Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Garion (14.08.2023 00:23): jen jednu doplňující poznámku, k "Pokud se zapne V-Sync, stane se to, ze pokud PC nedava 60, vynuti se 30 a kazdy frame se zobrazuje 2x"

tohle se děje pokud hra jede s double bufferem, ale pokud se zapne triple buffering (a nebo hra jede v borderless windowed, kdy triple buffer vynucuje windows) tak framerate nepadá na 30, ale drží to co dokáže grafika vykreslit. Ale pořád jsou ty chybějící frejmy při 60hz refreshi znát a navíc triple buffering může trochu zvýšit input lag.

Jinak já měl za to, že je ten gsync/freesync úplně blbuvzdornej, prostě se to zapne v driverech a monitor refreshuje tolik obnov kolik grafika dodá frejmů, a není ani tearing ani input lag, a ve hrách není potřeba nic extra nastavovat. Ale nikdy jsem to na vlastní oči neviděl, takže to byla asi naivní představa.
@Kwoky (13.08.2023 22:55): @Cobot (13.08.2023 23:07): Doufam, ze ted nebudu mlit uplne hlouposti. Kdyztak me nekdo opravte a uz se prestanu vyjadrovat :)

Jde vlastne o VRR (variable refresh rate). "Obycejny" displej ma v dnesni dobe 60Hz bez VRR. Vzdy zobrazuje 60 framu za vterinu. Pokud je PC schopne vypotit mene nez 60FPS, stane se, ze nektery frame tam nevyjde a je tam tearing, na horni a spodni polovine obrazovky jsou casti jinych framu a mezi nimi je to "roztrzeni", protoze to na sebe nemusi navazovat (typicky FPS nebo jine "rychle" hry, u pomalejsich her to nemusi byt temer videt). Pokud se zapne V-Sync, stane se to, ze pokud PC nedava 60, vynuti se 30 a kazdy frame se zobrazuje 2x, tedy nedochazi k tearingu, jen je ta hra takova...lina (delsi odezva na klavesnici a mys a ve skutecnosti nehratelne, pokud se to mezi 30 a 60 porad prepina, clovek ma potom pocit, ze to ovladani "skace").

U displeju s VRR jde o to, ze displej muze menit svou frekvenci, tedy kolik zobrazi snimku za vterinu. Jednu vterinu to muze byt 78, druhou 40, dalsi 150. Ale displej se musi nejak domluvit s GPU, kolik toho bude, jinak by GPU mohla posilat treba 68 a displej zrovna zobrazovat 89 a zase by to nevychazelo na "nasobky" a bude tam tearing. Proto existuje G-Sync/FreeSync, aby se GPU domluvila s displejem a ten zobrazovat vzdycky jen to, co GPU posila, a tearing tam nebyl (realita je takova, ze bez VRR displej jede vzdy na maximalni frekvenci).

Delat displeje, u kterych VRR funguje jen na 80+ FPS technicky tedy ma smysl, protoze jinak by ten displej jel porad na max (u Cobota 240Hz), ale pokud PC dorucuje treba 150FPS a obraz muze byt krasne plynuly, byl by tam porad tearing, protoze to nejsou nasobky. Ale jak jsem psal, zdravy rozum mi to vzhledem ke konzolim a FPS locku na 60 nebere, mel jsem za to, ze vsechny (rozumne) displeje zacinaji s VRR nekde kolem tech 45Hz (a G-Sync Ultimate maji myslim od 1Hz).

Driv jsi tearing nevidel, protoze jsi mel zapnuty V-Sync, viz me vysvetleni vyse. Ted tvrdis, ze tearing vidis, a muze to byt kvuli tomu, ze ti VRR pravdepodobne zacina na tech 60FPS, a kdyz ti hra jede na 60FPS, tak je VRR (teoreticky) zapnute a je to v pohode, ale pri oscilaci na 59FPS se ti VRR vypne a displej jede (predpokladam) na 240Hz a to neni nasobek a tim padem vidis tearing, a jak se to porad prepina tam a zpatky, je to videt extremne hodne. A nevidis ho (nebo minimalne), kdyz nastavis FPS na fixni hodnotu, protoze ti to vetsinu casu jede na 60FPS a to je nasobek. (S timto odstavcem jsem si nejmene jisty, nemel jsem moznost to nikdy vyzkouset ani videt na vlastni oci, muj displej zacina s VRR na 44Hz a to se simuluje tezko.)

