Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Isair (21.12.2023 23:15): pětku jsem rozehrával několikrát, napoprvé se zlodějem a zůstal jsem viset. Jestli jsem nenašel nějaký trigger, těžko říct.

Jednou nebo dvakrát jsem se dostal až k drakovi, ale kvůli nekompatibilní verzi QuickTime (matně si vybavuji, že to byl ten důvod) jsem to opět nemohl dohrát.

Jinak QFG5 je snad jediná hra, kterou jsem kdy v kuse hrál celý den (protože to bylo v době, kdy jsem už dokončil školu a ani jsem se nemusel o počítač s nikým dělit) a navíc jsem si ji neskutečně užíval.
@Tulareanus (22.12.2023 00:08): Skoro takhle nějak vypadaly moje původní komentáře ke QfG taky :D (resp. jako druhý odstavec), taky asi jeden z jeho prvních, byť jej poté ještě upravil. Souhlas, je to spíš jako diskuzní příspěvek, ale občas projdou i některé s menší informační hodnotou, které nasbírají větší počet plusů.

Ale spíš mě překvapila ta zmínka o Else, protože si fakt nemyslím, že by kvůli tomu nešla hra dohrát. Píše, že to bylo před Rite of Peace, čímž bych tak maximálně čekal, že potřeboval Amulet of Waterbreathing , ten ale získáš od Erany či Katriny a pokud snad nezachráníš ani jednu, dá ti ho přímo Guardian v podstvětí.
@Isair (21.12.2023 23:15): Mne hlavne príde, že ten komentár pre hráča čo to nehral, nemá výpovednú hodnotu a aj ako hráč, ktorý som to hral vlastne z toho moc nemám a mohol to byť diskusný príspevok.
Tak dohráno, GoG verze mi naštěstí u draka nepadala vůbec. Je vážně s podivem, co s tou hrou na GoGu dokázali, protože byla strašně problematická už na Windows XP, kdy crashovala kvůli videím či často i během hry a hlavně u draka (až byla skoro nedohratelná, fight s drakem není nic lehkého a když během toho 50x crashla a pak crashla ještě po porážce draka kvůli přehrání toho závěrečného videa, tak to byl fakt očistec). Za hru jsem pár crashů měl, ale nic velkého, nejčastěji pak při prohlížení té tabule s výsledky z fightů v Dead Parott Inn (za hru jestli mi to spadlo tak 3x náhodně), nepočítám teda ten bug, do kterého jsem se dostal, který popisuji níže, tam pomohl jen starší save a holt si dávat bacha na používání teleportačního magnetu v random encounterech :).

Povedl se mi tentokrát docela solidní průchod a asi nejlepší možný ending Za manželku jsem uhnal Eranu (i když mě ta její přeslazenost strašně štvala, pro Paladina asi nejlepší volba, už v závěru čtyřky, když se zjevila jako duch tam měla speciální dialog s Paladinem), stal jsem se králem, zachránil jak Mágy, tak i Rakeeshe, dokonce finální souboj s drakem přežil i Toro, což nebylo nic lehkého ho udržet naživu, ještě že jsem měl kouzlo na léčení :)). Hru se mi podařilo dohrát na maximální score 1000 bodů, což se mi u pětky asi nikdy nepovedlo, pamatuju, že jsem v minulosti měl vždycky strašně nízké score (kolem 700 cca a vím, že mě překvapovalo, že maximum je tak vysoké), tím jsem vlastně při tomto průchodu na maximální počet bodů dohrál všechny díly série krom trojky, která má to bodování ale nějaké rozbité a maxima mohou dosáhnout jen některé postavy (i tak si ale myslím, že jsem tam něco neudělal, tam je to bodování hodně složité a boduje se mnohdy i za nějaké úplně random dialogy v určitý čas, tak je možné, že jsem zkrátka něco i minul).
Jako fakt spokojenost, je pravda, že tohle je možná první kompletní průchod série, kdy jsem měl vážně pocit že hraji za "True hero", jednak to že to byl průchod za Paladina a navíc ještě s co možná nejlepším endingem v pětce, to bylo fajn zakončení cesty. Se zlodějíčkem (za kterého to jindy většinou hraji) člověk takový ten pocit maximálního zadostiučinění v závěru zkrátka nemá :).
Jinak v pětce je též jeden nepříjemný bug (i v GoG verzi), kdy se občas stává, že pokud použijete ten teleportační magnet v random encounter lokaci, hra pak při každém dalším random encounteru padá. Problém je, že se to uloží do savu, takže vám až do konce hra začne padat při jakémkoliv random encounteru. Samozřejmě to jde dohrát i bez random encounterů, nicméně pokud něco takového zjistíte, doporučuji nahrát starší save (kde ještě bug není přítomen) a pokračovat z něj. A raději vždy před použitím teleportačního magnetu opustit tu random encounter lokaci (teleportovat se třeba z té mapy ostrova).

