Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@Sasakr (03.04.2023 15:33): K otázke ohľadom PSP, to by som si musel pozrieť, či a ako to EA vydávala, lebo z toho, čo som videl, to boli len vedľajšie produkty k hlavným hrám, ale k tomu sa dostanem až neskôr. Musím pracovať teraz. :D
@Tulareanus (03.04.2023 15:28): Nikdo nepopírá, že jsou ty hry jiné. Jen mi přijde divné říct, že Carbon je pokračování série a Carbon: Own the City není :-D I Wiki to bere jako součást série, jen prostě zmiňuje, že PSP verze měla jiný název a byla odlišná.

Poslední otázka - pokud je Carbon pokračování Most Wanted, a to je pokračování Underground, tudíž jde o sérii, pak je Carbon: Own the City pokračováním Most Wanted 5-1-0, které je pokračováním Underground Rivals, tudíž jde o sérii, nebo tam už to neplatí? :-D
@Sasakr (03.04.2023 15:11): Spin-off môže byť úplne kľudne v rovnakom hernom štýle ako hlavná hra, ale ako tam píšu, môže to byť "Sidequel", čiže paralelná hra, ktorá rozširuje niektoré aspekty, niektoré nepreberá a niektoré pridávať. To, či sa závodí vo dne, v noci, na ferrari alebo porsche nemá na to vplyv. Nikde v žiadnej definícii nie je, že spin-off musí byť iný žáner. V (nielen) závodnej hre, ale hlavne v hre, kde hrá príbeh druhé husle ide o tie mechaniky. Ak spravia dve odlišné hry s jednou témou, tak sú to stále dve odlišné hry s jednou témou.

A duchovné pokračovanie je niečo úplne diametrálne odlišné. O tom vlastne celý ten termín je, že niečo naväzuje na niečo iné myšlienkou (v našom prípade napr. žánrom, štylizáciou, mechanizmami), ale s originálnou sériou/značkou nemá okrem inšpirácie nič spoločné, ako napr. Planescape: Torment  a Torment: Tides of Numenera 

Popis na DH je dielom konkrétneho používateľa, vždy tam bude nejaká úroveň subjektivity a interpretácie, aj keď sa to skontroluje. Vždy je priestor aj na úpravu v prípade potreby, nie je to niečo nemenné. Estetika, soundtrack alebo postava môžu existovať paralelne vo viacerých hrách, na tom nie je nič zvláštne. Aj v Skyrime je hudba z Morrowindu a sú to iné hry. Základ je si uvedomiť, že tie handheldové Need For Speed sú vždy iné hry, než ich protejšky.

A inak keď sme pripravovali hernú výzvu alebo konkrétne túto kategóriu, tak sme si to nešli zadefinovať halabala podľa seba, ale vychádzali sme práve z toho, čo sa oficiálne rozumiem pod pokračovaním alebo spin-offom (na vylúčenie).
@Tulareanus (03.04.2023 14:25): Meh, vaše soutěž, vaše pravidla, ale stejně s tím vnitřně nesouhlasím. Už jen když si vezmu definici spin-offu z Wiki: "Spin-off je rozhlasové , televizní , počítačové nebo literární dílo , které bylo odvozeno od již existujícího díla (nebo více děl) a které je zejména zaměřeno na určitý aspekt původního díla (např. určité téma, postavu, událost, apod.). Pokud spin-off existuje ve stejném časovém období jako původní dílo, může být rovněž označen jako sidequel." Podle mě spin-offem závodní hry odehrávající se v noci nemůže být závodní hra odehrávající se v noci. Spin-off by byl, kdyby vzali Dariuse z NFS Carbon a udělali o něm adventuru :-D Tohle je prostě jiná verze téhož. Dokonce to vyšlo zároveň. Tohle není odbočka stranou, tohle je rozvětvení do Y. Nemůžeš totiž říct, že Pro Street je duchovní pokračování Carbon a není pokračování Carbon: Own the City. S obojím to má totiž společného prd. A naopak Carbon: Own the city má mapu z NFS Most Wanted. Tak není nakonec Own the city to duchovní pokračování? Vtipné je i to, že i popis tady na databázi to zcela neskrývaně nazývá "PSP variantou NFS Carbon".

