Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Jab (24.02.2025 23:27): Nemyslím si, ty top tier Nvidia GPU jsou na cena/výkon tragicky směšné, ale která hra je reálně potřebuje? Autoři her budou reagovat na to na čem hráči reálně hrají, ne na to co by teoreticky mohli mít, ale ve skutečnosti to i kvůli mizivým dodávkám skoro nikdo nemá.
Cyberpunk ti pro 1080p (= pořád ještě většina lidí) rozjede i brambora, na 4K a s Ray Tracingem pořád stačí RTX 3080 což je skoro pět let stará karta. Ani nejnovější hry afaik nejsou o moc náročnější, co za další největší hry se chystá? GTA VI bude vizuálně předpokládám nový top a ta vyjde na základní PS5, taky pět let starou konzoli.

Jinou věcí je že by hry dnes mohly vypadat mnohem líp, kdyby Nvidia dlouhodobě tolik neškrtila trh kvůli "alternativním" využití svých chipů. A AMD jen jako oslík reagovala na to co jednička na trhu dělá, to jen Intel v low-end segmentu do toho teď trochcu zasekl.
Je to směšné. Ale opravdu nemusím hrát next big thing grafický trhák jako byl Cyberpunk. Začal jsem UnderRail. A do toho teď Symphony of War. I pokud by se přestaly prodávat konzole, tak si poradím. 3A PC gaming se zase stává zábavou vyšších vrstev. Jak v devadesátkách, kdy notebook 486 stál jak auto. :)
@BUMTARATA (24.02.2025 11:04): Dobře, ale rozlišení textury ≠ rozlišení výstupu na monitor. A celý to porovnávání DLSS 3 a 4 ve video a rozmazávání textur se řeší během pohybu, tzn. když hráč chodí, otáčí kamerou atd. Pokud mám statickej obraz, tak je textura stejně vostrá při TAA v nativ nebo DLSS v jakýmkoliv režimu. To ostatně psal Paul. Samo do toho může vstupovat nějaký sharpening filtr v DLSS, který trochu vytáhne kontrast na texturách a vypadají ostřejší než byly původně zamýšleny, ale to je zase trochu něco jinýho.
Okay, trochu tu porovnáváme jabka a hrušky. Myslim, že bychom se mohli shodnout, že DLAA (native) > TAA (native), DLAA (native) > DLSS (quality), v praxi pak často DLSS (quality) > TAA (native), ve smyslu image quality (což byla Gordonova pointa). DLSS ale ruluje i co se výkonu týče. Jab je zbytečně pedantskej, tj. úplně nepraktickej, ale chápu, že říká, že upscalovaná textura nemůže vypadat tak dobře jako ta nativní při stejným AA.
Každopádně to, že DLSS v quality nebo DLAA značně vylepšuje obraz proti nativ TAA, resp. zvyšuje stabilitu, platí už delší dobu. Kouknul jsem na to HW Unboxed video a ten pokrok je značnej, ale když si vzpomenu, jak otřesně vypadá například RDR2 s TAA a jak o mnoho líp s nějakým DLSS 2 quality módem, tak to není o tom, že nvidia až teď udělala použitelnej upscaler. To stejný platí třeba pro Death Stranding. Obecně je DLSS nejlepší forma AA na trhu už od verze 2 a právě proto bych si vždycky koupil GF před Radeonem, AMD prostě zatím lepší řešení nepředvedlo. Zároveň je vidět, že je to prostě PC suited technologie, kde se počítá s nějakým normálním základním rozlišením a naprosto nepoužitelná pro konzole, kde se ten výkon nabírá snižováním základního rozlišení někam k 540p a z toho prostě pěknej 1440/2160p obraz nevytvoříš.
@Jab (24.02.2025 08:33): Ano. AA není rozlišení.

Takže když renderuješ např. 3840×2160 tak je to native 4K rozlišení.

A je jedno jakou formu AA použiješ, native 4K to bude vždy, pokud renderuješ 3840×2160 pixelů.

3840×2160 bez AA = native
3840×2160 SMAA = native
3840×2160 FSAA = native
3840×2160 MSAA = native
3840×2160 TAA = native

3840×2160 DLSS quality = non-native (renderuje 1440p a upscaluje)

Že TAA není ideální forma AA, protože (zejména při špatné implementaci) může mírně mazat textury při pohybu nijak neovlivňuje, zda je obraz native. To ovlivňuje jen množství renderovaných pixelů.

