Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Neviem síce ako presne to funguje, ale čo im vlastne bráni vydať hru na GOGu? Tam to určite nebude až tak komplikované ako konzolové vydanie a i keď si nerobím ilúzie, že im to neviem ako pomôže, nemajú veľmi čo stratiť.
[neexistující příspěvek]: pokud jsi ten rozhovor poslouchal tak bohužel ne. Bylo tam řečeno že projít schvalovacími procedurami, certifikaci něco vydat na PS4 stojí okolo 1 milionu korun. A oni budou rádi jak se jím vůbec zaplatí vývoj na PC. Bez toho nemohou o portu na konzole ani uvažovat.
Zhlédl jsem ten rozhovor s vývojáři a hru zaregistroval díky DH/Levelu. Dost upřímný. Nemyslím si, že se autor vymlouvá na koronu, a spol. Je to samozřejmě škoda ale zaznělo to od vývojáře zcela jasně: je to o tom jak se hra bude lidem líbit a zdali nás podpoří, když ne máme jiné projekty. Život jde dál, jde vidět že mu není 20, bere to dost realisticky.
O tom že se na PC pirátí ve velkém nemůže být ani na minutu pochyb. Ostatně stačí se podívat třeba na ulozto.cz kde je kompletní sortiment GOGu.

Vývojář her má tvrdý chleba. Zlaté IT. Ostatně všichni víme v jakých porodních bolestech bylo KCD a jaká jména za ním stály.
@M.a.t.t. (05.08.2020 18:22): A proto se vyplatí koukat i na ty samotné recenze. A pak ten MC. Ano, review bombing a kdesi cosi, ale to se týká promile her.

@Fritol (05.08.2020 18:19): ano jak jsi napsal. Je logické že se na českém webu víc mluví o české hře odehrávající se v čechách, ale na pointě to nic moc nemění. Já jen rozporuji, že by zde byli lidé nějak zaslepeně "vlastenečtí" a byla tu vůči českým hrám v hodnocení nějaká výrazná zaujatost.
@Paul (05.08.2020 17:59): Tak hra môže mať teoreticky aj 90% odporúčaní a jej skutočné hodnotenie sa môže pohybovať na úrovni 6,5/10. Niečo podobné možno vidieť napríklad aj na Rotten Tomatoes, takže pokiaľ nevieme aké je skutočné hodnotenie na Steame (nevieme), s týmito číslami by som asi neoperoval.
Heh, když jste u těch švédských walking simulátorů. Není to sice švédsko, ale tady norský walking simulator Through the Woods, který měl podstatně větší ohlasy ve světě, má po čtyřech letech 7 hodnocení a 2 příspěvky v diskuzi. To jen k tomu, jak by se asi "mohla" rozjet diskuze, kdyby Someday bylo švédské. Jednoduše nemohla. :D

Ale jasně, je to česká hra, jsme česká databáze, tak se tu diskutuje, to se dá očekávat a je to přirozené. Nic proti. Já jen abych podpořil tenhle výrok @Charllize (05.08.2020 18:02)

edit: Teď koukám, že ty hry mají i velmi podobný námět. :D Pěkná "náhoda".
@Paul (05.08.2020 17:49): Steam hodnocení bych s DH rozhodně nepřirovnával, nebot jak všichni víme, Steam hodnocení se zakládají na bipolárním systému, který se následně přepočítá na procenta, Kdyby KCD bylo hodnocelo jako steam verze měla by ta hra zde tak 95%.
@Charllize (05.08.2020 17:55): Ne, nedostal. Lidé se normálně baví. Fritola tu pár lidí kritizuje za to, že si neposlechl rozhovor o kterém dělá závěry a soudí hru jako průměrnou aniž by ji hrál. Což není nic zvláštního. Pak to samozřejmě rozebral a dovysvětlil.
Každopádně pokud tu má někdo pocit, že je DH nějak extra vlastenecká a nadržuje se tu českým hrám, tak by to asi mělo hodnocení her reflektovat. Ale to se neděje, takže se to nehodí do krámu.
@Charllize (05.08.2020 17:16): to je fakt. CZ hry nejlepší! DH Zaujatá! A proto tu na DH má Someday 74 zatímco na Steamu 80, KCD 83 zatímco na steamu 79 (a recent 83), DayZ 54 zatímco na Steamu 65, Hidden and Dangerous 2 86 zatímco na Steamu 95, Mafia 92 zatímco na Steamu 90...