No jsem zvědav, jak na tom bude souboj s drakem v GoG verzi, hodně lidí říká, že to je pohodě, ale též jsem na GoG fóru našel pár zmínek o crashích, tak jsem zvědav, jak to bude v mém případě, toho se trochu bojím.
Tohle je způsobováno tím dračím dechem, který když jej drak nebo dráček použije, přehrává určitý zvuk (nebo množství zvuků), kvůli čemuž hra v některých případech padá.
Zatím jsem bojoval s pár těmi menšími dráčky a žádný crash... tak doufám.
@emxd (20.11.2021 23:04): Kromě toho, že si chci připomenut nějaké další již dávno dohrané Sierrovky, tak potřebuji splnit resty i u těch dosud nezahraných či nedohraných. Takže výhledově se hlavní plán pohybuje někde kolem nedohraných Space Questu 6, King's Questu 7, 8, Gabriel Knight 2, 3, Phantasmagoria 1, 2 a celá série Police Questů.

Takové ty fandovské hry jdoucí Sieře ve šlépějích, to snad až budu mít dohrány všechny adventury stěžejních velkých firem.
@Ringo (20.11.2021 01:21): Som rád, že to nebola až taká katastrofa :). A čím pokračuješ? Quest for Infamy? Heroine's Quest? Teraz, keď máš všetky qfg hry čerstvo v pamäti ... škoda nevyužiť to.
@Red (17.11.2021 07:29): No já to tak dělám taky, ale místo aby mě to tam napsalo jako vítěze, peníze projedu a v kolonce po zápase se objeví červeným Forfeit. Po posledním zápase nejsem vyhlášen vítězem a u parrota dalším dnem mi to opět napíše, že jsem propadl a že mám zkusit štěstí příště.

No nic, kašlu to, už jsem zkoušel asi 10x různé varinaty a po každém zápase, co vyhraji, mi to prostě u parrota napíše, že jsem se tam neukázal. Stejně hraji za mága a tohle je quest určen spíše pro fightery, tak jej oželím :-)
@Ringo (16.11.2021 21:26): Já jsem teda sázel na sebe a peníze dostával. Platilo to, že jsem odbojoval, dostal odměnu za výhru a výhru ze sázky jsem si vyzvihl až večer následujícího dne u desky u Parrota. Potom jsem zase musel (jako šampion) ten samý večer běžet na další zápas. Bylo to trochu otravný, prakticky jsem ty dny nemohl řešit hlavní úkol, protože bych zápas prošvihl a tak čtvrtý den jsem se na to vyflákl a už jsem nebyl ani v areně ani u parrota. Je nějaká zvláštní odměna?
Nechci hrabat v návodu, abych si hru nepokazil odhalením více, než jsem chtěl, ale narazil jsem problém při snaze stát se šampionem v areně a potřeboval bych asi malý help, jestli se s tím mám ještě párat, anebo raději dále pokračovat v hlavním ději. Arena mi asi nic neřeší co se týče výzvy, s přehledem všechny porazím.

1. I na souboje se mnou se dá vsázet, ale je mi divné, že když vsadím na sebe a souboj vyhraji, peníze prohraji. Takže musím vlastně sázet na soupeře, aby se mi prachy vrátili se ziskem.

2. Pro vyhodnocení zápasu se mám v k Parrotovi dostavit o půlnoci po zápase. Zápas však končí přesně ve 12 v noci a do Parrota to nestihnu, je tam pak zamčeno.

3. Když jdu do parrota druhý den, vyhraji sice prachy, pokud jsem je vsadil na soupeře, byť jsem zápas vyhrál, ale místo aby se zobrazil vítěz zápase, je v kolonce proběhnutého zápasu červeně Forfeit, tedy propadnuto. Jako bych ten zápas kontumačně prohrál (možná proto prachy za sázku na soupeře). tohle nechápu a lámu si s tím hlavu už dva dny a souboje pořád nějak opakuji, ale výsledek pořád stejný.

