Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@SilentWolf (15.08.2023 19:01): Jak píše Kwoky. AM5, stejně jako DDR5, které už hodně zlevnily.

A GK minimálně 4070 Ti, ať jseš výkonem nad 3080. 4070 nedá 4k ani omylem bez velkých kompromisů, to i ta 4070 Ti mi přijde na hraně.

4k monitor k PC je imho blbost, na tak malou úhlopříčku ti v poho stačí 1440p. Já jsem si třeba pořídil pracovní nějaký 4k budget Samsung 28" monitor a ve 100% nezvětšeném scalu to je nepoužitelné, nastavoval jsem to tuším někam k 200%, než jsem zjistil, že integrovaná GK v noťasu to 4k stejně nedává. A to vidím dobře. Takže jedu na mázlým 1440p :D

A teda poslední věc. Nějak zásadně bych do toho procesoru nesypal, klidně bych šel do toho 7700 a radši víc investoval do grafárny.
Já si nemůžu pomoct ale kupovat dneska do novýho herního PC něco jinýho než 7800X3D mi jde hrozně proti srsti :D
@SilentWolf (15.08.2023 18:00): Já bych teda u highendového nového PC o AM4 už neuvažoval. To má smysl u nějakých středně nebo méně výkonných sestav, kde se hraje na cenu a poměr cena/výkon. U spousty her je brzdou CPU a 7700x má oproti nejlepším CPU do AM4 náskok v jednojádrovém výkonu přes 15 %. To není úplně málo.
@Cobot (15.08.2023 18:56): 27 mám teď a je už malý no. Právě bych nerad měl něco overkill, přecijen jsem původně plánoval kupovat Xbox. Oproti tomu je i ta 4070 asi o fous výkonější. :D Ale nevím jaký procesor je k ní adekvátní a jaký monitor teda.

Možná nakonec koupím sestavu za 60, bez kompromisů a chvilku vydržím s tím monitorem co mám. Ale momentálně mě po té Jabově chvále začal ten monitor velmi lákat. :D

edit: pro kolemjdoucí kteří se chytnou jen tohoto příspěvku řešíme tento monitor
https://www.alza.cz/32-samsung-odyssey-g7-neo-d7363025.htm
Zvaž to 4k. Monitor co chceš koupit je super. Taky jsem nad ním hodně přemýšlel. Škoda, že nebyl se stejnými parametry pro 1440p. Pokud chceš hrát ve 4k tak ti na aktuální a budoucí hry 4070 nestačí ani náhodou. Případně spolehat na DLSS, snižovat detaily nebo nehrát v nativu.

Ale jinak rozměr 32" je super a jsem rád, že jsem nekoupil 27". V tomhle níž nechoď.

@Gordon (15.08.2023 18:47): OLED bych jako monitor i na práci stále neriskoval. Nevím no.

@SilentWolf (15.08.2023 18:48): kup si na monitor jeden z těhle. Monitor ti pak na stole zabírá asi 10x10cm. Jinak už bych v životě monitor neupevňoval. Ten stojánek od G7 ti zabere půl stolu.
@Gordon (15.08.2023 18:37): To je velké. Od toho mám TV. Akorát když jsem zařizoval pracovnu, dal jsem si fakt záležet ať je skvělá, polohovací stůl, výhled na hory, stůl nikde u zdi ale v prostoru, gauč, úplná ideálka, aby tu mohla i žena občas dělat věci do práce. Inu.. nedělá, radši si sedne do gauče. Tak než tam stále stěhovat PC kvůli chvilce hraní, kterým budu navíc asi rušit, to si radši vymazlím ten PC koutek. :D
Nakonec to s tou sestavou co plánuji asi nebude tak lehké. Pořád nad tím uvažuji.

Pokud chci nějakou takovou grafiku https://www.alza.cz/gaming/gainward-gefo ... -d7720273.htm?evt=ac
stačí k tomu  AMD Ryzen 7 5800X nebo mám jít do  AMD Ryzen 7 7700 ?

