Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (27.11.2012 11:28): Proto jsem psal "až na výjimky". Jde o to, že BG bylo postavené úplně jinak než třeba staré díly série M&M (abychom nesrovnávali úplně časově diametrálně odlišné tituly). Někomu to sedělo, jiní to kritizovali už při vydání (třeba Runetek na dungeony.cz). Pár tajných chodeb v BG bylo, ale ve starých dungeonech byly hádanky s pákama, plošinky, propadliště, skrytá tlačítka nebo neviditelné zdi (a spousta dalšího). Ale jak říkám, není to nutně špatně, výborně to ostatně shrnul mazar1234. A aby to nebylo tak úplně jednoduché, co může jednomu člověku sedět u jednoho titulu, to mu může vadit u jiného. Například v Game of Throness mi linearita nevadila, v Dungeon Siege III mi přišla ubíjející běhěm prvních deseti minut.

@Bodkin (27.11.2012 11:35): Obávám se, že nemám primárně problém s technickou stránkou Roguelike her. Spíš než vizuálně mi přijdou na jedno kopyto herně (někomu jinému přijdou na jedno kopyto JRPG nebo dungeony, to se holt nedá nic dělat). Možná je to tím, že grinding mi v RPG nevadí jako prosředek, ale mám s ním problém, pokud se stane cílem. Možná je to něčím úplně jiným. Ale každopádně díky za doporučení.

@mazar1234 (27.11.2012 11:51): Jj, až přijde Mick, tak nám to natře všem. To mi ovšem připomíná, že bych se do toho Daggerfallu měl konečně pustit.
@Phoenix (27.11.2012 11:18): Problem s idealnym RPG je v tom, ze je to vlastne vysledok mixu viacerych atributov, ktore musia byt spravne zmixovane a navyse este v dokonale presnom pomere. A to je kamen urazu, niekomu je idealna skladba pomerov, subojov, hadaniek, vyvoja atd trebars 30/50/20/10 inemu je to zase 50/20/15/15 atd.... preto nikdy ziadne univerzalne dokonale RPG nikdy nevznikne.

@Bodkin (27.11.2012 11:35): Pre velkeho Baphometa... argumentovat ASCII a Roguelikeom to uz sa ani neda komentovat.

A to tu este nebol "Korytnak" s jasnou viziou menom Daggerfall. Ten by nas zase vsetkych zotrel ze co tu blabolime.
Že v BG nejsou hádanky už tu bylo a i nadále je to blbina. :-) Namátkou podzemí Spellholdu, 2 patro Watchers keep (to s těmi 4 živlovými kouzelníky - mimochodem parádní minipříběh, jaký byste si dokázali představit i v leckterém dungeonu) a de facto i třetí (bludiště). Hádanka s Lilacorem ve stokách nebo později i v podzemí pod Athkatlou před Amaunatorovým chrámem. Něco už bylo i Durlagově věži v TotSC. Brage a jeho hádanka na západ od Nashkelu. Určitě bych vymyslel i další.

Tajné chodby pak v BG sice taky byly. Ale kvůli izometrickému pohledu tak viditelné, že ani nestojí za to je zmiňovat.
@Bodkin (27.11.2012 10:58): To je právě ono. Konkrétně mně přijdou všechny Roguelike hry strašlivě na jedno brdo a jsem si přitom vědom toho, že kdo jim věnuje opravdu hodně času, tak mezi nimi najde neskutečné mraky rozdílů. Já jsem dohrál jen Angband, zkoušel jsem Rogue, Adom, díky několikanásobnému přečtení geniální Zelazného ságy také Zangband (a asi pár dalších, na které jsem zapomněl), ale prostě nic. A chápu, že to není žádná zjevená pravda, každému holt i v rámci daného žánru vyhovuje něco jiného.
@mazar1234 (27.11.2012 08:47): Mně přišel Stonekeep naprosto skvělý. Autoři se pokusili vyrobit něco úplně jiného, hru, kde krom jiného například kouzelníci nesesílají kouzla jako na běžícím pásu. Obecně nic proti tomu, na druhou stranu je mi ale sympatické, když se někdo pokusí o diametrálně odlišný přístup (chápu, že to leckomu může připadat jako omezení). Nejenom díky živým hercům měl Stonekeep neskutečnou atmosféru, což je jedna z kvalit (dlužno dodat obtížně definovatelných), které mě vždy spolehlivě dostanou (krom jiného je obecně strašně málo her, kde figurují živý herci a současně se herně nejedná o odpad). Stonekeep má zjednodušený vývoj postavy (na druhou stranu ani taková legenda jako Lands of Lore jej nemá o tolik složitější), spousta textur zdí je recyklovaných a používá pouze jinou barvu a dalo by se určitě najít pár dalších mušek. Na druhou stranu obsahuje takovou hromadu legendárních momentů (hledání dvou cylinders v zatopených chodbách, první boj s chobotnicí, setkání s drakem, neskuteční divadelní ochotníci ve Faery realm nebo ultimátní dialog mezi členy party na téma "studna") a v příkrém kontrastu ke zpracování (díky kterému čeká hráč v souladu s Andrejem a jeho recenzí selanku na jedno odpoledne a ono nic) je obtížnost místy spíše více než méně tuhá.

