Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Charllize (12.08.2023 16:07): Jo, tak na této rovině můžu poslušně hlásit, že jsou lepší, než v DOS2, už jen skrz absenci dodatečných healthbarů, všichni a všechno mají jen jeden a hotovo. Samo taky všichni mají odlišný armor class, což má na hodně věcí vliv. DOS2 byl nepochybně flexibilnější a měl kvanta kreativních kouzel (a hovno z nich vzhledem k extra healthbarům...), kdežto tady je všechno vzaté dosti doslovně z tabletopu. V DOS2 se hráč dřív nebo později začal rozhodovat "jak ve svém tahu nahrabat extra AP", což tady neexistuje. V DOS2 byly ability na cooldownu, zde má všechno striktně omezené sloty, což lze případně refreshnout kouzlem, ale tento refresh je sám o sobě taky omezený. I když byl ale DOS2 flexibilnější, nebyl tím nutně i komplexnější, naopak kouzelník v BG3 je dle mého needukovaného názoru mnohem složitější zde, než v DOS2.

A samozřejmě, v BG3 všemu kraluje hod kostkou, včetně pořadí všech účastníků v každém souboji. Jinak celkově feelingově si to je určitě podobné, ale v BG3 to taky neomylně mnohem svižněji odsejpává. Naopak největší podobnost nesporně spočívá ve využívání prostředí, nicméně DOS2 neměl žďuchání. A žďuchání je výborná věc.
@Charllize (12.08.2023 15:35): Ano, hodnotil jsem to, co pro mě bylo důležité. Na easy je i ten rozvoj omezenější, žádný výběr sub class apod., věřím, že většina lidí bude mít do soubojů hlubší náhled, takže tohle nechám na dalších komentujících. Ale asi jsem mohl zmínit, že jak jsou první úrovně možnosti konkrétních postav v boji omezené, tak se pořád nabízí bohaté možnosti spojené s prostředím, překvapením před bojem, a samo sebou vykecáním se z boje, což jsem zkoušel pokaždé. Za důležitější jsem vnímal to, že skoro až do konce hra umí překvapit s tím, jaké nepřátelé člověku předhodí, což jsem doufal, že z toho tak nějak vyzní. :)
@Adieu (12.08.2023 12:35): U toho polovičního drowa to je podle mě tím, že hra prostě neví, jak zvládat half-<něco> postavy, protože na mého "čistokrevného" drowa reaguje valná většina NPC tak jak bych čekal (dokonce u několika záporných postav ti jenom to, že jsi drow umožní vyhnout se boji).
@HolyMeatball (12.08.2023 12:32): Trochu jsem ohledně toho googlil a našel reddit thread, kde někdo zmiňoval hromadu datamined dialogů, které ve hře nejsou a kde se velká část týká několika postav (Jaheiry, Minsca a právě taky Minthary).

Upřímně doufám, že buď to je bug, že se to netriggeruje a nebo je to něco co nestihli a bude to doplněno v dalším patchi, protože pokud to je cut content tak by mě to dost naštvalo :D
@Sarno (12.08.2023 12:19): Já tak daleko nejsem, ale rovněž už mi přišlo, že občas ten content chybí, případně není úplně konzistentní. Nechápu, jak mohlo v této podobě zůstat třeba to první setkání s duergary v Podtemnu. Kdy nenavrhnu žádné poslíčkování, ani o něm nemusí být vůbec řeč, ale když pak chci odejít, napadnou mě, protože jsem odmítl pomoci. :D Stejně tak pak ten dialog včetně checků mohou spustit další družiníci, což zase vůbec nedává smysl. Nicméně s duergary jsem se nakonec domluvil a šel za mykonidy, které jsem ovšem vymlátil, když jsem byl svědkem, jak ti dobytci parazitují na mrtvých tělech. Ale ta možnost je vyvraždit tam byla asi jen aby se neřeklo a už se k ní nevážou žádné reakce - gnómka hned vedle na mě volá neexistující houbičkovou stráž, když obírám pozůstatky, a ona ani ti sběrači noblestalku nemají jedinou větu k tomu, že jsem právě udělal houbičkovou genocidu. 

