Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Postupně se to začalo rozjížděť a už si to zase začínám užívat, ale AI je teda dost nevyrovnaná. V skladišti na začátku projdu kolem zavřených dveří a hned po mě skrz ně střílí a teď tady běhám v kanclu hlídačům dva metry za zády a vůbec o mě neví.
@H34D (02.08.2024 06:36): Ale ono to opravdu bylo občas různě buglý a místo aby tě někde uslyšeli a šli se tam podívat, tak rovnou přesně věděli kde jsi. A došli si tam pro tebe, i když už jsi se stačil uklidit. I tak je ta AI fajn a i díky ní je pořád sranda to hrát.

Hrál jsem naposledy minulý rok a je to pořád pecka :)
@GodOfTheSick (01.08.2024 22:29): Však pravidlo "udělal si hloupý zvuk = jsi prozrazen" je docela dobře pochopitelné. Nevím, jak jinak by sis to představoval u hry z roku 2000, tedy pouhé 2 roky poté, co vůbec nějaké stealth prvky vznikly. :) Jako pokud by ti šlo o ultra realismus, tak si představ, že pokud bys ve střeženém objektu vystřelil, asi těžko by ochranka jen tak rozrazila dveře, rozhlédla se po prázdné místnosti a řekla, že to byla asi jen krysa (tzn. jako se to běžně děje v jiných moderních hrách)
@H34D (01.08.2024 19:29): O to právě jde. Vystřelím do prázdné chodby. Schovám se do místnosti za bednu a nepřátelé se seběhnou přímo ke mě, přestože beden tam je víc. Vidění skrz zdi bylo dřív dost časté. Jsem teď dohrál FC1 a taky, se tam plížím mezi chýšema, nikdo mě nevidí, ale jenom vystrčím nos a hned chytnu kulku, přitom nikdo nemůže vědět, odkud vykouknu.

@PavelU (01.08.2024 20:25): Však to jako FPS hraju :)
@GodOfTheSick (01.08.2024 18:06): S tím stealthem si vybavuju, že to bylo tak, že tě nepřátelé nesmí poprvé spatřit a hlavně zaslechnout. Pokud si někde vydal blbě zvuk, tak už o tobě ví a pak se může zdát, že jakoby vidí skrz zdi, protože jdou za tebou. Myslím, že na svou dobu to bylo ok. K tomu NOLF 2 měl ještě pár lepších vychytávek. Dodnes nezapomenu na to, když v tak staré hře najednou postava ve sněhu řekla "hmm, footprints, where do they go?" a šla po stopách ve sněhu až za mnou do skrýše. To jsem za uplynulých 22 let snad v žádné jiné hře neviděl (ale nehrál jsem zdaleka všechny stealth hry :) ).
Tohle teda brutálně zestárlo. Stealth prakticky nefunguje, protože nepřátelé vidí skrz zdi a po prozrazení běží přímo na mě, kamkoli se schovám, hned mě najdou, takže plížení je ztráta času. Design lokací nic moc, náplň misí uplně stupidní. Zachraňuje to akorát parodický styl a zajímavé serepetičky, jinak dost bída. Jsem měl v plánu ještě znovu rozjet Thiefa, ale jak tak koukám na youtube, tak to bude ještě větší brak :-)
@Red (11.07.2020 09:54): Zrovna Goodman je takový namachrovaný frajírek, že by podceňoval i Jamese Bonda s tváří Seana Conneryho. Tož už bych spíš vzal Schenkera. Jenže kdyby můj plán útěku závisel na někom v uplé kožené kombinéze a sponou ve vlasech, tak bych se při pomyšlení na ozbrojenou ochranku pokřižoval a začal bych přemýšlet o svých životních rozhodnutích.
Podle mého je pohlaví hlavní postavy zcela definující v každém dialogu, v každé cutscéně.

Tady je například první setkání s Goodmanem odkaz. Předtím a potom jsou další narážky, předtím balení a never expecting worman a potom odstranění agenta na ženských záchodcích:)
@hanak_v_exilu (10.07.2020 22:38): Když se netýká ani diskuze, tak proč tu je? Ale jak je libo.

Dobré vědět, že by ti taková linie nevadila. Při čtení, že ti "Cate připadala jak fajn osoba, a ne nutně jako někdo, kdo překonává problémy co by chlap nikdy neměl", jsem docela váhal, jak si to vyložit. Aspoň tohle jsi mi objasnil.

