A co definice jrpg? Tam se nikdo moc nedohaduje. Vzhledem k tomu ze poslední roky si to bere vzor z anime seriálů by ta definice byla dost zajímavá. Oni i japonci kdysi měli vzor ze stolních her a třeba starých Ultima her ale přijde mi že ty jrpg mají víc zatížené jejich běžnou kulturou než pevnými mantinely nějakých vzorů jako tomu je u západních rpg a ta definice se může šířit do neurčita. Možná proto se nikdo o tom moc nedohaduje :)
RPG
@S4TW (28.03.2023 13:07): Žádný jiný žánr není tak bohatý a široký. Pak se nějaká obšírná definice dělá strašně blbě. A minimální definice sice vypadají chytře, ale v reálu říkají prd. To se to pak hádá jedna radost. :-)
@Ringo (28.03.2023 13:42): Já si ty diskuze čtu většinou až zpětně, po pracovní době :D A dneska jsem zrovna nemocnej, takže se nudím doma a mám čas si pročítat DH.
@John Mirra (28.03.2023 13:19): Třeba pracují, tam, kde ty :-)
@S4TW (28.03.2023 13:07): Podle mě ne :)
Já si vždycky, když vidím, jak jsou lidi celý den schopni se na internetech hádat, nechápou se a často se ani chápat nechtějí (a tím teď nemyslím konkrétně DH, ta je v tomhle směru ještě "docela" v klidu), tak:
1) Mě vždycky napadne, kde ti lidi sakra pracujou, že mají čas sledovat diskuzi a psát docela dlouhé promyšlené příspěvky :D
2) Vzpomenu si na apokryf Karla Čapka Jako za starých časů. Přidávám do spoileru, není moc dlouhý :)
K Eupatorovi, občanu thébskému a košikáři, který sedě na dvorku pletl své koše, přiběhl jeho soused Filagoros a volal už zdálky: „Eupatore, Eupatore, nech svých košů a poslouchej! Dějí se hrozné věci!“
„Kde hoří?“ tázal se Eupator a zdálo se, že chce vstát.
„To je horší než oheň,“ pravil Filagoros. „Víš, co se stalo? Chtějí obžalovat našeho vojevůdce Nikomacha! Někteří říkají, že je vinen z nějakých piklů s Thesalskými, a jiní tvrdí, že se mu vytýkají jakési styky se Stranou Nespokojených. Pojď honem, srocujeme se na agoře!“
„A co bych tam dělal?“ tázal se Eupator nerozhodně.
„Je to hrozně důležité,“ mluvil Filagoros. „Už je tam plno řečníků; jedni tvrdí, že je nevinen, a druzí říkají, že je vinen. Pojď je poslouchat!“
„Počkej,“ řekl Eupator, „jen co dodělám tenhle košík. A řekni mně, z čeho vlastně je ten Nikomachos viněn?“
„To se právě neví,“ pravil soused. „Říká se to a ono, ale úřady mlčí, protože prý ještě není vyšetřování skončeno. Ale na agoře ti je mela, to bys měl vidět! Někteří křičí, že Nikomachos je nevinen –“
„Počkej trochu; jak mohou křičet, že je nevinen, když nevědí docela jistě, z čeho je viněn?“
„To je jedno; každý něco slyšel a mluví jen o tom, co slyšel. Každý má právo mluvit o tom, co slyšel, či ne? (!!!!!!!!!!!!!!!!! pozn. John Mirra) Já bych věřil, že Nikomachos nás chtěl zradit Thesalským; jeden to tam říkal a povídal, že jeden jeho známý viděl nějaký dopis. Ale jeden člověk říkal, že to je spiknutí proti Nikomachovi a že prý o tom ví věci – Prý je do toho zapletena i vláda obce. Slyšíš, Eupatore? Teď je otázka –“
