Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (30.10.2024 12:21): Zjevně to bude jen v EA Play Pro. To je ten dražší.
Chvilku jsem uvažoval, že bych ho předplatil, ale zcela upřímně v něm kromě toho Veilguardu nebude nic co bych už neměl nebo co bych chtěl.
@HolyMeatball (30.10.2024 12:13): Znovuhratelnost je pěkná věc, ale taky docela omílaná.
Většina lidí hraje věci jen jednou. Já sám, byť jsem Origins rozehrál 3x jsem ho dohrál jen jednou. Awakening jsem dohrál jen jednou. Stejně tak dvojku a DAI.
A už jsem je nehrál deset a víc let, takže kdybych je začal znova, dost možná bych dělal stejné volby a hrál podobný charakter. Přinejmenším to abych nebyl v konfliktu s většinou companionů bych pravděpodobně volil taky. Maximálně bych zvolil jinou romanci.

Nedávno jsem po pár letech znova rozehrál Control. Což je úplně lineární hra kde volba je jen v pořadí řešení sidequestů a neexistují v ní žádné rozhodnutí. Můj původní plán byl zahrát jen hlavní linii a DLC, ale stejně jsem zase udělal úplně všechno co šlo. Takže znovuhratelnost není něco spoléhajícího na rozmanitost voleb.

Pokud pak přijde na absenci roleplay - jak jsme sami zmiňovali, už od DA2 má hráč možnost hrát ve výsledku pár příchutí té stejné postavy.
Možná to občas dovolí udělat nějakou výraznější věc, ale i ta má málokdy přesah do celkového přijetí postavy. I když v DAO hraješ hajzla co lidi sere, vždycky z něj bude Hero of Ferelden, bez ohledu na to co za zvěrsta provedl cestou.
@HolyMeatball (30.10.2024 12:06): Jerk with the heart of gold přinejhorším. Pochybuji, že Rook nebude moci být sarkastický, ale nebude asi nikdy vyloženě karikaturně podlý. Ale jo, máš tak trochu pravdu, proto říkám dost blízko.
@Cathan (30.10.2024 12:03): Věc je, že byť existuje část publika, která se vyžívá v těchto možnostech, tak bych řekl, že naprostá většina hráčů hraje tak, že chce být za dobře se všemi companiony. A to jak v Dragon Age sérii, tak třeba v BG3. A to říkám jako člověk co dost často dělá to samé.

Na jedné straně můžeme rozhazovat ruce nad tím, že nám hra nedovolí říct companionovi něco co ho nasere... a na druhé staně když se to stane, tak stejně většina z nás loadne save před rozhovorem, protože nechtěli naštvat Karlach.
@Paul (30.10.2024 11:58): Spíše tam nebude protože Rook je napsán jako čistě heroická postava, což je opět přirozený vývoj od Inquistion, kde naše postava taky nemohla být úplně sprostý záporák. Možnosti být na temné straně se zmenšovali s každým DA. V DAO jsme mohli být vyloženě karikaturně zlí. V DAI jsme už byli dost blízko ke vše milujícímu hrdinovi.
@jones1240 (30.10.2024 11:45): Origins bylo skvěle napsaný a to platí i pro smysl pro humor. Dobře to kombinovalo tyhle "moments of levity" s temnější tématikou. Ve Veilguardu by ta hláška v Cathanově příspěvku už asi být nemohla, protože by to mohlo někoho urazit. Takže i když nám tu dají možnost říct "who is this fool?", tak náš protagonista ve skutečnosti řekne "Who is this?". To mi přijde jako škoda.
Tyo, tady se všude řeší jak je to více vtipné a marvel. Jenže já jsem nedávno hrál Dragon Age jedničku a cítil jsem se místy jako kdybych hrál Telltale komediální adventuru tbh :D Jasně bylo to více Dark Fantasy tou krví, realističnější stylizací. Ale pak někam vejdete a tam scénka jak z Monkey Islandu. Viz absurdní scéna se žebráky když vyjdete z jedné budovy opakovaně či dabing a dialogy některých banditů :D

Dvojka je na tom humorem a směrem ještě více vtipná. Přirozený vývoj žeby?
@Jab (30.10.2024 10:47): To je rozumné zhodnocení, zrovna včera mi říkala družka, která je obrovský fan té série, že ta hra je jako sedět v hospodě se sedmnáctiletými. Nic víc, nic míň. Já mám trošku problém s tím, že je to jako sedět v hospodě s americkými sedmnáctiletými, trochu jinačí svět. :-) Ale především nesnáším tu estetiku Marvela a spol. a jak jí prosakuje vše jako mokvající rakovinou. Jakkoliv to je možná odlišnější přístup v rámci série, rozhodně to není odlišný přístup v rámci zábavního mainstreamu, to podle mě naprosto naopak. Tohle je přesně ten typ generického, snadno přístupného artu, který může AI generovat jako na běžícím páse.
@Cathan (30.10.2024 10:46): já do toho taky asi půjdu. Pro mě je to příjemnější premisa než 100h open world RPG.

