Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Dan9K (18.01.2023 03:32): No s tím patosem máš pravdu :D Jinak za mě hudba lepší než text, ale mýmu vkusu neodpovídá ani ta...
Tyjo, ta basa, taková harfa - mně se to z nějakýho důvodu vizuálně nikdy nelíbilo. Ale to je jen taková nepodstatná poznámka na okraj :D

@H34D (21.01.2023 11:37): "death metal dokáže vykreslit ty nejsilnější emoce. Je to ryzí, není to zatíženo aspektem líbivosti, ani komerce. Tvůrci dělají prostě umění a nemyslí na to, komu se to bude líbit a jestli se to bude prodávat"
Ale to snad není deathmetalová specialita, to se přece dá říct o nekomerční hudbě různejch žánrů ;)
Jak jsme tu před časem diskutovali toho Vivaldiho... Vivaldi vs. Sardelli 
(Když jsem četl Pratchettovu Maškarádu podruhé, anglicky, překvapilo mě, že hudební ředitel Sardelli se v originále nejmenuje Sardelli, ale Salzella).
@Malignus (21.01.2023 20:44): Zrovna dnes jsem dával rockový (DP, LZ, Who, Steppenwolf, Boston, Rush, PF, Def...) a klasický (Bizet, Ravel, Šostakovič, Ludvig van, Grieg, Ligeti, Dvořák, Albinoni...) kvíz skrze Spotify, takže minimálně dnes mám splněno! :D
@H34D (21.01.2023 20:17): Já si poslední roky zamiloval "atmospheric black metal", tedy Summoning, Cult of Fire nebo Lunar Auroru. A vlastně s tím pak srovnávám jakýkoliv jiný metal, který je ale položen trochu jinám.

@H34D (21.01.2023 11:37): Souhlas, pro mě je nejhorším aspektem (v rámci atmosféry a tedy požitku z hudby) rychlé bicí, a ne pomalé, táhlé, hutné, které tempo střídají méně, ale o to více si k tomu vybudují pozice. Ale přesně ten pocit neuvěřitelně silné hudby zažívám, i když obvykle až po dnech až týdnech poslechů.

Z posledních měsíců jsem si nejvíce oblíbil např. toto (naprostý minimalismus, ale úžasné).
@Drolin (21.01.2023 09:46): Tak to je velký úspěch, jsem rád.

Já si uvědomuju, že s touhle hudbou je to strašně těžké a drtivá většina lidi prostě nepřekoná to "blití do mikrofonu", ani ty ultra rychlé bicí. Ale já si fakt myslím, že právě ten progresivní death metal dokáže vykreslit ty nejsilnější emoce. Je to ryzí, není to zatíženo aspektem líbivosti, ani komerce. Tvůrci dělají prostě umění a nemyslí na to, komu se to bude líbit a jestli se to bude prodávat (samozřejmě ne vždy). A právě to album Woe je jako vyprávění příběhu beze slov, jen v emocionální rovině. Naprosto úžasné a jsem rád, že ntz přiznal, že měl na krajíčku (nebo tedy, že skutečně ukápla slza), protože někdy, když se sejdou okolnosti, tak tahle hudba dokáže být neuvěřitelně silná a já ten pocit přesně znám.
@H34D (19.01.2023 19:23): willowtip records je jeden z mejch nejoblibenejsich labelu a muzu rict - ano, posloucham to v tuto chvili kdy tohle pisu uz po treti a tecou mi stejne slzy stesti a roznezneni po tvarich jako poporve ..
Jsme si s kapelou udělali jakože klip :-)

Buďte na mě hodní, já vím, že je to patos jaksviň, ale já si nemůžu pomoct :-)
(kdo uhodne pracovní název písně dle jistého skladatele, jehož styl je v některých momentech lehounce vykrádán, má bludišťáka :-) )
@Dan9K (15.01.2023 21:40): docela jo, po 10 minutách koukání se mi začalo dělat špatně. buď Jáklovi nezbyly peníze na pořádný kamery s votpružením nebo zaměstnal kameramana, který chtěl být jakože dramatický
Tak Žizka (nakonec v angličtině, protože ta verze na netflixu má odporně nízkej bitrate a nedalo se na to koukat). Not great, not terrible. Přijde mi že to bylo dramaturgicky trochu nezvládnutý, fakt nepřehlednej scénář a místy slabší dialogy. Akční scény by potřebovaly méně střihů a closeupů a více přehlednosti. Ale jinak celkem slušný. Takřka žádnej cringe a bavilo mě to, herci dobří, atmosféra dobrá. Škoda že to v kinech tak pohořelo. Kingdom Come je ale mnohem lepší. I jako film :)
@Zx Atari 500 (12.01.2023 23:30): myslím, že prostě udělali v osmdesátých letech písničkový soundtrack a Freddie tam měl jednu písničku (nikoliv Queen). Za mě celkem zbytečný a skoro smutný, když je tak skvělej původní soundtrack.
@Dan9K (12.01.2023 18:39): když jsem byl v prváku na filmové vědě, škola nám zařídila několik projekcí v Ponrepu, mimo jinéRománek letců, Syn hor, Otrávené světlo, Tajemství staré knihy, Pancéřové auto. Celý den, prostě maraton. K tomu jsme vyrazili z Brna vlakem už brzy ráno (4-5. hodina).

