Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

Btw zatím se ukazuje, že hlavní problém graficky náročnějších her je přenos přes wifi. Kvůli tomu se trhají na Meta Quest 3. Holt budeme muset koupit a připojit ten kabel. Pak taky argument, proč se nepouštět moc do graficky náročnějších titulů. Spousta dat v posledku znamená, že jste zase upoutáni kabelem na židli atp. Ale třeba Subnauticu chceme zkusit. :)

@AlieN (19.01.2024 13:02): @Paul (19.01.2024 13:11): Orientuji se dle:
https://m.youtube.com/watch?v=MT3GWasw2ew
https://www.notebookcheck.net/Disastrous ... orders.794419.0.html
Konzole maj 13GB a sdílej v tom data i grafiku. 12GB jen pro grafiku (a 16 nebo víc pro data) bude stačit ještě minimálně celej zbytek generace.

I to TLOU dostali pár updatama do místa kde 8GB stačí v pohodě.
@Jab (19.01.2024 12:32): Tak je rozdíl mezi "využijí" a "nebude stačit". TLOU je zabugovaná sračka, ale jinak si autoři nemůžou dovolit udělat hru jen pro zlomek hráčů - určitě malá RAM na těchto kartách může být problém do budoucnosti, ale v nejbližším roce, dvou? To těžko, pro žádnou hru to nebude dramatický problém.
@Cobot (19.01.2024 12:23): Těch her, co to na vyšší rozlišení využijí, neustále přibývá. U karty za tuhle cenu se prostě nesmí stát, že ji VRAM nebude stačit už v roce jejího vydání.
@Jab (19.01.2024 10:15): já z aktuální nabídky taky nejsem nijak odvařenej, ale kolik her využije v 1080p nebo 1440p 12GB? Neříkám, že není žádná, ale včera jsem na to koukal, protože lehce o upgradu uvažuju a ne není to jen o velikosti paměti a šířce sběrnice. Ono se to podle mě po tom průšvihu s TLOU trochu nafouklo. Jasně, že víc paměť je 100% lepší, ale v pohodě se dá hrát i s 8GB... Zase z toho nedělejme, že, všichni co mají 8gb uhrajou jen miny a solitaire.. :)
Doporučily byste nějakej mikrofon k PC? Nějakej, na kterej jde mluvit trochu z dálky?
@Jab (18.01.2024 13:51): v pohodě, jen jsem chtěl upřesnit, že v leteckých simulátorech se člověk rozhlíží velmi často, dokonce i v MSFS 2020, na rozdíl od kokpitu auta.

@AlieN (18.01.2024 13:14): tři zakřivené monitory vedle sebe jsou určitě lepší jak jeden ale stejně pokud se budeš chtít rozhlížet zjistíš, že bez head tracking řešení to stejně nepůjde. Za mě je lepší řešení pro letecké a vesmírné simulátory jeden velký monitor + head tracking, u automobilových simulátorů je to jiné, tam to dává smysl.
@Jab (18.01.2024 13:57): Vztahoval jsi to na simulátory obecně, ne specificky závody aut.

V kontextu diskuze kterou jsme tu vedli jsi napsal nesmyslnou větu, tak jsem ti to dal najevo - bavili jsme se právě o leteckých simulátorech, ale možná tomu jsi právě ty neporozumněl.
@AlieN (18.01.2024 13:56): Vytrhnul si z kontextu jednu větu ze tří odstavců, kdy píši o Project Cars. Misto abys rozvinul diskuzi k tomu, co tě zajímá, tak mě jednou větou ještě setřeš. Kde jsem tam psal o leteckém simulátoru?

Ještě jednou pokud mému příspěvku někdy v budoucnu nebudeš rozumět, tak se zeptej.
@Jab (18.01.2024 13:40): Píšeš o kokpitu, a já reaguji právě i na to - musíš koukat na přístroje, zdaleka ne všechny se ti vejdou do výhledu dopředu.

Otáčení přes klávesové zkratky případně přes free look lock je nouzovka, dlouhodobě velmi nepohodlné a nebezpečné když máš ruce zaměstnané dalšími desítkami věcí které musíš naráz ovládat. Ale to právě vyžaduje strávit hraním takových her delší dobu, aby jsi přišel na to že to s nimi není tak jednoduché jak se na první pohled zdá.
@Rapier (18.01.2024 13:48): Já ale psal o interiéru/kokpitu. Primárně vzatežona k tomu Project Cars 2. Ty píšeš o pohodlí koukání se po obloze, které neřeším. Nenech se zlákat, kam to tahá Alien. :) Letecké WW2 simulátory jsem hrál. Nepřátelé tam létali všude okolo. Sledovat se to dá přes různé pohledy pomocí klávesnice. Pohodlné ve VR to bude zajisté více. Těžko to mohu rozporovat a ani jsem to nedělal.
@AlieN (18.01.2024 12:49): samozřejmě jen o 30% pixelů víc, sorry jsem nemocný. No Man's Sky ve VR musí být bomba.