„Počkej,“ řekl košikář, „teď je otázka: jsou zákony, které jsme si dali, dobré, nebo špatné? Mluvil o tom někdo na agoře?“
„Ne, ale o to přece nejde; jde o Nikomacha.“
„A říká někdo na agoře, že úředníci, kteří vyšetřují Nikomacha, jsou špatní a nespravedliví?“
„Ne, o tom se vůbec nemluvilo.“
„O čem se tedy mluvilo?“
„Vždyť ti to říkám: o tom, je-li Nikomachos vinen, nebo nevinen.“
„Poslyš, Filagore, kdyby se tvá žena pohádala s řezníkem, že jí nedal dobrou libru masa, co uděláš?“
„Pomohu své ženě.“
„Ba ne; podíváš se, má-li ten řezník dobré závaží.“
„To vím i bez tebe, člověče.“
„Tak vidíš. A potom se podíváš, jsou-li v pořádku váhy.“
„Ani to mně nemusíš říkat, Eupatore.“
„To jsem rád. A když jsou závaží i váhy v pořádku, podíváš se, kolik ten kus masa váží, a vidíš hned, má-li pravdu řezník, nebo tvá žena. To je zvláštní, Filagore, že lidé jsou chytřejší, jde-li o jejich kus masa, než jde-li o veřejné věci. Je Nikomachos vinen, či nevinen? To se ukáže na vahách, jsou-li váhy v pořádku. Ale má-li se dobře vážit, nesmí se foukat na misky vah, aby se naklonily na tu nebo na onu stranu. Proč tvrdíte, že úředníci, kteří mají vyšetřovat tu Nikomachovu věc, jsou podvodníci nebo co?“
„To nikdo neřekl, Eupatore.“
„Myslel jsem, že jim nevěříte; ale nemáte-li proč jim nevěřit, proč jim u všech všudy foukáte do jejich misek? Buď je to proto, že vám nezáleží na tom, aby se zjevila pravda, nebo proto, že se vám to jen hodí k tomu, abyste se mohli rozdělit na dvě strany a hádat se. Hrom do vás všech, Filagore; já nevím, je-li Nikomachos vinen, ale vy všichni jste zatraceně vinni tím, že byste rádi porušili spravedlnost. A je zvláštní, jak jsou letos pruty špatné; ohýbají se jako provázky, ale nemají žádnou pevnost. Mělo by být tepleji, Filagore; ale to je v rukou bohů, a ne nás lidí.“
Já si vždycky, když vidím, jak jsou lidi celý den schopni se na internetech hádat, nechápou se a často se ani chápat nechtějí (a tím teď nemyslím konkrétně DH, ta je v tomhle směru ještě "docela" v klidu), tak:
1) Mě vždycky napadne, kde ti lidi sakra pracujou, že mají čas sledovat diskuzi a psát docela dlouhé promyšlené příspěvky :D
2) Vzpomenu si na apokryf Karla Čapka Jako za starých časů. Přidávám do spoileru, není moc dlouhý :)
K Eupatorovi, občanu thébskému a košikáři, který sedě na dvorku pletl své koše, přiběhl jeho soused Filagoros a volal už zdálky: „Eupatore, Eupatore, nech svých košů a poslouchej! Dějí se hrozné věci!“
„Kde hoří?“ tázal se Eupator a zdálo se, že chce vstát.
„To je horší než oheň,“ pravil Filagoros. „Víš, co se stalo? Chtějí obžalovat našeho vojevůdce Nikomacha! Někteří říkají, že je vinen z nějakých piklů s Thesalskými, a jiní tvrdí, že se mu vytýkají jakési styky se Stranou Nespokojených. Pojď honem, srocujeme se na agoře!“
„A co bych tam dělal?“ tázal se Eupator nerozhodně.
