Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Hydr0gen (17.09.2024 21:54): ja práveže mám roguelike hry veľmi rád, ale tu som si to vopred nezistil, lebo som to nejak ani nečakal, že rozšírenie bude úplnou antitézou pôvodnej hry a zároveň si nemyslím, že je to dobrý roguelike. Mne to príde ako keby niekto k ťahovej stratégie vydal rozšírenie, ktoré je hack'n'slash alebo rýchla FPSka.
@Hydr0gen (16.09.2024 23:05): Pri Mooncrashi hlavne pozor, je to úplne iná hra ako Prey. Mne osobne to nesadlo, preč je ten pomalý exploring a získavanie loru a príbehu a je to vlastne rýchly, za mňa zle urobený, roguelike, kde sa treba stále ponáhľať a je problém si niečo poriadne pozrieť.
Jasné nebral jsem Outer worlds jako zástupce žánru ale je to duchovní nástupce New Vegas takže vlastně jo. Na první dobrou mi tam ale neseděl.

@SilentWolf (16.09.2024 13:35): Okej:)

Ted si dam chvíli pauzu a asi rozehraju Mooncrash.
@Hydr0gen (16.09.2024 13:24): jj, Fallen Aces tam nemám, snažil jsem se narychlo vytvořit seznam jako inspiraci, nikoli úplný výčet. Ve Wishlist na Steamu jich mám určitě mnohem víc, ale těžko říci, co z toho reálně vyjde. A myslel jsem Outer Worlds (Outer Wilds znám, ale nehrál jsem a neřekl bych, že jsem jej nějak často viděl v různých immersive sims seznamech, jakkoli je to skvěle hodnocená hra).
@Phoenix (16.09.2024 12:09): Dobře ty. Díky!

Vím, že Immersive simy se dělají samozřejmě. Vlastně jsem k nim přičuchl než jsem se vrátil k dohrání Prey (rozehrál jsem Fallen Aces, což tam nemáš:)).

Myšleno obecně hry, které mají takhle promakané, funkční a provázané herní systémy, kde většina věcí, které člověka napadne, jde udělat. A herní svět je na to připravený. A kde na to je navázané funkčně na lore a příběh hry.

Myšleno hry, které dávají hráči svobodu a reálnou možnost jí použít. V AAA prostředí a kvalitě? Prostě alternativní vesmír game designu.

P.S.: Outer World nebo Outer Wilds?
@Hydr0gen (15.09.2024 21:04): "protože mi přijde takhle zběžně, že se takové hry prostě nedělají."

Není jich (immersive sims) mnoho. Pro ty nejznámější je na Steamu i curator, ale příliš tam nepřibývají.

Krom zmíněných u curatora je za immersive sim považován Alien: Isolation, Consortium, Dark Messiah of Might and Magic, Deathloop, celá Deus Ex série, celá Elder Scrolls série, The Evil Within 2, všechny nové Fallouty (nejen trojka), Pathologic 2, první System Shock a remake, The Outer Worlds, dvojdílná série Ultima Underworld a Underworld Ascendant.

Z méně známých bych asi zmínil Beyond Mankind, Brigand: Oaxaca, Corpus Edax, Neuro Hunter, Pathway into Darkness, Sabotain: Break the Rules, Sonar Shock, sérii Thief Simulator a Weird West (jde hrát i z First-person pohledu).

Chystají se také další věci typu Core Decay (snad to nakonec dodělají), Deep State, Fortune's Run, Parkside, Peripeteia, Tainted Grail, Shadows of Doubt nebo Wild Dose.

Třeba to Tebe nebo někoho dalšího inspiruje a/nebo přidá nějaký vlastní typ.
V pátek dohráno. Konec se mi nakonec docela líbil, je to hra, která se mi vryla pod kůži a musel jsem o ní přemýšlet. Po konci snad ještě víc.

Hlavně jsem ani na minutu neměl pocit, že bych hrál 7 let starý titul. Prey vůbec nezestárla, naopak, ještě vyčnívá, protože mi přijde takhle zběžně, že se takové hry prostě nedělají.

