Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ringo (11.04.2021 16:50): Dal jsem to jako paralelu, protože ono to platí u vše těchto věcí stejně. Náboženství je věc kulturní a společenská, a i videohry jsou věc kulturní a společenská. Spojuje je to, že jsou to proměnlivé a dynamické fenomény. Pokud to však nedovedeš pochopit - či spíše odmítáš pochopit - nemá cenu dále plýtvat časem :)
@Cathan (11.04.2021 16:36): Sorry, ale tohle tady rozebírat fakt nebudu. Jen napíši, ne, skutečně to není, jak píšeš, to si spíše tak nějak jen sníš ;-) Nechápu, proč jsi do toho zaplantal ten bullshit typu náboženství a ještě tak mimózně. To už je fakt trochu o něčem jiném, a zplantal jsi to teda parádně. To jsi mě chtěl úplně dokonale přesvědčit, že se fakt pleteš? Pokud jsi mě tímto chtěl přesvědčit, tak jsi mě přesvědčil o jednom, že jsem se nemýlil :-)
@Ringo (11.04.2021 16:30): Ne, tak to skutečně není, protože to většinou vede ke stagnaci oboru, což si naštěstí moderní vědci uvědomují čím dál více. Jako religionista bych si mohl přečíst Korán a Hadísy a myslet si, že chápu Islám, jak to dělali zapšklí elitáři v minulosti, ale dnes si naštěstí uvědomuje, že náboženství je dynamická záležitost které se neustále mění, záleží nejen na lokálních odlišnostech ale i každé individuální osobnosti. Staré texty ti mohou dát maximálně kostru. Díky tvému pohledu pak ale vznikají šílené názory, že muslimské ženy musí - prostě musí - nosit burky a Muslimové jsou vždy nedůvěryhodní kvůli nějaké áje v Koránu. A tohle lze aplikovat prakticky na cokoliv, co není přírodní věda. Příroda je statická, lze jí nastudovat a čekat reakce, ale společenské vědy a umění jsou složitější. Jsou totiž závislé na lidech, a lidé jsou za prvé různí a neustále se mění, nejen každou generaci ale i den po dni.

A pokud si většina hráčů myslí, že Mass Effect je RPG tak to prostě RPG je. Nejsou všichni špatně a ty dobře, protože je to závislé na těch hráčích.

Tvoje příklady jsou neskutečně liché a falešné. Definice RPG není to samé jako co je červená a co je noc nebo co je 1+1. Snažíš se zjednodušovat nezjednodušitelné.
@Ringo (11.04.2021 16:30): Pojem vychází z konsensu (případně z vlastní definice). A se změnou konsensu se mění i ideálně typický pojem. S 1+1 to nemá nic společného.
@Cathan (11.04.2021 16:18): 1+1 je obrazně řečeno, jak psal Charlize, o matematiku fakt nejde. Jde třeba o to, že den je den a noc je noc a slovíčkařit kolem toho můžeš jak chceš. Pořád to tak bude. Dělat z toho vědu a oslavovat vědce, který by třeba západ slunce mohl začít nazývat dnonoc je asi to, co tu nazýváte pružnými novými myšlenkami ve filozofických kruzích. Já měl za to, že vědecky a filozoficky je třeba nejprve vymyslet něco převratného a nového, aby se mohlo začít zpochybňovat to staré a ne že je dnes vědou to, že účelově překroutíme staré věci a modré začneme říkat červená a naopak.
Smířit se mohu s tím, že svět spěje k zániku, to je pravda :-)

A raději se už zdekuji, protože mi šestý smysl napovídá, že to zase budu já, kdo bude obviněn z roztáčení konfrontací, až se začne řešit, že se tady offtopicuje.
@Ringo (11.04.2021 16:15): Matematika se z tohoto důvodu někdy považuje za přírodní vědu. Dá se proměnit, ale nedělá se to, protože je stálý a funkční systém, jehož změna by byla zbytečná a nákladná. Nevyvíjí se přirozeně napříč generacemi, je to statické.