Už vím čím to je! Na Steamu jsou jen češi! Kápnul jsem na to. Určitě to nebude tím, že prostě spousta českých her jsou kvalitní počiny, byť se třeba jistému japanofilnímu dědovi nemusí líbit :)
@Pluto (04.08.2020 23:37): V rozhovoru zazní, že souběžně s launchem unikla nedodělaná verze, takže se po internetu začaly šířit zprávy o chybách, které ve verzi pro veřejnost nikdy nebyly. Jak moc to uškodilo prodejům, to se můžeme jenom domnívat. Ale to je právě to - nikoho tam nečiní odpovědným, jenom říká, že ho to mrzí. Stejně jako další věci, které v tom mohly sehrát roli (například recenzenti nedohrávající hru, což si může přes Steam ověřit).

@Fritol (05.08.2020 07:25): Do diskuze jsem vstoupil kvůli rozhovoru, na nějž tu nalezneš také spoustu reakcí, do toho mimo jiné tvou, která zajímavým způsobem ignoruje nebo přechází, co v něm zazní. Na tom by nebylo nic špatného, jeho projev tě samozřejmě nemusí přesvědčit. Jak se ale postupně ukázalo, ani ses neobtěžoval s poslechem. Byla potřeba si zase kopnout, jak je ta hra nudná a šedivá a nevyplňuje prázdné místo na trhu? Nebo jsi jen nedokázal pohrdnout příležitostí utrousit cosi o otravném českém "vlastenectví" a zaujatosti? Ničím jiným jsi nepřispěl.
@Jack_Dark (05.08.2020 13:49): A další, kdo obrací směr diskuze k něčemu, o co mi vůbec nejde. Nemám slov už. :D Že to nechápeš zrovna ty mě ale překvapuje docela. Když to nejde odemne, tak zkus přečíst příspěvky od Johna, Matta nebo klidně jonese či Paula.

Z mé strany asi vše, názor na hru si mějte jaký chcete, o to mi vůbec nešlo a už vůbec jsem vám ho nechtěl měnit. Ale chápu, že se ve vás vzteky vaří krev, neb jsem se obul do české hry a to se zde nedělá, tak jste přestali vnímat co vlastně píšu. Nebudu ani předstírat, že to vlastně nebyl záměr mého prvního příspěvku. Tak zas příště.


@M.a.t.t. (05.08.2020 14:11): @jones1240 (05.08.2020 13:12): +1
Mne inak taktiež príde, že poniektorí majú problém s chápaním písaného textu. Aj jones v zásade napísal len to, že hra ho nezaujala z gameplay ukážok a ku kvalitám sa priamo nevyjadril. Plus sa mu nepozdáva obhajoba hlavnej postavy, ktorú by inde hráči nemali problém zhodiť ako nesympatickú (čo sa napríklad deje aj u druhého The Last of Us). Niečo podobné si inak myslím aj ja, a to som hru dohral, pričom to, že Someday nemá vo svojich ukážkach žiadny insta buy faktor, som tu taktiež uvádzal. No asi škoda ďalšej diskusie.
@Fritol (05.08.2020 12:59): Tobě přijde hra průměrná a nezajímavá někomu zas výborná a originální nevím v čem furt hledáš problém, že máš tendenci se snažit přesvědčit ty kteří s tebou nesouhlasí o tom, že to je tak jak tvrdíš ty. Kdyby jsi hru dohrál a podpořil nějakými validními argumenty tak by mělo smysl o tom diskutovat. Nevím co ti na tom tak strašně vadí, že to tu musíš furt shazovat.
@jones1240 (05.08.2020 13:12): Zase další ubrečenec, co hru vůbec nehrál, ale na základě shlédnutého videa hned odsuzuje, jak je hra špatná a hned musí jít všechny přesvědčit o své pravdě. A rýpnout si do těch, kterým se hra líbí.
Mě upřímně hra odradil po několika desítek minut gameplaye, videl jsem jen tisicou nudnou variaci na to samé a hádám že tak to měla většina.

Nemluvě o tom že mi přišla komická obhajoba hlavní postavy že je schválně psaná jako totální kretén, u zahraničních her by jste to nazývali špatným scénářem.

