Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@John Mirra (24.10.2023 17:41): Já teda poslední dobou postrádám ty vietnamské trhovce :-)
Dětství jsem strávil v Praze na Proseku, a v 90. letech tam u Billy (vlastně na místě současné stanice Prosek) obrovský vietnamský trh, kde jsme si kupovali všechny digi hry, plyšáky, smlouvalo se. Samozřejmě hadry.
Dneska tyhle trhy vůbec neexistujou. Dnešní mladé by asi hodně překvapilo, jak to tam tehdy vypadalo, ale z hlavy to nikdy nevymažu :-)
Oni se holt asi všichni stáhli do té Sapy no..
Já si žádných hus nevšiml. Sigmund Freud by ti to určitě jasně vysvětlil :-)
Loni jsem u různých trhovců a vietnamců začal vídat plyšového Huggy Wuggyho z Poppy playtime. S tím bych se ještě dokázal smířit, i když mi hlava moc nebere, že se dětem tak líbí.

Ale může mi někdo říct, proč teď začínám vídat obří plyšové husy? :D
@rikuhahl (21.10.2023 18:33): no sleduju programově a postupně ty starý československý filmy (ale dost jsem zpomalil), jsem v roce 1937 a ohledně Marvana mám 3 poznatky...hrál v asi 90 % všech filmů. A v 80 % z nich hrál krátké štěky. A ve 100 % z nich hrál postavy nějakých idiotů, který pérujou hlavní postavu :-) inspektor, ředitel, podnikatel, doktor, pořád něco takového. Uvidíme, co přinese budoucnost po roce 1937 :-)
@AlieN (21.10.2023 16:43): Viděl. Ale furt tam byl hezounek. Prostě jako takové to ošklivé káčátko v amerických romantických komediích, které by ale v reálném světě po změně účesu a sundání brýlí a rovnátek získalo kontrakt u modelingové agentury.

O talentu Brada Pitta pochopitelně nikdo soudný nepochyboval, ale publikum ho prostě mělo za hezounka. Nehledě na to, že 12 Opic nebyly blockuster který by navštívily davy a uvědomily si, jak výborný je to herec. On se z té své škatulky hrabal docela dlouho. Vždycky měl roli jako tohle, nebo Kalifornie, nebo Po přečtění spalte, nebo Podfu(c)k, ale pak si to "pokazil" něčím jako Sedm let v Tibetu, nebo Seznamte se, Joe Black, nebo Troja.

@Dan9K (21.10.2023 17:07): Já jsem postupem času docenil Titanic do té míry, že by mě moje mladší já zhnuseně proklelo. Soundtrack je fakt parádní, a nedám na něho dopustit.Bohužel oblíbenou filmovou variantu Romea a Julie nemám. Je ale pravda, že lepší verze Julie než předvedla Olivia Hussey, asi v lidských silách není.

Ty vole ale Marvan. Ten hrál snad od třiceti šedesátníky, takže vypadal jako nesmrtelný. :-D
@Radecker (21.10.2023 17:05): no ale tam ho ještě namaskovali luxusně, když pak přišel na premiéru odloženeou kvůli covidu, tak přišel dědeček :-)


jinak ad De Niro, herec, který snad od dvaceti hrál dědky je... a jmenuje se Jaroslav Marvan, ten je fascinující :-)
@Radecker (21.10.2023 17:01): mně naopak přijde, že to Dicapriovi teď přestává slušet. Začíná bejt takovej divně nateklej a už úplně nestárne do krásy. Obávám se, aby nedopadl jak Daniel Craig.
Nejlíp vypadal mezi 2006 - 2015

(povrchní okénko)
@AlieN (21.10.2023 15:57): De Niro od začátku hrál starší postavy než byl on sám  - snad kromé této scény z Goodfellas, kde se nás hlas Raye Liotty snaží přesvědčit, že mu není více nž 28 nebo 29 :-D