Na naší debatě jde krásně vidět, že i (nebojím se říci) CRPG odborníci s množstvím zkušeností se neshodnou na tom, co dělá dobré RPG dobrým RPG, viz. Jab a jeho komentář o "dětskosti" dungeonů, na který se dá jednoduše kontrovat tvrzením, že v hrách na infinity engine neexistují tajné chodby, až na výjimky chybí hádanky (prostorové i jazykové) a tak dále. Prostě na to šli tehdy borci z Bioware/Black Isle jinak, aniž by podle mého došlo k úpadku žánru (k tomu došlo až v poslední době). Na to by nás takový Ringo utřel tím, že vrchol RPG nastal až s rozmachem JRPG na PSX/PS2 (případně na SNESu).
@Bodkin (27.11.2012 10:58): Obavam se, ze jsi mou narazku na lobotomii vubec nepochopil. Tyka se jednoho pro me pamatneho vyroku Jaba, který pouzil tento primer k DM, a tudiz to neni ode me zadna urazka Jabovy osobnosti :)
@Richmond (27.11.2012 10:51): Já bych řekl, že díru do hlavy potřebuje spíše člověk, který si myslí, že prolézat stále stejně vypadající kobky s rolesetem, který zvládnou školčátka, je skvělý herní zážitek :P
Rozhodně to není nic vzbuzující pocit nadřazenosti vůči ostatním.

TOP 20 dungeon crawlerů je samozřejmě plné ADOMů, Stone Soupů, Brogueů a jiných rogueliků. Žádný klon DM tam nemá šanci páchnout.
Mně 98% dungeonů přijdou jako "dětské verze" pozdějších RPG na Infinity Enginu. Že je třebas EoB nebo DM v jednom žánru s Planescapem mi přijde až urážlivé. Vždyť jde o jednodušší Diablo (de facto naprosto bez interakcí) jen s nudnějšími souboji.

Ve většině dungeonů jde dělat velké kulové. Chodíte, mlátíte potvory a občas máte ob patro nějakou hádanku. Ishar např. to stejné (nebo i RoA), byť je chválihodné, že se pokusili autoři o otevřený svět (nepovedlo se, ale holt Fallout už zase nebyl tak daleko).

Albion nebo Ultimu 7 mám ale ještě před sebou. I v duchu nejlepšího nakonec. Snad. Jelikož vypadají citelně lépe.
@Richmond (27.11.2012 07:52): Tak jasne, Ultima underworld to nie je ale TOP 20 to by snad este slo podla mna, ked teda pocitas iba crawlery nie RPG vseobecne.

@Phoenix (27.11.2012 07:34): Ja som prave v tej dobe ked bol novy vytuhol na nejakom bugu, tusim niekde cca v trpazlicej pevnosti. Potom som ho dohral asi 2-3 roky dozadu z GOG verzie. Ale nejako extra skvelu hru v tom nevidim, zly magic system dost vadi. A posledne 2 dungeony boli take hrozne prazdne a nudne a vobec ma nebavili, ostatne ale celkovo v pohode este ta Faerie realm bola slabota IMO. Vela hracov ho vyzdvihuje do vysin, ale mna prilis neoslovil, spusta inych crawlerov ma bavila viac.

