Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Musím trochu upravit své předchozí tvrzení ohledně druhého dílu, zrovna jsem hrál pár misí, které byly skutečně hodně kecací (v pozitivním slova smyslu). :)
Druhý díl je více uzavřenější, akce je komornější, arénovější a mnohem více přímočaré, kde se furt hráč krčí a přebíhá z krytu do krytu. Planety nejsou otevřené, jako v prvním díle, jako třeba Feros, kde se všude dalo dostat bez loadingu (nebo byl skryt výtahem). Za mě je tedy dvojka rozdílná hodně, zatímco jednička je takovej upgradovanej (a v něčem degradovanej) Kotor, dvojka je akční roleplay koridorovka. Tedy s tím že minimálně půlku času tvoří rozhovory.
Pánové, abych se pokusil to uklidnit - myslím, že my se spíše neshodneme v tom, co je "naprosto jiná hra". Pro mě naprosto jiná hra než Mass Effect, je třeba Need For Speed. Ale v zásadě ani série Deus Ex nebo Vampire The Masquerade není pro mě "naprosto jiná hra" než Mass Effect. :)

Co se týče ukecanosti, tak osobně můžu říct, že za prvních 10 hodin hraní Mass Effect jsem se v podstatě nehnul z Citadely a postupně jsem prokecával všechny postavy a plnil vedlejší úkoly. Ano, je pravda, že jsem jen dělal poskoka postavám, které byly kolikrát v jedné místnosti a vcelku absurdním způsobem se nedokázaly navzájem domluvit, ale pointa je v tom, že se kecalo. Naopak Mass Effect 2 mě okamžitě vrhnulo do akce a už z té akce na delší dobu neuhnulo. Co se týče kvantity, tedy trávení "mnohem více času dialogy" - to je prostě zavádějící tvrzení, protože Mass Effect 2 je delší hra, takže tam hráč stráví více času vším. Souhlasím s tím, že co se týče kvality, má dvojka rozhodně lépe napsané dialogy a to přesně jak zminujete obzvlášt v konverzacích s dalšími členy posádky. Tam je ale třeba zmínit, že dvojka hráče chytře upozornuje a nutí k tomu, aby s posádkou kecal. To jednička nedělala. V zásadě pokud bych se ale měl rozhodnout, která hra je více RPG a která je více založena na dialozích, tak musím říct, že jednička, protože si dovedu představit, že dvojka se dá dohrát bez přečtení jediného textu, což v jedničce minimálně na Noverii by nešlo.
@Cathan (08.08.2024 22:31): +1 Podepisuji. Přesně ten feel vesmírných dálav je něco, co mě na prvním Mass Effectu uhranulo a žádný další díl to už nedokázal zopakovat. Ani Andromeda, která se dušovala tím, že má být o průzkumu neznámého především.

Oproti dvojce a trojce jsou rozhovory v jedničce hodně strohé a úzce zaměřené. To samé platí i pro vedlejší questy, většina z nich má formu jednoduchých fetch questů. Při posledním průchodu mě vlastně až překvapilo, jak strohé ty questy většinou jsou.

@H34D (09.08.2024 06:43): A to je v rozporu s čím? Prostě jsou další díly výrazně ukecanější a ano, je to proto, že měly větší budget. Střílení tam je sice hodně, ale odpadá dlouhé běhání po planetách a ježdění s Makem (které já osobně měl, navzdory jednoduchému a repetitivnímu designu, díky zmiňované atmosféře taky děsně rád).
@H34D (08.08.2024 15:29): Ve dvojce strávíš s dialogy MNOHEM více času. Už jen když si porovnáš rozhovory s posádkou, je to úplně jiný zážitek než v jedničce. Ta je sice skvělá, ale společníci často působí spíše jako karikatury. Vezmi si třeba Garruse – každý dialog s ním se točí jen kolem toho, jestli být polda, který sleduje předpisy, nebo mstitel. Skoro vůbec nepůsobí jako skutečná postava, dokud nedojde na dvojku. Tali je na tom podobně, když je prakticky jen token quarianský technik, který informuje o AI a jejím lidu. Dvojka je v tomto směru velký pokrok. I na samotných planetách je to lepší – více lidí, s kterými se dá mluvit, více vedlejších úkolů atd.

ME1 má naprosto vynikající atmosféru a hlavní dějovou linii. V tom má John pravdu s tím vibem. Působí to více jako nekonečný, neznámý vesmír. ME2 i ME3 jsou akčnější a přímočařejší, ale dialogy jsou opravdu to, co je posouvá kupředu."
@JohnCZ (08.08.2024 15:12): No, vidíš, tak můžem mít každý jiný názor. Já jedničku dohrál nedávno, mám na ni čerstvé vzpomínky a ve dvojce jsem právě u konce, takže odkud máš to, že dvojka je ukecanější, to nechápu. :) Udávaný rozdíl v gunplayi taky nechápu... Ale asi nemusím chápat vše. :)
@H34D (08.08.2024 15:01): Tak to bych si dovolil nesouhlasit. Dvojka mi přijde jak akčnější, tak výrazně ukecanější. A s naprosto odlišným a kvalitnějším gunplayem. Celkově je z té hry znát, že už se tvůrci nesnažili o kompromis mezi akční hrou a RPG jako v jedničce, kde se jedno bilo s druhým, ale přiklonili se k té akční hře a RPG prvky omezili na nutné minimum. A je z toho cítit výrazně vyšší budget.

