Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Cathan (06.06.2023 22:39): Představ si hrát rpg co má 100 hodin s poměrně velkými brýlemi na obličeji a máchat rukama, vždyť to je nesmysl.
Nejhorsi je ze to zatím proste není takzvaně family friendly. Už teď když hraješ se skuchátkama a neslyšíš co ti manželka říká je problém, a s tímhle ji ani neuvidíš, to už je prostě moc. Zábava pro pár bláznů a dejme tomu ze z toho můžou profitovat některé profese. Na hraní aby to bylo rovno nynějšímu pohodlí při hraní? Vlastně ani nevěřím ze to někdy půjde a když bude to vypadat úplně jinak, abys v tý hře jakoby byl. Navíc, už jsem to tady psal, není to poprvé co tohle někdo zkouší. V devadesatkach už to jednou proběhlo a ackoliv plno lidi věštilo velkou budoucnost, stejně jako teď, nic z toho nebylo. A dnešní VR pro hraní je úplně to samé jen výkonnější, nikam se to moc neposunulo, za dvacet let od těch devadesatek, protože to naraží na limitace který jsou nejspíš neodstranitelné.
@Cathan (06.06.2023 22:39): My spolu nesouhlasíme, ale vlastně souhlasíme :D

10-20 let bych jako horizont protečení téhle technoologie do běžných domácností viděl taky. To je ta má relativně daleká budoucnost. Tzn nebudou to tyhle brýle... a ani jejich tři následující generace.

V čem vidíš tak velký skok si nejsem jistý, oproti Meta Quest 2 a nedávno oznámené 3 je tam principiálně rozdíl v podstatě jen v mnohem lepším hardwaru a desetkrát vyšší ceně (bez nadsázky). A snad v lepším software, ale to zatím těžko říct. Plus ty Oculusy pořád používají ovladače, ale ty budou na jakékoli hraní na Apple potřeba nějaké taky představit - gesta musí být jasně vidět, takže žádné rozmáchlé pohyby.
Je vtipné že Apple teď představil principiálně přesně to o co se Meta snaží už kdovíjakou dobu, ale zatímco Zuckerbergovi se všichni (obvykle po zásluze) smáli, tak Apple opět vyhrává mnohem lepším marketingem.
@AlieN (06.06.2023 22:30): To jsou poměrně velké soudy u věci kterou jsi, předpokládám, nikdy neměl v ruce :) To není nic ve zlém, ale podobné výroky právě slyším od včerejška všude možně, a zkrátka mi to přijde jako takové střílení do prázdna.

Možná máš pravdu, ale já tohle vidím jako obrovský skok ve virtuální realitě, což nakopne i další společnosti v rychlejší modernizaci (ne, že by už to předtím nebylo na dobré cestě), a jak říkám, do deseti-dvaceti let máme možná další standartní vybavení. Upřímně, už jen představa kolik práce najednou se dá s těmi brýlemi udělat mi přijde fascinující, a to je jen zlomek. Právě teď, když chci multitaskingově dělat tři věci najednou, musím mít tři obrazovky a i tak to může být otravné. S těmi brýlemi si tři obrazovky prostě vytvořím, pracuji s tím v prostoru a vše jde plynule.

Minimálně, pokud vývoj té technologie půjde dobře, budeme tu brzy mít brýle pro virtuální realitu skutečně využitelné pro gaming, což by nás hráče mělo extra zajímat.
@Cathan (06.06.2023 16:33): Jobs představil iPhone tím že udělal revoluci v jednoduchém a vychytaném ovládání (hw i sw), to byl jeho největší přínos - o tom tady teď velmi pochybuji. Nebude to stejně rychlé a intuitivní jako ovládat současný mobil nebo počítač.
Hlavně ale už ze specifikací je jasně vidět že technologicky to ještě prakticky použitelné není - holedbají se tím jak to bude jako kapesní domácí kino, ale s výdrží dvě hodiny na baterku asi těžko.

A není to otevření dveří, je to jen další krok od předchozích technologií, to "nejrevolučnější" co přináší je větší míra jejich integrace, ale nic konkrétně nového (tedy krom promítání očí uživatele na vnějšek brýlí, což bude solidní bizár)
Hmm, jediná věc ktera mne napadá ze by mohla tyhle VR věci prosadit je porno, jinak nic :D
@Gordon (06.06.2023 11:59): Bezesporu hodně firem a profesionálů. A určitě i dost "běžných smrtelníků".
Pro práci mi přijde parádní ovládání rukama a očima s plynulým předem na klávesnici.

