Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak dohráno, musím říct, že jsem si to napodruhé užil snad více než tenkrát a hru si prošel více detailně, více poctivě, tehdy jsem minul spoustu věcí. Třeba jsem ani neoživoval padlé NPC a nabíral jen ty trpaslíky.

Schválně jsem porovnával PC/Amiga verze (AGA) a přeci jen je Amiga verze v něčem lepší (když nepočítám skvělý automapping), tak jsou to především zvuky. Kroky nepřátel opravdu znějí jako kroky a seknutí zbraní má ten správný "slash" feel :). Navíc Amiga verze má krátké outro, které bylo sice hotovo už pro PC verzi, ale prý bylo ze hry vystřiženo, protože zabíralo moc místa a tak je v závěru PC verze pouze ten prachbídný text a konec...

Tak teď konečně hurá na dvojku, volím taky Amiga AGA verzi, která bude, hádám, beztak nejlepší.
@Isair (09.11.2024 14:48): Ten Westwood je tady hodně znát, jejich grafika snad vůbec nezestárla vůbec. EoB1 je jedno z mála cRPG, které jsem dohrál 2x a i teď bych si klidně dal tenhle díl znovu.

Ale jinak až tak úplně nesouhlasím s tím, že "her v pořadí nebylo tolik". Já tenkrát dost trpěl, že nestačím hrát hry, které si nosím na disketách od jiných hráčů. :)
@Ringo (09.11.2024 14:35): No já se tehdy o Eye of the Beholder v podstatě nezajímal, poprvé k dungeonu jsem se dostal až s nějakými Branami Skeldalu a Albionem ze score a i když mě tenhle subžánr hodně pohltil, ke starším kouskům jsem se nedostal, neboť už nebyly dostupné/tehdy jsem o nich asi ani pořádně nevěděl (samozřejmě jsem znal Dungeon Master, který byl tehdy dost trendy, ale to je tak asi všechno). A o subžánr jako takový jsem se začal zajímat spíše až později (a to jsem dohrál jen EoB 1, takže taky už jsem neřešil, že trojka je od někoho jiného, neboť jsem jí zkrátka nehrál).

Na prvním PC 3 nebo 486tce, kdy dungeony zažívaly největší boom, jsme spíše měli nějaké ty plošinovky (Commander Keen sérii, Prince of Persia 1 a 2, Xargon, Jill, Secret Agent, Crystal Caves a další), případně FPSky (Catacombs Abyss, Wolfenstein 3D), ještě tam byl Loom a nějaké ty tradiční arkády (tetris, arkanoid whatever) a pak u známého jsme hrávali Heroes of Might and Magic 2, ale k dungeonům jsem nějak přičuchl až později. v podstatě když už jejich éra končila. U EoB 2 a 3 budu mít teď premíéru, pokud se k nim dostanu :).

A u jedničky asi pak zvýším hodnocení, koukám, že jsem tehdy dal nějak moc "nízké", ono je to, v rámci konkurence, vážně dobré (i když pravda, že bez automapy by to byl asi větší vopruz, na to je tam až příliš mnoho vochcávek jako spinnery či neviditelné teleporty, to musel být očistec, i když pravda, že tehdy ta trpělivost asi byla jinde a her v pořadí nebylo tolik, takže se s tím ten hráč klidně rád trápil).
@Isair (09.11.2024 12:32): Jo, je to jen grafický update na AGA verzi s dodělanou mapou, zbytek zůstává stejný.

Překvapilo mě, že tě překvapil Westwood. Jejich podíl na díle 1 a 2 je pověstný, stejně jako je pověstná jejich nepřítomnost u dílu třetího.
Sakra, nikdy mi nedošlo, že za Eye of the Beholder stojí vlastně Westwood (přitom tam na vás při startu bliká nápis jako kráva Westwood Associates :)), vždycky jsem si ho nějak víc spojoval s SSI. Tak teď už mi je jasné, proč to vypadá stále tak nádherně, když za tím stojí autoři Lands of Lore :).

