okrem toho som nižšie ešte uviedol zopár príkladov pre dieselpunk. Netreba inak zabúdať, že Bioshock 1 a 2 sú dieselpunk a Bioshock infinite je steampunk.
možná jste si toho nevšimli, ale teďka tady skoro nepozorovaně proběhlo mezi Crashem a Tulem takové krásné rozřešení poměrně výživné debaty, která tu (snad) loni proběhla a účastnila se tu toho spousta lidí, ale Crashova reakce nejspíš chyběla.

Tak jsem rád, že se to jednou pro vždy vyjasnilo :D
@jjjaaarrraaa (02.01.2023 19:17): Final Fantasy VII mi na dieselpunk neprošel tady u moderátora, tak se omlouvám za mystifikaci. Od "random lidi" na internetu (což je vlastně ostatně i ta zdejší, bez urážky :)) v diskuzích (třeba zde, zde či zde ) a citované stránky z wiki, jsem hru chápal jako zástupce dieselpunku. Tulareanus ale uvedl pádné argumenty, takže to beru tak, že hra do kategorie nepatří. Nahradím to Wolfenstein II: The New Colossus. Tam by to snad mělo být ok.
@Tulareanus (02.01.2023 20:43): to že tě to presměruje jen znamená, ze se to použivá. Ne ze jde o jazykově správný výklad. A samozrejmě, cestina je pak ještě neco jiné. Jinak ja jsem neslovičkařil a všechny moje připomínky byly míněny vážne. Slovíčkaření a snahu bránit svou přesstavu o kategorii vidím spís na Tve straně. Ale to už je ode me vše k tomuhle tématu.
@M.a.t.t. (02.01.2023 20:11): "Potom sa z toho automaticky vylúčia i bohovia, keďže tí sú stvoriteľmi a nie stvoreniami."

Jen pro informaci, v řečtině se pro zvířata, lidi i bohy obyčejně používal výraz ζωή, který znamená zhruba to, že dotyčné je, žije a dýchá. Sdílí stejný status. Rozdíl je v tom, že zpětně nahlížíme na bohy jako na výplody mýtů.

Zajímavé téma. Byly o tom napsány knihy.
@Crash (02.01.2023 20:55): Určite aj v tomto prípade? Platí to aj pre hry, ktoré majú normálne príbehovú linku? Nielen pre hry, ktoré majú kampaň ale nie príbehovú linku ako napr. závody alebo športy?

@Dan9K (02.01.2023 20:55): Demigod je ale len status, ktorý hovorí, že jeden z rodičov bol boh, ale nemusí to znamenať, že potomok zdedil akékoľvek nadprirodzené schopnosti alebo je bohom niečoho. Napr. Perseus bol regulérny smrteľník okrem toho, že bol synom Dia.

Charon výzvu spĺňa lebo je akýsi duch (spirit) psychopomp (sprievodca duší) a napr. nie je ani poloboh, hoci je synom Nyx (noci alebo bohyne noci).

Oni aj tie mytologické bytosti/kreatúry sú tak definované v tom linku na wikipediu, ktorý som dával, že nevyzerajú ako človek. Inak väčšina týchto bytostí bola unikátna, to len modernejšia kultúra z nich spravili druhy - bola jedna chiméra, ktorú zabil Bellerofontes, jedna hydra, ktorú zabil Herakles, jedna medúza, ktorú zabil Perseus, jeden Pegas, na ktorom letel, atď...
@Dan9K (02.01.2023 20:55): ale koukám, že mínotarus Pepa sice nebyl Pepa, ale jméno měl, Asterion...

a taky to neřeší ty amazonky, který bych teda uznal, ale já bych uznal skoro všechno právě :-)
@Tulareanus (02.01.2023 20:43): tak je to polobůh, no :-)

takže polobohové jako Perseus a Herákles jsou ok ale Hádes už ne? A co takový Cháron :-)

To by bylo ještě o jeden level míň pochopitelný. Tak prostě ať to nesmí být nic co má od hlavy k patě vzhled člověka, i když to člověk není.

Případně ještě jedno velkořešení, a co by asi vyřešilo všechny problémy.....prostě nic konkrétního. Žádná konkrétní jména. To, co chcete, je obecná bytost. Takže i když byl minotaurus tuším jen jeden, tak je to obecná bytost. Nebyl to mínotarus Pepa, ale prostě jen mínotaurus. Kdežto Perseus, Hérakles nebo Achilles je konkrétní bytost se jménem, byť jsou fiktivní. Nevnímáš (nevnímáte) to takhle?