Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Příběh sám o sobě nic moc, ale na druhou stranu svět Gothica dokáže pohltit jako málokterá kniha. Docela bych se vsadil, že to Gremlin nakonec i takhle myslel.
@Aaron_Hill (09.12.2012 11:28): Měl jsem to na jazyku, ale nechtěl jsem být takhle v neděli rejpavej :)

Ale teda podle mě má Gothic dobrou story a kdyby se zapracovala do kniha s důrazem na vedlejší postavy, nemuselo by to výt vůbec špatné - samozřejmě by se musel úplně vymazat hlavní hrdina :)
Tak plantážníci a hraní Dishonored je zase v háji - tak dlouho jste mi tu bojovně psali o G2 s datadiskem, až jsem jej zase rozehrál. :-) Jsem tam zatím totální ňouma, ale pořád mne to baví tak moc jako kdysi... :-)
@Bodkin (20.11.2012 20:13): Je pravda ze porovnavat RGP a strielacku ci arkadu nie je zrovna moc koser. Ale Gothic 2 urcite patri k tym vyrazne tazsim RPG hram, minimalne ak si dame ciaru ze cca od roku 1990-92. Inac este Crystal Dragon bol docela vytuhly uz na easy ktore malo uroven standardneho medium-semihard, ale to je klasicky crawler ziadny world-based.

Fallout 2 - tak ono by to nemalo ani byt pripustne aby postava na 1. leveli bola nejako viditelne silna ze ano. Tam je ale mozne zbierat expy za non-lethal questy a ziskat zopar prvych levelov a equipmentu a potom sa to uz pomaly rozbieha do vyslednej killing-machiny s gausskou.
Dokonca mi to v tomto pride podobne ako Gothic, kde som tiez leveloval cez non-lethal questy (alebo minimal fight questy) a k tomu si vypomahal tym chodenim s postavou-partakom co killoval za mna a ja som len farmil expy.
@mazar1234 (20.11.2012 19:51): To teda nevim, jakym stylem si to hrál. Mě to zas takový problémy nedělalo. Obtížnost je vyšší, ale to já hrám přičítám k dobru, protože vydrží déle a je potřeba do toho mnohem víc proniknout. U spoustě jiných her taky záleží na zvolené obtížnosti.
Stonekeep, Starship Troopers, Projec I.G.I, Croc 1, Úžasňákovi atd. Samý RPgéčka to nejsou, ale já zas nejsem takovej hardcorář.
Já jsem teda hrál za bojovníka, a s drakama jsem problém neměl. Toho konečného jsem na nejvyšší možné úrovni a s parťákem rozsekal jako nic. Nejtěžší byl asi ten ledovej, ale žádná frustrace to nebyla. Znám těžší hry.
@pipboy (18.11.2012 23:39): Vím o něm, jmenuje se NDR Custom, ale upravuje ztížené prvky spíše oklikou: Počet dovednostních bodů za level, počet získaných zkušeností, minimální potřebný počet bodů (síly, obr. atp.) - ale pouze globálně procentuálně, způsobované poškození - zase pouze globálně procentuálně, nákupní a prodejní ceny. Proto tam není ani žádné "G2 vanilla".
@pipboy (18.11.2012 23:39): Jasně že mi to přišlo při prvním hraní o dost těžší než obyčejná dvojka, a často jsem se u toho vztekal, ale časem jsem se do toho dostal. Nejtěžší mi přišel začátek, protože většina nestvůr je opravdu oproti základní dvojce posílená, nicméně hráč začíná furt jako stejná nicka. Takže musí ještě líp než kdy předtím vážit, kam si ještě troufne, a kam už ne.
Ale na druhou stranu autoři použili i nějaké berličky, kterýma si může pomoct. Například Lares hrdinu klidně dovede k mágům vody, zabije po cestě všechno, na co narazí (i to, co by k němu hrdina přilákal, ale pokud to někdo dělá vyloženě cíleně, tak už to trochu kazí roleplaying), a hráč získá všechny zkušenosti.
Nebo přístupné svitky proměny v hodně silné zvířata (dračí chňapavec, stínová šelma), se kterýma se dá získat několik levelů. Sice hrdina přijde o ty životy, které získal při postupu na úroveň jako příšera, ale vědomostní body zůstávají.
Dále je tam modlení u svatyní, modlení se u mága ve městě, bylinky a lektvary s permanentními účinky, kamenné tabulky, speciální jídlo a pití a podobně, to všechno dává hrdinovi trvalé bonusy.
To by mělo stačit jako dostatek důvodů, proč si myslím, že hra není zas tak těžká.