Na hraní těžko říct (když už jsme na dh.cz). Zatím neexistuje žádná reálná "killer app" pro VR - myšleno VRMMO na úrovni popularity WoW v době BC/WotLK.

Popravdě zrovna k tomuhle přístroji by mi visuálně nejvíc seděl nějaký Animal Crossing VR :)
mel sem IPS:  GIGABYTE AORUS FI32Q X ,  Acer Predator XB323UGX a ty ani po pretaktovani na tusim to bylo 270 hz nesplnili ocekavani co se odezvy tyce, navic meli viditelny ips glow. Odyssey oba dva s prehledem porazi jak v odezve, tak kontrastu a nema zadny glow. Overshoot meli vsechny cca stejny. Pokud bych pridal overshoot jaky maji tyhle tri k tomu Corsairu, resp. nastavil overdrive na stejnou uroven, tak je odezvy temer instantni, skoda je ze se neda nastavit, ale tekto nema zadny prepaly videt
tak DP 2.0 pomohl, podarilo se me to pretaktovat na 244 hz a zvysit i frekvenci pixelu a odezva je o neco lepsi tak ze uz me to nevadi na oči :) a hlavne je to stabilni diky tomu kabelu. Ale pouceni: neverit tem recenzim ani tak moc merenim, spis vlastni zkusenosti. Neco sem uz o monitorech poznal a co muzu doporucit komu nevadi overshoot je hlavne G7 Odyssey a nebo Corsair Xeneon Flex (hlavne pro hrani ve tme). Kdo hraje ve svetle tak asi nejrrychlejsi odezvu mel HP Omen X27, ale je naprosto tragicky v noci (black uniformity je des a hruza). Vsechny IPS panely jsou tak neco mezi- ani ten nejrychlejsi co sem mel nemel dostatecnou odezvu a blur byl viditelny i u toho nejdrazzsiho.
@AlieN (06.06.2023 16:30): Já bych nepodceňoval sílu technologického pokroku. Je to 17 let od chvíle si Steven Jobs představil první iPhone a od té doby se doba ještě zrychlila. Ať to dopadne jak chce, Apple tímhle otevřel dveře a lidstvo teď dovede být v tomhle neskutečné rychlé, protože právě teď ty prostředky k tomu máme.
Tohle je skvělý okamžik být na živu. Všímám si toho od chvíle kdy to Apple oznámil. Právě nyní můžete vidět, jak lidé prožívání momenty "to se nikdy nechytne" až k "technologie nás zničí" napříč platformami :D

A za deset, dvacet let budou takové brýle či jejich varianta běžnou součástí elektra.
Dokud jakýkoliv VR nebude formou kontaktních čoček nebo klasických dioptrických brýlí na žádnou masovost to nemá šanci a zůstane to v zóně zajímavého gimmicku :)
@Cobot (05.06.2023 09:04): Bluetooth mi funguje dobře. Akorát tahle verze má jen SBC. Ale upřímně pokud bych chtěl přehrávat flacy, tak je stejně budu pouštět z připojeného PC. Ono ta BTS verze moc velkou slávu s aptxHD neudělá. Není to zrovna kodek se stabilní kvalitou.
@Fritol (06.06.2023 12:20): jakou vizi myslíš? Koukat na fotky, prohlížet internet, čumět na filmy a facetimovat? Hmmmm to je dechberoucí.

Já furt vnímám vyuziti VR ve dvou směrech. Zábava a profi využití. Na zábavu je tohle drahé, ale je to Apple tak se to určitě chytne. Bez ironie.

