@90210 (10.11.2020 14:46): Tak si otevřu návod. U adventur a her s hádankama nestojícíma na logice návody používám. Stačilo mi v nějakém Space Questu když jsem se musel otáčet na koberci, nabít se statickou elektřinou a omráčit tak strážného. Pak jsem si řekl, že mám jen jedny nervy a nebudu je plýtvat na tyhle chujoviny. :-)
Diskuze
Prequel Crystals of Arborea bych doporucil jedine velkym fanouskum vizualu od Silmarils, co se tyce ovladani, to jsem moc nepochopil ani ja...
@hanak_v_exilu (10.11.2020 14:22): Bez navodu dvojku nemas sanci dat kvuli tem nekolika tuhym hadankam, to spis preskoc na trojku, ale jeste lip k nejaky jiny serii RPG.
@hanak_v_exilu (10.11.2020 14:22): Bez navodu dvojku nemas sanci dat kvuli tem nekolika tuhym hadankam, to spis preskoc na trojku, ale jeste lip k nejaky jiny serii RPG.
@Ringo (10.11.2020 14:19): No, je kompaktnější, na obrázcích vypadá líp a zdá se, že nemá žádné nelogické hádanky. Jestli pochopím ovládání, tak ju zkusím.
@hanak_v_exilu (10.11.2020 14:03): Pokud tě nebavila jednička, tak prequel tě podle mě nebude bavit už vůbec, ale dvojku zkus, je mnohem bohatší.
@hanak_v_exilu (10.11.2020 14:03): Kdyz te prvni dil nechytl, tak myslim nema smysl hrat dalsi dily. Tedy pokud to nehrajes jen proto, abys tady tu serii "odskrtl" jako dohranou a sejmul ji hodnoceni.
@90210 (10.11.2020 13:28): Myslím že jednou stačilo. Nainstaloval jsem si dvojku. Ale víc mě láká prequel.
@hanak_v_exilu (10.11.2020 12:01): Netusim a odpoved na netu zda se neni, je to dalsi ze zahad a kouzel teto uzasne hry a o duvod vic ji znovu rozehrat.:)
@90210 (10.11.2020 10:42): A je ten medailon k něčemu? Podle toto že vypadá jako logo firmy jsem čekal že mi dá minimálně nesmrtelnost.
@hanak_v_exilu (06.11.2020 22:27): Viz co jsem tady uz parkrat psal, Morgula neni nutna.
@hanak_v_exilu (09.11.2020 17:50): Nojo, par postav bylo zakletych a bylo nutny jim dat brainwash, ale ja podobne dohraval i dvojku a trojku, kdy se mi rubala pulka druziny mezi sebou.
@hanak_v_exilu (09.11.2020 17:50): Nojo, par postav bylo zakletych a bylo nutny jim dat brainwash, ale ja podobne dohraval i dvojku a trojku, kdy se mi rubala pulka druziny mezi sebou.
Dohrané. Teda ale ten konec jsem dával na třikrát. Vždycky se mi nějak vzbouřili postavy a mlátily do jiných členů party. Pak jsem s naštval a vynechal kouzelníka bránícího ten medailon. Naštěstí asi nebyl potřeba.
Co teda ta Morgula? Mám ji někde hledat? Nechcu furt měnit členy party. Teďka jsem musel jednoho obětovat a sere mě to.
@90210 (06.11.2020 13:37): S tím většinou problém nemám. Staré hry mám rád tak nějak všeobecně. Všechny dungeony k nimž jsem tady napsal komentář, jsem v posledních dvou letech dohrál poprvé a často i hrál poprvé. Tedy s výjimkou Dungeon Mastera, Areny a M&M VI a VII. Třeba Wizardy VI jsem si užil a to vypadá graficky hůř. Jenže má hutnou atmosféru, nápadité souboje a dráždily mě tam hádanky. Tady mě dráždí akorát mechaniky. Teďka jsem třeba zabil postavu protože jsem blbě kliknul skrz velký kurzor. Půlhodina hraní v pytlu.
@Richmond (06.11.2020 16:07): Nevim, ja treba do Elminage Gothic dal na prvni dobrou asi 116 hodin, vyhorel jsem az po dohrani na nepovinnych dungeonech kde to chtelo jeste vic nez obvykle. MM6 jsem taky vzsade dojel na jeden zatah a urcite to taky pres 100 hodin bylo. Ja naopak mivam casto u her strach ze uz bude konec, kdyz me to bavi. U blbin vyhorim do prvnich 5-10 hodin :)
@Red (06.11.2020 16:04): Rekl bych, že snad každá hra s herní dobou tak nějak přes 50 h má svoje obodobí, kdy netáhne. Snad kromě obou UU jsem to zažil úplně všude. Pak záleží, zda to překousneš a překonáš. Já mám třeba ve zvyku hry dohrávat (tedy crpg + adventury), takže už to ani tak neberu. ale naprosto rozumím tomu, že dlouhé hry, které navíc ani nemají quest log (BaK) nebo nutí hráče někde bloudit, odradí třeba v půlce.
@Jab (06.11.2020 15:38): Já dohrál Cardhalii a Lands of Lore. MaM 6-8 a BaK znám...on je největší problém ta časová náročnost, mě dungeon baví jen omezenou dobu. Prvních 20h mě MaM6 a BaK bavilo.... i Albion jsem nahrál dohromady možná 100h, ale vždycky mi tak někdy v průběhu spadne řetěz a za dva roky to zase instaluju a hraju od začátku. Hrozně se stydím, že nejsem schopný to dotáhnout, ale zase nechci hrát x h něco, co mě už nebaví.
@Red (06.11.2020 15:20): Mě jednička bavila asi více jak hezčí dvojka. Ale nedohrál jsem ji, byť jsem byl už hodně daleko. Nicméně stále jeden z mála dungeonů, který imho bude dost lidí bavit i dnes.
