Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Radecker (20.10.2023 11:24): No vidíš a mě ty jeho nemafiánský filmy bavěj víc, takže tahle dobovka z prakticky neznámý části americkejch dějin mi přišla opravdu fajn. Ale samozřejmě za to může i Leo, kterej je vždycky záruka kvality a tady ten natvrdlej Ernest se mu fakt poved :)
Zrovna Scorcese mě zrovna dvakrát nebaví. Neviděl jsem od něj vše (zhruba půl napůl před i po roce 2000 s tím, že víc titulů po než před), nemůžu říct, že by měl vyloženě špatný film, ale ani takový, který by mě odrovnal. Z toho, co jsem viděl, bych chtěl znovu viděl jen Huga.
@Sadako (21.10.2023 00:24): Děkuji, spletl jsem si země - ostuda. Ale zase jsem se díky tomu dozvěděl o dalším remaku :)

@Dan9K (21.10.2023 03:47): Důkaz o tom, že Scorseseho top vidí každý v něčem jiném. Mám radši současného Di Capria, než současného De Nira, ale De Niro až do konce devadesátek byl úžasný. Myslím, že trapná není ani jedna preference :)
Hledam pisnicku! Videoklip je o necem jakoze kluk pomuze holce na ulici, pak jsou snad spolu, pak se asi rozejdou, situace se obrati a ona pomuze jemu, nebo tak neco :D Pocitam Bon Jovi, Aerosmith nebo neco takovyho asi devadesatky... :) Hledal jsem, ale marne :)
Scorsese je můj potenciálně top 5 režisér, ale ještě si schovávám některé jeho zásadní věci. A musím tedy říct, že jeho tvorba po roce 2000 mě oslovuje víc. Scorsese je pro mě někdo, kdo skoro nejvíc snese srovnání s Kubrickem, ale na té jeho dřívější tvorbě mě právě vadí ta přílišná žánrová jednotvárnost. Sežral jsem Casino, ale Mafiány už moc ne. Zuřící býk mě taky neoslovil. Špinavé ulice už vůbec nevím, o čem byly. Král komedie se mi líbil, ale už taky nevím.

Všechny filmy po roce 2000, až na Gangy New Yorku, co jsem od něj viděl, si pamatuju dokonale. Departed i Shutter Island jsou pro mě skvosty, Vlk z Wall Streetu mě pak naopak vyloženě uráží, nejsem schopen odhlédnout od přesahu do skutečného světa, takže to neberu jako oddělené umělecké dílo a jsem na ten film naštvanej. Naopak Huga si vážím zase hodně hodně moc, ale jako film je pro mě dost rozporuplný. Krom hudby, ta je skvostná.

Ale na té jeho novější tvorbě mě právě baví, že od něj můžu čekat všechno. U té starší tak nějak tuším, co to bude.

Jo a je to asi trapný, ale mám teda o dost radši DiCapria, než De Nira, a to může taky hrát roli.
@Radecker (20.10.2023 15:56): Aviator ma celkovo aj tématicky nejak neláka, takže tiež som ho ešte nevidel. Ja som inak nevidel ešte ani Irishmana a pritom toho by som si rád pozrel. U mňa je to ale hlavne tým, že filmy a seriály sú u mňa posledné roky na posledných priečkach v rámci mojich koníčkov, to už si radšej zahrám nejakú videohru, karty, stolovku, prečítam knihu, alebo sa socializujem či zahrám na hudobnom nástroji a filmy/seriály sú niekde až po tom, lebo je to asi ten "najstatickejší" z mojich záujmov.

Hej, viem, že je to remake Volavky. Ja mám juhokórejskú kinematografiu rád, hoci tam sa mi tiež za posledné roky nazbierali nejaké resty.

Áno, taký Goodfellas alebo Age of Innocence boli filmársky niekde inde. Na druhej strane, hoci Oscarov ako takých neriešim, mám pocit, že porota tradične svojou konzervatívnosťou dáva umelcom oscary až po funuse, keď už majú tie najlepšie filmy za sebou a už sú "len" slávni.
@Tulareanus (20.10.2023 13:46): Gangs of New York jsem viděl poprvé asi před rokem. Dlouho jsem se tomu vyhýbal, protože jsem se podle smíšených reakcí bál nudy. No a nakonec jsem byl příjemně překvapen. Není to ten jeho "top tier", který má beztak každý nastavený jinak, ale super. Daniel Day-Lewis tradičně skvělý no :-) Podobně to mám s Letcem, toho zatím pořád odkládám.