A musím ti oponovat i o špatném rozložení bodů. Například pokud se snažíš rvát body jak do síly, tak do obratrnosti, nebo do více zbraňových skillů současně, tak je dost pravděpodobné, že ani jedno z toho nebudeš umět dost dobře na to, abys pak později ve hře neměl problémy. Dokud to máš v poměru 1:1, tak je to ještě ok, i u 1:2 se to dá snést, ale rozhodně nedoporučuju investovat do síly i do obratnosti (nebo nedejbože ještě navíc k tomu do many), pokud máš jeden bod za 3 a více vědomostních bodů.
Gothic 1 som nikdy nehral, ale Gothic 2 vo verzii Gold ano. Mozno je aj dobre ze som to hral prvy krat rovno s datadiskom, lebo keby som si zvykol na podmienky bez datadisku tak potom by mi ten prechod asi prisiel hrozny z pohladu zvysenia obtiaznosti, teda podla toho co som si precital v NFO texte k datadisku ze co bolo upravene... hlavne bol brutalne spomaleny - znizeny - rozvoj postavy kde vyssie hodnoty potrebovali nasobky skillpointov a potom este viac a este viac.... v povodnom G2 sa teda dala vytrenovat OVELA silnejsia postava s vyssimi skillmi a viacerymi skillmi zaroven.

Druha vec, draci boli fakt demencia, ta regeneracia bola fakt absurdne prehnana a zle nadizajnovana. Jedneho som dokazal po mnozstve loadingov usekat a hral som za Fightera (mercenary-dragonslayer ci co to bolo). Ostatnych uz jedine pomocou zvitkov, neviem ako by som to presiel keby som tie potrebne zvitky pouzil na nieco ine, to by som bol asi v prdeli a hram to dodnes.

AD grindovanie, no neviem ale v Gothicu mi zrovna Grindovanie nepride ako spravny vyraz, pretoze pocet nepriatelov je konecny a presne dany teda sa neda farmit donekonecna lubovolne co je podla mna zmysel slova Grindovanie. Takze tvrdim ze v Gothicu sa Grindovat neda ani keby hrac chcel :-).
@Phoenix (19.11.2012 09:12): Jak jsem zmínil "to koneckonců platí i pro boj v partě", zvláště pak u plošných kouzel.

Osobně party based rpg hraji samozřejmě také nejraději s partou, nicméně jsem IWD 2 dohrál již tolikrát, že jsem si hraní chtěl něčím neobvyklým "zpestřit". Jednodušší to však rozhodně nebylo;), hra je optimalizována pro partu a je to na ní dost rapidně znát (především i absencí expů za zabíjení nepřátel).

V EoB jsem hrál v sestavě- válečník, klerik vpředu, mágové vzadu, čili mi to bylo celkem šumák (bojovník/klerik nějaký ten zásah přeci jen vydrží), problém byl ten, že bojovník způsoboval větší dmg, než-li mág, který si navíc těch svých pár kouzel vyplýtvá během několika mála soubojů. A to především právě proto, že ve hře bylo mnoho nepoměrně silnějších zbraní (+3 a později dokonce i jeden +5 meč).
@Isair (19.11.2012 09:02): "vždyť to ten sólo zaklínač kosil mnohem rychleji, než většina bojovníků" Zkušenosti se dělí podle počtu postav. Najdou se jedinci, kteří díky tomu tvrdili, že IwD II je tím jednodušší, čím méně postav je v partě (mě tento typ RPG s jednou postavou nebere, malá variabilita).

V EoB to nebyl zase takový problém (odolnost proti magii versus nízké úrovně kouzelníků sice nepotěší, ale co už), protože se stačí s libovolným nepřítelem honit dokola ve čtverci 2x2 políčka, problém nastává až v momentě více skupinek či úzkých chodeb.
@Karasman (19.11.2012 08:57): To je Gothicu krásný - můžeš si s těma NPC dělat co chceš :-D

Takhle jsem krásně vyřešil jeden quest v Risen - tenhle gameplay Ti prostě dovolí téměř cokoli... ovšem to padá s možností NPC jen omráčit, což je příklad Risen 2 (podle mě to zabíjí jednu celou velkou část hratelnosti).
@Phoenix (19.11.2012 08:55): Nevím, tohle se mi skutečně nějak nezdá, vždyť to ten sólo zaklínač kosil mnohem rychleji, než většina bojovníků (to koneckonců platí i pro boj v partě)...