V životě jsem neupgradoval PC, kupuji vždy nové, takže pokud je teď 7700 zbytečná ale třeba časem by snesla lepší grafiku, to je pro mě bezpředmětné.
Budu to mít na hraní na 32 monitoru zřejmě v 1440p případně 4k. Ideálně od toho chci podobnou službu jako GT8800 v té době nebo GTX970 v té době.

Za druhé, skládat to na DDR5 RAMky? Či stačí DDR4?

A jaký zdroj k takové sestavě? Ať to není zbytečně overkill.

Protože si asi plánuji koupit ten monitor za 20k co tu postoval Jab, a to už mi přijde blbé dávat za PC 70 000, tak bych možná trochu ubral. Otázka kde..
@Thellwin (14.08.2023 13:05): Koukam na seznam a zda se, ze mas pravdu, GSync Ultimate i GSync maji od 1Hz. G-Sync Compatible uz ne (tam to zacina obvykle kolem tech 48Hz). Ja mam FreeSync displej s vynucenym GSync a funguje to stejne pohodlne, zapnes a proste to funguje (jestli je stejna spodni hranice jako pro FreeSync netusim, tak hluboko jsem jeste nikdy neklesl :D).
@Thellwin (14.08.2023 13:05): Ten lock FPS na určité hodnotě (třeba těch 100, 80 fps, jak u které hry) přináší také nezanedbatelnou úsporu elektrické energie u grafické karty. Docela jsem byl překvapený, když jsem zamknul některé hry v Radeon ovladačích na podobné fps hodnoty, jak spotřeba klesla z 200 W třeba na 130 W, někdy ještě níže. Ve hře jsem nepoznal rozdíl, nejsem profi hráč a nehraju multiplayer hry. Ale pokud člověk hraje častěji, už se to na spotřebě projeví.
@Paul (14.08.2023 01:24): Ultimate má navíc jen nějakou podporu k HDR, jinak je s klasickým Gsyncem pokud se nepletu stejný, oba podporujou rozsah 1-MAX. Hz, já mám monitor s Gsyncem bez Ultimate (Acer XB271HU) a opravdu to funguje naprosto bezproblémově, jen se to nastaví v driverech globálně nebo pro každou hru, jak komu vyhovuje. Nikdy jsem neměl možnost vyzkoušet monitor s FreeSyncem nebo jen GSync comp., takže tam nemůžu porovnat, jestli to funguje stejně hladce.

Ten XB271HU podporuje standardně 1-144 Hz ale dá se v menu povolit až 165 Hz. Nehraju nic kde bych to poznal, nebo na takové úrovni, že by to mělo vliv na herní výkon, takže používám jen těch max. 144 Hz s tím, že max. FPS mám omezené na 140, už ani nevím proč se doporučuje to mít o pár FPS níž, než je max. refresh monitoru. U některých her používám i lock na 100 FPS přes drivery.
Tak ted nevim jestli nemám ten monitor vyhodit z okna :)

Začínám tu problematiku snad chápat. Díky za super popis. Zatím jedinej problém, kterej jsem s tearingem měl (out of the box) byl u toho Darksouls. Tam se to vyřešilo nastavením frekvence na těch 240hz. U 60hz i 120hz tearing byl. U toho GTAV jsem si ten problém "vyvolal sám" tim, že jsem omezil FPS na 60 v driverech. A zase to vyřesila změna frekvence na těch 120hz. Chápete někdo proč to pomáhá a jakej je v tom souvis?

A ještě nechápu jednu věc. Jakto že můžu zapnout VSYNC když mám v driverech i v os monitoru zapnutý adaptive sync /g-sync. To jde mít oboje zapnuté najednou?

Zkusím u toho GTA schválně nastavit omezení třeba na 80FPS. Já to omezuji jen proto, že při těch nižších FPS je nižší hluk od větráků grafické karty. To je moje jediná motivace. A zatím tedy úplně nevnímám rozdíl mezi 60 a 80 To se ale asi předpokládám změní jak si na to zvyknou. Zatím víc FPS nepotřebuji.