Samozřejmě první bych doporučil MaM 6-8, Betrayal at Krondor a případně i české Brány Skeldalu. RoA sérii naopak asi ne. Jakkoliv mě Star Trail v dětství bavil (a Riva pak v dospělosti těžce zklamala). Jo a ještě Albion by se mi hrál taky celkem fajn. Ale bohužel to vertigo při hraní ve "3D" pro mě bylo nezvladatelné.
U mě už obecně bude z velké části dominovat ten pocit, když jsem v dětství ty různé EoB atp. hrál. Nejdříve ohromné nadšení z toho, jak hra krásně vypadá a "těšing" na samotné hraní. A pak vždy to zklamání, kdy mi v hlavě hrálo: "A to je celé?". Já chtěl být fascinován světem hry a jeho rozmanitostí. A místo toho jsem dostal většinou jen chodbu a úzce vymezený gameplay. Jakou svobodu a revoluci pak pro mě znamenal pak právě třebas ten Fallout (BaK jsem hrál až asi o dekádu později).
Samozřejmě první bych doporučil MaM 6-8, Betrayal at Krondor a případně i české Brány Skeldalu. RoA sérii naopak asi ne. Jakkoliv mě Star Trail v dětství bavil (a Riva pak v dospělosti těžce zklamala). Jo a ještě Albion by se mi hrál taky celkem fajn. Ale bohužel to vertigo při hraní ve "3D" pro mě bylo nezvladatelné.
U mě už obecně bude z velké části dominovat ten pocit, když jsem v dětství ty různé EoB atp. hrál. Nejdříve ohromné nadšení z toho, jak hra krásně vypadá a "těšing" na samotné hraní. A pak vždy to zklamání, kdy mi v hlavě hrálo: "A to je celé?". Já chtěl být fascinován světem hry a jeho rozmanitostí. A místo toho jsem dostal většinou jen chodbu a úzce vymezený gameplay. Jakou svobodu a revoluci pak pro mě znamenal pak právě třebas ten Fallout (BaK jsem hrál až asi o dekádu později).
@jvempire (06.11.2020 09:00): Přesně tak, Ishar hlavně vyniká tím, jaký je to grafický žrádlo. Samozřejmě pro někoho je to až moc barevné a kýčovité, no pro mě je to nejlíp vypadající dungeon vůbec. A to jsem ho hrál poprvé před 3 lety. Škoda, že se svou orientací se tam vůbec nedokážu orientovat, proto jsem i hru vzdal. Ostatní díly nejsou o nic lehčí, prostě jsem se netrefil k 5m vzdálenýmu stromu.
@hanak_v_exilu (06.11.2020 08:47): Ishar a stary hry obecne rozhodne nejdou hrat v roce 2020, tedy skoro 30 let po svem vzniku, s nejakym prehnanym ocekavanim. Ta hra ma svoje objektivni chyby, ale i kouzlo, ale otazka je, zda bude fungovat i dnes na hrace, ktery to hraje poprve.
@hanak_v_exilu (05.11.2020 20:55): Ohledne toho baraku je tam tusim nejaka indicie v manualu, ostatne manual je u tyto hry obzvlast dulezitej.
@Richmond (05.11.2020 20:39): Njn tohle dohravani klasik na silu, aby si to clovek odstrtl, vetsinou vede k necemu podobnymu. Starym hram holt musi dnesni hrac, na ktereho nepusobi nostalgie, radu veci odpoustet. Specialne u Isharu, tam by me asi sralo hodne veci, ale vzdy jsem tam spis hledal to pozitivni, je tam spousta malickosti a vychytavek, ktery jinde nebyly pouzity.
@hanak_v_exilu (05.11.2020 20:55): Ohledne toho baraku je tam tusim nejaka indicie v manualu, ostatne manual je u tyto hry obzvlast dulezitej.
@Richmond (05.11.2020 20:39): Njn tohle dohravani klasik na silu, aby si to clovek odstrtl, vetsinou vede k necemu podobnymu. Starym hram holt musi dnesni hrac, na ktereho nepusobi nostalgie, radu veci odpoustet. Specialne u Isharu, tam by me asi sralo hodne veci, ale vzdy jsem tam spis hledal to pozitivni, je tam spousta malickosti a vychytavek, ktery jinde nebyly pouzity.
@hanak_v_exilu (06.11.2020 08:47): Mně teda zajímavý přišel. Nebylo to sice z hlediska dongeonovské kombinatoriky nic světoborného, ale jako celek se mi hra líbí, je to takové trochu umělecké dílko.
Samozřejmě je to taková řekněme menší hra a nedá se to rovnat s předchůdci či tehdejšími současníky, kde se taky hrálo venku, jako byli Might and Magic 3, 4 nebo Wizardry 7.
Samozřejmě je to taková řekněme menší hra a nedá se to rovnat s předchůdci či tehdejšími současníky, kde se taky hrálo venku, jako byli Might and Magic 3, 4 nebo Wizardry 7.
@hanak_v_exilu (06.11.2020 08:47): Ale už jen ten grafický styl...
@Ringo (05.11.2020 22:26): To ne, ale víš jak, Ishar by měl mít alespoň něco zajímavého. Zatím to vypadá, že vyniká akorát venkovním prostředím. Což je dost málo na dobu vzniku, natož zpětně.
@hanak_v_exilu (05.11.2020 21:10): No tak boje nejsou propracované jako ve Wizardry 7 skoro nikde jinde v klasických dungeonech ;-) Ishary jsou fakt jen o ježdění myší po ikonách braní a sem tam sešleš kouzlo, dokud je mana. Je to spíše o tom hledání než o bojích.
@Ringo (05.11.2020 21:00): Podle toho návodu jsem zhruba ve dvou třetinách, tak to zkusím dotáhnout. Není to zdaleka tak zábavné jako třeba Lands of Lore, takže mě neláká vyrazit do světa a hledat indicie. A boje nejsou tak propracované jako ve Wizardry. To podzemí bylo docela fajn a pak ještě bitva o most s Minotaurem.