„Je to hrozně důležité,“ mluvil Filagoros. „Už je tam plno řečníků; jedni tvrdí, že je nevinen, a druzí říkají, že je vinen. Pojď je poslouchat!“
„Počkej,“ řekl Eupator, „jen co dodělám tenhle košík. A řekni mně, z čeho vlastně je ten Nikomachos viněn?“
„To se právě neví,“ pravil soused. „Říká se to a ono, ale úřady mlčí, protože prý ještě není vyšetřování skončeno. Ale na agoře ti je mela, to bys měl vidět! Někteří křičí, že Nikomachos je nevinen –“
„Počkej trochu; jak mohou křičet, že je nevinen, když nevědí docela jistě, z čeho je viněn?“
„To je jedno; každý něco slyšel a mluví jen o tom, co slyšel. Každý má právo mluvit o tom, co slyšel, či ne? (!!!!!!!!!!!!!!!!! pozn. John Mirra) Já bych věřil, že Nikomachos nás chtěl zradit Thesalským; jeden to tam říkal a povídal, že jeden jeho známý viděl nějaký dopis. Ale jeden člověk říkal, že to je spiknutí proti Nikomachovi a že prý o tom ví věci – Prý je do toho zapletena i vláda obce. Slyšíš, Eupatore? Teď je otázka –“
„Počkej,“ řekl košikář, „teď je otázka: jsou zákony, které jsme si dali, dobré, nebo špatné? Mluvil o tom někdo na agoře?“
„Ne, ale o to přece nejde; jde o Nikomacha.“
„A říká někdo na agoře, že úředníci, kteří vyšetřují Nikomacha, jsou špatní a nespravedliví?“
„Ne, o tom se vůbec nemluvilo.“
„O čem se tedy mluvilo?“
„Vždyť ti to říkám: o tom, je-li Nikomachos vinen, nebo nevinen.“
„Poslyš, Filagore, kdyby se tvá žena pohádala s řezníkem, že jí nedal dobrou libru masa, co uděláš?“
„Pomohu své ženě.“
„Ba ne; podíváš se, má-li ten řezník dobré závaží.“
„To vím i bez tebe, člověče.“
„Tak vidíš. A potom se podíváš, jsou-li v pořádku váhy.“
„Ani to mně nemusíš říkat, Eupatore.“
„To jsem rád. A když jsou závaží i váhy v pořádku, podíváš se, kolik ten kus masa váží, a vidíš hned, má-li pravdu řezník, nebo tvá žena. To je zvláštní, Filagore, že lidé jsou chytřejší, jde-li o jejich kus masa, než jde-li o veřejné věci. Je Nikomachos vinen, či nevinen? To se ukáže na vahách, jsou-li váhy v pořádku. Ale má-li se dobře vážit, nesmí se foukat na misky vah, aby se naklonily na tu nebo na onu stranu. Proč tvrdíte, že úředníci, kteří mají vyšetřovat tu Nikomachovu věc, jsou podvodníci nebo co?“
„To nikdo neřekl, Eupatore.“
„Myslel jsem, že jim nevěříte; ale nemáte-li proč jim nevěřit, proč jim u všech všudy foukáte do jejich misek? Buď je to proto, že vám nezáleží na tom, aby se zjevila pravda, nebo proto, že se vám to jen hodí k tomu, abyste se mohli rozdělit na dvě strany a hádat se. Hrom do vás všech, Filagore; já nevím, je-li Nikomachos vinen, ale vy všichni jste zatraceně vinni tím, že byste rádi porušili spravedlnost. A je zvláštní, jak jsou letos pruty špatné; ohýbají se jako provázky, ale nemají žádnou pevnost. Mělo by být tepleji, Filagore; ale to je v rukou bohů, a ne nás lidí.“
@SilentWolf (28.03.2023 11:59): Mapky k RPG neodmyslitelně patří ;-) Logicky, u Prince of Persia je malovat nebudu.
Je vůbec ještě nějaký druhý žánr, který kolem své definice vyvolává tolik rozporů? :D
@Ringo (28.03.2023 10:54): Zajímavé, že nutnost zlepšovat se sám v herních soubojových systémech to ne, ale kreslit si sám mapu, aby se vůbec dalo ve světě vyznat, to zas jo. :D
@hanak_v_exilu (26.03.2023 19:33): Jsem zastánce té první teorie :-) Tedy že hráč má především vést postavy ke zlepšení boje s mečem (výsledek vylepšených statistik počítaných ve hře), nikoliv se sám zlepšovat v prstokladu na gamepadu.
@hanak_v_exilu (27.03.2023 18:54): v dark souls sa vieš tiež vylevelovať, že nepriatelia okrem bossov a aj niektorí bossovia sú na smiech. Niektorí ľudia to tak robia. Fakt je zbytočné porovnávať hrušky s jablkami.
@M.a.t.t. (27.03.2023 19:08): To je počítačová podoba Rozpaků kuchaře Svatopluka!
