Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Nastavenie taktiky som používal iba jediné, každej postave som nastavil príkaz útočiť na protivníka, s ktorým bojuje hlavná postava. Potom už stačilo ovládať len vodcu družiny a naklikávať jedného protivníka za druhým.

Plánovanie je zbytočné, pretože veľké súboje sú naskriptované. Aj keď som poslal na prieskum oblasti zamaskovaného zlodeja a mága som obozretne nechával vzadu, vždy keď zlodej naštartoval pripravený trigger tak sa spustila videoscénka, po ktorej sa celá družina ocitla uprostred protivníkov bez ohľadu na to, ako bola predtým rozostavená. Fuj! >:-|
@Say (24.05.2012 23:00): být to jako Diablo, rozšlapu znechuceně DVDčka;) Mysli si o DA:O, co chceš, ale tady jasně vede nad klikfestem bez příběhu a mizivou interakcí s prostředím a postavami.

Hele, tohle asi nemá cenu, mohli bychom tu házet argumenty proč to je a proč není dobrá hra, ale k ničemu asi nedospějeme. Naštěstí jsem se už naučil nedávat na první dojmy, DA:O trvalo dvacet hodin, než si mě získalo a i když mě na něm dost věcí štve, pokračuji v hraní ne z povinnosti, ale protože mě to baví. k BG2 jsem si musel cestu teprve hledat, protože na první pohled mi přišlo odpudivé po grafické stránce (protože jsem byl namlsaný barevnými paletami a lokacemi obecně z BG1 a IWD1), to samé Planescape: Torment.

Přiznávám, že co se týče dovedností, reflexů a znalostí pravidel jsem naprosto mizerný hráč, takže lehčí boje jen vítám. Navíc se odvážím tvrdit, že mám poměrně slušné povědomí o herní historii a hrál jsem toho hodně, takže moje obrana DA:O není jen z pozice nějakého ucha, pro které je to první hra honosící se žánrovým zařazením RPG.

Dokonce se odvažuji tvrdit, že v některých aspektech DA:O BG 1 i 2 převyšuje. Ne v bojích, ne v líbivosti grafiky, ne v hudbě, ale přinejmenším v příběhu a nabeton v pozadí, politice atd. Ne co se týče herních mechanik a toho, co dělá hru hrou, ale v tom, co je "za hrou". Ale to je na dlouho a tenhle příspěvek už je dost dlouhý.
@Say (24.05.2012 22:37): postihy jsou, ale pouze dočasné, vyřeší je aplikace lékárničky. To nebylo ani v BG, tam jediným trvalejším postihem byla smrt postavy, na vyšší obtížnosti se zničením těla. Negativní stavy se taky daly poměrně snadno vyléčit. A taky tam byly lektvary.

Vážně mám pocit, že každá záminka je dobrá, aby se DA:O co nejvíc ztrhalo. Netvrdím, že je DA:O lepší než BG, ale určitě není o moc horší. Ale zase je to jen na osobním vkusu.

Beztak byla část hráčů, kteří se vztekali nad BG a Fallouty a chtěli poctivý krokovací dungeon z vlastního pohledu.
@Ebb (24.05.2012 21:51): respawn nepřátel jsem zaznamenal pouze a jenom na několika místech v lese, jinak nikde. Oproti tomu v BG je respawn na denním pořádku (i když taky ne všude, jednička v tomhle byla horší).

@valcik (24.05.2012 21:53): nehraju to kvůli bojům. Navíc právě proto se v BG muselo pořád odpočívat, aby se mágům obnovila kouzla a ostatním ability (ve dvojce). Stejně to všechno hraji na nejlehčí obtížnost, protože mě souboje n e b a v í... (navíc v BG1 zrada - nízká obtížnost=poloviční XP). Osobně mi vyhovuje začít souboj se skupinou nepřátel fireballem, který knockoutuje přibíhající. Pak zakoulit jednu nebo dvě bouře (tři dohromady už mi přijde zbytečné), lemry vyhnípou a pak targetovací spelly na bosse. Main mág útočná kouzla, Wynne léčí plus ranged attack, Leliana si to přepíná, jak se jí zrovna hodí a Alistair nebo Shale tankuje. Občas to ale dopadá jinak...