Že hraju za polovičního drowa také nemá žádný hlubší význam, klasicky to zmíní jedno z prvních NPC ve hře, ale výraznější interakce jsem se nedočkal. Předpokládám, že ve městě se nic nezmění, jakkoli by tam drow způsobil velké pozdvižení. Interakce s družiníky mi pak často přijde jako hrozný cringe, a nejhorší jsou ty vztahové věci. Chtěl bych si promluvit o tom, co mezi námi je, myslím, že je to moc výjimečný. Kdo takhle mluví?
@Sarno (12.08.2023 12:11): Úplně všichni companioni rozhodně nemají konzistentní prostor na jevišti, a nedivil bych se, kdyby konkrétně Minthara ho měla úplně nejmíň. Taky bych se ale v téhle fázi nedivil, kdyby šlo o bug. Nicméně na téma reakcí companionů na dění kolem bych měl výtek více, imho se jedná o nejmíň podchycenou část hry, jako když jsem vzal Jaheiru na quest za osvobozením Minsca, v rámci kterého měla svůj unikátní dialog, nicméně posléze v kempu na to reagovala, jak kdyby u toho nebyla. Anebo můj nejmilovanější příklad, a opravdu velký spoil - pokud člověk razí cestou osvobození prince Komety, musí na posledního bosse nechat onoho prince změnit se ve flyera, nebo se role může ujmout sám (nebo dokonce může nechat Karlach se takto objetovat, protože ta stejně umírá a zdá se, že pokud s ní člověk nejede romanci, tak v závěru nemá ani malé cameo). Pokud se hráč sám změní ve flyera, jeho družina - včetně případného love interestu - bez okolků dá najevo své zhnusení, nikde ani slovo chvály či úcty nad takovým sebeobětováním. Nicméně v samotném závěru už alespoň ten love interest nějaký relevantní komentář má, přestože hned po proměně se ji třeba chtělo zvracet a mluvila se mnou pohrdavě. Samo sebou jsem quickloadoval a nechal proměnu na princi a právě ta finální jatka jedu znovu.
@Jab (12.08.2023 12:12): To si nemyslím, evil playthrough sám o sobě propracovaný je, dokonce z vyprávění přátel mi přijde, že snad i víc než klasický Good Guy playthrough. Člověk se více dozví o motivech záporáků, jejich historii atd atd.
[neexistující příspěvek]: Ha. To by byla tradice v duchu BG2, kdy "zlé" možnosti v posledku umenšují zážitek, neb jsou hůře propracované. :)
Zatím jedinou výtku, kterou bych pro hru měl je ohledně konzistence četnosti dialogů s companiony, ať už v táboře nebo mimo v terénu. Chci se zeptat, jestli máte podobné zkušenosti jako já a nebo jestli se mi hra prostě jen bugla.

Act 1 a act 2 spoilery:

V prvním aktu jsem šel cestou spojenectví s gobliny. Moje hlavní postava je Lolth-sworn drow assassin, takže to i dává u ní smysl (plus osobně nemám v lásce druidy ani tieflingy, takže u možnosti Emerald Grove vymlátit jsem zajásal :D ). Celou akci oslavil s gobliny, naoko oželel mrtvého Halsina, Karlach a Wylla, užil si peprnou scénu s Mintharou a pokračoval dál.

Fast forward to act 2, kde moje první destinace byly Moonrise Towers. Vysekal jsem Mintharu z průseru (aniž bych si znepřátelil kult), nabral ji do party a ....... nic.

Po celých circa 30 hodin, které jsem zatím v druhém aktu strávil jsem od ní neslyšel jediný banter nebo comment (až na její obvyklé hlášky v boji) a celý dialog v táboře je omezen jen na dvě možnosti, které se dokola opakují. Žádné reakce když jsem prošel House of Healing, kamenictví, unesl Isobel z Last Light Inn (pardon Jaheiro, nic osobního)....prostě ta postava jakoby tam nebylo. Což je v porovnání s tím, jaké reakce má Shadowheart nebo Gale vyloženě den a noc. Lae'zel taky dost přibyly momenty ticha, nicméně občas sem tam něco žbleptne.

