Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@marwel (20.04.2023 11:03): pravda, myslel jsem to tak, že když hraju se zaplým vsyncem, tak relativně málokdy ve hře běží GPU na 100% - chci tam mít rochu rezervu aby framerate ani v nejnáročnějších momentech neklesal pod 60. A to znamená že většinu hry (mimo ty nejnáročnější momenty) grafika neběží na 100% a tudíž ani větráky. Zatímco s odemčeným frameratem jede grafika nadoraz furt.
@Bursoft (20.04.2023 07:42): 60FPS vs 144FPS je videt pomerne dost, kdyz muzes porovnat, ale jinak je 60FPS OK na bezne hrani. Dojem nejvic zabiji hry, ktere kdyz clovek "uzamkne" (treba V-Syncem ve hre), skaluji FPS delenim 2 (tedy na 60Hz monitoru 60-30-15, na 144Hz monitoru 144-72-36-18), takze clovek dostava nejblizsi nizsi FPS dle aktualniho vykonu PC, to je potom naprosto nehratelne.
@marwel (20.04.2023 02:35): Žádný škrcení. Ten výkon preferuju zužitkovat v rozlišení a grafice. 60 je pro mě dostatečně plynulý, pokud je to stabilní. I na novejch konzolích už jsou hry co maj lock na 30 (nebo 40), takže to je pasé.
@Gordon (20.04.2023 05:19): Tak ty máš taky TV, ne? Já mám třeba 120 Hz televizi a přišlo by mi líto zamykat na 60 fps. On je hlavně znát ten menší input lag, než vyšší fps, to se prostě neokecá, ani na ovladači. Hlavně dneska základní 1440p monitory s 144+ Hz stojí pár šupů.
Tak beru zpet no. :) Kazdopadne to hazi vidle do tvrzeni, ze je to na dh lihne pc master rase. Je to tu lihne konzolistu, kteri z nepochopitelneho duvodu hraji na PC. :D
@Kwoky (20.04.2023 02:15): A proc ti to vyhovuje? Protoze spotreba? Ono totiz neni k zahozeni mit treba 90 snimku i v singlu, ten pocitovy rozdil v plynulosti je tam stale znat. Jak uz jsem tu zminoval, prijde mi nesmysl kupovat si vykonnou grafiku kdyz ji pak budes neustale zbytecne skrtit. Jako kazdy at si to dela jak chce, ale osobne bych hral treba Doom Eternal radeji pri 120 snimcich na 20 palcu velkem monitoru nez pri 60 snimcich na 100+ cm plazme s ovladacem v ruce.

Edit predchoziho prispevku. *Pcb, * 4 kila. Ehm.. :)
@Paul (19.04.2023 22:39): Nikdo krom tebe na 60 fps vsync nehraje, vetsina PC hracu ma 144hz+ monitory. :) 400 kila navic neni az takovy priplatek.

@cuba144_CZ (19.04.2023 23:50): U te Windforce spis nez vetraky se mi nelibi ta tlusta hlinikova zakladna, to nikdy nesvedci nic dobreho. Normalne chces aby zebrovani zacinalo co nejdriv. U te Asusky mas zase zbytecne male otvory pro unik tepla. Celkove je ta karta strasne uzavrena a kvuli vetsimu psb ma maly ten otvor na konci. Ale podle testu toci v silent profilu 1100 otacek v zatezi takze to asi problem neni.
@Hitsuran (19.04.2023 18:47): Pokud memtest prošel, problém bude jinde. Padání ve hrách ukazuje spíš na grafiku. Pokud spadne zátěž ve Furmarku, je to pravděpodobně grafikou. Pokud spadne zátěž v OCCT, je to pravděpodobně něco jiného.
@Paul (19.04.2023 23:18): Tak možná jsou ty chladiče lepší, jak jsem psal, Ghost RTX 3060 Ti nebyl úplně ok, tak jestli to tady udělali trochu lépe. Ztišit by šla, ale jaké by pak ty teploty byly. Navíc jestli tam uvádějí u té teploty 72 st. na jádře, tak VRAM nebo hotspot může být klidně o 10 vejš.

Na G3D testovali třeba i ten Asus Dual a teplota o 6 st. při full loadu menší, při hluku o 1-2 dBA nižším. Za mě je ten příplatek 700 (což je rozdíl na CZC) akceptovatelný a osobně bych si to při výběru téhle karty připlatil.

