Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Gordon (04.11.2024 12:37): je ale to funguje právě jen když používám všechny předem nastavenej profily. Pak funguje regulace bez problémů. V okamžiku, kdy si vytvořím vlastní profil jak to má svítit přes ten Aure Crete, tak tahle základní funkce regulace přestaňte fungovat... Divný.

Proto se ptám na konkrétní zkušenost.

Naštěstí to maximální nastavení nevypaluje očí. Asi bych to zas o tolik neztlumil, ale nemít tu možnost je divý.


Já jsem překvapený jak mnoho být ty spínače a celkově pocit z klávesnice jinej. Ta předchozí G413 a tahle působí při psaní úplně jinak. RomerG spínače na Logitechu byly v pohodě, ale proti těm co jsou tady byly klávesy víc vyklave. Pocit z psaní je úplně jiný.

Ta chyba kdy ti po stisknutí klávesy napíše znak 2x je šílená. Nejde s tím vůbec existovat. Logitech nelogitech.
@Cobot (04.11.2024 12:24): Na klávesnici není zkratka/tlačítko na snížení jasu?

Já si nedávno taky kupoval novou klávesnici, zkusil jsem tu neprodávanější an alze, nějakej jejich sponzor značka. Horší tlačítka jsem dlouho neviděl, dělalo to hluk do vedlejší místnosti, kývali se, vše praskalo, ostré hrany. Děs. Musel jsem si znova koupit tu samou, co mi odešla od MSI. Přitom to bylo cenově velmi podobné, přitom pocitově bych to nacenil tak, že tamtu bych dal za dvě stovky a tu od MSI klidně za víc.

Logitech dělal legendární klávesnice.
Nepoužíváte někdo klávesnici ad Asusu která má podsvícení přes ten jejich software Aura Sync? Klávesnice má RGB podsvícení. Moc na to nejsem, ale když už chtěl jsem si nastavit několik kláves různým světlem. To jde udělat tak, že si přes další *pod"software Aura Crete vytvořím profil jak chci. Pro moje účely trochu kostrbate, ale ve výsledku to zda se bude funkční.

Nicméně pokud je aktivní ten profil z Aura Crete nejde regulovat intenzita osvětlení. Jede to jen na max. Jde to někde regulovat?

Jinak tedy ještě k HW. Kupoval jsem ASUS ROG STRIX SCOPE II (ROG NX SNOW) - CZ/SK. Nijak moc jsem se s výběrem nepáral.chtel jsem velký Enter a CZ rozložení. Výběr se tak dost oseká. První dojmy vcelku dobré. Zpracování kvalitní. Klávesy jsou pevné. Překvapila mě podložka pod zápěstí, kterou jsem nikdy nevyužíval a myslel si, že je to blbost, ale je to překvapivě pohodlné a na delší psaní funkční. Moc se mi nelíbí agresivní font. Také podsvícení svítí zbytečně moc i pod klávesami. Na přechozi klávesnici ti bylo decentnější což mi vyhovovalo mnohem víc. Svítící cirkus teď holt letí. Naštěstí to není taková katastrofa a zvyknu si.

Doufám, že vydrží. Předtím jsem měl 2x Logitech G413, která byla super, ale obě odešli, tím že, najednou po stisku klávesy psali znak 2x. Z první jsem mysel, že je to nějaká vada kusu. Trápil se s tím asi měsíc a ani čištění nepomohlo. Blbec jsem tak koupil tu samo, naštěstí ve svýrazné slevě, ještě jednu a minulý týden to začalo opět. Poučen z minulého průběhu jsem neváhal, šetřil nervy a objednal tuhle. Klávesnice od Logitechu mi teď nesmí nějakej rok do baráku..
Potřeboval bych poradit pro kamaráda HDD k telefonu. Jedna se o telefon Samsung S21 FE a bude na zálohu fotek a videí malého prcka. Rozpočet 2-3tisíce čím víc volného prostoru tím samozřejmě líp.
Už jsem tak dlouho mimo hardware, že ani nedokážu říct jaký by byl lepší, jestli klasický či SSD. Asi bych se přiklonil ke klasickému.
Předem děkuji za tipy a rady.
Tož asi jedny z posledních mých informacích o HDR: v nastavení HDR ve hře je vhodné podle toho jestli je den nebo noc změnit kalibrační slidery aby matchovaly na aktuální světelné podmínky. Noční nastavení bylo ve dne nepoužitelně tmavé. Slidery pro bílý bod, tmavý bod a celkový jas HDR jsem musel posunout při denním světle o dost výš. V noci s tím zase třeba hnu na nižší hodnoty. Je to tedy jedna věc, kterou je třeba upravovat při každém spuštění hry.