Dejte pokoj, ta hra neuspěla stává se to všude, brečte už rovnou kvůli každému vývojáři co neuspěje, DĚKUJI !!!
@Red (05.08.2020 12:56): Ty máš očividně hodně velký problém s orientací v textu. Celá tahle diskuze je reakce na můj příspěvek. :D Samozřejmě, že na mě nikdo z nich přímo reagovat nebude, když sdílí vlastně stejný názor. Reagují na mé oponenty se stejnými názory jako já.
@Paul (05.08.2020 12:34): Souznít se mnou nemusíš, ovšem zdá se, že chápeš, co jsem chtěl říct. Viz tvé věty:

nevyplňuje žádnou díru na trhu, při letmém pohledu působí podobně jako mnoho existujících her
Jenže na první pohled vypadá jako kopie Ethan Carter a tak si ji dost lidí zaškatulkovalo.

Aneb jak jsem tady několikrát opakoval, pro casual zákazníka je to to nejdůležitější a zda ta hra ve skutečnosti něčím zajímavá je, pro něj už podstatné není, protože ji většinou odsoudí na základě nepřesvědčivého prvního dojmu. S tím snad souznít budeme. :)
[neexistující příspěvek]: conventional wisdom tvrdí, že velmi, velmi přibližnej odhad je steam reviews x 50 (samozřejmě u některých her je to víc, u některých méně). Takže když mají 185 recenzí, tak by se dalo velmi hrubě počítat něco kolem 10000 kopií. Ale může to být i o dost méně (nebo více, ale na to bych si asi nevsadil)
@Fritol (05.08.2020 07:25): já ten rozhovor viděl a s tvými příspěvky souzním jen částěčně :) Za prvé mi vývojář přišel celkem sympatický a nepůsobil na mě, že by hledal výmluvy u BLM či korony, to bylo spíš mezi řečí že se prostě děje spousta věcí. Naopak jasně říkal, že jen proto, že udělali hru a dělali na ní dlouho neznamená, že si jí někdo musí koupit. Akceptuje realitu kde většina lidí má tuny her v backlogu a každej den vychází nové a tak se stane že někdo neuspěje. Za druhé si z dojmů lidí zde i na steamu nemyslím, že je Someday hra průměrná - měla nějaké chyby a nedostatky, ty snad byly opravené a jedná se asi o dost solidní plnohodnotnou first person adventuru. Jenže na první pohled vypadá jako kopie Ethan Carter a tak si ji dost lidí zaškatulkovalo.
Problém je, že hra nemusí být průměrná, může být i skvělá, ale pokud nevyplňuje žádnou díru na trhu (jako to dělají tebou zmíněné KCD, TruckSim, Arma..) a zároveň má marketing nula, tak moc šancí uspět není. Na steamu je spousta skvělých her jež se potácí kolem pár set reviews, tzn. extrémně nízkých prodejů. Přidat k tomu leak a nedostatky při vydání...smrtící koktejl.
Podle mě si autoři vzali příliš velké sousto, jelikož podobných her už v minulosti vyšlo dost. Mě osobně se hra líbí, vývojáře jsem podpořil, do hry vložil přes 40 hodin a nelituji. Každopádně poslední třetina hry byla dost nastavovaná a v posledních dvou kapitolách jsem se už modlil za konec. Znatelně mi chyběl český dabing, štvaly stealth scény a na můj vkus bylo ve hře moc šplhání. Hádanky až na několik výjimek byly celkem OK. Autorů je mi líto, ta pálená verze před vydáním je hnus.
@Pluto (04.08.2020 23:37): A potom ty nezáživný původní části přidat jako DLC... :)))

@Fritol (04.08.2020 21:16): Teda ta tvoje rétorika ohledně hry, kterou jsi evidentně nehrál a evidentně ses neobtěžoval o ní cokoliv zjistit je fakt na facku. Předpokládám správně že ty "kvalitnější alternativy" si taky nehrál? :)
Rozhovor jsem ještě neposlouchal, ale za mě hra nejvíc dojela na nedostatečném testingu před vydáním. Spousta věcí ohledně nejvíc kritizované náplně se dala vyřešit pořádným testingem a z něj vyplývajícím ráznějším řezen do obsahu ještě před vydáním. Tím by byl lepší ohlas hned od začátku jak od hráčů, tak i od recenzentů.
@Fritol (04.08.2020 21:47): Já od začátku reagoval na rozhovor s jedním z vývojářů. Měl jsem za to, že ty taky. V něm se nezmiňuje o tom, že by chtěl konkurovat hrám od velkých firem nebo úspěchu Factoria. Jako zklamání tam například uvádí, že herní weby o hře psaly jako o dalším The Vanishing of Ethan Carter nebo pětihodinovém walking simulatoru, což podle něj není pravda, tudíž se, ač s malým úspěchem, pokoušeli tyto weby kontaktovat. Připadalo mi, že tvůj příspěvek nějak reaguje na tuhle část, s níž chce polemizovat. Proto jsem se zeptal. Nemohl jsem tušit, že se mi dostane odpovědi, ať si v rozhovoru "říkají co chtějí". Po tvém příspěvku adresovaném Paulovi jsem ovšem na pochybách, zdali sis ten rozhovor vůbec poslechl.
@Paul (04.08.2020 22:23): Takže jak tady tvrdím celou dobu, je to průměrná a na první pohled nezajímavá hra, která zapadla v konkurenci. Viz tvé první dva body.