Vzhledem k tomu, že máš rád Departed, tak určitě víš, že to je remake korejské Volavky. Ale kdyby náhodou ne, tak dávám tip. Vlastně Departed je dobré hlavně v tom, že za něj Scorsese dostal Oscara. Vždycky budu tvrdit, že má 10 filmů, které ho měly dostat spíše, ale i tak jsem za to rád :-)
@Radecker (20.10.2023 13:38): Jasné, chápeme sa. Len to najprv pôsobilo, že okrem Wolfa tam nič iné nebolo dobré po roku 2000. Ja mám práve kvôli tomu, čo som písal Wolfa nižšie než Shutter Island a The Departed, Nicholson sa mi tam páčil (hral v podstate čiastočne blázna), ale stále by som Wolfa hodnotil tak na 75 - 80% ako fajn film, ale za mňa naozaj taký len na jedno pozretie. Každopádne mne sa kedysi celkom páčili aj Gangs of New York, bol som na tom ešte v kine a najviac sa mi na tom páčila atmosféra a Daniel Day-Lewis, ktorý naozaj dal svojej postave život.
@Tulareanus (20.10.2023 13:17): Nemyslel jsem to tak, že by Wolf of Wall Street byl jediný dobrý, Shutter Island je taky fajn. The Departed se mi hrozně líbilo napoprvé, ale když jsem to viděl v pozdějším věku, už mi to připadalo trochu karikaturní (přehrávající Nicholson atd.) a sem to narozdíl od Wolfa nepatří (podle mě).

Wolf of Wall Street jen nejvíce splňuje tu Scorseseho vypravěčskou polohu, ve které ho mám nejraději. To, že je to stále o level pod Casinem a Mafiány, které jsou odvyprávěny podobně, je druhá věc :-) To, co o něm píšeš je pravda, ale mě to prostě baví. Pořád se tu ale bavíme o filmech, které hodnotím 80% plus (no, Departed asi trochu méně), tak asi není potřeba se o tom nějak hádat.
@Radecker (20.10.2023 11:24): Nový ilm si chcem tiež pozrieť, takže k tomu sa zatiaľ nevyjadrujem. Ale nemyslím si, že Wolf of the Wall Street bol jediný dobrý. Naopak také Shutter Island alebo The Departed mi prišli lepšie. Aj herecky, lebo v nich bolo viac čo hrať. Wolf of the Wall Street skôr považujem za taký mainstreamovo najprístupnejší film, kde je to vlastne taká spleť historiek, ktorá má v podstate len úlohu zabaviť, ale nejaké morálne aspekty v tomto prípade už hádže Scorsese za hlavu, čo je to, prečo mi ten film oproti jeho iným, príde horší.
Killers of the flower moon - uff, těžké. Scorsese je můj nejoblíbenější režisér, ale zase se potvrdilo, že Vlk z Wall Street byla spíše anomálie jeho pozdní tvorby (cca od roku 2000). Nemůžu říct, že bych se ty tři a půl hodiny výrazně nudil, ale ani jsem se moc nebavil. Tak nějak to prostě uplyne, ničím to nešokuje, nepobaví ani nedojme. Nezůstalo ve mně nic. Vzpomínám si, jak jsem napoprvé hltal Casino, které mělo vše výše zmíněné a člověk by snesl i dvakrát delší stopáž. Nakonec je člověk aspoň rád, že se neopakuje průser z Irishmana, kde nekvalitně omlazený De Niro mlátí prodavače potravin. Tady je to vizuálně a herecky v pohodě. Dědeček Scorsese už se podruhé nenechal nachytat na de-aging, přestože De Nirovi je zhruba dvakrát více let, než jeho reálnému předobrazu. Pro Martyho asi důležitý film, ale myslím, že jeho úcta k tématu mu bránila, aby rozjel něco odvážnějšího.
@Fingon (19.10.2023 17:19): To řeším :-) Na tom mém skrýnu vidíš, že mám např. sedm různých interpretací Bartókova 3. smyčcového kvartetu (a osobně se rád vracím k interpretaci Balcea kvarteta). U sólových klavírních děl je to ještě výraznější, mám spousty oblíbených klavíristů pro určité skladatele nebo i určitá díla. Dirigenty taky řeším. Mám např. své oblíbené dirigenty u jednotlivých Mahlerových symfonií atp. U renesanční hudby mám zase svá oblíbená vokální tělesa. Roli to často hraje velkou.
@Dan9K @Artan prozraďte mi, kde berete, resp. jak si vybíráte konkrétní nahrávky, zvlášť, když to jedete takhle masivně? CD asi těžko, to samé LP (někdy v roce 2005 jsem byl na exkurzi v Mahenově knihovně, tehdy říkali, že mají na deskách veci, co digitálně nikdy nevyšly, heh)? YouTube, spotify, download?
@Artran (19.10.2023 04:04): já Haydna respektuju, věřím, že kdyby se narodil o sto let později, tak mám jeho hudbu mnohem radši. Prostě člověk své doby. A byl to snad ještě větší chrlič než Mozart. Takže těch 10 % je pořád docela dost velké množství hudby :-)