4. Posledního soupeře v seznamu nemohu už na souboj vyzvat, protože je mrtvý, do Areny jsem se přihlísil na zápasy bohužel pozdě, až po splnění dvou hlavních questů k tomu, abych se stal králem.
Určitě se mi párkrát stalo, že jsem byl naštvanej, že jsem se na návod podíval ale taky se mi párkrát stalo, že jsem byl nasranej, že jsem se na návod nepodíval :)
@Red (14.11.2021 11:09): Ono je hlavně škoda tomu nedat ten čas ve smyslu, že se ti spousta úkolů nechce řešit tím přicházením na ně a sjedeš to dle návodu. Ono to pátrání a přicházení si na věci je tím podstatným klíčovým prvkem zábavy. Já třeba když jsem dohnán mrknout do návodu a chtě nechtě to udělám vždycky u každé adventury, protože jednou k tomu neprůchodnému zákysu zákonitě musí dojít, tak jsem pak naštvaný sám na sebe a najednou jdou pak i hře procenta dolů. Musím se pak z kouknutí do návodu otřepávat a vytěsňovat ten pocit, že jsem na danou věc nepřišel sám. Jako bych se prostě obral o důležitý moment zábavy a hra pak chtě nechtě ne svou vinou ztrácí dobrý dojem (pokud teda není zákys nějaký bestiální, že by na něj normálně přijít nešlo a byla to podpásovka autorů).

Projet adventuru dle návodu s tím, že jde jen o prohlížečku obrázků - taková hra takhle nemůže nikdy zapůsobit, natož aby mohla být dle toho alespoň malinko objektivně hodnocena.
@Red (14.11.2021 11:09): Já bych touhle metodou hrát nemohl. Ne že bych neměl přestávky mezi hraním, ale když už to spustím, tak musím mít dostatečnej prostor na to, abych to mohl hrát "naplno".
Máte pravdu, že jde hodně o to jak k tomu člověk přistupuje. Když má člověk čas a "cesta je cíl" tak má ta svoboda a kryptičnost kouzlo. A přitom přístupu samozřejmě nemá cenu mít rpg systém na který se půl dne musí grindovat když kouzlo je stejně zkoušet něco nového. Já bohužel, obvykle když mám jen omezený čas na hraním mezi projekty, nasadím cíl, protože vím že mám na hraní jen omezený čas a potom se rozčiluju jako řidič začátečník co neumí se spojkou a pořád mu auto chcípá.
Já jsem se hrou náhodou velmi spokojen zatím. Nekoukám teda do návodu, takže je to ze začátku klasická bloumačka, projít všechny lokace a zkusit, co se tam dá dělat, v soubojích je třeba vydělávat nějaké prachy....ono je to hodně jiné než předchozí kreslené point and click předchozí díly. Spíše to připmíná klasické questové RPGčko. Když jsem si zvykl na odlišnosti a na to, že je to sice pořád Quest for Glory, ale koncipované jinak, tak si hru dost užívám. Nakonec se mi ty lokace hodně líbí, zvykl jsem si na starořecké prostředí a jelikož mám strašně rád středomořskou architekturu, tak jsem se tu začal cítit jak někde na dovolené u moře.
@Red (14.11.2021 00:34): Thief je imo zo všetkých classov najrozvinutejší. Inak k tvojím dojmom, s mnohými bodmi súhlasím, ale kde ty vidíš negatíva, tam je to u mňa opačne :)

Adventurní část je zase obtížnostně přestřelená, spousta věcí je vám jednou řečena...  

Mne tá hra samo o sebe neprišla ťažká, ale mnohé veci sú naozaj kryptické. Už som to písal nižšie, ale ešte doteraz si pamätám, ako sa mi podarilo získať "pravého" blackbirda. QFG5 som prešiel veľa krát, ale ani raz na 100%. Pravdu povediac, asi ani raz na 80%+. S návodom som to ešte nehral, takže som si istý, že niektoré veci som ešte nevidel. Jedine čo som sa do návodu pozrel bol zrovna ten blackbird - to som teda naozaj čumel, keď som zistil, ako ho treba získať a že celý čas som v podstate prepásol "tú" pasáž, kde sa dá získať :)

Vo všeobecnosti mám rád adventúry, ktoré sú tak trochu krypto, tak trochu pracujú s nedokonalou informáciou. To je aj dôvod, prečo mám tak rád The Last Express. Na TLE mám teoreticky tiež návod/cluebook, ale ani ich nechcem čítať... Coleovci sa imo s qfg5 celkom vyhrali. Je tam veľa drobností, detailov, ktoré dotvárajú charakter. Trebárs aj tie unikátne zvučky pri predmetoch v inventári. A kopu skrytých vecí, ktoré som si istý, že som ešte nevidel.

Souboje velký špatný...

Tu v podstate súhlasím, s jedinou výnimkou a síce že Frostbite trivializuje súboje (áno, áno, už som to spomenul pár krát :))

V RPG jsem tentokrát prakticky necítil progres...
 