S Di Capriem to mám ale stejně jako hanak. Že konečně dospěl jsem si dokonce řekl až u Once upon a time in Hollywood :-) Dobrej byl ale vždycky a všude, včetně Gilberta Grapea, kde byl opravdu perfektní. De Niro má tu "výhodu", že už těch 30 vypadal jako chlap a byl ve svých rolích možná malinko uvěřitelnější. U Di Capria ale věřím (doufám), že by mohl mít delší hereckou životnost na vrcholu a snad nebude muset brát nedůstojné role, které od roku 2000 bere De Niro, a ve kterých už se omezuje na jeden výraz.
@hanak_v_exilu (21.10.2023 16:29): ty koukám říkáš Titanicu Romeo a Julie úplně programově, co? :-)

preferuji Romea a Julii od Franka Zeffirelliho. Dokonce i tu hudbu Nina Roty mám nesrovnatelně radši než hudbu Jamese Hornera (těžce koušu, že je Titanic suverénně komerčně nejúspěšnější soundtrack všech dob, ale co se dá dělat). Vlastně, když se nad tím zamyslím, je Romeo a Julie můj nejoblíbenější romantický film, pokud nepočítám ty cynické věci typu Válka Roseových nebo Lepší už to nebude. Jsem konzerva asi :D



@AlieN (21.10.2023 16:43):  už jsem chtěl protestovat, že mu nemohlo být 19 v roce 1993, když vypadal na max 14, ale fakt že jo.

Ale je třeba si uvědomit, že ty filmy vždycky točí dřív, než vyjdou, takže mu asi úplně 19 nebylo, bylo mu čerstvých 18, když to točili, ale stejně :-)
@hanak_v_exilu (21.10.2023 16:29): A ty jsi toho Gilberta Grapea viděl? Od hezounka by tam nemohl být dál, bylo mu devatenáct, a ta nominace na oscara byla velmi zasloužená.
Ale taky jsem jeho začátky docenil až později, jak tohle, Romea, i Total Eclipse (taky výborná role) jsem viděl až relativně nedávno.

Ad Pitt - ve 12 Opic měl k vráskám taky ještě hodně daleko, a o jeho univerzálním talentu tam nemohl pochybovat nikdo.
@AlieN (21.10.2023 15:57): Já neříkám že za to může, ale říkám, že De Niro hrál postavy k jakým se dostává DiCaprio teďka už od začátku kariéry. Byl to prostě ode dne jedna komplexní herec. DiCaprio do toho musel dorůst. V tomhle není sám. Brad Pitt byl taky dlouho braný jako hezounek který těží z tváře. Talent na něm lidi začali vidět až když mu přibyly vrásky. Přitom si myslím, že je to lepší herec než DiCaprio, nebo minimálně variabilnější.

@Dan9K (21.10.2023 15:47): Já jsem se mu dlouhodobě spíš vyhýbal. Romea a Julii jsem viděl už někdy na střední škole, ale přišlo mi to jako takové americké prznění předlohy. Svého času bylo v kurzu Titanic nesnášet, takže jsem ho docenil až později. Ale když jsem začal jeho filmy sledovat zpětně, tak se mi líbil prakticky ve všem.
@hanak_v_exilu (21.10.2023 15:37): On za to DiCaprio tak úplně nemůže, že byl hezoun s dětskou tváří. De Niro od začátku hrál starší postavy než byl on sám, zato DiCaprio dostával většinou k svému zjevu adekvátní role - a ve všech z nich dokázal vytěžit maximum, ať už jako Romeo, v Titanicu, nebo v Catch Me If You Can.
Ale nezapomínej že začínal fantasticky zahraným retardem v Co žere Gilberta Grapea.

Oscara měl dostat už mnohem dřív, a byly z toho roky běžící celo-internetové memy, že mu ho Akademie odmítá za cokoli dát.

A upřímně věřím že letos bude mít dalšího, ve Flower Moon je neuvěřitelný (resp uvěřitelný, velmi, s veškerou svou malostí, hloupostí, a zároveň i lidskostí)
@hanak_v_exilu (21.10.2023 15:37): pro mě byl u DiCapria zlom v roce 2006, konkrétně Krvavý diamant. Od té doby ho beru a tam jsem mu poprvé uvěřil jeho postavu. Respektive už jsem ho trochu bral v Pláži (kterou mám dost rád, i když jsem dost v menšině). Po Titanicu a Muž s maskou to byl můj nejméně oblíbený herec (nebyl jsem v tom sám) a Krvavý diamant a následně hned Departed, tam najednou začal bejt jakože "chlap". V Prokletým ostrově už jsem šel na oblíbeného herce a nevnímal jsem ho jako slaďouše :-)

ale možná hraje i roli, kolik je člověku zrovna let. Když je ti 12, vnímáš 16 letý jako velký dospěláky a když je ti třicet, jsou to děti no...