@Tulareanus (27.03.2023 12:04): No jo, ale rozdíl mezi Dungeon Masterem a Dark Souls je ten, že v DM můžu svoji partu vycvičit na takovou úroveň, že ty souboje zvládne s prstem v nose i slabý hráč. V Dark Souls naopak musím vycvičit sebe, že ty souboje zvládnu s prstem v nose i se slabou postavou. Proto mě ta hra taky nebavila. Spíš než abych objevoval svět a plnil úkoly, tak jsem musel drilovat souboje a učit se znát protivníky. To už mi fakt přišlo skoro jako ten Princ, kde jsem se musel naučit sekvenci pohybů, abych proběhl pěti obrazovkama než se mi zavřou dveře na druhé straně levelu.
@AlieN (27.03.2023 15:56): A presne preto by sme mali prestať používať hlúpe prirovnania. Ušetríme si tak čas diskusiou, ktorá nikam nepovedie. :)
@SilentWolf (27.03.2023 16:09): Hele klidně, ale nepoužívej to množné číslo, to by pak zahrnovalo i mně :)
@Charllize (27.03.2023 16:06): do té doby se jen lepilo na každou blbost. Něco jako Bio potravina. S Disco Elysium tu konečně aspoň jedno RPG máme.
@Red (27.03.2023 15:44): Kdyby to tak bylo tak by označení RPG přišlo až s Discolandem :)
Tyhlety rezonanční názory :D
Tyhlety rezonanční názory :D
@Red (27.03.2023 15:44): Já ti tu nástěnku snad i svěřím! :)
@Red (27.03.2023 15:44): Disco Elysium je adventura! :D
Ale jo, na to že Baldurs Gate je vlastně tak trochu i RTS jsem zrovna taky myslel.
Ale jo, na to že Baldurs Gate je vlastně tak trochu i RTS jsem zrovna taky myslel.
@Tulareanus (27.03.2023 12:46): Hrál, nedohrál, nebavilo mě to tehdy. Ale tak já jsem ho na rozdíl od tebe nehrál jako krokovací dungeon crawler s partou postav, tak to bude možná tím :)
Opravdovým RPG je samozřejmě pouze Disco Elysium.
Ostatní jsou hybridy se strategiemi a rubačkami, v obzvláště smutných případech se střílečkama.
A dungeony, ty se mají k RPG jako rail shootery k FPS.
Ostatní jsou hybridy se strategiemi a rubačkami, v obzvláště smutných případech se střílečkama.
A dungeony, ty se mají k RPG jako rail shootery k FPS.
@S4TW (08.03.2023 15:05):
Všechny moje "must play" už byly zmíněny, tak bych snad doporučil ještě tahovku DOS ll.
Všechny moje "must play" už byly zmíněny, tak bych snad doporučil ještě tahovku DOS ll.
@AlieN (27.03.2023 12:32): DS ideově vychází z dungeon hry Kings Field, takže bych toho Dungeon Mastera naházel hned do koše.
@AlieN (27.03.2023 12:32): To prirovnanie je fakt absurdné. Ja som Warrior Within hral a ty si hral Dark Souls? To mi príde ako taká prázdna snaha v hudbe napasovať niečo do rocku len preto, že tam hrá elektrická gitara, v našom prípade reflexy.
@Tulareanus (27.03.2023 12:04): Ne není. Takže pro tebe je Dark Souls podobnější Dungeon Masteru než Prince of Persia? Hrál jsi Warrior Within?
A já vůbec nemám problém s tím brát DS jako RPG, stejně jako za RPG budu brát i to Diablo, i třeba No Man Sky. Ale taky Dark Souls zároveň budu brát jako akční rubanici, jako toho Prince of Persia, není to ani omylem čistá žánrová hra.
A já vůbec nemám problém s tím brát DS jako RPG, stejně jako za RPG budu brát i to Diablo, i třeba No Man Sky. Ale taky Dark Souls zároveň budu brát jako akční rubanici, jako toho Prince of Persia, není to ani omylem čistá žánrová hra.
@AlieN (27.03.2023 10:37): Prirovnanie je len na to, aby ukázalo, že je to rovnako absurdné ako prirovnanie Dark Souls k Prince of Persia.