Tu opäť súhlasím, ALE... osobne si myslím, že to platí pre všetky QFG hry. A takisto to považujem za feature, nie bug :). IMO, learn by doing systém (eh, neviem ako to nazvať, proste qfg/tes systém) je zaujímavý, ak je to takou "prirodzenou" predĺženou rukou tvojej postavy, ktorú maš v mysli. Niečo ako keď hráš nejaký TES, povedzme Morrowind a v mysli chceš RPovať Bilba Pytlíka. Zoberieš nejaký quest, objavíš nejaký dungeon, preskúmaš ho. Popri tom sa ti povedzme zlepši running skill. Urobíš si nejaký lembas, zlepši sa ti crafting, vystúpiš na horu a cestou sa ti zlepši endurance. Je to taký prirodzený feedback na základe toho, čo robíš. V QFG hrách mne osobne ale ten systém pripadal veľmi syntetický. Nezlepší sa ti climbing, popri tom ako preskúmavaš dungeon. Namiesto toho prídeš popod strom a 300 krát naňho klikneš. NAŠŤASTIE sa tomuto dá vyhnúť, pretože tie skill checky sú pomerne nízke/môžeš si znížiť obťiažnosť. Čiže ako vravím, pre mňa to je feature systému :)

Inak teoreticky si v qfg5 môžeš zvýšiť obťiažnosť na vyššie skill checky, ale to som nikdy neskúšal. Vždy som to hral na tej najľahšej.
@emxd (14.11.2021 00:14): Úplnej začátek jsem hrál jsem za všechny, ale dohrál za bojovníka. Ten počet kouzel za mága mě docela vyděsil, naopak mě zklamalo že za zloděje jsem se nikam moc nevlámal.
Tak grafika a zasazení byly nakonec to nejmenší. Pořád je to Quest for glory, pořád to má síly a slabiny série. Ale tentokrát jsou ty pozitiva míň vidět a naopak ty slabiny to dává na odiv. Je to akční RPG adventura, kde adventura, akce a RPG stojí za houby.

Adventurní část je zase obtížnostně přestřelená, spousta věcí je vám jednou řečena a vy potom máte podle nějaké kryptické nápovědy z knížky nebo rozhovoru hledat předměty po všech čertech. Co je docela příjemný je vlastní tempo, triggery nejsou vázané natvrdo na dny, ale na postup hráče. Ale stejně byly otravný a zase jsem se pořád jsem bál, že jsem si hru rozbil... Před dokončením velkého úkolu jsem se tak občas podíval otrocky do návodu a nestačil se divit, o kolik obsahu jsem svým postupem přišel. Někdy stačí postavu oslovit před tím než ji dáte předmět a už nemáte příležitost ji ten předmět dát, někdy ji neoslovíte a už nemáte příležitost se na nějaké téma pobavit.

Souboje velký špatný. Můžete dělat spoustu věcí, ale nejmíň bolestivá je klikat zběsile na nepřítele a nebo zběsilým klikáním utíkat pryč. Nepřátelé tu nejsou vůbec překvapením a příjemných zpestřením, jsou tu jenom otravný. Level design to dělá ještě otřesnější - tady už se nerovná jedna lokalita jedna obrazovka. V některých lokacích minutu zleva doprava obíháte x nepřátely jenom aby ste se vyhnuli boji...  I v nebojových lokacích jsem strávil spoustu času běháním a backtrackingem. A i v bojových lokacích někdy musíte adventuřit. Běs a hrůza.

