Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Crash (29.11.2012 12:28): Nevidím na tom však nic nelogického; naopak je dobře, že to tu je. Jediný problém by mohl být při hledání, kdy se v takových případech vyselektuje několik záznamů (pokud se jmenují stejně nebo se liší jen podtitulem), což může působit nepřehledně. Řešením by bylo, kdyby bylo možné tyhle případy sdružit pod jednu hlavičku (např. Half-life a pod ním by byl původní, Source a Mesa). Obdobně jako různá knižní vydání téhož díla v literatuře. Vzhledem k tomu ale, že to v herním průmyslu na rozdíl od literatury není zas až tak běžná záležitost, není to, myslím, ani takový problém (naopak by to mohlo být kontraproduktivní).
@mazar1234 (29.11.2012 12:00): 1.91 dohrání MW3.

Každopádně, dostal jsem se zrovna do Dolů a už jsem si mohl nabrat všechny nové NPC (jsou tam vcelku pěkně a dobře zakomponovány)

New content se jde vidět už v Main Main menu, kde to dá na výběr Tutorial, The Black pits, Baldurs Gate:EE, Credits a Quit :D

Na Black pits jsem klikl jen ze zvědavosti a nabídlo mi to několik předvytvořených partiček, takže si nejsem příliš jist o co go (ale není to součást Hlavní hry)
Hra má nový interface, nový content (o veľkosti asi ako Durlag Tower - niekto to na ofic. fóre odhadol na 10 hodín nového contentu), nových companionov, nové classy, tých zmien je neporovnateľne viac oproti Witcher EE.
@Artran (29.11.2012 10:24): tak to preformuluji, novy pribehovy obsah by mel byt (a je) jednim z kriterii pro vytvoreni samostatneho profilu. Dalsimi je treba nove pouzity engine pri zachovani ci rozsireni puvodniho obsahu.
Uz se tu myslim rikalo mockrat, ze rozhodujici je novy (pribehovy obsah). Chtelo by to nekoho fundovanejsiho, co by zjistil, jestli BG EE nabizi vse slibovane (predevsim to nove dobrodruzstvi a nove questy), pokud ano, byl bych pro samostatny profil.
Diskutovalo se někde o tom, zda bude mít ona "vylepšená verze" na databázi vlastní profil?
Překvapivě dost zabugované (zrovna mi to spadlo při dead sekvenci při zmáčknutí esc), AI na úrovni bedny kytu (tj ještě horší než tenkrát) a ty zatrolené zbraňové tentonoc ze dvojky :(

@Red (29.11.2012 01:41): Nevidím jediný důvod, proč by bardem mohl být jen člověk/půlelf a všichni ostatní mají smůlu. :P
Hm když si představím půlorčího barda...jistou logiku to má.
Tedy, to jim to trvalo, místo v 21:00 se to dalo dotáhnout o čtvrt na jednu :/

A už jsem si stihl vzpomenout, jak nesnáším AD&D. Člověk si chce jen udělat půlorčího barda a má smůlu. Fuj.

A bohužel to má i ten rozbitý zbraňový systém z BG2, takže jsem sice v Candlekeepu sehnal dýku +1, ale Imoen má short sword takže jsem utřel.

To nám to pěkně začíná :P
@90210 (28.11.2012 15:55): No, bavit... bavil jsem se výborně, tedy ne až tak jako u dvojky, ale stále více jak u Stonekeepu, LoL a řady dalších. Povedený design jednoduše nestárne.
Příběh DM - povídka vyšla (v češtině) v bájném Excalibru (č.4, strana 28 a 29), ke hře samotné je povídka přibalena jako součást manuálu (delší a poutavější).
@mazar1234 (28.11.2012 12:54): Já s dvojkou DM v RTC také problém neměl (vlastně má řadu výhod oproti originálu), jen u jedničky se pohyb jaksi stackoval a vždy jsem narážel do stěn.

Příště tedy také budu hrát originál, jelikož nedohrát DM je hanba :).
IMHO navod na hry jako BG ci DA:O neni potreba k DOHRATI hry, spis se hodi databazove stranky nabizejici vycerpavajici prehled o vsech pritomnych questech, moznych resenich problemu a jak se ruzne prvky vzajemne ovlivnuji.
Supr. Někdy bych zkusil, ale postupně ztrácím nervy, a tak u mě má šanci spíše ten Albion či Ultima 7.