Jako zařízení asi technologický super. Kabel s baterkou to tedy kazí dost. Vizuálně se mi to moc nelíbí, ale to se asi změní jestli to někdy uvidím naživo. Baví mě představa jak je v místnosti deset lidí a všichni to mají na hlavě a bavěj se jenom přes to. Fakt už demence. Ale ok třeba to lidstvo někam posune :)

Já bych to využil asi jen na to čumění na filmy. I když při vydrži na dvě hodiny bych vlastně už žádnej dnešní film nedokoukal.
@Gordon (06.06.2023 11:59): Kupovat to ofc nebudu, ale přijde mi to super. Konečně s VR někdo dělá něco pořádného a má nějakou reálnou vizi budoucnosti mimo pouhé hraní. Hit to asi zrovna nebude, ale jako pokus se někam pohnout super, takže za mě Apple velké plus, že za to utrácí prachy, ač (minimálně první verze) hádám nebude zrovna výdělečná. Doufám taky, že to bude i motivace pro Microsoft víc tlačit HoloLens. Nějaká skutečná konkurence pro ně bude jen přínosem a může to urychlit vývoj do budoucna.

Docela mě mrzelo, že Google tehdá zazdil ty brýle úplně. Ostatně jak všechno, že... Tak snad Apple bude mít větší výdrž.
@Red (05.06.2023 21:45): Ty slabší vibrace máš protože dualsense na haptický vibrace a ne klasicky kvrdlací motorky. A když ta hra není udělaná přímo na využití ty haptiky tak to stojí trochu za houby.
No myš mám asi 10 let M175 :0)

A gamepad mám už taky takových skoro deset let Genius MaxFire Blaze 5. Byl to můj první gamepad a byl bych s ním s ním spokojený, no krytí vestavěnýho kabelu se bohužel začalo u kořene ke gamepadu lámat a bylo po srandě. Věděl jsem, že je jenom otázka času kdy se mi přeruší v kablíku spojení což znamená konec celého gamepadu a že budu muset koupit nový minimálně do zálohy. Ale už ho neprodávají a popravdě kupovat za tři stovky když se během covidu stalo hraní mým hlavním koníčkem mi přišlo už trochu neambciózní.

No tak jsem začal hledat no a absolutní většina gamepadu na pc nemá kloboučky u sebe ale klobouček a šipky co jsem snad mimo pohyb v menu nikdy nevyužil a nechápu moc jejich účel. Asi by se na to šlo zvyknout, ale nechtělo se mi. Tak jsem sáhnul po PS Dualsense s tím, že zapomenu na blutooth bezdrátový (stejně mě prudí něco nabíjet, taky bezdrátový sluchátka mi leží doma a nosím drátový). No a popravdě mě to docela zklamalo.

Jako plus určitě beru kvalitní věci co nevyužiju (ty šipky, dotyková destička, mikrofon), samostatný kabel (přikoupený) a určitě je tu větší citlivost triggerů (třeba když chci trošku přidat plyn či trochu přibrzdit). Ale pocit ze samotnýho hraní byl teda u původního levnýho Geniusu lepší, když jsem hrál EuroTruck tak mi to brnělo jak na volantu, no tady je to takový jemný vrnění. Taky přesnost kloboučku mi nepřišla o nic vyšší, nepadne to tolik do ruky, ty triggery jsou nezvykle subtilní...). No a pro PC hráče převážně mimo Steam ta kompatibilita je problematická.
@Rapier (05.06.2023 20:16): Pri myšiach dosť záleží koľko človek zainvestuje. Ja som napr. zvyknutý na razer deathadder pre pravú ruku, vyhovuje mi primárne tvarom, dlhá a úžšia zahnutá myš. No problém väčšiny modernejších myší, čo som zažil u seba alebo u ľudí v práci (aj nehráči používajú hráčske myši na prácu u nás pre ergonómiu, primárne steel series, razer alebo roccat), tak hlavný problém je, že sa buď časom vydrie scroll koliečko alebo odíde optický senzor scrollu. Mne sa bohužiaľ stali obidve situácie pri rôznych značkách.