Neviem prečo odo mňa vyžaduješ definíciu, keď som práve nižšie písal, že RPG vôbec tak striktné ako iné žánre nie je a preto MNE príde to vymedzovanie sa proti niektorým RPG ako zbytočné a hlúpe.
@hanak_v_exilu (27.03.2023 09:50): Skoro každá hra vyžaduje hráčovo zlepšenie, či už z hľadiska reflexov alebo myslenia, ak nepochopíš princípy, asi sa ďaleko nedostaneš. To len my ako hráči, ktorí hrávajú veľa, považujeme rôzne princípy za automatické a jednoduché, lebo ich už máme naučené. V podstate každé RPG, kde prebieha boj v reálnom čase vyžaduje určitú úroveň reflexov od hráča, niektoré hry to vyžadujú menej a niektoré viac. Dark Souls viac, ale pritom také série ako Gothic alebo The Elder Scrolls to tiež potrebujú. Na konci dňa za každým dmgom do nepriateľa v Dark Souls je excel, ktorý posudzuje čísla zbrane, čísla upgradu zbrane, ich multiplikátor viazaný na atribúty (Strength a dexterity napr) a na hráčovu číselnú úroveň skillu. Čiže bez ohľadu na skill, o zranení, ktoré hráč dáva rozhodujú čísla a nie on. Hráč rozhoduje svojimi reflexami o tom, či zranenie udelí alebo nie. A keď je to takto rozpísané, tak to nie je až tak ojedinelé v RPG.
S prince of persia to fakt nemá nič, o to viac, že v prince of persia čísla nerozhodujú, nedajú sa vylepšovať a hlavná náplň je odlišná. Keby však postavy v Dark Souls vedeli vôbec skákať a to dokonca tak ako v Prince of Persia, veľmi by to uľahčilo niektoré časti hry. :)
Neviem prečo odo mňa vyžaduješ definíciu, keď som práve nižšie písal, že RPG vôbec tak striktné ako iné žánre nie je a preto MNE príde to vymedzovanie sa proti niektorým RPG ako zbytočné a hlúpe.
@hanak_v_exilu (27.03.2023 09:50): Skoro každá hra vyžaduje hráčovo zlepšenie, či už z hľadiska reflexov alebo myslenia, ak nepochopíš princípy, asi sa ďaleko nedostaneš. To len my ako hráči, ktorí hrávajú veľa, považujeme rôzne princípy za automatické a jednoduché, lebo ich už máme naučené. V podstate každé RPG, kde prebieha boj v reálnom čase vyžaduje určitú úroveň reflexov od hráča, niektoré hry to vyžadujú menej a niektoré viac. Dark Souls viac, ale pritom také série ako Gothic alebo The Elder Scrolls to tiež potrebujú. Na konci dňa za každým dmgom do nepriateľa v Dark Souls je excel, ktorý posudzuje čísla zbrane, čísla upgradu zbrane, ich multiplikátor viazaný na atribúty (Strength a dexterity napr) a na hráčovu číselnú úroveň skillu. Čiže bez ohľadu na skill, o zranení, ktoré hráč dáva rozhodujú čísla a nie on. Hráč rozhoduje svojimi reflexami o tom, či zranenie udelí alebo nie. A keď je to takto rozpísané, tak to nie je až tak ojedinelé v RPG.
S prince of persia to fakt nemá nič, o to viac, že v prince of persia čísla nerozhodujú, nedajú sa vylepšovať a hlavná náplň je odlišná. Keby však postavy v Dark Souls vedeli vôbec skákať a to dokonca tak ako v Prince of Persia, veľmi by to uľahčilo niektoré časti hry. :)
@Tulareanus (26.03.2023 23:29): Nechápu tohle tvé přirovnání, on tu někdo Mafii označil za sportovní hru?
A pls ukaž mi definici RPG která je absolutně platná a striktně vymezující, ne jen otázkou míry.
Tyhle debaty jsou zábavné, jeden by myslel že tohle se odbylo před čtvrtstoletím s příchodem Diabla, a ono ne :)
A pls ukaž mi definici RPG která je absolutně platná a striktně vymezující, ne jen otázkou míry.