Btw, zrovna jsem to zase po asi tak 12 letech rozehrál. Sice to vlastním i na GoGu, ale Amiga verze s automapingem nakonec zvítězila... u All seeing eye bych to musel hrát v okně nebo alt+tabovat, což mi přišlo příliš krkolomné, ale u trojky asi nebudu mít na výběr...

Jak je to vůbec s tou AGA amiga verzí, to je celé jen nějakým fanouškem portnuté z PC verze, kam přidal rovnou automapu z Lands of Lore, že? Nejedná se tedy původně o oficiální verzi, kterou by až posléze někdo obohatil o automapu?
Jen bych rád zmínil, že EOB má naprosto ideální ovládání na mobily, takže se na telefonech s většími obrazovkami hraje naprosto v pohodě bez jakýkoliv úprav, či přidávání virtuálních tlačítek na obrazovku. Směrové šipky grafickém rozhraní jsou naprostá paráda. Kdysi jsem říkal proč tam jsou a teď už to vím. Design byl nadčasový. Jediná nutná úprava je prohození tlačítek myši. Pravé na dotek a levé na podržení, aby se pohodlně útočilo. To jde v mnoha verzích DOSBoxu pro mobil jednoduše přepnout. Pokud to nejde ve vaší verzi, tak funguje jednoduchý trik, kdy se před hrou pustí přímo v DOSu nějaká utilitka na prohození tlačítek. To, že se dá většina prvků ovládat jak levým, tak pravým tlačítkem, velice pomáhá. Příště, až třeba poletíte letadlem, tak místo sledování divných filmů můžete znovu dohrát EOB :) Poznámka: ScummVM má také apku a také plně podporuje EOB, takže to by mohla být další alternativa, kterou jsem ale nezkoušel. Update: Málem jsem zapomněl zmínit velice užitečnou fintu pro hraní EOB na mobilu. Také vás štve, že musíte dokola zadávat výběr grafiky, zvuku, myši a ještě k tomu se dostávat přes intro? Stačí pustit EOB.EXE s pár nedokumentovanými parametry: "EOB.EXE 3 1 1 homie"
@miCHALupka (17.01.2022 19:23): Viděl bych to tak, že jsi měl příliš nízko nastavené cykly v Dosboxu. CTRL+F12 je zrychluje. Dal bych rychlost tak na 8000 aspoň. Pokud byly cykly na 3000, mohlo to drhnout.
@Ringo (17.01.2022 18:54): Jo, zásek tam technicky nebol na reálnom 1990+ PC, ale ani v Dosboxe som nič také nemal, nejaká konkrétna anomália konkrétnej konfigurácie, zrovna tie záseky fakt nie, nikdy a to hrám už 30 rokov....

Ale celkovo koment ako taký je + za mňa, iba uvádzam info o hre ako to bolo v dobách diskiet a "ty máš 512MB harddisk a 4 MB RAM????" = Tvoji rodičia sú Mafiáni alebo politici?
@miCHALupka (komentář): Zásek při soubojích bude problém jinde než ve hře samotné. Nikdy se mi nic takového nedělo, mám to dohrané několikrát (kdysi dávno na 286, i později pod Dosboxem) a nebál bych se říci, že hra je technicky naprosto bezchybná.
@DJ (12.09.2019 09:42): U All-Seeing Eye mi vadí, že nepodporuje fullscreen, zásadně většinou nehraji hry v okně, přijde mi to děsně rušivé.
A ten Grid Cartographer 4 je také nějaký prazvláštní, byť u něj jsem viděl, že snad podporuje i minimapku přímo ve fullscreenu, ale podrobněji jsem se o to nezajímal.

U EoB mi pořád přijde nejlepší volba ta amiga verze, která má i nejlépe vypadající Lands of Lore mapu. Jediné co mi tam vadí je, že zobrazuje skrytá tlačítka.

