Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (15.06.2017 11:54): No však, Pillars, Tyranny, Torment, Wasteland 2... ale i MMX, Grimoire ehm, Grimrock II, ShadowRun... je toho spousta jen v cRPG :). O JRPG ani nemluvě.

A Rex je takový malý klenot, který si nechávám na časy nejhorší :)). Co jsem hrál bylo to zábavné.

@90210 (15.06.2017 12:31): Starship a Timelapse řadím vysoko, do spousty bych je neřadil :). To možná Synnergist nebo Inherit the Earth: Quest for the Orb nebo tak :).

@ad142 (15.06.2017 12:36): Právě W3 a DS3 vidím značně revolučně též. A u RPG her ten poslední trend kvituji, nostalgická vlna je vhodná po letech experimentů. Ale zase, RPG jsou na dlouho tak jsem rád že jich tolik zase nevychází... ač, Eschalon: Book III, Balrum, Divinity: Original Sin, Serpent in the Staglands! Kdo to má stíhat.
@Richmond (15.06.2017 12:37): Takovych adventur je ale hromada. To bych tady mohl zacit zminovat Inherit the Earth: Quest for the Orb nebo Alien Incident atd., ktere jsou ovsem novejsi a hrajou se / vypadaj podstatne lip. Ostatne autori Rexe Nebular pak vydali jeste Dragonsphere, coz je taky takova ve sve dobe jiste nadprumerna, ale jinak nemastna neslana adventura, kterou nema smysl zminovat v zadnych doporucenich pro zacinajici hrace. Dragonsphere jsem btw zkousel rozehrat asi 5x, ale nikdy me nechytla.
@90210 (15.06.2017 12:31): Mean Streets jsem zkoušel, abych to měl od prvního dílu. Martian Memorandum jsem dohrál tehdy před těmi 22 lety zhruba, dost těžká hra tedy. Zbytke Texe v plánu mám.

Z toho Drolinova seznamu se docela vymyká Rex Nebular, dosti svérázná adventura, kterou určitě doporuju.
@Richmond (15.06.2017 11:54): @Drolin (15.06.2017 11:44): Súhlasím. Celú súčasnú RPG scénu zachraňujú len nezávislé štúdiá, ktoré sa začali angažovať predovšetkým cez kickstarter. Lenže všetky do jedného ťažia z minulosti. Torment: Tides of Numenera, PoE, rôzne malé dungeony ako The Keep, Heroes of Monkey Tavern a pod.. To všetko sú možno skvelé hry, ale žiadna z týchto hier sa ani len nepokúsila o nejaký revolučný krok dopredu (ako to napríklad spravil PS:T, alebo Fallout v minulosti). Vlastne v poslednej dobe je jedinou kvalitnou AAA RPG hrou je IMHO Dark Souls III a asi dobrý bude aj Witcher 3, ale toho som ešte nehral.

Ale toto už je off topic :)
@Drolin (14.06.2017 21:57): Chronomaster a Noctropolis jsou zajimavy hry, zkousel jsem obe, ale u prvni mi nesedelo graficky zpracovani a u druhy zase nejak blbnul Dosbox, obe jsou spis zalezitosti pro fajnsmejkry, zbyle hry jsou vicemene jen radove adventury, kterych v polovine 90. let vychazela spousta.

@Drolin (14.06.2017 21:20): Jj presne tak, ja to neuznavam.:0)

@Richmond (14.06.2017 21:36): FMV bylo ve svy dobe prehnane kritizovany a popravde receno tech her v ramci adventur ani tak moc nevzniklo. mame par obskurnich interaktivnich filmu, coz je takovej skoropredchudce vizualnich romanu a par vynikajicich adventur vyuzivajicih FMV typu The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery nebo The Pandora Directive. Vetsinou vychazely strilecky z dilny American Laser Games.