Evidentně se ale s hrama nastavenýma na 60 něco děje. To jsem tedy zvědavej co se bude dít když komp těch 60 zvládat nebude. Zkusím něco hodně náročného. Nebo mě napadá co kdybych u nějaké hry omezil FPS třeba na 40?
@Paul (14.08.2023 01:24): Pokud mas G-Sync Ultimate, kde by to melo byt 1Hz-Max, tak by to opravdu melo byt takto jednoduche. Pokud nemas, potrebujes sestavu, ktera utahne tu spodni hranici VRR, jinak to nefunguje dobre. Pokud mas displej, ktery ma tu spodni hranici 60Hz nebo vice, muze to byt u spousty her problem, ktery by mozna mohl "resit" zapnuty V-Sync ve hre, ale osobne jsem to nikdy nevidel.
@Garion (14.08.2023 00:23): jen jednu doplňující poznámku, k "Pokud se zapne V-Sync, stane se to, ze pokud PC nedava 60, vynuti se 30 a kazdy frame se zobrazuje 2x"

tohle se děje pokud hra jede s double bufferem, ale pokud se zapne triple buffering (a nebo hra jede v borderless windowed, kdy triple buffer vynucuje windows) tak framerate nepadá na 30, ale drží to co dokáže grafika vykreslit. Ale pořád jsou ty chybějící frejmy při 60hz refreshi znát a navíc triple buffering může trochu zvýšit input lag.

Jinak já měl za to, že je ten gsync/freesync úplně blbuvzdornej, prostě se to zapne v driverech a monitor refreshuje tolik obnov kolik grafika dodá frejmů, a není ani tearing ani input lag, a ve hrách není potřeba nic extra nastavovat. Ale nikdy jsem to na vlastní oči neviděl, takže to byla asi naivní představa.
@Kwoky (13.08.2023 22:55): @Cobot (13.08.2023 23:07): Doufam, ze ted nebudu mlit uplne hlouposti. Kdyztak me nekdo opravte a uz se prestanu vyjadrovat :)

Jde vlastne o VRR (variable refresh rate). "Obycejny" displej ma v dnesni dobe 60Hz bez VRR. Vzdy zobrazuje 60 framu za vterinu. Pokud je PC schopne vypotit mene nez 60FPS, stane se, ze nektery frame tam nevyjde a je tam tearing, na horni a spodni polovine obrazovky jsou casti jinych framu a mezi nimi je to "roztrzeni", protoze to na sebe nemusi navazovat (typicky FPS nebo jine "rychle" hry, u pomalejsich her to nemusi byt temer videt). Pokud se zapne V-Sync, stane se to, ze pokud PC nedava 60, vynuti se 30 a kazdy frame se zobrazuje 2x, tedy nedochazi k tearingu, jen je ta hra takova...lina (delsi odezva na klavesnici a mys a ve skutecnosti nehratelne, pokud se to mezi 30 a 60 porad prepina, clovek ma potom pocit, ze to ovladani "skace").

U displeju s VRR jde o to, ze displej muze menit svou frekvenci, tedy kolik zobrazi snimku za vterinu. Jednu vterinu to muze byt 78, druhou 40, dalsi 150. Ale displej se musi nejak domluvit s GPU, kolik toho bude, jinak by GPU mohla posilat treba 68 a displej zrovna zobrazovat 89 a zase by to nevychazelo na "nasobky" a bude tam tearing. Proto existuje G-Sync/FreeSync, aby se GPU domluvila s displejem a ten zobrazovat vzdycky jen to, co GPU posila, a tearing tam nebyl (realita je takova, ze bez VRR displej jede vzdy na maximalni frekvenci).

Delat displeje, u kterych VRR funguje jen na 80+ FPS technicky tedy ma smysl, protoze jinak by ten displej jel porad na max (u Cobota 240Hz), ale pokud PC dorucuje treba 150FPS a obraz muze byt krasne plynuly, byl by tam porad tearing, protoze to nejsou nasobky. Ale jak jsem psal, zdravy rozum mi to vzhledem ke konzolim a FPS locku na 60 nebere, mel jsem za to, ze vsechny (rozumne) displeje zacinaji s VRR nekde kolem tech 45Hz (a G-Sync Ultimate maji myslim od 1Hz).

