Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Rapier (12.10.2023 15:36): Mne přijde ze plno lidi slyší trávu růst :)
Ta přecitlivělost na hluk z herních zařízení je z mojeho pohledu přehnaná. Lidi slyší pískat cívky, něco cvakat a kdovico. Ja mám konzoli od sebe přes dva metry a většinou neslysim nic, k tomu zvuk z TV. A taky to nechápu z důvodu ze hodně lidi má na uších sluchátka. Jasne ze je nějaká mez kdy to už je moc, některý revize ps4 pro s prohnutým čipem jsou jak vysavač. Ale většinou mi to přijde ok. Nevím to to mate u hlavy pět cm tu konzoli ? :)
Někdo pak hraje CoD střelba a výbuchy ze tím vzbudí půlku ulice ale řeší ze konzole je slyšet :)
@Charllize (12.10.2023 15:11): proti XSX a XSS zní i větší verze PS5 jako Sony Airlines již nyní. :)
Mám doma konzole ze všech stájí, tak mohu porovnávat ale chápu jak to myslíš, majitel PS4 Pro by se mnou nejspíš nesouhlasil a PS5 považoval za tichou konzoli, to by teoreticky byla pravda nebýt toho větráku a nepříjemného zvuku co vydává.

@LIUWIL (12.10.2023 11:45): už jsem nějaké ty GPUs v 14 denní lhůtě vrátil doufajíc v lepší ceny + super verze s více VRAM/sběrnicí a časem i AMD konkurenci. Asi jsem váhal moc dlouho, ceny jsou prakticky vyšší než byly a na pokles to moc nevypadá. Jo přesně, tomu se říká z děště pod okap!  

S takovou vydržím s poměrně stále aktuální RX 5700 XT v 1440p do vydání RTX 5000, RX 8000 řady, a Navi 1 se v mém případě stane nejlepší investicí do GPU za celou dobu co mám PC, vzhledem k poměru cena-výkon-jak dlouho ji budu používat. Už nyní drží bezkokurenčně prvenství v délce služby (4+ roky) a díky Nvidia, respektive AMD FSR 1, 2, 3+FG nejspíš ještě nějaký ten rok bude stále použitelná i v moderních hrách.
@Rapier (11.10.2023 16:50): Problém je právě to, že u nás už ty karty nejspíš byly zlevněné předtím. Když vyšla RX7800XT, hodně lidí z evropských trhů si stěžovali, že je cenově podobná RTX4070, i když má být podstatně levnější. A nejpravděpodobnější vysvětlení je právě to, že tu ceny 4070 tady dodavatelé tlačili dolů už předtím a další slevu neuvidíme.



@Radecker (11.10.2023 16:57): Jediné "něco" co se asi může stát je, že Battlemage bude nejen k světu, ale i cenově příznivý. Pak bychom mohli vidět nějaké cenové posuny. Nicméně pro Nvidii je herní trh momentálně jen takový koníček a AMD nejeví zájem si nějak výrazně polepšit příznivou cenovou politikou.
@Rapier (11.10.2023 16:50): To podepisuji :-) Nové PC už kvůli tomu odkládám druhý rok a asi ještě nějakou dobu vydržím doufaje, že se "něco" stane. Jediná opravdu kvalitní karta současné generace je RTX 4090 a na ni si zase NVIDIA může šponovat cenu vzhledem k tomu, že prostě ta karta nemá konkurenci.
@Radecker (11.10.2023 16:40): no lepší nějaká sleva než drátem do oka. To jsem zvědav kdy a zdali vůbec se to projeví u nás. Přál bych si ideálně 100 USD slevu, za víc ty grafiky vzhledem k nejrůznějším omezením (méně VRAM, menší paměťová sběrnice) nestojí.

@Charllize (10.10.2023 20:16): no jasně, když vidíš co na next-gen konzole vychází a v jaké kvalitě. Až na ty dva jmenované next-gen tituly to stojí za hov.. Plus TW3 a CP77 jsou světlé výjimky potvrzující pravidlo.
Tajně jsem doufal, že uvedení a dostupnost RX 7700XT a RX 7800XT v obchodech, v kombinaci s vydáním FSR 3+FG sníží ceny RTX 4070, případně RTX 4060 Ti ale kulové, jsou naopak i díky kurzu dolaru, drazší.