I při svojí neideálnosti je ale lepší než ostatní formy AA (nebo dokonce absence AA) protože vyhlazuje hrany a eliminuje shimmer.

A DLSS4 kromě těchto předností ještě vylepšuje ostrost při pohybu.
@Paul (24.02.2025 06:44): Beru první větu. Zbytek je irelevantní, když porovnáváš s blurry detaily, které dělá až TAA. Neříkají tomu native. Upozorňují tam zcela jasně, že tam je TAA.

Dada je tohle. Rozlišení textury je rozlišení textury. Tam chci vidět úroveň detailů pro srovnání s DLSS4. To je "native 4K". Ještě jednou. Rozlišení je rozlišení. AA není rozlišení. Je to zase jak kdybych se bavil s někým přímo z Nvidie. A základní fakta šla stranou. Rozlišení je rozlišení! A ještě jednou. Rozlišení je rozlišení. Snad tautologie pomůže.

Já fakt nevím, proč máme dělat tyhle "mental adjustments", abychom se vešli do současného marketingu. Je to jak když se při nákupu nového telefonu začalo i u nás používat "upgrade".
@Jab (24.02.2025 00:03): Native se odjakživa bere podle renderovanejch pixelů. To jakej antialiasing se na ty pixely pak aplikuje je irelevantní. Proto tomu všichni, včetně HW Unboxed a doslova všech technickej webů a lidí na planetě, říkaj native. TAA nemění rozlišení textur, ale maže je při pohybu kvůli tomu jak funguje. A to DLSS4 řeší.

Většina dnešních her nějakou formu temporal AA (pod což spadá, TAA, DLSS, FSR, TSSR) vyžaduje aby nevypadaly rozbitě, protože jsou s nimi in mind hry vytvářeny.

Nevím co dalšího ti k tomu napsat. Celý tenhle argument mi přijde naprosto dada.
@Paul (23.02.2025 23:58): TAA rozmazání není native. Anti aliasing si vybíráš. I kdyby to měly nějaké hry napevno (resp. si vybíráš úroveň AA), tak to nic nemění. Anti aliasing s rozlišením textury absolutně nesouvisí.

Nechápu, jak to můžeš brát jako "rovná se". Jen kvůli tomu, že nějaká hra to má zabudované automaticky. Jiná zase ne. Není to pak všeplatný argument.
@Jab (23.02.2025 23:17): Když renderuješ native 4K rozlišení a aplikuješ na to TAA (který aplikovat musíš, protože jinak je obraz flicker mess) tak pořád renderuješ 4K rozlišení. Tedy Native.

A DLSS4 quality, který renderuje 1440p a upscaluje na 4K, vypadá líp než to Native 4K s TAA. A asi milionkrát líp než 4K bez TAA (protože, jak už jsem psal, bez TAA je obraz moderních her v podstatě rozbitej).
@Jab (23.02.2025 19:30): Pointa je, že TAA (resp. jakejkoliv temporal AA) je dneska nedílnou součástí her - když se vypne, tak hry vypadají vyloženě rozbitě, protože jejich assety jsou vytvářeny s TAA in mind. A TAA má nevýhodu toho bluru při pohybu, kterou DLSS4 řeší.
@Gordon (23.02.2025 17:51): Nerozumím. To hardware unboxed video jsem sem přece dával já. Co to ukazuje krom toho, že je DLSS 4 lepší než TAA rozmazání, jak píši níže? Kdyžtak mi dej i timer, na co se mám soustředit.
https://www.notebookcheck.net/RTX-5070-T ... esults.966349.0.html

A máme tu první výsledky. 5070 Ti je jen mírně horší než 4070 Ti. Což je logické. Technologie jdou vpřed a karta by tak měla být v porovnání s předchozím modelem horší.

Hned koupím tři.

https://www.notebookcheck.net/GeForce-RT ... -chart.966347.0.html

A další tři 5090. Který dopadl obdobně.

@Gordon (22.02.2025 14:50): Můžeš hodit nějaký podklad pro toto tvrzení? Zdá se mi divné, že by upscale byl lepší než nativní rozlišení.
Na novém modelu je asi nezvýraznější to jak dokáže udělat ostřejší detaily textur i oproti nativu.
@Cobot (19.02.2025 12:30): tak jasně. Já to teprve zkouším. Není nad klasický kontakt s lidmi. Navíc AI neumí komplexní řešení problémů a řešit téma pro úzkou skupinu lidí. 

