Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (23.03.2025 16:59): Může být. Ale většinu hry budeš bez clerica, takže bych tu kombinaci stejně jela asi jen kdybych měla v partě jinýho clerica nebo druida. Možná by bylo dobrý jet Berserker -> Cleric a Totemic Druid -> Fighter a dualnout je v podobné době.
@Peach (21.03.2025 00:00): 22/28 je nej Fighter Cleric dual class btw. Dostane tři HLA (tj. 2x Critical Strike a jednou vyžadovaný power attack). Je to jediná šance, jak se dostat na tři hvězdičky ve two weapons a pět hvězdiček ve dvou různých zbraních, aby mohl mít flail of ages a crom fayer.

Od válečníka stihne celkem 11 hvězdiček a dvě další of klerika.

Dual class později už by se dostal jen na čtyři hvězdičky u kladiva. Jiné možnosti jsou 23/26 nebo 24/25. Jak vidno, tak tím hned bude mít celkem o jednu úroveň méně. A méně tak bude i HLA.

23/26 už nebude mít ani další hvězdičku od válečníka. A bude mít o jednu méně i od clerica. 24/25 sice bude mít o jednu navíc od válečníka (bude tak mít 4 v kladivu). Ale už nedostane žádnou od clerica.

Navíc 22/28 bude jen jednu HLA a jen 3 kouzla 7. úrovně pod maximem kněze.
@Say (21.03.2025 01:04): Při hře za solo F/M/T kdysi sem si hru omodoval abych i v multiclassu měl specializace povolání. Nebo možná stačilo si je upravit v savé editoru na začátku hry.
Já to rád hrál za multiclass T/F/M, ale to jsem pak tu hru odsóloval a zkušenostní limit jsem si zrušil :) To jsem se pak opravdu cítil jako polobůh.
Btw ještě F/D má přístup ke scimitarům. Tedy i Belmu. To je útok navíc.
@Say (21.03.2025 01:04): Ten dualclass je jen pro znalce, co mají opravdu systému vhled. Já bych si na to netroufal, kór s EE a tolika mody bych se bál, jestli tam něco nezměnili. Navíc musíš dlouho trpět, prostě polovinu hraní trpíš s jedním povoláním a potom přijde ten okamžik. Něco jako si udělat větší chuť na večeři tím, že celý den hladovíš.

Multiclass oproti tomu zvládne každý. No a taky mi přijde naprd, kromě možnosti, že budeš hrát opravdu hrát solo nebo ve dvou postavách.
@Jab (20.03.2025 23:19): Spíš než dual tak mě láká multi. Level limit mám na 50. Defacto je to minimalizace velikosti party a redukce přepínání mezi postavami. Ale bohužel pak není dostupný třeba zaklínač, mnich nebo bard. A zrovna dračího zaklínače bych místo mága bral. No asi nakonec skončím u dua klerik/zloděj a kensai/mág, ale lučištník mi bude chybět.
@Peach (20.03.2025 23:35): Druid má Iron Skin. Není pak třeba resist na zbraně. Dual class takhle pozdě znamená, že má ta kombinace max thac0 válečníka a HLA improved critical hit (nej válečnické HLA - super s improved haste). A všechna kouzla druida. Je to prostě vše na max. Má zase pak imunity druida proti elementům.
@Jab (20.03.2025 23:19): 21 na dual class z fightera je teda za mě zbytečně pozdě. Úplně stačí Berserker 13 -> Druid nebo Berserker 13 -> Cleric. Víceméně jsou to ve výsledku podobný classy, ale já bych přeci jen upřednostnila Clerica, protože dual wield combo Flail of Ages + Defender of Easthaven je extrémně silný a s vhodnými cleric buffy (Armor of Faith + ...) a Hardiness z fightera se dá dosáhnout snad 100% resistu na zbraně.