Též jsem v nastavení obrazu v televizi upustil od teploty barev Expert, které jsou bez profesionální kalibrace na můj vkus moc teplé, a jedu skoro ve všech módech v telce na teplotě barev Teplá, které je na polovině cesty mezi Neutrální a Expertní teplotou. Výjimkou je sledování sportu, kde mám zvolenou teplotu barev Neutrální a druhou výjimkou je mod zobrazení PC, kde mám taky nastaveno Neutrální, a na Teplé barvy to switchuju tím že zapnu herní mód.
Domácí oprava PS5 nedopadla dobře, ventilátor se netočí, jenže co bych chtěl když mám jen obyčejnou pájku, kalafunu a cín. Servis, pokud není poškozena deska (což by neměla, PS5 lze bez problému zapnout) chce za opravu 1599Kč, plus jsem dostal informaci, že v minulosti už bohužel museli u některých PS5 měnit zdroj, že nestačilo jen vyčistit chlazení (což jsem důkladně udělal).

Suma sumárum: poštovné + 1599 Kč (za opravu konektoru napájení ventilátoru) + 2999 Kč za výměnu napájecího zdroje PS5 = min. 4600Kč + poštovné cca 200Kč.

50/50, že to drobné otvory pro chlazení napájení byly jen ucpané prachem. Spraví ventilátor a ve finále to bude zdrojem. Tak si říkám zdali se oprava zařízení pro jednu hru (Genshin Impact) vyplatí.
@MiDlo (03.11.2024 12:59): Za mě to byl jen tip na vyzkoušení AI na formátování :)

Jinak jak píše Paul - tvoje příspěvky jsou hodně zajímavé (hlavně když někdo řeší TV a HDR - jak už se tu v minulosti párkrát objevilo), ale v bloku textu je to špatně čitelné, což je škoda.
Hoši, příměr ze kterého si můžete něco odnést: Jednou jsem psal recenze Skotských whisek na fóru Nethar, a byli tam dva debilové, kteří furt něco měli.že to nehodnotím správně, že tomu nerozumím, a šli po mně jako by je někdo povolal osvobodit Jeruzalém. Ozval se nějaký starý člen toho fóra ať dají pokoj, že pokud on si pamatuje, tak tu byl dřív než oni a kždý si tam mohl psát hodnocení svých lahví jak uznal za vhodné. Nepomohlo to. Některé drobné charakterové vlastnosti totiž nelze vyléčit, jsou zažrané.

Nebyli to vaši příbuzní nebo nechodili jste s nimi do kroužku výpočetní techniky? Jejich jména již neznám, ale můžu vám dát popis jejich vyjadřování. A teď zpátky k hardwaru.
@Paul (02.11.2024 21:32): Hmm, teoreticky by to AI měla být schopná přeformátovatdo čitelnější podoby. Brainstorming na db.her plugin/asistent :)

Hmm, experiment:

Tak ještě pár informací:

1) Kalibrační nástroj v Microsoft Storu
V Microsoft Storu je kalibrační tool pro kalibraci Windows prostředí do HDR. Bez něj je vše řízeno jen jedním sliderem v nastaveních Windows. Tento tool umožňuje nastavit i whitepoint, blackpoint a sytost barev (dal jsem ji na polovinu, tj. na 50).

2) Změna v zobrazení
Pak přestane platit, že v SDR vypadají Windows na 100 % a v HDR na 95 %. Naopak, plocha i aplikace pak vypadají v HDR minimálně tak dobře jako v SDR.

3) Hry a HDR
Zkusil jsem pouze svou oblíbenou hru Crew Motorfest, která je v HDR naprosto skvělá, protože hra hýří barvami - je to vlastně cartoonová Hawaii. Nejprve jsem zkusil automatické HDR, což je SDR převedené do HDR pomocí zaškrtávátka Auto HDR v nastavení Windows. To vypadalo dost dobře.