Ale i když se vykašleme na Carbon: Own the City, který má tedy jiný příběh než Carbon (což z něj imho nedělá spin-off tak jako tak), tak co předchozí díl Most Wanted 5-1-0? Popis zde na databázi jasně říká: "Handheldová verze dílu Most Wanted (2005) ze série Need for Speed." A když to srovnám s verzí na velké konzole a PC: estetika stejná. Ženská stejná. Soundtrack stejný. Herní mechaniky včetně fízlů a zpomalování času stejné. Blacklist stejný. Liší se tratě :-D A díky tomu že to není díl série NFS? Neřekl bych...
@Tulareanus (03.04.2023 00:34): Skoti jsou keltský národ a Teutoni měli nejspíš odkazovat na Řád německých rytířů (anglicky Teutonic Order nebo Teutonic Knights). Na druhou stranu tenhle řád vznikl až rok po smrti Fridricha Barbarossy.
@Sasakr (03.04.2023 13:34): Need for Speed: The Run je ok, pretože je to regulérny diel hlavnej série.

K tvojim iným príkladom, Gran Turismo ktorý vyšiel na PSP nie je pokračovanie, je to odbočka alebo spin-off, veď oni paralelne vtedy vyvíjali a vydali regulérny ďalší diel na veľké konzoly Gran Turismo 5 .

Grand Theft Auto: Vice City Stories nie je súčasťou hlavnej série hier, je to spin-off/prequel Vice City. Ani wikipedia to nevedie v hlavnej sérii. Nikdy sa regulérnym pokračovaním nestal, to, že to neskôr vydajú na inú platformu predsa tú hru nezmenilo.

Serious Sam 2 je stále druhý diel série. To či je niečo kanon alebo nie je nás predsa nezaujíma, to platí predsa len pre príbeh.

V-Rally: 97 Championship Edition - dokonca aj na wikipedii sa píše "Although the game has no connection to Electronic Arts' Need for Speed series,[18] the company released the game as Need for Speed: V-Rally in North America on November 4.[17] A likely reason for the title change was to draw more attention to the American market,[17] as it was classified that rally racing was a much more popular sport in Europe than it was in America."
No jak myslíte, jde o prd, ale původně jsem sem ani nechtěl ptát, jak moc jasné mi to přišlo. Je to Need for Speed a asi tak desátej díl, tak mě nenapadlo, že může bejt problém :-D A že se to tedy neuzná ani jako třetí díl v rámci PSP dílů, tak to už mi hlava vůbec nebere :-D

Plánuju ještě na PC NFS Run. Tam snad už problém není, ne?

Edit: Ještě se zeptám - a kdybych jako třeba hrál to Gran Turismo, co vyšlo jen na PSP, tak mám taky smůlu? To přeci byl regulérní další díl, jen vyšel na handheld. Co GTA Vice City Stories? To byl nejdřív spin off a stal se regulérním pokračováním až tehdy, když vyšel i na PS2? :-D

Edit 2: A další příklady... co Serious Sam 2? Vyšel jako pokračování, aby byl později vyřazen jako nekanonický. Co Need for Speed: V-rally? :-D Vyšlo v sérii a pak vyřazeno. Sakra, tahle kategorie je zamotanější, než se zdá :-D
Spin-off byl na počátku ve hře, ale nakonec jsme ho vyřadili, aby se předešlo takovýmto debatám.

Každopádně souhlasím, že toto je asi letos nejlehčí kategorie a není nutné tak násilně roubovat něco, co tam nepatří. Dokonce si myslím, že většina hráčů má nějakou oblíbenou sérii a tohle je ideální motivace, proč si zahrát další díl.
@M.a.t.t. (03.04.2023 12:50): spin-off z vlastnej definície hovorí, že nie je pokračovanie, ale odbočka, takže to sme trochu dúfali, že ak niečo vyslovene vzniklo ako niečo, čo existuje, aby nebolo pokračovaním, tak to hráči sami pochopia. :)
@Sasakr (03.04.2023 12:09): Nie som síce členom výzvy, no i za seba by som povedal, že toto je minimálne diskutabilné. Za pokračovanie by sa dal považovať Need for Speed Carbon ale portable verzia tejto hry sa mi taktiež nezdá. Nechcem sa príliš oháňať definíciami na rôznych wikipediách, ale i na tomto odkaze to kategorizujú ako spin-off. Možno by to len chcelo trochu doplniť definíciu kategórie, aby bolo stopercentne jasné, že spin-offy nie. Ja som to tak síce chápal od začiatku, ale i tak.