@hanak_v_exilu (05.11.2020 20:55): Je to kapku těžkopádné, ale je to o té mravenčí práci v dungeonu a ta tě holt buď baví nebo ne. Ishar 1 j relativně krátká a ne moc rozsáhlá hra, takže na tom menším prostoru máš nějaké zádrhele, kterým se máš věnovat. ale je to o tom, že fakt musíš chtít. U Ishara dost platí, že musíš být zrovna naladěn na jeho vlnu a pak si hru opravdu užiješ :-) Ale samozřejmě z celé trilogie jde o nejslabší díl. Dvojka, to už je gotická modla. Ishar 1 je teprve takové románské rozkoukávání se.
@Richmond (05.11.2020 20:39): No chtěl bych aby to byla trochu zábava. Třikrát mě zabila jakási otrávená chatka. Pak jsem si sehnal návod a zjistil, že musím vyrobit jakýsi lektvar. Fakt by mě zajímalo, jak bych to měl zjistit ze hry. Připadá mi to spíš jako sierácká adventura z vlastního pohledu, než jako dungeon.
@hanak_v_exilu (05.11.2020 20:25): Že tys to chtěl mít za 2 hodinky hotové? :)) Co bys dělal v MM1/2 kde můžeš odpočívat na 5 místech ve hře? Porazí Tě jedna potvora a už strháváš body? :) Hlavu vzhůru, vzmuž se trochu!
Už mi ta hra leze krkem. Za každou hodinu mám touhu snížit hodnocení o 5%. Teď jsem v lese potkal nějaké ohnivé strašidlo co mi vyhladilo půl party než jsem zjistil co to je. Musel jsem se k němu vracet přes půl mapy než jsem ho mohl zabít. Sere mě že se dá odpočívat jenom v hospodách. Strašně to zdržuje a leze do peněz.
@Phoenix (05.11.2020 14:52): Je to tak, grindovaly se tam spíše prachy do zásoby než expy.
@90210 (05.11.2020 12:54): jj, navzdory tomu, co psali tehdy ve Score, neni Morgula potřeba k dohrání hry. A za houby stojí i ve dvojce.
Grind je potřeba, abys mohl ukládat :-)
Grind je potřeba, abys mohl ukládat :-)
@hanak_v_exilu (02.11.2020 19:46): Zrovna ovladani mi vzdycky prislo uplne v pohode s inventarem nebyl jedinej problem. Na oldgames je kdyztak manual..
@Ringo (02.11.2020 22:19): Jj ten level cap je dost nizkej a grindovani tady nema prakticky zadny smysl, snad jedine kdyby chtel clovek nasetrit na trenery, kteri uz v dalsich dilech nejsou, ale Aramir a dalsi klasicke postavy ani moc posilovat nepotrebujou a na dohrani bohate staci. Na hovno je Morgula, ale u ty nepomuze ani zvysovani konstituce, tu bych radil uplne vynechat, pripadne s ni fakt jit jen posledni dung a vzit s sebou vic chleba, aby to do setkani s Kroghem vubec vydrzela.
@Ringo (02.11.2020 22:19): Jj ten level cap je dost nizkej a grindovani tady nema prakticky zadny smysl, snad jedine kdyby chtel clovek nasetrit na trenery, kteri uz v dalsich dilech nejsou, ale Aramir a dalsi klasicke postavy ani moc posilovat nepotrebujou a na dohrani bohate staci. Na hovno je Morgula, ale u ty nepomuze ani zvysovani konstituce, tu bych radil uplne vynechat, pripadne s ni fakt jit jen posledni dung a vzit s sebou vic chleba, aby to do setkani s Kroghem vubec vydrzela.
@hanak_v_exilu (02.11.2020 22:48): Jo, tam se nagrinduješ na těch fighterech v lese, respawnují se vždycky na tom imaginárním přechodu k nim, jak to hrábne na disk. Tam vyděláš i hromadu peněz na save, který je zpoplatněn.
@Ringo (02.11.2020 22:19): Fakt? To je dost na nic. Zjistil jsem že se tam dá grindovat a už mám bojovníky na čtvrtém levelu.
@hanak_v_exilu (02.11.2020 22:08): Partu můžeš klidně obměnit, vyhoď je a v hospodě najmi lepší. O nedostatek expů se neboj, jde tam levelovat a má to navíc levelový strop tuším na 10 000 Exp.
@Ringo (02.11.2020 21:58): Otevíral jsem ho skrz to give item, ale to je úplně k ničemu. Zatím sem se nikam nedostal. Motám se mezi dvěma dědinama a nevím kam jít dál. Stejně asi začnu znova. Ta parta je plná nýmandů.
@hanak_v_exilu (02.11.2020 20:25): A to jsi se dostal nějak daleko bez toho, že se ti povedlo otevřít inventář?
@Ringo (02.11.2020 20:11): Ty jo, díky. Už jsem z toho byl úplně zoufalý. Dělám pokroky. Teď hledám jakousi helmu abych mohl zabít neviditelného ještěra. Nebo alespoň myslím že ho musím zabít.
@hanak_v_exilu (02.11.2020 19:46): Klikni na jméno Aramir pod obrázkem postavy a otevře se ti celý inventář.
Kliknutím na portrét se ti otevře jen to, co má v rukách. Klikáním na ty černé čtverce nad rukama se ti zobrazí status HP, Psy a experience.
Kliknutím na portrét se ti otevře jen to, co má v rukách. Klikáním na ty černé čtverce nad rukama se ti zobrazí status HP, Psy a experience.
Chápe někdo jak se tahle hra ovládá? Nedaří se mi ji přinutit vůbec k ničemu. Nedokážu ani dát postavě zbraň do ruky.
Kdybych neměl k dohrání ještě tuny japončíkáren, tak už jsem se klidně do opakování nějakých starých kousků mohl pustit.