"" During intensive full-load conditions, the graphics card consumes around 200 watts. This power consumption correlates to the heat emitted by the GPU, which is situated within a sealed enclosure. In terms of noise levels, the card produces approximately 36~37 dBA, which is fine.  Under stress, the card's temperature may approach ~65°C. This figure may vary based on the airflow efficiency within the computer case. FLIR imaging reveals no cause for concern. It is worth noting that customized cards from board partners might exhibit increased power consumption due to factors such as higher total graphics power and the presence of components like RGB lighting and liquid cooling pumps. This card has no RGB btw. ""
@Thellwin (19.04.2023 22:45): Já s tímto celkem souhlasím. Dual Asus mi přijde jako nejpovedenější 2 větráková 4070. Dokonce váží víc (=má větší chladič) než MSI Ventus 3X.
Gigabyte Windforce je atraktivní cenově, ale mám obavy, že ty 75 mm větráky budou chlazení dohánět vysokými otáčkami, tedy hlučností. To, že používají o cca 2 cm menší větráky než Asus nebo MSI se někde projeví.
Gainward a PNY se 2 větráky na Techpowerup celkem pohořely hlučností a teplotami. V hůře větrané skříni bych do toho určitě nešel. Chladič to sice nějak uchladí, ale já třeba preferuji tišší kartu.
Founders Edition taky pohořela, což pro mě bylo celkem překvapení. Pro mě zajímavý koncept chlazení, ale podle výsledků to i té 4070 nefunguje.
Poměrem chlazení a ceny by mi nejlépe vycházela Palit Jetstream, ale nevejde se do ledajaké skříně a (možná chybně) neřadím Palit k nejspolehlivějším.
@Thellwin (19.04.2023 22:45): na guru zrovna otestovali tu vůbec nejlevnější palitku, jedinou pod 15K, a dopadla v pohodě..

https://www.guru3d.com/articles_pages/pa ... _dual_review,31.html

 The model in this review boasts a two-slot cooler that performed exceptionally well during our tests, effectively cooling the card's components. Furthermore, the card's fan stop mode is entirely silent in 2D applications. For acoustics, we reached 38 DBa, which is noticeable but acceptable in acoustics levels by today's standard. Expect the card to get close to 65-70°C when stressed in a closed chassis.

Předpokládám že by šla ještě trochu ztišit kdyby se upravila fan curve a kdesi cosi..
@Jab (18.04.2023 21:41): kombinace konzole + notebook je fajn ale ne pro každého. Letecké simulátory až na MSFS 2020 na konzolích nejsou. Časem snad AMD vydá APU na Ryzen 7000 s RDNA 3.0 do desktopu, to by mohlo být zajímavé a pro spoustu lidí dostačující řešení. Mě se ty ceny taky nelíbí, AMD je má u GPU o něco nižší ale stále vysoké.

@Thellwin (19.04.2023 22:19): nejspíš máš pravdu, zní to rozumně.

@Bursoft (19.04.2023 20:13): měl jsem pocit, že 2 ventilátorové edice jdou slyšet v zátěži. Nejspíš záleží na nárocích na ticho. :) Raději bych volil o něco dražší GPU s 3 ventilátory ale pokud chce někdo ušetřit, proč ne.

@marwel (19.04.2023 21:27): na druhou stranu Gigabyte Gaming edition má 4 roky záruku po registraci u výrobce.
@Paul (19.04.2023 22:39): Já bych si minimálně připlatil těch 600 Kč na Asus Dual nebo GB Windforce, kdybych za každou cenu musel kupovat teď. Třeba u toho Gainwardu Ghost, jestli je stejnej chladič jako na 3060 Ti, která žrala podobně, tak to sice uchladí, ale nebude to co se týče hlučnosti žádnej zázrak a příplatek 600 Kč za lepší chladič není zase tak moc. Samozřejmě třeba TUFka za 18k nebo kolik je nesmysl.
@Rapier (19.04.2023 20:05): Je to blbost, za prvé si nedokážu představit, kde by mohla být 5700XT rychlejší než 4070 Ti při takovém rozdílu výkonů a za druhé má i přes užší sběrnici ta 4070 Ti tak jako tak vyšší paměťovou propustnost díky mnohem rychlejším pamětem, takže těžko někde může být 5700XT rychlejší z tohoto důvodu.