Ale u některých věcí k tomuto vývoji dochází, a videohry s definicemi žánrů tam patří. A ano, patří tam třeba i film a literatura, což říkám jako vystudovaný knihkupec. Smiř se s tím, tohle je dynamické ;)
@Cathan (11.04.2021 16:07): 1+1=2 je zastaralé, zkostnatělé , pokrokáři umí vymyslet pokrokově jiný výsledek a umí do toho pustit nové myšlenky. "OK boomer, 1+1 už dávno není 2". To je celý smysl této pohrdavé hlášky :-) Doufám, že ji nepoužíváš, nad lidmi, kteří ano, se opravdu nepokrytě oprávněně povyšuji, myslím si o nich své :-)
@Charllize (11.04.2021 16:09): To dost extrémizuješ co jsem napsal :) Ten kompromis najít lze. Mám pár učitelů, které jsou špičky ve svém oboru a mají zdravou dávku arogance, přesto jsou schopnosti vést semináře které probíhají formou diskuze s mnohem mladšími ročníky, až zelenáči, a v závěru se poučíme všichni, protože elitní a starší učitelé se skrz nás učí pohled další generace.

Videohry nejsou přírodní věda. Není to stálém ale proměnlivé.
Já myslím, že pravda je na obou stranách. Eelity mají v každém oboru své místo, ale je rozdíl mezi elitou v oboru a mezi elitou v oboru která myslí zastarale. Elitní filozofové odmítali Weberovi teorii kapitalismu a elitní fyzikové odmítali myšlenky Stephen Hawkinga.

Problém tedy není elita, ale fakt ten Elit Circle který do sebe nepouští nové myšlenky, názory a evoluci. A od určité fáze se na to dá říct jen "OK boomer". Skutečně elitní odbornící se neustále učí a mění své názory, nesnaží se neustále aplikovat své vidění světa jako nezměnitelné a univerzální, a ostatní to vidí blbě.
@Tulareanus (11.04.2021 15:48): Já zas mám za to ze elitisticky circle jerk vadí lidem co buď nikdy v dane věci nic nedokázali a vědí o tom nebo těm co se o to snaží a nejde jim to :D
Sakra, všichni jsme přece stejní, to bylo aby byl někdo lepší a když náhodou jo tak mu dáme co proto :)
Mimochodem na yt je herních elitaru plno a nikdo to neřeší, naopak. Tak co na tom ze se někdo pochlubi v diskuzi.
@CeBrk (11.04.2021 15:44): Tak řeší se tu rpg. Stejne jako třeba v atletice má každá disciplína svoje stupně vítězů muže to tak být i u her. 
Ja třeba když koukám na Rudu s tím jeho Supaplexem zůstává mi rozum stát :)



@Cathan (11.04.2021 15:46): Hele já se u dungeonu snažím používat označení DRPG a ackoliv jsem přesvědčen ze to sedí, většině lidi to je u prdele. A to to mám i podložené :)
@Charllize (11.04.2021 15:43): Protože když někomu řekneš "Je to ARPG" je to Diablo první příklad a takové hry zase postrádají složitější mechaniky příběhu, ať už jsou izometrické nebo 3d. Jakože mě by to nevadilo, ale asi to neodpovídá té všeobecné představě.

Chci tím říct, že u Mass Effect mě označení "akční RPG" napadne jako první, ale cítil bych více potřebu to rozvést.
@Richmond (11.04.2021 15:29): Přemýšlel jsem právě nad řešením puzzlů z hlediska pohledu hráč vs postava a tady to asi uspokojivé řešení nemá (pokud by hodně záleželo na vlastnostech postavy, tak z pohledu hráče ztrácí smysl puzzle řešit). Jediné co mě napadlo bylo, že hodně inteligentní postava by mohla hráči dávat určitá vodítka/nápovědy. Případně že by se puzzle mohl obtížností/stylem nějak měnit podle charakteristik postavy. Např. chytrá postava by prostřednictvím hráče "řešila" jednoduchý puzzle, zatímco méně chytrá postava by prostřednictvím hráče "řešila" složitější puzzle (stejný puzzle by přišel chytré postavě jednoduchý a méně chytré složitý).