Když se dneska podívám třeba na Froda, tak mi přijde směšný, jakej je to kluk a tehdy jsem ho vnímal jako dospělého muže (teda hobita :-) )
@AlieN (21.10.2023 15:10): Myslel jsem to tak, že DiCaprio byl takový slaďouš ještě i v Prokletém ostrově. Takové ty životem protřelé postavy hraje snad až do Djanga. De Niro je zvládal už v začátcích kariéry. Taky DiCaprio dostal Oskara až po čtyřicítce - a já bych mu toho prvního dal ještě o pět let později. DeNiro dostal dva do čtyřicítky.
@hanak_v_exilu (21.10.2023 14:45): Ne že bych chtěl nějak znevažovat hereckou karieru De Nira, ale s tím věkem jsi trochu mimo, vždyť je to přesně obráceně. DiCaprio do třicítky natočil nejmíň pět filmů které se dnes považují za klasiku, měl dvě nominace na oscara, zato De Niro začal pořádně hrát až po ní, do té doby měl... no akorát snad Mean Streets, které jsem sice neviděl, ale je to první známější film Scorseseho.
@Dan9K (21.10.2023 03:47): Starý DiCpario (věkově) je docela fajn, ale De Niro tyhle role zvládal už kolem třicítky. Já mám Scorseseho rád tak nějak průběžně. Taxikář super, Mafiáni skvělí, Mys hrůzy skvělý, Vlk z Wall Street skvělý. Vylože mě zklamal snad jenom Irčan. Počítání mrtvých taky nebylo hodno jeho pověsti, ale kdyby to natočil někdo jako prvotinu, určitě bych z toho měl mnohem lepší pocit.

Mně se na něm líbí jak dlouho se drží na vrcholu. Coppola od osmdesátek natočil tři dobré filmy a posledních dvacet let nic, Altman ztratil fazónu už v sedmdesátých letech, Friedkin to vydržel jenom o pár let delší dobu. I ten Woody Allen má za posledních dvacet let sotva dva opravdu výborné filmy. Ale Scorsese nemá dekádu kde by nenatočil minimálně dvě klasiky.
@Radecker (20.10.2023 11:24): No vidíš a mě ty jeho nemafiánský filmy bavěj víc, takže tahle dobovka z prakticky neznámý části americkejch dějin mi přišla opravdu fajn. Ale samozřejmě za to může i Leo, kterej je vždycky záruka kvality a tady ten natvrdlej Ernest se mu fakt poved :)
Zrovna Scorcese mě zrovna dvakrát nebaví. Neviděl jsem od něj vše (zhruba půl napůl před i po roce 2000 s tím, že víc titulů po než před), nemůžu říct, že by měl vyloženě špatný film, ale ani takový, který by mě odrovnal. Z toho, co jsem viděl, bych chtěl znovu viděl jen Huga.
@Sadako (21.10.2023 00:24): Děkuji, spletl jsem si země - ostuda. Ale zase jsem se díky tomu dozvěděl o dalším remaku :)

@Dan9K (21.10.2023 03:47): Důkaz o tom, že Scorseseho top vidí každý v něčem jiném. Mám radši současného Di Capria, než současného De Nira, ale De Niro až do konce devadesátek byl úžasný. Myslím, že trapná není ani jedna preference :)
Hledam pisnicku! Videoklip je o necem jakoze kluk pomuze holce na ulici, pak jsou snad spolu, pak se asi rozejdou, situace se obrati a ona pomuze jemu, nebo tak neco :D Pocitam Bon Jovi, Aerosmith nebo neco takovyho asi devadesatky... :) Hledal jsem, ale marne :)
Scorsese je můj potenciálně top 5 režisér, ale ještě si schovávám některé jeho zásadní věci. A musím tedy říct, že jeho tvorba po roce 2000 mě oslovuje víc. Scorsese je pro mě někdo, kdo skoro nejvíc snese srovnání s Kubrickem, ale na té jeho dřívější tvorbě mě právě vadí ta přílišná žánrová jednotvárnost. Sežral jsem Casino, ale Mafiány už moc ne. Zuřící býk mě taky neoslovil. Špinavé ulice už vůbec nevím, o čem byly. Král komedie se mi líbil, ale už taky nevím.

Všechny filmy po roce 2000, až na Gangy New Yorku, co jsem od něj viděl, si pamatuju dokonale. Departed i Shutter Island jsou pro mě skvosty, Vlk z Wall Streetu mě pak naopak vyloženě uráží, nejsem schopen odhlédnout od přesahu do skutečného světa, takže to neberu jako oddělené umělecké dílo a jsem na ten film naštvanej. Naopak Huga si vážím zase hodně hodně moc, ale jako film je pro mě dost rozporuplný. Krom hudby, ta je skvostná.