Approval rating se snažím obecně zvedat, no samozřejmě občas se nějakému dropu nevyhnu, když holt jedu evil playthrough...nicméně nepřijde mi, že by to mělo na něco vliv.
@SilentWolf (12.08.2023 10:59): Achtak. Tak to pak jo, pokud chceš všechny companiony a jejich dialogy - a tím pádem osobnosti - jeď custom, nikdo ti jen tak nezemře. Nicméně minimálně dva companioni, o kterých vím, se vzájemně vylučují, a minimálně jednoho lze získat až v hodně pokročilé fázi hry.
Teď se mi tak krásně, nečekaně a organicky propletly questíky. Mountain pass, konect prvního aktu:
V Gith Creche jsem se dostal do fáze, kdy mě napadl inkvizitor a kdybych chtěl ven, tak bych se musel probojovat přes celý chrám. Před zdlouhavou a krvavou cestou pryč jsem ještě trochu prozkoumával místnost kde došlo k prvnímu střetu. Trochu potočil sochama a hle, tajná místnost. V chrámu je ještě ukrytý jeden artefakt a k jeho získání by bylo třeba udělat pár vedlejších hádanek. Ty jsem teď efektivně přeskočil. Artefakt držím v ruce, ale to spustilo "autodestrukci" celého chrámu....mohl bych jí zastavit, ale proč? Je plný nepřátelsky naladěných hajzlíků a dark urge už taky dlouho nežralo. Takže jsem jen utekl a můj problém s probojováváním zůstal pod hromadou sutin. Lae'zel tuhle zkázu a desítky mrtvých svého druhu ustála s klasickou tvrdostí :)
Vzpomínka na první Fallout included
Jinak za mě pecka, jsem v tom až po uši. Cca 30 hodin. Jsem už starší hráč, jedničku a dvojku jsem před lety dohrál s velkou chutí.

Dlouho se mi nestalo, aby mě hra takhle chytla. Naposledy Elden Ring (ale to je něco jiného). Jedině na začátku jsem trošku bojoval s tím, že je to imho napůl Divinity 3, napůl BG 3. Ale už mě to opustilo. Užívám si to plnými doušky.
Swen Vincke doporučuje při prvním průchodu custom. Ať poznáte všechny companiony, jak jsou napsaní. Origin vzít až při druhém playthrough.

“We add these origin characters for replay value,” explained Vincke. “I would always pick a custom, and discover my companions. I think the origins come into play when you replay it.”  
@SilentWolf (12.08.2023 09:15): Max party size je 4, takže jo, 3 companioni naráz. Ale tvoje postava se banteru neúčastní vůbec, ať už Custom nebo origin, jestli to šlo o tohle. :D

@marwel (12.08.2023 00:22): A to DOS1 mě naopak bavil konzistentně celou dobu. Tady mě ty boje prvních pár úrovní bavily jen minimálně, pak se to razantně až do 12. úrovně jen zlepšovalo a zlepšovalo, mno a posledních pár hodin bez nové úrovně či nepřátel už holt poměrně repetitivní. Nicméně zrovinka konám finální bitvu a tady to evidentně na nějaké dvě tři hodinky ještě bude a konečně opět čelim něčemu novému a mám i něco nového k dispozici, tedy bavím se náramně, je to masakr, a netroufam si odhadnout, kdy to fakt doklepnu.

Já myslím, že tvrzení "100hod je na jednu SP hru moc" je zbytečné, když existují ty výjimky. Je jasné, že je to vždy jen otázka toho, jak moc a dlouho to dokáže bavit. Ale taky jsem čím dál větší fanda spíš kratších her, ta délka mě hrozně odrazuje od potenciálního opakovaného hraní jinak výborných her, které bych jinak opakoval rád, viz. Třeba takový Elden Ring, u kterého vím, že každá jedna hra v mém případě bude na cca 100hod a prostě se mi nechce, radši sáhnu po Dark Souls 2 - ve které mám kolem 200hod - a dám si znovu to, protože to naopak vím, že zvládnu za nějakých 25hod. Nebo první Nioh, ve kterém mám necelých 400hod, a kdysi jsem ho zvládl za 4hod. Nejinak je tomu i tady, na jednu stranu bych moc rád vyzkoušel jiné přístupy s jinou postavou, ale už teď cítím, jak krajně se mi nechce. :D Ale kdyby to bylo jen na nějakých 30hod, tak asi do druhého průchodu jdu hned.
Ve hře vás to teda nelockne na třeba 3 companiony? Právě jsem chtěl hrát za origin postavu abych o ni nepřišel jak v Original Sin 2. Ale tady to vypadá, že bych se o ni připravil právě proto, že bych za ni hrál. Dává tedy smysl jet custom postavu. Amirite?