Btw Dungeon jako subžánr mi dává smysl. Stejně tak třebas akční RPG. Naopak si moc nejsem jist nějakými izometrické, 3D atp.
@Jab (27.11.2012 16:42): Pockej on zanr pocitacovych RPG zacina nejakym Dungeon Masterem nebo Beholderem? Treba ten mnou zminovany Pool of Radiance nabizi vse, co pises, ze ti chybi - interakce se svetem (vcetne dopadu konani na prostredi), ruzne moznosti reseni questu, nejlepsi souboje v rpg hrach... a je to o málo starsi nez DM :)
@Drolin (27.11.2012 15:19): Loni jsem dohral Dungeon Mastera a porad super.

Oblibeny tema.:0) Ja mam rad jak klasicky dungeony, ktery jsou skutecnou hracskou challenge (mohl jsem napsat vyzva, ale nerad bych to slovo naduzival) - treba nize zminenej Stonekeep je tezkej jako prase - tak vic free a easy novejsi RPG s pocetnymi rozhovory a obecne nizsi obtiznost, kde by navod pouzil jen osel. Je asi logicky, kterej ze to smer RPG se nakonec ukazal byt tim pristupnejsim. ale oboji ma neco...

BTW muzu vam prozradit interni informaci ze Zlina, ze Memphis s MCZ chteji(!) zanr RPG na DH delit na podzanry jako dungeon crawler nebo izometricky RPG, coz je IMHO uplna 3,14covina. Tesim se na ty debaty potom.:0)
@Phoenix (27.11.2012 14:06): Imho žánr počítačových RPG tím nejhorším začíná. Žádné stolní DnD by nemohlo být horší, než dungeony konce 80. let a začátku 90. To je tak neuvěřitelný úpadek z hlediska příběhu, interakce se světem a budování role (nikoliv jen ve své hlavě, ale přímo ve hře svými činy), až se z toho chce člověku plakat. Proto ta lobotomie, Potěmkinovy vesnice atp. Chápu, že v té kreslené grafice cítíte atmosféru. Já ji cítím také. O to více mi pak je líto nudný gameplay třebas práve EoB. A pár hádanek to nezachrání. Možná se i za ten postup hrou dále cítím málo odměňován. Možná nemám trpělivost. Tak či tak tyhle původní dungeony mi nabízely jen málo možností, které by správné RPG nabízet mělo (v duchu výše zmíněného budování charakteru směrem ke svému okolí a vzájemné interakce).

Co se týče Dragon Age, tak mi přijde jako totální herní prostituce. Viz charaktery zacákané krví, cool efekty v nekončících soubojích i jaksi jasně viditelné "přehrávání" dabérů v jednotlivých příběhových (/"filmových") situacích. I v BG 2 jsem měl rád spíše uvěřitelné charaktery obdařené racionalitou (ať už byla zaměřená dobrácky či naopak sviňácky) a nevtíravým humorem (Yoshimo, Korgan, Jaheira...).

@Richmond (27.11.2012 14:52): Může být. Mně také nevadí obtížnější gameplay. Nicméně musím mít pocit, že se něco "děje". Tedy např. v tom smyslu, že po splnění náročného úkolu dojde k výraznému posunutí v ději a parta si třebas užije i nějakou skutečně hrdinskou odměnu - viz tolik oblíbené vytesání soch v Trademeetu. Především když se pro legraci předtím změníte na různé potvory a na podstavcích tak stojí třebas vlkodlak, medvěd, sliz, mozkožrout atp. :)
Nu, grind je chorobné opakování činnosti za účelem zisku XP/Zlata/magických předmětů, byť nejčastěji je to asi díky vyvolávání soubojů se snazším nepřítelem. Stojí na tom MMOčka, Diablo 2 to vzalo za své a mazar to doporučuje jako činnost pro první rok v Darklands.

Rogueliky (pravda, nemůžu je do toho nabalit všechny) si zakládají na tom, že každý souboj může být smrtelný a díky permadeath musí člověk začít znova, navíc respawn na vyčištěných patrech je většinou velmi slabý, nepřátelé jsou na menších levelech a zisk z nich v podstatě není žádný.