Každopádne mi to pripomenulo, že neodporúčam najlacnejší model Razer deathadder essential. Je tam oveľa lacnejší nepletený kábel a podľa mňa aj menej kvalitné senzory (nemyslím teraz vôbec na to nižšie DPI). Deathadder Chroma mi vydržal 7 rokov než mu po intenzívnom hraní a práci fyzicky odišiel scroll, ale essential som mal v práci aj doma a dva som vyreklamoval do pol roka, jeden pre pokazený optický senzor scrollu, druhý, pre zasekávajúci a vŕzgajúci scroll. Kolega tiež reklamoval pre pokazený optický senzor scrollu. Čítal som, že je to dosť kazový produkt a asi sa vyrába aj v nejakej inej, lacnejšej fabrike. Doma som následne prešiel na Deathadder V2 Pro a nemám s ním žiaden problém. Najväčšie svinstvo je, že na prvý pohlad tie modely vyzerajú takmer totožne a až keď to človek drží v ruke vidí tie drobné rozdiely + asi veľké rozdiely v kvalite súčiastok.
@Tulareanus (05.06.2023 20:07): nemyslel jsem to vysloveně jako výtku, s Xbox controllery jsem celkově spokojený, mám od nich i několik legendárních klávenic. PS5 controller je fajn, třeba už jen tím, že má mikrofon, ale prý se dost kazí haptika, já na PS5 zatím téměř nehrál, máme 2 PS5 ovladače, dám vědět za rok, dva jak jsem dopadnul.

Microsoft samozřejmě HW dělat uměl, myši, klávesnice, volanty, joysticky - dodnes mám doma funkční MS Sidewinder Precision 2 USB od roku 2000.

Nedávno zde byla debata o klávesnici + myš vs. controller. Controller je na ovládání her super ale má jedno podstatné negativum co kombo K+M nemá, a to kazí se, mnohem častěji, než kombo K+M, typicky začnou samovolně driftovat joysticky. :) Může to ale souviset i s tím jaký typ her hraješ, pokud hraješ RPG controller nedostává zdaleka takový záhul jako u FPS. Nebo se možná pletu ale je to můj dojem z hraní The Witcher 3 na Xboxu a z hraní multiplayeru v Battlefield 4 na stejné platformě.

PS: upřesnění, v době kuličkových myší, jsem jich vystřídal hodně, ale od dob optických myší ani jednu, klávesnice ani nezmiňuji, neodešla žádná ani po intenzívním několikaletém hraní. :) Kéž by to platilo o controlleru.
@Rapier (05.06.2023 20:02): Jasné, osobná skúsenosť je vždy len osobná skúsenosť, dával som to len ako príklad, ale aj v dobových HW recenziach pri ps3/x360 a ps4/xone víťazili tie microsofťácke. Na PS5 controller som počul chválu, že je to konečne väčší skok oproti predošlým.

Mimochodom Microsoft zvládal už veľmi dávno, možno si ešte pamätáte na legendárnu progamerskú myš microsoft intellimouse explorer. Aj ja som ju mal doma ako prvú nadstavbu hnusnej neergonomickej kancelárskej hrôzy. Celkovo, čo si pamätám z dobových recenzii a podobne, tak periférie v nie high endovej skupine mal microsoft naozaj dobré už pred viac ako 20 rokmi.
@Tulareanus (05.06.2023 18:18): souhlasím s tím jak Xbox Series controller působí na první i druhý dojem, na mě osobně PS5 ovladač nepůsobí vůbec dobře, ale nelze mu upřít, že je tišší. O tom žádná!

Nicméně to, že kamarád nemá problém s Xbox ovladači nic reálně neznamená.

První controller mi odešel u Xbox One S (levý joystick přestal fungovat dopředu, dozadu cca po 3,5 letech, u Forzy to problém není), u Xbox One X jsem už reklamoval oba jejich controllery (cca po 0,5-1 roce intenzívního používání) a v obou případech dostal po měsíci nový. Tohle je čistě o štěstí na kus, máme 4 Xbox Series controllery, 2 černé a 2 bíle. Ty bílé zatím jedou jak hodinky, na těch hrají reálně jen děti Roblox, Minecraft. apod. Na těch černých jsem hrál intenzivně střílečky alá HALO, COD a Battlefield 4, nevydržel ani jeden.
@Tulareanus (05.06.2023 19:56): Nope, u 2D plošinovek to nepoužívám, 2D adventury hraju s myší, dokonce i různé RPGMaker adventury hrávám na klávesnici spíš. Crashe jsem nehrál ještě, ale u podobných původně PS1 her to dává smysl no, neb první PS1 gamepady neměly analogy ještě. Fakt si nevzpomínám, kterou PC hru jsem hrál na dpadu naposled. Co si tak pamatuju, tak jen nějaké hry z NES a těchhle starších konzolí, které neměly podporu analogů a je lepší to nabindovat na dpad. Ale to zas tak často nehrávám.
@koberec (05.06.2023 19:38): Tie controllery sa na prvý pohľad dajú rozoznať len tým, že ten zo series má ešte jednu tlačidlo v strede pod power buttonom a odlišným dpadom, ktorý už nie je len kríž, ale má okolo smerov aj "výplň".