Zkusil bych, pokud to ty hry podporuji, nechat displej a drivery v nejakem defaultni nastaveni, a zapnout v techto hrach V-Sync. Mohlo by se to teoreticky chovat rozumne. Muset menit nastaveni ovladacu/displeje dle hry, kterou chci zrovna hrat, je strasne...
@Garion (13.08.2023 22:36): mám LS32BG650EUXEN. Konkrétně tenhle
Má umět freesync premium pro. Je to i v tom odkazu jak jsi dával. Gsync mám zapnutý.

Já se v tom nevyznám, tak abych mohl nějak argumentovat. Popsal jsem jen co mi to dělalo. Ale ve všech případech to šlo k mé spokojenosti poladit.

Ale s tou oscilací mezi 59-60 máš pravdu. U Darksouls, kde ten engine snad neumí víc jak 60 to dělá. A u GTAV, kde jsem nastavil v driverech max fps na 60 taky. Ale vizuálně žádnej problém nevidim. Je to nějaký problém?

https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_11_32.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_07.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_11.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_16.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/DARK ... 08.2023-23_12_18.png

https://www.2i.cz/images/2023/08/13/Gran ... 08.2023-23_14_35.png
https://www.2i.cz/images/2023/08/13/Gran ... 08.2023-23_14_57.png

Jinak vůbec to s tím nesouvisí, ale 59FPS jsem míval roky běžně u svého starého 24" Dell UltraSharp U2412M
Přišlo mi to divný, ale ničemu to nevadilo a žádné vady v obraze jsem taky neviděl. Vždy jsem zapinal VSYNC ON.
Jaký smysl má vyrábět monitory, které neumí něco-sync pod 60 Hz? A pokud to monitor podporuje až od 80 Hz, tak to už nemusí podporovat vůbec. Zcela mi pak smysl takové technologie uniká.
@Cobot (13.08.2023 20:33): https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors Kdyz zvolim Samsung, 32" a 1440p, tak tam ten tvuj nevidim (pokud to neni LS32BG65x), ale displeje, ktere maji 240Hz, tam maji rozsah 60-240Hz. Pokud by to bylo stejne i pro G-Sync, tak tam bude problem, ze ani ve hrach v 60FPS lockem pravdepodobne nebudes mit naprosto stabilnich 60FPS, ale bude to tak nejak oscilovat mezi 59-60FPS a jak je to na hrane, tak uz uvidis tearing.
JInak tedy odpovím si sám. To automatické hdr ve win11 přidává hdr do her které ho neumí. Převážně do starých her. Zkoušel jsem třeba Dark Souls, kde to dokonce hodí windows hlášku u hodin o tom že "jsme vylepšili Dark Souls o HDR". Zrovna v tím Dark, Souls to vypadá super. Zkoušel jsem ale i Daying Light, kde to funguje tak ale asi ne úplně dobře. Hra jako taková vypadá dobře, ale font ve hře je najednou žlutej místo oranžovej. Co jsem koukal jde to třeba i do Sleeping Dogs.

Pak jsem překvapenej, že najednou vidím tearing daleko víc než kdy dřív. Je třeba kombinovat omezení počet FPS a Hz monitoru. Třeba v tom Dark Souls Remastered, které jede nativně jen v 60 jsem musel nastavit frekvenci monitoru na 240hz. Při jiném nastavení byl vždy tearing vidět. U GTA V jsem si omezil FPS na 60, ale musel nastavit 120hz monitoru jinak opět tearing.

No učím se s tím. Každopádně zajímavý. Docela zírám jaký jsou dneska novoty o kterých jsem půl života neměl potuchy. :)
Na automatik hdr ve Windows nejeďte. Mějte hdr standardně vypnuté a zapněte jej jen pro HDR obsah. Bohužel Windows no.
@Garion (12.08.2023 20:55): Zkusím jak mi co vyhovuje. Tak ono po x letech hraní na 60 si s tím nějak nevím rady :)

@Bursoft (12.08.2023 21:42): Já si nechal na plochu 120Hz. Jo všiml jsem si plynulejšího obrazu. Jen ve hrách je to síla zvyku. Navíc moje grafárna není zrovna nejtižší (i když by měla být). Dost mě ten hluk štve. Kupoval jsem i kvůli tomu Fractal Design Define 6, aby se zlepšilo větrání a nijak zvlášť to na hluk nepomohlo.