Jen upřesním co Jab napsal níže, v simulátorech, tzn. leteckých a vesmírných se hráč zdaleka nedívá jen na kokpit a situaci před sebou jako u automobilových simulátorů kde primárně hráč sleduje cestu a soupeře před sebou, případně vedle sebe, naopak u leteckých simulátorů si můžeš často doslova vykroutit krk, plus se vytočit během letu na židli podobně jako v kokpitu reálný pilot. S Track IR řešením se jen malinko otočíš hlavou a vidíš dokonale za sebe. To pohodlí se nedá srovnat.
U VR, dokonce i super moderního F-16, bez ohledu na AWACS a radar se rozhlížíš více než si myslíš, protože hledáš cíle na zemi, koukáš a hledáš na obloze nepřátelké MiGy (pokud jsi v dogfigtu tak si doslova ukroutíš hlavu pokud je MiG na šestce), SAMy, rakety, apod. Je to docela fyzicky vyčerpávájící, a u WW2-WW1 letadel bez rozhlížení jsi prakticky mrtvý okamžitě. :)
@AlieN (18.01.2024 13:14): Psal jsem to níže. Reaguješ btw na něco jiného, než co píši. Nemá to smysl. Psal jsem o kokpitu/interiéru. Ne o koukání se z oken. Které se i bez dalších monitorů řeší dlouhodobě klávesovými zkratkami.

Nejdříve se ujisti, zda mi rozumíš dobře. A pak až na mě reaguj. Často reaguješ jednou větou v podobném duchu jako níže a mě pak taková komunikace nebaví.
@Jab (18.01.2024 13:01): V čem jsi to zkoušel a jak dlouho? Tady se nebavíme o krátkých arkádách na zablbnutí si, ale simulátorech ktde trávíš stovky a tisíce hodin času.
Ve smysluplných simulátorech, tzn ne jen naprostých arkádách, se kolem sebe potřebuješ dívat velmi často, kontrolovat okolí, přístroje v kokpitu. Nemluvě o imerzi. Proto řeším ten headtracking abych toto měl i bez headsetu, nebo jiní lidé si prostě dají tři obří zakřivené monitory vedle sebe aby ten výhled měli přirozeně.

Srovnání s RPG nemá smysl, tam ovládáš jen postavu, ne stroj ve kterém sedí.
@Rapier (18.01.2024 10:49): Těch 50% pixelů více je rozdíl mezi Quest 1 a 3, mezi Q 2 a 3 je to už jen 25%, proto mě zarazily ty nepoměrně vyšší nároky na HW. Dobrá poznámka s tím DLSS/FRS - to jak popisuješ fungování VR je samozřejmé, ale toto mě nenapadlo.

Star Citizen aktuálně nemá podporu VR vůbec, ale je plánovaná do budoucna. No Man's Sky ji dostalo nedávno.

Já mám s VR ještě specifický problém že na pravé oko vidí výrazně hůř než na levé - tzn ne že bych ten prostorový efekt nevnímal, ale asi není tak výrazný jako ho mají normální lidé. Volnost pohybu je každopádně fantastická věc, jak pro užitnost, tak pro imerzi.

@Jab (18.01.2024 11:28): " A máš na co koukat přímo před sebou, takže koukání po interiéru/kokpitu rychle omrzí. "
Tohle je úplný nesmysl.
[neexistující příspěvek]: Čím náročnější hry budeš hrát, tím spíše budeš muset být připojen k počítači. Taky to ale bude znamenat, že spíše budeš u hraní normálně sedět. A tím imho odpadá základní výhoda, kterou je pohyb při hraní. Pár kol Beat Saber a teče z tebe pot.

Na simulátory je to tak skvělé, ale je to něco za něco. Plus pak potřebuješ třeba i volant a pedály na řízení auta atp. Hrál jsem project cars a vůbec mě to nezaujalo. Grafika nic moc a ve vozítku jsem dostával i rány, když jsem trefil mantinel. Což se velmi rychle ohrálo. Doporučuji návštěvu VR arény a tam vyzkoušet, jakým směrem bys chtěl VR pripadne sám využívat.

