Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Kubulus (09.04.2013 21:01): Co si představuješ pod pojmem "podnětný"? Twisty jsou podobné, v lacinosti ale Bioshock není stejný ani omylem. Na tom twistu stojí základní rovina příběhu, není přímo nelogický, a není pouhým rádoby překvápkem a berličkou k uzavření kruhu. Jeho význam prostupuje celou hrou, ale pokud ho tam nevidíš, tak se není o čem bavit. Představoval sis asi něco jiného, trochu mi připomínáš jednoho chlápka, který si koupil 3D televizi a stěžoval si, že to není holografický přístroj. Proč ne. Možná by byl lepší, ale v mnoha situacích také nepraktický.
@Kubulus (09.04.2013 21:01): To bláznovství kolem je zbytečné, protože všechno důležité se vysvětlilo už během prvních dnů, tam souhlas.
Ale mám pocit, že kdyby příběh vykročil tvým směrem, musel by se úplně přepsat. Otázka svobodné vůle se řešila už původním Bioshocku. Ukázané "rány osudu" v alternativních realitách by byly předpokládám různého druhu -> jiné nehráčské světy by se od sebe odlišovaly -> vytratila by se myšlenka paralelních stejných světů hraných rozdílnými hráči -> Návrat do budoucnosti IV: Electric Boogaloo.
@SíDžej (09.04.2013 16:17): Posluš si. Ten obrázek jsem už viděl, ale - abychom se chápali v návaznosti na ten můj příspěvek, na nějž jsi zareagoval - nemám zapotřebí se tím vůbec zaobírat. Pro mě je tohle jednoduše laciné (!) vyústění. Ty filmy rozehrály zajímavé podhoubí pro četné tvůrčí příležitosti, aby je však v samotném závěru utopily v laciném twistu. Bioshock Infinite je v tomhle ohledu stejný.

Za nejkomičtější ovšem považuji debaty okolo něj, což je přesně to, čeho se podobnými manýry docílí. Publikum, v tomhle případě hráči, začnou diskutovat o správné interpretaci a rozřešení drobných nuancí, jako by to mělo nějakou váhu. Jenže v Bioshock Infinite, a o to mi jde, se tímhle jednáním nedosáhne ničeho PODNĚTNÉHO. Tvůrci si jenom hrají s kvantovou fyzikou. Když vemu v potaz, co se s tímhle dá v rámci scénáře vyčarovat, jak člověka zbavovat svobodné vůle a ukazovat mu rány osudu v jednotlivých realitách, což je zde pouze načrtnuté hovorem se zestárlou Elizabeth, zůstává potenciál téhle hry z velké části nenaplněn. A to samozřejmě ještě obcházím fakt, že tohle téma je jednou velkou scenáristickou berličkou.
@Kubulus (30.03.2013 23:09): Donnie Darko a zvláště Looper jsou po logické stránce s prominutím hovadiny, jenže v Bioshocku je dost informací na to, aby si hráč výsledek konce volně interpretoval tak, aby nedošlo k narušení principu kauzality.
BTW odkaz tohle je základ, a jako takový funguje perfektně
Když už tu řešíte také věci, mám ještě otázku. Je zvláštní, že ten Booker je až do svého utopení ten hráčův Booker. Nemělo by to být snad tak, že ty Elizabeth utopí Bookera co žil v té době a ten hráčův přestane existovat? A znamená to, že Columbie nikdy neexistovala ne? V tom případě ani ty dokumenty o ní, ale to je blbost to řešit, protože jsou jen trailery, ale luxusní.
@SíDžej (09.04.2013 04:23): Ještě bych dodal, nechápu jak by byla schopna Elizabeth zabít všechny Comstocky ve všech realitách. Předpokládejme, že procento Elizabeth, které se dostane až nakonec a uvolní svá pouta je docela mizivé. To jako chtějí lítat od baptisty k baptistovi a nic jiného nedělat než topit stovky Comstocků ještě před tím svým? Nebo má El jen silné řeči a vpodstatě o zas tak velikou genocidu nepůjde? Navíc ten konec s Bookerem je dosti nejednoznačný, pochybuju, že to bude hráčův Booker.
Aby nevznikl paradox, musí být příčina zachována. V tom případě jedna Elizabeth, Comstock i zachraňující Booker z jedné úspěšné alternativní linky se musí zachovat. Když se tedy naše (nebo jiná) Elizabeth stane skoro všemocná, zavdá skrz portály prvotní (!!!) impuls k Comstockově genocidě, přičemž sama svého Comstocka nezabije. Nemůže. Ale jen ta jedna.
@ugraugra (07.04.2013 20:43): Jenže, co když ta postava vymaže svou vlastní existenci. Přesně tohle udělá Elizabeth. Nemůže vznik paradoxu tudíž nijak ovlivnit.