4) In-game HDR
Poté jsem vyzkoušel ingame herní HDR (nemuselo se vypínat Auto HDR, systém to pozná). Ve hře jsou dvě možnosti - HDR10 a scRGB. Informace říkají, že scRGB je lepší volba, protože má vyšší buffer pro barvy a je připravené na 16bitové barvy, zatímco HDR10 je čistě 10bit color HDR.

5) Nastavení nVidia Control Panel
V nVidia Control Panel jsem nastavil, aby do monitoru (vlastně televize) nešly 10bitové, ale 12bitové RGB barvy. Po zapnutí této volby je vidět, že televize přijímá 12bit a dokáže to převést na 10bitové zobrazení. Znalci tvrdí, že scRGB povede k přirozenějšímu obrazu, protože posíláme víc informací o barvách, což zlepší výsledný obraz a sníží přepaly.

6) Dohodnuté nastavení
Natrvalo jsem zvolil v nVidia Control Panelu 1080p 12bit RGB Full 120Hz Gsync. Ve hře vypadalo HDR10 stejně nebo podobně jako scRGB, ale ponechávám zapnuté scRGB.

7) Srovnání HDR a SDR
Automatické HDR a vybrané SDR (sRGB) jsem už neměl potřebu porovnávat s ingame scRGB HDR, protože když jsem skočil z dema do hry, spadla mi čelist.

8) Poslední úpravy
Učinil jsem poslední změny v nastavení HDR v televizi v herním režimu, hlavně co se týká teploty barev. Měl jsem všechna obrazová nastavení na ideálních hodnotách z pohledu neutrality a minima líbivých, ale obraz ničících funkcí. Trochu jsem ubral na maximech bílé a černé ve hře (hra má také kalibraci černé a bílé) a nastavil celkovou jasnost HDR na minimum, aby černá opravdu byla černá.