Resp. s těmi životy máš asi pravdu, nicméně mi to nepřišlo jako takový markatní rozdíl, o to spíše, když si ve třetí edici může memorizovat těch kouzel více. To už spíše v tom EoB (alespoň jedničce) byl častokrát větší problém, především díky menší úrovni kouzelníků vs síle zbraní a odolnosti nepřátel na magii.
Podle mě je obtížnost datadisku poměrně v pohodě, až na jednu výjimku a to jsou souboje s draky, které jsou fakt překouřené. Ohnivého draka jsem udělal tak, že jsem tam nalákal Biffa, kterej tam zhebnul, vzápětí jsem použil mraky svitků (jako žoldák) a nakonec jsem ho jen tak tak udolal, ta jejich regenerace je ultimátní.
@Isair (19.11.2012 08:19): Možná jsem se špatně vyjádřil. Podle AD&D pravidel (stejně jako D&D 3rd Edition) má například fireball damage 1d6 za každý level sesílatele do maxima 10d6. Jenomže AD&D pravidla jsou mnohem skoupější na počet životů jak postav v partě (od nějakého 10. resp. 11. levelu podle povolání už životy přibývají pouze po 1-3 bodech a nepřičítají se hody 1d4, 1d6, 1d10), tak zejména nepřátel. Nepřítel na daném levelu má v IwD II snad 2x tolik životů jako obdobný z původního IwD. Díky tomu mi přišlo, že to čistě damage kouzla odsouvá proti hrám na AD&D na druhou kolej, protože všichni nepřátelé jich vydrží strašně moc. Já většinou kouzelníky vybavuji klasickými damage kouzly, asi zvyk z EoB série, kde spousta non-damage AD&D kouzel chyběla.
@Phoenix (19.11.2012 07:55): "Nicméně Ti rozumím, třeba u Icewind Dale II mě štvalo to, že kouzelník zaměření čistě na kouzla udělující damage byl celkem v loji díky vysokým počtům životů nepřátel (účinnost damage kouzel se nezvedla, nejen proto dávám osobně přednost dvojkovým pravidlům). "

? Damage se samozřejmě zvyšuje stejně, jako je tomu ve druhé edici (tj. i IWD 1), pro příklad "ohnivá koule" způsobuje dmg 1-6 (za úroveň sesílatele) až do maxima 10k6, u magických střel zase přibývá jejich počet atd. Zrovna na dmg kouzel se rozhodně v IWD 2 stěžovat nedá (ba právě naopak většinu nepřátelských skupinek ničí právě kouzelníci se svými silnými plošnými kouzly). Se svým Zaklínačem jsem pak neměl problém projít hru sólo se zaměřením převážně na kouzla způsobující dmg;) (s Mnichem zdaleka nejlepší postava pro sólo hraní). Problém může nastat až v módu "srdce běsu", kde hráč, pravda, využije převážně vyvolávací kouzla (pro něj hra moc dobře optimalizována není a třeba čistá bojová povolání si škrtnou jen stěží), na druhou stranu bych tyhle "hardcore" módy zrovna příliš, v souvislosti s vyrovnaností, nepředhazoval.
@pipboy (18.11.2012 23:39): Nastavení obtížnosti v RPG, potažmo nutnost "honit každý dostupný zdroj XP", je obecně diskutabilní. Série Gothic nepoužívá respawn nepřátel (nepočítám to, že se po dohrání kapitoly na některých místech objeví nová monstra) a tak mi přijde celkem logické, že vybuším všechny dostupné nepřátele, abych měl co nejlepší postavu. Úplně stejně bych se mohl divit, že neprocházím JRPG jako nůž máslem a musím někde trénovat postavy pomocí grindovaní respawnujících se nepřátel na world map (zdaleka ne otázka pouze série FF).

Gothic rozhodně není jediné RPG na světě, kde je možné zprasit vývoj postavy. Jestli je to dobře nebo ne už je věc druhá, buď by autoři museli myslet "na všechno" (geniální Fallouty a Planescape) nebo by samotné rozhodování o vylepšování postav probíhalo automaticky (mrak JRPG). Prvního se v dnešní době už bohužel pravděpodobně nedočkáme, druhá možnost je diskutabilní. Nicméně Ti rozumím, třeba u Icewind Dale II mě štvalo to, že kouzelník zaměření čistě na kouzla udělující damage byl celkem v loji díky vysokým počtům životů nepřátel (účinnost damage kouzel se nezvedla, nejen proto dávám osobně přednost dvojkovým pravidlům).