Diskuze ale i tak nebyla zbytečná, děkuju za ni.
@Bellerofontes (10.07.2020 18:42): Moje reakce na Cobota se diskuze a tebe netýká. Ve zbytku bych se opakoval, takže to nechám tak, že se neshodneme. Já tam emancipační nebo feministickou linii nevidím. Nevadila by mi, koneckonců většinou když je ta možnost, tak hraju za ženu. Jenže tam zkrátka není.
Víceméně souhlasím s Bellerofontem. Ženská hlavní postava je v případě NOLF klíčovou součástí příběhu. Kdo tvrdí opak, ten asi moc nedával pozor, protože při výměně za mužskou by utrpěla logika celého vyprávění (jakože by šla do háje).

Jestli je hra feministická nebo není - je mi to upřímně jedno. Já se spokojím s tím, že co se pojetí hlavní postavy týče, je určitě nadčasová a adresuje dost věcí, které se ve hrách začaly pořádně řešit až tak o dekádu později.

A pokud někdo tvrdí, že hra feministická je, brát mu (nebo jí) to určitě nebudu, mé mužství tím není ohroženo.

@H34D (10.07.2020 18:30): Mazat nic netřeba, spokojím se s vyjádřením, že ty hlášky, co se tu mnozí snažíte prodat jako humor, jsou hrozně cringy. Bravo.
@hanak_v_exilu (10.07.2020 07:55): Konec následuje až později a podoba agentury se v něm změní. Rozhodně ne ve prospěch starých pořádků, jimiž se korumpovaný nadřízený zaštiťoval, podobně jako jeho machistický poskok, o němž se dozvíme, že přes jeho velké a opatrovnické řeči byl podloudně a narychlo vytrénovaným prodavačem vysavačů. Těžko se ignoruje, když mu Cate téměř v každé animaci opruzele vyčítá, ať s ní nejedná jako s malou holkou. Tvrdil jsi, že být protagonistou muž, děj by to vůbec nezměnilo, což zkrátka neplatí, pro hru je to vysloveně definiční. Zmínil jsem System Shock 2 a Deus Ex, protože na živoucích postavách a příběhu stojí také, ale změna by tam byla možná, aniž by šel zásah hluboko.

Aliens bych takhle neoznačil, ale není od věci si říct, že má svoje momenty, díky nimž se odpověď na tvou otázku řeší zhruba od doby, kdy ten film vyšel.

Marnivé je zakončení této diskuze. Není potřeba do toho vměšovat křečovitý humor a odhalovat svoje vlastní bolístky. Možná se tomu těžko věří, ale jak jsem řekl, mě na té rovině osobně nezáleží, ale ani mě neuráží.
@Cobot (10.07.2020 14:34): Říká to o sobě. Pochopitelně tento genderový determinismus odmítám. Omlouvá ji, že vyrostla v jiné době a proto vyznává dávno překonané názory. Věřím, že po přidání patřičného vysvětlujícího komentáře nebude potřeba hru zakázat.
Jen bych dodal, podle čeho předpokládate, že je Kate žena? Podle toho, že tak vypadá? Že se tak obléká? Či snad, že menstruuje? Je mi z vás zle.
Tahle diskuze mi připadá jako úplný jarmark marnosti. Jak může někdo vůbec diskutovat o možnosti, že NOLF je feministická hra, když tam nejsou ani ženské pisoáry?
@Bellerofontes (10.07.2020 00:05): Je Aliens emancipační film? Jenom protože je hlavní postava ženská, zemřela jí dcera a ona našla náhradní? Finální souboj se odehraje mezi dvěma ženskýma. Není, je to jen dobře napsaný příběh s ženskýma postavama. Emancipační film je až Covenant, kde se David vzepře svým stvořitelům a pokouší se je vyhladit a osvobodit se tak z jejich vlivu. V NOLF tak silná myšlenka není. Cate se snaží akorát zapadnout, s čímž bojuje každý nováček. Hra nekončí žádnou změnou pořádků. Šéf to řekl jasně - "skončila mise, zítra začne nová a jestli budeme mít štěstí, tak si mezitím užijem noc klidného spánku". Prostě se jede dál.
@hanak_v_exilu (09.07.2020 22:47): Však rozuzlení se okolo toho točí. Protagonistka a antagonistka jsou zasazené do kontextu, v němž s každou změnou prochází proměnou celek. Pokud chceš jejich původ a paralelní vývoj, na což se tam opět odkazuje, zlehčovat nebo vnímat jako náhodu, prosím. Kdyby tam ta paralela nebyla, smysl se vytrácí. Kdyby nebyly obě ženy, paralela by oslabovala, smysl by byl jiný. A to stále mluvím jen o dílku. Nakonec vždycky záleží na detailech a konstelacích mezi nimi.