Ohledne Texe nechapu, jak se nekdo muze zdrzovat Mean Streets a Martian Memorandum, je to trochu masochismus. Pro me ta serie zacina az s Under a Killing Moon, neni nutny hrat prvni 2 hry v serii.
@Drolin (15.06.2017 11:44): No já akortá tu renesanci cRPG vidím skrzevá tituly, které v podstatě si berou pokud možno nejvíc z těch starých titulů (Grimroci, MM10, PoE). Zástupci evolučně obohacených rpg jdou úplně mimo můj záběr :)
@Richmond (15.06.2017 10:57): Právě RPG zažívají renesanci po době temna :)).

A právě to, vyzkoušet jich více. Myst je jistě více izolovaný a může působit možná nudně, ale zase jsou i velmi zábavné mystovky (GAG: The Impotent Mystery).

A škoda, já si říkal že právě toto "ustrnutí" moc nechci dopustit - ani v rámci vnímání videoher :)). Podobně jako ve výtvarném umění, mimo klasiků je důležité ocenit i moderní autory a přístupy (Richter, Ouhel, Španhel...).

@M.a.t.t. (15.06.2017 10:28): Tak DE tam bude jistě, hra předběhla dobu! A prakticky ovlivnila žánr na další roky.
Ono je to spíš o tom, že co někdo prezentuje jako obohacení, já vnímám jako rozmělnění a trivializaci. O takové "obohacování" nestojím, bo nejsem slečinka. Není nad starý dobrý zákys na dva dny s lovením pixelu na obrazovce... :D
@Drolin (15.06.2017 07:56): Co je třeba na Mystovkách chápat? Buď se to líbí nebo ne. Je mi to samozřejmě bližší než ty "hry" od Telltale či vizuální novely, ale pořád mi tam chybí ten prvek zábavy.
Já už po těch letech nechci obohacovat žádnej žánr, protože vidím, kam to obohacování došlo (viz cRPG nebo ty šílení větvě adventur) :) Radeji knihu (nebo solitér wargamesu!) :)
Co se týče "povinného vzdělání", klidně bych zařadil Posla smrti a pro srovnání i Gabriel Knight.
@Drolin (15.06.2017 10:16): Ja by som to nazval skôr exploratívnym zážitkom, ale viacero hráčov to radí medzi adventúry, lebo to má k ním asi najbližšie. Dajme tomu. To čo bude v budúcnosti povinné vzdelanie ukáže až budúcnosť, ale stojím si za tým, že ak tam budú hry ako Dear Esther, nepochybne tam bude aj taký The Walking Dead od Telltale :)
@M.a.t.t. (15.06.2017 09:57): No, pro mě není problém do adventur řadit ABZU, Journey nebo ICO.

Podle mě v budoucnu půjde o "povinné" vzdělání a kanonické hry žánru (tedy Journey, nebo právě Dear Esther za "walking" simulátory). Všichni dávno víme, že klasikou je Broken Sword, Monkey Island, Myst nebo Longest Journey, ovšem 90. léta a začátky 00s jsou vzdálené, chce to možná více vypichovat klasiky novějšího rázu (jako je třeba Ace Attorney).
Hry od Telltale, vizuálne novely, či walking simulatory by som rozhodne nezaradil mezi povinné adventúrne vzdelanie, skôr ako niečo hodné povšimnutia. (A áno, skutočne som všetky tri zaradil na jednu úroveň ;) ) Tým nijak neznižujem ich hodnotu, akurát nejde o adventúry v klasickom slova zmysle, lebo to by sa potom dala považovať za adventúru aj ABZU. Názor, že obohacujú žáner do istej miery beriem, ale ten nesporne obohacujú aj hry od Wadjet Eye Games, ktoré ponúkajú špičku súčasnej AGS tvorby a to ich tiež neberiem ako povinné vzdelanie. Za povinné vzdelanie by sa označil niečo, čo sa skutočne nejakým spôsobom výraznejšie zapísalo do histórie, takže v tomto sa stotožňujem s 90210.