V RPG jsem tentokrát prakticky necítil progres. I na začátku jsem kosil i několik protivníků, i na konci mě dokázali kouzlem či jedem sejmout ve dvou vteřinách. Mnohem důležitější bylo, kolik jsem měl u sebe lekvarů. Prakticky všechny dovednosti kromě plavání jsem si vymaxoval samovolně, bez cíleného tréninku a nikdy jsem nenarazil na strop, kdy bych nemohl něco vyléz nebo něco trefit.
@emxd (07.11.2021 18:28): OK, z prvotního šoku jsem se oklepal a čím více šmejdím po tom městě, tak pomalu měním názor, asi je to dobré :-) Možná to chtělo větší odstup od těch VGA dílů, abych se tak nelekl :-) Například budova hotelu na tom útesu, v noci, se svítícími okny, to nemá chybu.
Inak k tej grafike ešte, v options si nezabudni zapnúť maximálny detail (z nejakého dôvodu je to schované pod controls). Ten tearing pri pohybe je potom menej prítomný (aj keď stále tam nejaký je). Zaujímalo by ma, či by sa toho tearingu nedalo dnes zbaviť nejakými shaderami...
Swimming skill sa dá teoreticky naučiť počas hry, ale ako vravím, je to ľahká hra, takže až tak na tom nezáleží.
@Red (07.11.2021 09:55): Já teda poctivě importuji, dojel jsem teď za sebou všechny předchozí díly a to i ve všech verzích a bylo to hodně zajímavé opáčko teda, hlavně u dílů 1, 3 a 4, které docela překopaly mé dojmy z dávných let. Ale co jsem tak vysledoval, tak radost role playingu naháněním statistik funguje jen v prvním díle to obzvláště ještě navíc v té EGA verzi. V dalších má člověk dojem, že už nemusí tak trénovat a i když netrénuje, tak to nějak vlastně dá. Ve čtverce třeba přibylo acrobatics a vůbec nevím, k čemu to tam bylo dobré. Teď přibyl swimmong, no tak jsem do něj ze startu po importu postavy investoval celých 100 bodů, snad to bude k něčemu.
@Red (07.11.2021 09:55): Ani nie, tá hra je ľahká. Osobne si ale zvyknem brať magic skill, aby som mal k dispozícií Frostbite. Žerie síce veľa many, ale trivializuje súboje.
Shodou okolností mám také nainstalováno a hodlám o večerech intenzivně hrát. Mrzí mě, že jsem si smazal savy ze čtyřky. Měl bych před tvorbou postavy něco vědět? Koukám, že některé vlastnosti přibyly a některé ubyly...
Tak už vím, co mi na tom vadí a proč mě to tak nemile překvapilo, ale začnu pozitivně:

Opravdu přechody dne a noci jsou udělány pěkně a působí zajímavou atmosférou, jak se večer pěkně rozsvítí světla, okna a podobně. Na svou dobu to fakt byla asi pecka tohleto. Stejně tak asi ty na svou dobu jakési ostré linky budov a jakási uhlazenost, která asi hodně působila jako technický pokrok, jenže směrem, kdy se to pak ještě zdokonalovalo tak, že dneska ž je to samozřejmost a tohle vypadá zastarale. Takže je to typ grafiky, který nezestárnul úplně dobře. Sice jako jo, některá panorámata - brány s věžičkami, budovy v povzdálí, vodopády, mosty, jo, tohle vše asi všechno fajn.

Jenže - chybí zde jakákoliv špetka uměleckého dojmu, prostě art čistá nula. Jsou to jen řekněme někdy pěkné schématické obrázky něčeho, ale chybí malba. Všechno to vypadá jakoby to bylo převzato z nějaké reálné předlohy a úkolem grafiků nebylo přinést hezkou malbu, ale vyšperkovat technicky předpřipravené ikony budov (nevím jestli z fotek nebo nějakých historických knih. V tehdejší době byla teda asi ocenitelná schopnost vyobrazení, nikoliv však umělecká kresba. Proto třeba Quest for Glory 4 zestárnul parádně a vypadá nádherně i dnes, zatímco u Quest for Glory 5 se člověk pozastaví nad tím, jak je to staré, protože tenhle typ sterilní bezumělecké grafiky je dnes technicky samozřejmě na úplně jiné úrovni.




@Isair (06.11.2021 23:02): ad přirovnání k The Longest Journey - tak zrovna TLJ mám v paměti jako hodně nádhernou hru, dokonce jsem kdysi na monitoru dlouho míval screen z přístavu jako obrázek plochy. Ale je fakt, že jsem to hrál hodně dávno a dlouho jsem hru neviděl.
@emxd (06.11.2021 14:35): NWN pro mě po nádherném nestárnoucím Infinity Enginu byl taky strašný šok, o to hůře, že je to i celkem špatná hra obecně :).

QfG 5 je vážně nepěkný, vůbec to nemá to kouzlo a atmosféru předešlých dílů, připomíná mi to trochu The Longest Journey . Hlavně ty 3D postavy jsou fakt děs, prostředí jakž takž, ale v detailnosti a art stylu je i to pořád daleko za předchozími díly.
Pětka je můj asi nejméně oblíbený díl, ať už co do atmosféry, "recyklováním" postav z předešlých dílů, což působí všelijak jen ne zrovna dvakrát dobrým dojmem a taky příliš velkou akčností a již zmiňovaným nepěkným art stylem a grafikou obecně, na druhou stranu je to pořád slušný RPG/adventure mix., kterých je na trhu málo a mytologické Řecko mi vůbec nevadilo, v té době právě naopak, to jsem tohle období strašně žral (viz. Souboj Titánů, Jáson a Argonauti apod.) :).