@Richmond (08.06.2019 10:32): Neboj, ono to zas tak rychle nepůjde :) Ještě řeším drobné dilema, zda-li se vrátit k Amiga verzi, nebo rozjet DOS verzi. No a Wizardry si dám hned potom :D ... ty Ti samozřejmě s radostí přenechám :D Pořád tu mám poznamenanou pětku, ale to bude asi maximum, co budu ochotný z té první pentalogie rozehrát.
U mě čas kupodivu problém není, ale jaksi toho bylo za poslední měsíce moc a spíše přichází drobná nechuť do hraní. Ishar by mě ovšem mohl dostat zpět do rytmu, ostatně i Daggerfall začal dobře. Hned od počátku jsem v tom našel přesně to, co mi na Areně chybělo a o to více jsem teď rád, že jsem Arenu dojel a dojel jí hlavně před Daggerfallem. U Isharu se snad konečně dostanu dále jak za ty první lokace. Pastelky mám čerstvě ořezané, takže mi nic nebrání :D
U mě čas kupodivu problém není, ale jaksi toho bylo za poslední měsíce moc a spíše přichází drobná nechuť do hraní. Ishar by mě ovšem mohl dostat zpět do rytmu, ostatně i Daggerfall začal dobře. Hned od počátku jsem v tom našel přesně to, co mi na Areně chybělo a o to více jsem teď rád, že jsem Arenu dojel a dojel jí hlavně před Daggerfallem. U Isharu se snad konečně dostanu dále jak za ty první lokace. Pastelky mám čerstvě ořezané, takže mi nic nebrání :D
Všichni tu máte skvělý plány, moc pěkný....Kde na to berete čas! Já takovej plán teda mít nemůžu, páč se svýma 3 dohranejma hrama za rok je úplně bezpředmětný byť jen náznakem uvažovat, že bych dal něco podruhý.
Elemire! Ty už mne předstihneš i v Ishar sérii, to je konec :) Ještěže mi zbyly ty Wizardry :(
Elemire! Ty už mne předstihneš i v Ishar sérii, to je konec :) Ještěže mi zbyly ty Wizardry :(
Mám v plánu se vrátit k dungeonům staré školy. Jenže desetipalcový displej na netbooku už mi přijde malý. Bohužel momentálně řeším bydlení , a tak čtrnáctipalcový ultrabook musí počkat. Zatím pařím GODS na Switchi (zrovna dnes jsem si dělal analýzu průchodu a kreslil schémátka , abych se dostal do všech skrytých místností). Momentálně jedu druhé kolo, s jednadvaceti životy...
První Ishary jsem obdivoval na AMIZE. Ale dohrál jsem jen první díl (obvykle jsem dojel na to, že jednotliví členové party začali útočit mezi sebou). Což jsem v prvním díle vyřešil útoky na dálku-lukem.
Každopádně graficky je úchvatná a když jsem do diskuze u Shadow of Collosus napsal, že březový háj v prvním díle vypadá stokrát krásněji, tak mne málem ukamenovali :D.
První Ishary jsem obdivoval na AMIZE. Ale dohrál jsem jen první díl (obvykle jsem dojel na to, že jednotliví členové party začali útočit mezi sebou). Což jsem v prvním díle vyřešil útoky na dálku-lukem.
Každopádně graficky je úchvatná a když jsem do diskuze u Shadow of Collosus napsal, že březový háj v prvním díle vypadá stokrát krásněji, tak mne málem ukamenovali :D.
@Elemir (07.06.2019 22:18): Já už Ishary dohrál, takže pro mě je to takové toužebné opáčko, podobně jako se těším znovu na Ultimy Underworld 1 a 2, Wizardry VII, určitě chci zopakovat i Ishar trilogii. Rád bych zopáknul i Eye of the Beholder trilogii, ale tam si asi spíše znova dám jen třetí díl, ten jsem hrál 1x, druhý už jsem 2x hrál, ten první už ani nevím, kolikrát jsem jej dal, bylo to hodněkrát. Taky chci zopakovat Black Crypt a Lands of Lore. Na co se těším a co mám tak nejvíce asi v plánu je opáčko Dungeon Mastera II a to z toho důvodu, že se mi nepovedlo kdysi porazit toho hlavního bosse na mracích, takže tam mám rest, že jsem neviděl outro :-)
Jenže člověk plánuje a pak se děsí toho, že má na seznamu asi 150 her, které ještě nehrál vůbec a chtěl by :-)
Jinak paralelní diskuse jsou schíza, ale já jsem prostě věrný oldgames, kde to beru, že si tam mohu vést deníky a věnovat se pordorbně nějaké hře, tak samo ostatní, tady je to zase takové v tom smyslu, že tu člověk dá nához širšímu publiku, ať už o to zájem je, nebo ne, někdo aspoň třeba nakoukne :-) A pak samozřejmě tvé stránky, ty beru jako specifikum, kde člověk vždycky najde třeba někoho z užšího okruhu na pokec už jen díky knihy návštěv :-)
Jenže člověk plánuje a pak se děsí toho, že má na seznamu asi 150 her, které ještě nehrál vůbec a chtěl by :-)
Jinak paralelní diskuse jsou schíza, ale já jsem prostě věrný oldgames, kde to beru, že si tam mohu vést deníky a věnovat se pordorbně nějaké hře, tak samo ostatní, tady je to zase takové v tom smyslu, že tu člověk dá nához širšímu publiku, ať už o to zájem je, nebo ne, někdo aspoň třeba nakoukne :-) A pak samozřejmě tvé stránky, ty beru jako specifikum, kde člověk vždycky najde třeba někoho z užšího okruhu na pokec už jen díky knihy návštěv :-)
@Ringo (07.06.2019 22:09): Zrovna jsem to psal na oldgames :D Tyhle paralelní diskuze jsou spíše o schizofrenii :D Zpočátku ano, později dá 50xp každý souboj s bandity, což v pohodě pokrývají odpočinky a přesuny mezi městy.