Vím, že tohle tu nevyřešíme, ale je to zajímavé :)
@Solidor (07.04.2013 20:35): Ano, začínáš se do toho dostávat :) Možná ti to nedává smysl, ale takhle to prostě funguje - viz třeba film Back to the Future, kde se taky něco posere a "současná" postava putuje do minulosti, aby tam provedla něco, co zabrání vzniku určitých událostí které vedou k onomu průseru, tudíž se ten průser nikdy nestane a současná verze postavy zmizí.

Uf, už mě tyhle časový paradoxy serou, kdo to vůbec vymyslel :)
@ugraugra (07.04.2013 20:04): Hmm, dejme tomu. Elizabeth musí tedy zabít Bookera před křtem. Jenže aby to bylo možné musí existovat Elizabeth. Elizabeth existuje jen když se z Bookera stane Comstock. Tedy nelze paradoxu předejít bez jeho vzniku. Což mi nedává smysl.

(pokud to v odkazu je vysvětelno, tak se omlouvám, pročetl jsem ho v rychlosti)
@Kubulus (07.04.2013 20:26): Zabili jen jednoho Bookera z jedné reality, ostatní Bookerové z alternativních realit, ve kterých se nechal pokřtít, žijí dál a tudíž způsobují ten celý průser. Ty si to asi představuješ, že existují jen dvě reality - odmítl/přijmul křest, jenže těch alternativních realit je stejný počet, jaký byl počet těch majáků/hvězd. A dokud existuje byť jen jedna realita, ve které Booker přijmul křest, tak je z toho průser a vzniká paradox.
@montana (07.04.2013 19:32): Jenže o tom mluvím - zabily jen jednoho Bookera, takže zastavily jen "jednu linii" alternativních realit z toho vzešlých. Vedle toho existovala ve stejném okamžiku další nekonečná řada alternativních realit s jiným Bookerem.

Vysvětlení jsem našel takovéto: "When the universe encounters a paradox due to a choice, it systematically wipes out all timelines associated with that choice, and only allows the timelines with an alternate choice to be made.

Therefore, since Booker accepting baptism and becoming Comstock always winds up in a paradox, the universe goes, "No", wipes those timelines out, and only allows timelines featuring baptism rejection to exist."


Jinými slovy, pokud nemáte nastudované knížky co tu postoval Mick, tak je velká pravděpodobnost, že si jenom myslíte že jste to pochopili ;o)
Tohle mi právě nedává moc smysl. Po křtu jsou alt. reality? Jak to víme? Řekl bych, že dělení realit začíná jejich prvním prolnutím, tzn. únos Anny.
@ugraugra (07.04.2013 19:14): Když umře Booker ve chvíli, kdy přijme křest, zemřou s ním i všechny variace Comstocka. A protože žádný Comstock neexistuje, aby unesl Annu, neexistuje ani žádná Elizabeth.
Když to tady všichni tak chápete, tak mi ve zkratce třeba můžete vysvětlit, jaktože zabití jednoho Bookera na konci hry zastavilo všechny verze Comstocka ve všech alternativních realitách? Jinými slovy když několik verzí Bětky zabilo jednoho Bookera, načež se všechny události "resetovali", tudíž všechny Bětky zmizeli - jak je možné že stačilo zabít jednoho Bookera?
@ugraugra (07.04.2013 17:55): Já bych řekl, že to z velké části nepochopila většina stovkařů, ale teď nemluvím o databázi her, zdejší komunita je inteligentní. :-) Ale myslím, že hra vše důležité v posledních 30 minutách objasní, nehledě na to kolik toho během hraní objevíte. S tím je to ale mnohem víc procítěné. :-)
Stejně by mě zajímala statistika, kolik lidí co tomu dává 90+ plně pochopilo konec, resp. celý příběh a kolik lidí si jen řeklo "Ty vole, vůbec to nechápu, ale vypadá to cool a asi to bude i dávat smysl když to ostatní tak chválí" - prd, 100 %.

Já se to snažil vnímat a i poslouchat audionahrávky, ale teda i když pár věcí jsem pobral, tak nemůžu říct že bych v hlavě měl nějaký jasný obrázek. A ted když si čtu detailní rozbor příběhu na webu, tak z toho mám hlavu jak balón. Neříkejte mi, že jste to všichni pobrali rovnou ze hry, případně jste po dohrání věnovali 2 hodiny čtením na webu ;)

/edit
Myslím že tohle je nejlepší zdroj na pochopení příběhu.
http://www.rockpapershotgun.com/2013/04/ ... nfinite/#more-148620
Perfektni clanek, zejmena ve vyhadreni toho, co dela Bioshock & Bioshock Infinite naprosto jedinecne.