Windows 11 mají při zapnuití HDR v nastavení něco so se jmenuje automatické HDR. Když jsem to zapnul a následně zapnul ten Days Gone tak se monitor rozblikal a dost jsem se lekl. Vypnutí té automatiky pomohlo. Možná by se na to dalo koukat, ale zas tenhle monitor nemá to HDR tak dobré. Vizuálně se mi to ve windows dost nelíbí. Možná to ale jde poladit nastavením. Ve hře to je OK, byť k OLED je lepší. A ještě dotaz (opět blbej), Musí hra HDR podporovat přímo od vývojářů, myslím tím, že má položku HDR v menu nebo to jede i ve hrách, kde to v nastavení není?
@Cobot (12.08.2023 20:31): HDR ve Windows je hroznej oser. Já to měl teda k TV, kde jsem to měl konstantně zaplé a jo, na té OLEDce to hezky oslňovalo (je třeba zapnout aspoň tmavej režim).

Každopádně Win10 nemají auto HDR a u Win11 funguje nějak random (jednou jsem ho omylem zakázal ve hře a už se mi nepodařilo jej znovu zapnout). A pokud nemáš jak u konzole nastavení HDR na systémové úrovni, tak ho musíš nastavovat v každé hře zvlášť, pokud to vůbec umí.

Co se týče těch FPS, já to vždycky nechal otevřené, ať mám co nejvíc. Hele, jestli máš třeba Doom Eternal, tak tam to krásně poznáš :) Vždyť i kurzor ve woknech je plynulejší :D
@Cobot (12.08.2023 20:31): Je to individualni. A docela se to pro me lisi hru od hry (nekde mam 80FPS a zda se mi to v pohode, jinde zase 60FPS vypada/citim dost zvlastne a cilim na 140+FPS). Asi bych doporucil si najit hru, kde je mozne nastavovat limit FPS, a zkusit si porovnat treba 60FPS vs 120FPS vs 240FPS (nebo kolik mas maximum) a uvidis, jestli te to nejakym zpusobem "zaujme", a podle toho bych cilil.
@MCZ (12.08.2023 13:47): M2 boxy jsou dražší.

@Kwoky (12.08.2023 16:42): ceny M2 disků spadly neuvěřitelně. Zrovna 980 Pro, ale jen 500GB jsem kupoval loni v březnu za tři litry... Dneska bych mohl mít za stejnnou cenu 2TB.


Dneska zkouším novej monitor. Zkoušel jsem HDR u Days Gone. Nevypadá to špatně. Na TV lepší, ale pěkné to je. HDR ve windows se zapíná před tím než si pustím hru? Když je to zaplé ve windows na ploše, tak je to dost přepálené a hodně blbě se na to kouká. Asi bych mohl stáhnout jas, ale nezdá se mi, že bych to chtěl řešit pokaždé.

Zjišťuju, že pro mě bude dost téma omezovat FPS ve hře. Doposud jsem měl sweet spot 60FPS. Ještě nemám vyzkoušené zda je u single her lepší mít víc. Vždycky mi to stačilo. Každopádně s vyšími FPS nepříjemě roste hluk z grafické karty a určitě i spotřeba. Předpokládám, že je to čistě subjetivní, ale je nějaké obecné pravidlo, že bych měl například cílit na 90FPS a víc je pro singl hry zbytečné? Jde mi čistě o single. Asi k tomu dojdu časem, ale těch 60FPS se mi stále zdá OK.
@MCZ (12.08.2023 13:47): U SSD je nejvýhodnější cena za kapacitu u 1TB a 2TB disků. U plotnových je to u 8TB a víc. Takže to porovnání není úplně fér :) Každopádně ta nejlevnější SSD bývají QLC, což na systém není ideál, ale jako exterňák by jistě posloužila dobře.