Ale možná u toho EoB 3 bych mohl zkusit při nejhorším to All-Seeing Eye, nevypadá to úplně marně, byť té nutnosti hrát v okně je škoda. Každopádně díky za tipy.
@Isair (11.09.2019 20:49): Automapping dnes samozrejme dokazu sprostredkovat najroznejsie utilitky v spolupraci s emulatorom.
Ja osobne som posledne EOB seriu rozohral v DOSBoxe v spolupraci s utilitkou All-Seeing Eye. Velmi pohodlne a pekne spracovana mapa vratane poznamok z ClueBooku.
Moje video: https://www.youtube.com/watch?v=PkKSLpBkMkI

Pre Ishar 1 aj 2 som sam mapy vytvoril pomocou programu Grid Cartographer co je top nastroj pre mapovanie starych dungeonov a nie len ich (ale nie je zdarma = 20 USD), a samozrejme velmi pouzitelny ako automapa.
Video z mapovania Isharu: https://www.youtube.com/watch?v=XxVDzWPk-Kg
@Isair (12.09.2019 04:52): Ono záleží co všechno mapa ukazuje. Jestli je to jen mapa chodeb a díváš se do ní když není zbytí, tak to hru nekazí. Mám abnormálně špatný orientační smysl ve hrách. Říkám si, že nikdo normální by s tímhle do dungeonu nešel, tak to kompenzuju mapou.
@mazar1234 (11.09.2019 23:06): Ishar 1 má snad pouze mapu ve městě a navíc rovnou celou odkrytou a v divočině to je prostě jen tečka v moři, to dává pouze slabší orientaci, kde na celé rozloze družina je. Ale jakés také vodítko to je. Navíc v jedničce si myslím, že není nutné mapovat vše.

@Isair (12.09.2019 04:52): Hrát podle hotových map? Hm...vzpomínám si, že je mé mladé já toto dělávalo taky a při té vzpomínce dobře mi není :)
@mazar1234 (11.09.2019 23:06): Super, hned v mém žebříčku "chci si zahrát" stouply o několik příček. Díky za info.



@hanak_v_exilu (11.09.2019 22:45): Yop, to je taky řešení, byť je škoda, že už dopředu částečně víš, co tě čeká. Ale nejspíše tak budu také řešit ty, u kterých není jiná možnost (třebas EoB 3), protože kreslit se mi to už vážně nechce.

Možná bych mohl i rovnou využít Ringovo nákresy (které sliboval v onom deníku) až to dohraje :p.
@Isair (11.09.2019 20:49): Já hraju skoro zásadně s vytištěnýma mapama. Ty vlastní jsem si nekreslil ani kdysi na základní škole. Poctivě jsem mapoval akorát gamebooky Fighting Fantasy. Pekelný dům tuším asi natřikrát.
Sakra, asi ten EoB budu muset taky zase někdy rozjet, úplně mě to navnadilo. Ale asi dám taktéž opět amiga verzi s automappingem, třebaže to mám zakoupené na GoGu, holt na čtverečkový papír a tužku jsem už moc rozmazlený.

To jsem zkoušel při posledním hraní chvíli a naprosto to rušilo při hraní, že jsem se na to velmi záhy vykašlal a dal jsem beztak tu amiga verzi.
Bohužel absence mapování je často jedna z věcí, která mě od některých dungeonů zbytečně odrazuje.

Ale ve střílečkách jsem nikdy problém s orientací neměl a v Unrealu už vůbec ne :p.

Btw, jak jsou na tom vlastně Ishary, ty už mi taky nějakou dobu visí na GoGu, mají automapping nebo ne?
@Richmond (11.09.2019 18:47): ale pozor! Na některé z nás to má negativní vliv. Znám jednoho takového slovenského kobkaře říkejme mu třeba Mazar co kvůli tomu nedokončil Unreal, protože mapy byly příliš složité. :)
@DJ (10.09.2019 22:28): https://ringohrani.blogspot.com/, tedy pokud to nebereš jako "konkurenci".
Po iks letech (rozvod = spousta volného času + herní NTB= kvalitní 15,6 displej s fantastickými barvami) jsem se vrátil k hraní starých klasik a poprvé se pustil do Stonekeepu.
Každopádně jsem navnaděný se po dohrání i ostatních klasik (miluji krokovací dungeony) a další v řadě bude Wizardry VII. Na EoB ovšem nezapomenu ...
@Richmond (26.11.2018 18:09): Jj, ta westernová výzdoba je prima, jak z Limonádového Joea :D