Já už mám asi s Isharem jasno. Na rozdíl od Dagerfallu je to můj skutečný rest a zřejmě se do něj už pořádně zakousnu.
Já už mám asi s Isharem jasno. Na rozdíl od Dagerfallu je to můj skutečný rest a zřejmě se do něj už pořádně zakousnu.
@Elemir (07.06.2019 22:01): V Blade Destiny je ten strašák ještě horší, tam se platilo body experience. A když člověk dostal prvních 80 bodů expů za souboj, tak se mu je fakt platit za save nechtělo 50 expů. Ale nakonec to bylo úplně v pohodě, protože těch expů tam bylo dost i na level upy i na zaplacení savu.
Ale jinak jste mě tu tím Isharem naladili pěkně, nejraději bych to znovu zahrál hned po Rytířích Grálu, akorát já už toho mám naplánované, zatím bych chtěl fakt dohrát, co jsem ještě nehrál než se znovu pouštět do starých legend, které skladuji právě n to, že si je ještě někdy určitě zopáknu.
Ale jinak jste mě tu tím Isharem naladili pěkně, nejraději bych to znovu zahrál hned po Rytířích Grálu, akorát já už toho mám naplánované, zatím bych chtěl fakt dohrát, co jsem ještě nehrál než se znovu pouštět do starých legend, které skladuji právě n to, že si je ještě někdy určitě zopáknu.
@DJ (07.06.2019 12:15): Škoda, do toho bych určitě šel, protože takhle se k tomu sám jen tak nedokopu :)
Pokud jde o ty různé mýty, zrovna savem za peníze se strašilo už u Blade of Destiny a realita je úplně jiná :D Ale je pravdou, že pár věcí jsem z diskuzí pochytil a možná mě to právě od té hry drží podvědomě dále. Lektvary byly problém pro toho, kdo neměl manuál, což byla v 90' přinejmenším nezanedbatelná část hráčů.
Pokud jde o ty různé mýty, zrovna savem za peníze se strašilo už u Blade of Destiny a realita je úplně jiná :D Ale je pravdou, že pár věcí jsem z diskuzí pochytil a možná mě to právě od té hry drží podvědomě dále. Lektvary byly problém pro toho, kdo neměl manuál, což byla v 90' přinejmenším nezanedbatelná část hráčů.
@Richmond (07.06.2019 14:39): Já tu diskuzi nebudu dohledávat. Argumentem byly třebas ty lektvary. Které jsou ale ve skutečnosti popsané v manuálu.
K distinkci "složitost vs. obtížnost" se nebudu vyjadřovat (a že to někdo "neumí rozlišovat"). Přijde mi to jako hodně úsměvná klička. Každopádně jak tyhle diskuze znám, tak nejvíc na mozek je zrovna to devadesátkové RPG (resp. z první půlky devadesátek), které jsem jako na potvoru nehrál. :)
P. S. Ta původní diskuze je někde v obecné diskuzi o RPG. Ale vlivem přesunů příspěvků je to tam tak rozpadlé, že je skoro nemožné z toho cokoliv použít, páč kontext je všude možně.
K distinkci "složitost vs. obtížnost" se nebudu vyjadřovat (a že to někdo "neumí rozlišovat"). Přijde mi to jako hodně úsměvná klička. Každopádně jak tyhle diskuze znám, tak nejvíc na mozek je zrovna to devadesátkové RPG (resp. z první půlky devadesátek), které jsem jako na potvoru nehrál. :)
P. S. Ta původní diskuze je někde v obecné diskuzi o RPG. Ale vlivem přesunů příspěvků je to tam tak rozpadlé, že je skoro nemožné z toho cokoliv použít, páč kontext je všude možně.
No vida, takže nikdo z toho složitou hru nedělal, akorát tam je pár obtížných úseků (pokud člověk nehraje podle návodu a jede bez map). A jak napsal Ringo, obtížnost nemusí souviset s komplexností, takže zas jeden neexistující mýtus padnul :)
@DJ (07.06.2019 13:18): Ha! :)
@DJ (07.06.2019 13:18): To je recht. Že je třeba koupit straku jsem si pamatoval z dětství. Ale bez hintu to ani nejde mít za hádanku. Je to prostě cílený zákys.
@DJ (07.06.2019 13:18): To je recht. Že je třeba koupit straku jsem si pamatoval z dětství. Ale bez hintu to ani nejde mít za hádanku. Je to prostě cílený zákys.
@90210 (07.06.2019 12:50): Dvojku inac prave koncim ;-)
A to o com hovoris je inak, rozhodne su tam horsie zakysy ktore nemaju v hre hint a navyse vedu k dead-endu (straka vo vazeni). Na to ze treba vypustit Orla ta predsa jasne upozorni mag (mnich) v bazinach na Irvan's Islande po zaplateni 10000 po.
vid obrazok...
A to o com hovoris je inak, rozhodne su tam horsie zakysy ktore nemaju v hre hint a navyse vedu k dead-endu (straka vo vazeni). Na to ze treba vypustit Orla ta predsa jasne upozorni mag (mnich) v bazinach na Irvan's Islande po zaplateni 10000 po.
vid obrazok...
Tezka je akorat dvojka diky jednomu momentu, kdy bylo nutny na jednom konkretnim miste vypustit orla. Na to IMHO nikdo nemohl prijit sam od sebe. Ja jsem se tam bez navodu sral v Akeer`s Island jako 3. ostrove, pritom mel prijit na radu az jako 5.
Grind peněz jsem řešil v místě, kde hra hrábne na disk a respawnuje potvory, je to v lese směrem na východ od první malé vesničky. Tam jsou bojovníci s mečem, dělal jsem 5 kroků tam a zpět, aby se mi respawnovali, za chvíli jsem nevěděl co s penězi a ukládal jsem si klidně co 5 kroků pro klid duše :-)
Co se týče nějaké složitosti, tak si dost lidí plete koukám složitost s obtížností. Ishar nemá nijak složitý RPG systém, spíše dá zabrat po stránce adventurní. prostě když někdo skončil třeba v dvojce dříve ve vězení, než si stih koupit zvířata, tak tam zakysl a třeba hodiny přemýšlel, co tam udělat, protože ej nemuselo napadnout, že hra má takový dead end a ze všeho existuje nějaké východisko a řešení se skrývá v něčem v té místnosti. A takových špeků měla celá série dost.