Este k Baldursu, na tejto hre je skvele ze umoznuje hracovi jednak hrat s NPC rekrutovacimi a vyrobit si iba hlavnu postavu ale zaroven kto chce sa moze na to vyflaknut a vyrobit si 5 svojich a iba NPC herne striedat kvoli splneniu questov. Mna to tak napriklad bavi viac, lebo tak mozem mat pre mna idealnu partu v zmysle skladby povolani a nemusim robit kompromis.
@USER47 (26.11.2012 22:27): Monotonni to pripada tobe. Ja jsem privital konecne nejake rpg, kde nejsou tuny NPC, ktere mluvi skoro o nicem a nedelaji si ze me poslicka a tesil jsem se na kazde nove patro. Grimrock rozhodne nepatri mezi top 20 dungeonu, to urcite ne. Ale tolik negativnich adjektiv si urcite nezaslouzi. A souboje se ne vzdy resit pobihanim okolo, aspon pokud hrajes na nejvetsi obtiznost.
@7c (26.11.2012 23:47): Buggedkeep? Podle mého téměř všechno řešil patch 1.1 a jediný zbylý bug patch 1.2. Některé byly sice nepříjemné, ale tolik jich zase nebylo, už jsem viděl mraky více zabugovaných her. Poprvé jsem Stonekeep dohrál bez patchů a taky to šlo. Jj, uznávám, s některými bugy jsem měl štěstí, vybral jsem holt správné pořadí průchodů patry.
@Bodkin (27.11.2012 01:14): Neříkám, že nemáš pravdu. Na druhou stranu si dnes moc rád zahraji alespoň ten novodobý Doom (tj. stará dobrá hratelnost, lepší technické zpracování), když je to stále zábavné (oproti těm Battlefieldům), byť to jistě zčásti promarněná šance je. Nicméně věřím, že Grimrock tvorbu alespoň trochu "nastartuje" a do budoucna bude vznikat více lepších dungeonů.

Grimrock beru zkrátka jako takovou poctu EoB/DM a jim podobným.
@Isair (27.11.2012 00:00): Nu, ale mohli právě prubnout neudělat pitomé NPC/rozhovory/příběh. LoL na to má právo, je to stařík a bez berliček se neobejde.

Hádanky možná, zbytek je nuda a boje otrava

Nebo taky jinak: Naseru se na CoD a Batllefield, řeknu si, že udělám oldschool 2.5 D FPS a naklonuju DOOM, protože to je přeci dobré jméno, každý hrál DOOM nebo o něm alespoň slyšel. Ale přitom jsem mohl udělat klon BLOODu, který by byl zhruba podobně technicky náročný, ale byla to v podstatě špička 2.5D doby s bezvadnýma vychytávkama o kterých se DOOMu ani nesnilo.

V podstatě je to promarněná šance kde se ani nepokusili vyřešit sporné/nešťastné body, protože chtěli co nejvěrněji simulovat EoB/DM
@Bodkin (26.11.2012 23:41): Ono je to někdy lepší, než když do hry zakomponují hromadu pitomých NPC s pitomými rozhovory a jako příběh nám představí typicky blbé fantasy/pohádkové klišé (LoL by mohl povídat;)), v Grimrocku závěr naopak příjemně překvapil. Zde je tahounem o to více čirá, zábavná a svižná hratelnost a kvalitní hádanky.

@7c (26.11.2012 23:47): Je pravdou, že bych tahové souboje také ocenil více.
@Isair (26.11.2012 23:37): No, na LoG je trochu problém taková až moc velká "arkádovitost" - že většina bojů jde řešit pohybem z políčka na políčko nebo prostě pobíháním kolem. Chtěl bych to trochu víc RPG. Jinak mě ale hraní bavilo moc.