Ale na té jeho novější tvorbě mě právě baví, že od něj můžu čekat všechno. U té starší tak nějak tuším, co to bude.

Jo a je to asi trapný, ale mám teda o dost radši DiCapria, než De Nira, a to může taky hrát roli.
@Radecker (20.10.2023 15:56): Aviator ma celkovo aj tématicky nejak neláka, takže tiež som ho ešte nevidel. Ja som inak nevidel ešte ani Irishmana a pritom toho by som si rád pozrel. U mňa je to ale hlavne tým, že filmy a seriály sú u mňa posledné roky na posledných priečkach v rámci mojich koníčkov, to už si radšej zahrám nejakú videohru, karty, stolovku, prečítam knihu, alebo sa socializujem či zahrám na hudobnom nástroji a filmy/seriály sú niekde až po tom, lebo je to asi ten "najstatickejší" z mojich záujmov.

Hej, viem, že je to remake Volavky. Ja mám juhokórejskú kinematografiu rád, hoci tam sa mi tiež za posledné roky nazbierali nejaké resty.

Áno, taký Goodfellas alebo Age of Innocence boli filmársky niekde inde. Na druhej strane, hoci Oscarov ako takých neriešim, mám pocit, že porota tradične svojou konzervatívnosťou dáva umelcom oscary až po funuse, keď už majú tie najlepšie filmy za sebou a už sú "len" slávni.
@Tulareanus (20.10.2023 13:46): Gangs of New York jsem viděl poprvé asi před rokem. Dlouho jsem se tomu vyhýbal, protože jsem se podle smíšených reakcí bál nudy. No a nakonec jsem byl příjemně překvapen. Není to ten jeho "top tier", který má beztak každý nastavený jinak, ale super. Daniel Day-Lewis tradičně skvělý no :-) Podobně to mám s Letcem, toho zatím pořád odkládám.

Vzhledem k tomu, že máš rád Departed, tak určitě víš, že to je remake korejské Volavky. Ale kdyby náhodou ne, tak dávám tip. Vlastně Departed je dobré hlavně v tom, že za něj Scorsese dostal Oscara. Vždycky budu tvrdit, že má 10 filmů, které ho měly dostat spíše, ale i tak jsem za to rád :-)
@Radecker (20.10.2023 13:38): Jasné, chápeme sa. Len to najprv pôsobilo, že okrem Wolfa tam nič iné nebolo dobré po roku 2000. Ja mám práve kvôli tomu, čo som písal Wolfa nižšie než Shutter Island a The Departed, Nicholson sa mi tam páčil (hral v podstate čiastočne blázna), ale stále by som Wolfa hodnotil tak na 75 - 80% ako fajn film, ale za mňa naozaj taký len na jedno pozretie. Každopádne mne sa kedysi celkom páčili aj Gangs of New York, bol som na tom ešte v kine a najviac sa mi na tom páčila atmosféra a Daniel Day-Lewis, ktorý naozaj dal svojej postave život.
@Tulareanus (20.10.2023 13:17): Nemyslel jsem to tak, že by Wolf of Wall Street byl jediný dobrý, Shutter Island je taky fajn. The Departed se mi hrozně líbilo napoprvé, ale když jsem to viděl v pozdějším věku, už mi to připadalo trochu karikaturní (přehrávající Nicholson atd.) a sem to narozdíl od Wolfa nepatří (podle mě).