S trochou nadsázky bych řekl, že je to jako rozdíl mezi prvním a druhým Zaklínačem. A přesto má ta jednička jistý svůj vibe, který další - objektivně lepší - díly už nemají.
@SilentWolf (08.08.2024 10:11): Dvojka tedy není naprosto jiná, než jednička. Naopak je jako každé pokračování velmi podobná. Dvojka je více akční a méně povídací, to ano, ale žádný zásadní rozdíl...
@S4TW (08.08.2024 12:15): Chápu, no, pokud budeš k Massu přistupovat jako ke klasickýmu RPG jako Baldurs Gate či DA1, tak tě rozhodně dny hodokvasu nečekají :D ME je především střílečka s RPG prvky. :)
@pajmič (08.08.2024 12:02): okey, já myslel spíš nějaká hlubší interakce, než projetí jejich příběhu formou dialogů, kde je předem jasný, jak odpovědět, aby jste se dostali s nimi tam, kde je chcete mít (Fallout 4 zná taky) a jejich questy (všiml jsem si teda jen dvou), jsou vlastně taky trochu joke v rámci té interakce... ale jinak jsou fajn napsané, to jsem se jen špatně vyjádřil... ale znovu, když to porovnám třeba s DA nebo BG, jak si tam hráč mohl ty vztahy budovat a nevědomky si je často dost rozhodit, tak to tu nesahá ani po kotníček :)
@S4TW (08.08.2024 10:12): Kritizovat progress systém (lineární a jednoduchý), exploring (lineární level design) a loot (vlastně tu žádný není) bych pochopil. Ale vyčítat tý hře společníky? Vždyt to je dost možná nejlepší banda v dějinách žánru! :D
@SilentWolf (08.08.2024 10:21): To je přesně ono. Jednička je clunky v mnoha ohledech a taky hodně zestárla, ale stejně mě vždycky svou atmosférou děsně baví. S dvojkou se vyprdli na ty snahy o RPG a překopali gunplay tak že z toho udělali klasickou střílečku a hraje se to výrazně lépe.
Jako upřímně mi Mass Effect přijde "zábavností" na úrovni Halo, jenže od Halo jsem nečekal nic víc :), tak si teda budu držet palce, ať se to zlomí, na tohle jsem se těšil mnohem víc, než bylo (zatím) doručeno.
@S4TW (08.08.2024 10:23): velmi úzce navazuje na trojku. Moc rozdílů tam není. Pokud si oblíbíš dost postav ve dvojce, bude mít ještě lepší dopad. Jen tehdy dost lidí zklamal závěr, ale vlastně to dnešním pohledem není nic hrozného. Myslím, že v té dvojce se to v tobě zlomí.
Budu čekat na komentáře, jsem zvědav! :D
@SilentWolf (08.08.2024 10:21): pozdě, už jsem prošel všechny planety :D, bohužel jsem ještě spíš completionist, ale ono to zase tolik nebolí, protože i přesto v ní zatím mám jen nějakých 26 hodin. A co trojka?
@SilentWolf (08.08.2024 10:17): Jako dám no, miluji BG, KOTOR i DA, ale tohle je u mě zatím velké zklamání, strašně mi to nesedlo a bohužel na to budu muset napsat komentář, kde spoustu lidí asi nepotěším :D
@S4TW (08.08.2024 10:16): a je to neuvěřitelně filmové. Prostě určitě to nevynechávej kvůli jedničce. Dodnes čekám na něco podobného. Díky dvojce si u mě tato série vede významně lépe, než Dragon Age.
@SilentWolf (08.08.2024 10:14): jo, to zní, že by mě to mohlo bavit víc. V jedničce mi všechno, co to dělá RPG, otevřené, vlastně přijde hrozně špatné. Uzavřenější přístup zní jako něco, co by mohlo napravit reputaci této série v mé hlavě :)

KOTOR mi přijde o mílové kroky lepší ve všech bodech, co jsem psal níže. BTW. jsem velký fanboy BioWare a Dragon Age je možná moje nejoblíbenější série vůbec.
@S4TW (08.08.2024 10:12): dvojka je střílečka, vedlejší mise si moc nepamatuji - jsou tam spíš loyality mise společníků, abys upevnil to pouto, exploring taky moc není protože je to koncipováno jinak - máš tam mise ve víceméně uzavřených lokacích, RPG systém tak taky už moc není, companioni skvělí, loot myslím dostáváš "za odměnu" po každé misi.

Hraje tam prim parta a to co s ní prožíváš a závěrečná mise je jeden z mých nejlepších herních zážitků.
Je to prostě naprosto jiná hra. Za mě lepší, ale jednička je srdcovka, protože to byl pro mě tak trochu "další KOTOR", tak moc nedokážu porovnat. Jsem fanboy.
Je druhý díl významně lepší jak první? Zatím teda u mě velké zklamání...
@PRIVATE MARTIN (07.08.2024 18:04): Sice jsem legendary edici (ještě) nehrál, ale nevidím důvod, proč nedat rovnou tu. Je to jen remaster a navíc hezky po kupě i se všemi DLC.