Ideál ve slova smyslu "Dungeon Master reagující v reálném časy na nápady hráčů" (na což trochu naráží CeBrk, i když si z toho pak dělá legraci stylem Progress Quest :-) ) je bez umělé inteligence (myšleno skutečné UI, tedy entity, která je pomocí komunikace na libovolné téma k nerozeznání od člověka, nikoli různé výsledky strojového učení, které se dnes za UI vydávají) nedosažitelný (nic jiného nemůže nahradit živého DM).
@Richmond (11.04.2021 15:29): Kdysi v prvotních Excaliburech, než se to vytříbilo, v tom měli taky kapku hokej, protože v hodnotících tabulkách u mnohých her bylo místo RPG napsáno adventura, protože prakticky všechny hry byly dobrodružné a těch RPG bylo jen pár a teprve se usazovaly jako žánr :-)
@SilentWolf (11.04.2021 15:18): Já to za extrém nepovažuji. Proč je dnes vše, co kdysi vzniklo, extrém a když někdo něco staví úplně na hlavu, tak se to naopak považuje za pokrok?

Ale jinak děkuji za ta slova uznání níže. Ale já jinak opravdu nikoho nepovažuji za plebs, to je iluze, kterou o mně někteří zkouší zbytečně tvrdit, naopak sám velmi ctím herní kapacity, které jsou vysoko nade mnou a mám své vzory a myslím, že jsme v tomto velmi skromný člověk.
Ono na tom skutečně něco je. Jak jsem zmínil, DA není příliš odlišné v té akčnosti od ME, přesto tam ty diskuze jsou mnohem méně. ME nepomáhá fakt, že tam je vážně ten shooter systém a je to sci-fi. Tohle jsou takové detaily, které přidávají olej do ohně, že to přeci není RPG. Podle mě ale je buď oboje RPG, nebo oboje RPG není a pak se musí asi vymyslet nějaký nový žánr xD Ono i ARPG samozřejmě nesedne, protože to jsou hry ve stylu Diablo nebo Titan Quest když už. Prostě nevím jak jinak to označit. Střílečky nebo akční hra to nevystihují ani náhodou.
@CeBrk (11.04.2021 14:51): A to já bych na ty piedestaly klidně stavěl ať plebs vidí ze se musí ještě hodně snažit. K čemu falešná skromnost. Mě třeba absolutně nevadí když se někdo kdo má nahráno pochlubi, má na to nárok. A naopak místo toho abych se ho snažil dehonestovat, tak k němu mám respekt. A to nejen u her.
@CeBrk (11.04.2021 14:51): Na tom něco je :) Řešení hádenek, puzzlů, vlastně i to, kdy a jak zaútočit v souboji řeší hráč ne postava. Takže ideál bude vždy na míle daleko. já osobně jsem byl vyhozenej při každé zmínce, že Diablo je rpg a termínu "akční rpg" jsem se vysmíval nazvdory tomu, že to drtivá většina hráčské obce přijala za své. Tohle už dávno neřeším, protože jednoduše z nových titulů už hraji naprosté minimum. Tedy ne že bych se o ty hry nezajímal, pořád to sleduju, ale mým výběrem projdou tak 2 rpg za 5 let. Tady mě ale ta debata (musím říct, že zajímavá!) mezi Cathanem a Phoenixem fakt zaujala a možná blbě jsem nahodil vtípek, že už stačí jen tedy prohodil ty primární/sekundární žánry u ME2/3.
Mně by zajímalo, kolik by z těch rpg her nového tisíciletí prošlo definicí rpg tenkrát na začátku 80.let. Otázka ale taky, jeslti v tom tenkrát taky neměli hokej jako my :)
@Cathan (11.04.2021 14:50): Já se do pozice hard core hráče nestavím, jen už hraji aktivne nějakých řekněme 28 let a FPS bude FPS, TPS bude TPS a RPG bude prostě RPG. Jakmile začneš říkat, že je nějaká FPS nebo TPS RPGčko, dám tomu 20%, protože takhle podle mě vypadá špatné RPGčko a je to downgrade toho žánru.