Stonekeep bych přejmenoval na Buggedkeep - špička v žánru zabugovaných her. Nicméně až na tohle perfektní hra (a tak trochu jiná liga než LoG).
@Bodkin (26.11.2012 23:13): Především proto, že LoG se vždy prezentoval jako naprosto čistý dungeon crawler, který je oproštěn takových "zbytečností" jako jsou NPC, nákup či kdovíjak zamotaný příběh. Stonekeep je přeci jen trochu jiný, alespoň mi to tak připadlo, když jsem ho kdysá tu chvilku hrál.
Nepřišly mi až tak monotónní... autoři se snažili do každého patra zakomponovat spousty různorodých hádanek a jiných zákeřností, vývoj postavy byl dostatečně variabilní a zábavný, nepřátel imo dostatek druhů. Pravda, mohl se měnit častěji vzhled zdí, ale v závěru mi to tolik nevadilo, patra příjemně odsýpala a herní doba nebyla přehnaně dlouhá. Ale což, že tě to nebavilo je tvoje věc, jen mi nepřijde šťastné to porovnávání se Stonekeepem.
@USER47 (26.11.2012 22:27): Tak potom to proste nie su hry pre teba - typovo - a o nic ine nejde.... Tudiz tvoj nazor ohladne kobiek je dost nepodstatny pre kobkarov-bavicov. To je to iste ako moj nazor na nejaky simulator alebo sportovu hru pre ludi, kotrych bavia simulatory a sportove hry.
EoB jsem nikdy nehrál, akorát jsem se kdysi chvíli potácel v DM. Nicméně inspirace starými monotónními kobkami neomlouvá dnešní monotónní kobky:).
@mazar1234 (26.11.2012 21:40):
Jj zkrátka je jiná doba. Prostě luxus mít doma DVA herní počítače- to nejde. Ale vážně, měl jsem kdysi tzv. herní notebook- velký, výkonný a těžký, a strašně se přehříval. (horkem mi odešlo několik kláves a časem povypadávalo i několik šroubků apodobně. No ale když jsem na něm zkusil zahrát Albion a pás starších her, tak se na ně nedalo koukat. A tak když NB odešel do věčných lovišť, tak jsem si vyhlédl netbook, a DODNESKA nelituji.
Prostě VGA grafika na desetipalcovém monitoru vypadá přesně tak, jak si všichni (nostalgicky) pamatujeme.
Kdyz vas tak ctu, rikam si, co asi bude hrat moje dcera, az bude vetsi... Zatim zkousela Botaniculu a ted se prokousava jeste Samorosty, ale snad se uchyti u RPGcek :)
@StriderCZ (26.11.2012 21:42): No prerobit Black Crypt bude dost problem, vid diskusia problemov enginu pri EOB.... Holt nie vsetko ide k spokojnosti hracov....

BTW teraz ma napadlo, tusim si minule niekde daval otazku ze co po dohrani niecoho.... tak ma napadlo ci nedozrel cas na Crystal Dragona ked uz si zacal s tym Black Cryptom. Mas uz istotu ze je to bez bugov a full cracknute takze nemas moc vyhovoriek na sklade.
Stonekeep je hra kterou jsem ještě nehrál, ale je v plánu ... Když vyšla, tak mně moc nechytla, ale myslím, že jsem už k ní dospěl :D
Obrovský potenciál LoG je právě v editoru, kdyby tak někdo předělal Black Crypt...
@StriderCZ (26.11.2012 21:36): V case ked som paril a otec to nechapal a povazoval to za blbost som si zelal aby som mal fotra parana. Ked ale citam tvoj prispevok tak som rad ze moj foter nemal k hraniu ziadny vztah..... este aby mi do prdele foter okupoval PC a zdrzoval ma od hrania, WTF!!!!

Sakra si mi pripomenul ze aj World of Xeen mam rozohranu, sice asi 40 minut zatial ale mam.... nesriham sakra, nestiham.....

@Bodkin (26.11.2012 21:38): Klasicke kobkarenie, je klasicke kobkarenie... na tom nie je treba a ani nie je ziaduce nic vylepsovat. A zrovna Stonekeep mi pride ako over-rated hra, ja som ho nikdy nepovazoval za nejaku spicku.
Baldurs Gate byla jedna z mých prvních originálních her a rozhodně nelituji.
Legeng of Grimrock zase jedna z prvních her na gogu, a taky nelituji. I když hraji hlavně na netbooku, kde BG jsou nepřehledné, a LoG nehratelné. (obě hry dohraji až budu mít nový notebook - tak za 3 roky). LoG jsem dohrál tak do 2/3 (na synově PC), a docela se těším na předělávku EoB od DJ- třeba mně zase někdy pustí :D :D :D.
Jinak hraji MM IV+V v češtině od Majka, a je to těžká pohodovka s roztomilou (lehce naivní) kreslenou grafikou.
@Richmond (26.11.2012 20:10): No historicky to mam tak isto. Niekedy na strednej skole Wizardry 7, potom dlllllllho nic, a asi 3 roky dozadu Wizardry 8. Potom cca 1.5 roka dozadu Wizardry 6 aj to len na zaklade DJ-ovho dennika, kde som dospel k nazoru ze to treba naozaj vazne zahrat bez ohladu na hostile-interface a EGA grafiku.

K Wizardry 8 som mal dlho neprilis nadseny pocit, videl som tu hru hravat brata v case ked to bola novinka a utkveli mi v pamati zdlhave a prilis caste suboje a nejako som k tomu nevedel najst cestu. Potom som sa raz nasral a rozbehol to naplno a nelutujem, bol to dobry napad :-).