Ale celkem je to fuk, hlavní je, že je to geniální hra po stránce atmosféry, prostředí, je jedinečná svým grafickým zpracováním a celá ta kombinace atmosféry přesně naplňuje už ten název jednotlivých dílů, z kterého jde příjemný mráz po zádech, jelikož v člověku vzbudí spoustu fantasie a po spuštění jej uvrhne do světa, který doslova dýchal. dodnes považuji zasněžené hory v Isharu 2 za nejatmosféričtější zpracování zimy ve hře.
Co se týče nějaké složitosti, tak si dost lidí plete koukám složitost s obtížností. Ishar nemá nijak složitý RPG systém, spíše dá zabrat po stránce adventurní. prostě když někdo skončil třeba v dvojce dříve ve vězení, než si stih koupit zvířata, tak tam zakysl a třeba hodiny přemýšlel, co tam udělat, protože ej nemuselo napadnout, že hra má takový dead end a ze všeho existuje nějaké východisko a řešení se skrývá v něčem v té místnosti. A takových špeků měla celá série dost.
Ale celkem je to fuk, hlavní je, že je to geniální hra po stránce atmosféry, prostředí, je jedinečná svým grafickým zpracováním a celá ta kombinace atmosféry přesně naplňuje už ten název jednotlivých dílů, z kterého jde příjemný mráz po zádech, jelikož v člověku vzbudí spoustu fantasie a po spuštění jej uvrhne do světa, který doslova dýchal. dodnes považuji zasněžené hory v Isharu 2 za nejatmosféričtější zpracování zimy ve hře.
@Elemir (07.06.2019 10:48): Poviem ti ze ked som to minuly rok dohral, pohraval som sa s myslienkou zorganizovat nejakou formou hromadny, moderovany "let's play", aby si to boli schopni zahrat aj ti co k Isharu maju akekolvek predsudky, alebo si chcu ozivit/zrealnit nostalgicke spomienky.
Sam som mal po dohrati dojem, ze by som to bol schopny dohrat za par hodin ;-)
Sam som mal po dohrati dojem, ze by som to bol schopny dohrat za par hodin ;-)
Eh, teda ja som seriu Ishar nikdy nepovazoval za zlozite hry. By ma zaujimalo, kde sa tato legenda vzala. Z dnesneho pohladu je akurat Ishar a Crystals uzivatelsky otravna hra, ale tazka? Pravda, ja som hral Ishar niekedy v 93-94, takze si toho uz vela nepamatam, ale... :)
@DJ (07.06.2019 12:06): Alebo bol odflaknuty len anglicky manual a preklad? :)
@DJ (07.06.2019 12:06): Alebo bol odflaknuty len anglicky manual a preklad? :)
@90210 (07.06.2019 11:27): Dik za postrehy.
Ano, co sa tyka grindu penazi aj mne sa najviac osvedcila likvidacia tych Orkov (alebocotojezaprisery) v Elwingile.
Na Morgule inac dobre vidiet povahu vyvojarskeho timu Silmarils, kedy maju hotovy nejaky globalny system (vyvoj postav) a potom priamo v kode pridavaju napevno specificke vlastnosti konkretnym postavam, na ktore zrejme na konci vyvoja uz si ani sami nespomenuli, a uz vobec to nemal sancu vediet ten kto robil manual. No a hraci ako my na to potom po 30 rokoch prichadzaju ;-)
Ano, co sa tyka grindu penazi aj mne sa najviac osvedcila likvidacia tych Orkov (alebocotojezaprisery) v Elwingile.
Na Morgule inac dobre vidiet povahu vyvojarskeho timu Silmarils, kedy maju hotovy nejaky globalny system (vyvoj postav) a potom priamo v kode pridavaju napevno specificke vlastnosti konkretnym postavam, na ktore zrejme na konci vyvoja uz si ani sami nespomenuli, a uz vobec to nemal sancu vediet ten kto robil manual. No a hraci ako my na to potom po 30 rokoch prichadzaju ;-)
@Jab (07.06.2019 11:33): Jo, hral. Na amize, před více než 20ti lety. Což je už skoro jako bych to nehrál, ale vím že jsem s tim dost zapolil a nedohrál úplně do konce.
@Charllize (07.06.2019 11:25): Hrál si to? Nehrál.
@DJ (07.06.2019 08:56): Peknej clanek o my oblibeny serii, Ishar 1 je opravdu kratka a jednoducha hra, kdyz vis co delat.
S tou Morgulou to zminuju uz tady v diskuzi z minulosti, zajimavy je to zjisteni s runovymi tabulkami u Krogha, ale tu 3. tabulku jsem tehdy tady sebral ve tme, neni to az takovej problem. Pokud si dobre vzpominam, tak jde videt z dalky a pri priblizeni jde jeji vyska odhadnout.
Mimochodem v Iceho navodu, mimochodem vybornym, se zminuje, ze v zemi Silmatil nad tim nejvetsim mestem jsou bojovnici, jejichz zabijenim se da ziskat hodne penez, ale co se tyce vydelavani je nejlepsi zabijet nepratele v tom mensim mestecku Elwingil, tam se ta vydelat slusny balik. Dale - co se tyce penez, tak se nesmi nabrat Morgula, protoze ji uz po par krocich ubyva fyzicka sila a neustale potrebuje konzumovat chleba. Delal jsem jiny test - zvysil jsem ji silu a odolnost za tezky prachy na cvicistich na max, kdy byla silnejsi, nez bojovnik Unknown a nepomohlo to. Mimochodem ten trenink funguje formou pokus/omyl, coz je v kombinaci s placenim za save zajimava feature a je tam salary cap a to pomerne nizky, takze neni moc velky problem obmenit celou druzinu a vytrenovat ji na max.