9) Celkový dojem
Obraz vypadá fantasticky (hraju na Ultra v 1080p, o převod do 4K se stará televize). Ideální je na teplém nastavení bílé barvy, neutrální bílé je moc sterilní a expertní bílé zas moc syté. Kdo by si byl pomyslel, že zobrazovací jednotka je pro hry tak důležitý prvek zážitku.
Tak ještě pár informací. V Microsoft Storu je kalibrační tool pro kalibraci Windows prostředí do HDR. Bez něj je vše řízeno jen tím jedním sliderem v nastaveních Windows, ale v tomto toolu se nastaví i whitepoint, blackpoint a sytost barev (dal jsem ji přesně na polovinu tj. na 50). Pak přestane platit, že v SDR vypadají Windows na 100 procent a v HDR na 95%, a je to přesně naopak. Plocha i aplikace pak vypadají v HDR minimálně tak dobře jako v SDR. A pokud jde o hry, zkusil jsem jen ten můj oblíbený Crew motorfest, což je v HDR žrádlo, protože ta hra hýří barvami - je to vlastně cartoonová Hawaii. Ve hře jsem nejdřív zkusil automatické HDR, což je vlastně SDR převedené do HDR pomocí enablovaného zaškrtávátka Auto HDR v nastavení Windows. To vypadalo dost dobře. Pak jsem zkusil ingame herní HDR (nebylo třeba vypínat auto HDR, systém pozná že ho nemá zapnout když se ve hře vybere pravé HDR). Ve hře jsou dvě možnosti - HDR10 a scRGB. Dohledat jsem si informaci, že scRGB je lepší volba, protože má nějaký vyšší buffer pro barvy jelikož je připravené až na 16bitové barvy. HDR10 je čistě 10bit color HDR. V nVidia control panelu jsem tudíž nastavil, aby do monitoru (vlastně televize) nešly 10bitové RGB barvy ale 12bitové RGB barvy. V televizi je po zapnutí této volby vidět, že televize přijímá 12bit, a že nemá problém si to interně převést na 10bitové zobrazení svým 10bitovým OLED panelem. Znalci o tom psali, že scRGB povede k ještě přirozenějšímu obrazu, protože do monitoru posíláme víc informací o barvách, a z nich si přístroj tj. televize dovede extrahovat při zpětném převodu z 12bit na 10bit přesnější výsledný obraz, který má méně přepalů. Proč ne. Volím tedy natrvalo do výstupu v Nvidia control panelu 1080p 12bit RGB Full 120Hz Gsync. V samotné hře pak subjektivně vypadalo HDR10 stejně nebo podobně jako scRGB, ale ponechávám zaplé scRGB. Automatické HDR + ve hře vybrané SDR (sRGB) jsem pak už neměl potřebu porovnávat s ingame scRGB HDR, protože když jsem skočil z dema kde se testuje obraz do hry, tak mi spadla čelist. Udělal jsem ještě několik posledních změn nastavení v modech HDR v televizi v režimu hry (hlavně co se týká teploty barev, protože jinak jsem měl všechna obrazová nastavení na vlastně už ideálních hodnotách z pohledu maxima neutrality a minima líbivých ale obraz ničících featur, kterou telka umí uměle zvyšovat kontrast nebo měnit úroveň černé) a trochu jsem ubral na maximech bílé a černé ve hře (ano, i hra má kalibraci černé a bílé podobně jako HDR calibration tool z Microsoft storu) a ve hře jsem dal celkovou brightness HDR na úplné minimum aby černá opravdu černá byla... No co zde mám psát. Obraz vypadá (hraju na Ultra v 1080p, o převod do 4K se stará televize) absolutně fantasticky. Úplně nereálně :D. Ideální je na teplém nastavení bílé barvy. Na neutrální bílé je moc sterilní a na expertní bílé zas moc sytý. Kdo by byl býval řekl, že zobrazovací jednotka je pro hry tak důležitý prvek zážitku.
HDR s Windows11 funguje tak, že nemá cenu v Nvidia panelu volit barevný prostor Chroma 444 ale zůstat na RGB. Na tom se shoduje většina PC userů, co jsem četl. Při výběru "Chroma 444 10bit Omezený" v Nvidia panelu totiž údajně televize dělá nějaký překlad barev, s" RGB 10bit Plný" ale do televize putuje prý obraz bez překladu barev nativně. Druhý problém s Chromou jsou vyblité barvy s Windows 11 aplikacemi, čili i se samotným Windows, prohlížečem, wallpaperem apod. Defakto pak dobře vypadá asi pouze přehrávané video. Když se použije barevný prostor RGB 10bit, jsou barvy zobrazeny korektně tak jako u standardního RGB 8bit. A to i po zapnutí HDR ve Windows nastaveních - povolení HDR, povolení streamování HDR, povolení automatické konverze SDR obsahu na HDR. Notoricky nenáviděné šuplátko kterým se upravuje jas SDR obsahu (včetně UI windows a Windows aplikací) vůči HDR obsahu (např. přehrávané HDR video v Youtubu v prohlížeči Edge) mám nastavené na hodnotě 24, což je cca čtvrtina. Windows (a jiné aplikace jako Edge browser) při přepnutí do HDR malinko malinko změní barvy ale díky tomuto šuplátku je změna barev nepatrná. Řekl bych že s vypnutým HDR UI windows vypadá 100procentně dobře a po zapnutí HDR tak 95procentně dobře (tak jak jste zvyklí). Trochu pastelověji. Rozhodně nic co by rušilo. HDR videa vypadají bombasticky. Upscaling v Sony telce z 1080p obsahu dělá skoro 4K kvalitu. Jasně, není to zcela ostré jako 4K, ale já mám stejně zkažené oči a koukám na to z 2 metrů, takže vidím jen nepatrný rozdíl. Pro běžnou práci jsou 10bit RGB barvy s zaplým HDR a správně nastaveným šoupátkem ve Windows naprosto použitelné! Další kapitolou budou hry, protože tam se ukáže jak funguje