Tyhle debaty jsou zábavné, jeden by myslel že tohle se odbylo před čtvrtstoletím s příchodem Diabla, a ono ne :)
@Tulareanus (26.03.2023 23:29): Hrál, ale nedohrál. Jde mi o to, že u Dark Souls víc záleží na zlepšování hráče, než na zlepšování postavy - podobně jako u arkád. Pořád jde o RPG, ale filosofie je trochu jiná, no. Kdybych měl diferenciovat žánr, tak prostě vidím rozdíl mezi tím, že si musím nadrilovat sekvenci pohybů, a tím že kliknu na ikonku meče a pak na ikonku štítu.
flame, flame, flame o definici RPG, to tu dlouho nebylo :))
@hanak_v_exilu (26.03.2023 23:20): Aj Mafia má bližšie k Prince of Persia než ku FIFA. :)
To je fakt tak ťažké sa zmieriť s tým, že nie všetky RPG sú ako Dungeon Master a hry ako Dark Souls sú RPG a preto radšej treba vymýšľať absurdné prirovnania? Keďže Dark Souls si nehodnotil, tak si to predpokladám ani nehral, ale porovnávať nemáš problém.
To je fakt tak ťažké sa zmieriť s tým, že nie všetky RPG sú ako Dungeon Master a hry ako Dark Souls sú RPG a preto radšej treba vymýšľať absurdné prirovnania? Keďže Dark Souls si nehodnotil, tak si to predpokladám ani nehral, ale porovnávať nemáš problém.
@Dan9K (26.03.2023 20:44): To ano. Ale stejně si myslím, že hry jako Dark Souls mají tak nějak blíž k Prince of Persia, než k něčemu jako Dungeon Master.
@hanak_v_exilu (26.03.2023 19:33): a nejlepší je, že pravdu mají všichni, ale trošku z jiného úhlu no, ale tak už to bývá :-)
@Red (26.03.2023 19:46): No ty vole, to po člověku chce snad ještě míň než Diablo. :-D
@hanak_v_exilu (26.03.2023 19:33): A potom tu je Progress Quest :)
@Ringo (10.03.2023 07:50): Kdysi jsem četl zajímavou debatu (která se postupem času stávala spíš rýpavá). Jedna strana tvrdila, že RPG není nic kde se MUSÍ manuálně zlepšovat i hráč - tedy třeba i hry které po hráči chtějí určitou dovednost ovládání postavy. Ta druhá ve zkratce tvrdila, že je to blbost, protože hráč potřebuje určitou dovednost vždycky, a když to není schopnost osvojit si soubojový systém, tak je to nutnost vedení party, nebo schopnost rozhodnout, která vlastnost stojí za rozvoj a která ne.
@feryk (11.03.2023 17:32): Dekujeme za nazor.
@Dunemaster (10.03.2023 10:01): ale já nediskutoval, já konstatoval. ;) myslete si co chcete, já mám svůj názor na to, jak má vypadat rpg a Diablo ani Dark souls to fakt není. :) Takže to berte jako konstatování mého názoru, nic víc, nic míň.
@Tulareanus (10.03.2023 01:22): Asi tak, s timto pristupem jsi,@feryk: , takrikajic “late to the game”.
@feryk (10.03.2023 00:29): Definice žánru RPG na PC nebo jRPG je jasná. Jsou to hry, v kterých vedeš postavu pomocí nějakých levelovatelných statistik tak, aby se zlepšovala, nikoliv aby ses zlepšoval ty osobně, reálně, třeba v rychlém klikání, máchání mečem a pod. :-) Tohle např. tento žánr odlišuje od adventur (v kterých můžeš mít taky hluboký a komplikovaný příběh motivující hlavní postavu mít v něm danou roli, které se hráč zhostí).