Protože už nám promítali němé filmy ve škole a NFA prostě archivuje věci bez hudby (ledaže by byly dodatečně zbabrané v padesátých letech), vzal jsem si pro jistotu mp3 přehrávač. Po čtyřech hodinách ticha jsem byl rád i za DJ Lucifera;)
Na druhé straně jsem si vyzkoušel něco jako auditovní Kulešovův efekt, respektive prakticky cokoli hrálo, mi k obrazu celkem sedělo.

Jinak co je na YouTube je odhadem 90% z CS Filmu, který to bere z NFA. Když kopie nemá soundtrack, CSFilm nenadela nic. To jen ČT může přenášet Svatého Václava s živým orchestrem (bohužel mi tohle uniklo a sehnal jsem zas jen verz z CS filmu.

Metropolis, k tomu skladalo hudbu víc tvůrců, třeba v osmdesátých letech Queen. Já viděl v rámci Projektu 100 blahé paměti 110 minut, teprve pár let na to našli většinu zbylých chybějících záběrů v Argentině. Novou verzi mám na Blu-Ray (150 min), která je skoro kompletní, mám dojem, že je hraná ve vyšším počtu snímků za sekundu a proto je kratší. Kdo k tomu skládal hudbu, nevím.

Pro změnu nedám dopustit na soundtrack k Muži s kinoaparátem.

A Utrpení Panny Orleanske je po stránce hudebních doprovodů taky něco..
@Fingon (12.01.2023 16:43): Ano, bohužel například Otrávené světlo, co je na tom youtube, je bez hudby. Ale nějak jsem si na to zvyk. Ono je to možná lepší, než to, jak se to občas dělá, že tam prsknou nejčastěji nedokončenou Symfonii od Schuberta (tu jsem slyšel v několika filmech) a jede to třeba osmkrát dokola, nebo nějaký varhany od Bacha, vůbec to nesouvisí s tím, co se v tom filmu děje, takže si člověk k tomu Otrávenému světlu tu symfonii může pustit kdyžtak sám a bude to stejně mimo :-)

Ale podobně mám divný pocit z toho, když je tam ta hudba nová, což je zase příklad těch ostatních němých filmů, co jsou v České klasice. Koukám na film z roku 1927 a hrajou do toho elektrický kytary. Těžko říct...

Ale prvotní funkce hudby ve filmu, jak dobře víš, byla prý přehlušit hluk projektoru, takže asi ani nevadí, když je to random hudba a stejně tak nevadí absence hudby, když si to člověk pouští doma a nemá hluk projektoru z 20. let :-)

Ačkoliv jsme zase čet někde, kde to dementovali :-)

Jinak za nejlepší OST k němýmu filmu považuji jednoznačně Metropolis od Gottfrieda Huppertze, to je asi jeden z nejlepších OST ever a musím to ještě pořádně naposlouchat, má to tři hodiny, že jo.
@Dan9K (12.01.2023 15:53): mně spíš vadí němé filmy, které tonou v tichu, které nemají žádný hudební doprovod. Nejen, že mě to ruší, ale je to absolutně ahistorické. I ten nejchudší biograf měl klaviristu nebo houslistu, nemluvě o filmech, ke kterým hudba byla složená a partitura se dochovala. Akorát to potřebuje víc práce, než jen strčit pás do promítačky....
@Fingon (12.01.2023 09:38): vidíš, to já to hrozně prožívám. Třeba vidím film z roku 1925, kde je pes a smutním, že už je dávno mrtvej :-)

Ale zrovna ten Kmínek je výjimka, on tam obsazoval tu svojí neschopnou tlustou dcerku, a ona ještě žije! Je jí 94 :-)
@Dan9K (11.01.2023 22:11): něco jako vědomí pomíjivosti fotograficky zachycených subjektů a objektů mě nechává v klidu;) ať už jde o klasické filmy, nebo sto let staré porno.