Všechno mě to právě ještě čeká. A jsem zvědav i na skladatele, jejichž jména mi nic neříkají. Vezmu si jako vzor tu pěknou timelinu z wikpedie , ale začnu asi už v baroku spíš :-) Samozřejmě ne všichni symfonie dělali. .Chci se soustředit na ty symfonie, protože mi přijde velmi zajímavý ten vývoj v rámci klasicismu, kdy se z pětiminutových skladbiček stala epochální díla na hodinu. Haydn to celé pokryl. Dal jsem před lety podobně jako dneska Mozarta, jeho prvních 50 symfonií a pak jsem to vzdal. Čeká mě druhý pokus :-)


Jo a pardon, zaměnil jsem předtím 33. za 31. myslel jsem samozřejmě tu Pařížskou, to je moje zážitková guilty pleasure. Ta mi přijde jakoby to bylo takové cvičeníčko v tom, co se bude lidem líbit. Hlavně aby to bouřilo a jsou to vlastně jen rozklady, sekvence, stupnice a efektní spojování základních harmonických funkcí a hlavní téma první věty je vlastně největší klišé klasicismu, super :D Ale je tam jeden moment, kterej je boží, 132. takt, kdy to hlavní mannheimské téma z A duru hodí přes Bb-dur do A mollu a pak do D mollu, to je moc pěkný a nečekaný. Ale takovejch momentů má Mozart hodně málo :-)
33. je taková průměrná :-)
@Dan9K (19.10.2023 03:15): Tyhle projekty jsou super :-) Já vždycky radši poslouchám podle nějakého klíče, než jen tak nahodile.

Na Haydna mi nešahej :-) To je jeden z mých dlouhodobě nejoblíbenějších skladatelů :-) Fakt je ten, že byly doby, kdy mi připadal nudnej, ale pak jsem měl kdysi takové blbé období v životě a tehdy mi ta Haydnova hudba, která je tak neskutečně proporcionálně vyvážená a optimistická s ostnem disonance, dost pomohla. Od té doby mám pocit, že jsem ho jakože pochopil.

S Mozartem to mám tak, že jsem vždy poslouchal určitou část jeho díla, klavírní sonáty, pak smyčcové kvartety, pak klavírní koncerty, pak opery... Ty symfonie vlastně zas až tak nemusím (slyšel jsem je všechny asi tak třikrát). Mám mnohem raději tu jeho komorní hudbu (případně koncerty). Ve srovnání s jinejma skladatelama té doby prostě Haydn i Mozart vynikali v tom obrovském množství hudby, které dokázali složit. Já jsem poslouchal i leckteré jiné klasicistní skladatele, ale ti toho buď nedokázali složit tolik, nebo nebyli tak vyrovnaní.

Beethoven je specifický případ, ten už opravdu kráčí úplně někam jinam... Byl to podle mě skutečně genius, ale já nesnáším ten jeho sklon k patosu. Už mě ani tak netáhnou ty jeho komorní věci. Symfonie - snad kromě šesté - nemusím vůbec. A určitě upřednostňuju H.I.P. interpretace (třeba Bruggena), před např. takovým Karajanem.