Když se to někdo pokouší kroutit zobecňujícím způsobem, že RPG znamená hrát roli, tak už se v podstatě nebaví o žánru a může si tak přisoudit roli třeba pilota Formule 1 a myslet si, že v F1 simulátoru taky hraje RPG. Ale je jasné, že je v tomto pohledu mírně řečeno "nepřesný". Samozřejmě tento žánr má i další specifika a neznamená to, že hra, v které jde něco zlepšovat (třeba parametry té formule, nebo nějakou pušku v nějaké FPS akci, arkádě či jiné rubanici) je automaticky hned RPG. Na druhou stranu to nijak nezamezuje žánry míchat a v takové Castlevanii Symphony of the Night si člověk užije RPG prvků až nad hlavu, takže jde to RPG zpracovat i plošinovkovým způsobem.
Když se to někdo pokouší kroutit zobecňujícím způsobem, že RPG znamená hrát roli, tak už se v podstatě nebaví o žánru a může si tak přisoudit roli třeba pilota Formule 1 a myslet si, že v F1 simulátoru taky hraje RPG. Ale je jasné, že je v tomto pohledu mírně řečeno "nepřesný". Samozřejmě tento žánr má i další specifika a neznamená to, že hra, v které jde něco zlepšovat (třeba parametry té formule, nebo nějakou pušku v nějaké FPS akci, arkádě či jiné rubanici) je automaticky hned RPG. Na druhou stranu to nijak nezamezuje žánry míchat a v takové Castlevanii Symphony of the Night si člověk užije RPG prvků až nad hlavu, takže jde to RPG zpracovat i plošinovkovým způsobem.
@feryk (10.03.2023 00:29): Takých ľudí, ktorí považovali svoje subjektívne dojmy za fakty definujúce RPG tu už bolo. Jedna vec je o tom polemizovať alebo diskutovať, ale napísať to takýmto spôsobom ako "hotovú vec" nedáva priveľmi chuť ostatným diskutovať o tom...
Ono všechno co je na pc je jen mechanika, někde přiznaná, někde zakamuflovaná. No a druhej extrém je, jak poznamenal Charllize, vyprávění u stolu nebo u Discordu bez kostek a dat. Jak tady poznamenal Gordon, potenciál je právě v tom, že ai bude vyhodnocovat jakoukoliv libovolné akce, co vás ve hře napadnou a podle toho ovlivní svět. Nikoliv však absolutně, ale v nějakých proměnných. NPC by měly mít vlastní cíle a strategie a zároveň by je mělo ovlivňovat prostředí a momentální situace. Hráč by neměl být absolutním hybatelem. To bude podle mého první opravdové RPG. Zároveň ale budou určitě pořád lidé, co budou chtít hrát "hry na hrdiny" (český překlad mnohem zajímavějšího sousloví role-playing game).
@feryk (10.03.2023 00:29): A Ja dodám své oblíbené :)
A co se přesně stane z toho tvého popisu rpg když z něj dáš pryč ty čísla a předměty na kterých stojí třeba to Diablo? Asi z toho zbyde spíš taková trochu jakoby adventura. Však i u stolních rpg by bez těch čísel zůstalo akorát par lidi co si vyprávějí příběhy u stolu. Haha, definice rpg, yay, jupíí :D
A co se přesně stane z toho tvého popisu rpg když z něj dáš pryč ty čísla a předměty na kterých stojí třeba to Diablo? Asi z toho zbyde spíš taková trochu jakoby adventura. Však i u stolních rpg by bez těch čísel zůstalo akorát par lidi co si vyprávějí příběhy u stolu. Haha, definice rpg, yay, jupíí :D
Nezlobte se, ale jestli někdo považuje Diablo nebo Dark souls za rpg nebo dokonce za základ pro rpg hry, tak vůbec netuší, co to rpg je. :P Budu se opakovat, ale to je podle nich i Call of duty rpg, protože se tam taky zabíjí a něco se sbírá. :D Rpg dokonce neni ani o nějakém procedurálně generovaném obsahu pomocí AI :) rpg je hlavně o příběhu a postavě, kdy nutným základem pro rpg je možnost hrát za různé postavy, s různým charakterem a mít možnost procházet světem jak uznám sám za vhodné a plnit úkoly způsobem jakým hraji svoji Role Play Game.. :) Tohle vám Dark souls ani Diablo neumožní. Nejblíže se těmto metám přiblížil Fallout 2 a Planescape:Torment, o tom není žádných sporů. :p A co se týká zdejšího řazení, už se opět opakuji, ale nemožnost přiřadit např. rpg dungeony a třeba je i vyhledat považuji za ostudu DH. :p ale zase se opakuji, hlavně že najdu golf nebo tankový simulátor. :DD
Akční RPG nemusím, co je ale fakt, tak Diablo, které léta kritizuji jako špatné RPG, respektive spíše mi přijde arkádovitý - rubej a sbírej body, v tohle smyslu asi bylo dobré, je pro mě nakonec herně přijatelnější než Dark Souls, protože Dark Souls mi přijde ještě akčnější a ještě více vyžadující můj hbitostní skill, který nevlastním. Raději v RPg spoléhám na tu roli dané postavy, která se učí být akční za mě. Takže Diablo jsem si kdysi ze srandy zahrál a bavilo mě nakonec to nahánění statistik, protože ty byly rozhodující více než nějaké rychlé klikání na něco. Dark Souls je pro mě nehratelná věc (abych nebyl pochopen blbě, neznamená to, že je to špatná hra).