Inak Posel Smrti nie je nijak zvlášť výnimočnou, ale na druhej strane je určite vydarenou záležitosťou. Nenapadá ma žiadna iná na domáce pomery tak ambiciózna adventúra a z pohľadu českého/slovenského hráča ide určite o povinnosť. Tak to nakoniec aj mnohí brali a že sa hodnotenie pohybuje v takýchto číslach je iba logické, nakoľko pre viacerých bol Posel Smrti jednou z mála adventúr, čo vyskúšali.
@Lukaskon (15.06.2017 00:21): Na Quern se velmi těším, u jednoho oblíbeného... recenzenta? dostal velmi vysoké hodnocení a myslím, že to bude přesně ta kvalitní trochu nevýrazná adventura. Jako ale třeba i The Eyes of Ara nebo Catyph. Dále mě také zajímají tyto kombinace mezi walking a klasickou adventurou z prvního pohledu jako:

P·O·L·L·E·N
Soul Axiom
Prominence
ABZU
Cradle

A pak tedy ještě MP like adventurky Four Last Things a Lupus in Fabula. Nebo čekám dost i od Yomawari.

@Silencer (15.06.2017 07:16): Paradoxně Wadjet a Daedlic moc rád nemám, raději klasickou adventuru za dané doby nebo něco co žánr více obohacuje (jako právě walking, VN...).

@Malignus (15.06.2017 07:53): On u nás nikdy moc nebyl pochopen tento subžánr Mystovek. Tedy Riven měl ještě pěknou recenzi, ale pak bylo vidět, že u recenzentů se tyto hry těší spíše malému nadšení. Nicméně to bych směrodatně vůbec nebral, stále jde o jedny z těch velmi významných her (a třeba Myst, respektive Riven, patří do zlatého fondu videoher).
Nechci být hnusnej, ale právě série Myst byla (po třetím díle) ve své době považován za hru pochybných kvalit a za příčinu úpadku adventur. Minimálně v českých časopisech.
Meh, jsem asi ten ze staré školy, protože ty puzzluprosté vizuální novely a walking simulátory jsou pro mě asi tak stejně adventury jako hidden object games... *teatrální ohrnutí nosu* Žánr poslední roky drží velice dostatečně nad vodou Wadjeti a Daedelic (a trochu Telltale, i když ti jsou dneska už solidní výrobní lajna s fujtajblovým business modelem). Každopádně skeptik vůči tomu úplně nejsem. Na Steamu je z porůzných bundlů mám a ty Drolinem vyjmenovávané hry si určitě všechny zahraju, jen prostě se vždy objevil v tu chvíli pro mě zajímavější kousek... :-)
@Drolin (14.06.2017 21:57): Konečně nějaký pěkný výčet. Teda jen ta první půlka, protože ty starší kusy mi graficky nevyhovují.
Právě u těchle moderních chodících adventur shledávám stále velký potenciál. Ač jsou desítky podprůměrných amatérských titulů, které tomuhle žánru akorát škodí, tak se dá vyštrachat spousta originálních námětů a silných příběhů. Určitě stojí za vyzkoušení taky psychologický The Town of Light, případně Mystu dost podobný Quern.
@jones1240 (14.06.2017 21:48): Právě tyto moderněji pojaté adventury z prvního pohledu jsou fantastické. The Vanishing of Ethan Carter, What Remains of Edith Finch, Miasmata, The Stanley Parable, Everybody's Gone to the Rapture... pro mě obvykle velké zážitky roku. Je chyba je opomíjet. Zvláště když Dear Esther patří do TOP20 adventur všech dob.