Nulový marketing je pak otázkou, protože kdyby ta hra byla opravdu dobrá a zajímavá, tak bude fungovat word of mouth jak si psal níže a nebude marketingu tedy tolik potřeba. Ale jasně, nějaka ta reklama vždycky bodne. Pirátská verze před vydáním mi jako důvod neúspěchu přijde jako nesmysl, protože nikdo z těch lidí, co si ji zwarezili, by za ni stejně nezaplatil a zwarezili by si ji prostě po vydání.

Imo by je mohlo spasit, kdyby vydali Switch verzi. Pokud si dobře pamatuju, tak vývojáři Feudal Alloy měli s PC verzí podobný problém a zachraňovaly to Switch tržby.
Jinak, vypozoroval jsem na sobě zajímavou věc: čím více má nějaká adventura/walking sim fantasy prvků, tím méně mi přijde atraktivní. Už jsem na všechny ty halucinace, proměny prostředí, duchy a různé echoes vyprávějící osudy lidí, světelné bludičky a já nevim co všechno v tomhle žánru tbh docela alergický a jsem rád za každý titul, který tyhle věci v sobě nemá a drží se nějakých ideálně reálných základů.

edit: To je teda jen taková OT myšlenka ještě zpětně k mému postu @JohnCZ (04.08.2020 21:59).
Příčiny neúspěchu Someday jsou čtyři:

- průměrný až lehce nadprůměrný recenze při vydání
- nevyplňuje žádnou díru na trhu, při letmém pohledu působí podobně jako mnoho existujících her
- nulový marketing
- pirátská verze ještě před vydáním

Být to jeden či dva, stále to mohl být relativně úspěch, ale tohle je vražedný kombo.
@montana (04.08.2020 21:34): "Someday je originální právě tím, že to není obyčejnej walking sim, ani 3DS hororová adventura" To je trochu diskutabilný argument, pretože odhliadnuc od toho, že walking simy sú v zásade 3D adventúry, ani zďaleka neplatí, že každý má tak minimalistický gameplay ako hry od Chinese room. Z hlavy ma napadá napríklad What Remains of Edith Finch, čo je teda už len od pohľadu zaujímavejší projekt. A keď sa už chceme baviť čisto o originalite ako takej, tak tituly ako The Stanley Parable, Where the Water Tastes Like Wine, Outer Wilds, či spomínaný Eastshade sú niekde inde už od prvého pohľadu.

Inak, tým, že robí veci inak myslíš to, že je to horor bez ľakačiek a stavajúci skôr na hutnej psychologickej atmosfére? Pretože to by som v zásade aj bral... ale v minulosti som sa stretol s viacerými podobne ladenými hororovými hrami, ktoré mnohí kritizovali za nedostatok hororovej atmosféry ako napríklad Moons of Madness, alebo Close to the Sun - ktoré mi na pritom na prvý pohľad neprídu vôbec horšie, skôr naopak. Nehovoriac o atraktívnejšom prostredí, nakoľko tu máš akurát tak z pohľadu bežného hráča vcelku obyčajne pôsobiace lesy (z ako napríklad nie až tak dávneho Blair Witch, no ten sa mohol opierať aspoň o silnú značku). Neberiem ti, že hra sa ti páčila, ale skús sa na to pozrieť z nezaujatého pohľadu. Nemá totiž v sebe skutočne nič, čím by dokázala spraviť silný prvý dojem na zahraničného záujemcu...
@jarek.p (04.08.2020 21:56): Když je hra neúspěšná, tak to je většinou opravdu tím, že není příliš dobrá nebo je na první pohled velmi tuctová, tudíž nazaujme casual masy, popřípadě má v daném čase příliš velkou konkurenci. Moc jiných důvodů k neúspěchu u her opravdu není. Někdy se stane, že něco zapadne, protože o podobný žánr není celkově zájem, no to však není případ Someday.