Gsync. O upscaling se nebojím. K 4050 grafárně je 1080p správné rozlišení. Taky záleží na nastavení obrazu v televizi. Přepl jsem Sony telku na trochu tmavší Professional mód, v kterém jde měnit vše co televize umožňuje změnit. Pak jsem vyladil obraz, sice bez profesionální kalibrace expert barev pro jednotlivé body ale i tak to vypadá dobře. Při použití rozlišení 1080p podle mého názoru nelze z streamovací aplikace Disney v PC přehrát HDR obsah, jde to jen Youtube. Když porovnám výsledek HDR z Youtubu v PC vs z Youtube aplikace v TV, vypadá to totožně. V obou případech jede obraz přes stejný Professional obrazový mód. Když přepnu v TV aplikaci Youtube na 4K HDR, je rozdíl v detailech při mých očích jen málo patrný. Ten upscaling je opravdu dobrý. Pokud jde o streamování filmů přes aplikace v TV, díval jsem se na Avatara v podání barev Dolby Vision HDR a rozdíl je oproti HDR obsahu z Youtube: jednak to nejede přes Professional mod ale přes Dolby vision mody, které jsem si upravil a pak to teda vypadá ještě o něco líp než RGB HDR. Dolby vision spočívá v tom, že s každým snímkem filmu jde do televize informace o dynamickém rozsahu scény a televize tudíž mění zobrazení HDR ideálně pro každý jednotlivý snímek, a ne jedním nastavením pro celek. Co ještě musím zmínit je, že v Nvidia control panelu je v části kde se zadává barevný prostor nastavení "RTX Super resolution" a "Vysoký dynamický rozsah". Vysoký dynamický rozsah ukazuje že je aktivní tehdy, když je viditelná aplikace přehrávající SDR video a to se převádí grafickou kartou na HDR video. Pokud aplikaci minimalizuji nebo pokud před ní dám fulscreen jinou aplikaci, začne se ukazovat Neaktivní. A když dám do popředí Youtube s SDR videm, třeba i v malém okně, tak se opět zobrazí Aktivní. Co se týče RTX super resolution, viděl jsem je neustále neaktivní dokud jsem v prohlížeči (Edge) nevybral možnost "Vylepšení ovladačem grafiky". Pak začne nvidia upscalovat low resolution content (např. 360p a 480p) na výstupní rozlůšení (které je u mne 1080p, a následně to telka po přijetí signálu začne upscalovat z 1080p do 4K). Musím konstatovat, že 240p se neupscalovalo. 360p vypadá pak skoro jako 720p ale má v sobě artefakty. 480p vypadá úplně jako 720p a je bez artefaktů. 720p to neupscalovalo (ale i tak vypadá 720p u videí nahraných amatérskou technikou za špatných světelných podmínek jako nejvyšší dostupná možnost 1080p). Jinými slovy, 360p video vypadá skoro skoro stejně jako 1080p u amatérského obsahu, a následně to Sony ještě roztáhne do 4K. Vyšší hodnoty nastavení Super resolution prý více vytěžují grafárnu. Super resolution tedy slouží k upscalingu z zdrojového rozlišení videa na hodnotu výstupního rozlišení. Prý se disabluje na DRM obsahu v Edge prohlížeči, ale funguje ok s DRM obsahem v Chrome. To je v kostce vše. Zbývá už zkusit jen nějaké hry. Tam bude zajímavé jednak jak bude fungovat automatický převod SDR her do HDR (což se povoluje ve Windows nastaveních). A samozřejmě Gsync. Pár slov závěrem: pokud tu možnost máte, nebojte se 10bitového nastavení RGB a mít nonstop zaplé HDR ve Windows. Nesnažte se propojit PC s televizí přes Chroma 444 nebo 442. A nakonec: OLED je fakt pecka.
Tož jsem se praštil přes peněženku a oled Bravia 8čka je doma. Zapojená na PC (ROG Flow Z13 s Nvidia 4050, je to Win11 tablet, ale provozuju ho jako desktop s tím předraženým sabrent dockem, dock je napojen na USB-C3.2 port i když by šel napojit pro větší bandwidth i na Thunderbolt4 port ale to pak vede k té nemilé situaci, že PC /pokud tomu tak můžu říkat/ defaultně jede přes integrovanou grafárnu a na Nvidi to switchuje jen v hrách pro zvolené aplikace). Takže jsem oželil připojení přes Thunderbolt port. Připojení přes USB-C3.2 port vede k tomu, z nějakého důvodu (ověřene v telce v Informacích o signálu kde se zobrazuje rozlišení, bitová hloubka barev, a barevný prostor RGB vs Chroma 444) to nechce na 4K přenést 4K signál s 10bit barvami právě asi kvůli bandwithu na USB-C3.2 portu, protože Nvidia ukazuje že posílá ven 10bit barvy ale v telce je jen 8bit. Musel bych snížit refresh rate v Nvidii na 30fps aby to přeneslo 10bit barvy. Takže jsem zauvažoval prakticky - grafika 4050 není na 4K hry dostatečně silná. 4K videa z streamovacích platforem a Youtube si můžu zobrazit přímo v aplikacích v televizi, a od počítače chci jen dobrou HDR funkčnost a G-Sync při 1080p rozlišení. Jinými slovy, koupil jsem 4K Sony televizi s HDMI2.3 portem abych nahradil 1080p Sony televizi s HDMI1.4 portem proto, abych mohl dál fungovat v 1080p rozlišení. Lol. Napíšu nějaká zjištění ohledně toho, jak to celé funguje (jak si rozumí Windows 11 a HDR).
Perplexity:  Verbatim Externí Slimline Blu-ray Writer podporuje širokou škálu formátů, včetně H.265, ale je důležité mít na paměti, že samotný přehrávač Blu-ray neprovádí dekódování videa. Pro přehrávání obsahu kódovaného v H.265 (HEVC) je nutné mít na počítači nainstalovaný software, který tento formát podporuje.

