Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

Souhlasím s @Charllize: VR tady už bylo dávno, je tu i nyní a stále je to více méně stejné. Je to přesně jak zmiňoval @Bursoft: , je to hezká věc ale k dokonalosti to má stále hodně daleko.

A to říkám jako fanoušek simulátorů, který by paradoxně VR využil nejvíc. :) 

@Cathan (07.06.2023 12:00): rozšířenou realitu už dávno před jabličkářem prezentoval Microsoft s Hololens, dokonce už mají verzi 2.0. Zatím jsem si nevšiml, že by mimo podnikové využití prorazil a navíc s ním měla problém i US Army co jsem tak někde v odborných kruzích pochytil. Nevím nakolik mohou jablíčkáři investovat do vývoje ale hádám, že s Microsoft nemohou soupeřit.
@Cobot (07.06.2023 08:40): Ona jedna technologie nemusí nutně nahradit jinou. Jako mobil nenahradil a nenahradí televizi, pro více uživatelů je televize stále obecně výhodnější. Takže ano, v tomto ohledu brýle nic nenahradí dokud to vážně nebude mít podobu čoček které bude moc mít každý. Pro jednotlivce se nicméně bude jednat o univerzální mediální, zábavné i pracovní centrum s prakticky neomezenými možnostmi. Máš naprostou pravdu, že je nutné do doladit, v tom iluze nemám, ale vidím ten potenciál který Apple prostě využije, u nich jako u jediné firmy tomu věřím.

Za primární považuji tu svobodu. Tohle je něco co mě u VR vždy fascinovala. Obrazovky jsou vždy omezující. Pokud je jediným omezením prostor, možnosti jsou nekonečné. Příklad na tělo, takže se k tomu nemusí moc lidí vztahovat, ale já poměrně často používám appku Milanote, což je nástroj pro kreativní projekty který je neskutečně super, a úplně živě vidím jak s těmi brýlemi stojím nebo sedím uprostřed obýváku a mám všechno podstatné rozprostřené v místnosti okolo sebe způsobem, který s obrazovkou prostě není možný. Jak jsem taky zmínil, vidím možnosti v oblasti multitaskingu. Prostě si otevřeš jedno okno s projektem, druhé se zábavou a třetí s čímkoliv jiným a můžeš plynule dělat tři věci najednou.

Z pohledu hráčů je to další krok ke konečnému naprostému pohlcení hrou. Ani z daleka to není tak ideální jak to jednou bude, ale pokud můžeš tímto způsobem ovládat svůj prostor, ovládáš tím i zážitek, a vlastní se to netýká jen her ale prakticky jakékoliv zkušenosti.

Zkrátka tyhle brýle jsou konečně krokem k funkční VR do domácnosti která nám umožňuje přenášet naše sny do reality. Ano, vím, že to zní jako obšlehnuté z reklamy, ale já to vážně tak cítím.
Já jsem asi taky už důchodce. Bude to fajn zařízení na určité konkrétní účely. Jen to dnes již standardnímu VR dává nějaké nové možnosti. Potenciál to určitě má, ale jak tu píše Cathan v čem jsou ty nové obrovské možnosti. Můžeš tu napsat konkrétně pět věci, které myslíš? Já mám asi blbou starou perspektivu. Což je klidně možný. Úplně vidím jak se bude Petr Mára rozplívat že na záchod už bude mít smysl chodít jediné s tímhle na xichtě.

Většina běžných uživatelů na tom pojede socky. Neumim si představit situaci, kdy sedí čtyři lidi v obýváku každej má brýle a koukaj se na fotky z dovolený. Proč by to dělali? Používat tohle ve skupině nemůže být praktické. Ovládání rukama přes nějakou periferií bude stále vždy rychlejší. Už vidím jak třeba Enter se bude "mačkat" mrknutím a systém nerozpozna, že mrkate :). Ale ok tohle se asi časem vyladit dá.
Může to být jak dobrý chce, ale nikdy to neodstraní problémy, co si VR nese a to že do hodiny používání je z toho většině lidí blbě. A je to velký, těžký a hnusný, dokud to nebude ve formátu klasických brýlí, tak to je fakt je gimmick pro high society na večírcích. Nicméně ten hardware je hustej, ne že ne, 4k HDR OLED na jedno oko je pecka.
@Charllize (06.06.2023 22:58): Tak tohle je zase nesmysl. Family friendly není žádné hraní dlouhých rpgček :D
Btw nepsal tu myslím Rudax že na VR hraje Skyrim? Ten v tom určitě stovky hodin má. I když ten asi nebude úplně typ co by nějak řešil lidi kolem...