Prakticky s tebou ale souhlasím, změny jsou možné. Stejně tak můžeš upravit zmíněný System Shock 2 nebo Deus Ex, abys obě připravil o jejich cyberpunkovou příslušnost. Vzhledem k tomu, že se například System Shock 2 podstatně točí a čerpá z dobové popularity debat okolo technologické singularity, označil bych takovou změnu za rozpadnutí. Stejnou měrou, jíž jsou tyto dvě hry cyberpunkové, je tato feministická.
@Bellerofontes (09.07.2020 22:05): Příběh se nerozpadne, jen se upraví. Místo toho že je žena by na něho nadřízený hleděl s despektem protože je mladý a má pochybnou minulost a žádné vychování. Cate se s Baronkou identifikuje protože obě ztratily otce, ne protože jsou obě ženy. A baron byl trotl, ten chtěl slyšet pochlebování a je mu jedno kdo by mu pochleboval. Je to prostě hra s příběhem, jehož hlavní postavou je náhodou žena. Kdyby měla být emancipační, musel by si diskriminaci podle pohlaví prožít i hráč, což si neprožil a její konečné překonání handicapu pohlaví by měl reflektovat konec, což nereflektoval. Zrovna v druhém Deus Ex se za ženu hrát dá a taky jsem toho využil, když jsem se díky tomu kamsi vetřel zadarmo, už ani nevím kam. Tam je ale příběh tak mizerný, že by bylo jedno i kdybych hrál za psa.
@hanak_v_exilu (09.07.2020 21:15): Poukazuju na to, že vyměnit postavu za nějakého floutka a bývalého zlodějíčka, hra se rozpadne. Všechno tu získává smysl z toho, že hraješ za ženu, že s tebou jednají jako se ženou. Nejde o to, jestli je Armstrong záporák nebo ne, ale že jeho přístup ke Cate zásadním způsobem utváří situace a posouvá hru vpřed, než aby nad tím šlo mávnout rukou. Hlavní antagonistka získává svůj význam jenom vzhledem ke Cate, k níž je zlou alternací - nebo jí skončila, když tě budu citovat, omylem. Zatímco Cate se pokouší v nespravedlivém světě prosadit, baronka se ho pokouší zničit. To není věc, kterou chci nebo nechci vidět, je to tam dokonce řečené a motivuje, co se ve hře děje.

Abych to uvedl do jasnějšího kontextu, můžeš si představit System Shock 2 nebo Deus Ex, v nichž by hráč ovládal ženu. Ty hry by nebyly najednou feministické, protože jejich téma leží úplně v něčem jiném. Vlastně by se na nich nic podstatného nezměnilo. Tady je to naopak ústřední a všechny postavy to reflektují, ovlivňuje to děj a postup hrou, včetně těch originálních nápadů, když se někam vetřeš jako sličná reportérka.
@Bellerofontes (09.07.2020 20:13): Nadřízený by jí házel klacky pod nohy vždycky, protože příběh. A ten záporák mi připadal jako klaďas, který mezi záporákama skončil spíš omylem. Jako jestli tu emancipaci nutně vidět chceš, tak se tomu hra nebrání. Mně Cate připadala jak fajn osoba, a ne nutně jako někdo, kdo překonává problémy co by chlap nikdy neměl.
@hanak_v_exilu (09.07.2020 15:36): Jak píšeš, Cate se snaží prosadit v původně výlučně mužské společnosti. Z toho vychází vše ostatní, od vztahů mezi postavami, přes dámské propriety fungující jako vybavení až po situace ve hře (nadřízený, který ze zaujatosti hází Cate klacky pod nohy, ale stejně tak záporák odmítající zabíjet ženy, to výmluvně dokládají, můžeme však jít mnohem dále). Zrovna tak si hra střílí z různých stereotypů, vztahujících se nejen ke kriminálnímu živlu. Je to přesně to, čeho by dnes každý uvědomělý tvůrce chtěl dosáhnout, a přitom je to sama o sobě vynikající hra, která se tím nevyčerpává. V mých očích tahle emancipační rovina netvoří nijak výrazné kritérium, ale za pozoruhodné to považuju.
@Bellerofontes (09.07.2020 03:24): Nemyslím že by tam byl feministický rozměr. Kdyby Cate hrál nějaký floutek a bývalý zlodějíček, tak by to děj vůbec nezměnilo. Hra nestojí na feminismu, ale na živoucích postavách a příběhu. To je na střílečku výjimečné.
@MCZ (09.07.2020 11:38): Tak jsem si ze srandy přečetl tvůj a můj komentář k druhému dílu, a jelikož máme na postavu Katky právě v druhém díle naprosto rozdílný názor, tak by mě zajímalo, jestli bych se přikláněl k tvému nebo mému názoru dnes. Přeci jenom jsem tu hru hrál před 15 lety a to mi bylo o takových, jak tak jen počítám, 15 méně :-D.
@hanak_v_exilu (komentář): Jop, prima komentář.