Driv jsi tearing nevidel, protoze jsi mel zapnuty V-Sync, viz me vysvetleni vyse. Ted tvrdis, ze tearing vidis, a muze to byt kvuli tomu, ze ti VRR pravdepodobne zacina na tech 60FPS, a kdyz ti hra jede na 60FPS, tak je VRR (teoreticky) zapnute a je to v pohode, ale pri oscilaci na 59FPS se ti VRR vypne a displej jede (predpokladam) na 240Hz a to neni nasobek a tim padem vidis tearing, a jak se to porad prepina tam a zpatky, je to videt extremne hodne. A nevidis ho (nebo minimalne), kdyz nastavis FPS na fixni hodnotu, protoze ti to vetsinu casu jede na 60FPS a to je nasobek. (S timto odstavcem jsem si nejmene jisty, nemel jsem moznost to nikdy vyzkouset ani videt na vlastni oci, muj displej zacina s VRR na 44Hz a to se simuluje tezko.)

Zkusil bych, pokud to ty hry podporuji, nechat displej a drivery v nejakem defaultni nastaveni, a zapnout v techto hrach V-Sync. Mohlo by se to teoreticky chovat rozumne. Muset menit nastaveni ovladacu/displeje dle hry, kterou chci zrovna hrat, je strasne...
@Garion (13.08.2023 22:36): mám LS32BG650EUXEN. Konkrétně tenhle
Má umět freesync premium pro. Je to i v tom odkazu jak jsi dával. Gsync mám zapnutý.

Já se v tom nevyznám, tak abych mohl nějak argumentovat. Popsal jsem jen co mi to dělalo. Ale ve všech případech to šlo k mé spokojenosti poladit.

Ale s tou oscilací mezi 59-60 máš pravdu. U Darksouls, kde ten engine snad neumí víc jak 60 to dělá. A u GTAV, kde jsem nastavil v driverech max fps na 60 taky. Ale vizuálně žádnej problém nevidim. Je to nějaký problém?

https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_11_32.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_07.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_11.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_16.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_18.png

https://www.2i.cz/images/2023/08/13/Gran ... 08.2023-23_14_35.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/Gran ... 08.2023-23_14_57.png

Jinak vůbec to s tím nesouvisí, ale 59FPS jsem míval roky běžně u svého starého 24" Dell UltraSharp U2412M
Přišlo mi to divný, ale ničemu to nevadilo a žádné vady v obraze jsem taky neviděl. Vždy jsem zapinal VSYNC ON.
Jaký smysl má vyrábět monitory, které neumí něco-sync pod 60 Hz? A pokud to monitor podporuje až od 80 Hz, tak to už nemusí podporovat vůbec. Zcela mi pak smysl takové technologie uniká.
@Cobot (13.08.2023 20:33): https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors Kdyz zvolim Samsung, 32" a 1440p, tak tam ten tvuj nevidim (pokud to neni LS32BG65x), ale displeje, ktere maji 240Hz, tam maji rozsah 60-240Hz. Pokud by to bylo stejne i pro G-Sync, tak tam bude problem, ze ani ve hrach v 60FPS lockem pravdepodobne nebudes mit naprosto stabilnich 60FPS, ale bude to tak nejak oscilovat mezi 59-60FPS a jak je to na hrane, tak uz uvidis tearing.
JInak tedy odpovím si sám. To automatické hdr ve win11 přidává hdr do her které ho neumí. Převážně do starých her. Zkoušel jsem třeba Dark Souls, kde to dokonce hodí windows hlášku u hodin o tom že "jsme vylepšili Dark Souls o HDR". Zrovna v tím Dark, Souls to vypadá super. Zkoušel jsem ale i Daying Light, kde to funguje tak ale asi ne úplně dobře. Hra jako taková vypadá dobře, ale font ve hře je najednou žlutej místo oranžovej. Co jsem koukal jde to třeba i do Sleeping Dogs.