@CeBrk (11.04.2021 14:51): A vůbec, žádné hry vlastně neexistují, bavíme se tu o nesmyslech :-) A já se nikde nechci řadit. Nikam se neřadím, to je možná nějaký frustrující dojem druhých, kterým se nelíbí, jaký mám na to názor.
Podle mne žádná RPG hra ani neexistuje. Je fajn, že u některých pseudo a rádoby RPG hry rozhoduje o zásahu v boji statistika a ne zručnost hráče, nebo že se dialogy košatí dle inteligence či o úspěchu hacknutí terminálu rozhoduje technický skill, ale to je žalostně málo. Stále musím jako v bezduché akci rozhodovat o tom, kam jdu, na co kliknu, co si koupím a podobně. Dokud to za mne také nebude řešit statistika a já se po vytvoření postavy jen nebudu dívat na filmeček dle mých postav vyrenderovaný, jsou to všechno jen tupé akce, to je bez debaty.



@Ringo (11.04.2021 14:39): Škoda, že to vždy působí, jako že ty se chceš řadit mezi ty nejvznešenější a pravé hráče RPGček a skopáváš z tohoto piedestalu všechny ostatní, kteří neholdují tomu čemu ty. Možná by se chtělo zbavit té patologické představy, jak se tam za tebou do toho Zlatého Chrámu Pravých RPG Hráčů škrábou z bažin běžných her tupé masy sprostného plebs.
@Ringo (11.04.2021 14:44): Dobré pro tebe. A já to respektuji. Ale je zajímavé, jak tu hovoříš o tom, že casual hráči chtějí něco nějak označit, když ty děláš přesně to samé z pozice hardcore hráče, který se nedovede smířit s tím, že prostě i shooter může být převážně RPG a není to špatně jen proto, že tebe to nebavilo.

Půjdu trochu subjektivně, což se mi může vymstít, ale já k smrti nesnáším střílečky. Přitom Mass Effect je má oblíbená hra, a ono to zkrátka o té hře něco vypovídá. Pokud hráče všeobecně nebaví střílečky, a pak ho baví třeba ten Mass Effect, asi je tam nějaká změna. U ME považuji za tu změnu fakt, že střílečka je v to v rámci soubojů, ale jinak je to RPG jak řemen.
@Cathan (11.04.2021 14:28): On v tom není žádný zájem, já jsem z gameplaye vyvodil, že primárně hraji střílečku.
Co se týče osekávání na dřeň, z toho by mě snad nikdo nemohl podezřívat, že já bych RPG chtěl osekat na dřeň, mám jich za sebou docela dost různých druhů, dungeonů, izo RPG, jRPG, strategyRPG, tacticsRPG, action RPG a fakt se držím prostě určitých definic, kdy to za součást žánrů označit lze a kdy už je to mimo žánr.

Já kdybych chtěl být hnusný, tak tu řeknu, že pár lidí, co si rádo zapinká nějakou hru na oddych a nikdy to nepřijali jako významný koníček, jen je zaujala nějaká jedna, nebo dvě herní série, by za 1. nejraději smazalo žánry jako takové, protože je uráží, že někdo jejich oblíbence hodí někam jinam a zároveň by paradoxně přitom na vše chtěli napasovat to RPG, aby se jako cítili, že hrají to nejvznešenější a pak jsou jako konečně hráči a někam se zařadili. Přitom o nic nejde, není ostuda hrát FPS, není ostuda hrát arkády a pod. Není ostuda hrát Diablovky, když někdo chce. Tak proč kolem toho vždy vznikne takový humbuk.

Chtít po RPG žánru, aby se držel RPG stylu gameplaye, abych dle toho se rozhodoval, co si vyberu k hraní není přeci osekávání něčeho na dřeň nebo blokování nějakého pokroku. On si někdo fakt pokrok představuje jako guláš. Já si třeba rád zahraji plošinovky s RPG prvky, jako metroidvaniovky, nebo rád zabrousím na oddych do žánrů, které nehrávám primárně a potěší mě, když tam trocha z toho RPG je, ale nebudu to hned tím RPGčkem nazývat.