C.P.E. Bacha mám rád, je to přesně ten skladatel, který je zajímavý tím, jak je jednou nohou ještě v baroku a tou druhou už jinde (taky proto se někdy řadí k rokoku). Pak je ale taky zajímavý jeho bratr Wilhelm Friedmann Bach. Toho si poslechni, pokuds od něj již něco neslyšel. (To byl taky jedn z mých minulých projektů - hudba rodiny J.S.Bacha :-) )
@Artran (19.10.2023 01:57): Já mám teď jinej projekt v rámci vážné hudby :-)

Vždycky mi vrtala hlavou ta hlavní trojice "vídeňských klasiků" (Haydn, Mozart, Beethoven), a to jak mocně známí a nadceňovaní, oproti všem ostatním v té době, jsou. A já sám mám naposloucháno naprosté minimum od těch ostatních skladatelů té doby. A vždycky jsem velmi pochyboval o tom, že jsou Haydn s Mozartem opravdu o takový parník jinde, vzhledem k tomu, že mi přijde 90 % jejich tvorby naprosto o ničem a nekonečně banální (já vím, že se rouhám), zejména po melodickoharmonické stránce a strašně stereotypní co se týče nálady (až na výjimky).
O Beethovenovi nepochybuju, ačkoliv mám proti jeho stylu komponování X osobních výhrad, považuju ho za nejdůležitější zjev v historii hudby (a asi nebudu sám).

Tak jsem se rozhodl, že to zároveň propojím s hlubokou znalostí všech symfonií od jakéhokoliv trochu známějšího skladatele.

Teď právě naposlouchávám toho Mozarta, abych měl ten základ, prvních 36 symfonií už mám v malíku, Dal jsem si každou třeba desetkrát, teď si jen projedu ještě ty poslední.
A z těch prvních 36 jsou za mě opravdu super jen 4 (25, 26, 29, 36), slušných je víc (třeba hned ta 1., 11. (akorát ta není jeho), 12., 14., 15., 20., 27. a 35.). Speciální je pro mě 33., která mi přijde, že je nekonečně o ničem (tam není v podstatě jedinej melodickej nápad), ale je to čistý guilty pleasure zážitek pro dobrou náladu. (což je vtipný říkat o Mozartovi, whatever :-) ) Ostatní symfonie jsou za mě skoro sračky (ok, už to přeháním :D)

Moje největší želízko v ohni je jinak Carl Phillip Emanuel Bach, tomu hodně věřím, jakožto v podstatě hlavního strůjce Sturm und Drang periody, která mi přijde jako jediná skutečně zajímavá v období klasicismu :-)
@Dan9K (18.10.2023 23:11): Ale tak jasně, ale to bys mohl stejně tak říct, že těm, kterým se líbí Debussy, se nemusí líbit Ravel, a taky by to byla pravda :-) Pořád tam ale ten vliv je.
Jinak máš ale pravdu, co se týče té originality. Minulý rok jsem poslouchal od roku 1870 chronologicky po roce všechny klavírní skladby, co jsem pro daný rok sehnal (skončil jsem nějak 1905), a když se objevil Satie, tak je to naprostý zlom. S ním opravdu začíná moderna.
@Artran (18.10.2023 10:40): já si nemyslím, že by ti, kterým se líbí Satie, se jim nutně musel líbit Ravel s Debussym. Oni nemají nic jako Gymnopédie.
Na tu dobu to bylo super originální. V podstatě Satie vychytal, co se lidem líbí dneska.
Ravel s Debussym jsou mnohem komplexnější a složitější, mnohem méně průzrační. Nálada není všechno. Emočně působí vždycky na první dobrou víc ty nejjednodušší věci.

Ale Ravel je můj druhý nejoblíbenější skladatel vážné hudby. On nemá špatnou skladbu. A v tom je pro mě vlastně úplně nejlepší ze všech.