Pak jsem překvapenej, že najednou vidím tearing daleko víc než kdy dřív. Je třeba kombinovat omezení počet FPS a Hz monitoru. Třeba v tom Dark Souls Remastered, které jede nativně jen v 60 jsem musel nastavit frekvenci monitoru na 240hz. Při jiném nastavení byl vždy tearing vidět. U GTA V jsem si omezil FPS na 60, ale musel nastavit 120hz monitoru jinak opět tearing.

No učím se s tím. Každopádně zajímavý. Docela zírám jaký jsou dneska novoty o kterých jsem půl života neměl potuchy. :)
Na automatik hdr ve Windows nejeďte. Mějte hdr standardně vypnuté a zapněte jej jen pro HDR obsah. Bohužel Windows no.
@Garion (12.08.2023 20:55): Zkusím jak mi co vyhovuje. Tak ono po x letech hraní na 60 si s tím nějak nevím rady :)

@Bursoft (12.08.2023 21:42): Já si nechal na plochu 120Hz. Jo všiml jsem si plynulejšího obrazu. Jen ve hrách je to síla zvyku. Navíc moje grafárna není zrovna nejtižší (i když by měla být). Dost mě ten hluk štve. Kupoval jsem i kvůli tomu Fractal Design Define 6, aby se zlepšilo větrání a nijak zvlášť to na hluk nepomohlo.

Windows 11 mají při zapnuití HDR v nastavení něco so se jmenuje automatické HDR. Když jsem to zapnul a následně zapnul ten Days Gone tak se monitor rozblikal a dost jsem se lekl. Vypnutí té automatiky pomohlo. Možná by se na to dalo koukat, ale zas tenhle monitor nemá to HDR tak dobré. Vizuálně se mi to ve windows dost nelíbí. Možná to ale jde poladit nastavením. Ve hře to je OK, byť k OLED je lepší. A ještě dotaz (opět blbej), Musí hra HDR podporovat přímo od vývojářů, myslím tím, že má položku HDR v menu nebo to jede i ve hrách, kde to v nastavení není?
@Cobot (12.08.2023 20:31): HDR ve Windows je hroznej oser. Já to měl teda k TV, kde jsem to měl konstantně zaplé a jo, na té OLEDce to hezky oslňovalo (je třeba zapnout aspoň tmavej režim).

Každopádně Win10 nemají auto HDR a u Win11 funguje nějak random (jednou jsem ho omylem zakázal ve hře a už se mi nepodařilo jej znovu zapnout). A pokud nemáš jak u konzole nastavení HDR na systémové úrovni, tak ho musíš nastavovat v každé hře zvlášť, pokud to vůbec umí.

Co se týče těch FPS, já to vždycky nechal otevřené, ať mám co nejvíc. Hele, jestli máš třeba Doom Eternal, tak tam to krásně poznáš :) Vždyť i kurzor ve woknech je plynulejší :D
@Cobot (12.08.2023 20:31): Je to individualni. A docela se to pro me lisi hru od hry (nekde mam 80FPS a zda se mi to v pohode, jinde zase 60FPS vypada/citim dost zvlastne a cilim na 140+FPS). Asi bych doporucil si najit hru, kde je mozne nastavovat limit FPS, a zkusit si porovnat treba 60FPS vs 120FPS vs 240FPS (nebo kolik mas maximum) a uvidis, jestli te to nejakym zpusobem "zaujme", a podle toho bych cilil.
@MCZ (12.08.2023 13:47): M2 boxy jsou dražší.

@Kwoky (12.08.2023 16:42): ceny M2 disků spadly neuvěřitelně. Zrovna 980 Pro, ale jen 500GB jsem kupoval loni v březnu za tři litry... Dneska bych mohl mít za stejnnou cenu 2TB.


Dneska zkouším novej monitor. Zkoušel jsem HDR u Days Gone. Nevypadá to špatně. Na TV lepší, ale pěkné to je. HDR ve windows se zapíná před tím než si pustím hru? Když je to zaplé ve windows na ploše, tak je to dost přepálené a hodně blbě se na to kouká. Asi bych mohl stáhnout jas, ale nezdá se mi, že bych to chtěl řešit pokaždé.