Wolf of Wall Street jen nejvíce splňuje tu Scorseseho vypravěčskou polohu, ve které ho mám nejraději. To, že je to stále o level pod Casinem a Mafiány, které jsou odvyprávěny podobně, je druhá věc :-) To, co o něm píšeš je pravda, ale mě to prostě baví. Pořád se tu ale bavíme o filmech, které hodnotím 80% plus (no, Departed asi trochu méně), tak asi není potřeba se o tom nějak hádat.
@Radecker (20.10.2023 11:24): Nový ilm si chcem tiež pozrieť, takže k tomu sa zatiaľ nevyjadrujem. Ale nemyslím si, že Wolf of the Wall Street bol jediný dobrý. Naopak také Shutter Island alebo The Departed mi prišli lepšie. Aj herecky, lebo v nich bolo viac čo hrať. Wolf of the Wall Street skôr považujem za taký mainstreamovo najprístupnejší film, kde je to vlastne taká spleť historiek, ktorá má v podstate len úlohu zabaviť, ale nejaké morálne aspekty v tomto prípade už hádže Scorsese za hlavu, čo je to, prečo mi ten film oproti jeho iným, príde horší.
Killers of the flower moon - uff, těžké. Scorsese je můj nejoblíbenější režisér, ale zase se potvrdilo, že Vlk z Wall Street byla spíše anomálie jeho pozdní tvorby (cca od roku 2000). Nemůžu říct, že bych se ty tři a půl hodiny výrazně nudil, ale ani jsem se moc nebavil. Tak nějak to prostě uplyne, ničím to nešokuje, nepobaví ani nedojme. Nezůstalo ve mně nic. Vzpomínám si, jak jsem napoprvé hltal Casino, které mělo vše výše zmíněné a člověk by snesl i dvakrát delší stopáž. Nakonec je člověk aspoň rád, že se neopakuje průser z Irishmana, kde nekvalitně omlazený De Niro mlátí prodavače potravin. Tady je to vizuálně a herecky v pohodě. Dědeček Scorsese už se podruhé nenechal nachytat na de-aging, přestože De Nirovi je zhruba dvakrát více let, než jeho reálnému předobrazu. Pro Martyho asi důležitý film, ale myslím, že jeho úcta k tématu mu bránila, aby rozjel něco odvážnějšího.
@Fingon (19.10.2023 17:19): To řeším :-) Na tom mém skrýnu vidíš, že mám např. sedm různých interpretací Bartókova 3. smyčcového kvartetu (a osobně se rád vracím k interpretaci Balcea kvarteta). U sólových klavírních děl je to ještě výraznější, mám spousty oblíbených klavíristů pro určité skladatele nebo i určitá díla. Dirigenty taky řeším. Mám např. své oblíbené dirigenty u jednotlivých Mahlerových symfonií atp. U renesanční hudby mám zase svá oblíbená vokální tělesa. Roli to často hraje velkou.
@Dan9K @Artan prozraďte mi, kde berete, resp. jak si vybíráte konkrétní nahrávky, zvlášť, když to jedete takhle masivně? CD asi těžko, to samé LP (někdy v roce 2005 jsem byl na exkurzi v Mahenově knihovně, tehdy říkali, že mají na deskách veci, co digitálně nikdy nevyšly, heh)? YouTube, spotify, download?
@Artran (19.10.2023 04:04): já Haydna respektuju, věřím, že kdyby se narodil o sto let později, tak mám jeho hudbu mnohem radši. Prostě člověk své doby. A byl to snad ještě větší chrlič než Mozart. Takže těch 10 % je pořád docela dost velké množství hudby :-)

Všechno mě to právě ještě čeká. A jsem zvědav i na skladatele, jejichž jména mi nic neříkají. Vezmu si jako vzor tu pěknou timelinu z wikpedie , ale začnu asi už v baroku spíš :-) Samozřejmě ne všichni symfonie dělali. .Chci se soustředit na ty symfonie, protože mi přijde velmi zajímavý ten vývoj v rámci klasicismu, kdy se z pětiminutových skladbiček stala epochální díla na hodinu. Haydn to celé pokryl. Dal jsem před lety podobně jako dneska Mozarta, jeho prvních 50 symfonií a pak jsem to vzdal. Čeká mě druhý pokus :-)


Jo a pardon, zaměnil jsem předtím 33. za 31. myslel jsem samozřejmě tu Pařížskou, to je moje zážitková guilty pleasure. Ta mi přijde jakoby to bylo takové cvičeníčko v tom, co se bude lidem líbit. Hlavně aby to bouřilo a jsou to vlastně jen rozklady, sekvence, stupnice a efektní spojování základních harmonických funkcí a hlavní téma první věty je vlastně největší klišé klasicismu, super :D Ale je tam jeden moment, kterej je boží, 132. takt, kdy to hlavní mannheimské téma z A duru hodí přes Bb-dur do A mollu a pak do D mollu, to je moc pěkný a nečekaný. Ale takovejch momentů má Mozart hodně málo :-)
33. je taková průměrná :-)
@Dan9K (19.10.2023 03:15): Tyhle projekty jsou super :-) Já vždycky radši poslouchám podle nějakého klíče, než jen tak nahodile.