Pohodlější na hraní to bude už čistě proto že nepotřebuješ masivní monitor, a to máchání rukama bude taky jen u některých her, nic nebrání používání klávesnice a myši, nebo třeba HOTAS (hrozně moc bych tohle chtěl na hraní vesmírných simulátorů - ve Star Citizen a s VR na hlavě strávím důchod).
Plus to sbalíš do kapsy u bundy a máš to jako lepší notebook.

Ale na to ty brýle musí být lehké, velmi výkonné, a s velkou výdrží. A dobře ovladatelné samozřejmě.
@Cathan (06.06.2023 23:16): Možná se driv prosadí zobrazovadla ( TV, monitory) z kterých ti ten obraz vystoupí do prostoru nebo bude reál 3D zapuštěný dozadu do toho zobrazovadla, tumu věřím víc než jakýmkoliv brejlím že třeba někdy za 20 let bude :)
@Cathan (06.06.2023 22:39): Představ si hrát rpg co má 100 hodin s poměrně velkými brýlemi na obličeji a máchat rukama, vždyť to je nesmysl.
Nejhorsi je ze to zatím proste není takzvaně family friendly. Už teď když hraješ se skuchátkama a neslyšíš co ti manželka říká je problém, a s tímhle ji ani neuvidíš, to už je prostě moc. Zábava pro pár bláznů a dejme tomu ze z toho můžou profitovat některé profese. Na hraní aby to bylo rovno nynějšímu pohodlí při hraní? Vlastně ani nevěřím ze to někdy půjde a když bude to vypadat úplně jinak, abys v tý hře jakoby byl. Navíc, už jsem to tady psal, není to poprvé co tohle někdo zkouší. V devadesatkach už to jednou proběhlo a ackoliv plno lidi věštilo velkou budoucnost, stejně jako teď, nic z toho nebylo. A dnešní VR pro hraní je úplně to samé jen výkonnější, nikam se to moc neposunulo, za dvacet let od těch devadesatek, protože to naraží na limitace který jsou nejspíš neodstranitelné.
@Cathan (06.06.2023 22:39): My spolu nesouhlasíme, ale vlastně souhlasíme :D

10-20 let bych jako horizont protečení téhle technoologie do běžných domácností viděl taky. To je ta má relativně daleká budoucnost. Tzn nebudou to tyhle brýle... a ani jejich tři následující generace.

V čem vidíš tak velký skok si nejsem jistý, oproti Meta Quest 2 a nedávno oznámené 3 je tam principiálně rozdíl v podstatě jen v mnohem lepším hardwaru a desetkrát vyšší ceně (bez nadsázky). A snad v lepším software, ale to zatím těžko říct. Plus ty Oculusy pořád používají ovladače, ale ty budou na jakékoli hraní na Apple potřeba nějaké taky představit - gesta musí být jasně vidět, takže žádné rozmáchlé pohyby.
Je vtipné že Apple teď představil principiálně přesně to o co se Meta snaží už kdovíjakou dobu, ale zatímco Zuckerbergovi se všichni (obvykle po zásluze) smáli, tak Apple opět vyhrává mnohem lepším marketingem.
@AlieN (06.06.2023 22:30): To jsou poměrně velké soudy u věci kterou jsi, předpokládám, nikdy neměl v ruce :) To není nic ve zlém, ale podobné výroky právě slyším od včerejška všude možně, a zkrátka mi to přijde jako takové střílení do prázdna.

Možná máš pravdu, ale já tohle vidím jako obrovský skok ve virtuální realitě, což nakopne i další společnosti v rychlejší modernizaci (ne, že by už to předtím nebylo na dobré cestě), a jak říkám, do deseti-dvaceti let máme možná další standartní vybavení. Upřímně, už jen představa kolik práce najednou se dá s těmi brýlemi udělat mi přijde fascinující, a to je jen zlomek. Právě teď, když chci multitaskingově dělat tři věci najednou, musím mít tři obrazovky a i tak to může být otravné. S těmi brýlemi si tři obrazovky prostě vytvořím, pracuji s tím v prostoru a vše jde plynule.