Každopádne to máš potom asi ten istý, čo ja, ak máš bezdrôtový. No ale tým pádom by ma zaujímalo, že v porovnaní s čím pôsobí lacno? Pretože práve 90% neoficiálnych controllerov je na dotyk a použitie lacnejších a nepresnejších.

@Fritol (05.06.2023 19:41): A na 2D hry dpad tiež nepoužívaš? Ja som inak aj remake Crash Bandicoot N. Sane Trilogy hral na dpade. Mne sa podarilo chytiť v nejakej hernej februárovej akcii na Alze switch pro controller za necelých 50€. Inak jasné, na first person hry, rôzne stratégie a hry s družinami a mikromanažmentom tiež stále preferujem K+M.
@Tulareanus (05.06.2023 19:29): Dpad nepoužívám vůbec v podstatě. Maximálně u emulátorů, ale taky minimálně. Já s tím gamepadem hraju hlavně plošinovky a third person rubačky, občas závodní hry. Cokoliv s klidnějším gameplayem nebo cokoliv, kde se musí mířit, hraju furt K+M. Bojové hry jako Tekken vůbec nehrávám, takže to neřeším. Ale stejně asi půjdu do toho Series, protože Pro Controller je dražší a nebývají na něj slevy vůbec. Series jde sehnat za litr.
@Charllize (05.06.2023 19:04): Pravdu dis, s dualshockem 3 jsem nekolikrat v zapalu hry ne malo hodil a jede do ted, i baterie stale dost drzi. I kdyz pocitove se mi lepe hraje na xboxackych. Dualshock 4 je jeste v pohode, u Dualsense je nejvetsi slabina, vydrz baterie.

Kazdopadne kazdy oficialne vydany gamepad v nejake edici, se pocita do sbirky :-D
@Fritol (05.06.2023 18:15): Ak hrávaš na pc hry, ktorých pohyb je primárne cez dpad, tak nintendo switch pro controller neodporúčam. Taký Tekken na tom nie je vôbec hrateľný, lebo ten dpad je lacný a nepresný v porovnaní s xboxovými controllermi. Je to bohužiaľ jediná výtka, ktorú proti pro controlleri mám. Inak by som s ním hrával primárne na aj na pc, ale takto ostávam pri xbox one controlleri. Kým ten xbox controller funguje tak ako má, tak nemám v podstate ani dôvod meniť, zatiaľ ho mám 5 rokov.

V dobe keď vyšiel Tekken 6, už spomínaný kamarát mal hru na xbox360 aj ps3 (neviem ani prečo, ale tak on vedel dobre míňať peniaze :D), skúšali sme to najprv na ps3, ale tie ovládače boli pre naše ruky nepohodlné aj tým, že sú menšie a hlavne ten plast pôsobil fakt lacno, ako ú roznych vietnamských/čínskych fakeoch. Viem, že kamarát sa mi sťažoval, že časom sa mu hlavne smerové buttony začali hýbať/kývať a spoj, v ktorom boli tie kusy plastu (predná a zadná strana) spojené sa začal otvárať.

Na PS4 som hrával krátko, takže z toho až také silné spomienky nemám, ale stále mi prišiel ten ovládač, čo sa týka pocitu a materiálu o krok späť oproti Xboxu. V podstate v tej dobe som si aj v kontexte exkluzivít aj hovoril, že ovládač je asi jediná vec, ktorá seriózne prevyšuje v mojich očiach inak zaujímavejšie PS4.

@koberec (05.06.2023 18:25): a ktorú verziu dpadu myslíš, tú čo má series alebo xbox one dpad? Lebo tie sú dosť odlišné. Osobne sa mi viac páčil ten, čo má xbox one controller na pocit, ale je to asi aj sila zvyku. Inak tá hlasitosť je v tomto prípade príznakom kvalitnejšej mechanickej konštrukcie, ten plast je jednoducho tvrdší, než býval u starších PSiek (PS5 controller som v ruke nemal). Ty používaš aký controller?