Každopádně koukám, že QfG série je poslední dobou nějak populární... jen tak dále! :)
@emxd (06.11.2021 14:35): OK, zvykám si, nesmím porovnávat a pak se tam něco i hezkého najít dá. Musím si zvyknout, že to není nádherná VGA ani EGA, ale že se pátým dílem QFG koukám spíše na něco ve stylu Atlantis a pod. Ono to v těch časech tohle bylo moderní a bralo se to jako TOP hlavně proto, že se to více podobalo realitě než malované obrázky.
Tak po asi maratónu Hero's Quest (EGA), Quest for Glory (VGA), Quest for Glory 2 (EGA), Quest for Glory 2 (VGA), Quest for Glory 3 a Quest for Glory 4 jsem si zkusil pustit Quest for Glory 5, který mi v dávných časech nebyl souzen, protože se mi jej nedařilo spustit. No teď jsem jej konečně spustil, jede.....ale teda co za hnus to na mě vyskočilo, s touhle grafikou se po nádherných malebných předchozích dílech budu sžívat hodně těžko. Už mě napadlo, že tohle bych i skipnul a dělal, že to neexistuje. No budu se s tím muset popasovat, třeba to herně mile překvapí a časem si zvyknu. Co mi ale dost nesedí rovněž je atmosféra starověkého Řecka. Tohle mi ke QFG sérii vůbec nesedí teda.
@Han22 (13.11.2018 21:25): A IMHO právě pětka byla moc zaměřená na boj, možná protože v roce 1998 klasické adventury pomalu umíraly a triumfální návrat je teprve čekal.

Áno, išlo to viac smerom nejakého akčného RPGčka, aj keď osobne mi to neprekážalo, keďže som vtedy RPG hrával vo veľkom. Ďaľšia častá komunitná kritika zvykne byť ohľadom zmeny enginu a prechodu do 3D grafiky - toto mi tiež neprekážalo :-). Jediná väčšia slabosť pre mňa bola koncentrácia postáv z predošlého dielu - celé to pôsobí príliš rozlúčkovo, koniec série.

Na druhej strane, QFG5 mal v rámci série IMO najviac rozvinutý trihero path (fighter/mage/thief). Trebárs, za thiefa mali prvé dva rites of rulership stealth riešenie, ritey 3 a 4 boli skôr adventúrne, 5 bolo Diablo a 6 a 7 mali opäť stealth riešenie. Ešte teraz si pamätám, ako som sa snažil získať pravý Blackbird (ten v Minosovom paláci počas siedmeho riteu je falošný). Neviem, či ste ho tu niekto našli sami od seba, mne sa to podarilo len s návodom.

Já hrál za Paladina od dvojky, předtím fighter.

Ak si 5 nehral za thiefa, rozhodne odporúčam niekedy v budúcnosti vyskúšať, s Frostbitom je to menej bolestivé a thief path je ako vravím v rámci série dobre rozvinutý.
@emxd (13.11.2018 11:07): Já hrál za Paladina od dvojky, předtím fighter. Radši mám ledovou ocel meče než nějaký magický prskavky a zloděj se mi do toho světa, kde můžeš každýmu pomoc moc nehodil. Navíc zloději v boji moc neobstojí a v předchozích dílech ten boj s namaxovanými statistikami fungoval parádně, tady to bylo celé takové jako nějaký nepovedený pokus o Diablo. A IMHO právě pětka byla moc zaměřená na boj, možná protože v roce 1998 klasické adventury pomalu umíraly a triumfální návrat je teprve čekal.
@90210 - souhlasím, s odstupem dne se mi to rozleželo a ty návraty postav byly fajn. Já na ty hry občas koukám víc z hlediska příběhu než hratelnosti, to je asi ten zlozvyk z komentování filmů. Jinak Brunajsem fakt nezmiňoval, ono většinu postav potkáš hned na začátku, ale na něj jsem narazil až při posledním questu to už mi přišlo jako megaspoiler. Samozřejmě si toho zmetka pamatuji a jsem rád že jsem vyrovnal účty z jedničky :) Jinak já tyhle roleplay hry hraju prostě většinou za klaďase, čili u mě byl Paladin jasná volba. Bavilo mě pomáhat všem okolo a k tomu se mi moc nehodilo všem za rohem vybrat kapsy a baráky :) Ugarte byl zabugovaný, našel jsem o tom i dvě diskuze na netu - i podle dost podrobného návodu měl být v Dead Parrott hned ten den po návratu z prvního úkolu, ale prostě nic. Nejde mít všechno, je zázrak co s těmi původně brutálně zabugovanými hrami (hlavně 4 a 5) na GOGu udělali. Ženský - no to byla jasná volba. Nawar byla nějaká coura z baru, Elsa taková mužatka, Katrina mě chtěla celou čtverku zabít, tu jsem fakt nechtěl. Vybral jsem si hodnou holku, navíc symbol celé série, která se k mému hrdinovi hodila. Mrchy mi stačí ve skutečném životě :D
@Han22 (komentář): Bohužel do háje to posílají boje. I přes maximální statistiky jsem boje nedával, protože ovládání klávesnicí je nepoužitelné, čímž můžete zapomenout na silný útok či krytí.. Myší můžete používat pouze slabý útok a boje jsou zoufale neohrabaný klikfest, kde nemáte pocit hrdiny, ale spíše někoho, kdo se snaží soupeře upižlat párátkem.