To, že se dá Samsung 980 1 TB (TLC) sehnat už za méně než čtrnáct stovek, je samozřejmě velmi sympatické.
Teda, koukám, jak ty ceny SSD šly dolů - 1 TB NVMe za 1100 Kč. Přemýšlel jsem o novém externím disku a vlastně pro mě bylo výhodnější koupit si SSD a dát ho do boxu s USB, byť teda zdaleka nevyužije jeho rychlosti. Box už jsem teda měl, ale i tak mi - s přihlédnutím k poměru cena/výkon - přijdou klasické externí disky jako výrazně dražší volba (na CZC začínají od nějakých 1300 za 1 TB).
Díky všem za vysvětlení. Super

Myslíš tenhle? Koukal jsme po něm, ale mě se zdál podle recenze prakticky totožnej jako ten co jsem koupil. Ale nedokážu posoudit přesně všechny parametry. Docela by mě zajímal tvůj názor jak moc se liší. Chtěl jsem parametrama tu novou G7, ale s Mini LED jsem 1440p nenašel. Peníze jsem až tak moc neřešil, ale za 11k mi to nepřijde špatný. Ta nová 2160p G7 stojí dvojnásobek. OLED jsem nechtěl, kvůli strachu z vypalování. HDR holt oželim. Na PC to jak jsem četl až tak moc nejede. Jestli v budoucnu koupim PS5Pro, tak jí pojedu na LG OLED C2 a tam už HDR jede bez problémů.
@Cobot (11.08.2023 12:25): Bursoft to popsal hezky, já bych jen dodal že když hraješ na 60hz screenu s vsyncem a framerate ti padne pod 60, tak okamžitě (pokud nejsi slepej) vidíš ty záseky/chybějící framy, protože najednou na 60 obnov připadne jen (např) 45snímků.

Ale s Gsyncem obrazovka obnovuje jen tolik, kolik dostává od grafiky snímků, takže tam není tahle desynchronizace a obraz je i pod 60 plynulejší. Rozdíl mezi 45 a 60 asi furt poznáš, ale nebude to ani zdaleka tak rušivý jako když framerate padne na 45 na 60hz vsynced obrazovce.

Např. Steam Deck má hezkou funkci že jde v jakýkoliv hře kdykoliv zapnout refresh na 40, zamknout framerate na 40, a máš tak obraz kterej působí furt celkem plynule (mnohem líp než 30).

Ale osobně mi 60hz vsynced furt připadá "buttery smooth", takže stále nemám potřebu měnit TV. Ale je tedy paradox že na mnohem menší obrazovce mobilu, kde mám 120hz, tak když zapnu 60 tak to najednou působí trhanějc.
@Cobot (11.08.2023 14:41): proc si nevzal klasiku z roku 2020 G7 Odyssey ktery je 1440p ? :D ten je porad co se tyce Kontrastu vuci Response time jednim z nejlepsich mimo OLED a ma 240hz. Ta cena je dnes luxus uz a je i dost frekentovanym monitorem na bazosi

@Bursoft (11.08.2023 15:31): ten inputlag je diskutabilni jestli jej zpusobuje samotna adaptivni synchronizace nebo to ze mas FPS uzamcene. Me co pomohlo co se tyce inputlagu je debloat OS a tweakovani v Registrech + Interrupt Policy editor. Pokud si PC odladim pro co nejnizzsi inputlag tak uz neresim to jestli mam zaply V-sync spolu s FreeSync, protoze mam instantni odezvu uz tak :D
@Cobot (11.08.2023 14:41): Klasický monitor má nějakou frekvenci (třeba 60 Hz) a neumí fungovat na jiné, prostě takto jede konstantně. VSync dělá to, že ti synchronizuje fps s Hz monitoru. GSync apod. monitory mají rozsah frekvence na které fungují (např. 40-144 Hz) a Gsync ti dělá to, že monitor "zrychluje" a "zpomaluje" frekvence podle FPS ve hře. V praxi to znamená nižší input lag a hlavně nemáš tearing, který se objevuje, pokud máš synchronizaci vyplou. Fakt to není věda :)