Ale EOB mi graficky jinak sedl lépe jak DM. Na mapování je navíc komplikovanější (záludnější), což je bod k dobru. Jinak preference DM vs EOB je asi komplikovaná věc, u mě hraje u EOB pro implementace D&D a to, že jsem ho hrál jako první. Ostatně mě se líbily všechny tři díly série EOB.
@Ringo (26.11.2018 21:14): Já taky používal vrhací dýky a šípy, ale nenosil jsem jich 10, jen pár pro první 2 útoky, hlavně než se potvory přiblížily na face2face :) Sebrat 4-5 šípů mi tolik nevadilo.
@Richmond (26.11.2018 18:09): Po oslozlých kobkách je to paráda :)). Škoda jen, že tam je člověk tak krátko.

@Ringo (26.11.2018 18:13): To jde, ale než by to člověk vše naklikl, první dva bojovníci přijdou o dost životů :). Takže jsem jen rubal dvojici, uhýbal, a semtam něco zakouzlil. Luky, praky, dýky, kameny vůbec. A je to tak, bohužel - tohle je nyvužitý systém právě tím kouzlem.
Teď jsem si uvědomil, že jsem ani nenapsal komentář k prvnímu dungeonu, který jsem v životě dohrál a dodnes je takovou mou osobní modlou, snad někdy.

Drolin: co se týče soubojů, lze zajistit, aby se boje zúčastnilo všech 6 osob. Dva bijí na blízku, uprostřed kouzelníci mohou sesílat útočná kouzla a vzadu může být lučišník a hobit s prakem. Jedinou peripetií je sbírání pak šípů po jednom, jak jsem jich měl přes 10, tak to pak otravovalo je skládat do toulce, stejně jako práčeti vyplňovat inventář jen kamením. Rovněž lze vrhat dýky. Co se týče balíků jídla, tak to můžeš zhruba v 3 patře klidně všechno sežrat a pak už je ani nesbírat, kouzlo Create Food&Water řeší vše bez inventární zátěže :-).
@90210 (26.11.2018 17:05): V Eob 3 je pak les, kde nejsou jakoby chodby, ale nory, které tě zavedou kdo ví kam. Tam jakákoliv orientace nebyla prakticky možná.

Co se týče Ishar 3, podle mě mapování potřeba bylo kvůli časovým linkám, aspoň já jsem chtěl vědět, kde jsem byl a jestli jsem něco neminul, hlavně v tom velkém otevřeném lese. A město jsem si zmapoval proto, abych věděl, kde je jaký obchod, co tam nabízí a hlavně jaké jsou postavy v hospodách. Prostě to nehraji hala bala, že jako projdu a nezajímám se :-)
@90210 (26.11.2018 12:43): Možná, že jsi zabloudil v lese, proto jsi to nedohrál :-) Jinak EoB 3 byl jeden z prvních dungeonů, které jsem kdysi v počátcích mapoval sám, protože do Excaliburu nedodali kompletní mapy :-) Další byl Ishar 3, na ten nedávali mapy vůbec.
@90210 (24.11.2018 13:45): Ad EoB III - S tou grafikou nevím, mně se líbila, byla klasick Beholderovská, jediná výtka je k těm fontům psaných kurzívou, to se moc do toho nehodilo. Ale grafika ve výhledu byla podle mě na tehdejší dobu stále luxus a mně se líbí i dnes. Co se týče celkově struktury dunegeonu a porstředí, tak to bylo v podstatě super. Neměl jsem si nač stěžovat.
EOB 3 uz delalo SSI, je to takova zpatlanina jejich vlastni grafiky, ktera nevypada dobre, s puvodnim artem od Westwoodu vcetne vykradenyho intra. Neni to spatna hra, je asi lepsi, nez jednicka, ale na dvojku to IMHO nema a hratelnostne uz to bylo trochu preslapovani na miste, neprineslo to nic zajimavyho nebo novyho, snad krome vetsiho lesa a tygra do party.
@Drolin (24.11.2018 11:13): 3 EOB je... fajn, nie je tak dobra ako druhy diel, ale tiez to uz dnes nie je uplna katastrofa. V dobe vydania mal hodne technickych problemov, ale tie sa myslim uz dnes ani nemaju ako prejavit. Takze je to fajn hra.