Zjišťuju, že pro mě bude dost téma omezovat FPS ve hře. Doposud jsem měl sweet spot 60FPS. Ještě nemám vyzkoušené zda je u single her lepší mít víc. Vždycky mi to stačilo. Každopádně s vyšími FPS nepříjemě roste hluk z grafické karty a určitě i spotřeba. Předpokládám, že je to čistě subjetivní, ale je nějaké obecné pravidlo, že bych měl například cílit na 90FPS a víc je pro singl hry zbytečné? Jde mi čistě o single. Asi k tomu dojdu časem, ale těch 60FPS se mi stále zdá OK.
@MCZ (12.08.2023 13:47): U SSD je nejvýhodnější cena za kapacitu u 1TB a 2TB disků. U plotnových je to u 8TB a víc. Takže to porovnání není úplně fér :) Každopádně ta nejlevnější SSD bývají QLC, což na systém není ideál, ale jako exterňák by jistě posloužila dobře.

To, že se dá Samsung 980 1 TB (TLC) sehnat už za méně než čtrnáct stovek, je samozřejmě velmi sympatické.
Teda, koukám, jak ty ceny SSD šly dolů - 1 TB NVMe za 1100 Kč. Přemýšlel jsem o novém externím disku a vlastně pro mě bylo výhodnější koupit si SSD a dát ho do boxu s USB, byť teda zdaleka nevyužije jeho rychlosti. Box už jsem teda měl, ale i tak mi - s přihlédnutím k poměru cena/výkon - přijdou klasické externí disky jako výrazně dražší volba (na CZC začínají od nějakých 1300 za 1 TB).
Díky všem za vysvětlení. Super

Myslíš tenhle? Koukal jsme po něm, ale mě se zdál podle recenze prakticky totožnej jako ten co jsem koupil. Ale nedokážu posoudit přesně všechny parametry. Docela by mě zajímal tvůj názor jak moc se liší. Chtěl jsem parametrama tu novou G7, ale s Mini LED jsem 1440p nenašel. Peníze jsem až tak moc neřešil, ale za 11k mi to nepřijde špatný. Ta nová 2160p G7 stojí dvojnásobek. OLED jsem nechtěl, kvůli strachu z vypalování. HDR holt oželim. Na PC to jak jsem četl až tak moc nejede. Jestli v budoucnu koupim PS5Pro, tak jí pojedu na LG OLED C2 a tam už HDR jede bez problémů.
@Cobot (11.08.2023 12:25): Bursoft to popsal hezky, já bych jen dodal že když hraješ na 60hz screenu s vsyncem a framerate ti padne pod 60, tak okamžitě (pokud nejsi slepej) vidíš ty záseky/chybějící framy, protože najednou na 60 obnov připadne jen (např) 45snímků.

Ale s Gsyncem obrazovka obnovuje jen tolik, kolik dostává od grafiky snímků, takže tam není tahle desynchronizace a obraz je i pod 60 plynulejší. Rozdíl mezi 45 a 60 asi furt poznáš, ale nebude to ani zdaleka tak rušivý jako když framerate padne na 45 na 60hz vsynced obrazovce.

Např. Steam Deck má hezkou funkci že jde v jakýkoliv hře kdykoliv zapnout refresh na 40, zamknout framerate na 40, a máš tak obraz kterej působí furt celkem plynule (mnohem líp než 30).

Ale osobně mi 60hz vsynced furt připadá "buttery smooth", takže stále nemám potřebu měnit TV. Ale je tedy paradox že na mnohem menší obrazovce mobilu, kde mám 120hz, tak když zapnu 60 tak to najednou působí trhanějc.
@Cobot (11.08.2023 14:41): proc si nevzal klasiku z roku 2020 G7 Odyssey ktery je 1440p ? :D ten je porad co se tyce Kontrastu vuci Response time jednim z nejlepsich mimo OLED a ma 240hz. Ta cena je dnes luxus uz a je i dost frekentovanym monitorem na bazosi