Na druhej strane, toto je jedna z najjednoduchších kategorií a nie je problém tam napasovať takmer čokoľvek. Nie je teda nutné silou mocou bojovať za podobnú hru, nakoľko existuje množstvo alternatív (aj kratších a zdarma).
@Tulareanus (03.04.2023 10:43): No nevím teda.
"Dokonce není nutné ani to, aby měla hra ve svém názvu číslo, nebo číslovku. Musí se však jednat o plnohodnotnou hru, nikoliv datadisk, DLC, nebo modifikaci."
Je to hra ze série Need for Speed? No ano, je. Je to plnohodnotná hra? Ano je.

Takže co jsou jako předchozí díly? Underground pro PSP a Most Wanted pro PSP? Takže třetí díl v sérii? :-D To je praštěný.
@Sasakr (03.04.2023 07:40): Tak veľakrát si to určujú sami vydavatelia. Niekedy sa to dá logicky oddeliť. Na PSP vyšlo kopec vedľajších titulov k slávnejším dielom alebo sériam, ktoré nie sú súčasťou hlavnej série, aj keď môžu mať prepojenie, ako napr. Assassin's Creed III: Liberation alebo rôzne metal gear solid. Ten PSP Carbon: own the city je gameplayovo aj obsahovo tak odlišný, že je to iná hra (preto má samostatný profil), keby šlo len o port, tak by nebol problém, ale pokračovaním predošlého Need for Speed: Most Wanted je v tomto prípade Need for Speed: Carbon . No a ďalší dôvod je, čo aj ty spomínaš, že v tomto prípade je hlavná séria pre pc a veľké konzoly.
@Tulareanus (03.04.2023 00:34): No nevím, kdo určí, co je pokračování? Carbon pokračování je a Carbon: Own the city není? A proč ne naopak? Že je to jiná hra, o tom není pochyb, ale série se prostě rozešla do čtyřech směrů - Carbon pro velké platformy a Carbon: Own the City, přičemž jak verze pro DS tak pro GBA byly zase úplně jiné.
@Fritol (02.04.2023 20:37): Za mňa ako jedného člena tímu výzvy, by som to uznal. Je to súčasťou hlavnej série, akurát sa to vracia k téme, ktorá už bola v predošlej časti.

@Sasakr (02.04.2023 20:57): Pozeral som to a kontroloval som a hra nie je vôbec súčasťou hlavnej série NFS, aj oproti Carbonu má iný príbeh, herné módy, gameplay a obsah ako taký. V podstate skoro všetko je tam iné a dalo by sa to považovať za spin-off.