Btw. ked uz Ishar, tak prvy diel by som kludne preskocil a zacal rovno druhym a pokracoval tretim, tie su stale velmi dobre hratelne aj dnes.
@Drolin (24.11.2018 11:13): Eob 3 je dobrý, jen má ošklivé fonty písma a tehdy dost znepříjemňovalo hraní to, že se kde co nahrávalo, zvuk u zavření dveří, zvednutí předmětu atd. V době pomalejších compů bylo to hrábnutí na disk hodně obtěžující. Ale jako hru co se týče struktury bych to klidně dal na rovinu s Eob II.
@Ringo (24.11.2018 10:10): Vše hrál jsem více hrál, ale dohrál jen můj oblíbený DM2. EoB II a LoL tedy brzy rozehraji, a zrovna Stonekeep je podle mě skvělý, takže ten plánuji zahrát znovu :). Jen to rád střídám, a rád bych zkusil něco pro nové nyní.

A určitě zkusím i EotB 3, to jsem zatím nikdy ani nespustil a ta kritika a změna tvůrců je třeba vidět na vlastní oči.
@Ringo (24.11.2018 00:58): Jo to je mi jasné :). Spíš user friendly to oproti EotB moc není, to jediné mohu porovnat. Co si pamatuji, tak dvojka byla ale v tomto lepší. Ale nějaký dungeon bych hned dal.
@Drolin (23.11.2018 23:30): ad Ishar - já bych jej s Beholderem neporovnával. Ishar je taková tehdejší verze openworldu, zatímco EoB je čistě uzavřená kobka. EoB je takový user friendly dungeonek pro každého, Ishar je daleko náročnější a hráči toho prostě jen tak moc nedaruje.
@DJ (23.11.2018 21:47): Díky za info :). A dvojku tedy zkusím, v jaké verzi bude nejlepší.

A Ishar co jsem po letech zkoušel... po EotB působí strašně těžkopádně a hraje se mi velmi špatně. Je pěkný, ale asi mi bude stačit jen ta zkouška. Imho zestárl podstatně více.
Jestli jsem něco někdy nepochopil, tak proč Amiga verze Eye of the Beholder 1 a 2, ale taky třeba Dungeon Mastera 2, nebo gold box her počínaje druhou generací (Pool of Darkness, Dark Queen of Queen, Treasure of the Savage Frontier) vypadají neskonale hůře graficky než na PC, přitom si vždycky Amiga zakládala na tom, že grafikou exceluje a naprosto PC předčí. U výše zmíněných her však jakoby chtěl někdo dokázat opak :-) Ale asi šlo jen o flink grafiků SSI a FTL, kdy už své hry směrovaly na PC a na Amize udělali jen nekvalitní port ve starém systému, nechtěje využít AGA grafiky, jako to třeba mistrovsky dokázali Silmarils s Isharem III.
@Drolin (23.11.2018 14:06): Len pre upresnenie: ta Amiga verzia s automapu je neoficialny remake pre AGA cize na Amigu 1200, a je to preportovana DOSova verzia + pridana mapa.

Inac v dnesnej dobe si uz mozes s mapou zahrat aj DOS verziu, napriklad pomocou utilitky All-Seeing Eye (moje video), alebo Grid Cartographer...
@Drolin (23.11.2018 14:48): Zatím ne, ale mám to také v plánu. Jen jedu stylem Real-Time, Turn-Based a až nakonec J-Dungeony (nebo věci v jejich stylu ... i když se to někdy těžko odlišuje, protože Japonce hodně inspirovaly první díly Wizardry).