P.S.: V předchozím diskusním postu jsem se úplně zapomněl rozplynout nad celým vnějškem Talosu a systémem pohybu beztíže. Někdo na redditu napsal: "největší horor vůbec". To pro mě nebylo, ale naprosto kulervoucí, výborně provedené a ve hrách dost neobvyklé ano.
@BUMTARATA (08.09.2024 23:41): Z Lyonu odešel jeho šéf, Romuald Capron. Jestli tam nějací schopní lidé zůstali tak je to fajn, ale Blade je pro mě nezajímavá generická hra už proto že je to Marvelovka - šance že s touhle licencí si dovolí něco zajímavého je imo nulová.
@AlieN (08.09.2024 23:06): Lyon pořád stojí a žádní „hlavní lidé“ z něj neodešli, naopak veteráni Bakaba (Lead Designer) a Mitton (Lead Artist) ho vedou. Na Blada je určitě důvod se těšit.
@Gordon (04.09.2024 20:42): To už není to samé studio, jen se náhodou jmenuje stejně - po Prey a Deathloop z Arkane prakticky všichni hlavní lidé odešli a je z něj teď jen další generické studio. Původní zakladet založil WolfEye Studios a teď pracují na hře která má být duchovním nástupcem Prey, dole jsme se tu o tom bavili.

@Hydr0gen (04.09.2024 20:25): Přesně, Prey je skvost :)

@Jab (05.09.2024 10:22): S tím backtrackingem jsem neměl problém, hlavně proto že to prostředí stanice je tam propracované a immersivní, že jsem naopak vítal že ho mám prolezlé skrz naskz a jsem tam jako doma, ty tunely pak jsou úplně v pohodě, rychlý způsob jak se pohybovat stanicí - a nebo třeba i venkem jsem často létal. A jak říká Tula, nemusíš se tam přece u respawnovaných potvor zdržovat. Pokud nechceš další materiál na augmenty.

Btw hrál jsi i DLC? Tam je přece toho opětovného procházení ještě víc, ten datadisk je na tom přímo založený.
@7c (05.09.2024 23:21): Záverečná pasáž hry, je dôvod, prečo som nedal viac percent, takže tu sa asi zhodneme. Ale za mňa je to fakt len tá záverečná pasáž a inak s tým problém nebol. A loadingy rýchle, pričom tie oblasti sa mi nezdali väčšinou malé.
@Tulareanus (05.09.2024 18:39): Já mám naopak opakované vracení se do známých lokací rád (nejen u Metroidvanií), ale u Prey je poslední fáze IMO čistý designový fail - rychle procestuj všechny mapy tam a zpět, ideálně několikrát, přes několik nahrávacích obrazovek... Pro mě bylo hlavní kouzlo hry procházení relativně velkých lokací a IMO hra není optimalizovaná pro tyhle rychlé přesuny (obzvlášť opakované)...
Já radši ani svoji zkušenost s Prey nebudu rozepisovat. Prostě něco člověk teoreticky uznává, ale absolutně ho to nebaví. Trochu podobně to mám s Heroes of Might and Magic 3 a Half Life 1,2. Vždycky tomu dám po letech šanci a například u GTA 4 a Syberie se mi povedlo to zlomit:)
@Radecker (05.09.2024 10:20): Tak, ale čím je hráč silnejší, tým rýchlejšie alebo nepozorovanejšie vie oblasťou prejsť. A tá hra je predsa o tom, že nemáš všetko zabíjať. To mi príde potom ako taký nadbytočný fpskový návyk. Ja osobne nemám v hrách backtracking a tu mi prišiel extrémne rýchly a flexibilný, navyše po čase hráč nahodí systém a má k dispozícii v podstate fast travel cez výťah.