@next_ghost (03.04.2023 00:05): Presne tak, 5 kampaní, akurát to človeku klaje oči, aké zverstvá tam s tými národmi Ensemble/Microsoft porobili v rámci skratiek, keďže William Wallace boli škóti a Friedrich Barbarossa boli nemci, teutóni boli už niekoľko storočí po funuse a bola to len časť germánskych kmeňov pri Baltskom mori ešte za čias Rímskej ríše.
@Red (01.04.2023 16:04): Původní AoE2 z roku 1999 měla 5 kampaní: William Wallace (Keltové), Johanka z Arku (Francouzi), Fridrich Barbarossa (Teutoni), Saladin (Saracéni) a Čingischán (Mongolové).
Otázka na tým výzvy, ohledně Retro Klubu: Miami Nights 2 je 7. dílem série Nights, ale druhým dílem Miami Nights "podsérie". Lze to uznat do 6. kategorie? Viz
@Tulareanus (01.04.2023 12:33): No potom už asi trochu záleží na tom, co považuješ za základní. Já hrál AoE definite edition a vzdal jsem to někde v půlce po 50h. Když koukám na youtube playthrough playlisty tak AOE II DE je přibližně 125h, jenomže to hrají vynikající hráči, co se chtějí pochlubit. Mně by to trvalo určitě mnohem dýl.
@Red (31.03.2023 21:47): Prečo? Pôvodná hra nemala tak veľa kampaní. Ja som ich dohral všetky ešte ako raný teenager, síce na ľahkej obtiažnosti, ale kopec dnešných open world RPG alebo 4x stratégii je oveľa dlhších a ľudia to zvládajú.
Z mýho pohledu dohrát kampaň za jednu ze 2 či 3 stran je v pohodě.
Asi záleží i na příběhu, různorodosti jednotek apod. Ale třeba dohrávat všechny kampaně AOE II by mi přišlo šílený:)
@Dan9K (29.03.2023 23:42): Technicky vzato jo, ale aby se k té mikrokampani člověk dostal, tak musí dohrát skoro celou hru nebo cheatovat. Při poctivém hraní od začátku má člověk přístup jen do jedné kampaně se 4 misemi a další se odemkne až po jejím dohrání.
@next_ghost (29.03.2023 23:33): a když to vezmeš do důsledku, tak třeba některé jakoby kampaně v Hidden&Dangerous mají jen jednu misi.
Holt rozum do hrsti no a jestli chce někdo takhle řešit výzvu, tak asi sein Kampf.
@Dan9K (29.03.2023 22:31): Jasné, pravidlá sú tak síce nastavené, ale ja to vidím ako nešťastnú vec. Predsalen by nám malo ísť v prvom rade o dohranie hry a dohranie len jednej kampane je za mňa taký malý pravidlový podvod a loophole, ktorý úplne nedáva zmysel, lebo pokiaľ si dobre pamätám, tak šlo kedysi v prvom rade o napr. závodné hry alebo športové, ktoré nemali príbeh, ale aby tam bol nejaký faktor, ktorý hovorí, že je to dohrané, tak sa za to považovala nejaká kariérová kampaň, ale nakoniec ten loophole nikdy nikto s tímu (zatiaľ) nefixol. :)
@John Mirra (29.03.2023 12:13): má se to tak, že to vždycky takto platilo, že stačila jedna kampaň a jedna sezóna a právě Tul je hlavním bojovníkem proti tomu, čili oceňuju, že se trošku kousl a řek ti, jak to je a nejen, jak by to chtěl mít :-)
(ale já s ním zrovna v tomhle docela souhlasím)

každopádně stačí ti i jedna z těch čtyř no, takže už to asi máš.
@John Mirra (29.03.2023 12:13): Áno, stále platí dohranie aspoň jednej kampane. Určite ťa podporujem v dohraní všetkých kampaní - už len z toho dôvodu, aby si mal kompletný zážitok z hry. Neviem ako je to v Earth 2160, ale pri hrách ako Warcraft 3 alebo Age of Mythology, by si vlastne po dohraní jednej kampane mal len zlomok príbehu a len časť hrateľnosti pre odlišnosť frakcii a dostupnosť jednotiek a gameplayových postupov.
Když jsme u těch strategií - myslím, že vždy platilo, že strategie se považuje za dohranou v případě dohrání kampaně za jednu stranu, je to tak? Ptám se kvůli Earth 2160, tam jsou ty strany 4 a já asi dohraju jen 2. Zbytek už nedám :D
... i když nad tím teď přemýšlím, tak si do té kategorie spíš dám něco jiného. Nebo to hecnu a dohraju to celé.
Nechci být strategický máslo! :D
@Markowicz (28.03.2023 16:30): výzva slouží i k rozšíření obzorů, jestli si před rokem 98 nevybavuješ žádnou hru, není nic lehčího, než dát kolonku "hry" a vyjet si potřebné roky, budeš jistě překvapen. Můžeš si to vyjet podle nejlepší hry, nebo třeba podle té nejznámější (dle počtu hodnocení), aby sis třeba doplnil tu "největší" mezeru (která je shodou okolností přímo z roku 98).
@Markowicz (28.03.2023 16:30): Remaster sa nedá zaradiť, je to v podstate už čiastočne iná hra. Hier sa určite dá nájsť veľa. minimálne na GOG ich nájdeš veľa v spustiteľnej pripravenej podobe, prípadne inšpiráciu nájdeš v najlepšie hodnotených tituloch v DH rebríčku so zapnutým filtrom. A ešte jeden dôležitý bod, nejde o hry vydané LEN v roku 1998, pre splnenie kategórie na základnú variantu si môžeš zahrať akúkoľvek hru, ktorá vyšla pôvodne v rokoch 1998-2007 a pre HC variantu zvoliť hru, ktorá vyšla v rokoch 1997 alebo staršie.
@Markowicz (28.03.2023 16:30): Můžeš hrát veškeré hry z roku 1998 a všechny starší. Pokud budeš hrát původní hru v původním stavu, tak je jedno jestli jí někdy potom vyšel remaster/remake. Akceptované jsou nějaké malé úpravy typu patche na spuštění na novém systému/platformě, lokalizace, oprava bugů apod.