Upřímně, závidím ti, že na to jdeš poprvé. :)
Hrál teď někdo Legendární edici s mody? Pokud ano, s jakými a narazili jste na nějaké bugy?
@Gordon (24.07.2024 10:44): přemýšlím, jestli mi to za to stojí a nebo si to projdu jen takhle light... ale nedovedu si představit, že by to bylo ještě jednodušší teda :D, možná to tak nechám na, aspoň se víc ponořím do příběhu...

@Malignus (24.07.2024 11:04): hraji s tím novým lvl scallingem, takže maximu je lvl 30, ale jelikož je to RPG o střelbě, tak ve finále se to dá celkem snadno utáhnout na skill... akorát teda companioni mi přijdou tak spíš do počtu a pro pocit :D
Ty jo, to ovládání, trochu s tím bojuji, snad je to jen o zvyku, ale přijde mi to takové topornější, asi jsem zhýčkaný novějšími kousky... Taky mi přijde, že obtížnost je ultra lehká (hraji na druhou nejtěžší), mám se bát nějakou peaku nebo to takhle už bude po celou hru (jsem v Citadele).
@H34D: Ani nevíš, jak moc ti závidím, že tě dvojka a trojka teprve čekají :-D Někdy by se hodilo mít kouzelné tlačítko, které mi vymaže paměť na nějakou konkrétní věc a ty největší herní pecky si zahrát znovu :-D Akorát teda příběhově to nejlepší už máš za sebou, dvojka a trojka jsou lepší spíš gameplayem.

Jinak ty vedlejší mise jedničky jsou opravdu strašně generické a kopírované, ale já tu hru tehdy tak zbožňoval, že jsem prostě musel udělat úplně vše :-) A jak tu píšou jiní, pokračuje to pak ve vedlejších dílech.
@H34D (23.06.2024 22:18): Já myslím, že si udělal dobře. Bez těch nudných side questů je ta hra sice krátká (řekl bych tak 10 hodin), ale má potom parádní tempo. Navíc na to navazuje nabušenější dvojka, tak proč se zdržovat ctrl+c / ctrl+v questy :-)
@H34D (23.06.2024 22:02): Myslím, že je tam vedlejší "trojmise", ve které jdeš proti organizaci, která v dalších dílech hraje významnou roli. Zpracováním je to stejně na pytel jako zbytek vedlejších misí a myslím, že při hraní dvojky by sis ani nevzpomněl, žes proti nim už šel v jedničce.

Potom je tam jeden side quest na našem Měsíci, který je také ad hoc příběhově napojen na postavu z dalších dílů. Přesto, že je ten quest stejně nudný jako ostatní, hraju ho rád, protože se rád projíždím po Měsíci s výhledem na Zemi :-)
@Jab (23.06.2024 22:01): Jj, ty opakující budovy mě právě přiměly k tomu, abych ty vedlejší mise přestal plnit. :) Spíš mi jde o příběh, jestli mi třeba něco neuniklo...
@H34D (23.06.2024 21:58): Po dohrání ne. Ale většina vedlejších misí je stejně celkem trash. Je tam pár ok týkajících se společníků. Ale většinou je to tradiční schéma úvodní chodba, hlavní místnost a z ní pak dvě menší s koncem questu.
Tak dohráno, překvapivě jen za 25 hodin. Ze začátku jsem se snažil plnit především vedlejší mise, ale tak od poloviny jsem to nechal u ledu a teďka se k tomu už nejde vrátit, co?
Jo KOTOR je skvělý, jen to technicky už je docela skok dozadu.
Teoreticky nejblíž by mohl být k ME Outer Worlds, ale ještě jsem nehrál.
@H34D (15.06.2024 16:23): Warhammer universum by ti mohlo poskytnout několik her napříč žánry s takto velkolepým světem.

Staré Star Wars hry jsou také skvělé, a myslím že jsou vcelku dospělé oproti filmům a dnešku. KoToR je takový předchudce Mass Effectu a za mě má lepší příběh, než filmy.

A jestli ti začátek přijde velkolepý, tak ve dvojce začneš valit bulvy.
Díky všem a nejvíc @Jab: že mi tuto hru doporučil jako začátek s RPG. Mám za sebou 10 hodin a fakt si to užívám. To asi neexistuje moc podobných her s takovým velkolepým sci-fi světem, co?
@H34D (14.06.2024 18:33): Jestli nemáš sám skill na hacking a technický skill, tak Tali je na to dobrá (odemykání sejfů). Jinak si ber do týmu ty, co ti jsou nejvíc sympatičtí.

Romance ovlivňují rozhovory, nikoliv to, jak je bereš na mise.

Jinak si myslím, že není třeba hru nijak min-maxovat, i na nejtěžší obtížnost to jde projet bez větší pozornosti do těchto věcí.