Na Haydna mi nešahej :-) To je jeden z mých dlouhodobě nejoblíbenějších skladatelů :-) Fakt je ten, že byly doby, kdy mi připadal nudnej, ale pak jsem měl kdysi takové blbé období v životě a tehdy mi ta Haydnova hudba, která je tak neskutečně proporcionálně vyvážená a optimistická s ostnem disonance, dost pomohla. Od té doby mám pocit, že jsem ho jakože pochopil.

S Mozartem to mám tak, že jsem vždy poslouchal určitou část jeho díla, klavírní sonáty, pak smyčcové kvartety, pak klavírní koncerty, pak opery... Ty symfonie vlastně zas až tak nemusím (slyšel jsem je všechny asi tak třikrát). Mám mnohem raději tu jeho komorní hudbu (případně koncerty). Ve srovnání s jinejma skladatelama té doby prostě Haydn i Mozart vynikali v tom obrovském množství hudby, které dokázali složit. Já jsem poslouchal i leckteré jiné klasicistní skladatele, ale ti toho buď nedokázali složit tolik, nebo nebyli tak vyrovnaní.

Beethoven je specifický případ, ten už opravdu kráčí úplně někam jinam... Byl to podle mě skutečně genius, ale já nesnáším ten jeho sklon k patosu. Už mě ani tak netáhnou ty jeho komorní věci. Symfonie - snad kromě šesté - nemusím vůbec. A určitě upřednostňuju H.I.P. interpretace (třeba Bruggena), před např. takovým Karajanem.

C.P.E. Bacha mám rád, je to přesně ten skladatel, který je zajímavý tím, jak je jednou nohou ještě v baroku a tou druhou už jinde (taky proto se někdy řadí k rokoku). Pak je ale taky zajímavý jeho bratr Wilhelm Friedmann Bach. Toho si poslechni, pokuds od něj již něco neslyšel. (To byl taky jedn z mých minulých projektů - hudba rodiny J.S.Bacha :-) )
@Artran (19.10.2023 01:57): Já mám teď jinej projekt v rámci vážné hudby :-)

Vždycky mi vrtala hlavou ta hlavní trojice "vídeňských klasiků" (Haydn, Mozart, Beethoven), a to jak mocně známí a nadceňovaní, oproti všem ostatním v té době, jsou. A já sám mám naposloucháno naprosté minimum od těch ostatních skladatelů té doby. A vždycky jsem velmi pochyboval o tom, že jsou Haydn s Mozartem opravdu o takový parník jinde, vzhledem k tomu, že mi přijde 90 % jejich tvorby naprosto o ničem a nekonečně banální (já vím, že se rouhám), zejména po melodickoharmonické stránce a strašně stereotypní co se týče nálady (až na výjimky).
O Beethovenovi nepochybuju, ačkoliv mám proti jeho stylu komponování X osobních výhrad, považuju ho za nejdůležitější zjev v historii hudby (a asi nebudu sám).

Tak jsem se rozhodl, že to zároveň propojím s hlubokou znalostí všech symfonií od jakéhokoliv trochu známějšího skladatele.

Teď právě naposlouchávám toho Mozarta, abych měl ten základ, prvních 36 symfonií už mám v malíku, Dal jsem si každou třeba desetkrát, teď si jen projedu ještě ty poslední.
A z těch prvních 36 jsou za mě opravdu super jen 4 (25, 26, 29, 36), slušných je víc (třeba hned ta 1., 11. (akorát ta není jeho), 12., 14., 15., 20., 27. a 35.). Speciální je pro mě 33., která mi přijde, že je nekonečně o ničem (tam není v podstatě jedinej melodickej nápad), ale je to čistý guilty pleasure zážitek pro dobrou náladu. (což je vtipný říkat o Mozartovi, whatever :-) ) Ostatní symfonie jsou za mě skoro sračky (ok, už to přeháním :D)

Moje největší želízko v ohni je jinak Carl Phillip Emanuel Bach, tomu hodně věřím, jakožto v podstatě hlavního strůjce Sturm und Drang periody, která mi přijde jako jediná skutečně zajímavá v období klasicismu :-)
@Dan9K (18.10.2023 23:11): Ale tak jasně, ale to bys mohl stejně tak říct, že těm, kterým se líbí Debussy, se nemusí líbit Ravel, a taky by to byla pravda :-) Pořád tam ale ten vliv je.
Jinak máš ale pravdu, co se týče té originality. Minulý rok jsem poslouchal od roku 1870 chronologicky po roce všechny klavírní skladby, co jsem pro daný rok sehnal (skončil jsem nějak 1905), a když se objevil Satie, tak je to naprostý zlom. S ním opravdu začíná moderna.