Tak jako tak doporučuju omezit FPS v driverech globálně na maximální frekvenci monitoru (popř. třeba o 3 fps míň, kvůli výkyvům), protože jsou hry, které se neumí locknout na ten variable refresh rate, takže pokud bys náhodou někde měl víc, jak těch 240, tak se ti tearing zase objeví a taky to omezí 500 fps menu apod, který ti hezky prohvízdá kartu :)
@Bravewolf (11.08.2023 14:02): mam jen gsync compatible. Respektive ten tam ani není oficiálně. Koupil jsem 32' Samsung Odyssey G6. Chtěl jsem tu G7, ale 4k je pr mě nesmysl. Kdyby byla v 1440 koupil bych ji ale na 4k nebudu mít nikdy výkon. I při těch 1440 se moje 3060ti potí. Kdyztak mám v obýváku LG OLED C2.

Jsem asi blbej ale stejnak se v tom ztrácím. Chápu co dělá obraz když jsem doteď neměl na 60hz monitoru zapnutej VSync. To je mi jasný. Viděl jsem to xkrat. Chápu to tak že gsync dělá to samý ale nemusím mýt locknuty FPS na určitou hodnotu?

Jinak dík za typy na monitory. Kupoval jsem ho včera, takže už mám asi vyřešeno. Stal mě 11tis. Snad jsem s ním neudělal chybu. Na to zakřivení si budu zvykat, ale pustil jsem si remake System Shocku a tvl najednou se mi ta hra líbí nějak víc :).
@Cobot (11.08.2023 12:25): Jinak já i na novém 120 fps pořád koukám po fps locku a syncu, protože některé hry vyvíjejí lemplové a v třeba v menu mí to začne ukazovat 500 fps v kombinaci s krásným pískotem cívek v grafice. (mám otevřenou bočnici)
@Cobot (11.08.2023 12:25): zalezi jestli mas monitor s G-sync modulem ktery ma i varibalini i overdrive, ktery se adaptuje na snimkovou frekvenci, takze nedochazi k Overshootu, coz FreeSync/G-sync compatible monitory bez monitoru neumoznuji- ty maji fixni overdrive ktery se neprizpusobuje tomu kolika prave mas FPS. Stenym zpusobem funguje i variabilni synchronizace snimku s frekvenci monitoru jako takova takze ti monitor zobrazi tolik kolik ti GPU prave pusti framu a nedochazi tak ke stutteringu ani tearingu a hrani je plynule, ale teda ne vzdy to funguje. I presto ze treba monitor udava spodni hranici treba 60 hz od ktere se aktivuje synchronizace tak stejne pokud se nedostanu treba pres 100 fps tak hrani plynule neni a stuttering mam i tak a u Corsairu co mam ted musim mit zaply spolu s FreeSync i V-sync jinak mam sreen tearing. A pokud mas V-sync nebo G-sync zaply doporucuju si nastavit limit fps 1-2 framy pod limit frekvence monitoru, coz snizi input-lag. Ja to resim tak ze si v CRU natavim treba 240.499 Hz refresh rate a zamek na FPS ve hre dam na 240 fps, OS se ridi porad tim ze to bere jako 240 hz ale hra ma zamek na 240fps takze mam ten inputlag mensi o neco a muzu max vyuzit potencial refresh ratu naplno
@Cobot (11.08.2023 12:25): Vsync dělá to, že ti dělá strop pro fps a zbavuje tě lagu samotného obrazu, neuvidíš tak trhance, kdy horní polovina zobrazuje aktuální snímek, zatímco dolní polovina ti ukazuje předešlí snímek. Také je to dobré, když hra nemá fps limiter, že zbytečně nerenderuješ snímky, co monitor nezobrazí a tak šetříš výkon grafiky a i elektřinu. Pokud to chápu správně, tak Gsync synchronizace probíhá přímo v monitoru, takže se snaží mít obnovovací frekvenci stejnou, jakou vypouští grafika. plynulost jako takovou to neřeší, ta je pořád závislá na dostatečném výkonu. (při nízkých fps)
Mám asi uplne amatérsky debilní dotaz. Koupil jsem si první monitor na kterém jde gsync compatible. Předtím jsem celou dobu hrál s vsync on na 60 FPS. Tenhle monitor umí 120-240hz. Co to pro mě laicky znamená? Mám přestat koukat kolik FPS ve hře mám? Technický asi chápu co gsync dělá. Ale co to znamená v praxi? Hra bude plynulá i když budu mít třeba 42FPS a o pár sekund později 70FPS? Ale tak to asi není ne, jinak by FPS už nikdo neřešil. Vím je to blbej dotaz, ale nemám s tím žádné zkušenosti. Včera jsem u toho seděl jen hodinu. Snad chápete jak to myslím.
Ahoj, konečně jsem se rozhoupala s přidáním disku do notebooku. Na firmě kde mi to přidají za 400 Kč nabízejí tyto SSD disky 960GB Kingston 1090 Kč nebo 1T Samsung Evo 1499 Kč (nabízejí jich více, vypisují ty okolo 1T a jsou skladem). Do kterého byste šli?
Objevil jsem ve starých hrách EAX zvuk, ale na nových systémech jeho emulace bohužel není úplně ono. Koupil jsem za litr z aukra starý malý kancelářský Dell Optiplex s Ivy Bridge processorem, Dal tam kvůli tomu EAX zvuku Soundblaster X-Fi Titanium z bazoše za pětikilo, za pár stovek starý Radeon HD 7770 a nevyužité SSD. Nainstaloval Windows XP. No jednoho člověka bordel pro druhého poklad. Totální overkill na Windows XP hry se skvělou podporou starých her bez nutnosti řešit kompatibilitu. Maximálně sem tam nějaký widescreen patch (ale Radeon HD 7770 umí přepočítat původní nabízená rozlišení hry se zachováním poměru stran i pro širokoúhlé monitory).