 Perplexity: VLC Media Player   podporuje   přehrávání H.265 (HEVC) videí, což bylo zavedeno od verze 2.1.0. Nicméně, i když VLC umí dekódovat H.265, mohou se vyskytnout problémy s plynulostí přehrávání, zejména u vysoce kvalitních nebo 4K videí
Napadá niekoho Blu Ray prehrávač, ktorý by podporoval aj H.265? Všetko čo som našiel v prijateľnej cenovej hladine malo len podporu 264.
@Zx Atari 500 (27.10.2024 22:20): profík! Klobouk dolů! Nicméně raději zajdu vedle k rodičům pro pájku a za 20 min lehkých nadávek to pevně věřím zvládnu.

PS: zdá se, že dnes může být úplně každý špičkový yútůber. Tak si říkám proč tam sakra ještě nejsem. :)

Článek o tom, že Motorola G54 Power Editon dostane A15 jsem již viděl, dobře, že tam bude, byť o půl roku později. Tchýně má nově Motorola EDGE 50 Fusion 12GB/512GB Forest Blue takže jsem měl tu čest porovnávat oba telefony, samozřejmě první telefon za 3,8k, druhý za 9,99k a jde to poznat. Nejde ani tak o display, ale CPU v druhém případě je znatelně svižnější.

@Kwoky (26.10.2024 20:13): také se těším, ovšem zatímco šrinkovat (zmenšovat logický oddíl) bez ztráty dal lze opačně nikoliv. :)