Možná proto jsem nedohrál jak Inquisition tak ani třeba Baldurs Gate 3. A tohle pravděpodobně dohraju. Mě to trochu prodalo právě to přirovnání ke Guardians of Galaxy. Pokud budou postavy zajímavé, asi mi to stačí.
Vím, že Kotaku je Kotaku, ale tohle je docela dobře podaný názor:

https://kotaku.com/dragon-age-veilguard- ... e-bioware-1851683347

Tahle citace z recenze na VG24/7 (hodnotili 3/5) je docela dobrá:

“One thing that I think is inarguable, though, is that it showcases a BioWare on steadier feet than at any point in the last decade.

Prostě a dobře ta hra je zjevně dobrá - jak technicky, tak obsahově. Není to zabugovaný průser nebo naprostý příběhový trainwreck, se kterými jsme se setkali u spousty různých herních průserů posledních let. Je to kvalitní produkt. Bioware, ať už je v něm špetka statého Bioware nebo ne, se vydalo vytvořit produkt a vytvořilo něco co je zjevně v rámci kritérií co si zvolili.


Vše ve výsledku pak leží jen na tom, jestli jestli to co to je přitáhne a uspokojí hráče. Ale pokud se to nestane, imho to nebude proto, že je to špatný produkt, ale protože to prostě není produkt co lidi chtějí koupit. A to je zásadní rozdíl.
Každopádně teď se na youtube roztrhl pytel s "anti-woke" hodnocením hry. Až je to směšné. Tak je to prostě "safe" hra pro současné teenagery. S tím by se mohl svět 30+ nějak vyrovnat. :)

Ale mám to jednodušší, že jsem si nevytvořil afinitu k nějaké duši DA. Podle mě ta série nikdy nestála za moc. Jakkoliv jednička má skvělé momenty. A tu temnější atmosféru už nemělo imho ani DA:I.

Já třeba oceňuji tu odvahu, že autoři přikročili k té animované grafice a celkově hru zaměřili na mladší publikum. Přijde mi to lepší, než dělat dokola stále to stejné.

@SilentWolf (30.10.2024 10:43): Tahle věta z recenze rozhodně je zábavná. Taky mě pobavila. :) Ale že jsou na sebe vlastně všichni hodní a mají se rádi... To není od věci takové RPG čas od času taky udělat. :)
@Cathan (30.10.2024 10:14): za mě to byl ekvivalent komentáře, který jsem postoval já.

Every interaction between the companions feels like HR is in the room.   

Proto "rated E". Samozřejmě, že nadsázka.

Pořád jsme ale hru nikdo nehráli a jen tu papouškujeme recenze, což mi třeba nevadí, ale asi bych se zatím vyhýbal nějakém vyhrocování diskuze. Už tak má vážnější tón než samotná hra. :D
@Ria Kon (30.10.2024 10:27): Vím, že pravděpodobně působím protivně, ale budu otevřeným vtipům a neurčité nadsázce až se přestane překrucovat to co je i v průměrných recenzích aby to působilo více negativně a přestanou se prosazovat více negativní recenze jako ty "objektivní" a to vše ještě předtím, než ta hra vůbec vyšla ;)

Marcuss má pravdu, to co probíhá teď postihlo i Inquistion. A vlastně do dnes má Inquistion tady na DH 77%. Nic nenasvědčuje tomu, že by Veilguard měl být horší. Až na to, že si to někteří lidé očividně zoufale přejí.
@Marcusss (30.10.2024 10:36): působí že je pro publikum jež vyrostlo na Fortnite a Marvelu. Což je asi v pohodě, ale osobně dost pochybuju že tohle publikum bude hrát Dragon Age, přestože má hezkej fialovej cover a postavy jak z pixarovek. Ale tak už zítra uvidíme nakolik se ta sázka Bioware vyplatila.
@Ria Kon (30.10.2024 10:27): Změnilo. Je pro jiné publikum než bylo před lety.