S tou Morgulou to zminuju uz tady v diskuzi z minulosti, zajimavy je to zjisteni s runovymi tabulkami u Krogha, ale tu 3. tabulku jsem tehdy tady sebral ve tme, neni to az takovej problem. Pokud si dobre vzpominam, tak jde videt z dalky a pri priblizeni jde jeji vyska odhadnout.
Mimochodem v Iceho navodu, mimochodem vybornym, se zminuje, ze v zemi Silmatil nad tim nejvetsim mestem jsou bojovnici, jejichz zabijenim se da ziskat hodne penez, ale co se tyce vydelavani je nejlepsi zabijet nepratele v tom mensim mestecku Elwingil, tam se ta vydelat slusny balik. Dale - co se tyce penez, tak se nesmi nabrat Morgula, protoze ji uz po par krocich ubyva fyzicka sila a neustale potrebuje konzumovat chleba. Delal jsem jiny test - zvysil jsem ji silu a odolnost za tezky prachy na cvicistich na max, kdy byla silnejsi, nez bojovnik Unknown a nepomohlo to. Mimochodem ten trenink funguje formou pokus/omyl, coz je v kombinaci s placenim za save zajimava feature a je tam salary cap a to pomerne nizky, takze neni moc velky problem obmenit celou druzinu a vytrenovat ji na max.
@Jab (07.06.2019 11:13): Jo neboj, je to po lobotomii, a dej už pokoj ;)
"Teraz po čerstvom dohraní (10/2018 ) môžem bez urážky povedať, že Ishar vôbec nie je zložitá hra. Zložité sú niektoré princípy a užívateľská neprívetivosť ale hra ako taká nie. Vpodstate poviem že je jednoduchá, nenašiel som v nej žiadnu komplexnosť,..."
Imho to platí pro celou sérii. Dvojka je taky pro zkušenějšího hráče záležitost na pár dní. Fajn, že mizí ta místní legenda o " složitosti" Isharů.
Imho to platí pro celou sérii. Dvojka je taky pro zkušenějšího hráče záležitost na pár dní. Fajn, že mizí ta místní legenda o " složitosti" Isharů.
@DJ (07.06.2019 08:56): Normálně mě přepadlo nutkání Daggerfall odkopnout do kouta a pokusit se znovu o Ishar :) Opravdu hezká mapka a článek.
@DJ (07.06.2019 08:56): Respekt!! Skvělý rozbor!
Mapu mam hotovu uz viac ako pol roka, tak som sa konecne rozhupal aj k napisaniu clanku. Dojmy z hrania, spomienky, zborenie mytov, mapping a trocha tej kritiky. Nech sa paci:
https://www.oldgames.sk/disc/ishar-1-mapovanie/
https://www.oldgames.sk/disc/ishar-1-mapovanie/
@Phoenix (16.12.2016 13:00): IMHO neco kopirovali a neco delali sami, specialne Andrew byl myslim docela poctivej, na navodech na Albion apod. je to znat a Iceho navod na Ishar 1 jsem si procital jako pohadku v dobe, kdy jsem ani nemel pocitac a snil o tom, ze si to nekdy zahraju. Takovej Chalid Himmat (jedna z tech totalnich autorskych nul) IMHO kopiroval skoro vsechno a ani si nedaval praci s poradnym prekladem, ale u navodu se holt obecne kopiruje, coz ale neni tolik na skodu, aspon nejsou plny nesmyslu. Vem si weby jako absgames.cz, ktery jsou plny ukradenych navodu ze Score, to samy ruzny Scorpion cheatery, ze kterych tyto weby vychazi, tam byla proste vetsina navodu opsana ze Score, aniz by se nekdo obtezoval s uvedenim zdroje.
@90210 (16.12.2016 11:20): jj, další urban legend Isharu - nutnost mít v jedničce v partě Morgulu.
Někdy si říkám, v jak velkém procentu případů tvůrci návodů (zejména ve Score) dané hry skutečně hráli a v jak velkém procentu případů si vymýšleli nebo překládali zahraniční návody (kde si jejich tvůrci vymýšleli).
Někdy si říkám, v jak velkém procentu případů tvůrci návodů (zejména ve Score) dané hry skutečně hráli a v jak velkém procentu případů si vymýšleli nebo překládali zahraniční návody (kde si jejich tvůrci vymýšleli).
@mazar1234 (16.12.2016 11:50): Vidis, to jsem nezkousel, ale je to dobre,. Ve trojce to ale bez rozbijeni party bohuzel nejde.
@Jab (16.12.2016 11:44): U me to neni vzpominkovy optimismus, mam tyto hry v maliku, vim jake jsou jejich silne a slabe stranky, nehledam v nich neco, co tam neni a nikdy nebylo a hlavne je mam rad. Ishary jsem hral btw naposledy jeste na VS, coz neni az tak davno.
@Jab (16.12.2016 11:44): U me to neni vzpominkovy optimismus, mam tyto hry v maliku, vim jake jsou jejich silne a slabe stranky, nehledam v nich neco, co tam neni a nikdy nebylo a hlavne je mam rad. Ishary jsem hral btw naposledy jeste na VS, coz neni az tak davno.
@Jab (16.12.2016 11:56): Jj vôbec to nie je problém.
Ale osobne som mal MAgiciana s tým restovacím kúzlom, čo sa dá ale nahradiť lektvarmi.
Ale osobne som mal MAgiciana s tým restovacím kúzlom, čo sa dá ale nahradiť lektvarmi.
@mazar1234 (16.12.2016 11:50): Fakt? To bych to mohl někdy dohrát s partou orků. :)
Jinak já musel kvůli těm druidům vyhazovat jednoho z těch dvou temných rytířů (Unknowna v mém případě). :/
Jinak já musel kvůli těm druidům vyhazovat jednoho z těch dvou temných rytířů (Unknowna v mém případě). :/
@90210 (16.12.2016 11:20): Dvojka sa dá tiež v pohode dohrať bez nutnosti rozbíjať uber-partu a rekrútovať toho superdruida s dcérkou.