Potom ked som presiel Wiz6 tak som logicky importoval partu do Wiz7, a druhy krat ju dohral po snad 14 rokoch (alebo tak cca. okolo). Potom som samozrejme planoval ist do Wiz8 s partou z Wiz6, ale kedze v tom case som mal pocit ze je to este prilis kratko po dohrani Wiz8 tom prvom-a-poslednom tak som to odlozil az cca pred mesiacom som zacal Wiz8 s partou co presla W6-W7.

Vyhoda Wizardry pri importe je to, ze parta nie je over-powered ako to byva zvycajne. Napriklad extremne som to citil v Dark Sun, kde som importoval partu z DS1 do DS2 a bol som brutalny mega-ultra od zaciatku. To bola asi hra kde import najviac over-powerol hru zo vsetkych co som kedy hral. Wizardry lockne level postav na 5 a hotovo, tiez vybavenie sa importuje iba niektore ultra-power takze aj ked su postavy o nieco silnejsie nez novo generovane tak nie su nijako mega silne a kludne skapinaju kazdu chvilu.

Baldurs tiez podoruje import postavy co je kladna featura.

P.S.
Kazdy anti-Grimrocak sa bude naveky smazit v pekelnom ohni pred zrakom samotneho velkeho Baphometa (odkaz na Darklands). A patri mu to!!!! Presne to si kazdy takyto zjav zasluzi..... Mate stastie ze Vas nepoznam osobne lebo by ste chodili s fialovymi xichtami.
Indie projektom ako sú AoD alebo W2 naozaj fandím.
Grimrock autori vypustili príliš skoro, mohli sa ešte trocha pomaznať s ovládaním a snáď aj so systémom rozvoja postáv. Inak to bolo fajn, za dvanásť mesiacov holt žiadna štvorica chlapíkov nový Stonekeep či Arkánum nevyrobí, to je jasné.
Age of Decadence určitě zkus, kromě slušně zpracovanejch (a dost těžkejch) turn based soubojů nabízí především neuvěřitelnou škálu možností řešení questů pro různý typy postav. Pokud hraješ za kupce či loremastera, tak například nemusíš bojovat vůbec, když máš hodně bodů v plížení a critical attacku, můžeš nepřátele obejít či tiše podřezávat atd.

Navíc autor rozhodně umí psát, a vyprávění je pojatý skoro planescapovskou formou. Ještě je zajímavý, jak jsou jednotlivý linky různě propletený a při hraní za odlišný postavy se vždycky dozvíš něco novýho.

Co se týče Grimrocku, mě tam strašně ubíjela monotónnost prostředí, nepřátel, absence NPC či jakýhokoli pokusu o vyprávění příběhu. Jelo to furt ve stejným tempu, patro za patrem, vždycky stejný chodby, pár nepřátel, pár puzzlů, žádná gradace. Dokonce i to blbý tajný tlačítko bylo na zdi přesně na stejným místě, takže ho člověk viděl už z deseti metrů. To i před lety dokázaly bejt dungeony rozmanitější (např. Stonekeep).
@Richmond (26.11.2012 20:11): Mohl by si dát šanci například Dark Souls (ač je to konzolové), nejlepší rpg od Gothicu 3. A po hodně dlouhé době konečně výzva.

A na Eschelony si se nechystal? Nebo Grimoire, poklud již vyjde? :)
@USER47 (26.11.2012 20:15): Nezkousel, jediny co me na tom lakalo byly souboje. S Grimrockem tezce nesouhlasim, na rozdil od ostatnich novejsich rpg me drzel az do konce a po snad 10 letech konecne RPG, kde se musel pouzivat mozek. Da se tomu vytknout dost veci, ale termin "jednooky mezi slepymi" mi pripadne hodne mimo.
Richmond: Zkoušel jsi třeba beta demo Age of Decadence? Jinak Grimrock je imho spíš jednookej král mezi slepými, kdyby to nebyl jedinej krokovací dungeon za posledních deset let, tak by po tom ani pes neštěkl.
@valcik (26.11.2012 19:10): Ech, doufal jsem, že máš v rukávu něco, co se tomu fakt podobá, ne jen seznam nových RPGček, které ti nevoní :-/ F3 je nejen stejná série, ale i prakticky stejná hra, na to jsem se fakt neptal :-) A ty ostatní jsou kvůli settingu z vizuálního hlediska někde úplně jinde a DAO a NWN jsou téměř protipól pokud jde o dnešní design...