@marwel (12.08.2023 00:22): ač souhlasím že 100h je moc, tak jsou dvě hry kde jsem chtěl hrát dál. Original Sin 2 a Cyberpunk 2077. U OS2 jsem se těšil na tu hru čistě o soubojích. Fallen Heroes tuším. :-D
@HolyMeatball (11.08.2023 18:50): Hrajes na nejnizsi jo? Ja osobne doufam, ze to u me nedopadne nakonec jak s Original Sin jednickou. Tam uz jsem skripal zuby pri hrani Hunter's Edge jen abych to pak definitivne zabalil ve Phantom Forestu, tedy relativne blizko konci (predpokladam). Po asi 100 odehranych hodinach. Nekolikrat jsem si rikal, ze se k tomu vratim a dohraji to ale jen ta predstava mi zveda zaludek. A to i presto, ze jsem se jinak ve hre bavil. Holt ceho je moc, toho je prilis a 100 hodin uz je na jednu hru pro me asi proste moc (cest vyjimkam, v Marvel's Midnight Suns jsem stravil 190 hodin a stale me to bavi).

edit: 100 hodin na jednu singleplayerovou hru bylo vzdy moc. Kdyz se podivam na Steam, tak jen ve ctyrech SP hrach jsem stravil pres sto hodin. New Vegas, Lightning Returns FF13, Midnight Suns a Original Sin EE.
@BINGMAN (11.08.2023 20:35): koukáme na stejný video? Není jen o mikrotransakcích. Ta debata kolem BG3 je mnohem širší. MiDlo to zbytečně redukoval jen na to.

Ale jinak teda dneska to MTX cpou i do spousty singleplayer her (nebo her co jdou hrát sólo) - třeba snad všechno od Ubisoftu, Activisionu, nebo to Diablo 4. Velcí publisheři už si na to docela potrpěj. Jasně že v AA CRPG se to (zatím) naštěstí neobjevuje. A já jsem rád že to není ani v tom AAA BG3.
@MiDlo (11.08.2023 16:23): Taky nechápu, proč jsou z toho všichni tak paf. Single player her s mikro transakcemi je pořád minimum. A to i mezi těmi "velkými" hrami. God of War, Elden Ring, Cyberpunk, nová Zelda. Proč je z toho takový haló?
@R4ynor (11.08.2023 18:35): Tak snad příště bude Ego Draconis dvojka. :))

Cosi málo přes 80hod a zdá se, že se blížím finiši, a docela jej už vyhlížím, na poli hratelnosti již pár hodin zpátky hra zcela přestala překvapovat, a teď ke konci spíš už irituje nepraktickými hádankami, které často nutí letět do kempu vyměnit postavu, a často v oblasti, ze které se do kempu portnout nelze. Boss bitvy stále výborné, ty řádové už ale silně repetitivní. Bodejť by taky ne, když už dávno jsem level 12 a od té doby xpy sbírám jen pro dobrej pocit. Ale to možná bude i tou nejnižší obtížností.
@Charllize (11.08.2023 17:58): Pravda, tohle vůbec nechápu, jak může někdo vážně řešit, že cRPG nemá mikrotransakce, jako bychom museli dneska každou akci rozebírat a chválit nebo napadat. Každopádně Larian ten marketing ohledně tohoto dělá dobře. Což mi teda vůbec nevadí, protože hra super. Mně ale vlastně stačí, když každým dílem posunou svou předchozí hru o kus dál, což se jim zatím docela daří :)
@MiDlo (11.08.2023 16:23): Je to kravina a zbytečný praisovaní něčeho co tak ve skutečnosti není. Stačí se podívat na tenhle žánr obecne, tedy crpg, za poslední roky. Pillars 1a2, Pathfinder Kingmaker a Wotr, Tyranny, Wasteland 2a3, a další. Ani jedna ta hra mikrotransakce neměla, tak v čem je tedy ta BG3 tak unikátní v tomhle směru. Jako ze to hrajou lidi co na tenhle žánr ani nesáhli a hráli hry od UBI kde ty transakce měli? Je to stavění zámku na hovně a udička pro lidi co musí za každou cenu vyvolávat zájem o Larian který to vůbec už nemá zapotřebí.
Se mnou to rezonuje v opačným gardu, tedy v tom negativním, tyhle videa.
@Adieu (11.08.2023 13:26): Huh, zde se vyjadřuje někdo z larianu, že šlo o bug, který na release opravili, ale komentátoři zmiňují, že je to stále asi rozbité. Každopádně já na to nastavení nesahal a karmickou nemám, tak možná jejich fix spočíval v tom, že to zrušili z defaultu. :D
@HolyMeatball (10.08.2023 08:54): teď jsem kliknul na výtah v grymforge a vyskočil mi achievement "leave act one", takže to aspoň "nějak" oficiálně delineovaný je :) A hned na to jsem zabil Elminstera abych zjistil že je to jen nějakej konstrukt :(
@Adieu (11.08.2023 11:41): Nevím, jak to bylo před osmi měsíci, nicméně toto už neplatí, karmic dice jednoduše tlumí náhodnost hodů, aby se člověk nedostal do příliš dlouhé šňůry smůly. Platí to ale i pro šňůry štěstí, a hlavně i pro nepřátelé. Takže se může stát, že díky karmic dice hráč v souboji obdrží tři crity po sobě, nicméně hned na to by to karmic měl teoreticky otočit. Bez karmicu to oficiálně má být plně random.
@Paul (11.08.2023 11:34): Tyjo, to jsem v nastavení úplně minul. No jestli něco nezměnili ve full verzi, tak co jsem našel na redditu, ještě před osmi měsíci byla damage obdržená pro hráčovu družinu s carmic dice on 4x vyšší, než pokud byla vypnutá. Vůbec ten princip manipulace s hody mi připadá na hlavu padlý. takže to určitě vypnu.
Máte zaplou tu karmic dice? Je zaplá default, neměnil jsem to, ale říkám si jestli nebude zábavnější to vypnout.
@HolyMeatball (11.08.2023 08:10): Ok, dik za info. Ale asi je stejne budu ignorovat. Celkove se mi ta predstava nejakeho hnusneho cerva v hlave vubec nelibi a uz vubec ne ho nejak prizivovat a posilovat. Plus to UI ohledne tech schopnosti (ten mozek) tomu prilis nepomaha. :D Jeste uvidim.