Teď mám třeba z Mafie úplně nový zážitek, nativní hardwarově akcelerovaný EAX v Mafii je bomba. Vždycky jsem hrál i v éře xpéček na integrovaný zvukovce a nezažil to. Každá místnost má jiný profil ozvěny, takže když jdete venku, zní to jako venku, když jdete v chodbě, zní to jako chodba. Často takhle vymakaný zvuk nemají ani novější hry. :) Se zapnutým binaurálním zvukem pro sluchátka CMSS-3D, který počítá se 128 směry zvuku, je to ve starých hrách něco, o co se "nově" snažil PS5 se svým prostorovým zvukem. Člověk se až diví, proč Microsoft od Visty a vejš zaříznul takové low level api pro zvuk, který umožňoval super HW akcelerované výpočty. Trvalo dlouho, než se to softwarově ve hrách dohnalo.

Ani jsem nevěděl, co to ve starých hrách z přelomu milénia v nastavení EAX u zvuku vlastně znamená a proč mi to nejde zapnout. Jednou mi ale skočilo na youtube video a hnedka jsem začal laborovat se softwarovou emulací, nakonec se rozhodl postavit si Windows XP mašinu. Nemá cenu jít úplné "retro" a kupovat tehdejší high end třeba z roku 2006, Za pár stovek se dá sehnat úsporný HW z doby dávno po éře DirectX 9 a xpéček, který má podporu ovladačů a výkon jako tehdejší přímotopy.
tak sem se rozhodoval mezi temato dvema monitorama a naivne si myslel ze je rozdil jen v tom ze ten Corsair se da ohybat, protoze ty recenze tvrdili ze ten LG je jen verze s fixnim prohnutim ale displej (oba dva LG maji mit stejny)..... a nastesti sem sel to Corsairu, protoze response time je rozdil celkem markantni, stejne tak overshoot,. A konecne sem dosel na to proc sem tady psal ze zas tak dobrrou odezvu oproti G7 Odyssey nema ten Corsair... no a je to proto ze muzu mit seberychlejsi monitor, ale stejne kvuli technologii sample-and-hold method ktery OLED-LCD pouzivaji je motion blur (NE ghosting), viditelny a proto pak je potreba dosahovat vyssich frekvenci aby se ten rozdil smazal, CRT to nemel prave a proto vypadal na 75hz stejne ne li rychleji nez tyhle OLEDy. Takze by spravne meli ty monitory udavat aspon upozorneni ze aby monitor vypadal na tech 0.03 GTG v realu tak by musel taky mit treba 1000hz a stejne i tak tech 0.03 je nerealnych podle me, podle recenzi ma mit 0.2 ten Corsair ms GTG

https://www.rtings.com/monitor/reviews/corsair/xeneon-flex-45wqhd240 
https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/45gr95qe-b
@Jab (06.08.2023 18:42): jakej je ten Samsung v QHD verzi? Ta G7 se mi líbí, ale pro mě nemá 4k monitor na hry smysl. Nikdy nebudu mít komp co bude zvládat 4k v nativu. Pořád bych řešil kompromisy a snižoval detaily.