Kdyby vám to však odemne nestačilo po 150., tak vám to tu ještě jednou trefně zopakoval @JohnCZ (04.08.2020 21:59).
Já teda o té hře vím prd, ale plánuju si ji zahrát maximálně někdy z bundlu (stejně jako kvanta dalších podobných hororových adventur, které mám na Steamu ne wishlistu), protože takhle na první pohled a po dvou viděných videorecenzích mě ničím nezaujala natolik, abych si ji cíleně koupil. Působí na mě v té hromadě her až moc genericky. Nebýt česká a neodehrávat se někde v moravských lesích, tak by se o ní u nás ani nemluvilo a zřejmě bych nepostřehl, že vůbec existuje. Samozřejmě to nic nevypovídá o kvalitách hry jako takové. Mnohdy takové hry dokážou velmi mile překvapit. Jde ale o ten (nevalný) první dojem, který rozhoduje o koupi. A který rozhodl i u mě.
@Fritol (04.08.2020 21:47): Myslíš si, že "dobré a originální" automaticky znamená mamutí dosah a raketový úspěch? A naopak nepříliš velký dosah a nepříliš komerční úspěch automaticky znamená "špatné a neoriginální"?
@Bellerofontes (04.08.2020 21:44): Ty mě zdá se nechápeš ale. Já tu psal důvody úspěchu a neuspěchu. Factorio nebo Mashinky nejsou žádné hry s milionovým marketingem. Ten mamutí dosah vzešel z toho, že jsou ty hry dobré a originální. Kdyby Someday bylo dobré a originální, tak má třeba taky mamutí dosah a raketový úspěch. Bohužel ale.
@Fritol (04.08.2020 21:16): Vývojářům by nyní zřejmě stačilo, kdyby nebyli v mínusu. Jejich hra, i když jsem ji nehrál, taky nevypadá jako fušeřina nebo stá laciná kopie známějšího titulu. Vytáhnout jako protipříklad projekty s mamutím dosahem nebo raketovým úspěchem není potřeba, čekal bych spíš diferencovanější přístup.
@montana (04.08.2020 21:34): No i kdybys měl pravdu, tak ti budu argumentovat tím, že obyčejný casual to vidí asi tak jako já. Obyčejný casual totiž hry posoudí dle videa na youtube a tím to hasne. A jelikož se hry prodávají hlavně obyčejným casualum, tak jsme zase u toho. Je to od pohledu nezajímavá hra s velkou konkurencí. :)
@Fritol (04.08.2020 21:16): Naprosto bych chápal tenhle názor, kdybys věděl o čem mluvíš a tyhle tvé rozbory byly nějak směrodatné. Ale tím, že jsi to nehrál a udělal si názor z netu jsi dost mimo. Přesto máš jasno jak v nějake diskuzi na idnesu :)

Someday je originální právě tím, že to není obyčejnej walking sim, ani 3DS hororová adventura. Dělá věci jinak a velmi nemainstreamově. Je to hra pro hodně úzkou skupinku lidí, ke které se musí postupně nějak dostat a to je finančně bohužel (při délce vývoje jen ve dvou lidech) trochu problém.
@Fritol (04.08.2020 21:16): Ale Someday You'll Return je originální, ty to ale jen nechceš (nebo nedokážeš) pochopit. Rozhodně to není walking simulator ani obyčejná akční adventura, jaké jsou spousty jiných. Její neúspěch bych nesváděl na podobnost s jinými hrami.
@Bellerofontes (04.08.2020 21:02): Na tom žánru přece vůbec nesejde ale, ach jo. Prostě udělali nezajímavou hru v moři lepší konkurence, toť vše.

Když se podíváš na úspěšné české hry, tak všechny mají jednu společnou vlastnost. Jsou originální. Ať už svým konceptem, vizuálem nebo jen tím, že vychytaly dobrou dobu, kdy byl po podobné hře hlad. Kingdom Come, Euro/American Truck Sim nebo Arma třeba nemá konkurenci dodnes v podstatě. To samé by se ve své době dalo říct i o Factoriu nebo Space Engineers a Amanita je svým audiovizuálem takový unikát, že prostě zaujmou. Pak tu jsou třeba Mashinky, které vychytaly "žánrové sucho", což se naopak nedá říct o Project Hospital, které bohužel ve stejný rok převálcovalo Two Point Hospital, ač to asi uplný neuspěšch ve výsledku nebyl. Nebo The Keep, které vsadilo na 3DS, kde podobných her bylo a je minimum.

No pak je tu Someday You'll Return, neúspěšná šeď v moři stovek podobných her.