Prostě ne, Nvidia neslevní ani kdyby trakaře padaly, holt jde vidět, že žijí prakticky jen z AI businessu.
Mají u mě ještě šanci pokud ten design zásadně překopou u PRO verze. I když jestli nakonec bude... Paradoxně ta slim verze mi přijde o 2% méně hnusná než originál. Byt ten nádor v podobě mechaniky je tedy něco. Ale s praktičnosti výměny souhlasím. Na ležato to bude trochu lepší. Nicméně něco takhle hnusného si do obýváku nedám. Ono co si budeme povídat stále ani není dost her kvůli kterým bych do toho byl nucen.

Přitom ps4 PRO co v obýváku mám, vypadá stále dobře. A XBOX series si snad koupím kvůli designu jen natruc :)
To rozdeleni a pouziti dvou typu povrchu vypada jak homage na prvni verzi PS4. A jde to trochu proti minimalismu co se zdalo, ze se u konzoli prosazuje za posledni dekadu vic a vic. Me osobne se to nelibi, ale ta odnimatelnost mechaniky, jak pisel @Charllize: je vyhodou. I tak bych asi sel uz do digitalu, ale je super mit tu moznost!
Přesunuto z jiné diskuze.
Rapier- už jsme to jednou resili. Ale Vsadim boty ze kdybys měl ps4pro nebo one x tak bys proste ps5 nebo series x jen tak hned nekoupil. Protože proste ten rozdíl je malý. Dejme tomu ze u základní ps4 by důvod byl. To je 1080p konzole a na 4K TV je to znát.
O kolik by to bylo hezčí kdyby to nebylo zkroucený jak nohy starý báby o tom nádoru u verze s mechanikou nemluvě. Plno lidi dodnes neví kde to má vršek a spodek :)
Ovsem verze s připojitelnou mechanikou je výhoda. Jelikož mechaniky jsou mezi prvním co se může podělat, snadná výměna pak. Koupil bych tu s dvěmi mechanikami, jednu do zásoby :)
@Jab (09.10.2023 13:23): Frame Generation o kterém ve video mluví je tak trochu "fake" technologie, a ano souhlasím přál bych si aby současná generace GPUs měla výrazně vyšší hrubý výkon, než minulá. Dívám se na Tebe vyšší střední třído/nižší highend! Jasně, že bych si přál RX 7800XT s reálným výkonem okolo RX 7900XT/XTX a cenou okolo RX 6800 max (do 13,5k).

Bohužel, nebo bohudík (záleží na úhlu pohledu), AMD muselo reagovat na konkurenci, bez toho by byli v konkurenční nevýhodě. Zatímco u Nvidia na to musíš mít dedikovaný HW u AMD stačí jen SW, a nově dokonce FG zpřístupnili (respektive to min. oznámili) i majitelům RX 6000 GPUs, což je fajn neplánovaný bonus.

Nicméně samotné DLSS nebo FSR je rozhodně přínos, a je zde již od dob RTX 2000 a RX 5000, což je stále má současná generace GPU (zatím), a jen díky ní je pro mě CP77 a TW3 hratelný na ultra v 1440p rozlišení při max. možné kvalitě upscalingu a následnému zaostření. Nemluvě o majitelích starších GPU ze stále Nvidia a Intel, myslím si, že ti jsou za FSR ve hrách rádi.
No z toho nedávného leaku z MS to vypadá, že je reálná šance že refresh konzol s výkonem nic moc neudělá. Takže bych se nedivil, kdyby ke konci generace s FSR hodně počítali.
@LIUWIL (03.10.2023 00:54): mě je taky vcelku ukradený, jenže když jej AMD nemělo, tak se všichni obouvali do AMD (diskuze stály vážně za to), že budoucnost je AI + FG a AMD ani jedno z toho neumí.

Nyní prakticky největší argument Nvidia fans proč si nekoupit AMD kartu padl, jistěže Nvidia stále vede ve spotřebě a to není úplně zanedbatelné v dnešní době, i když jak pro koho. Kdo hraje denně desítky hodin to pozná, kdo hraje jako já, to prakticky na účtu za elektřinu nepozná, rozdíl bude malý.