Když už tanky druid, tak bych doporučila shapeshiftera, který byl v Enhanced Edition značně posílen (z téměř nepoužitelného classu) a nejenže má pasivně obrovskou regeneraci, ale hlavně s Helm of the Rock a Shield of Fyrus Khal má obrovskou resistance na všechny elementy. Navíc Sword Coast Stratagems zrychluje shapeshifting.
@Say (20.03.2025 22:47): Já to sice s Tactics atp. dohrál, ale už bych se k tomu nepropůjčil. Ale jednou si to vyzkoušet je ok.

Nejsilnější a nejzábavnější budou dual classy a multiclassy. Není jich zase tolik. Takže máš výběr jednoduchý. Dual class bude lepší než multiclass, pokud je první class bojovnický. Ale může to dost dlouho trvat, než se k tomu prvnímu povolání po dualu dostaneš. Můj nejoblíbenější je berserk na 21. (nebo 22. pokud máš odstraněn XP limit) dual classnutý na druida. Čili po dual classu může schopnosti bojovníka využívat až když se dostane na úroveň 22 či 23 s Druidem.
Konečně mám BG sérii upravenou (snad) podle představ (EET, Unfinished Bussiness 1&2, Dragonspear UI++, Ascension, Restoration Project, EEEx, Bulp spell menu extended, Tweaks, Sword Coast Stratagems, 120 FPS bez zrychlení hry díky FSR přes Losseless Scaling)... Kdyby mi někdo před 26 lety řekl, že BG může jednou takto vypadat, klepal bych si na čelo. No každopádně než vyjde poslední patch na BG3, dám tomu šanci.

Ukecaná Emoen (a další NPC) mě nikdy nějak nebavili, na rozdíl od PS:T. IWD jsem si užíval víc tak odhaduji, že podobný přístup by mi herní zážitek nijak neubral. Navíc módy Ascension a Sword Coast Stratagems vypadají jako solidní vylepšení soubojů, které v Infinity Engine nebyly nikdy kdo ví jak zábavné.

Ideálně bych to projel se dvěma custom + dvěma NPC nebo čtyřmi custom postavami. Jaké povolání vybrat? Jsou zahrnuta pravidla z BG2 ToB. Plnou šestičlennou partu nechci. Micromanagement skupiny pak příliš zdržuje. Spíš než powergaming bych volil zábavnější dovednosti jednotlivých povolání.
Romance v BG původně nebyly, protože vztahy mezi postavami nebyly plně implementovaný. Teprve až ve druhým dílu se je rozhodli autoři víc propracovat.
@Red (27.10.2021 22:14): Na první pohled stejný. Navic si z BG 1a2 zas tak moc nepamatuju. A nehrál jsem jejich datadisky, aspoň myslím ze nehrál. Takže jo, budu to mít tak trochu jako poprvé, tak třeba mi ten SoD sedne.
@Tulareanus (27.10.2021 16:49): No jo, dal jsem do Pořádného pařana ELEX. Pro mě to byl také rest a chtěl jsem tu hru dát. Svým rozsahem se tam vyloženě nabízela. Tak uvidím, jak teď stihnu, včetně BG2, ten zbytek do konce roku... :)

Díky všem ostatním za názory k SoD. Prozatím vynechávám a uvidím, jestli a kdy se k němu dostanu.
A v čem přesně je ten SoD horší? Ze ho nedělala Bioware? Chvíli sem to hrál a přišlo mi to úplně to same. Není za tím nějaká ta fandovska zaslepenost a přitom to je celkem ok?
Ja si koupil takovou hezkou edici kde jsou všechny tři hry na konzoli a chci si to nějak výhledově zahrát. Pro mě to tam má lepší ovládání, se smrdlani kurzorem mám osypky. Pac moje pokusy s BG 1 a 2 v době vydání dopadly mizerne a pricitam je sobě a ne hře. 
Ta negativita ( jasne jsme na DH) ohledně SoD mě odrazuje, bez toho se mi to moc hrát nechce.
@Peach (27.10.2021 15:03): Děkuji za reakci. Nechám si tedy SoD až na konec, pokud na něj ještě bude energie. Do konce roku času málo, dvě hry z výzvy ještě nedohrané. Baldur's Gate mi do toho hodil vidle, protože, než abych se vrhl na další hru z výzvy, tak jsem musel jít rovnou na BG2... :)
@ZephyrCZ: SoD doporučuji hrát úplně nakonec, a to jen pokud se z tebe stane fanoušek, co by chtěl doplnit mezery ve Forgotten Realms lore, které se týkají Bhaalspawnů, Times of Troubles atd. Je to v rámci možností důstojné pokračování Baldur's Gate (a dokonce i Icewind Dale), ale může tě až příliš připravit na příběh druhého dílu a obrat tě tak o silné momenty pramenící z překvapení. Přijde mi, že to autoři psali pro hráče, kteří Baldur's Gate II dobře znají.
@Vurhor (27.10.2021 12:58): Děkuji. U mě to hodnocení rostlo tím, jak jsem se dostával dále a dále. A ve výsledku mě hra velmi bavila a těšil jsem se, až se k ní vrátím a posunu se dále. Jsem zvědavý na druhý díl, který mě též velmi baví, řekl bych, že více jak první. Ale jsem na začátku.