@Hitsuran (19.04.2023 22:05): Ne, to znamená, že když se to správně nastaví, tak pojedou ty paměti jako celek i jako jeden kus na 5600 MHz
Když mám pamětovej kit 2x16gb 5600MHz znamená to že jedna pamět má 2800 max takt?
@marwel (19.04.2023 21:27): Já bych u 4070 vůbec edici neřešil, páč dneska i ty základní jsou dimenzovaný jinak, hlavně je to všechno přebraný z předchozích generací, kde ty karty topily mnohem víc. Popr. vzal Founders edici, pokud jde koupit u nás (přes telefon se nemůžu proklikat na ten jejich eshop, tak nvm).
@Bursoft (19.04.2023 20:13): 200W neni malo, resp. je to malo na dnesni pomery, ale malo to vylozene neni. Osobne bych ty uplne zakladni modely od Gainward a Palit nebral. Zaroven bych ale za 4070 neplatil vic jak 16. Imo rozumne volby se zdaji byt ASUS Dual, Gigabyte Windforce OC (obe 15,7, Dual muzete na CZC mit jeste o tri kila levneji pokud u nich mate 1200 bodu) nebo Palit Jetstream (16).
@Rapier (19.04.2023 20:05): Díky, tak ještě počkám. Karty co odkazuješ už jsou hodně mimo můj vybraný strop, ale kdyby měly slevnit... bylo by hezké být pro změnu na špici vývoje. I když to spíš vidím na nějakou tu bazarovou kartu, jestli se tedy nemusím bát opotřebení u nich.
@AlieN (19.04.2023 15:54): zatím nekupuji nic od Nvidia, podle neověřených zpráv (které obvykle mají dobré zdroje) je pravděpodobné, že Nvidia se chystá zlevnit RTX 4070 kvůli nižším prodejům.
Osobně mám v hledáčku buď RTX 4070 https://www.alza.cz/gaming/gigabyte-gefo ... -oc-12g-d7719030.htm nebo RT 7900 XT viz. https://www.alza.cz/powercolor-amd-radeon-rx-7900-xt-20gb-d7719745.htm 
Ty nejlevnější dvou-ventilátorové RTX 4070 nebudou mít zrovna ideální provozní vlastnosti, rozuměj větráky budou řvát, nevím zdali stojí za to na tom tak šetřit.

@Thellwin (19.04.2023 00:40): poslední 2 týdny ležím v recenzích a testech, zachytil jsem to někde na HW foru pod článkem. Dohledávat to nebudu, je mi to fuk, neověřoval jsem to.

@Cobot (18.04.2023 22:01): nejen textury, takový MSFS 2020 vyžaduje max. VRAM pokud zvolíš ultra detaily a chtěl bys více než 30 fps, naštěstí to řeší aktuálně DLSS 3, později FSR 3. Dále VRAM bezpodmínečně potřebuješ na VR, v opačném případě jsi nucen rapidně snížit nejen textury hry.
@AlieN (19.04.2023 15:54): před půl rokem jsem z bazaru koupil 3080Ti za 15K s rok a půl záruky. Nemohl bych být spokojenější. Takže bych to jako možnost rozhodně nezavrhoval. Jinak 4070 stojej co jsem koukal kolem těch 15K. Jsou o trochu pomalejší než ta 3080Ti, ale zase maj framegen a míň žerou. Osobně bych se jí asi taky nebál.
Koukám po upgradu grafické karty, a hodilo by se mi nějaké doporučení.

Má teď pro hraní v QHD a DLSS RT největší smysl levnější RTX 3070, tzn kolem 12k, aby vydržela i x let do budoucna - nebo se 3060 za cca 8k vyplatí víc? U 3070 mě irituje těch jen 8GB RAM, ale nevím jak moc velký problém to je ve hrách.
Nebo čekat na právě vydanou 4070... která ale bude zjevně u nás mnohem dražší než doporučená cena $600? A taky do měsíce má vyjít 4060...
Nebo snad něco od AMD? (Intel Arc vypadá taky zajímavě, ale pořád tam čtu o problémech s ovladači a kompatibilitou)

Má smysl koukat i po bazarovkách?
@Rapier (18.04.2023 20:20): přecházel jsem z 6GB 1060tky. Jasně dřív VRAM rostla s každou generaci asi i dvojnásobně. Možná se pletu ale nebyla velikost VRAM hlavně v posledních letech jen (hlavně) o tom v jakém rozlišení může člověk mít textury? To se dalo oželet, protože i ty na high vypadaly obvykle dobře. Na co se dneska používá VRAM?

Textury vvTLOU na 8GB kartě vypadaj jak z PS3. To přece nemůže být tím, že se do té paměti lepší nevejdou.