@Widl (11.08.2023 09:24): To sice jo ale vetsinou se jim nechce se vybavovat s nekym kdo je zabil. A zda se, ze to plati vzdy na celou partu, ne na jednotlivce. Nechce se mi uplne verit, ze by to byla tolikrat ma hlavni postava, ktera zasadila posledni ranu. Krom toho je to pak stejne pokec jak s mrtvolou... :) Ja tu radeji pokecam se zviraty, to je obcas docela sranda.
@Paul (11.08.2023 08:37): Nenabral si náhodou do inventáře tu svítící kytku? Můžeš jinak kouzlit? Pokud ne a ano, tak zřejmě věru bug. Pak ještě otázka, jestli jsou ty kondice opravdu pryč, nebo zmizely jen jejich ikony.
Jsem v Underdark/Grymforge a všiml jsem si, že mi zmizely všechny conditions - např. možnost vidět neviditelný věci, který jsem získal tou volovo oční operací, nebo ten bonus co jsem získal necháním se mučit u goblinů - tohle je asi bug, předpokládám?
@marwel (11.08.2023 06:40): Vzhledem k tvým obavám směle do schopností. :) na konci druhého aktu je vysvětlené, co a jak, a narativně využívání těch schopností nemá na nic vliv (vyjma nepříliš důležitého zhoršení některých vztahů).
Jako zajimave. Do gobliniho kempu jsem se uspesne vyhybal temer vsem soubojum. Vstoupim do vnitrnich prostor, prohraju jeden hod kostkou a uz se to veze, od te doby jsem musel pobit vse na co jsem narazil. Ti goblini leaderi maji asi neco zajimaveho co rict, ze? No skoda, mozna v dalsim pruchodu hrou (zda na nej dojde) si s nimi i pokecam. :D

edit. A jeden dotaz. Illthidi schopnosti ano nebo ne? Predpokladam, ze story-wise se toho zmetka stejne zbavite az na uplnem konci. Netouzim po moci (ve smyslu RP, ziskem schopnosti navic ve hre nepohrdnu) moji motivaci ve hre je skutecne jen to se toho zbavit. Predpokladam, ze pokud ty schopnosti brat budu, tak bude ta moznost se ho nadobro zbavit bud slozitejsi nebo uplne nemozna. Odpoved prosim jen strucne s minimem spoileru. Diky. :)
Město Baldur's Gate je fyzicky menší, než jsem doufal, a než mohly sliby larianu naznačit, ale obsahově je to monstrum. A to jsem sotva jen nakoukl do kanálů, které jsou prý taky poměrně masivní. Ale jinak člověk stěží může projít jedinou uličkou a nenabrat přitom nový quest, a ty si pořád drží dostatečnou úroveň na to, aby z toho nic nepůsobilo jako otravný filler balast. Nevím, jakým způsobem by člověk měl hrát druhý akt, aby byl zdaleka největším, snad jedině že by v třetím aktu už jen rushoval hlavní linku.