@Radecker (27.10.2021 12:54): Díky, koukám, že názory jsou všude podobné. Zatím tedy SoD vynechám.
@ZephyrCZ (27.10.2021 11:35): Hratelnost má SoD dle mého zábavnou, ale už to nedělali Bioware/Black Isle, přičemž kvalita dialogů tam je zas o hned o několik levelů nižší.
Jinak fajn koment! Jak jsi o tom tehdá psal, tak jsem čekal, že tomu napálíš spíše 65 - 70% :)
@ZephyrCZ (27.10.2021 11:35): Určitě bych to nehrál při prvním průchodu mezi jedničkou a dvojkou (i když to tam dějově patří). Celkově to působí spíš jako fanouškovská modifikace s pěknou grafikou a není to nic moc. Alespoň za mě.
@Tarhiel (27.10.2021 11:26): Vidíš, na Siege of Dragonspear bych zapomněl. Má smysl to rozehrávat? Hodnocení vidím většinou spíše nižší, než u původního BG1.

V druhém díle jsem již osvobodil zotročené děti, převrátil hospodu u měděné čelenky vzhůru nohama a nyní se chystám dále. Předpokládám, že jsem ještě na začátku, ale musím říct, že mě druhý díl baví zatím více jak první. Především dialogy jsou o level výše a to já tuze rád... :-)
Prostě potřebuje snižít svá předchozí hodnocení her aby ta stovka vynikla.
@Charllize (10.08.2021 23:07): Kdyby tehdy řekli že je to jen early access a prostě zbytek hry dodají časem, což i udělali (další velký update my být během měsíce, už asi dvanáctý), tak lidi nemají na co nadávat.

Otázkou je jestli by bez toho uber hypeu měli takové prodeje a tedy teď i prachy na to dodělávání.
Říkám si, jak bych asi BG 1 hodnotil, kdybych ji hrál třeba od 10 let později. Nostalgie je mrcha.

...

Určitě ale ne hůř jak DA:O :))
@Ria Kon (10.08.2021 15:46): Nejlepší způsob jak hrát KoTOR je dát si nejnižší obtížnost a souboji projít s meči co nejrychleji jak nůž máslem. On ten soubojový systém, AI, i ovládání v bojích je tam fakt debilní - ale všechno kolem nich je i dnes hrozně fajn. A na tu akci se aspoň docela hezky kouká, když už ji vůbec neřešíš.
@Ria Kon (10.08.2021 15:46): Satane! Opust tuto mladou duši, jenž jsi pohltil a zaslepil!! :D

No jo, Kotůrek by potřeboval remake jako steak sůl. A u Jade se kamera točí tak, jak ji to dovolíš :D Ale originál xbox měl jinou kameru nežli PC port.
@pajmič (10.08.2021 15:38): Oboje rozehráno, ale oboje má šílenou hratelnost. Potřebovala bych remaster, kde by to poladili. U KOTORu prostě nepoznám, kdy končí kolo, tudíž nevím, jestli už postava udělala, co po ní chci, nebo ji spamuju příkazy a tím pádem neudělá nic. U Jade Empire si pamatuju šílenou kameru, co se točila jak kolotoče za městem :D