Nejsem si jistý, jestli u melee postavy existuje racionální důvod vést build určitým směrem a současně tak zprasit postavu. U kouzelníka to bude možná pravděpodobnější, ale v tom nemůžu sloužit, G2 s datadiskem jsem dohrál (jako všechny Gothiky) pouze za válečníka a magií jsem si pomáhal minimálně (teleportation stones, sem tam healing stone, ve dvojce velmi vyjímečně nějaký svitek) a rozhodně jsem nevylepšoval postavu magickým směrem. Tím, že je série Gothic (a Risen) velmi zaměřená na objevování světa, tak jsem zvyklý ji hrát velmi pomalu, často se vracet k sudům s vodou, případně postelím, minimálně používat jednorázové předměty typu lektvarů a trénovat postavu maximálně dříve než se pustím na delší výpravu, protože v Gothicu jsem poznat opravdu každý nový level.

Datadisk NotR má hlavně ze začátku opravde VELICE hutnou obtížnost, nicméně jednak se to časem zlepší (možná si člověk zvykne, možná je nejtěžší opravdu právě začátek), druhak právě díky obtížnosti se mi dostalo po 60ti herních hodinách naprosto ultimátního zážitku, proto považuji Gothic 2 s datadiskem za jeden z vrcholných RPG počinů všech dob.
@Všivák (18.11.2012 19:29): pokud si musim postavu profilovat nejakym specifickym zpusobem, abych v budoucnu mel vubec nejakou sanci, pokud musim honit kazdy dostupny zdroj xp, abych pozdejs aspon trochu zvladal, rozhodne to neni "akorat nastavena" obtiznost.

@Eru (18.11.2012 19:29): existuje programek kterym jdou upravit nasobice asi tuctu parametru kolem obtiznosti. Teda nikdy jsem ho nepouzil a docela doufam ze je tam nejaky "G2 vanilla" preset s kterym je to vybalancovane na cca puvodni verzi.

@Zero (18.11.2012 19:35): no pokud si to hral tolikrat, neni mi uplne jasne, jak chces delat aspon trochu objektivni zavery o obtiznosti datadisku.

@Zero (18.11.2012 23:30): pokud clovek nedela uplne picoviny typu permanentni vylepsovani magie pri hrani za ciste meelee postavu, nemelo by neco jako spatne (=eventuelne budes v prdeli) rozlozeni bodu vubec existovat.
@Bodkin (18.11.2012 20:23): Většinou jenom pár skřetů v blízkosti beranidla + ty, co mi přijdou do cesty. Ale že bych se mermomocí snažil vymlátit všechno co se hýbe, to fakt ne.

Tipoval bych, že ti, co mají s obtížností problémy, špatně volí, do čeho investovat vědomostní body. V tom je oproti základní hře asi nejmarkantnější změna a záleží na tom opravdu hodně.
@JohnCZ (18.11.2012 21:25): Hovno, já dohrál oba Gothicy/i za bojovníka a magií jsem si nepomáhal - krom rychlosti, teleportů apod. Jako jo, dalo to zabrat, ale já nesnášim mágy a magii.

Hlavičku na hřebíček? :-o :)
Prostě to neumíte hrát :D Say trefil hlavičku na hřebíček.

Ani bojovník není všemocný a musí si pomáhat kouzly. Navíc každý nepřítel má jiné slabiny a každý nepřítel jde sundat i lehko - stačí se jen zamyslet.
Taky souhlasím s tím, že obtížnost datadisku je jaksi mimo škálu. Proto jsem ho rozehrával asi 10x :)
Pekný oblb je hneď v úvodnej animácii, modrí mágovia tam rozbíjajú fireballmi kamenné sochy v Jharkendarskom chráme. V skutočnosti ale mág vypustí dva-tri firebally, ktoré mu spotrebujú väčšinu magenergie a sochu ani neškrabnú. xD
@Bodkin (18.11.2012 19:27): Zrovna Gothicy jsem hrál tolikrát, že si pamatuju skoro každý kout světa, takže bych v klidu vyloučil možnost, že si to nepamatuju.
A nevím, co myslíš tím výrazem "grindovat".
@Zero (18.11.2012 19:22): Nu, buď jsi hrál něco jiného (ne datáč) nebo si to už nepamatuješ, nebo jsi grindoval jak sviň, protože si dobře pamatuju, jak jeden drak regeneroval rychleji, než jsem mu stačil ubírat. A to jsem si všechny ostatní nepřátele dával levou zadní.