Tedy, roguelike vyžaduje opatrný postup a používání osvědčených postupů a taktik, a z toho důvodu je stereotypní a pomalý a nudný a opakující se, ale není to ten 'pravý' grind ve stylu diabla - Ještě třikrát si sejmu diabla a snad mi vypadne konečně padne něco dobrého - nebo darklandovské - Ještě chvíli budu hledat nějaké zlodějské bandy a pak budu mít dost feniků na ten obouručák.
@mazar1234 (27.11.2012 15:13): UU1 jsem nedavno dohral a podival jsem se tam jednou. A kupodivu jsem ani moc nepochopil, proc bych mel zrovna uvedeny postup udelat :) To objevovani a reseni problemu/qeustu/hadanek proste bylo a je pro korenim RPG (vlastne i proto me bavi adventury :) ).
@Drolin (27.11.2012 14:45): Tiez ma to uz napadlo, ze si Bodkin vyraz Grindovanie definuje nejako odlisne ako zbytok okolitej galaxie.

@Richmond (27.11.2012 14:52): To si presne vystihol ten zakladny rozdiel - ABSENCIA ZAKYSOV. Pre niekoho odbremenenie od masochistickych stavov, pre ineho uronena slza lutosti. V podstate hry ako Wizardry 6-7, Uukrul, Ultimy vratane underworldu... si neviem dost dobre predstavit ze by som ich niekedy dokazal dohrat kompletne bez akehokolvek minimalneho pozretia navodu. Naopak hry ako BG, Dr Age.... neviem si predstavit ze by som pri hrani potreboval co len nakuknut do navodu.
@Jab (27.11.2012 14:00): Zrovna BG je oproti dnesnim RPG jeste super kousek, ale budiz. Nejvic mi chybi to pouzivani mozku :) Radost z prekonanych puzzlu/hadanek, objeveni tajnych mistnosti apod. Pri hrani BG jsem nezazil jediny moment, ze ktereho bych mel vetsi osobni zadostiuceni a to vcetne souboju. Nejsou tam de facto zaseky, clovek proste plni questy a jede dal. BG naopak pridal nekdy az absurdni mnozstvi poslickovani (ktere me napr. uplne vytacelo pri hrani prvni poloviny P:T, kdy jsem si myslel, ze to je simulator postovniho dorucovatele). Dalsi vec je atmosfera, mozna to je dano tim isometrickym pohledem, ale proste v Ultime Underworld, v kobkach Wizardry 7 (ac se prilis nelisily) jsem se citil "doma", v BG se mi sice libila grafika, ale diky tomu iso uz to nebylo tak intenzivni. V dnesnich hrach se mi navic uz ani nelibi grafika, nedokazu skousnout, ze to uz neni kreslene, mam radsi klidne i statickou grafiku s popisem mintnosti napr. :) Souboje v BG nejsou uplne spatne, ale nadseny jsem z nich taky nebyl. Oproti Wiz7, ROA nebo Pool of Radiance je to bida (ale zase abych byl uplne spravedlivy v EOBech, Isharech souboje take nebyly genialni).

Celkove vubec nevycitam BG a jejim nastupcum to, jake jsou a ze jsou jine nez ty stare dungeony. Jen je mi lito, ze uz nevychezeji (cest vyjimkam) jine typy nez jim podobne a navic zjednodusene.
@Bodkin (27.11.2012 14:26): Je to mozne, to vies... ked sa blizi sef clovek nema cas ani poriadne citat ani poriadne napisat dobre formulovanu vetu :-).

@Jab (27.11.2012 14:00): BG nechyba nic oproti starym crawlerom ale zaroven starym crawlerom nechyba nic oproti BG. Su to hry s uplne odlisnym pocitom z gameplay. Ja hravam obidvoje a bavia ma... ako EoB tak aj BG....