Mají 27 a 32 verzi. Raději bych 32, ale prý je pro QHD ideál 27. Taky bych rád zažil nějaké zlepšení oproti 24 u které sedím roky...

https://www.czc.cz/samsung-odyssey-g65b-led-monitor-27/360286/produkt
https://www.czc.cz/samsung-odyssey-g65b-led-monitor-32/360283/produkt

Případně nějaké jiné doporučení pro QHD?
@Red (07.08.2023 23:58): V poměru cena výkon je nejlepší grafika nějakej mid end - Radeon 6700 nebo RTX 3080 z bazoše. Ale s rozpočtem 50K bych koukal na RTX 4070 Ti nebo Radeon 7900 XT.
Radeon je o něco výkonější v rasterizaci a má víc RAM, Geforcka má výrazně rychlejší raytracing a podporu DLSS. Vzhledem k budoucnosti s Unreal 5 a jeho Lumenem bych osobně spíš šel do Geforcky (a možná bych i koukal po 4080 z bazošů, jestli se nenajde nějakej kousek kolem 25K).

Procesor bych vzal Ryzen 7800X3D, nic s lepším herním výkonem a perspektivou do budoucna na trhu není. K tomu 32GB DDR6 6000 ramky.

Skříň budeš muset asi koukat podle těch rozměrů..osobně mám Be Quiet Silent Base 802 s neprůhlednou bočnicí a je to imho naprosto fantastická skříň, ale je asi větší než potřebuješ.
@Red (07.08.2023 23:58): Doporučil bych ti koupit nějakou microATX sestavu, tam budeš mít výběr skříní v pohodě. Pokud teda nepotřebuješ haldu PCI-E slotů na desce. Koukni třeba na Fractal Design Pop Mini Air. Jen bacha v jaké pozici bude slot na grafiku na desce (je nutné, aby byl hned na první, tzn. co nejblíže k CPU). Pokud si nechceš zaexperimentoval s mini ITX, např. Fractal Terra je pecka, ale tam už je to hodně zjišťování kolem kompatibility HW.

Jinak grafárna minimálně RTX 4070 Ti s takovým budgetem. Pokud bys rozumně sestavil základ, nejspíš se vejdeš i s 4080.
Kvůli baldurs gate III jsem se začal zajímat o nový počítač. Jsem spíš retro hráč, nový fps typu Call of Duty mě moc nezajímají, ale hlavní rpg pecky bych chtěl hrát na max.
Mám počítačový stolek a koukám, že mám výšku 41 cm rezerva maximálně 43 cm. Tzv Midi tower má obvykle kolem 45. Je to velký problém? Rozměry současného mám přibližně výška 41, šířka 20, délka 50, je nějaké doporučení?
Taky bych se rád zeptal, jaká je podle vás nejlepší grafická karta v poměru cena výkon.
Za počítač chci utratit kolem do 50k (pouze skříň a obsah), jaká karta by tomuto cílí odpovídala?
@Jab (07.08.2023 13:02): Zajímavá informace. Ale mám asi trochu jinou představu o tom, co je "hodně zlé". Tohle 99 % zákazníků nepocítí, obsah ve 4:4:4 konzumují jen opravdu ti největší fajnšmekři.
@SilentWolf (06.08.2023 18:23): Resim podobny problem. Ten, ktery jsem chtel uz se zjevne nevyrabi (Gigabyte M32Q) a na ty, ktere se vyrabi a jsou k dispozici nejsou poradne recenze, takze je to vyber naslepo. :) Nejlevnejsi, ktery splnuje me pozadavky je tento. Vypada dobre, podle recenze, kterou jsem videl (bohuzel neprilis detailni, jak jsem zminil) je pry dobry, tak bych vyzkousel asi ten.