Samozřejmě poděkujme Nvidii, že posouvá hranice, osobně jsem jim za to vděčný. Vůbec nevadí, že je to nyní AMD kdo dotahuje DLSS 3/FG (ať již výkonnostně nebo kvalitativně), sice pozdě ale lépe nežli později.  
A argument DLSS3 je kvalitnější beru, ale pokud nemám RTX 4000 tak mi tako majiteli starší GPU může být srdečně jedno. Nvidia fanoušek se pokochá rozdílovými videi na YT (o to se postará minimálně Digital Foundry), utvrdí se v super převaze zelené (oprávněně), všichni YTůběři a HW magazíny nakloněné Nvidia mu pohladí ego aby si byl vědom za co ty prachy získal, zatímco majitel starší karty z jakékoliv stáje (AMD, Nvidia, Intel) bude AMD vděčen i za o něco horší kvalitu, speciálně pokud je to zadarmo a nikdo jej nenutí kupovat kvůli tomu dedikovaný HW za peníze jaké si diktuje zelená stáj. :)

@Bursoft (03.10.2023 12:36): třeba máš i pravdu ale stále vsadím body, že samotné FSR 3 na konzolích bude, FG to je jiná story. :)
@ZephyrCZ (01.10.2023 21:48): Já ale netvrdím, že dělá AMD něco špatně s FSR na PC. To, že je to technologie fungující na každé GPU je určitě fajn.

Nelíbí se mi ale, že se cpe na konzole. Jednoduše proto, že FSR v agresivnějších režimech je daleko za DLSS a obraz u her vypadá v pohybu hrozně. Za to samozřejmě AMD taky nemůže, ale vývojáři, kteří čímdál víc spolíhají, že do hry naimplementují FSR a ono to nějak pojede, přitom realita posledních her ukazuje, že bez pořádné optimalizace je FSR k ničemu.

A framegen na konzolích si prostě neumím představit. Konzolové hry se dělají především s vertical sync in mind, tudíž to, že se z 30 fps dostaneš třeba na 42 ničemu fakt nepomůže. Na televizích/monitorech bez VRR budeš mít tearing a s VRR se stejně nedostaneš do spodního limitu nebo kolem něj budeš oscilovat. A to i bez toho problému s artefakty, kdy 30 fps nestačí na framegen.
Pár vlaštovek je. Ale zákazník prostě musí volit peněženkou, aby se situace zlepšila. Pokud jsou karty drahé, tak je vždy možnost koupit notebook za deset patnáct tisíc a k tomu konzoli na hry. Tohle bych teď osobně doporučoval. I nadále. Byť ta 6800 XT už mě ke 4K monitoru lákala. Ale. Kvůli těm pár novým hrám, které za rok hraji, by nový počítač s ní byla zrůdně obří investice. Jinak tuším nejlepší frames per dollar poměr má teď 6650 XT.
Mě osobně třeba framegen nebere, ta prodleva navíc je tam hodně kontraproduktivní.

Co se třeba RT efektů na konzolích týče, myslím se že toto není úplně jen na CDPR, nevím jestli by jim MS a Sony povolili implementovat jakékoli funkce které by FPS shodily tak nízko.

Na AMD je frustrující že dobře vědí co musí udělat, ale vypadá to, že nechtějí.

Na SW se nezaměřují ani zdaleka tak jak by měli.
Kdyby dotáhli FSR na vizuální úroveň DLSS, tak DLSS dopadne stejně jako GSYNC, zvlášť když na FSR spoléhají nejen konzole ale i všechny PC handheldy (Steam Deck atd). Žádný framegen by ani nepotřebovali, myslím že většina lidí by zapomněla že Nvidia něco takového má.
Kdyby všechny karty měly doladěný SW hned po vydání, podstatně by tím zvýšili důvěru zákazníků.

No a hlavně, Nvidia jim svou cenovou politikou v poslední generaci otevřela dveře dokořán. Místo aby se AMD snažili sebrat podíl na trhu a dobrou vůli, tak více méně jedou po vzoru Nvidie a ceny nastavili taky vysoko a vydali karty které existují jen proto aby si zákazníci chtěli koupit tu dražší.
@Bursoft (01.10.2023 00:02): Za mě je směr, kterým jde AMD hodně fajn a oproti nVidii určitě palec nahoru. Možno využívat FSR3 na různých GPU různých výrobců je obrovská výhoda a pokud bude FSR3 na dobré úrovni, těžit z toho můžou všichni, narozdíl od řešení, které má nVidia.