Přesněji pro stejné publikum, ale jiné lidi. Současní hráči ve věkovém rozsahu řekněme 15-30 mají prostě jiné preference než v roce 2009 nebo 2014. Ale to je úplně normální a je to přesně to na co se Bioware vždycky soustředil.
@Paul (30.10.2024 09:56): Já jen, že by možná stálo za to nešířit dezinformace o ratingu když už je ta diskuze všehovšudy dost vyhraněná ;) Je rozdíl mezi "je to více fantasy než dark fantasy" a "Má to rating pro děti." Samozřejmě to se pak přesouváme k diskuzi proč by teoreticky mělo být dark fantasy více "mature", ale to je vedlejší. Ta poznámka o ratingu byla prostě zbytečná.
@Marcusss (30.10.2024 09:08): @Marcusss (30.10.2024 09:01): Super zhrnuté. Hlavne pri tých hrách je ten spomienkový optimizmus častokrát sviňa a veľa ľudí napriek určitej rozmrzelosti pri opätovnom hraní po rokoch tvrdohlavo drží svojho presvedčenia, že na tej hre sa nepodpísal zub času, len aby nezmenil názor alebo nepriznal, že niekto iný má pravdu. :)
Ja inak tiež vidím, že moje herné preferencie sa menia. Na príbehy som výrazne náročnejší a kritickejší, lebo tam kde sa to neposunulo kvalitatívne, tak ma to už nebaví kvantitatívne (čím viac klišé a gýču, tým viackrát som to videl = tým viac mi to lezie krkom), ale na druhej strane už som možno miestami menej prísny v hodnotení, že koľko chýb alebo z môjho pohľadu nedostatkov môže mať ešte hra, aby som jej dal napr. 80%.
A najviac pindov na to, čo si poznamenal, mávajú aj tak hráči, ktorí sú zacyklení vo svojich obľúbených starinách, na ktoré sa pozerajú nekriticky (a keď im niekto povie, že sú nekritickí, tak vytiahnu nejakú akože chybu, ktorú tam vraj vidia a preto sú nekritický, hoci častokrát presne kvôli tej istej chbe inú hru vedia odmietnuť).


@Vivaldi (30.10.2024 09:37): To s tou hudbou som si veru nevšimol, ale ako poslucháč alternatívnej hudby, kde 5 minút je krátka skladba, asi nie som dobrá vzorka. Ale si vezmi, že až od 70. rokov začínali byť single reálne dlhšie než dve minúty alebo dva a pol minúty. :)
@Vivaldi (30.10.2024 09:37): s tou délkou písniček mě to trochu zarazilo, páč přeci jenom punk byl již i v 70. a 80. letech, tak jsem se zeptal chytrého chatgpt a:
Průměrná délka písničky se v průběhu let měnila a obecně se dá říct, že:
1970s : Průměrná délka písniček se pohybovala kolem 4–5 minut. Mnoho hitů mělo delší instrumentální části.
1980s : Délka písniček začala klesat, průměrně kolem 3:30–4:00 minut. Vznikaly kratší popové a rockové skladby.
1990s : Délka se opět zkrátila, průměrně kolem 3–4 minut. Různé žánry, jako hip-hop, začaly dominovat.
2000s : Vznikly trendy s délkou kolem 3–3:30 minut, s důrazem na krátké a chytlavé skladby.
2010s : Průměrná délka se ustálila na asi 3–3:30 minut, zejména v popu a elektronické hudbě.
2020s : Délky písniček zůstávají podobné, ale objevují se i kratší formáty, zejména na platformách jako TikTok.
Celkově se dá říct, že průměrná délka písniček se postupně zkracovala, s důrazem na udržení pozornosti posluchačů.
@Marcusss (30.10.2024 09:08): V mnohom súhlasím. Za 10 rokov sa svet neuveriteľne zmenil... a ľudia sa taktiež menia, hoci si možno myslia, že nie. Pridal by som ešte, že ešte aj hudba sa neustále skracuje. Priam mám pocit, že za 5 rokov bude dĺžka priemernej skladby 1:30. Aj u mňa platí, že ako 36-ročný som už úplne iný ako keď som bol 26-ročný alebo 16-ročný. Tie zmeny tu sú. No často si ich ľudia neuvedomujú.
@Marcusss (30.10.2024 09:08): +1
Ona navíc spousta lidí zapomněla, že před deseti lety posílala směrem Inquisition částečně podobný hate jako teď směrem k Veilguard (je to moc barevné, moc akční a málo taktické, postavy vypadají divně atd.), jak vypadaly diskuse okolo dvojky ani nemluvím a Origins IIRC také nesklízelo bezvýhradné nadšení.
V různých diskuzích jsem už viděl lidi tvrdit "před deseti lety jsem miloval Inquisition a od té doby jsem se nezměnil". Na což můžu jen říct "Ale prdy!"