Minimálně, pokud vývoj té technologie půjde dobře, budeme tu brzy mít brýle pro virtuální realitu skutečně využitelné pro gaming, což by nás hráče mělo extra zajímat.
@Cathan (06.06.2023 16:33): Jobs představil iPhone tím že udělal revoluci v jednoduchém a vychytaném ovládání (hw i sw), to byl jeho největší přínos - o tom tady teď velmi pochybuji. Nebude to stejně rychlé a intuitivní jako ovládat současný mobil nebo počítač.
Hlavně ale už ze specifikací je jasně vidět že technologicky to ještě prakticky použitelné není - holedbají se tím jak to bude jako kapesní domácí kino, ale s výdrží dvě hodiny na baterku asi těžko.

A není to otevření dveří, je to jen další krok od předchozích technologií, to "nejrevolučnější" co přináší je větší míra jejich integrace, ale nic konkrétně nového (tedy krom promítání očí uživatele na vnějšek brýlí, což bude solidní bizár)
Hmm, jediná věc ktera mne napadá ze by mohla tyhle VR věci prosadit je porno, jinak nic :D
@Gordon (06.06.2023 11:59): Bezesporu hodně firem a profesionálů. A určitě i dost "běžných smrtelníků".
Pro práci mi přijde parádní ovládání rukama a očima s plynulým předem na klávesnici.

Na hraní těžko říct (když už jsme na dh.cz). Zatím neexistuje žádná reálná "killer app" pro VR - myšleno VRMMO na úrovni popularity WoW v době BC/WotLK.

Popravdě zrovna k tomuhle přístroji by mi visuálně nejvíc seděl nějaký Animal Crossing VR :)
mel sem IPS:  GIGABYTE AORUS FI32Q X ,  Acer Predator XB323UGX a ty ani po pretaktovani na tusim to bylo 270 hz nesplnili ocekavani co se odezvy tyce, navic meli viditelny ips glow. Odyssey oba dva s prehledem porazi jak v odezve, tak kontrastu a nema zadny glow. Overshoot meli vsechny cca stejny. Pokud bych pridal overshoot jaky maji tyhle tri k tomu Corsairu, resp. nastavil overdrive na stejnou uroven, tak je odezvy temer instantni, skoda je ze se neda nastavit, ale tekto nema zadny prepaly videt
tak DP 2.0 pomohl, podarilo se me to pretaktovat na 244 hz a zvysit i frekvenci pixelu a odezva je o neco lepsi tak ze uz me to nevadi na oči :) a hlavne je to stabilni diky tomu kabelu. Ale pouceni: neverit tem recenzim ani tak moc merenim, spis vlastni zkusenosti. Neco sem uz o monitorech poznal a co muzu doporucit komu nevadi overshoot je hlavne G7 Odyssey a nebo Corsair Xeneon Flex (hlavne pro hrani ve tme). Kdo hraje ve svetle tak asi nejrrychlejsi odezvu mel HP Omen X27, ale je naprosto tragicky v noci (black uniformity je des a hruza). Vsechny IPS panely jsou tak neco mezi- ani ten nejrychlejsi co sem mel nemel dostatecnou odezvu a blur byl viditelny i u toho nejdrazzsiho.
@AlieN (06.06.2023 16:30): Já bych nepodceňoval sílu technologického pokroku. Je to 17 let od chvíle si Steven Jobs představil první iPhone a od té doby se doba ještě zrychlila. Ať to dopadne jak chce, Apple tímhle otevřel dveře a lidstvo teď dovede být v tomhle neskutečné rychlé, protože právě teď ty prostředky k tomu máme.
Tohle je skvělý okamžik být na živu. Všímám si toho od chvíle kdy to Apple oznámil. Právě nyní můžete vidět, jak lidé prožívání momenty "to se nikdy nechytne" až k "technologie nás zničí" napříč platformami :D