Osobně se přiznám, že nevidím ani až tak moc rozdíl mezi hraním simulátoru před velkou obrazovkou a ve VR. Mozek to okolí monitoru sám odfiltruje. A máš na co koukat přímo před sebou, takže koukání po interiéru/kokpitu rychle omrzí.
[neexistující příspěvek]: Brýle pro virtuální realitu mají vlastní čip a vlastní obchody pro hry. Co píše Rapier platí, když na nich hraješ PC hry a ještě k tomu náročné PC hry. Zda potřebuješ silný počítač je na tobě a tvém použití. Brýle mají svůj hardware a k počítači je tak připojovat vůbec nemusíš.
[neexistující příspěvek]: ano, s lepší kvalitou zobrazení Quest 3 potřebuje opravdu silné železo abys Quest nakrmil. Mám doma zapůjčený Oculus Rift (první generace) ten má výrazně nižší nároky na HW ale taky v něm nejsem schopen přečíst budíky a popisky v kokpitu bez zoomu, viz. článek.
@AlieN (17.01.2024 23:21): nejprve bych rád poznamenal, že nejsem VR expert, a vše co teď vlastními slovy popíšu vychází z mých osobních zkušeností s VR na PC s různymi headsety, tzn. především z Oculus Rift, Oculus Rift S, Meta Quest 2, Meta Quest 3 a HTC Vive, které jsem si mohl vyzkoušet v několika leteckých simulátorech jako: IL-2 Sturmovik Battle of ..., DCS World a Falcon BMS. S Meta Quest 2 mám zkušeností více, tam jsem měl možnost hrát Half-Life ALYX, ACC, iRacing, hráno na RTX 2080, respektive později na RTX 3080 10GB.

Co se týče mých zkušeností s Meta Quest 3 zde https://forums.mudspike.com/t/falcon-bms ... -vr-experience/15874 

Samozřejmě DCS World je extrém, teprve v relativně nedávné době přišli s multi-core CPU supportem, konečně to běží i na jiném PC než na tom co mají v NASA a nedávno Eagle Dynamic oznámili, že makají na Vulkan engine s možnou podporou ray tracingu.

Co jsem pochopil z toho co mi bylo řečeno, tak potřebuješ odezvu ve hře do 25ms optimálně aby jsi neměl motion sikness apod. Mezi Quest 2 a Quest 3 je signifikantní rozdíl. Q1 má 600PPI, Q3 1000PPI rozlišení a Q3 ačkoliv se to tak z rozlišení nemusí zdát má o 50% pixelů více. Aby jsi nakrmil Quest 3 na plné detaily musíš mít solidní GPU, protože nezapomeň, že musís vykreslit obraz na každé oko, tzn. GPU vykresluje scénu 2x, a chceš mít ideálně 90Hz = 90 fps, lépe 120Hz = 120fps, ovšem pozor 90fps nebo 120 fps není totéž co na běžném monitoru, aby bylo jasno. Dle toho co jsem slyšel a četl tak ideální GPU k max. využití Quest 3 je RTX 4090, podle některých mínění ani RTX 4080 nedokáže Quest 3 nakrmit.
Další problém VR je, že DLSS/FRS nelze ve VR použít, jelikož to rozmaže obraz, když to máš blíže k oku tak to vidíš. Obecně různé AA techniky to rozmažou a často je doporučeno je vypínat. Takže ano VR má progress ale chybí citelně GPU výkon.

Pro představu, kamarádova RTX 3080 10GB nedokázala rozjet ACC na Quest 2 na max. Je to vždy o konkrétním engine hry, v DCS World jsou nároky extrémní, Falcon BMS by s Quest 3 pro relativně nízké HW nároky nejspíš utáhla i má RX 5700 XT na plné detaily, IL-2 Sturmovik Battle of .... je skvěle optimalizovaný na VR, nevím jak MSFS 2020, tam asi snad v pohodě, tam mě byl spíš podoručen upgrade CPU z R7 3700X na R7 5800X3D paradoxně více než výměna GPU za novou.

Dokáži si představit, že space simy alá velkolepý Star Citizen bude mít brutální nároky na VR, matně si pamatuji z minulosti, kdy jsem hrál třeba Freespace 1/2, že ty hry nebyly úplně nenáročné na výkon GPU.
TES Skyrim apod. nejspíš kvůli svému relativně nenáročnému engine nebudou mít problém.

Head tracking alias Track IR je fajn řešení, zvlášť v kombinaci s velkou obrazovkou, ve VR ovšem máš úplně jinou immerzi. Skutečně si připadáš že v tom kokpitu sedíš, vše má hloubku. Obzvláště v simulátorech je VR úplně jiná liga. Docela chápu, proč někteří už lítají simulátory jen s VR.
@SilentWolf (18.01.2024 09:08): já kupoval v březnu 2022 tenhle disk v 500Gb za 2999,-. Loni M.2 disky extrémně zlevnily na až nesmyslné nízké ceny. Bohužel ty slevy končily u 2TB. 4TB byly bohužel stále drahé a tak moc nespadl.
@Rapier (17.01.2024 22:01): Asi tě teď nechápu - v rozlišení není mezi Quest 2 a 3 moc velký rozdíl, tak jak může být první v pohodě na dnes už dost shit kartě, a na to druhé nestačit ani současný skoro top?

