Všechno už bylo řečeno, takže to vezmu jinak než bodovým soupisem, co by dobré RPG mít mělo. Vždy jde v podstatě o jedno a to hlavní. Musí to mít něco, co mě totálně pohltí a vtáhne a to klidně od prvního screenshotu, který jsem třeba někde zahlédl. Když to vzbudí dojem, že tohle je dobrodružství, které chci na počítači zažít, tak má hra více než z poloviny vyhráno. A ten zbytek aspektů, které by kvalitní RPG mělo mít, docením až pak, buď se to tedy dostaví tak nějak automaticky samo v průběhu hry, popřípadě jsem i ochoten prominout nějaké nedokonalosti v jiných aspektech hry, pokud je hra opravdu zážitek v tom smyslu vtažení do toho světa. Tohle ale neplatí jen pro RPG, ale pro všechny žánry her, které hrávám.
Uvedu příklad. Když jsem hrál své první RPG v životě, Eye of the Beholder, a první kontakt s tímto typem hry bylo intro a následně výhled do kobky, koukal jsem na to s úžasem a prozkoumával prvními krůčky chodby, otevřel první dveře a sejmul prvního kobolda. To už jsem věděl jsem, že tohle je přesně ono, něco, co je děláno dle mého gusta mně na míru. Vše ostatní jakoby přestalo existovat. A to jsem nevěděl ještě nic o lore toho světa, nic o pravidlech, na kterých to běželo, natož abych tehdy posuzoval, zda jsou dobré nebo ne, to jsem teprve vstřebával postupem hrou. Hru jsem si užil na max a dodnes na ní rád vzpomínám, dohrál jsem několikrát a mám chuť si ji zase zahrát v podstatě kdykoliv. Takže v první řadě je to všechno o zážitku a ten asi každý vnímáme jinak.