Mimochodem doporučuji kolekci Polissons et galipettes / The Good Old Naughty Things :-p (nechávám bez odkazu).
@Fingon (11.01.2023 16:12): no mně Ondráková v těch Milenkách taky přišla právě extrémně vyzývavá a hodně do větru, že bych to na tu dobu nečekal a přijde mi to hrozně cool. A on tam je právě ten námět, že je jakože hrozná a že ji jako chlapi nechtěj, a já tomu právě nerozuměl, protože mi přišla fakt jakože přitažlivá, což je vlastně trochu úchylný, když člověk ví, že už je spoustu let mrtvá.

Ale holt 20. léta, období euforie, hédonismu a krizí, rozhodně bych radši žil ve 20. letech, než v těch 30., myšleno v celoevropském měřítku....
@Fingon (11.01.2023 13:24): Hell's Angels vypadá zajímavě. Prý do té doby nejdražší film historie, 1. světový války jsem teď plnej, takže dobrý tip, ale sám si tomu dal jen 3* :-)

S Clarou Bow jsem nic neviděl :) koukám, že to není úplně můj typ, ale v It jí to docela sluší.

Btw., když koukám na ten styl Clary Bow v It a porovnám to se stylem Anny Ondrákový v Milenkách starého kriminálníka ze stejné doby, tak mi přijde, že se tehdy ty ženský oblíkaly hrozně moderně, resp. docela podobně, jako některé holky dneska (takže spíš dneska je to hrozný retro). Obzvláště takové ty, co jsou z pražské kavárny a chtějí si na sebe vzít něco luxusnějšího, tak to bude hodně podobný, jako tehdy. Takže móda se vrací přesně o 100 let později :-) Jakože třeba TADY

třeba 30. léta už jsou pak jiný a není to tak dobrý :-)
@Karasman (10.01.2023 17:10): No podle mne není. Ja to teda datailne už dávno nesleduju ale asi před rokem jsem si tu o tom s někým psal a ten tvrdil ze to furt dopsané není.
Mne se to kdysi líbilo hodně, takové syrové a ty emzaci mi přišli hodně originální. Ake kdo ví jak by to bylo teď. Před nějakým casem jsem zkoušel číst Nadaci a ačkoliv kdysi mi přišla dokonalá tak teď se mi to četlo už nějak blbě a odložil jsem to.
@Dan9K (10.01.2023 23:38): na tom zmiňovaném kanálu jsem koukal především na české filmy, třeba Holčičky na život a na smrt se tam objevily na internetu poprvé. Ten film nebyl dvacet let v distribuci.

Doporučuji Kminkovu starší Osadu mladých snů, to je teprve žrádlo. Jinak zrovna Kmínek byl největší český sračkař třicátých let (i dlouho poté).

Jinak doporučuji pro srovnání Hell's Angels jako příklad hollywoodskeho filmu, který byl původně natáčení jako němý.

Jinak když ty Ondru, tak já Claru Bow, což byla úžasná herečka, bohužel ty její dochované filmy většinou nic moc (až na třeba Wings a Kid Boots).
@Fingon (10.01.2023 21:48): krásná reakce, děkuju za ní!

Filmy česky, o tom taky vím, akorát tam toho mají docela málo a já hlavně nekoukám na filmy s dabingem, pokud na to nejsem vyloženě zvyklej z dětství

máš pravdu, němé filmy jsou asi nejvíc out, což dokazuje, jak se tu o tom skoro nikdo bavit nechce, a to jsme tady samej intelektuál :-)
Já právě jedu klasicky autisticky tu českou filmovou klasiku od nejstarších filmů, takže teď jsem v roce 1933 a v podstatě to byly víceméně 4 kraviny za sebou (dobře, jeden byl lepší), ale zejména jsem teď zabřednul do Oldřicha Kmínka a jeho Perníkové chaloupky a Sněhurky, no a to je teda něco :-) Ono je to hrozně těžký koukat na film z roku 1933, vidět, že je to nehorázná sračka a nebát se to označit za nehoráznou sračku, protože člověk má přecijenom trošku ostych vůči těm starým dílům :-)

Jo mně je jasný, že Karel Lamač a spol. nebyli jediný, ale naprostou většinu těch věcí, co za něco stály, tak dělal někdo z nich a rozhodně by si zasloužili větší povědomý no....