"The first Bioshock was bitter at videogames, that angry j’accuse aimed at the whole mainstream, gamers and developers both (including Irrational). You spend your entire life doing these tasks just because someone in power tells you? What are you? What are we? A man chooses, a slave obeys.
Infinite’s metacritical point is softer, both in terms of its overall importance in the game, and towards the medium (and specifically genre) it utilises. Throughout by its chosen action and made explicit in its last twenty minutes, it says it’s okay to be a classical videogame. Videogames are about their programmed boundaries placed by its designers and populated by our actions. And every single game, even the most linear, is different – is fundamentally and absolutely yours. Those choices, those tweaking of experience, that killing of an enemy, that head-flick of the camera or pause in step makes a whole different world, and it’s wonderful, boundless and infinite."
On byl problém možná dost v tom, jakým způsobem jsem hru hrál. Prohrabával jsem každý kout, každou místnost, snad až přehnaně pedantsky. Při těch chvílích mě interakce s ní poměrně iritovala, protože nekomunikovala ani ničím nepomáhala, a vzhledem k tomu, že mě všude pronásledovala, tak se mi do cesty pletla (osobně bych preferoval, kdyby jí šlo procházet). Taktéž nechápu, proč nemohla sbírat paklíče; celý ten systém, kdy mě přihrává pouze vigory, náboje, mince nebo zdraví mi připadá až příliš mechanický.

Čekal jsem něco spontánnějšího, přirozenějšího. Je sice pěkné, že Elizabeth se občas umí přidružit k nějakému objektu a naoko na něj reagovat, ale nepůsobí to na mě tak, jak bych si podle předchozí věty přál. A nejpoužívanější hláška Elizabeth během celé hry byla "Oh...", snad aby dala vědět, že je na živu.

Ne že bych měl přehnané požadavky, nijak zvlášť mi to nevadí. Ovšem nejednou jsem zaslechl, jaká je kooperace s ní radost. Z hry jsem takový pocit neměl.
Bětka po vás háže vše potřebné a technicky vzato se ani motat nemůže, nepřátelská palba ji přece nezasáhne a v pohybu DeWittovi nebrání. Na to, že se sama schová a pobíhá a nepotřebuje garde jsem si zvykala asi 3 minuty
@Kubulus (04.04.2013 16:28): V bezny hre jsou Vigory fakt dost nevyuzity a hrozne tuctovy. Vicemene zalezi jen na hraci, jestli si to chce "zatraktivnit" a pouzivat je (stejne jako v Dishonored). Na beznou obtiznost tam staci jen nabehnout, vsechno pomackat a oni nejak pochcipaj. Podle me je to zamer a na prvni hrani mi to vyhovovalo. Pro zazitek z deje a prostredi je to fajn.
V 1999 modu uz je ale taktizovani velenutny a bez spravnyho kombinovani nejde uhrat. Rozhodne bych zkusil/prepnul do nej, pokud ti to ted nevyhovuje.

Elizabeth mi teda nekolikrat zachranila hozenim naboju/lekarnicky/salts zivot a pekne se pozoruje a posloucha. Prevratne to neni snad nicim, proc by melo.
Na Infinite je nejslabší to, co kralovalo v předchozích dílech - hratelnost. Vigory mi přijdou dost nepoužitelné, protože v rámci využívání všech nástrah není lehké nepřátele přechytračit. V jedničce, kde byla většina nepřátel podrobena lobotomii a souboje se odehrávaly v úzkých prostorách, to bylo příhodné a nabádalo to ke kreativitě. V Infinite není důvod (možná krom módu 1999), proč nepřátele prostě jen neustřílet a snažit se je s velkými obtížemi přilákat ke kaluži s elektřinou apod.

A v čem je tak převratná spolupráce s Elizabeth, na to jsem taky nepřišel. Nebýt toho, že se mi pletla pod nohy, myslel bych si, že jsem byl pořád sám.
Tak každému holt sedne něco jiného. Já zatím považuju za nejlepší hru Half-Life 2 a Bioschock ho možná překoná. Možná jde vyhlásit nejlepší hru roku, ale říct objektivně o něčem že je to nejlepší hra všech dob prostě nejde.
Takže si s chutí zahraju konečně ty předchozí díly, ale nejdříve hipster 1999 mód, kde neustále lamersky umírám ;D.

Dishonored je hlavně docela úplně jiná hra ne? Jabka hrušky.

A plyšovej Totoro je nakonec beztak lepší