Každopádně já jak jsem psal s upgradem jako nutností počítám - teď mám RX 6600, to na VR v moderních hrách prostě nestačí. Ve Skyrimu a Beat Saber snad jo. Ale když už VR, tak by pro mě byly prioritou hlavně space simy. Na druhou stranu - možná by bylo lepší použít masivní televizi, 32" monitor nastojato vedle ní jako side panel na utility, a head tracking.
@AlieN (16.01.2024 22:56): co máš za grafiku? Jen pro ilustraci, GTX 1080, nebo RX 5700 XT (výkon GTX 1080 Ti) zvládne starší Meta Quest 2 v DCS World na sníženém rozlišení a detailech. Od kolegy co lítá letecké simulátor vím, že RTX 3080 není dost pro Meta Quest 3 ve stejné hře. To jen pro představu jak moc výkonnou GPU musíš mít. Je možné, že bežné hry alá HL Alyx, apod. to zvládne, přeci jenom to zdaleka nejsou tak náročné tituly jako letecké simulátory.

BTW Half-Life ALYX má nově výborný non VR mod, @Garret:  mě to před časem streamoval, vůbec jsem netušil, že hra je plně hratelná bez VR https://www.moddb.com/mods/half-life-alyx-novr

@Jab (16.01.2024 21:11): ano vím, že má vlastní HW, na kravinky alá Beat Saber asi dostačující. :) Na seriózní hraní PC her to ale není.
@Jab (16.01.2024 21:42): myslel jsem spíš konkrétně jakej obsah...nevim co se hraje ve VR arénách, já VR zkoušel naposledy před lety (Vive, a to byly různý dema a pár basic her). Nějakej beat saber?

Mě tem láká Alyx, Boneworks, teď nově vydanej Asgard's Wrath...zatím mi přijde že se toho nenakupilo tolik, aby mě to zlákalo.
@Jab (16.01.2024 20:22): gratuluji, objednal jsi si k tomu taky novou GPU + Wifi 6 router? :) Já jen, že GTX 1070 na to nebude stačit pokud bys chtěl na PC hrát hry v max. kvalitě Meta Quest 3.
@Paul (16.01.2024 15:18): Hele, za mě je 60 fps ve městě v pohodě, to, že se to změní ve slideshow kvůli tisícovce spritů a magických animací v raidu je problém hry, ale tak jsou to jeho peníze a jestli je to jeho srdcová a hlavní hra, kde tráví většinu času, tak proč ne.
@Gordon (16.01.2024 15:09): pokud je engine pomalej protože je single core, tak se upgrade co zvedne rychlost per core může taky vyplatit. Viz to video níže od 7c, kde si upgradem výkon ve WoW raidu zdvojnásobil.
@Qcko (16.01.2024 10:38): Chce to klid, tady většina lidi ani netuší co to ten raid je a jaké to má podmínky. Zde to je dlouhodobý problém který je pěkně vidět na prirovnaváni nějaké single hry že to je jak mmo. Prostě tady lidi mmo skoro nehrají takže si moc nedokážou představit že když po place pobihá 24 lidi třeba, kouzlí, bojují a každý z nich je připojený bůhví odkud a boss tam má třeba 12 addů že to je záhul na procesor jak prase.
Ja chápu co tím tito dva chlapci chtějí říct. A snaží se být vtipní, ale ne nemám zaprášený počítač (skříň je celkem solidně koncipována, takže stačí vyklepat občas prachové filtry.) Předchozí PC jsem měl v case od NZXT a ta byla úplně cool dva přístupy vzruchu jeden větrák nasaval druhý vypouštěl, tak jak má optimální vzduchové sání vypadat. Ne ani systém nemám v bordelu. BIOS up všechny drivery up. Systém nevykazuje žádné známky zadrhávání. Při hraní wow konkrétně mám kolem 120fps mimo města ve městě něco kolem 60-70. V raidu jsou fps schopné dopadnout výrazně hlouběji. Přičemž jádra procesoru jsou schopné vytěžit v některých místech i 100%. Teploty jsou stabilní mezi 60-70°C
A tak bych rád doporučil vtipalkum, vyzkoušet si všechny aspekty hry a potom řešit zaprášené skříně a neaktuální ovladače
Pro srovnání včera jsem dohrál Assassin's creed IV: Black Flag v QHD ultra se stabilními 60fps jedná se o 11let starou hru. Wow je 19let stará hra která ovšem každý datadisc prochází faceliftem. Bohužel však 19let běží neustále na starém původním engine.
Ono to ani nemusí být hardwarem, mnozí lidé si dokáží zasekat systém neskutečně.
Já bych asi poradil jako první věc ten počítač vyfoukat od prachu, to dělá zázraky, a když čtu, že si to nechal složit v eshopu, tak mám pochyby, jestli dotyčný ví, že se musí občas vyčistit.