@Bellerofontes (09.07.2020 03:24): Škoda, že se na to ve dvojce vykašlali. Jako na spousty jiných aspektů. Jinak pokud bych považoval za feministický rozměr kvalitně napsanou ženskou hrdinku, tak by se těch her našlo více.

@H34D (09.07.2020 07:26): Já pořád nedokážu pochopit, jak někdo dokáže psát zajímavé a čtivé komentáře a zároveň tak retardované diskusní příspěvky.
Jde vůbec projít ta poslední místnost před trezorem? A nebo jsem se snažil zbytečně a musím jít tou oklikou?
[neexistující komentář]: Dobrý komentár, no link na Where Eagles Dare odkazuje na NOLF samotný.
Mohli by jít tomu víc pod kůži a alespoň minoritně poupravit stealth, který byl místy velice tristní. V tom případě by se to obratem zařadilo mezi vůbec nejlepší akce.

@Red (29.12.2018 01:19): Není to skrytý vtípek. Ještě než se tam tahle postava objeví, informují tě, že nevidí ani neslyší zhruba na krok od sebe. Do toho se poté strefují veškeré její výstupy. Trochu na pováženou vzhledem k tomu, že se tu posuzoval humor, ačkoliv tahle část určitě netvoří chloubu hry.
@MCZ (15.11.2019 14:25): To sa Kwoki asi pomýlil s tým GOG, ale áno, išlo o Night Dive.
Zistili, kto práva má, no narazili na ľudskú blbosť a apatiu korporátu, a tam to zakapalo.
[neexistující příspěvek]: Mám DVD ze Score 213, kdybys měl zájem. Mě ta hra nechytla ani trochu.
@Kwoky (14.11.2019 17:05): Cože? Vždyť se v tom článku píše o Night Dive Studios.

Jinak já si svého času též sehnal někde na ebayi originální krabicovou verzi (která má přední artwork z nějakého důvodu vyveden plasticky - asi kdyby náhodou ten obrázek dost neprodával), ale určitě bych se neobtěžoval s tím ji rozjet na současném pc. Pominuli momentální absenci mechaniky, tak všechny ty problémy s kompatibilitou a rozlišením... Pokud jde hlavně o to si hru za hrát (a ne ji mít na poličce), tak revival je way-to-go.
Jestli se někomu podaří sehnat starší Score DVD... Já je naštěstí mám. :-D
[neexistující příspěvek]: Blbě, asi ebay nebo Amazon.

@Kwoky (14.11.2019 17:05): Dvojku a J.A.C.K.a mám, ale jednička se podle mě na našich bazarech sežene jen velmi těžko. Dvojka se občas objeví J.A.C.K. byl spíš náhoda, ale jednička je prostě (téměř) nesehnatelná.

EDIT: Je tedy ještě jedna možnost. PS2 verze :)
[neexistující příspěvek]: Nedá. Kdysi to někdo zkoušel rozluštit (možná GOG?) a zjistil, že nikdo neví, kdo tu licenci vlastní. Takže žádná reedice, remaster nebo něco takového nemá šanci vyjít. Zbývá tedy sehnat krabicovku na Bazoši nebo Aukru.

EDIT: Tak to bylo Kotaku: odkaz
Mam takovy problem u teto hry a stejne tak i u Kiss Psycho Circus: Nightmare child. Jde o nejaky bug s mysi, ze se mi seka,laguje,nejede to plynule ale neni to chyba ve smyslu nedostatecneho HW ale ciste mysi,resp. kurzoru. Nejsem tak schopny ani najet v menu napr. na options,protoze je to strasne trhane. Nevite cim by to mohlo byt?
@Crash (29.01.2019 17:04): "Takže pro lidi s nižší znalostí angličtiny to myslím fakt není."