@Naginata (18.10.2023 14:11): to je samozřejmě nejslavnější maďarský tanec od Brahmse, no. 5
Ovšem oni nejsou od Brahme, on to vlastně jen zaranžoval. To je takový to smutný, když tvoje nejslavnější dílo vlastně není úplně tvoje. Ale těžko říct, jestli není od Brahmse ještě o něco slavnější ta jeho ukolébavka. Podobný to vlastně má i ten Ravel s Bolérem, ale ten do toho dal určitě víc sebe :-)

Jsem přemejšlej, jestli vlastně mám rád něco, kde se takhle objevuje klasika a krom Muse mě vlastně nic nenapadlo. Většinou mě to sere :-) A i ty Muse to dělaj většinou debilně. Jediná výjimka je Space Dementia, kde to nádherně zakomponovali do nové skladby. Většinou je to tak, že se na tý klasice jen přiživují, ale nevznikne nová hodnota.
@Strady (18.10.2023 21:59): Mě to dost potěšilo, že to se hrou vlastně nemá skoro nic společného, bo je to klasické podle skutečně události drama o chujovi co se z nuly vypracuje mezi špičku ve svém sportu. Víc než závody mě tam bavil právě ten civilní život, ten jeho táta je díky svému herci velký sympaťák.
Gran Turismo film má být dlouhá reklama na hru nebo jak je to myšleno? Chvilku se to tváří super cool, aby během tři vteřin, spadlo do otrhaného rodinného dramatu a proč to udělat třikrát za dvě hodiny. Hodně zvláštní..
@Artran (18.10.2023 10:40): Debussy dobrý, ale už je to taková čistší hudba, jasnější... na tom Satiem se mi líbí, jak je to originální, neočekáváné a zároveň hrozně příjemné na poslech... ještě vozkouším toho Ravela :)
Zná někdo tady seriál The Prisoner? U nás je téměř neznámy a má jen 110 hodocení na ČSFD, ale v zahraničí jde o opravdu kultovou záležistost co inspirovala například Truman Show nebo Black Mirror a Iron Maiden podle toho pojmenovali jeden song. Má to jen 17 částí, takže to ani není příliš dlouhé.

A co říkáte na nový Judas Priest song? Já jsem nikdy moc nebyl na klasický heavy metal, hudebně he to fajhn, jen ty vokály jsou na mně až moc přehnané.
https://www.youtube.com/watch?v=N_l-trEOtbk
Hrozně jsem se teď zamiloval do hudby Erika Satie. Má to podobný vibe jako soundtrack k Disco Elysium, respektive to ve mě vyvolává dost podobnou melancholii :)
No teda. Jsem velmi rád že jsem si ještě stihl zajít na Bod Obnovy. Skvěle napsaný/zahraný/zrežírovaný semi-cyberpunk scífko. Jasně, ten ústřední nápad je podobnej jako v Altered Carbon nebo Cyberpunku 2077, ale hlavní je provedení a to se fakt povedlo. Krásnej vizuál a soundtrack. Bavilo mě to víc než Oppenheimer a snad i, gasp, Blade Runner 2049. Kino doporučuju.

A taky mám díky zdejší blonďatý agentce Em mnohem větší chuť rozjet Cyberpunk 2077 s blonďatou netrunnerkou V :)
@Dan9K (14.10.2023 19:23): Mě je to v podstatě jedno, nemusím honit žánrové škatulky, hudba mě prostě buď baví nebo ne... ale když už jsi to tak nazval :)

I to Jar of Flies je instrumentálně hodně výživné, kdežto tady jsou nástroje spíš upozaděné. Což ale neberu špatně, prostě je to jeho styl, a jak říkám, zaujalo.
Jen bych chtěl, zejména pro fanoušky stylu grunge, vyzdvihnout, že včera nebo kdy vyšla debutová deska člověka jménem Pan Lynx.
Je to můj spolužák Michal Skořepa z konzervatoře, který se proslavil zejména jako alterace Ježíše a Jidáše v Jesus Christ Superstar, kde vždycky tak ječákoval. Ale co vím, tak už od prváku konzervatoře ho to táhne k Alice in Chains a Soundgarden a mám pocit, že to konečně dotáhnul. Má tam hosty, ale v podstatě to dělá celé sám, což vidím postupně taky jako jedinou cestu, jak dělat skutečně autentickou tvorbu. V českém prostředí myslím dost pecka, jen ta čeština je nezvyk :-)     Cililynx
13/20, jednou jsem se uklik, ale česká filmografie mě nikdy netáhla :)