@Bursoft (11.08.2023 15:31): ten inputlag je diskutabilni jestli jej zpusobuje samotna adaptivni synchronizace nebo to ze mas FPS uzamcene. Me co pomohlo co se tyce inputlagu je debloat OS a tweakovani v Registrech + Interrupt Policy editor. Pokud si PC odladim pro co nejnizzsi inputlag tak uz neresim to jestli mam zaply V-sync spolu s FreeSync, protoze mam instantni odezvu uz tak :D
@Cobot (11.08.2023 14:41): Klasický monitor má nějakou frekvenci (třeba 60 Hz) a neumí fungovat na jiné, prostě takto jede konstantně. VSync dělá to, že ti synchronizuje fps s Hz monitoru. GSync apod. monitory mají rozsah frekvence na které fungují (např. 40-144 Hz) a Gsync ti dělá to, že monitor "zrychluje" a "zpomaluje" frekvence podle FPS ve hře. V praxi to znamená nižší input lag a hlavně nemáš tearing, který se objevuje, pokud máš synchronizaci vyplou. Fakt to není věda :)

Tak jako tak doporučuju omezit FPS v driverech globálně na maximální frekvenci monitoru (popř. třeba o 3 fps míň, kvůli výkyvům), protože jsou hry, které se neumí locknout na ten variable refresh rate, takže pokud bys náhodou někde měl víc, jak těch 240, tak se ti tearing zase objeví a taky to omezí 500 fps menu apod, který ti hezky prohvízdá kartu :)
@Bravewolf (11.08.2023 14:02): mam jen gsync compatible. Respektive ten tam ani není oficiálně. Koupil jsem 32' Samsung Odyssey G6. Chtěl jsem tu G7, ale 4k je pr mě nesmysl. Kdyby byla v 1440 koupil bych ji ale na 4k nebudu mít nikdy výkon. I při těch 1440 se moje 3060ti potí. Kdyztak mám v obýváku LG OLED C2.

Jsem asi blbej ale stejnak se v tom ztrácím. Chápu co dělá obraz když jsem doteď neměl na 60hz monitoru zapnutej VSync. To je mi jasný. Viděl jsem to xkrat. Chápu to tak že gsync dělá to samý ale nemusím mýt locknuty FPS na určitou hodnotu?

Jinak dík za typy na monitory. Kupoval jsem ho včera, takže už mám asi vyřešeno. Stal mě 11tis. Snad jsem s ním neudělal chybu. Na to zakřivení si budu zvykat, ale pustil jsem si remake System Shocku a tvl najednou se mi ta hra líbí nějak víc :).
@Cobot (11.08.2023 12:25): Jinak já i na novém 120 fps pořád koukám po fps locku a syncu, protože některé hry vyvíjejí lemplové a v třeba v menu mí to začne ukazovat 500 fps v kombinaci s krásným pískotem cívek v grafice. (mám otevřenou bočnici)
@Cobot (11.08.2023 12:25): zalezi jestli mas monitor s G-sync modulem ktery ma i varibalini i overdrive, ktery se adaptuje na snimkovou frekvenci, takze nedochazi k Overshootu, coz FreeSync/G-sync compatible monitory bez monitoru neumoznuji- ty maji fixni overdrive ktery se neprizpusobuje tomu kolika prave mas FPS. Stenym zpusobem funguje i variabilni synchronizace snimku s frekvenci monitoru jako takova takze ti monitor zobrazi tolik kolik ti GPU prave pusti framu a nedochazi tak ke stutteringu ani tearingu a hrani je plynule, ale teda ne vzdy to funguje. I presto ze treba monitor udava spodni hranici treba 60 hz od ktere se aktivuje synchronizace tak stejne pokud se nedostanu treba pres 100 fps tak hrani plynule neni a stuttering mam i tak a u Corsairu co mam ted musim mit zaply spolu s FreeSync i V-sync jinak mam sreen tearing. A pokud mas V-sync nebo G-sync zaply doporucuju si nastavit limit fps 1-2 framy pod limit frekvence monitoru, coz snizi input-lag. Ja to resim tak ze si v CRU natavim treba 240.499 Hz refresh rate a zamek na FPS ve hre dam na 240 fps, OS se ridi porad tim ze to bere jako 240 hz ale hra ma zamek na 240fps takze mam ten inputlag mensi o neco a muzu max vyuzit potencial refresh ratu naplno