Při boji s drakem na vrcholku hory asi v 1/3 fightu omdlela Leliana, která si nedala pokoj a útočila mečem - a neustále jí to přehazovat mě nebaví. Asi se ještě víc povrtám v taktik slotech. Pak se mi darilo udrzet Shale nazivu spolecnym lecenim Wynne a mou postavou, pricemz ve zbytku casu jsem kropil draka ofenzivnimi kouzly. Zmrazit se mi ho podarilo jen jednou. Asi minutu pred koncem boje se cosi stalo a Shale odpadla taky - asi vyprchaly balzámy a všechny ty ohnivzdorné srajdy - a nakonec tankovala stařešina;) Drakovi asi došla mana či stamina, dost polevil v útocich a stačil už jen jeden heal a pár posledních kouzel a bylo. Ani se mi ten loot nevešel do inventáře - fakt by to chtělo nějaký bag of holding, mám 120 míst v batohu, prodávám po každé misi, ale pořád to nestačí. To už bylo lepší rozšmelcování na omnigel v ME;)
Súboje sú v DA:O arkádovité. V BG človek plánoval a šetril každé kúzlo, v DA:O stačí sledovať ukazovateľ many a v pravidelných intervaloch klepať do ikon.
Tie dungeony v DA nie sú vôbec dlhé, na prebehnutie z jedného konca na druhý tak medzi 30s - a minútou. Problém je, že filler combat vypĺňa 95% času, každá miestnosť, každá chodba + respawn, šialený počet zbytočného combatu.
@Fingon (24.05.2012 21:16): Počkej si do Denerimu, tam je každá postranní ulička copy past a to, že každý vnitřek domu je vymodelován zvlášť se mi taky nějak nezdá.

Co se týče dungeonů, tak má DAO ten problém, že většina je šíleně dlouhá a málo variabilní, takže časem začnou šíleně nudit.

A souboje v DAO a BG bych už vůbec neporovnával. Tam kde BG nabízí množství různorodých nepřátel se speciálními abilitami, tam na vás DAO hodí další skupinu zombáků či banditů a když se náhodou zmůže na něco jiného, tak je to stejně jedno, protože stačí dodržovat strategii mrazit a sekat a nic není problém.
@Fingon (24.05.2012 21:16): Nemyslíš spíš anisotropic filtering? To je položka, která ostří textury. Antialiasing zaobluje okraje.

Jinak myslel jsem to tak, že velikost zabírání místa na disku zabírají nejvíc textury a efekty. Tzn. čím víc různých modelů s různými texturami, tím méně volného místa na HDD. Samotné polygony a velikost 3D prostoru je otázka pár bajtů, na které se nabaluje jedna textura (podle variability samozřejmě víc).
@Hydr0gen (24.05.2012 20:45): no a to si nejsem jistý, jak velká je složka s nainstalovaným demem, ale tipuji, že větší;)


@Say (24.05.2012 20:40): teď nevím přesně, jak to myslíš. Zatím jsem si nešiml, že by se v DA:O opakovaly lokace, IMHO každý tunel, jeskyně i vnitřek domu je vymodelován zvlášť. oproti tomu většina interiérů v BG 2 a především v BG1 je složená z několika předpřipravených prostor, kde se často liší jen aktivní kontejnery a umístěné NPC. Ostatně na stejném principu pracují i mapy v Mass Effect 1.

(asi jsem objevil Ameriku, ale dnes poprvé jsem si všiml, jak moc se liší vzhled lokací s a bez antialiasingu. Paradoxně při nastavené kvalitě textur na High a antialiasing na 8x mi hra běží nejstabilněji. Na Low a antialising 0 sice mám o poznání vyšší framerate, ale hra při bojích padá sakra často a veškerá prostředí vypadají nechutně. Tohle se fakt u Infinity Engine řešit nemuselo...)