Melee combat je děs, ale súboje sa dajú ľahko zvládnuť pomocou Frostbite(?) kúzla. Osobne, vždy keď som hrával za thiefa, som si na začiatku dal body do Magic skillu. Vďaka Frostbite, mi boje v QFG5 pripadali v rámci série ako menej bolestivé (QFG1 bol IMO horší). Tiež pomáhalo, že veľa questov malo vytvorenú stealth path.
@Han22 (komentář): Souhlas s tim, ze to autori mozna lehce prehnali s navraty postav z minulych dilu, na druhou stranu to fakt mela byt rozlucka a tak to bylo i pojmuty. Tech postav z minulych dilu tam bylo vic, viz. Bruno, ostatne cela hra vyrazne zmenila pokud jsi mel zlodeje nebo aspon zlodejske skilly, mohl jsi definitivne vyresit black bird zahadu. Tato hra byla opravdu epic v pripade, ze jsi mel postavu, ktera ovladala vsechny skilly. Typicky muj mag vymlatil arenu a mel pristup do thief guildy. Zachrana Ugarteho byla mozna, ale byl tam klicovej timing, pokud jsi ten den vecer, tusim to mohl byut nejaky druhy den, nebyl zrovna na tom miste, tak smula.

Jinak co se tyce nevest, Erana mi prisla vycpela a mel jsem v oblibe Katrinu z minulyho dilu, tak jsem zachranil ji, ale ona me nechtela, protoze jsem byl podle ni zlodej, i kdyz jsem byl mag. Respektive mel jsem lockpick skill, neustale mi rikala "you can steal many things but not my heart" nebo neco podobnyho, to me pekne nasralo.:0)
@ugraugra (22.05.2018 15:45): Jasne, vymlatit vesnici od najezdniku, pak dostat nejaky pero z pegase, dostat se do pekla pres Cerbera, dostat se do Atlantidy. Uznavam, ze neco bylo narychlo, ale jsem rad, ze ta hra vubec jeste vznikla, maloktera serie se dockala podobneho poctiveho zakonceni. Skvely bylo, ze kdyz jsem to hral odruhy, tak mel muj jack-of-all-trades mag zlodejsky skilly a hra byla fakt jina, podarilo semi potkat postavy, ktere jsem predtim nepotkal apod. Moje rada pro hrani teto serie jednoznacne zni vzit siv prvnim dile maga a pri kazde moznosti navysovat skill, ktery je na 0, tj. nabrat stealth v prvnim dile, lockpicking v 2. dile, diky tomu se uz ve dvojce da hrat za maga i zlodeje dohromady.
@90210 (22.05.2018 12:40): Pamatuješ si vůbec, co tam bylo za úkoly? Asi už ne. Všechny byly over-the-top a ještě jich bylo sedm. Kdyby se celá hra točila okolo úkonů potřebných ke splnění byť jen jednoho z nich, tak bych to považoval stále za přehnané, ale ještě jakžtakž, ale to, co tam hrdinova postava předvedla během těch sedmi úkolů, to už byl výkon i nad síly křížence Supermana, Conana, Herkulese, Hulka a Thora.
@ugraugra (22.05.2018 12:34): Vetsinou ve hrach podobnyho razeni nechodis nakupovat do Lidlu a netankujes benzin, ale provozujes neco, co bys v realnym zivote nedelal, coz je jeden z duvodu proc to hrajem,. Nebo jinak, co bys dal za ukol uz skoro uz legendarnimu hrdinovi v kralovstvi inspirovanem starym Reckem s tim, ze se po jeho splnenim stane kralem? Pripravit sushi?
@ugraugra (komentář): Ukoly byly asi primo umerny tomu, ze jsi uz slavnej hrdina, kterej to s trunem Silmarie muze dotahnout na vrchol. Nevim co ti na tom prislo divnyho, mozna to chce zapojit trochu vetsi pohadkovou predstavivost.;0)
Fingo - prosimtě, nemohl by jsi to přepsat ještě jednou - do češtiny? vubec ti totiž bez tý interpunkce nerozumím a překladač si s tím taky neví rady, vyplivne jen pár podivných znaku, který vzdáleně připomínají to slovenský nářečí, kterým tady píše polovina uživatelu..
"Věřím však, že toto budou mít v GoG verzi poštelované."