A pro mě z těch starších je na pořadí dne (když už se zase vracím ke hraní :),
Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender
Timelapse
Starship Titanic
Chronomaster
Noctropolis
The Orion Conspiracy
Ripper
AMBER: Journeys Beyond

Tedy všechy už jsem více či méně hrál, takže vím co čekat.
@Richmond (14.06.2017 21:36):Tak adventury ve stylu The Walking Dead také nemusím, a simulátory chůze jakbysmet. Každopádně bych se FMV zas tolik nebál ( i když já k nim měl taky veliký odpor) stačí si jen najít nějakou kratší se zajímavou tématikou a hotovo, já bych asi na začátek pokud máš rád horory doporučil Phantasmagorii i když je hromada lepších FMV adventur. Sierrovky to jistí no, já jich mám taky ještě hromadu před sebou, a to jsem ještě ani nezačal Quest for Glory, ale na to se chystám až po dohrání kompletního Kings Questu :D Lauru plánuji taky zahrát, zvažuji jestli si je teď zakoupit komplet v GOG slevách

Což mi připomíná abych všem doporučil nový Kings Quest, sice první polovina první epizody je hodně ve stylu Telltale adventur, ale to se pak zlomí a je to klasická adventura, navíc velice kvalitně napsaná spolu s hromadou odkazů na staré díly.
@jones1240 (14.06.2017 21:32): Textovky můžu (na Zorka se teprve chystám), ale FMV jen s největšími obavami, mám k nim velkej odstup. Vizuální novely už pro mě nejsou vůbec a chodíci adventury nebo jak se to jmenuje už vůbec. Mystovky mně taky nenadchly. Vůbec nejhorší jsou hry typu Walking Dead. Takže mi zbejvají advošky od Wadjetů :)) A pak samozřejmě stále ještě dost sierrovek (Laury např.).
@Drolin (14.06.2017 21:20): A spousta skvělých adventur stále vychází, navíc mi přijde že poslední dobou je tento žánr na vzestupu a proto je opravdu na škodu nesledovat a nezkoušet nové tituly, ale také je dobré si doplňovat znalosti staršími kousky jako zrovna FMV adventury (nejlepší příklad odkaz) Upřímně chápu nechuť hráčů vůči FMV adventurám, nejenže to pro některé vypadá příliš divně ale i celkově se od dnešních herních magazínů FMV adventury dočkávají spíše výsměchu (což je neskutečné), například jak zkritizovali poslední díl Texe. Ale tak Games.cz zase označili adventuru D za kultovní záležitost :)

Když jsi zmínil textovky tak jsem nedávno zkusil první díl Zorka a je to skvělé, netušil jsem že mě bude takto bavit psát příkazy a přitom si kreslit mapku (už se těším na první zásek).
@jones1240 (14.06.2017 21:13): Právě, adventuristé ze staré školy toto neznají (nebo neuznávají) ale to je škoda. Spousta skvělých adventur vyšla po roce 2000 a i na jiných platformách. Ostatně právě Umineko nebo Dear Esther právě tu narativní stránku her rozvíjejí a jsou logickým vývojem adventur jako takových, a je důležité si v tomto směru stále rozšiřovat obzory (ale to i například minulostí a textovými adventury, které jsou překvapivě designově na výši a puzzly nebo příběhem zastiňují budoucí konkurenci). Nebo dnes již zapomenuté FMV, které podle mě mají stále co říci současnému hráči (v mnoha případech více jak klasické point n click pohádkové/fantasy adventury).
@Drolin (14.06.2017 21:07): Souhlasím, minimálně Ace Attorney je povinnost z důvodu veliké přístupnosti pro nováčky v žánru, dále bych si ještě dovolil zmínit sérii Zero Escape, což je velice zajímavý a hutný puzzle horor.
@90210 (14.06.2017 18:48): Právě to je myslím škoda, ty hry se více než vyrovnají klasikám. Policenauts, Ace Attorney nebo Umineko už jsou dávno základem adventurního spektra každého správného adventuristy! Stejně jako GK, Myst nebo Broken Sword.
@Lukaskon (14.06.2017 18:33): Dohanet ne, ale elementarni znalost adventur od Sierra a LucasArts je IMHO zaklad, plus samozrejme proflakle serie Broken Sword, The Longest Journey/Dreamfall, pripadne Tex Murphy, ktere uz ten zanr posunuly nekam dal, pripadne zalezitosti pro fajnsmejkry typu her od Legend Entertainment, Zork nebo treba The Last Express je dulezita pro to, aby hrac ziskal nejaky relevantni zanrovy rozhled.