Taky na ty němý filmy nekoukám cíleně. Měl jsem období mezi 16-18, kdy jsem to masochisticky hltal a dal jsem jich 200 najednou (myšleno včetně těch krátkých štěků 19. a počátku 20. století + grotesky a třeba 20 celovečeráků) a pak jsem to dával postupně čas od času, když bylo třeba něco na LFŠ nebo v Ponrepu. To až teď jsem dal 3 najednou, + 3 kombinace původně němý nakonec zvukový :-)
Je mi jasné, že čekáte na vyjádření místního filmovědce, tedy mé maličkosti:-P



@Dan9K (07.01.2023 22:14): Českou filmovou klasiku znám, je to kanál, který patří NFA. Ještě mám rád Filmy česky (dříve Filmy česky a zadarmo), což je pro změnu projekt Magic Boxu/Bioscopu (jedno distribuuje filmy do kina a druhé na domácích nosičích, ale patří k sobě).

Co se němých filmů týče, přímo je nevyhledávám, ale pěkných pár jsem už viděl (a jeden z patnácti nejzajímavějších filmů, které jsem loni viděl, byl právě němý Ben Hur z roku 1925).

Němé filmy obecně se dnes moc nenosí a člověk už po nich musí vyloženě jít, ale minimálně situace s jejich sháněním je dnes lepší než na začátku devadesátých let či na začátku let nultých, kdy jsem vpodstatě začínal já.

Pro zájemce doporučuji NFA vydanou kolekci filmů Jana Kříženeckého, jako bonusový film je tam kraťas Živé mrtvoly s naprosto úchvatným (nedobovým) soundtrackem. Z toho, co se dochovalo a co mě zajímá, mi ještě chybí vidět Pasáka holek a Pražského kata (ten druhý snad brzy vyjde na DVD/Blu-Ray, NFA ho nedávno restaurovalo).

Karel Lamač byl těžký frajer, spolu s Any Ondrou točili filmy po celé (západní) Evropě a v různých jazycích (německy, francouzsky, anglicky), takhle daleko to dopracoval maximálně tak Forman (tak ano, byli by tu Machatý, Weis, Čáp, potom Passer nebo Jasný, ale většina z nich točila jen v Americe a v případě Čápa v Jugoslávii), takový Sequens nebo Brynych neemigrovali, ale nějakou díru do světa svými zahraničními filmy taky zrovna neudělali).

Z Lamačovy zahraniční tvorby jsem zatím viděl jen Švejk bourá Německo a dvojici detektivek podle Edgara Wallace, kde mu pomáhal Mac Frič.

Jinak tady Ondráková bez Lamače, ale zato s Hitchem: Sound test for Blackmail 

@Dan9K (08.01.2023 16:38): Lamač měl filmový ateliér na Kavalírce v Košířích, to hned tak někdo neměl. Takový Havel začal stavět až koncem dvacátých let. Ale rozhodně nebyli jediní, nemělo by se zapomenout třeba na Václava Binovce nebo Vladimíra Slavínského. Jinak třeba Kolár poté, co přestal točit (a po znárodnění filmového průmyslu) pracoval v předchůdci NFA a mimo jiné restauroval /přestřihával své staré filmy.



@Dan9K (09.01.2023 19:05): Erotikon ani Extasi nemusím, i když zrovna Extasi jsem viděl jako velmi mladý a možná bych teď soudil jinak. Každopádně díky za tip, dostal jsem chut vidět rakouskou verzi, prý je lepší, než česká (co se do dialogů týče).

Jinak ona to nebyla v sezóně 1929-1930 žádná sranda. Mnoho filmů bylo roztočených jako němé a teprve dodatečně byly dozvučovány (u některých jen některé scény, jinde komplet), spíš než umělecký záměr rozhodovaly peníze (jestli producent na zvukový film měl nebo neměl, když neměl, tak film zůstal němým vs. na zvukový film teoreticky přijde víc diváků a stojí za to jej už z tohoto důvodu ozvučit, i když se s tím původně nepočítalo).
@Paul (10.01.2023 17:46): 13? Fíha, tak to se divím, že se líbilo. Já to četl někdy po maturitě, a nejvíc jsem na tom oceňoval, jak očividně vědomě pracuje s variacemi na více či méně známé díla světové literatury a jak je dokáže propojovat a nacházet mezi nimi spojnice.