@Tulareanus (09.03.2023 19:59): Ale Diablo je vesměs čistě o statistikách - pokud klikání myši (a ok, dejme tomu nějaké to strategické teleportování) nepovažuješ za vrchol hráčských schopností .-) V zásadě můžeš stát na místě a pokud máš dostatek absorbcí, redukcí nebo uzdravování, tak nepřítel padne dříve než ty - boj můžeš simulovat čistě v Excelu.
To není o "uznávání" - to už můžeš napsat, že "jestli někdo uznává Škodu Octavia za auto" .-) Tj. osobní preference/antipatie s tím nemají co dělat.
"kolik dmg a co můžeš mít za výbavu" - to jsou ty "oblíbené" "RPG prvky", které má dneska každý a jeho pes... Popravdě je skoro těžší najít hru, která něco takového nemá.
To není o "uznávání" - to už můžeš napsat, že "jestli někdo uznává Škodu Octavia za auto" .-) Tj. osobní preference/antipatie s tím nemají co dělat.
"kolik dmg a co můžeš mít za výbavu" - to jsou ty "oblíbené" "RPG prvky", které má dneska každý a jeho pes... Popravdě je skoro těžší najít hru, která něco takového nemá.
@Tulareanus (09.03.2023 19:59): píšu o svojí perspektivě. Necpu je do jedný škatulky. Uvědomuju si že jsou mechanicky jiný. Ale konceptuálně, PRO MĚ, maj k sobě blízko, protože jsou o tom samém (byť jinak) - zabíjení monster. Nevím jak jinak to rozepsat :)
Kdyby se Blizzard rozhodl udělat další Diablo jako 3D third person hru (jako perspektivu změnila např. Bethesda s Falloutem), tak si dovedu představit, že by nebylo úplně nepodobný Soulsovkám.
Kdyby se Blizzard rozhodl udělat další Diablo jako 3D third person hru (jako perspektivu změnila např. Bethesda s Falloutem), tak si dovedu představit, že by nebylo úplně nepodobný Soulsovkám.
@Richmond (09.03.2023 18:18): Ideální seznam. Ještě bych tam střelil Ambermoon, Might and Magic 3 a Star Trail a bylo by to asi úplné :-) Samozřejmě jen z kategorie PC/Amiga RPG.
@Paul (09.03.2023 17:54): to je ale stále tak podobné ako, že tenis má bližšie k fotbalu než k plávaniu. To, že si to hral som nevedel, o to zvlášť ma prekvapuje potom snaha to nasilu a zbytočne pchať do jednej škatuľky. Však to nemá zmysel.
@7c (09.03.2023 19:01): ja by som len dodal, že ak niekto uznáva diablo za rpg, dark souls musí byť autoinclude. :D hráčov skill ti neovplyvní koľko dmg dáš a ktorú výbavu a spelly môžeš používať, okrem iného. Ale to sa asi zhodneme.
@7c (09.03.2023 19:01): ja by som len dodal, že ak niekto uznáva diablo za rpg, dark souls musí byť autoinclude. :D hráčov skill ti neovplyvní koľko dmg dáš a ktorú výbavu a spelly môžeš používať, okrem iného. Ale to sa asi zhodneme.