Jinak dvojka z dema mi přijde horší než u prvního dílu - ale nedostal jsem se až na konec, zabil mě finální ogre se smečkou darkspawnů) - boj-cutscene-boj-cutscene-boj-cutscene a to vše v zakroucené cestě (to nebyl ani tunel, navíc na mapě je jasně vidět, kam je potřeba dojít, ale cesta se mezitím dvakrát točí po vrstevnicích... zas tak příkře ty svahy nevypadaly, aby to nemohla rodinka vzít dolů šusem;)
@Say (24.05.2012 20:22): jen odpověď na argument, že lokace v DA:O se zdají být "menší". Ono by to asi i šlo udělat větší, ale jednak by to bylo otravné procházet a jednak by složka se hrou neměla 20 giga (bez DLC), ale třeba padesát. Předevčírem jsem si stáhl demo dvojky a soubor měl skoro dvě giga, přitom je tam vpodstatě jen jedna mapa.
@Borghal (24.05.2012 20:00): Kupodivu jsem si též BG 2 znovu dohrál zhruba ve stejné době co ten DA:O, čili určité dovednostmi nezkreslené srovnání tu mám. A rozhodně nemohu souhlasit, resp. těch "míst" je asi o dost méně než v DA:O. I když asi záleží na jaké obtížnosti jsi hrál to BG 2 a na jaké DA;). Těch zbytečných soubojů má nicméně DA:O na můj vkus přehršel.
Pokud je něco co bych soubojům v BG 2 nepřiřkl, tak je to určitě ona "vatovost".

Soubojů tam zpravidla bylo méně, ale o to byly složitější. V DA:O (a třebas i v BG 1) se naopak jedná pouze o vyplňující souboje ve stylu "beztak mě nemohou zranit, kliknu myší a budu se pouze kochat, jak je moje partička rozrube".
@UrbanScytheCZ (24.05.2012 19:48): o to nejde. Ale - obrovský chrám, ze kterého nemůže vyletět v dračí podobě, protože vchod je dostatečně velký tak akorát pro humanoidy? (Edit, tři draci, ještě Adalon. Drak v pekle je jedna věc a drak na planině v lese je jiná věc:)
Spíš mi připadá, že lokace v DA:O se drží daleko přísnější logiky než ty v BG2. Velikost je jiná věc, ale to je IMHO dáno technologickými aspekty designu - v BG a vůbec ve všech hrách na Infinity Engine je vše namalováno ve 2D (i když nádherně) a pak už jen záleží na načrtnutí tras, po kterých se postavy mohou pohybovat. Ve 3D se to musí všechno poctivě vymodelovat a navíc udělat blbuvzdorně, aby se postavy natrvalo nezasekly v textuře (což se v případě Mass Effectu občas stejně stane).

Kromě toho se v případě IE kouká na postavy z daleko větší výšky, tím jsou pochopitelně menší a úměrně tomu musí být i větší plocha mapy. Kromě toho, třeba i "tunelovitost" map v DA:O má svoji logiku, dneska jsem dobýval chrám s urnou popela. Proč by měla být jeskyně prokopaná skrznaskrz jako ementál? Jasně, jsou takové jeskyně, ale jsou i jeskyně, které tvoří jedna dlouhá, úzká chodba s několika rozšířeními, třeba Býčí skála. Oproti tomu les je bludiště stezek, které se na některých místech propojují. Les takhle klidně vypadat může, problém je, pokud si pod pojmem "les" někdo nepředstaví jen v pravidelných rozestupech vysázené smrkové monokultury;).

A co jiného než vata byly souboje v IE hrách? Lokace plné nepřátel, více nebo méně padnoucí do prostředí. A pár draků, přičemž černý drak i rudý drak spí v generické lokaci bez jakéhokoli přístupu, bez známek poškození a navíc hluboko pod zemí. Firkraag se sice může proměnit do lidské podoby, ale stějně si vybral dost blbé sídlo. V jednom křídle vlkodlaci, v druhém nemrtví s trollím kuchařem, ve třetím hrobka jakéhosi krále s několika efríty...

Baldur's gate mám rád, dokonce hodně, ale stejně to není hra bez chyb a nevidím důvod, proč i DA:O nepřiznat hodně bodů k dobru.
@Fingon (23.05.2012 19:13): Postavit DAO vedle BG2 je pro ně podle mě paradoxně ještě horší. Pak vyplynou na povrch takové věci, že velikost většiny lokací DAO jsou asi tak 3-4 BG2 obrazovky popř.5 obrazovek dlouhý koridor, a to celé vyplněné vatovými souboji.