@90210 (16.12.2016 11:20): Taky jsem měl tenhle vzpomínkový optimismus, než jsem před pár lety tu dvojku dohrál. A tím byl sen zavražděn. :)
@Red (16.12.2016 11:06): Ishary jsou jako stara auta, maji spoustu objektivnich nedostatku, ale narozdil od seriovych aut z produkce VW maji charisma a kouzlo a jsou super, kdyz se je naucis ovladat. Mezi ten objektivni nedostatek ale sejvovani neradim, je to zajimava featura, ktera mela neco do sebe a vyrazna je jedine tim, ze to kazdeho hrace, zvykleho sejvnout hned po vstupu do hry, okamzite prasti pres oci.
BTW jestli chces zazit nesmyslnou featuru v praxi, tak doporucuju odprasit a najmout do party Morgulu. Ta ma snad nulovy fyzicky fond a potrebuje neustale krmit, jinak chcipne. Constitution ma 1 a nepomohlo ani to, kdyz jsem ji to v treninkovych centrech zvysil na max. Morgulu obecne nabirat nedoporucuju, Krogh se da zvladnout i bez ni.
BTW jestli chces zazit nesmyslnou featuru v praxi, tak doporucuju odprasit a najmout do party Morgulu. Ta ma snad nulovy fyzicky fond a potrebuje neustale krmit, jinak chcipne. Constitution ma 1 a nepomohlo ani to, kdyz jsem ji to v treninkovych centrech zvysil na max. Morgulu obecne nabirat nedoporucuju, Krogh se da zvladnout i bez ni.
@90210 (16.12.2016 10:54): Vím že by mi líto utrácet prachy za savy po celou hru a tak bych furt opakoval stejný pasáže a furt bych byl nasranej:)
@Red (15.12.2016 10:43): Proboha to je tak velkej problem na zacatku hry sejvovat min, nez kazdou minutu a trochu riskovat? Pozdeji mas uz stejne penez dostatek, takze muzes ukladat kdy chces. Ishara 1 jsem dohral tusim 2x a nikdy jsem s tim nemel problem.
@Karasman (15.12.2016 12:00): Decentne.:)
@Karasman (15.12.2016 12:00): Decentne.:)
@90210 (09.02.2010 17:25): Asi ses na to pěkně zapomněl... :D
Já když dostal v 1993 o prázdninách Amigu, tak jsem bez savu hrál Ishar II, vždycky jsem začal a když mě zabili posledního, tak jsem to rozjel znovu. Takhle jsem se dostal až na třetí ostrov! To jsem po prázdninách ve škole koukal, když mě řekl kámoš, že se tam dá ukládat pozice na disketu :D
@Richmond (15.12.2016 11:02): Tak to bych u takových Wizardry 7 fakt nechtěl vidět :-))
@Red (15.12.2016 10:43): Tak trochu té trpělivosti je třeba :) Já bych zavedl ukládání jen na 5 místech ve hře :)
@Red (15.12.2016 10:43): Peníze se dají grindit celkem dobře kousek od začátku, za chvíli to opravdu není problém.
To se za ty roky opravdu neobjevil programátor který by naháčkoval a odstranil to zpoplatněné ukládání? Jinak bych do toho šel, prošel jsem to do hospody, grafika opravdu libová ale neměl jsem peníze ani na jídlo/nocleh.
No Ishar 1 je prostě krátkej, téměř bez dungeonů, ale za tou grafikou si teda stojím! :)
Fakt je, ze se prvni Ishar moc dobre nehraje - je treba mit urcity know how jak na to - ale proti Crystals of Arborea je to porad velkej pokrok. A tu grafiku proste miluju. Je to kazdopadne trochu kontroverzni hra, asi napisu komentar.
RoA jsem hral v dobe vydani, tak mohlo dojit k urcitemu casovemu "zkresleni", ja se tomu v zasade nebranim. :D To tak u tech starych pecek holt byva... Zase to ale nic nemeni na tom, ze se mi Ishar hraje desne spatne. Asi proste na ty prilis volne (snove, jak to tu kdosi nazval) RPG moc nejsem.:)
Hmm. Já tu jedničku taky ještě nedohrál (jsem tak někde ve 2/3). Souhlasil bych, že je to horší hra než další díl. Nicméně co si vzpomínám, tak z těch pár dialogů jsem většinou "pochytil", co mám dělat a kam mám jít. Čímž nepopírám, že jednotlivé indicie mohly být občas i celkem "vágní".
Ale jako říci, že RoA vypadá lépe než Ishar... To si kup brýle. :)
Ale jako říci, že RoA vypadá lépe než Ishar... To si kup brýle. :)
Jo, to mě taky zaskočilo, nicméně jsem si říkal, že to vypadá docela slušně, když jsem tady na poličce našel celou trilogii (originál) v pěkně vypadající krabici a popis na zadní straně vypadal dost lákavě. Ishar jedničku tady mám dokonce i na disketě :).
AiMLEzZz - to je blba otazka, kedze v Dosboxe zo skusenosti funguje 90% veci :) (ale uz si na to aj tak prisiel sam :) ). Len teda zelam pevne nervy pri hrani prveho Isharu, to je oldschool jak dve svine. Hlavne platenie, ked si chces hru ulozit :) Joj, to boli casy...
No, rád bych to zkusil, ale při normálním spuštění to má framerate asi tak -8 a když už někdy přečkám ty dvě hoďky než se to spustí, tak ta hra reaguje docela divně. Nevíte jestli to funguje dobře v DOSBoxu?
EDIT: Dobrý, vyřešeno, pod DOS Boxem to jede bez problémů.
EDIT: Dobrý, vyřešeno, pod DOS Boxem to jede bez problémů.