Ale jsem laik nevím jak to je...
@Rapier (18.04.2023 19:47): Řešení to má i teď. Konzoli a k tomu PC bez dedikované grafárny. Nadto ještě btw New Vegas jsem hrál poprvé na malém notebooku (jakkoliv až roky po vydání hry). A stávající s 1070 nezahyne, až mi v roce 2025 ukončí Windows 10 (mám Skylake procesor a na Win 11 se dá dostat jen oklikou). Mohu na něm taky nouzově přejít i na jiný OS (jakkoliv by to i s Linux Mint nebo Zorin OS bylo otravné - ale Steam se tu lepší). Nebo koupím nový počítač bez té grafiky. Novější hry mám navíc už i na XSX (poslední tři Forzy Horizon, Red Dead Redemption 2, Witcher 3 a Cyberpunk 2077)... Prostě možnosti mám. Ať si AMD i Nvidia strčí ty své PC karty do chřtánu. :)
@Cobot (18.04.2023 20:11): ze zajímavosti, z jaké GPU jsi dělal upgrade? Osobně, a věřím, že nejsem zdaleka sám, mám hrozné potíže koupit GPU s pouhými 8GB VRAM jako je např. RTX 3060 Ti, když už mám jednou 8GB VRAM doma.

Od roku 2010: HD 6850 1GB --> R9 270X 2GB --> GTX 960 2GB (jen jednou jsem tu chybu udělal, karty jsem se naštěstí za dobrou cenu zbavil poměrně rychle, to bylo v době kdy se lámal rozdíl mezi 2GB a 4GB VRAM a taková GTX 1050Ti díky 4GB VRAM porážela papírově výkonnější GTX 960 s 2GB VRAM ve hrách) --> GTX 1060 6GB (tak to byl skutečně masivní výkonnostní upgrade) --> RX 5700 XT 8GB (výkon jako GTX 1080 Ti/ RTX 2070 Super časem) --> future min. 12GB, lépe 16-24GB

@Bursoft (18.04.2023 20:19): jj jsem si vědom, to ostatně udělala před Nvidii samotná AMD u starší RX 6000 řady (viz RX 6700 XT s 192 bit sběrnicí vs RX 5700 XT s 256 bit). V podstatě o nic nejde, ale ruku na srdce, brzdí to hrubý výkon GPU v porovnání se staršími GPUs, respektive omezuje to propustnost VRAM, a to mě malinko trápí.

EDIT: musel bych to dohledat, ale v některých testech RTX 4070Ti/4070 má horší výsledky než RX 5700 XT, a to jen kvůli užší sběrnici.
@Rapier (18.04.2023 19:47): navím, ale já bych nedělal podle tří zprasených her, respektive jen jejich PC portů, tak rychlé závěry. Primárně mají hry stále vydělat peníze a firmy si snad umí spočítat, že dělat hry jen na 4090tky jim moc peněz nevydělá.

Samozřejmě mě štve, že jsem za svojí 3060Ti dal 15,6k a teď bych jí měl vyhodit, ale vlastně si myslim, že mi vydrží hodně dlouho. Spíš jsem chtěl přejít aspoň na 1440p. No uvidíme. Moje šance ten vývoj ovlivnit je nula a skákat z balkónu kvůli tomu nebudu. Jen vím jistě, že minimálně tři roky žádnejch dalších 15k za grafárnu nedám.
@Bursoft (18.04.2023 19:30): ze zahraničních leteckých fór vím, že ceny řeší i lidé ze států, ale vždy se najdou jedinci co to koupí, třeba nadšenci do leteckých simulátorů a VR. Nicméně vystihl jsi to hezky: mají téměř monopol na GPU. Tak to dopadá když drtivá většina kupuje GPU od jedné fa.

@Jab (18.04.2023 18:52): mohu Tě ujistit, že ztrácejí i mého kamaráda, dlouholetého PC Master Race, jenž řeší týden co týden dilema: jít do 12GB VRAM a 192 bit sběrnici u RTX 4070 Ti za 21,5k (Gaiward, bez Dual BIOS, hlučnější chlazení), nebo koupit PowerColor RX 7900 XT s 20GB VRAM a 320bit sběrnicí za 19,9k (též hlučnější chlazení a nejspíš taky bez dual BIOS)?