Design a propracovanost světa, charaktery a dialogy jsou naopak velice dobré a snesou srovnání s jakýmkoliv RPG.
Tak... blížím se ke čtyřiceti odehraným hodinám, mám za sebou dva (dva a půl) questy z hlavní dějové linie a počítám tak 60% vedlejších (co šlo splnit bez přístupu do Alienage a Orzamaru). Kromě Stone Propheta nemám bohužel žádné dějové DLC (a z nedějových pár tretek) a chystám se do Havenu. S něčím jsem se smířil, něčemu dokonce přišel na chuť (nesmířil jsem se s hnusnou barevnou paletou, zasekáváním a relativně častými pády hry během bojů), ale pomalu přícházím k názoru, že srovnání s BG II je skutečně na místě (i kdyby jen při srovnání otravných hlavních questů v první části hry po prologu, které jsou vpodstatě o více či méně zahaleném dungeon crawlingu. Tvrz De'Arnise? Windspear Hills? Umařina vrchovina? Cult of Unseeing eye? Origins nabízí to samé v bledě modrém;)
@Say (22.05.2012 16:55): No, Dragon Age připomíná Zaklínače asi v miliardách ohledů více, než by bylo bývalo zdrávo. Je to vlastně taková light verze Zaklínače pro US trh.

@Borghal (22.05.2012 17:23): Myslím, že tam podobností v ohledu trpaslíků (a té zápletky ohledně toho, kdo zabil krále atd.) bylo víc. Ale je pravda, že knihu jsem četl před hodně dlouhým časem, uvědomil jsem si to, až když jsem pročítal anotaci.
@Sinister (22.05.2012 16:16): Až tak bych to neviděl. Pokrok vs tradice je docela typický konflikt a u trpaslíků obzvlášť... nebo se to podobá ve více ohledech? Už si pořádně nepamatuju ani jedno :-
Tak mě napadá - všimli jste si lehké podobnosti mezi volbou krále v Orzammaru a v Ankh-Morporku z knihy Pátý Elefant (Úžasná Zeměplocha)? Vzhledem k tomu, že Bioware se inspirovalo, kde mohlo, docela by mě zajímalo, jestli je to možné...
@Bodkin (21.05.2012 09:01): To jsem četl, byla to výborná trilogie a jedna z mých nejoblíbenějších poslední dobou vedle Báthoryho... akorátže jak u Červenáka, tak u Abercrombieho je těch fantasy prvků imho (minimálně zpočátku) poskrovnu a u sebe to mám zapsané jako crossover mezi dobrodužně-historickou literaturou a fantasy, pdoobně jako GoT. Což je sice asi můj nejoblíbenější sub-žánr, ale chci tím říct, že když se řekně "fantasy", představím si jiné knihy.
...
Ech, škatulkování ja napi*u, zvlášť u fantasy, což je štítek který se dá nalepit na každou knihu která obsahuje byť jen náznak magie.
@Sinister (21.05.2012 12:22): Pro můj příspěvek byl právě ten věk klíčový. Netroufl bych si tvrdit, že člověk ve 23 letech nedokáže nějakou knihu pochopit - na to se v historii vyskytlo dost velkých duchů, mezí jejichž vědomostí a schopností nedohlédnu, a pisatele osobně neznám -, nicméně pro tvrzení, že má to které dílo nejúžasnější příběh, jaký kdy člověk vymyslel, myšlenky tak hluboké, jaké čtenář ani nedoufal najít, a je smyslupné a významné jako žádné jiné, atd., musí mít člověk obrovské zkušenosti, ohromné množství načtených knih, a to už v období, kdy byl schopen je pojmout - musí poučeně znát všechna ta významná díla lidského ducha, aby s nimi mohl srovnávat.

Člověk ve 23 letech na to jednoduše nemohl mít ve svém dosavadním životě dostatek času a těchto svých omezení by si měl být při svých soudech vědom. Článek v tomto ohledu vykazuje naopak naprostý nedostatek soudnosti a je vlastně záplavou neodůvodněných superlativů. Jako lákadlo tedy nemůže obstát.

Článek jako celek nechci hodnotit. Základní představu o hře jsem si z něj udělal, takže jako recenze částečně uspěl, jen jsem se nedozvěděl, proč že by měla být hra tak výlučná, a zároveň jsem přesvědčení pisatele ani trochu neuvěřil. Článek je každopádně krátký, takže nechť to posoudí každý sám.
@Borghal (21.05.2012 02:40): Teď před státnicemi mám v hlavě úplně jiné autory úplně jiných knihy, ale každopádně stačí při četběsledováníhraní sledovat jednoduchý klíč - kdo ve své době (to je třeba důležitý faktor) přišel s něčím opravdu vlastním, případně kdo využil klišé fantasy jinak (obrátil, přepsal apod.)