Ale je to škoda, obě hry bych ráda prošla.
60% Je velice fér hodnocení od někoho, kdo začínal s DAO. Obecně neznám moc lidí, co by hráli DAO před BG, což je vlastě děda vševěda DAO, který měl, během vývoje, problémy, které se na něm podepisují. Souboják, fujky hnujky grafika, generický předvídatelný příbeh. Tak či onak, když už Ria dohrála Baldura, mohla by dohrát třebas ten Kotor nebo Jade!! :D
@Jab (10.08.2021 15:30): Tak zrovna já jsem jeden z těch, kdo se nebojí k nízkému hodnocení a ostřejšímu názoru na hru na základě subjektivně objektivní (v rámci možností) kritiky sáhnout bez větších problémů. ;) Tak jsem zvědavý, k jakému komentáři se po dohrání BG uchýlím... :) Občas mě ta hra baví hodně, někdy bych jí rozkousal.... :)
@ZephyrCZ (10.08.2021 15:24): Cesty jsou. Je několik způsobů, jak napsat komentář, který je absolutně beze smyslu a hodnoty. Můžeš třeba popisovat toliko svoje dojmy a pocity z hraní. Nebo srovnávat tak moc s jinými RPG, až o BG nenapíšeš de facto vůbec nic. Ale spíše doporučuji pěkný kritický komentář. A to i za cenu třebas nějakého mínuska. Má pak reálně větší hodnotu, jak tucet sluníčkových a vzpomínových. A přitom nemusí být ani doprovázen nízkým hodnocením, když vyzdvihneš naopak i kvality hry. BG tohle (kritiku i chválu) imho umožňuje bez problémů. ;)

@Ria Kon (10.08.2021 15:27): Hele to je fakt, že k DA:O jsem nikdy žádný návod nepotřeboval. A i si ale nemyslím, že je to výhoda. I ty IE hry jdou v pohodě bez něj. Těch pár hádanek člověk vždy nějak vymyslí. Občas stačí být i jen trochu pozorný.
@Tulareanus (10.08.2021 15:17): Však já třeba na grafiku ani nesáhla. Ale tvoje poznámka o questech mi připomněla, jak velice neužitečný deník byl, jakmile sem se dostala tak za půlku hry. A to neberu ani v potaz, že celou Věž sem musela projít s guidy po ruce.
Právě se ve hře nacházím v druhém podzemním patře Durlag`s Tower (dohrávám hru poprvé v životě) a jak to tady čtu, tak ať po dohrání napíšu komentář jakýkoli, a že napíšu, tak se asi líbit moc nebude... :)
@Ria Kon (10.08.2021 14:07): V takom prípade, ale treba riešiť aj kontext doby, v ktorej tá hra vyšla trochu hlbšie, ak chceš porovnávať s novšou hrou, hoci od tých istých vývojárov. Okrem toho mám, ale bohužiaľ pocit z toho, čo tu píšeš, že na to pozeráš a porovnávaš len ako keby podľa checklistu prvkov DA:O a či ich a v akej miere obsahuje BG, hoci tá hra bola vo veľkej miere o inom. Jasné, romance nemá, tak ako nemá ani nejaké hlbšie vzťahy so spoločníkmi. Toto vlastne BioWare začali riešiť až v BG 2, ktorá to má podľa mňa veľmi pekne a autenticky urobené. BG 1 však ponúka rôzne veci, ktoré DA:O nemá - oveľa viac rôznych povolaní a schopností, ako aj množstva potenciálnych spoločníkov, čo dáva hre oveľa rôznorodejší a taktickejší rozmer. Veľmi veľkú nelinearitu, kde väčšina lokácii v hre je odomknutých od začiatku a hráč si ich môže prechádzať v rôznom poradí. DA:O malo deep roads, les alebo priestor pri jazere ako koridor úplne rovnakého typu, len s trochu inou textúrou. Hlavne pri tých exteriéroch mi to vadilo. Pokiaľ viem tak BG nemá questy typu "pozbieraj 5 kusov predmetu x a zabi 15 kusov y", neskoršie hry od Bioware však už týmto nepríjemným MMO neduhom trpia. Questy sú tak pomerne individuálne, niektoré aj unikátne, hoci mnoho je tých klasických hrdinských. Na to je však aj ten kontext doby, kde v roku 1998 priveľa klasických fantasy RPG, ktoré neboli dungeonmi nebolo, o to viac, ak mali obsahovať rozhovory a príbeh vo väčšej miere, tak ako BG. Každopádne pre mňa osobne je i tak BG 2 oveľa lepšiou, dotiahnutejšou hrou oproti jednotke, ktorá zostarla viac a nemala ešte tak jasne danú víziu a bolo z nej viac cítiť ten pen & paper základ, než dvojka, ktorá sa už viac sústredila na dizajnové možnosti počítačovej hry.
Já jsem teda taky spíš fanda DA než BG, ale pořád považuji BG za velmi povedenou hru a její fandom chápu... Nicméně zrovna ty postavy od Beamdogu jsem taky nijak nepociťoval, že by mi vadily víc nebo míň... přijde mi to, jako takový ten přebíraný hate fanoušků původního BG, ale třeba jen něco nevidím :D
@Ria Kon (10.08.2021 14:07): Jasné. To bude určitě ten problém, že nevím, že i DA:O je od Bioware. :)