Všimněme si, že hry se na žánry dělily vždy a pak tu padne názor, že je to zbytečnost. Přijde někomu jako zbytečnost rušit žánry třeba v hudbě, filmu nebo literatuře? Budeme se prostě smiřovat s tím, že je to prostě kniha?
@Ringo (11.04.2021 14:22): Opačný extrém je však definici osekat na dřeň. Zrovna u videoher je fakt potřeba nějaká pružnost co se toho týče, protože tvůrci zkrátka kombinují žánry a prvky žánrů do šílených kombinací.

Já mám upřímně dojem, že tvůj zájem označit Mass Effect za shooter je čistě v tom, že to na tebe bylo moc akční a tedy se to nedá označit jako RPG. Ale to není ten problém. Ono je to prostě akční RPG. Nebo RPG shooter. Ale ty RPG prvky převažují, já si nemůžu pomoct.

Tak či tak, je vtipné, že Mass Effect vlastně v tomto ohledu parodoval sám sebe.
@Cathan (11.04.2021 14:13): Já se nebudu hádat. Já jsem MAss Effect hrál, sice nedohrál, ale primárním gameplay prvkem byla střílečka, na ktero use nabalily RPG prvky, kde jsi tu a tam něco vylepšil, + tam byly rozhovory, u kterých všichni chrochtali blahem ,jak jimi mohli dle svého ovlivňovat situaci a já jsem teda necítil, že bych jimi ovlivnil cokoliv jiného, než že se v drobných nuancích hra vydala buď směrem A nebo B a navíc kazila volbu tím, že ti hra dala náznak, co bych mohl odpovědět a při volbě toho náznaku jsem se pak dozvěděl, že se postava v rozhovoru zachovala schválně přesně opačně, než bych chtěl.

Jinak ona to pro určité publikum rozhodně nebude špatná hra, mně se tam třeba hodně líbilo prostředí. Nicméně ten střílečkový prvek převládl natolik, že mi to přišlo ještě akčnější než System Shock 1, který je teda ryze hodně sofistikovaná FPS a hodně lidí ji k RPG taky řadí jen díky te sofistikovanosti, práce s inventářem, řešení puzzlů a pod.

Sám třeba teď se sebou válčím, kam zařadit stařičkého Cadavera, který má v podstatě puzzle gameplay natolik sofistikovaný, že bych skoro řekl, že jej nepřekonají všechny dungeony dohromady v tomhletom, ale co se týče soubojů, tak tam v podstaě nejsou a zničení nějaké potvory bránící v postupu je spíše otázkou logickou, než nějakou soboujovou, takže je to fakticky RPG bez soubojů, jenže co se týče statistik, tak je to omezené jen na počet expů a Hit Pointů. Přes to to vypadá jako izometrické RPG, které má v sobě tu nejlepší kombinatoriku jako když z dungeonu vyšije, jakou jsem v hrách zažil. Je to RPG? Nebo je to adventura? A nebo spíše logická hra s geniálním vizuálem, popostrkavající ji do těch nejvznešenějších žánrů?
@Ringo (11.04.2021 13:57): my už jsme to probrali na dřeň s Phoenixem, ale zopakuji to jádro. Ano, ne každá hra která obsahuje RPG prvky je RPG. Call of Cthulhu je například adventura s prvky RPG, Heroes of Might and Magic jsou vesměs strategie s prvky RPG etc. Pokud ale ty RPG prvky převládají, tak už to přestávají být prvky a je to myslím RPG s prvky střílečky. Mass Effect je toho podle mě příkladem, protože jak se toho teď chopil Jab, má těch "prvků" až moc.

Je zajímavá ta definice podle schopností hráče a schopností postavy, protože já se s tím vážně až do této chvíle nesetkal - tedy ano, s rozdílem schopností mezi postavou a hráčem, ale nikoliv touhle dělící čárou. Tak či tak, Mass Effect má opět obojí. Že souboje jsou spíše střílečky nezávislé na statistikách je pro mě stále spíše prvek, než definice celé hry.