@Ajantis (21.05.2012 09:52): Člověče, myslíš, že je nutné zmiňovat ten věk? Mně je relativně čerstvě třiadvacet a vcelku se mě to dotýká. Nepatřím sice mezi takové osoby, ale jsem si docela dobře jistý, že někteří by tě vyčteností a vyhraností opravdu překvapili.
Každopádně část, jíž cituješ, mluví asi za vše. Je to ten typ článku, kteří by si alespoň příznivci obludárií měli přečíst?
K tomu článku Martina Zavřela o Xenogears:
Když čtu od člověka, jemuž je 23 let, jak o počítačové hře pronáší: "nejdelší a nejúžasnější příběh, jaký kdy vznikl v hlavě člověka", "otevře myšlenky tak hluboké, jak jste nikdy nedoufali najít", "nevím o ničem tak smysluplném a významném", "největší záplavou myšlenek, jakou vás kdy nějaké dílo bombardovalo", akorát se pousměji, nalákat mě to vskutku nemůže.

Co pisatel ve 23 letech asi tak přečetl a pochopil, aby mohl pronášet takovéto soudy? V článku nejsou téměř žádné konkrétní informace, jež by umožlily udělat si konkrétnější obraz o obsahu takto obecných tvrzení.
@Borghal (20.05.2012 20:18): Plně si uvědomuju konvence současné fantasy, díky mockrát. Že se mi to nelíbí, to je věc druhá.
Rasismus je ve hře, jak jsem ostatně napsal, na úrovni vesnického nazi-skina, nic čím by se bylo potřeba vychloubat. Nebo to někde zmiňovat nahlas.
A tvůj příměr s detektivkou není tak úplně košer. Byl by platný, kdybys napsal, že v každé detektivce je Sherlock, Watson, paní Marplová (elf, trpaslík, člověk). A to samozřejmě není. Popcornová fantasy v poslední době uráží můj vkus nebetyčným způsobem. O to hůř, že Bioware čepuje naftu těmhle dílům bez fantazie.

No flame intended.
@Sinister (20.05.2012 16:38): Ono to tak dneska ani moc neplatí, "fantasy" je spíš sada konvencí než souhrnné označení tvorby kde autoři nechávají své imaginaci volný průběh :-)

Jinými slovy když někde vidíš "fantasy", můžeš si být skoro jistý, že součástí bude dobro/zlo, magie, víceméně archetypální rasy po vzoru člověk/trpaslík/elf/skřet a nějaká zápletka o osudu celého světa. To je fantasy jako žánr, obraný na kost. Skoro jako kdybys řekl, že všechny detektivky jsou stejné, protože sledují vyšetřovatele, který se snaží rozuzlit nějaký případ, akorát fantasy je svazující spíše v prostředí, než ve stavbě děje.

A s ohledem na výše napsané je imho lore DA mírný nadprůměr. Obsahuje všechny známé prvky plus tu část s rasovou nesnášenlivostí, která zatím mimo Zaklínače přece jen až tak rozšířená není. Navíc je ten svět aspoň nakolik si pamatuju celkem promyšlený a propracovaný. Ale na čtení celého kodexu jsem chuť neměl, takže možná se pletu.
@Fingon (19.05.2012 20:12): Opravdu ti ke štěstí stačí jinak napsané tituly s žádnou změnou platnosti atd.? Představoval bych si, že když se něco odehrává ve fantasy světě, tak autoři - světe div se - použijou fantazii...
@Kubulus (20.05.2012 15:18): Jsem na tom úplně stejně, a proto se snažím vyškrtávat ze seznamu k zahrání co to jen jde :). No a Xenogers je jednou z těch her, které mají velkou šanci se stát pro hráče srdcovým titulem (doporučuji přečíst tuto recenzi)- takže až budeš mít chuť na něco opravdu exkluzivního, dílo Square bude tím pravým.
@Drolin (15.05.2012 21:58): Asi jsem měl spíše říci, že to naprosto chápu, než že bych s tím vysloveně souhlasil.

Xenogears chci dát také šanci, ale upřímně - s tím, co všechno si plánuji zahrát, mám vystaráno zřejmě už do konce života. Dobu, kdy se dostanu k dílům z emulátorů, vidím na dalekou budoucnost :-)