Nepopírám kvalitu, kterou nVidia přináší, ale víme, jak to dopadlo s nVidia G-Sync vs AMD FreeSync. Řešení od AMD také, především lidé nakloněný nVidii, hatovali, čas ale ukázal své. Na Alze, například, koupíš 13 G-Sync monitorů ( 13! ), pak 170 monitorů, které jsou "G-Sync compatible", tedy klasicky podporující standardní protokoly Adaptive-Sync, no a pak přes 500 modelů, co umí FreeSync...

Nedivil bych se, kdyby AMD postupně dotáhlo FSR do fáze, ve které je nyní FreeSync. Tedy bezproblémové a široce kompatibilní technologie bez ohledu na značku čipu, kterou hráč používá. A bylo by to jedině dobře.
@Bursoft (01.10.2023 00:02): " A klasicky FSR bude zase v závěsu s kvalitou za DLSS, takže bych od toho nějaké zázraky nečekal. "
Pusť si to video, tohle tam vyvrací - FSR upscaling je opravdu vizuálně trochu horší než DLSS, ale framegen od AMD i Nvidie vypadá úplně stejně, od AMD snad i líp.

A s těmi min 60 fps taky přeháníš - 30 fps je málo už kvůli latency, v pohodě použitelné bude už tak něco mezi tím. A dost záleží na typu hry.
@Rapier (30.09.2023 23:32): Tak zase se můžeme sklidnit trochu, protože framegen je kvalitnější, když jsou i základní FPS aspoň na těch 60 fps, pro 30 fps je to nepoužitelné, protože prostě málo informací, obraz je celý rozsypaný, aspoň takto to vypadalo na začátku u DLSS. A klasicky FSR bude zase v závěsu s kvalitou za DLSS, takže bych od toho nějaké zázraky nečekal.

A do konzolí pls ne, co koukám na DF, tak FSR dělá víc škody než užitku. Místo aby se vývojáři snažili zoptimalizovat hru, ubrali někde na efektech, tak radši frcnou FSR a nechají obraz renderovat ze 720p (a někdy i menších rozlišení) do 4k a vypadá to naprosto příšerně v pohybu.
@Rapier (30.09.2023 23:32): Witcher 3 bohužel není mezi hrami u kterých byla oznámená budoucí podpora FSR 3.0... ale tak třeba někdy na to přecejen dojde. Za to hratelné RT v něm bych se nezlobil.
@AlieN (30.09.2023 23:04): bude, ale mě by pro začátek úplně stačilo kdyby CD Project na XSX/PS5 zapnuli veškeré volby RT jaké jsou dostupné na AMD grafikách (nemusí to být nutně na Ultra, High/Medium by stačilo) na PC a pochopitelně do konzolové verze implementovali FSR 3.0 + FG. Hodně lidí by mělo velkou radost.

Myslím, že je jen otázka času kdy to implementují do XSS/XSX/PS5, a pak i The Witcher 3 s RT on pojede ve více než 30 fps, a to opět udělá hodně lidem velkou radost. :)

Za mě je to fajn technologie, protože na mé RDNA 1 (RX 5700 XT) podporují FSR 3 + FG. Troufám si říci, že lepší launch RX 7800 XT snad nemohl nastat. Tedy, pochopitelně až budou grafiky v CZ běžně skladem.
@AlieN (26.09.2023 16:39): dovolím si poznamenat: Dual Channel funguje i v konfiguraci, např: 2 x 4GB + 2 x 8GB nebo 1 x 4GB+1 x 8GB (typicky v notebooku), a dokonce i v konfiguraci s pamětmi s různou frekvencí a časováním! Jen se musí v BIOS nastavit ideálně manuálně hodnoty, na kterých mohou běžet všechny RAMky, zvládne to i automatika, ale obvykle na vyšších = pomalejších ale bezpečnějších hodnotách.
@kristmeister (26.09.2023 16:14): Dual Channel je že máš dvě stejné paměti (úplně stejné, ne jen stejná kapacita nebo frekvence), zapojíš je do desky v určité konfiguraci (ob slot) a pak běží rychleji. Proč přesně, to jsem nikdy nezkoumal.

Na svém minulém stroji jsem taky skončil na mixu tří různých typů pamětí jak jsem postupně přidával kapacitu a na dual channel kašlal.