Pokud se v těchto starších hrách už neorientuješ, tak si zkus zahrát nějakou klasiku typu Doom, Duke Nukem 3D, Death Rally, The Neverhood, Warcraft II: Tides of Darkness, StarCraft, nebo třeba Sanitarium, ostatní prominou můj výběr (mám ty hry rád), všechno si myslim, že jsou hry, které se dají v klidu hrát i dnes v původním stavu.
Zdravím, ohledně herní výzvy, do kategorie 10 můžu zařadit i hry, co prodělali remaster, nebo se vyloženě zaměřuje na tituly vydané v roce 1998, jen se přiznám, v tomto okruhu se moc nevyznám, proto nevím jestli nějaké kousky vůbec seženu. ... třeba jsou mé obavy zbytečné, jen si teď nedokážu vybavit žádné dílo xD
@ rikuhahl krásný statistiky. Teď mě trochu mrzí, že jsem výzvu nedokončil. Pro mě v podstatě je tohle nejdůležitější ze všeho, takže absence těchto statistik dvakrát za sebou způsobila moji nemotivaci v loňském ročníku. (paradoxně jsem byl možná vůbec poprvé zmíněn přímo, nepřekvapilo mě kde, 65 % je dost super, mám průměr na 60 %, to znamená, že těch pár her, co jsem si do výzvy vybral, jsem si paradoxně vybral hezky :-) )

Největší překvapení teda pro mě je to obrovské číslo účastníků registrovaných na databázi v roce 2022. To jdeme tak nahoru anebo jsou to vyloženě lidi, co se registrovali jen kvůli výzvě? Pak bych tam ale čekal i mnohem menší úspěšnost, ale ono se tam rekrutuje i (skoro) největší množství lidí, co tu výzvu dokončili. My veteráni z roku 2008 už jsme v brutální menšině :D

To je asi dobrá zpráva, databáze žije :-)
@vallukas (25.03.2023 14:15): Táto diskusia v podstate slúži aj na to, že sa rozdávajú tipy na hry do kategórii, takže v podstate to z istého hľadiska spĺňa to, čo si napísal, že kto si diskusiu aspoň čiastočne prečíta, určite nejaké zaujímavé hry do kategórie nájde. Alebo sa priamo môže spýtať na tipy pre konkrétnu kategóriu a jej stupeň. Ja som teda ešte do steampunk/dieselpunk kategórie hru nehral, ale uvažujem, že by som si tam zahral Iron Harvest  na HC.
@Tulareanus (25.03.2023 13:43): Nevím, o čem to mluvíš. Speciálně pro Tebe:

Byl tu Castle Wolfenstein a pokračování Beyond Castle Wolfenstein, které se dočkali remaku v podobě Wolfenstein 3D a jeho datadisku Spear of Destiny. Po čase přišel reboot v podobě Return to Castle Wolfenstein a přímého pokračování Wolfenstein. Po problémech byl vývoj Wolfenstein: Enemy Territory zrušen a vydána pouze multi-playerová část. Série od Bethesda Softworks a MachineGames nemá s původní sérií mnoho společného. V podstatě je to úplně jiný svět, který je s původní sérií spojen pouze názvem a jménem hlavního hrdiny.
@Gordon (25.03.2023 13:09): Nie, nie je, Bioshock kombinuje obidva žánre, dieselpunk prevláda. Bioshock Infinite je steampunk.

@Malignus (25.03.2023 12:33): Áno, ale až od rebootu je séria výrazne dieselpunk.

@vallukas (25.03.2023 11:10): Chápem, že niekomu by to pomohlo, ale je to dvojsečný meč, ak by si uviedol zoznam pár hier, ľudia mi sami pre seba hry nehľadali a hrali by len tých pár kúskov. Hľadanie hry, ktorú si zahrám je časť výzvy.