Čas ukáže na čí stranu se postaví vývojáři her, zdali budou hry optimalizovat na pomalejší a levnější GPU, nebo se utrhnou z řetězu, a jako v devadesátkách budeme sekat rozlišení a detaily, trochu se uskromníme, zapomeneme na 60/90/120 fps a podobné hovadiny a vrátíme se do dob, kdy bylo 30 fps považováno za téměř nedosažitelný luxus.
Je taky možné, že se časem vrátí další fenomén devadesátek co zdejší omladina nepamatuje, tzn. budeme se chodit dívat na hry k bohatším kamarádům a známým a budeme rádi jak si u nich na chvíli zahrajeme. :)
@Jab (18.04.2023 18:52): Beztak to máme zkreslený, protože jsme prostě východoevropští šupáci, pro který je to moc peněz. Vždyť 4090 se prodává jak rohlíky, vsadím se, že v zahraničí se ty ceny tak nehrotí. Myslím si, že korporát, jako nvidia má tými lidí, kteří jim dělají predikce prodejů. Stejně když ovládají 90% trhu, tak si můžou dělat co chtějí.
@Rapier (18.04.2023 18:45): Nejsem ekonomický expert, ale pokud chtějí patnáct dvacet tisíc za kartu střední třídy, tak si sami zničí trh. Není to prostě dobrá investice. Můžeme hrát hry patnáct dvacet let staré nebo nápadité indie hry. A pokud výrobci her zaznamenají, že se grafiky prodávají méně obecně, tak budou prostě také vyrábět hry takové, aby je utáhla většina aktuálních počítačů. Je to prostě jen nenažranost pro investory a vlastní manažerské bonusy. A to vše ve výhledu max na rok dva. V dlouhodobém horizontu se jim to ale vymstí. Mám do počítače investované celkem velké částky. A pokud ztrácejí mě, tak bych řekl, že stejně to udělá spousta dalších lidí. Sami si zabíjejí PC master race.
@Jab (18.04.2023 09:54): to je samozřejmě hezké, ale jen do chvíle než se podíváš na spotřebu. Zmíněná RTX 3080 má spotřebu proklatě vysoko(!), proti tomu je RX 6800 XT téměř úsporná GPU.
Samozřejmě můžeš ji podvoltovat (a všichni co znám to dělají, ušetříš cca 50-70W dle hry), ale to můžeš reálně jakoukoliv GPU pokud to snese křemík.

Dnes už nic jiného než RTX 4000 nebo RX 7000 z hlediska kolik watt spotřebuješ na vykreslení jediného fps nemá smysl. Zvláště dnes při cenách za elektřinu. Bohužel Nvidia pokračuje v "krasojízdě" a RTX 4060 Ti 8GB VRAM (128 bit sběrnice jako dříve u Pascal GTX 1050 Ti) bude stát pouhých +/- 12k. :)

Dokud nedorazí adekvátní konkurence z stáje AMD ceny neklesnou ani omylem. :(
@Gordon (17.04.2023 00:21): počkej, něco mi uniklo? Já myslel, že shaders v Minecraftu znamená mít GPU která umí Ray Tracing, nebo ne?!

@Cobot (17.04.2023 08:54): zrovna jsem si volal s kamarádem co odehrál všechny dosud vydané SONY exkluzivní tituly na PC: R5 3600 + RTX 2070 Super + 32GB RAM ve 4K a za použití DLSS pochopitelně, obvykle okolo 40 fps. Potvrdil šílené propady fps v důsledku nedostatku GPU VRAM u Hogwarts Legacy, TLOU, plus The Calisto Protocol, stejně jako opakované co 5 min. padání PC verze TLOU do desktopu, atd.

A taky nechápe, proč u Horizont padlo rozhodnutí ukládat hru jen u ohně, doslova cituji: "20 sec běžíš k ohni jen proto, abys uložil hru k jinému účelu tam ten oheň není (pokud jsem mu dobře rozuměl), když vyjdeš někde výš, tak v krajině pod sebou vidíš samé ohýnky, vypadá to prostě divně". V neposlední řadě mluvil o nevyvážené obtížnosti boss fightů, někdy extrémně lehké, jindy extrémně obtížné.
Nechápe, proč mají vývojáři na konzolích takový problém s mechanikou save/load jako na PC, a proč má každá SONY exkluzivní hra checkpointy alá příklad výše. Ale to už je mimo HW diskuzi, tak sorry za offtopic. Rozhovor s PC hráčem vždy "potěší", člověka to vrátí zpět do PC reality. :)
Koukal jsem na nějaký testy a přijde mi zajímavá spojitost, že hry, kterým nestačí 8GB VRAM (TLOU, Hogwarts Legacy a částečně RE4) jako jediné využívají více než 16GB RAM. A u stejnych her znamená více RAM i více FPS. Koukal jsem na videa porovnávající 16 a 32GB RAM.