No, to si prave u GOGu nejsem vubec jistej.

Petka me padala akorat pri souboji s drakem.
@Fingon (22.03.2013 18:45): Hmm, s tou samotnou hádankou jsem nikdy problém neměl, spíše s tím získáním (než jsem přišel na ten trik s rychlostí hry). Jinak ano, fetch kouzlo či vyšplhání je bez pádů.
@Fingon (22.03.2013 17:52): Aha, měl jsem za to, že dabing obsahuje pouze ta Win verze. Já dohrál několikrát tu nedabovanou, dosovou ze Score, přestože ta dabovaná tam byla také přítomna. Nicméně se jednalo právě o tu Win verzi s tunou dalších bugů.

Jo, myslím tu, kterou pak máš zasadit v Eranině zahrádce. Hra tam padala v případě, že chtěl hráč zneškodnit tu hráz házením kamenů (je třeba zvýšit rychlost hry, aby následně nepadala).

Jinak ten bug s Chernovy se nachází i v dosové verzi, je to způsobeno rychlostí procesoru. V případě dosové verze si však hráč může v dosboxu nastavit typ/rychlost procesoru a problému tak předejít (na CD verzi pak existuje i nějaký neofic patch). Věřím však, že toto budou mít v GoG verzi poštelované.
@Isair (22.03.2013 17:16): dabing to ma, vyzkouseno. Ono je z hlediska dabingu jedno, jestli je to dosova nebo win verze, dulezite je, jestli je to verze disketova (imho jen dos), nebo CD (DOS i Win). Bez dabingu jsem to snad ani nehral (jednou omylem, byl problem s cd a dialogy svistely necitelnou rychlosti).

Bug s bonsaji myslis to s Leshym?
@Fingon (22.03.2013 13:16): Tak to je dobrá zpráva.

Jo, dosová verze byla víceméně v pohodě (až tedy na bug s bonsají). Já čekal, že tam bude spíše ta dabovaná Win verze (opravená), případně oboje.
@Isair (22.03.2013 13:03): za celou dobu hrani (ctyri dny intenzivne?) mi hra spadla vsehovsudy jednou pote, co jsem zurive alt-taboval a do toho jeste omylem stisknul klavesu na zmenu rozliseni (tusim samotny tab nebo tilda). Jinak hra drzela jak pribita. Navstivil jsem snad vsechny mozne oblasti ve hre krome Eranina ostrova, nedulezitych dracich piliru, areny a zlodejskych lokaci jako domy a ukradeni prave sosky (ve zlodejske guilde jsem zatkl jednorukeho banditu).

Ctyrku jsem z GOGu jeste nehral, takze tohle ti zatim nepovim.

EDIT: je tam dosova verze, ktera v dosboxu ani moc problemy nemela (zadne padani po cesticce) - hral jsem dosovou verzi ze Score v Dosboxu 2x (oficialni patche a Rising sun patche aplikovane) a na zadne problemy technickeho razu si nepamatuji. S windowsovskou verzi to bylo priserne - Cesticka, Chernovy, obcas bezduvodny pad, snad i savy se jednou pokazily. Ale GOG verze zatim vypada v pohode.
@musa (22.03.2013 10:07): No podle poslední věty v komentáři se mi zdá, že hrál všechny.
Jinak já jsem hrál na Win8 64Bit RC (tzn. horší už to být nemohlo) :-) a narazil jsem na bugy prakticky jenom úplně na konci (u draka) a úplně na začátku - při vytváření postavy hra padala. Nakonec pomohlo smazání (resp. přejmenování) nějakého adresáře hry.
@kurcatovium (11.05.2012 14:23): tak, dohrano na Win7 64Bit, bez jakychkoli problemu (jen mi hra meho importovaneho wizarda v nekterych momentech brala jako zlodeje, ale za to si asi muzu sam, uz je to dlouho, co jsem tu postavu vytvarel). Jinak zasada - save, save, save. Ne kvuli bugovosti, ale kvuli snadnemu umirani ze zacatku, nez se naucite hru ovladat. Mimochodem, kompletne jsem prepsal komentar.
Někdo vyzkoušejte IV., zda se jim podařilo vychytat bugy/padání - pokud ano, byla by to výborná zpráva :).
Písal tam, že aj trojku či dvojku, každopádne ten článok pôsobí skôr ako nejaká povinnosť, ktorú chce mať z krku než niečo, čo by som si vybral na písanie, lebo mám na to chuť.
Hlavne tá glorifikácia piateho dielu a naopak považovanie štvrtého za slabší, ma celkom prekvapila.