@Drolin (14.06.2017 17:22): Vizualni novely a konzolovky bych v tomto pripade asi uplne vynechal a Mystovky nepovazuju za az tak moc dulezity.
@90210 (14.06.2017 16:28): Rozhodně je co dohánět, ale jednak mě ne každý adventurní subžánr zajímá a potom toho v posledních letech vychází tolik, že se to ani stíhat nedá. :)
A taky tu nemám ohodnocené všechno. Kolikrát si třeba vzpomenu, že jsem zrovna tuhle hru kdysi hrál (a ohodnotím ji) až když uvidím nějaký koment nebo prostě něco co mě na ni upozorní.
@90210 (14.06.2017 16:28): Z 52 hraných adventur tam je velký prostor :)).

Plus je důležité znát jak klasické 2D a 3D adventury, tak i nějaké FMV, vizuální novely, textovky, konzolové (Ace Attorney, Snatcher, Policenauts...) nebo Mystovky (které jsou možná vůbec nejdůležitější složkou žánru).
Pravda je obvykle nekde uprostred, Posel Smrti neni ani prumerna nebo podprumerna adventura, ale zaroven ani nepatri mezi to nejlepsi, co je v tomto zanru k dispozici. Je to fajn atmosfericka zalezitost, ktere me osobne sedi rozhodne vic, nez radobykomedialni poloha ala Bud Tucker in Double Trouble, Sam & Max Hit the Road nebo Teen Agent.

@Lukaskon (14.06.2017 13:38): Dival jsem se schvalne co jsi hodnotil, mas tam par kompletnich serii, ale zaroven i obrovska okna, takze je co dohanet.;0)
Čekám, kdy se tu objeví názor, že bychom měli hodnotit zvlášť verzi s českým a zvlášť s anglickým dabingem :)
@Jab (14.06.2017 15:22): No četl jsem jeden aergument k PS, že jako vypni zvuk a jaká je potom ta hra průměrná (tys to nebyl). A pak následovala inflace názorů, že hra tu má vyšší/vysoké hodnocení, protože to je kvůlivá českému původu. Tak jsem chtěl vyjádřit svůj osamělý, ale rozhodný hlas, že já do toho pytle nepatřím :))
Na svejch 85 trvám a původ vyvojářů v tom nehraje žádnou roli. A adventur mám už taky za sebou několik desítek. Kromě trochu zmateného závěru se mi hra fakt líbila a skvělý dabing samozřejmě přidal nějakej bodík, nevím, proč bych při hodnocení k tomu neměl přihlížet.
@jones1240 (14.06.2017 13:24): Na Metacriticu je uživatelské hodnocení srovnatelné s naším. Ve Steam krámu už je to podstatně horší, ale jednak je palečkový systém pěkně na prd a potom se dá předpokládat, že tamní komunita bude zvyklá na modernější pojetí s user-friendly přístupem minimálně alá BM 2+3.
Ale ono posuzovat hodnocení vážně dost dobře nejde. Těch faktorů je tam strašně moc, včetně dostupnosti, reklamě, počtu hodnotitelů, nostalgie...

@Jab (14.06.2017 13:32): Adventur mám za sebou docela dost (byť většinou 2000+) ale zatím Posel stále nepřekonán, takže buď jsem ještě nekápnul na ty hromady pecek co ho strčí do kapsy nebo na tom bude něco víc. :)
@rikuhahl (14.06.2017 13:17): Spíše tím že Posel byl u nás hodně probírán a slyšelo se o něm (je to České), také je to pro některé jediná adventura kterou hráli. Nebo což je většina hrála jen opravdu nejznámější adventury jako The Longest Journey, Syberia apod. Pokud ale se clovek adventueam vice venuje tak by Posla za top nepovazoval, ale ja bych ty zebricky tady tak vazne nebral :D