@Hydr0gen (05.09.2024 09:11): Tak ono za tých 5 rokov od 2017 do 2022 sa toho stihlo veľa zmeniť. Aj Hades  vyhral mnohé ankety o hru roku a bol extrémne populárny, hoci je to v podstate poloindie roguelike. Zas si zober, že FromSoftware mali aj silnejší marketing a už tam bol ten nábeh cez Sekiro, Dark Souls trilógiou, Bloodborne, čiže podľa tohto princípu by to potrebovalo viac Preyov, než by prišiel ten fakt populárny. Ale osobne si myslím, že okrem slabej reklamy tomu extrémne uškodilo, že to bolo marketingom prezentované ako nejaký dokonca agresívnejší dead space. Stačí si pozrieť trailery. V tomto to dosť vyfailovala Bethesda.
@John Mirra (04.09.2024 21:02): Hrál jsem to letos, takže mám v čerstvé paměti, jak u mě ta hra začala na 90%, vetšinu času se potom pohybovala kolem 80% (cca od doby, kdy mi přišlo, že ti nepřátelé nejsou moc zajímaví) a končil jsem na 70%, když už na mě bylo toho backtrackingu s respawnijícími se mimiky po těch skvěle nadesignovaných levelech moc. Doufal jsem, že rozuzlení příběhu to vytáhne zpátky na 80, ale spíš jsem měl chvilku nutkání dát 60 :-D Přesto bych ale Prey palec nahoru dal.
@Gordon (04.09.2024 20:42): Tak proč hry jako Elden Ring vedou žebříčky prodejů? Dyk to je masochismus. Nedává to smysl. V tom samým světě, kde From Software prodává hry jako housky na krámě nechápu, že hra s podobnou filosofií (relativně těžká, nechává hráči volbu a na věci si přijít, od systémů, možností přístupu po příběh) dost propadla. Dyk je naopak přístupnější než jakákoliv Soulsborne věc.
@Hydr0gen (04.09.2024 20:25): Tyjo, když jsem to kdysi hrál, tak mě to bavilo hodně, ale ke konci už mě to nadšení přešlo a dohrával jsem to trochu na sílu a na moc. Ale tvůj příspěvek mě nahlodal, abych tomu dal šaci znovu :)
Blížím se konci. (mise Repo Man). Po 11ti letech budu psát komentář.

Nechápu, co je se světem špatně. Bioshock má 3 díly. Dark Souls zplodilo celý nový žánr. O AssCreedu ani nemluvim. A tohle zapadlo?

Tohle?

Prey není žádná niche věc. Žádný eurojank.

Je to prostě HRA. Jako že ne interaktivní film. Žádný on-rails shooter. Ne openworld bloat. Ale hra - herní systémy, player agency, průzkum, možnosti, flexibilita. Promyšlený world building, příběh, lore, skoro žádné bugy a hlavně:

LEVEL DESIGN (!!!)

Ten Level design... Měli i vlastní Level architekty

Studio, které přesně vědělo, co dělá, proč ta dělá a umělo to doručit. OMG, to normálně bolí. Tahle hra si nezasloužila svůj osud.

Aspoň, že tomu Larianu to vyšlo. V alternativním vesmíru Bioshock v jedničce skončil a Prey v roce 2017 vyhrál žebříček nejvíc concurrent players na Steamu.

HOWGH
PC Gamer

[I]magine a spectrum. On its left you have Dishonored, […] It's relatively linear and tightly mission-based […] On the right there's Fallout: New Vegas—a rambling open world. 2017's Prey is in the dead centre, open but dense, with some areas gated off until you have the equipment (or creativity) to get in.

[T]he new immersive sim from his team at WolfEye Studios sits between Prey and New Vegas on that spectrum—"We favour density over size."

All Colantonio would tell me was that it'll have all the RPG stuff you expect—stats, dialogue choices, XP-based level ups—in a "what-if story" set in "the early 1900s in America," where "a big tech event… like some sort of crazy technology from the future came" and set the world on an alternate course about 30 years before the game takes place.

Takže open world immsim, ale taky RPGéčko.
Obrázky.

Z tiskovky:

"We are so happy to be able to officially confirm that our next game is actively in production and that it is a First Person Action RPG," explained President and Creative Director, Raphael Colantonio. "Fans of the past games I have been involved with such as Dishonored and Prey will feel at home, as well as fans of RPGs in general. While we look for the right publishing partner, our sights are firmly set on getting our community involved with the game's development with a limited private Alpha in 2025. We can not wait for fans to see what we are working on."