A za deset, dvacet let budou takové brýle či jejich varianta běžnou součástí elektra.
Dokud jakýkoliv VR nebude formou kontaktních čoček nebo klasických dioptrických brýlí na žádnou masovost to nemá šanci a zůstane to v zóně zajímavého gimmicku :)
@Cobot (05.06.2023 09:04): Bluetooth mi funguje dobře. Akorát tahle verze má jen SBC. Ale upřímně pokud bych chtěl přehrávat flacy, tak je stejně budu pouštět z připojeného PC. Ono ta BTS verze moc velkou slávu s aptxHD neudělá. Není to zrovna kodek se stabilní kvalitou.
@Fritol (06.06.2023 12:20): jakou vizi myslíš? Koukat na fotky, prohlížet internet, čumět na filmy a facetimovat? Hmmmm to je dechberoucí.

Já furt vnímám vyuziti VR ve dvou směrech. Zábava a profi využití. Na zábavu je tohle drahé, ale je to Apple tak se to určitě chytne. Bez ironie.

Jako zařízení asi technologický super. Kabel s baterkou to tedy kazí dost. Vizuálně se mi to moc nelíbí, ale to se asi změní jestli to někdy uvidím naživo. Baví mě představa jak je v místnosti deset lidí a všichni to mají na hlavě a bavěj se jenom přes to. Fakt už demence. Ale ok třeba to lidstvo někam posune :)

Já bych to využil asi jen na to čumění na filmy. I když při vydrži na dvě hodiny bych vlastně už žádnej dnešní film nedokoukal.
@Gordon (06.06.2023 11:59): Kupovat to ofc nebudu, ale přijde mi to super. Konečně s VR někdo dělá něco pořádného a má nějakou reálnou vizi budoucnosti mimo pouhé hraní. Hit to asi zrovna nebude, ale jako pokus se někam pohnout super, takže za mě Apple velké plus, že za to utrácí prachy, ač (minimálně první verze) hádám nebude zrovna výdělečná. Doufám taky, že to bude i motivace pro Microsoft víc tlačit HoloLens. Nějaká skutečná konkurence pro ně bude jen přínosem a může to urychlit vývoj do budoucna.

Docela mě mrzelo, že Google tehdá zazdil ty brýle úplně. Ostatně jak všechno, že... Tak snad Apple bude mít větší výdrž.
@Red (05.06.2023 21:45): Ty slabší vibrace máš protože dualsense na haptický vibrace a ne klasicky kvrdlací motorky. A když ta hra není udělaná přímo na využití ty haptiky tak to stojí trochu za houby.
No myš mám asi 10 let M175 :0)

A gamepad mám už taky takových skoro deset let Genius MaxFire Blaze 5. Byl to můj první gamepad a byl bych s ním s ním spokojený, no krytí vestavěnýho kabelu se bohužel začalo u kořene ke gamepadu lámat a bylo po srandě. Věděl jsem, že je jenom otázka času kdy se mi přeruší v kablíku spojení což znamená konec celého gamepadu a že budu muset koupit nový minimálně do zálohy. Ale už ho neprodávají a popravdě kupovat za tři stovky když se během covidu stalo hraní mým hlavním koníčkem mi přišlo už trochu neambciózní.

No tak jsem začal hledat no a absolutní většina gamepadu na pc nemá kloboučky u sebe ale klobouček a šipky co jsem snad mimo pohyb v menu nikdy nevyužil a nechápu moc jejich účel. Asi by se na to šlo zvyknout, ale nechtělo se mi. Tak jsem sáhnul po PS Dualsense s tím, že zapomenu na blutooth bezdrátový (stejně mě prudí něco nabíjet, taky bezdrátový sluchátka mi leží doma a nosím drátový). No a popravdě mě to docela zklamalo.

Jako plus určitě beru kvalitní věci co nevyužiju (ty šipky, dotyková destička, mikrofon), samostatný kabel (přikoupený) a určitě je tu větší citlivost triggerů (třeba když chci trošku přidat plyn či trochu přibrzdit). Ale pocit ze samotnýho hraní byl teda u původního levnýho Geniusu lepší, když jsem hrál EuroTruck tak mi to brnělo jak na volantu, no tady je to takový jemný vrnění. Taky přesnost kloboučku mi nepřišla o nic vyšší, nepadne to tolik do ruky, ty triggery jsou nezvykle subtilní...). No a pro PC hráče převážně mimo Steam ta kompatibilita je problematická.