Za 10 let se každý změní. Navíc mluvíme o deseti letech, kdy jsme si všichni prošli protáhlou ekonomickou krizí, celosvětovou pandemií a začátkem táhlé války trvající až do teď. Na úrovni kulturní a zábavní jsme si prošli vzestupem a pádem superhero filmů, nad kterými teď neštěkne ani pes. Přešli jsme ze světa na vrcholu funkčních sociálních sítí propojujících lidi ve svět, kde většina sociálních sítí je nacpaná reklamními aičky, vytváří uzavřené sociální bubliny a ozvěnové komory a v některých případech bez kontroly šíří nacistickou propagandu. Kdo si myslí, že se za posledních let nezměnily jeho preference a hlavně že se nezměnil jeho rozhled a tím pádem způsob jakým konzumuje média, tak má pravdu možná v pouze v tom, že se nezměnilo to, že je stále debil.
@Malignus (30.10.2024 07:59): Always had been.
Každý Dragon Age se snažil vybudovat se jako pro co nejvíc široké publikum.
První Dragon Age svým "this is the new shit" přístupem, kde se snažil RPGčka udělat cool pro řadového hráče. Dvojka která se na tom relativním úspěchu snažila kapitalizovat tím víc "cool" soubojákem.
Inquisition co se chvástal svými obřími lokacemi a době boomu "open world" her.

Je to logický postup výroby produktu a snaze ho udělat co nejvíc prodávatelným. Protože to chce každé studio.
S výjimkou pár indie devů co se soustředí na konkrétní stabilní publikum chtějí všíchni prodat co nejvíc. A poipravdě i ti publikum specifičtí vývojáři neřeknou ne velkým prodejům-

Doprčic, už u prvního Dragon Age se objevovali geriatričtí konzervatisti, a to i mezi námi v těchto diskuzích, co na tento přístup plivali a nesnášeli Dragon Age protože byl moc zjednodušený a obsahově zaměřený na "nové hráče". A tak to šlo s každou hrou. Znám lidi pro které Mass Effect je přeceňovaná "saturday morning cartoon" blbost.

Poslendní Dragon Age vyšel před 10 lety. To je hodně času. Mezitím přišla celá generace nových hráčů s jinými zájmy než jsme byli my. A to samé byl případ Origins.

I když srazíme target audience Origins z 17 let na smysluplnějších 15, tak lidem co na něm začali je teď 30+.

To je hodně velká změna. Veilguard má stejný rating.

On je to obecně docela problém ratingů, jelikož máme spoustu tierů pod 18 let a pak je prakticky jen 18-99, což nikomi nic neřekne. Je to jakoby dospělost byla monolit a když je člověk dospělý tak už se nemění. Tak to ale není.

Dragon Age Origins a Veilguard jsou pro stejné publikum. Ale to publikum nejsou stejní lidé. Někteří "fanoušci" si to ale odmítají uvědomit a považují za osobní urážku = "zradu" = od Bioware, že novou hru nedělají "pro ně". I když to Bioware ani nikdy tak nedělal.
Musím přiznat, že ta bezzubost vztahů mezi companiony je něco čeho se obávám. V posledních letech se docela rozvinula v zápletkách v Destiny a už tam mi to dokáže zvedat oči v sloup.
Ale teď jsem přinejmenším pro fantasy viděl zmíňku toho, že úplně stejně je to v Pánovi Prstenů. Což je docela pravda. Všichni ve Společenstvu se mají velice rádi a i když tam dojde k nějakým neshodám jsou vyřešeny velmi rychle vzájemným porozuměním. I Boromir je velice omluvný když věci podělá.
Jj. Že se to stalo i nějakému zapadlému českému recenzentovi by pak ten obecný úmysl spíše potvrzovalo.

Mně se hra líbí na pohled více než DA:I či DA2. Tak uvidím. Třeba za pár let ve slevě s DLC tu hru za deset dolarů vezmu. :)
@SilentWolf (29.10.2024 14:43): Doměnku dal do oběhu Fiola z Indiana (nedostal včas recenzák), což je jedna znejznámějších ubrečených plaček českého recenzent rybníčku. Navíc recenzák dostali i nonane weby jako gamesector či i nakonec Zing.

Tím jeho příspěvkem dost zdiskreditoval ostatní recenze stylem ať radši počkají na Indian, když oni to nedostali. Bral bych to s "grain of salt"
Every interaction between the companions feels like HR is in the room. :D

Jinak sleduji toho Mortismala a i když se to snaží hajpovat tak prostě v pozadí vidím tu hru a bolí to. Kdyby i zde bylo přítomno HR tak klidně ukážu kde. :D

@Jab (28.10.2024 17:06): teď se i na internetech opakuje jistá doměnka, že snad někteří, kteří byli vlažnější z dojmů, nedostali naschvál klíč. Možná by to i nahrávalo tomu co píšeš. Kdo ví, kde je pravda.