Ty tebou vyjmenované podobnosti jsou jednou chybně, jindy jsou triviální (v obou hrách jsou společníci). Proto také (a nejen sám) píši, že to o ničem moc nevypovídá.

Já btw hrál i EE verzi. Některá zlá NPC vydírají. Jaheira utrousí jednu pasivně agresivní hlášku, že je to tvá volba. Ale na ten tyjátr Neery nic z toho nemá.
@Jab (10.08.2021 13:56): Ty stále nechápeš, že jde o hru od stejných vývojářů a že DAO je založeno na kopě konceptů GB.
Mohu tě uklidnit s tím, že úplně všechny postavy plakaly a naříkaly, jak sem jim vrazila kudlu do zad, když sem je chtěla v partě prohodit. Ne jen ty nové.
@Ria Kon (10.08.2021 13:45): Nah. O existenci názoru mi nejde. To je v pořádku. Ale když už nadhodíš něco jako DAO v0.3, tak je dobré nechat to podložit a nechat projít diskuzí. Jinak to končí jako klišé typu: "Mám právo na svůj názor". Což samozřejmě nikdo nerozporuje.

Mně neva, když je někdo trochu provokativní podobnými nadhozy. Ale škoda té případné diskuze, pokud už to pak nechce dovysvětlit. Jak říká Red možná mluvíš jen o obsahu obou her. Ale tam se pak nabízí níže uvedené. Tedy o čem to vypovídá? A proč by podobný obsah (který za mě až tak podobný není a jindy je ta podobnost triviální - jak to zmiňuje i Red) měl jednu hru odsoudit k alfa verzi druhé?

Btw k novým Beamdog NPC v jedničce se nevyjadřuji. Hrál jsem se dvěma z nich ve dvojce a tam byli hrozní. Na jedno setkání s Neerou si pamatuji i v jedničce a okamžitě mě naštvala dementním citovým vyděračstvím. Měl jsem ji v partě pár sekund, vyhodil jsem ji, začala fňukat, že jsem ji zradil jako její takřka celoživotní přítel a bude tam a tam až budu připraven prosit o odpuštění. Tolik k několikrát uvedenému a tedy k veledůležitým NPC od Beamdogu a i z modů, které se rozhodnou převzít otěže, kdy je hra o nich a ne o charname a jeho story. Jinak jsem se ale NPC od Beamdogu důsledně v jedničce vyhýbal. Zkušenost právě s Neerou a Rasaadem ve dvojce mi stačila. Proto jejich kvalitu v jedničce nemohu hodnotit. Ale mohu o ní pochybovat.