@Zx Atari 500 (26.10.2024 10:00): osobně bych krok rozdělení disku přeskočil.
Vyhneš se tak později při zaplnění obou logických oddílů C: a D: kde naistalovat tu novou skvělou hru která vyžaduje přes o 20GB více místa než máš aktuálně na logickém oddílu C:, a ty nechceš odinstalovat další skvělou hru na C: protože tě baví, ale nehraješ ji každý den.
Vím o čem mluvím. Od doby kdy mám ve stolním PC jedno SSD na C: (1TB pro OS, apky) a druhé na D: (2TB pro hry) + 2TB SSHD (data) tohle nemusím řešit. Pokud má notebook možnost přidat druhý SSD disk udělej to ihned, ušetříš tak v budoucnu starosti.
@Rapier (27.10.2024 09:10): Jasně, ale pořád to není nic hrozného, PS5 je v tomto ohledu docela solidně navržená. Rozebírat kvůli čištění třeba PS4 Pro je daleko větší porod. Magnetická podložka plná šroubků mnoha velikostí a typů, odpojit několik kablíků a pokud chce člověk pořádně prošťourat a vyfoukat žebrování chladiče, dojde nakonec až na takovou rozborku, že se už zároveň provede i přepastování procesoru. PS5 je oproti tomu ještě zlatá. :c)
@Rapier (26.10.2024 20:37): Stalo se mi totéž při rozebírání PS4 Pro, potáhl jsem za konektor a zůstal mi na něm i protikus. Stačila pájka a dvacet minut nadávek. :c)) Problém je, že je to dnes vesměs všechno fušeřina, rychlá laciná výroba, nic není pořádně propájené skrz desku, aby to vydrželo, nýbrž jen na povrchu. Pak stačí trocha větší síly a je vymalováno. Nic si z toho nedělej, nejsi první ani poslední, koho toto postihlo. ;c)
@cuba144_CZ (26.10.2024 20:01): No svoje data bys měl mít zálohované a pak je po reinstalaci jen nakopirujes nazpátek. A jestli preinstalovavas několikrát do roka, tak máš větší problém. :-) Teoretickou výhodu vidím v možnosti zálohovat jen konkrétní oddíl(y) (záloha celého oddílu je typicky mnohem rychlejší než konkrétních souborů a adresaru), pak může být záloha o dost menší a to se může hodit při zálohování do cloudu. Zase si ale musíš dávat pozor, aby nějaký program neuložil důležitá data na nezalohovanou partition.
@Rapier (26.10.2024 15:45): Tak přesně takhle, jak to vyndává kleštěmi, tak jsem to u PS4 pro dělal taky. Kleště se smekly a moc nechybělo, abych si ten kabel přestřihl. Od té doby už na to používám jenom ruce. Pod konektor strčím nehet. Kleště už nikdy.

Jak velká síla byla potřeba na to utržení?

Těším se za půl roku na debatu o tom, jak se dají sloučit dva diskové oddíly bez ztráty dat :)
@TombSpirit (26.10.2024 10:10): Dřív jsem taky zastával názor, že nemá smysl disk dělit, prostě si pro data udělám adresář. Ale tak jsem to měl do té doby, než můj systémový disk byl ten největší a nejrychlejší z disků, co mám v PC. Když jsem instaloval systém, tak mě napadlo, že kdybych chtěl reinstalovat systém, tak ta data, co jsou jen "další adresář" tou reinstalací smažu, zatímco když budou na jiném oddílu toho samého, reinstal systému se jich týkat nebude (chce to ale dávat pozor při instalaci a nesplést si oddíly). Zkrátka usnadní to trochu práci při další instalaci systému, ať plánované, nebo neplánované. Samozřejmě poruchu disku druhý partition nezachrání, ale ušetří práci při crashi systému.
Chci tím říct, že myšlenka rozdělení disku má něco do sebe, ale záleží, jak je disk velký, kolik daný uživatel používá dat z toho disku, jak často se odhodlá k nějaké přeinstalaci a jak si ta data cení. Pokud jsou důležitá, jsou často zálohovaná a půjdou (pomaleji) přesunout ze záložního média, když jsou na jiném partition, je to hned.
Já si ze zálohovaním datového partition nedělám starosti, mám tam nainstalované hry - ty není potřeba zálohovat, ale zas abych kvůli reinstalaci ty hry znovu dlouho stahoval... Tady mi to rozdělení přijde vhod.
Takže já třeba 2 TB disk rozdělil na 300 GB pro systém a zbytek pro data.
@Bursoft (26.10.2024 16:30): PS5 se při hraní Genshin Impact vypínal. Nejhorší na tom není, že jsem nemehlo, ať už to bylo tím, že konektor byl od výroby uvolněný nebo jsem tomu nechtěně pomohl vlastní nešikovností, ale fakt, že to klidně může být zdrojem.
Kdo nic nedělá nic nezkazí prostě stále platí. Samozřejmě jsem to video viděl dříve než jsem se do čištění pustil. Vlastně se mi to stalo v samotném závěru kdy jsem PS5 skládal dokupy. :(

Holky dostanou chatový i5-2400 + GTX 750 Ti na Genshin Impact dokud PS5 neopravím, blbé sice je, že v pokojíku nemáme moc místo na další PC, ale aktuálně to bude nejspíš nejlepší řešení na nějakou dobu.   