@Bodkin (27.11.2012 14:26): Co ale nehravam a nebavi ma to su Rogueliky.... HOWGH!
@Bodkin (27.11.2012 14:26): Zkus to trochu rozvést, při svých málo obsáhlých Roguelike zkušenostech nechápu, proč stojí Roguelike v opozici proti grindu. Protože z mého hlediska při hraní nonRoguelike RPG grinduju proto, abych se dostal přes nějakou výzvu (těžký boj nebo něco podobného), kdežto u Roguelike (i díky náhodnému generování) je grind a následné vylepšování postavy účelem. Pletu se?
@Jab (27.11.2012 14:00): Andrej Anastasov kdysi v nějaké recenzi na už nevím jaký dungeon napsal "Chceme lízat ze stěn šustivý prach, abychom zjistili, jestli náhodou některá z nich neukrývá tajné tlačítko". Těžko se to popisuje, ale v dungeonu mám obrovskou radost z vyřešení prostorové/jazykové/předmětové hádanky, nalezení tlačítka, průchozí zdi nebo čehokoli podobného (třeba v M&M Darkside of Xeen je jeden dungeon řešený jako obří křížovka). Je možné, že dost dělá i first person pohled a jeho vliv na atmosféru, v isometrickém mi nikdy nepřijde, že bych byl opravdu "tam dole" (bez ohledu na to, jak dobře se jinak bavím). V BG čtu rozhovory a bojuju (a rozhodně jinak než útok-úkrok). Osobně si myslím, že obojí má něco do sebe a že se v zásadě RPG dungeony a RPG non-dungeony dost těžko srovnávají (stejně jako JRPG a WRPG).
@Jab (27.11.2012 13:53): Na to Ti samozřejmě někdo jiný řekne, že když si chceš pokecat, tak máš jít do hospody a ne prostřednictvím rozhovorů likvidovat žánr RPG :-) Nicméně žánr RPG nestagnuje proto, že by v něm nebyly nášlapné plošinky. RPG stagnují proto, že původně dost složitý žánr (vznikl na základě P&P RPG, která se vyvinula z válečných deskovek) se postupem času dostal na úroveň hodně jednoduchých akcí (aby se to hodně prodávalo) a proto v nich nejsou plošinky nebo tahové souboje (protože průměrný hráč o takové prvky evidentně nestojí).

Ryze komerčních dungeonů se dočkáme dost těžko, snad ale Grimrock ukázal, že pořád existuje segment trhu, který je ochotný za dungeon zaplatit a indie scéna tuto mezeru zaplní.

Mimochodem, proč nejsi na větvi z DA:O? Mně osobně přišlo, že místo následovníka BG (za tohle si hoši z Bioware mohou sami, PR ohledně DA:O tak bylo od začátku pojato) jsme dostali MMORPG ovlivněný standardní produkt dnešní doby s mnohými značně diskutabilními mechanismy (cooldown, skripty, mraky bojů na každém metru, rádobycooldospělý - ve skutečnosti blboučký - příběh a jeho podání). Máš podobný názor nebo Ti vadí něco jiného?
Tak to rozveď, co ještě chybí třebas právě Baldurs Gate proti starým dungeonům. Mě to zajímá, anžto právě třebas DM, EoB, ale i Ishar atp. jsou pro mě na úrovni potěmkinových vesnicí.
Plošinky, tlačítka... Vytáhněte si ze sklepa Merkur. Na to nemusíte hrát RPG. :) Stagnace, že v RPG nejsou nášlapné plošinky...

Máte ty své nezávislé Cardhalie, Grimmrocky atp. Holt vám to bude stačit.

Já taky z Dragon Age nejsem na větvi koneckonců...
@7c (25.11.2012 21:46): Já si troufám tvrdit že dokážu posoudit replayibilitu dvou her i když dohraju každou pouze jednou, znovudohráváním se mi akorát zpřesňují mířidla. Dvojka je mnohem více koridorová i s menším počtem postav a tedy i kombinací družiny. V jedničce jsem i na začátku mnohem častěji zabloudil.

@marwel (25.11.2012 23:37): "Ze hraci nehraji znovu adventury se nedivim, tam opravdu neni nic, co by na tom bylo podruhe zajimave, kdyz uz si hrac (byt matne) pamatuje reseni hadanek."

To bych netvrdil. Adventury jsou více relaxační než zážitkové. Je to jako uvelebení se v křesle s kafčetem, nevadí mi že to dělám opakovaně.
@Richmond (27.11.2012 12:58): Za vývin v jedné oblasti (podání příběhu, osobnost postav, nebojová řešení úkolů pomocí rozhovorů) jsme zaplatili stagnací či rovnou úpadkem v jiných oblastech (zmiňované hádanky, plošinky atd.). A to, co se s RPG děje v poslední době (interaktivní film místo hraní) je důsledkem přehnaného důrazu na tu první oblast (stejně jako geniální Half-Life začal éru skriptovaných koridorových stříleček, které následně asi celkem logicky zmutovaly do podoby, u které dnes starší hráči skřípou zubama).

Možná existují RPG, která umějí skloubit obě tyto složky na špičkové úrovni. Nehrál jsem Fate Gates of Dawn, Wasteland, původní trilogii Bard's Tales, Darklands ani nic z SSI Gold Box titulů, takže si rozhodně zatím netroufám tvrdit, že to principielně není možné (nebo že minimálně nic takového zatím nevyšlo).