@Bursoft (19.02.2025 12:36): což je škoda, že Google takové funkce nikde neeviduje. Svatý Steam v tomhle, který eviduje i ovladače i Deck. Zkoušel jsem původní hru, kterou jsem si kdysi kupoval. Definitivní mi přijde zbytečná na Androidu. A možná i na klasickém PC.
@Ross (19.02.2025 10:46): Já myslím, že Google k tomu nemá žádný info v Google Play, tam se ani nedočteš, jestli ta hra má podporu gamepadů. Jestli to někdy někdo zjišťoval a někam napsal nvm, ale na chatgpt bych se fakt nespolíhal :D

Jinak GTA:SA je v google play ve dvou verzích, původní a definitive myslím, zkoušel jsi obě?
@Ross (19.02.2025 10:46): to že něco "říká" AI model překvapivě neznamená, že je to pravda. V tomhle ohledu mimochodem čekám, že se lidstvo paradoxně propadne s vědomostma ještě o level níž než je teď, když že všech stran slyším "To říkala AI, tak to tak je".
@TombSpirit (19.02.2025 09:20): já to nechci kupovat, jen mi nejde do hlavy, že v ČR nejde koupit něco tak beznyho jako je XBOX a že to "nikdo neřeší".

@Bursoft (19.02.2025 09:20): jo ty mechaniky tak byt můžou. Ony se občas naskladňují, ale nejlevněji byla před pár dny a za 3600. Já to, sleduji jen proto, že pořád trochu zvažuju koupi ps5pro. Spíš to nekoupím, ale jestli jo, tak mechanika je k tomu pro mě nutnost.
Já fakt vůbec nechápu to ticho ohledně toho. Připadám si jak v Rusku :)
Tak mě napadlo, existuje nějaké oficiální vysvětlení proč se už snad půl roku nedá koupit XBOX séries X? Mě to nějak hlava nebere.

To samý mechaniky k PS5. Teď se před očima vyprodává RTX40xx a podle všeho 50xx nebude dlouho k sehnání. A to je jen co tak po očku sleduju. To je zas nějakej covid nebo co?
Já jsem fakt magor. Právě jsem strávil asi hodinu s home-made Virtualboyem. Za asi 2 dolary jsem si koupil z Ali VR cardboard a využil v PPSSPP možnost právě pro Cardboard... a s Xboxovým ovladačem jsem jezdil Tocu a hrozně mě to bavilo. Byť to není ani stereoskopicky, nedej bože aby to snad trackovalo pohyb, i tak je to psina mít to přímo před xichtem. Jen škoda toho prťavýho rozlišení.

Až někdy pojedu někam dlouho vlakem, tak si to snad jako správnej pošuk vezmu s sebou.
Měl bych otázku. Jak se dá nastavit klávesnice na hraní her na tabletu Android? Na psaní to funguje dobře, ale co hry?
Ahoj, co se stane, když do základní desky, která má sloty pro DDR4 až 2133MHz, dam ramky DDR4 2400MHz? Je to problém a měly by tam bejt radši 2133?
@Red (17.02.2025 02:01): Já mám DS4 a jsem spokojený, ale je pravda, že mimo Steam ho už nepoužívám. Dříve jsem měl DS4Windows, ale kolem přechodu na Win10 tam začaly různé problémy, pak se vývoj rozdělil a obecně jsem radši přešel na Steam ovladač. Existuje víc programů, ale Steam mi přišel jako nejmenší riziko (i když to je samozřejmě dané hlavně tím, že 99% her pro gamepad mám na něm).

Ono je s gamepady (a obecně s USB a bezdrátovým připojováním periferií) hodně "zábavy" ve všech směrech (až už HW nebo software). Na připojování neoficiálních gamepadů ke konzolím se dost používá (resp. je co jsem zaregistroval populární) Mayflash Magic-X.
Já se pomalu rozhlížím po třetím gamepadu. Mám Dualsense, s ním mám ale na pc problémy hlavně u her mimo Steam někdy jen zapojení nestačí (například GOG Yakuza Kiwami II). Potom mám starší genius, který má pevně připojený kabel, který je ale už na půl žerdi. Obecně bych rád někoho ze západního okruhu a úplně mi nevyhovuje to rozvržení xbox kde jsou kloboučky v jiné výšce.