To nepopírám, ale ty k nim zjevně nepatříš. Nebuď línej, máš na víc. :-)
@MCZ (29.01.2019 14:09): Ne v hodnocení to nezohledňuji. S překladem jsem to hrál proto, že jsem přeci jen čím dál víc pohodlnější, takže poté co jsem odehrál začátek v angličtině, jsem došel k závěru, že tady by se ten překlad hodil.
Sice bych to asi dal v pohodě i bez něj, vzhledem k tomu, že jsem občas odchytával i ty blbě přeložené věci. Ale nechtěl jsem se tolik koncentrovat na tu angličtinu a hru si víc užít. Jako samozřejmě záleží na znalostech angličtiny, ale myslím, že tady toho textu je celkem dost, a i třeba Memphis to ve svém komentáři také zmiňuje, i když už je letitý. Takže pro lidi s nižší znalostí angličtiny to myslím fakt není.
@Crash (komentář): Jen doufám, že v tom hodnocení nezohledňuješ tu kvalitu překladu (když je neoficiální) anebo jazykovou náročnost, což není vina hry. A navíc tolik náročná ta angličtina opravdu není. :)

Btw vlastně nechápu, proč jsi to hrál s překladem, když je tvá vlastní jazyková vybavenost zjevně na vyšší úrovni než ta "překladatelů".
@Red (29.12.2018 11:13): Celkove mi prijde hra hodne podobna prave XIII. XIII je lepsi jako ciste strilecka, NOLF zase jako stealth kvuli vsem tem gadgetu. Hlavne je ale NOLF hodne vtipna hra, poslouchat ty rozhovory nepratel je sranda. Dvojku osobne nemam radsi nez jednicku a to asi proto, protoze jsem mel problem s mysi ve hre, ktery se mi nepodarilo vyresit. A kdyz jsem hru instaloval na uplne novy pocitac, vcetne jine mysi, instaloval jsem dokonce jinou verzi hry, problem jsem mel stale, takze je to asi problem enginu.
@Jumas (29.12.2018 09:15): Contract J.A.C.K. právě pro skalní fandy není. Protože z výborné špionážní věci se spoustou udělátek a různými možnostmi průchodu dělá nijak zvlášť dobře nadesignovanou koridorovou střílečku. Což je ohromná škoda, protože krom jiného byl Jupiter engine tehdejší špička a daly se s ním dělat úchvatné věci.
@Red (29.12.2018 01:19): Diky za nazor. Sice mi prijde docela vtipne az takto kritizovat hru, ktera vysla nekdy v roce 2000 ale budiz. Vetsina veci, ktere zminujes mi bud ve hre nevadila nebo mi to neprislo tak spatne. Hra skutecne prilis nefunguje jako klasicka strilecka ale jako stealth hra se kvalitami tolik nelisi od nekterych her z te doby. Napriklad ve srovnani s Deus Ex nebo XIII.
@Red (29.12.2018 01:19): Tak jde o starší kousek, zaměřený především na humor. Jako klasická střílečka hra moc nefunguje. Já mám ale přece jen radši druhý díl, na což má vliv především to, že jsem ho hrál jako první. Určitě doporučuju vyzkoušet a nenech se odradit tou první misí v Japonsku. Případně zkus i Contract J.A.C.K., ale ten už je opravdu jen pro skalní fandy série.
Dohráno, chápu proč byla hra ve své době absolutní skvost a proč lidí touží po pokračování. Pro mě dost proměnlivá kvalita od vynikající (Safecracker, vesmírná, bonusová tropická mise) po absolutní odpad (úvodní Maroko, závěrečná mise se zachraňováním civilistů). Hra zestárla dobře pokud jde o stylizaci, grafiku a slovní humor, ovládání udělátek nesvižné a neintuitivní (třeba nemůžete nasadit brýle a zároveň být na motorce, takže buď projdete minové pole pěšky nebo projedete blind. Nepřátelé někdy nevidí na 5 metrů, jindy vás vidí kilometr daleko. V případě alarmu se objevují z ničeho nic. Někdy s přesnou trefou s tlumičem osamělého nepřítele rozpoutáte ragnarok, jindy odstřelovačkou bez tlumiče odklízíte nepřátele stojící vedle sebe. Je vtipné že vás hra nepřeskovatelnými misemi seznámí s udělátky co pravděpodobně nikdy nevyužijete, ale to, že můžete pěstí zezadu nepřítele omráčit jsem se dozvěděl až na youtube když už jsem nevěděl jak dál.
Konečně pořádný level, Mise Safecracker zatím nejlepší.
@Red (27.12.2018 00:08): Jo, ony ty stealth mise nejsou úplná sláva (pořád lepší než Deus Ex nebo Bloodlines...), ale level design to dost zachraňuje, myslím si.

Je to sice hodně subjektivní, ale feeling zbraní mi přišel dost dobrý (v žádné jiné hře mě tolik nebavilo dávat headshoty jako tady s Lugerem). Navíc situace, kdy při (volitelném) stealth dojde k vyzrazení, rozkřičí se alarm a je třeba sáhnout po pušce a lokaci rychle vyčistit, skýtají slušnou porci adrenalinu.