Máme poslední dobou pech, v domácnosti odchází jeden spotřebič za druhým, a přitom jsme kupovali drahé a lepší spotřebiče od Elektrolux: plynový vařič, digestoř, myčka (vše stáří 11 let), ventilátor na WC, do toho mi odešel display na 10 let starém Acer Nitro notebooku (ten z DH srazu), za posledního půl roku mám po balkonových dveřích dnes utržené kování u okna v kuchyni (okno nelze plně otevřít), takže opět další výdaje a k tomu dalších x věcí co potřebují doma spravit. Nespíš se z IT Pro rekvalifikuji na hodinového manžela, bude se to hodit! 

@Garret (26.10.2024 19:03): nějaký prach tam byl, neřekl bych že jej na žebrování uvnitř bylo mraky ale byl tam, nejvíce jej bylo na samotném ventilátoru. Tady mi to opraví https://www.rycomputerservis.cz/cenik/
@Rapier (26.10.2024 15:45): A měl jsi nějakej zvláštní důvod to celý rozebírat, místo abys do toho fouknul stlačeným vzduchem nebo kompresorem? :D Já teda PS5 čistil jednou, když jsem prodával první kus a přišlo mi to rychlejší jak u PC. Jasný, nelesklo se to jak psí kule z továrny, ale účel to splnilo.
PS5 vyčištěna, ale bohužel se uvolnila část do které se zasune napájení ventilátoru, vypadá to jako by to bylo na základní desce nalepeno. Jelikož nemám nic doma a přidělaní té součástky https://youtu.be/07VSIwxOEXE?t=219 bude vyžadovat další demontáž tak jsou děcka na neurčito bez konzole.

Teď abych sháněl někoho kdo to umí spravit. :(

Třeba tu někdo montuje současnou elektroniku a poradí mi jak na to. Vůbec, ale vůbec se mi to nechce rozebírat, ideálně to nějak nalepit zpět.

No ty kráso, viz. https://youtu.be/Dz8Q9oeKBHM?t=1377 Já bych ty inženýry ze SONY nejraději poslal k čertu. Tak špatně vyřešené chlazení jsem už dlouho neviděl. Tak hlavně, že mají vorvaní design, zatímco MS má jen kvádr.
@TombSpirit (26.10.2024 09:28): Tak nekdo treba pouziva jen pruzkumnika ve win. Ja bych bez Total Commandera skoro nebyl stavu uzivat PC :) Podobny to mam i s tim Cckem :)

Driv jsem si taky delal zalohy systemu Acronisem, preinstalovaval tak jednou do mesice, stoural se ve winech, ale cim jsem starsi tak me tyhle choutky opustily. Win 10 jsem preinstaloval uz snad jen 2x a pak uz si osm let rikal, ze je nekdy preinstaluju, ale uz jsem se k tomu nedokopal :D
@Rapier (26.10.2024 08:32): Puvodne jsem to delit nechtel, ale zvyk je zelezna kosile :) Celej zivot jsem mel C jen pro system a programy a proste nesnesu mit tam data. Ten druhej disk, co tam mam, je externi. Myslim, ze tech 200 gb na sys pro 11 bude stacit. No uvidim jak to dopadne :D
@Zx Atari 500 (25.10.2024 19:35): neměl bych strach. Už jsem to nejakou dobu nedělal, ale právě mi došlo, že Windows OS nabídne zmenšení pouze do hodnoty volného místa, tzn. pokud máš 100GB zabráno z 500GB, OS nabídne zmenšení na 100GB max. Na zbylých 400GB můžeš poté vytvořit D:. Nicméně nezapomeň na případné updates, nechal bych C: nějaký prostor pro budoucí růst. Jak jednou vytvoříš D:, kdyby jsi chtěl v budoucnu oddíl C: rozšířit nepůjde dokud neodebereš oddíl D: kompletně i s daty.

Vyzkoušej a sám uvidíš předtím než akci manuálně potvrdíš.

Upřímně nevím zdali má smysl tak malý disk dělit, u 1TB bych nad tím uvažoval. V dávných dobách se disky dělili na C: a. D: kvůli častému přeinstalování OS, a kvůli velikosti sektoru FAT/FAT32/NTFS, dnes to postrádá smysl.
Pokud lze, je lepší nechat jeden disk na OS a druhý na data, každopádně disky nedělit na logické oddíly, je to dnes zbytečné.