Takže nejdřív (private?) EA. *sigh*

EDIT: Ale o EA se spekulovalo už dřív, let's see.
@BUMTARATA (06.08.2024 21:52): first person retro sci-fi RPG přesně vystihuje to co mám rád:))). Nechybí tam jediné slovo. Nechal bych si líbit no... Zas když můžou existovat projekty jako Exekiller. Proč by nemohli sehnat vydavatele na toto.
@Hydr0gen (12.07.2024 19:40): ty, taky jsem to hrál intenzivně asi 30 hodin. Potom na dlouho skončil a vrátil se k tomu abych to jedním dechem dohrál za nějakých deset hodin. Za mě jedna z nejlepších her co jsem kdy hrál!
Tyjo tahle hra.

O M G. Ten moment, když potkáte prvního člověka. Arkane jsou hustý. Nemám slov. To byl tak kulervoucí moment. Takhle znepokojivý a nepředvídatelný by hry bejt neměly ne?

Celou dobu je člověk sám, počítal jsem, že nepotkám duši a když se tak stalo, byl to skoro horor. Tleskám. Tohle dát dokupy není jen tak. Fakt chytrý a ironicky i trochu vtipný. Smíšený pocity. Tohle není obyčejná hra no. 

No a samozřejmě ten level design. Teď cestuju tunelama z Guts do Arboreta a zase čumim co vymysleli. Holt lidi, co navrhli Clockwork mansion se nezapřou.

Rozehrál jsem na Vánoce (hádám třeba 10 hodin), pak jsem na to neměl čas a zjistil jsem, že mi vůbec nechyběla. Bral jsem to jako znamení.

Teď čas mám, vrátil jsem se k ní na zkoušku jestli to bude fungovat.

A kupodivu fungovalo. jsem za to fakt rád. Viz.výše. Howgh, jdu pařit.
Koukám, že Bethesda začala u třetích stran prodávat i GOG klíče už. Fanatical má teď Prey za 2,7€, na GOGu přímo nejlevněji za 6€. Fajn deal.
Osobně proti vyšitejm devadesátkám nic nemám (Djuk Ňukem). Stačí vylepšit rozlišení. Pro mě ideálně podporu controllers a má to svoje kouzlo.
@S4TW (21.02.2024 12:53): Za mě tahle hranice existuje někde mezi SS1 a SS2. SS2 už se hraje prakticky jak moderní hra (po mírným přemapování kláves), ale jednička jsou prostě krkolomný devadesátky jak vyšitý a nikdy jsem se do ní nebyl schopnej dostat:).
@USER47 (21.02.2024 11:29): původní SS se hraje pořád dost obstojně, asi mám trochu sníženou hranici v tomhle směru, ale i tak bych řekl, že se to řadí spíš k věcem, které se dají hrát i dnes celkem v pohodě :)
@H34D (20.02.2024 15:16): zajímá mě i Atomic Heart. Jen za to asi nechci dát plnou palbu na series s a hraju jednu hru třeba půl roku takže game pass pro mě není. Navíc bych to chtěl mít asi ve sbírce. Koukal jsem i na původní System Shock enhanced. Mohla by to být zajímavá stylovka.
Komu se líbil Prey, měl by určitě zkusit System Shock 2. A pokud se mu nechce do starších her, tak System Shock Remake.

Prey si jednou musím dát znova...
@Le0nidas (20.02.2024 12:21): dělal jsem i většinu vedlejších questů. Vzdal jsem akorát ten jak vědci hrajou "dračák" a ten, kde se potřebuješ dostat k body co je v morgue. Jinak jsem hrál snad všechny. Ten konec je docela mazec. Mrzí mě, že tohle nebylo úspěšný. Zvlášť v kontextu pozdějších Arkane her. Je to fakt hodně dobrá záležitost jak po estetické, tak herní stránce.
@Korbitch (20.02.2024 11:01): Právě na toto ve hře po pár hodinách dostaneš psychoskop - scanner, který ti ukáže silné a slabé stránky nepřítele. Možná jsi se tehdy do této fáze nedostal.

@Feidias (20.02.2024 09:59): Já tedy completionist stylem hrál myslím dost, prošmejdil jsem, co se dalo a splnil vše, co šlo, ale stejně mi hra ukazuje odehráný čas pouze 25h, tak nevím. Je pravda, že jsem ale příliš nepoletoval v exteriéru stanice, i když že bych se na průzkum tady úplně vykašlal, se říct určitě nedá.